A-Katsastus

Lähes joka kolmas auto hylätään määrä­ai­kais­kat­sas­tuk­sessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi

Suomessa tehtiin vuonna 2024 yli 2,16 miljoonaa henkilöauton määrä­ai­kais­kat­sas­tusta. Katsastuksista hylättiin 29 prosenttia, kun vuotta aiemmin hylkäysosuus oli 28 %. Iällä on selvä vaikutus – vanhemmat autot hylätään useammin.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2024 Suo­mes­sa teh­tiin 2,16 mil­joo­naa hen­ki­lö­au­ton mää­rä­ai­kais­kat­sas­tus­ta. Näis­tä hy­lät­tiin 29 pro­sent­tia, kun vuot­ta ai­em­min hyl­käy­so­suus oli 28 pro­sent­tia.

Nel­jä­vuo­ti­ais­ta hen­ki­lö­au­tois­ta hy­lät­tiin 7 pro­sent­tia, 20-vuo­ti­ais­ta hy­lät­tiin jo 43 pro­sent­tia ja vä­hin­tään 25-vuo­ti­ais­ta hen­ki­lö­au­tois­ta hy­lät­tiin 38 pro­sent­tia.

Mää­rä­ai­kais­kat­sas­tus­ten hyl­käys-% hen­ki­lö­au­ton iän mu­kaan vuo­si­na 2023-2024:

Säh­kö­au­to­jen hyl­käy­so­suus en­sim­mäi­ses­sä kat­sas­tuk­ses­sa mui­ta kor­ke­am­pi

Säh­kö­au­to­jen mää­rä kat­sas­tuk­sis­sa lä­hes kak­sin­ker­tais­tui edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na. Nii­tä kat­sas­tet­tiin 15 513, kun vuot­ta ai­em­min mää­rä oli 7 785. Säh­kö­au­to­jen mää­rä­ai­kais­kat­sas­tuk­sen hyl­käy­so­suus nou­si 18 pro­sen­tis­ta 20 pro­sent­tiin. Nel­jä vuot­ta van­hois­ta säh­kö­au­tois­ta kat­sas­tuk­ses­sa hy­lät­tiin 16 pro­sent­tia. Tämä on sel­väs­ti enem­män kuin ne­li­vuo­ti­ail­la ben­sii­ni­käyt­töi­sil­lä au­toil­la, joil­la hyl­käysp­ro­sent­ti oli 5,1, tai die­se­lau­toil­la, joil­la vas­taa­va osuus oli 11,1 pro­sent­tia.

"Säh­kö­au­toil­la hyl­käys­syyt kos­ke­vat usein alus­ta­ra­ken­tei­den vä­lyk­siä", ker­too joh­ta­va asi­an­tun­ti­ja Timo Oja­la.

Va­lo­jen ja sei­son­ta­jar­run viat har­vi­nai­sem­pia kuin en­nen

Hyl­käyk­seen tai kor­jaus­ke­ho­tuk­seen joh­ta­nei­ta etu­ak­se­lis­ton vi­ko­ja ha­vait­tiin kes­ki­mää­rin yli kym­me­nes­sä kat­sas­tuk­ses­sa sa­taa hen­ki­lö­au­ton kat­sas­tus­ta­pah­tu­maa koh­den. Re­kis­te­ri­kil­ven va­lon ja lä­hi­va­lo­jen viat oli­vat puo­les­taan ylei­sim­mät kor­jaus­ke­ho­tuk­siin joh­ta­neet vi­ka­ha­vain­not.

Huo­mi­o­nar­vois­ta on, et­tä etu­va­lo­jen ja lä­hi­va­lo­jen osal­ta kor­jaus­ke­ho­tuk­seen joh­ta­nei­den vi­ko­jen mää­rä vä­he­ni mer­kit­tä­väs­ti edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na. Sei­son­ta­jar­run dy­na­mo­met­ri­tes­ti joh­ti myös sel­väs­ti har­vem­min hyl­käyk­seen kuin vuot­ta ai­em­min.

"On myön­teis­tä, et­tä esi­mer­kik­si etu­va­lo­jen ja lä­hi­va­lo­jen kor­jaus­ke­ho­tuk­set sekä sei­son­ta­jar­run dy­na­mo­met­ri­tes­tin hyl­käyk­set ovat vä­hen­ty­neet. Tämä viit­taa sii­hen, et­tä au­toi­li­jan pie­ni­kin val­mis­tau­tu­mi­nen en­nen kat­sas­tus­ta voi vai­kut­taa lop­pu­tu­lok­seen. Ajo­neu­von kun­to vai­kut­taa suo­raan lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen. Kat­sas­tuk­sis­sa ha­vai­tut viat liit­ty­vät edel­leen useim­mi­ten etu­ak­se­lis­toon. Va­lo­jen ja nä­ky­vyy­den puut­teet joh­ta­vat puo­les­taan edel­leen mo­niin kor­jaus­ke­ho­tuk­siin. Kat­sas­tus var­mis­taa, et­tä tiel­lä liik­kuu tur­val­li­sia ja tek­ni­ses­ti kun­nos­sa ole­via ajo­neu­vo­ja", sa­noo Oja­la.

Kym­me­nen ylei­sin­tä vi­ka­koh­det­ta 2024 - 4-20 -vuo­ti­aat hen­ki­lö­au­tot:

Hen­ki­lö­au­to­jen mal­li­sar­ja­koh­tai­set ti­las­tot tar­jo­a­vat tar­kem­paa tie­toa vi­ois­ta

Tra­fi­co­min hen­ki­lö­au­to­jen mal­li­sar­ja­koh­tai­nen kat­sas­tus­ti­las­toin­ti kat­taa täl­lä het­kel­lä 4–20 vuo­den ikäi­set hen­ki­lö­au­tot. Ai­kai­sem­min tie­dot jul­kais­tiin 3–15-vuo­ti­ais­ta au­tois­ta, mut­ta kat­sas­tu­sai­ka­vä­lien muu­tos­ten myö­tä tar­kas­te­lu­vä­liä on laa­jen­net­tu. Laa­jem­pi tar­kas­te­lu­jouk­ko an­taa pa­rem­man ku­van mää­rä­ai­kais­kat­sas­tet­ta­vien hen­ki­lö­au­to­jen vi­ko­jen laa­dus­ta suh­tees­sa lii­ken­tees­sä ole­viin ajo­neu­voi­hin.

"Mal­li­sar­ja­koh­tai­set vi­ka­tie­dot löy­ty­vät ti­las­to­tie­to­kan­nas­ta, mi­kä­li ti­las­to­vuo­den ai­ka­na ky­sei­sen mal­li­sar­jan osal­ta on ker­ty­nyt vä­hin­tään 100 kat­sas­tus­ta­pah­tu­maa. Hyl­käyk­seen joh­ta­neis­sa syis­sä ti­las­tois­sa on mu­ka­na viat, joi­ta on esiin­ty­nyt vä­hin­tään kym­me­nen ker­taa tai joi­den osuus on ol­lut vä­hin­tään yk­si pro­sent­ti mal­li­sar­jan kai­kis­ta kat­sas­tuk­sis­ta sa­man vuo­den ai­ka­na", ker­too Tra­fi­co­min eri­ty­sa­si­an­tun­ti­ja Ant­ti Hal­me­to­ja.

Hen­ki­lö­au­to­jen li­säk­si Tra­fi­com on jul­kais­sut kat­sas­tus­tie­to­ja myös mui­den mää­rä­ai­kais­kat­sas­tet­ta­vien ajo­neu­vo­jen osal­ta. Jul­kais­ta­vat tie­dot si­säl­tä­vät ajo­neu­vo­luo­kit­tain ja käyt­tö­voi­mit­tain hy­lät­ty­jen ja hy­väk­syt­ty­jen mää­rä­ai­kais­kat­sas­tus­ten lu­ku­mää­rät ajo­neu­von iän mu­kaan.

Au­to­Bild / Tra­fi­com

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU