Audi AG

Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilö­koh­tai­sesta tarpeesta?

Sähköauton rajallinen toimintamatka on useimmille autoilijoille ongelma Numero 1. Ja Suomi on pitkien välimatkojen maa.

Auto Bild.Uutiset

Pik­ku­hil­jaa ak­ku­tek­no­lo­gia al­kaa kui­ten­kin ke­hit­tyä si­ten, et­tä pel­ko hi­nau­sau­ton kal­liik­si jat­keek­si jää­mi­ses­tä vä­he­nee.

Jos tar­kas­tel­laan täys­säh­kö­au­to­jen ja pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien vii­mei­sim­piä re­kis­te­röin­ti­lu­ku­ja Eu­roo­pas­sa ja Sak­sas­sa, näh­dään huo­mat­ta­vaa kas­vua.

Kul­jet­ta­jat ovat al­ka­neet pi­tää säh­köis­te­tyis­tä au­tois­ta - joi­ta po­lii­ti­kot präs­sää­vät. Ener­gi­a­toi­mit­ta­ja Eo­nin äs­ket­täin te­ke­mäs­sä säh­kö­moot­to­ri­tut­ki­muk­ses­sa to­det­tiin, et­tä 64 pro­sent­tia ky­se­lyyn osal­lis­tu­neis­ta saat­tai­si har­ki­ta Sak­sas­sa säh­kö­au­ton os­ta­mis­ta.

Täyssähköauto Fiat 500e saavuttaa valmistajan mukaan 320 kilometrin toimintamatkan.

Täyssähköauto Fiat 500e saavuttaa valmistajan mukaan 320 kilometrin toimintamatkan.

©FCA Automobiles

Vii­me ai­koi­hin as­ti asi­at ai­heen tii­moil­la ovat kui­ten­kin näyt­tä­neet hy­vin eri­lai­sil­ta. Eri­tyi­ses­ti val­ti­on säh­köis­ten au­to­jen os­to­palk­ki­ot ja ve­ro­tu­ki kaik­ki­al­la Eu­roo­pas­sa ta­kaa­vat, et­tä säh­köis­tet­ty mal­li on myös vaih­to­eh­to uut­ta au­toa et­sit­tä­es­sä.

Säh­kö­a­jo­neu­vo­jen toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut ta­sai­ses­ti

Suu­rim­pa­na on­gel­ma­na useil­le ih­mi­sil­le on edel­leen käyt­tö­kel­poi­nen säh­kö­a­jo­neu­vo­va­li­koi­ma, kos­ka mo­net kul­jet­ta­jat ovat sitä miel­tä, et­tä täl­lä het­kel­lä käy­tet­tä­vis­sä ole­va ak­ku­ka­pa­si­teet­ti ei rii­tä täyt­tä­mään hei­dän omia liik­ku­mis­vaa­ti­muk­si­aan.

Ford Mustang Mach-E kykenee valmistajan mukaan 400-610 kilometrin toimintamatkaan.

Ford Mustang Mach-E kykenee valmistajan mukaan 400-610 kilometrin toimintamatkaan.

©Ford Motor Company

Puo­lu­eet­to­man tut­ki­mus­lai­tos JATO Dy­na­mic­sin ana­lyy­ti­kot ovat tar­kas­tel­leet tätä ke­hi­tys­tä tar­kem­min vuo­des­ta 2016 läh­tien.

En­sin­nä­kin täys­säh­köis­ten au­to­jen toi­min­ta­mat­ka kas­voi vuon­na 2019 kes­ki­mää­rin 377 ki­lo­met­riin. Se oli tois­tai­sek­si pa­ras kes­ki­ar­vo, jon­ka jäl­keen lu­ke­ma las­ki hie­man alas­päin – huo­li­mat­ta täys­säh­kö­mal­lien kas­va­vas­ta va­li­koi­mas­ta.

Kes­ki­mää­räi­nen toi­min­ta­mat­ka on täys­säh­kö­au­toil­la täl­lä het­kel­lä 352 km

Akut ei­vät ole mis­sään ta­pauk­ses­sa pie­nen­ty­neet, vaan pu­do­tus joh­tuu sii­tä, et­tä mark­ki­noil­le on tul­lut Hon­da e:n ja Mini Coo­per SE:n kal­tai­sia uu­sia kes­ki­ta­son 200–400 km toi­min­ta­mat­kan omaa­via au­to­ja.

Toi­min­ta­mat­ka Suo­mes­sa WLTP-syk­lin mu­kaan

Li­säk­si yhä use­am­pien mal­lien toi­min­ta­mat­ka mää­ri­tel­lään (eten­kin Suo­mes­sa) WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan, mikä tar­koit­taa sitä, et­tä ar­vo on myös hie­man pie­nem­pi ver­rat­tu­na van­haan NEDC-mit­taus­ta­paan.

Vas­ta nel­jä vuot­ta sit­ten va­jaa puo­let tar­jol­la ol­leis­ta täys­säh­kö­au­tois­ta ky­ke­ni al­le 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan, ja vain 11 pro­sent­tia ky­ke­ni yli 400 ki­lo­met­riin.

Vuon­na 2017 al­le 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan omaa­vien mal­lien mää­rä las­ki mer­kit­tä­väs­ti; vas­taa­vas­ti yli 400 ki­lo­met­riä omaa­vien mää­rä kas­voi huo­mat­ta­vas­ti.

BMW lupaa uudelle iX-mallille toimintamatkaa jopa 600 kilometriä.

BMW lupaa uudelle iX-mallille toimintamatkaa jopa 600 kilometriä.

©BMW Group

Vuon­na 2019 ko­ho­si 200–400 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan omaa­vien säh­kö­au­to­jen osuus en­sim­mäis­tä ker­taa Sak­sas­sa yli 50 pro­sent­tiin, ja taso on py­sy­nyt va­kaa­na ko. alu­eel­la sii­tä läh­tien.

Tämä joh­tuu pää­a­si­as­sa sii­tä, et­tä au­tot, joi­den ak­ku­ka­pa­si­teet­ti on hie­man al­hai­sem­pi, ovat hal­vem­pia os­taa. Sak­san tii­viis­ti muo­dos­tu­neis­sa olo­suh­teis­sa yli nel­jän­nes (28 pro­sent­tia) voi mat­kus­taa yli 400 ki­lo­met­riä jou­tu­mat­ta vä­li­la­taa­maan.

Toi­min­ta­mat­kan sa­no­taan ko­he­ne­van jat­ku­vas­ti

Hie­man al­le 15 pro­sent­tia tar­jol­la ole­vis­ta pis­to­ke­la­dat­ta­vis­ta mal­leis­ta jää al­le al­hai­sen 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka­ra­jan.

Yk­sit­täis­ten au­to­mal­lien toi­min­ta­mat­kaa on si­ten pa­ran­net­tu vii­me vuo­si­na jat­ku­vas­ti. Yh­te­nä esi­merk­ki­nä on Kes­ki-Eu­roo­pas­sa me­nes­ty­nyt Re­nault Zoe: vuon­na 2016 se kul­ki kes­ki­mää­rin 240 ki­lo­met­riä; ny­kyi­sin te­o­reet­ti­nen toi­min­ta­mat­ka on lä­hes 400 ki­lo­met­riä.

Tes­la Mo­del S:n toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut vuo­sien var­rel­la kes­ki­mää­rin 480:sta 650 ki­lo­met­riin, ver­si­os­ta riip­pu­en.

Kai­kis­sa luo­kis­sa säh­kö­au­to­jen va­li­koi­ma kas­vaa ta­sai­ses­ti. Suu­rim­mal­la osal­la niis­tä voi­daan ajaa 200–400 ki­lo­met­riä il­man la­taus­ta, ja yli nel­jän­nek­sel­lä voi­daan ajaa pi­dem­mäl­le.

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka kas­vaa myös hyb­ri­dien koh­dal­la

Myös pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien toi­min­ta­mat­ka kas­vaa, jos­kin huo­mat­ta­vas­ti hi­taam­min. Sii­tä huo­li­mat­ta myös tar­jol­la ole­vien PHEV-mal­lien va­li­koi­ma on kas­va­nut mer­kit­tä­väs­ti eri­tyi­ses­ti kah­den vii­me vuo­den ai­ka­na.

Esi­mer­kik­si BMW X5 45e:llä tai Mer­ce­des-Benz GLE 350de:llä voi­daan ajaa yli 80 ki­lo­met­riä pel­käl­lä säh­köl­lä.

Vuo­des­ta 2022 al­ka­en pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien on Eu­roo­pan uni­o­nin alu­eel­la ky­et­tä­vä yli 60 ki­lo­met­rin säh­köi­seen toi­min­ta­mat­kaan, tai muu­ten nii­tä ei enää tu­e­ta Sak­sas­sa han­kin­ta­tuin. Täl­lä het­kel­lä Sak­sas­sa riit­tää yli 40 ki­lo­met­riä.

Pit­kään käy­tet­ty ar­gu­ment­ti säh­kö­au­ton os­ta­mis­ta vas­taan, joka pe­rus­tuu sii­hen, et­tei niil­lä ky­e­tä aja­maan pit­kiä mat­ko­ja, saat­taa me­net­tää pe­rus­te­lun­sa lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa, jos­kin har­vaan asu­tus­sa Suo­mes­sa ase­tel­ma on hy­vin eri­lai­nen Kes­ki-Eu­roop­paan ver­rat­tu­na.

Säh­kö­au­to­jen va­li­koi­ma kas­vaa joka ta­pauk­ses­sa ta­sai­ses­ti. Li­säk­si Kes­ki-Eu­roo­pas­sa kas­va­va la­tau­sa­se­mien mää­rä var­mis­taa, et­tä pel­ko jää­dä tien pos­keen säh­kön lop­pu­es­sa vä­he­nee.

Suo­mes­sa la­tau­sa­se­mien ja var­sin­kin vä­hän­kään no­pe­am­pien la­tau­sa­se­mien mää­rä ja si­jain­nit on syy­tä tar­kis­taa alu­e­koh­tai­ses­ti, et­tei muo­dos­tu han­ka­lia yl­lä­tyk­siä.

Kan­nat­taa myös sel­vit­tää, mis­sä on seu­raa­vak­si lä­hin ase­ma, jos edel­li­nen sat­tui­si ole­maan epä­kun­nos­sa. Täl­lä voi ol­la mer­ki­tys­tä esi­mer­kik­si pak­ka­sil­la.

Au­to Bild Ste­fan Grund­hoff / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU