Audi AG

Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilö­koh­tai­sesta tarpeesta?

Sähköauton rajallinen toimintamatka on useimmille autoilijoille ongelma Numero 1. Ja Suomi on pitkien välimatkojen maa.

Auto Bild.Uutiset

Pik­ku­hil­jaa ak­ku­tek­no­lo­gia al­kaa kui­ten­kin ke­hit­tyä si­ten, et­tä pel­ko hi­nau­sau­ton kal­liik­si jat­keek­si jää­mi­ses­tä vä­he­nee.

Jos tar­kas­tel­laan täys­säh­kö­au­to­jen ja pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien vii­mei­sim­piä re­kis­te­röin­ti­lu­ku­ja Eu­roo­pas­sa ja Sak­sas­sa, näh­dään huo­mat­ta­vaa kas­vua.

Kul­jet­ta­jat ovat al­ka­neet pi­tää säh­köis­te­tyis­tä au­tois­ta - joi­ta po­lii­ti­kot präs­sää­vät. Ener­gi­a­toi­mit­ta­ja Eo­nin äs­ket­täin te­ke­mäs­sä säh­kö­moot­to­ri­tut­ki­muk­ses­sa to­det­tiin, et­tä 64 pro­sent­tia ky­se­lyyn osal­lis­tu­neis­ta saat­tai­si har­ki­ta Sak­sas­sa säh­kö­au­ton os­ta­mis­ta.

Täyssähköauto Fiat 500e saavuttaa valmistajan mukaan 320 kilometrin toimintamatkan.

Täyssähköauto Fiat 500e saavuttaa valmistajan mukaan 320 kilometrin toimintamatkan.

©FCA Automobiles

Vii­me ai­koi­hin as­ti asi­at ai­heen tii­moil­la ovat kui­ten­kin näyt­tä­neet hy­vin eri­lai­sil­ta. Eri­tyi­ses­ti val­ti­on säh­köis­ten au­to­jen os­to­palk­ki­ot ja ve­ro­tu­ki kaik­ki­al­la Eu­roo­pas­sa ta­kaa­vat, et­tä säh­köis­tet­ty mal­li on myös vaih­to­eh­to uut­ta au­toa et­sit­tä­es­sä.

Säh­kö­a­jo­neu­vo­jen toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut ta­sai­ses­ti

Suu­rim­pa­na on­gel­ma­na useil­le ih­mi­sil­le on edel­leen käyt­tö­kel­poi­nen säh­kö­a­jo­neu­vo­va­li­koi­ma, kos­ka mo­net kul­jet­ta­jat ovat sitä miel­tä, et­tä täl­lä het­kel­lä käy­tet­tä­vis­sä ole­va ak­ku­ka­pa­si­teet­ti ei rii­tä täyt­tä­mään hei­dän omia liik­ku­mis­vaa­ti­muk­si­aan.

Ford Mustang Mach-E kykenee valmistajan mukaan 400-610 kilometrin toimintamatkaan.

Ford Mustang Mach-E kykenee valmistajan mukaan 400-610 kilometrin toimintamatkaan.

©Ford Motor Company

Puo­lu­eet­to­man tut­ki­mus­lai­tos JATO Dy­na­mic­sin ana­lyy­ti­kot ovat tar­kas­tel­leet tätä ke­hi­tys­tä tar­kem­min vuo­des­ta 2016 läh­tien.

En­sin­nä­kin täys­säh­köis­ten au­to­jen toi­min­ta­mat­ka kas­voi vuon­na 2019 kes­ki­mää­rin 377 ki­lo­met­riin. Se oli tois­tai­sek­si pa­ras kes­ki­ar­vo, jon­ka jäl­keen lu­ke­ma las­ki hie­man alas­päin – huo­li­mat­ta täys­säh­kö­mal­lien kas­va­vas­ta va­li­koi­mas­ta.

Kes­ki­mää­räi­nen toi­min­ta­mat­ka on täys­säh­kö­au­toil­la täl­lä het­kel­lä 352 km

Akut ei­vät ole mis­sään ta­pauk­ses­sa pie­nen­ty­neet, vaan pu­do­tus joh­tuu sii­tä, et­tä mark­ki­noil­le on tul­lut Hon­da e:n ja Mini Coo­per SE:n kal­tai­sia uu­sia kes­ki­ta­son 200–400 km toi­min­ta­mat­kan omaa­via au­to­ja.

Toi­min­ta­mat­ka Suo­mes­sa WLTP-syk­lin mu­kaan

Li­säk­si yhä use­am­pien mal­lien toi­min­ta­mat­ka mää­ri­tel­lään (eten­kin Suo­mes­sa) WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan, mikä tar­koit­taa sitä, et­tä ar­vo on myös hie­man pie­nem­pi ver­rat­tu­na van­haan NEDC-mit­taus­ta­paan.

Vas­ta nel­jä vuot­ta sit­ten va­jaa puo­let tar­jol­la ol­leis­ta täys­säh­kö­au­tois­ta ky­ke­ni al­le 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan, ja vain 11 pro­sent­tia ky­ke­ni yli 400 ki­lo­met­riin.

Vuon­na 2017 al­le 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan omaa­vien mal­lien mää­rä las­ki mer­kit­tä­väs­ti; vas­taa­vas­ti yli 400 ki­lo­met­riä omaa­vien mää­rä kas­voi huo­mat­ta­vas­ti.

BMW lupaa uudelle iX-mallille toimintamatkaa jopa 600 kilometriä.

BMW lupaa uudelle iX-mallille toimintamatkaa jopa 600 kilometriä.

©BMW Group

Vuon­na 2019 ko­ho­si 200–400 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan omaa­vien säh­kö­au­to­jen osuus en­sim­mäis­tä ker­taa Sak­sas­sa yli 50 pro­sent­tiin, ja taso on py­sy­nyt va­kaa­na ko. alu­eel­la sii­tä läh­tien.

Tämä joh­tuu pää­a­si­as­sa sii­tä, et­tä au­tot, joi­den ak­ku­ka­pa­si­teet­ti on hie­man al­hai­sem­pi, ovat hal­vem­pia os­taa. Sak­san tii­viis­ti muo­dos­tu­neis­sa olo­suh­teis­sa yli nel­jän­nes (28 pro­sent­tia) voi mat­kus­taa yli 400 ki­lo­met­riä jou­tu­mat­ta vä­li­la­taa­maan.

Toi­min­ta­mat­kan sa­no­taan ko­he­ne­van jat­ku­vas­ti

Hie­man al­le 15 pro­sent­tia tar­jol­la ole­vis­ta pis­to­ke­la­dat­ta­vis­ta mal­leis­ta jää al­le al­hai­sen 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka­ra­jan.

Yk­sit­täis­ten au­to­mal­lien toi­min­ta­mat­kaa on si­ten pa­ran­net­tu vii­me vuo­si­na jat­ku­vas­ti. Yh­te­nä esi­merk­ki­nä on Kes­ki-Eu­roo­pas­sa me­nes­ty­nyt Re­nault Zoe: vuon­na 2016 se kul­ki kes­ki­mää­rin 240 ki­lo­met­riä; ny­kyi­sin te­o­reet­ti­nen toi­min­ta­mat­ka on lä­hes 400 ki­lo­met­riä.

Tes­la Mo­del S:n toi­min­ta­mat­ka on kas­va­nut vuo­sien var­rel­la kes­ki­mää­rin 480:sta 650 ki­lo­met­riin, ver­si­os­ta riip­pu­en.

Kai­kis­sa luo­kis­sa säh­kö­au­to­jen va­li­koi­ma kas­vaa ta­sai­ses­ti. Suu­rim­mal­la osal­la niis­tä voi­daan ajaa 200–400 ki­lo­met­riä il­man la­taus­ta, ja yli nel­jän­nek­sel­lä voi­daan ajaa pi­dem­mäl­le.

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka kas­vaa myös hyb­ri­dien koh­dal­la

Myös pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien toi­min­ta­mat­ka kas­vaa, jos­kin huo­mat­ta­vas­ti hi­taam­min. Sii­tä huo­li­mat­ta myös tar­jol­la ole­vien PHEV-mal­lien va­li­koi­ma on kas­va­nut mer­kit­tä­väs­ti eri­tyi­ses­ti kah­den vii­me vuo­den ai­ka­na.

Esi­mer­kik­si BMW X5 45e:llä tai Mer­ce­des-Benz GLE 350de:llä voi­daan ajaa yli 80 ki­lo­met­riä pel­käl­lä säh­köl­lä.

Vuo­des­ta 2022 al­ka­en pis­to­ke­la­dat­ta­vien hyb­ri­dien on Eu­roo­pan uni­o­nin alu­eel­la ky­et­tä­vä yli 60 ki­lo­met­rin säh­köi­seen toi­min­ta­mat­kaan, tai muu­ten nii­tä ei enää tu­e­ta Sak­sas­sa han­kin­ta­tuin. Täl­lä het­kel­lä Sak­sas­sa riit­tää yli 40 ki­lo­met­riä.

Pit­kään käy­tet­ty ar­gu­ment­ti säh­kö­au­ton os­ta­mis­ta vas­taan, joka pe­rus­tuu sii­hen, et­tei niil­lä ky­e­tä aja­maan pit­kiä mat­ko­ja, saat­taa me­net­tää pe­rus­te­lun­sa lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa, jos­kin har­vaan asu­tus­sa Suo­mes­sa ase­tel­ma on hy­vin eri­lai­nen Kes­ki-Eu­roop­paan ver­rat­tu­na.

Säh­kö­au­to­jen va­li­koi­ma kas­vaa joka ta­pauk­ses­sa ta­sai­ses­ti. Li­säk­si Kes­ki-Eu­roo­pas­sa kas­va­va la­tau­sa­se­mien mää­rä var­mis­taa, et­tä pel­ko jää­dä tien pos­keen säh­kön lop­pu­es­sa vä­he­nee.

Suo­mes­sa la­tau­sa­se­mien ja var­sin­kin vä­hän­kään no­pe­am­pien la­tau­sa­se­mien mää­rä ja si­jain­nit on syy­tä tar­kis­taa alu­e­koh­tai­ses­ti, et­tei muo­dos­tu han­ka­lia yl­lä­tyk­siä.

Kan­nat­taa myös sel­vit­tää, mis­sä on seu­raa­vak­si lä­hin ase­ma, jos edel­li­nen sat­tui­si ole­maan epä­kun­nos­sa. Täl­lä voi ol­la mer­ki­tys­tä esi­mer­kik­si pak­ka­sil­la.

Au­to Bild Ste­fan Grund­hoff / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN