Audi AG
Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilökohtaisesta tarpeesta?
Sähköauton rajallinen toimintamatka on useimmille autoilijoille ongelma Numero 1. Ja Suomi on pitkien välimatkojen maa.
Pikkuhiljaa akkuteknologia alkaa kuitenkin kehittyä siten, että pelko hinausauton kalliiksi jatkeeksi jäämisestä vähenee.
Jos tarkastellaan täyssähköautojen ja pistokeladattavien hybridien viimeisimpiä rekisteröintilukuja Euroopassa ja Saksassa, nähdään huomattavaa kasvua.
Kuljettajat ovat alkaneet pitää sähköistetyistä autoista - joita poliitikot prässäävät. Energiatoimittaja Eonin äskettäin tekemässä sähkömoottoritutkimuksessa todettiin, että 64 prosenttia kyselyyn osallistuneista saattaisi harkita Saksassa sähköauton ostamista.
Täyssähköauto Fiat 500e saavuttaa valmistajan mukaan 320 kilometrin toimintamatkan.
©FCA Automobiles
Viime aikoihin asti asiat aiheen tiimoilla ovat kuitenkin näyttäneet hyvin erilaisilta. Erityisesti valtion sähköisten autojen ostopalkkiot ja verotuki kaikkialla Euroopassa takaavat, että sähköistetty malli on myös vaihtoehto uutta autoa etsittäessä.
Sähköajoneuvojen toimintamatka on kasvanut tasaisesti
Suurimpana ongelmana useille ihmisille on edelleen käyttökelpoinen sähköajoneuvovalikoima, koska monet kuljettajat ovat sitä mieltä, että tällä hetkellä käytettävissä oleva akkukapasiteetti ei riitä täyttämään heidän omia liikkumisvaatimuksiaan.
Ford Mustang Mach-E kykenee valmistajan mukaan 400-610 kilometrin toimintamatkaan.
©Ford Motor Company
Puolueettoman tutkimuslaitos JATO Dynamicsin analyytikot ovat tarkastelleet tätä kehitystä tarkemmin vuodesta 2016 lähtien.
Ensinnäkin täyssähköisten autojen toimintamatka kasvoi vuonna 2019 keskimäärin 377 kilometriin. Se oli toistaiseksi paras keskiarvo, jonka jälkeen lukema laski hieman alaspäin – huolimatta täyssähkömallien kasvavasta valikoimasta.
Keskimääräinen toimintamatka on täyssähköautoilla tällä hetkellä 352 km
Akut eivät ole missään tapauksessa pienentyneet, vaan pudotus johtuu siitä, että markkinoille on tullut Honda e:n ja Mini Cooper SE:n kaltaisia uusia keskitason 200–400 km toimintamatkan omaavia autoja.
Toimintamatka Suomessa WLTP-syklin mukaan
Lisäksi yhä useampien mallien toimintamatka määritellään (etenkin Suomessa) WLTP-mittaustavan mukaan, mikä tarkoittaa sitä, että arvo on myös hieman pienempi verrattuna vanhaan NEDC-mittaustapaan.
Vasta neljä vuotta sitten vajaa puolet tarjolla olleista täyssähköautoista kykeni alle 200 kilometrin toimintamatkaan, ja vain 11 prosenttia kykeni yli 400 kilometriin.
Vuonna 2017 alle 200 kilometrin toimintamatkan omaavien mallien määrä laski merkittävästi; vastaavasti yli 400 kilometriä omaavien määrä kasvoi huomattavasti.
BMW lupaa uudelle iX-mallille toimintamatkaa jopa 600 kilometriä.
©BMW Group
Vuonna 2019 kohosi 200–400 kilometrin toimintamatkan omaavien sähköautojen osuus ensimmäistä kertaa Saksassa yli 50 prosenttiin, ja taso on pysynyt vakaana ko. alueella siitä lähtien.
Tämä johtuu pääasiassa siitä, että autot, joiden akkukapasiteetti on hieman alhaisempi, ovat halvempia ostaa. Saksan tiiviisti muodostuneissa olosuhteissa yli neljännes (28 prosenttia) voi matkustaa yli 400 kilometriä joutumatta välilataamaan.
Toimintamatkan sanotaan kohenevan jatkuvasti
Hieman alle 15 prosenttia tarjolla olevista pistokeladattavista malleista jää alle alhaisen 200 kilometrin toimintamatkarajan.
Yksittäisten automallien toimintamatkaa on siten parannettu viime vuosina jatkuvasti. Yhtenä esimerkkinä on Keski-Euroopassa menestynyt Renault Zoe: vuonna 2016 se kulki keskimäärin 240 kilometriä; nykyisin teoreettinen toimintamatka on lähes 400 kilometriä.
Tesla Model S:n toimintamatka on kasvanut vuosien varrella keskimäärin 480:sta 650 kilometriin, versiosta riippuen.
Kaikissa luokissa sähköautojen valikoima kasvaa tasaisesti. Suurimmalla osalla niistä voidaan ajaa 200–400 kilometriä ilman latausta, ja yli neljänneksellä voidaan ajaa pidemmälle.
Sähköinen toimintamatka kasvaa myös hybridien kohdalla
Myös pistokeladattavien hybridien toimintamatka kasvaa, joskin huomattavasti hitaammin. Siitä huolimatta myös tarjolla olevien PHEV-mallien valikoima on kasvanut merkittävästi erityisesti kahden viime vuoden aikana.
Esimerkiksi BMW X5 45e:llä tai Mercedes-Benz GLE 350de:llä voidaan ajaa yli 80 kilometriä pelkällä sähköllä.
Vuodesta 2022 alkaen pistokeladattavien hybridien on Euroopan unionin alueella kyettävä yli 60 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan, tai muuten niitä ei enää tueta Saksassa hankintatuin. Tällä hetkellä Saksassa riittää yli 40 kilometriä.
Pitkään käytetty argumentti sähköauton ostamista vastaan, joka perustuu siihen, ettei niillä kyetä ajamaan pitkiä matkoja, saattaa menettää perustelunsa lähitulevaisuudessa, joskin harvaan asutussa Suomessa asetelma on hyvin erilainen Keski-Eurooppaan verrattuna.
Sähköautojen valikoima kasvaa joka tapauksessa tasaisesti. Lisäksi Keski-Euroopassa kasvava latausasemien määrä varmistaa, että pelko jäädä tien poskeen sähkön loppuessa vähenee.
Suomessa latausasemien ja varsinkin vähänkään nopeampien latausasemien määrä ja sijainnit on syytä tarkistaa aluekohtaisesti, ettei muodostu hankalia yllätyksiä.
Kannattaa myös selvittää, missä on seuraavaksi lähin asema, jos edellinen sattuisi olemaan epäkunnossa. Tällä voi olla merkitystä esimerkiksi pakkasilla.
Auto Bild Stefan Grundhoff / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Dali Kupid
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Ripolisubbari laajakaistaelementille
SystemDekin paluu
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL