Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Sia Partnersin ennusteen mukaan perinteiset bensa- ja dieselpumput alkavat olla pian katoava luonnonvara. Niiden ennustetaan vähenevän Euroopassa vuoteen 2050 mennessä liki puoleen nykyisestä.

Auto Bild.Artikkelit

Myös Suo­mes­sa huol­to­a­se­mien en­nus­te­taan vä­he­ne­vän 45 %.

Sia Part­ner­sin mu­kaan huol­to­a­se­mien on kek­sit­tä­viä uu­den­lai­sia pal­ve­lu­kon­sep­te­ja, jos ne ha­lu­a­vat säi­lyt­tää ase­man­sa.

Juu­ri­syy on tie­ten­kin säh­kö­au­toi­lun odo­te­tus­sa kas­vu­vauh­dis­sa. Esi­mer­kik­si Suo­men teil­lä on edel­leen noin 2,5 mil­joo­naa polt­to­moot­to­ri­au­toa, vuo­teen 2040 men­nes­sä lu­ke­man en­nus­te­taan pu­to­a­van noin 1,15 mil­joo­naan, jo­ten toki myös pe­rin­tei­siä tank­kau­sa­se­mia edel­leen tar­vi­taan. Eu­roo­pas­sa pu­do­tuk­sen us­ko­taan ole­van 63 % eli 260 mil­joo­nas­ta polt­to­moot­to­ri­au­tos­ta 97 mil­joo­naan.

EU:n alu­eel­la uu­sien polt­to­moot­to­ri­au­to­jen myyn­ti­kiel­to as­tuu näil­lä nä­ky­min voi­maan vuon­na 2035. To­sin syn­teet­ti­ses­ti val­mis­te­tul­la ben­sii­nil­lä toi­mi­via polt­to­moot­to­ri­au­to­ja voi­tai­siin ny­ky­tie­don va­los­sa myy­dä myös vuo­den 2035 jäl­keen.

- Polt­to­ai­ne­te­ol­li­suus on tien­haa­ras­sa. Yh­ti­öi­den on pa­nos­tet­ta­va en­tis­tä enem­män puh­taam­piin tek­no­lo­gi­oi­hin. Pe­rin­teis­ten huol­to­a­se­mien on pys­tyt­tä­vä muun­tau­tu­maan ko­ko­nais­val­tai­sik­si ener­gia-ase­mik­si, jos ne ha­lu­a­vat säi­lyä hen­gis­sä, Sia Pa­rent­sin ra­por­tis­sa to­de­taan.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN