Swift Hayabusa ampaisee karjuen ja iso turbo paukkuen matkaan. (Kuva: Rodeo)
Pidätä hengitystä: Tämä Suzuki Swift kiertää 12 000 r/min asti!
Vauhtia 140 km/h... pitkä ja hankala vasemmalle taittuva mutka lähestyy... sitten nopea ylävartalon kallistus ja polven taitto sivulle...!
Polvisuojapanssari rasahtelee kevyesti mutkissa. Enempää polvea ei enää pysty taittamaan, joten nyt on vain pidettävä keskipakoisvoima hallinnassa.
Mutkan jälkeen ohjauspyörän suoristus ja kaasupoljinta lattiaan. Ohjaustehostinta ei ole.
Hetkinen! Mistä ihmeen ohjauspyörästä ja kaasupolkimesta oikein puhutaan? Ajotapahan on suoraan ratamoottoripyöräilystä!
Kukaan ei ole seonnut, vaan Suzuki Swiftin erikoispainoksessa molempien ominaisuuksia on yhdistelty saman katon alle.
"Ihmeauto" on tarkemmin sanoen Suzuki Swift Sport Hayabusa.
Swift valittiin lyhyen korinsa ansiosta. Vakiona Sport-versio kehittää 136 hevosvoimaa.
Suzuki Hayabusa on puolestaan merkin tämän hetken tehokkain moottoripyörä, joka kulkee 300 km/h.
Ellet sitä ennestään tiennyt, Hayabusan nelisylinterinen kehittää 197 hevosvoimaa.
Moni halusi uteliaisuuttaan tietää, pystyisikö nämä kaksi konseptia sopivalla tavalla yhdistämään.
Entinen rallin MM-sarjassa ajanut Niki Schelle rakentaa päätoimisesti Swiftejä Cup-ratakäyttöön.
Pääsemme testaamaan hirmua Saksassa Bilster-vuorella, Paderbornissa, yksityisellä kilparadalla.
Swiftin ja Hayabusan yhteensovitus ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista kuin miltä kuulostaa.
Schelle on laatinut monimutkaisia laskelmia ja lisännyt Hayabusan nelisylinteriseen muikean kokoisen turboahtimen. Ja Swiftin lähtökohtahan on tässä tapauksessa siis etuvetoinen.
Autoon asennettiin turvakehikko ja painoa jaettiin sopivalla tavalla.
Lopputuloksena saatiin 330-hevosvoimainen tykki, jonka omamassa on lähes 900 kiloa.
Keskimoottoriseksiki muunnettu auto on tietenkin takavetoinen ja maksimitehot saavutetaan noin 7000 kierroksella.
Kone kiekuu lähes 12 000 r/min saakka! Porsche 911:ssä olisivat niillä kierroksilla jo kiertokanget ja männänrenkaat luultavasti muusina.
Vaihteet valitaan ohjauspyörän painikkeista. Kytkinpoljin on perinteinen ja sen liikerata tuntuu loputtoman pitkältä.
Kun auto on käynnissä, ei kun matkaan. Swift ampaisee karjuen ja iso turbo paukkuen matkaan.
Kone lämpenee nopeasti: lämpömittarin vihreä alue saavutetaan jo kauan ennen ensimmäistä mutkaa.
Swiftissä ei ole jarrutehostinta, joten töitä joutuu tekemään urakalla, mitä 70 asteen sisälämpö ei edesauta. Ainakin sisälämpö tuntuu sellaiselta.
Vaihtoja joutuu hurjan kierroskoneen vuoksi suorittamaan suunnilleen joka sekunti ylös- tai alaspäin, joka vaatii todellista keskittymistä.
Hurjan kiihtyvyyden kääntöpuolena huippuja saadaan vain 190 km/h.
Ei haittaa, sillä kompakti ohjus tuntuu aivan sitlä kuin se liikahtaisi oikeasti 300 km/h!
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
LampizatOrin uusi dac
Kristalliunelmia
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ