Swift Hayabusa ampaisee karjuen ja iso turbo paukkuen matkaan. (Kuva: Rodeo)
Pidätä hengitystä: Tämä Suzuki Swift kiertää 12 000 r/min asti!
Vauhtia 140 km/h... pitkä ja hankala vasemmalle taittuva mutka lähestyy... sitten nopea ylävartalon kallistus ja polven taitto sivulle...!
Polvisuojapanssari rasahtelee kevyesti mutkissa. Enempää polvea ei enää pysty taittamaan, joten nyt on vain pidettävä keskipakoisvoima hallinnassa.
Mutkan jälkeen ohjauspyörän suoristus ja kaasupoljinta lattiaan. Ohjaustehostinta ei ole.
Hetkinen! Mistä ihmeen ohjauspyörästä ja kaasupolkimesta oikein puhutaan? Ajotapahan on suoraan ratamoottoripyöräilystä!
Kukaan ei ole seonnut, vaan Suzuki Swiftin erikoispainoksessa molempien ominaisuuksia on yhdistelty saman katon alle.
"Ihmeauto" on tarkemmin sanoen Suzuki Swift Sport Hayabusa.
Swift valittiin lyhyen korinsa ansiosta. Vakiona Sport-versio kehittää 136 hevosvoimaa.
Suzuki Hayabusa on puolestaan merkin tämän hetken tehokkain moottoripyörä, joka kulkee 300 km/h.
Ellet sitä ennestään tiennyt, Hayabusan nelisylinterinen kehittää 197 hevosvoimaa.
Moni halusi uteliaisuuttaan tietää, pystyisikö nämä kaksi konseptia sopivalla tavalla yhdistämään.
Entinen rallin MM-sarjassa ajanut Niki Schelle rakentaa päätoimisesti Swiftejä Cup-ratakäyttöön.
Pääsemme testaamaan hirmua Saksassa Bilster-vuorella, Paderbornissa, yksityisellä kilparadalla.
Swiftin ja Hayabusan yhteensovitus ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista kuin miltä kuulostaa.
Schelle on laatinut monimutkaisia laskelmia ja lisännyt Hayabusan nelisylinteriseen muikean kokoisen turboahtimen. Ja Swiftin lähtökohtahan on tässä tapauksessa siis etuvetoinen.
Autoon asennettiin turvakehikko ja painoa jaettiin sopivalla tavalla.
Lopputuloksena saatiin 330-hevosvoimainen tykki, jonka omamassa on lähes 900 kiloa.
Keskimoottoriseksiki muunnettu auto on tietenkin takavetoinen ja maksimitehot saavutetaan noin 7000 kierroksella.
Kone kiekuu lähes 12 000 r/min saakka! Porsche 911:ssä olisivat niillä kierroksilla jo kiertokanget ja männänrenkaat luultavasti muusina.
Vaihteet valitaan ohjauspyörän painikkeista. Kytkinpoljin on perinteinen ja sen liikerata tuntuu loputtoman pitkältä.
Kun auto on käynnissä, ei kun matkaan. Swift ampaisee karjuen ja iso turbo paukkuen matkaan.
Kone lämpenee nopeasti: lämpömittarin vihreä alue saavutetaan jo kauan ennen ensimmäistä mutkaa.
Swiftissä ei ole jarrutehostinta, joten töitä joutuu tekemään urakalla, mitä 70 asteen sisälämpö ei edesauta. Ainakin sisälämpö tuntuu sellaiselta.
Vaihtoja joutuu hurjan kierroskoneen vuoksi suorittamaan suunnilleen joka sekunti ylös- tai alaspäin, joka vaatii todellista keskittymistä.
Hurjan kiihtyvyyden kääntöpuolena huippuja saadaan vain 190 km/h.
Ei haittaa, sillä kompakti ohjus tuntuu aivan sitlä kuin se liikahtaisi oikeasti 300 km/h!
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Tarkkuustyötä Sveitsistä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL