Swift Hayabusa ampaisee karjuen ja iso turbo paukkuen matkaan. (Kuva: Rodeo)

Swift Hayabusa ampaisee karjuen ja iso turbo paukkuen matkaan. (Kuva: Rodeo)

Pidätä hengitystä: Tämä Suzuki Swift kiertää 12 000 r/min asti!

Vauhtia 140 km/h... pitkä ja hankala vasemmalle taittuva mutka lähestyy... sitten nopea ylävartalon kallistus ja polven taitto sivulle...!

Auto Bild.Uutiset

Pol­vi­suo­ja­pans­sa­ri ra­sah­te­lee ke­vy­es­ti mut­kis­sa. Enem­pää pol­vea ei enää pys­ty tait­ta­maan, jo­ten nyt on vain pi­det­tä­vä kes­ki­pa­kois­voi­ma hal­lin­nas­sa.

Mut­kan jäl­keen oh­jaus­pyö­rän suo­ris­tus ja kaa­su­pol­jin­ta lat­ti­aan. Oh­jaus­te­hos­tin­ta ei ole.

Het­ki­nen! Mis­tä ih­meen oh­jaus­pyö­räs­tä ja kaa­su­pol­ki­mes­ta oi­kein pu­hu­taan? Ajo­ta­pa­han on suo­raan ra­ta­moot­to­ri­pyö­räi­lys­tä!

Ku­kaan ei ole se­on­nut, vaan Su­zu­ki Swif­tin eri­kois­pai­nok­ses­sa mo­lem­pien omi­nai­suuk­sia on yh­dis­tel­ty sa­man ka­ton al­le.

"Ih­me­au­to" on tar­kem­min sa­no­en Su­zu­ki Swift Sport Ha­ya­bu­sa.

Swift va­lit­tiin ly­hy­en ko­rin­sa an­si­os­ta. Va­ki­o­na Sport-ver­sio ke­hit­tää 136 he­vos­voi­maa.

Su­zu­ki Ha­ya­bu­sa on puo­les­taan mer­kin tä­män het­ken te­hok­kain moot­to­ri­pyö­rä, joka kul­kee 300 km/h.

El­let sitä en­nes­tään tien­nyt, Ha­ya­bu­san ne­li­sy­lin­te­ri­nen ke­hit­tää 197 he­vos­voi­maa.

Moni ha­lu­si ute­li­ai­suut­taan tie­tää, pys­tyi­si­kö nämä kak­si kon­sep­tia so­pi­val­la ta­val­la yh­dis­tä­mään.

En­ti­nen ral­lin MM-sar­jas­sa aja­nut Niki Schel­le ra­ken­taa pää­toi­mi­ses­ti Swif­te­jä Cup-ra­ta­käyt­töön.

Pää­sem­me tes­taa­maan hir­mua Sak­sas­sa Bils­ter-vuo­rel­la, Pa­der­bor­nis­sa, yk­si­tyi­sel­lä kil­pa­ra­dal­la.

Swif­tin ja Ha­ya­bu­san yh­teen­so­vi­tus ei kui­ten­kaan ole ai­van niin yk­sin­ker­tais­ta kuin mil­tä kuu­los­taa.

Schel­le on laa­ti­nut mo­ni­mut­kai­sia las­kel­mia ja li­sän­nyt Ha­ya­bu­san ne­li­sy­lin­te­ri­seen mui­ke­an ko­koi­sen tur­bo­ah­ti­men. Ja Swif­tin läh­tö­koh­ta­han on täs­sä ta­pauk­ses­sa siis etu­ve­toi­nen.

Au­toon asen­net­tiin tur­va­ke­hik­ko ja pai­noa ja­et­tiin so­pi­val­la ta­val­la.

Lop­pu­tu­lok­se­na saa­tiin 330-he­vos­voi­mai­nen tyk­ki, jon­ka oma­mas­sa on lä­hes 900 ki­loa.

Kes­ki­moot­to­ri­sek­si­ki muun­net­tu au­to on tie­ten­kin ta­ka­ve­toi­nen ja mak­si­mi­te­hot saa­vu­te­taan noin 7000 kier­rok­sel­la.

Kone kie­kuu lä­hes 12 000 r/min saak­ka! Porsc­he 911:ssä oli­si­vat niil­lä kier­rok­sil­la jo kier­to­kan­get ja män­nän­ren­kaat luul­ta­vas­ti muu­si­na.

Vaih­teet va­li­taan oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keis­ta. Kyt­kin­pol­jin on pe­rin­tei­nen ja sen lii­ke­ra­ta tun­tuu lo­put­to­man pit­käl­tä.

Kun au­to on käyn­nis­sä, ei kun mat­kaan. Swift am­pai­see kar­ju­en ja iso tur­bo pauk­ku­en mat­kaan.

Kone läm­pe­nee no­pe­as­ti: läm­pö­mit­ta­rin vih­reä alue saa­vu­te­taan jo kau­an en­nen en­sim­mäis­tä mut­kaa.

Swif­tis­sä ei ole jar­ru­te­hos­tin­ta, jo­ten töi­tä jou­tuu te­ke­mään ura­kal­la, mitä 70 as­teen si­sä­läm­pö ei ede­sau­ta. Ai­na­kin si­sä­läm­pö tun­tuu sel­lai­sel­ta.

Vaih­to­ja jou­tuu hur­jan kier­ros­ko­neen vuok­si suo­rit­ta­maan suun­nil­leen joka se­kun­ti ylös- tai alas­päin, joka vaa­tii to­del­lis­ta kes­kit­ty­mis­tä.

Hur­jan kiih­ty­vyy­den kään­tö­puo­le­na huip­pu­ja saa­daan vain 190 km/h.

Ei hait­taa, sil­lä kom­pak­ti oh­jus tun­tuu ai­van sit­lä kuin se lii­kah­tai­si oi­ke­as­ti 300 km/h!

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU