Pois koronan vaikutuksista: Hauraat toimitusketjut vaikeuttavat autotehtaiden uudel­leen­käyn­nis­tyksiä

Eräät autonvalmistajat harkitsevat strategioita tuotan­to­lai­toksen käynnistämiseksi uudelleen seuraavien neljän viikon aikana. Johtavan data- ja analy­tiik­ka­y­ritys GlobalDatan autoteollisuuden analyytikko David Leggett tarjoaa aiheeseen oman näkemyksensä.

Auto Bild.Uutiset

”On kaik­kea muu­ta kuin help­po pro­ses­si yk­sin­ker­tai­ses­ti ava­ta teh­taan por­tit ja pa­la­ta no­pe­as­ti nor­maa­liin ti­laan. En­sin­nä­kään kan­san­ter­vey­del­li­nen krii­si­ti­la ei ole vie­lä ohi, mikä tar­koit­taa, et­tä lai­tok­sil­la on ol­ta­va käy­tös­sään pro­to­kol­lat so­si­aa­li­sen etäi­syy­den hal­lit­se­mi­sek­si ja työn­te­ki­jöi­den va­kuut­ta­mi­sek­si tur­val­li­suu­des­taan. Joi­den­kin teh­tai­den toi­min­ta-alu­ei­ta on hel­pom­pi so­peut­taa nii­den luon­tai­sen au­to­maa­ti­o­ta­son tai työn­te­ki­jä­mää­rän an­si­os­ta.

Va­ka­vam­pia on­gel­mia mie­tit­tä­vik­si

”Nämä asi­at voi­daan mää­rit­tää ja hal­li­ta teh­das­ta­sol­la, mut­ta kä­si­tel­tä­vä­nä on vie­lä pal­jon va­ka­vam­pia on­gel­mia”, poh­tii Leg­gett.

”Yk­si niis­tä on vie­lä lop­pu­ky­syn­nän eh­ty­nyt tila. Mi­kä­li ar­vo­ket­jua ei syö­te­tä hui­pul­la riit­tä­vän uu­den vä­hit­täis­myyn­nin kaut­ta, tuo­tan­non aloit­ta­mi­sel­la ei ole juu­ri­kaan mer­ki­tys­tä. Pal­jon riip­puu ku­lut­ta­jien ja yri­tys­ten luot­ta­muk­sen laa­jem­mas­ta pa­lau­tu­mi­ses­ta tu­le­vi­na kuu­kau­si­na.”

”Toi­nen iso on­gel­ma on toi­mi­tus­ket­ju­jen kun­to. Tyy­pil­li­ses­sä ajo­neu­vos­sa, joka si­säl­tää jopa 25 000 kom­po­nent­tia, on pit­kä­no­mai­nen toi­mi­tus­ket­ju, joka ulot­tuu eri­ko­koi­siin toi­mit­ta­jiin ym­pä­ri maa­il­maa”, hän jat­kaa.

”Ko­ro­nak­rii­sin ai­kai­sen han­ka­loi­tu­neen ajo­neu­vo­tuo­tan­non ai­ka­na mo­net suu­rem­mis­ta ”yk­kös­ta­son” toi­mit­ta­jis­ta ovat voi­neet saa­da luot­toa kas­sa­va­ro­jen yl­lä­pi­tä­mi­sek­si. Ta­lou­del­li­set on­gel­mat ovat akuu­tim­pia pie­nem­mil­le toi­mit­ta­jil­le, jot­ka ovat myö­hem­min toi­mi­tus­ket­jus­sa. Ne saat­ta­vat osoit­tau­tua to­del­la pal­jon alt­tiim­mik­si kas­sa­vir­ta­vai­keuk­sil­le, ei­kä niil­lä myös­kään ole re­surs­se­ja toi­min­nan uu­del­lee­na­loit­ta­mi­sek­si.”

”Ai­kai­sem­pi ko­ke­mus viit­taa sii­hen, et­tä au­to­te­ol­li­suu­den toi­mi­tus­ket­jun kär­jes­sä ole­vil­la yri­tyk­sil­lä on usein vai­keuk­sia tun­nis­taa ja sen jäl­keen puut­tua toi­mi­tus­ket­jun ala­lai­das­sa mah­dol­li­ses­ti esiin­ty­viin on­gel­miin. Kriit­ti­ses­sä ali­han­kin­nas­sa esiin­ty­vä puu­te voi heti py­säyt­tää ajo­neu­von ko­koon­pa­no­lin­jan, var­sin­kin jos täs­mäl­leen oi­kea-ai­kai­sel­la tuo­tan­nol­la tar­koi­te­taan sitä, et­tei va­ras­tos­sa ole au­to­ja.”

”Myös näi­den toi­mi­tus­ket­ju­jen kan­sain­vä­li­nen luon­ne vai­keut­taa ase­maa en­ti­ses­tään, kos­ka joi­den­kin mai­den teh­taat saat­ta­vat ol­la edis­ty­neem­mäs­sä vai­hees­sa uu­del­leen­käyn­nis­tyk­sen suh­teen, kun taas toi­set ovat edel­leen sul­jet­tui­na.”

”To­si­a­sia on se, et­tä au­to­teh­tai­den on hi­taas­ti ka­lib­roi­ta­va tuo­tan­to­ta­sot syn­ty­vien mark­ki­noi­den tar­pei­den mu­kaan ja sa­mal­la ar­vi­oi­ta­va toi­mi­tus­ket­ju­jen ter­veyt­tä sekä teh­tä­vä kaik­ken­sa aut­taak­seen avain­toi­mit­ta­jia ta­lou­del­li­ses­ti”, jat­kaa Leg­gett.

”[…] Au­to­teh­taat pää­se­vät täs­tä en­nen­nä­ke­mät­tö­mäs­tä krii­sis­tä vä­hi­tel­len, mut­ta se vie kuu­kau­sia. "

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN