Pois koronan vaikutuksista: Hauraat toimitusketjut vaikeuttavat autotehtaiden uudel­leen­käyn­nis­tyksiä

Eräät autonvalmistajat harkitsevat strategioita tuotan­to­lai­toksen käynnistämiseksi uudelleen seuraavien neljän viikon aikana. Johtavan data- ja analy­tiik­ka­y­ritys GlobalDatan autoteollisuuden analyytikko David Leggett tarjoaa aiheeseen oman näkemyksensä.

Auto Bild.Uutiset

”On kaik­kea muu­ta kuin help­po pro­ses­si yk­sin­ker­tai­ses­ti ava­ta teh­taan por­tit ja pa­la­ta no­pe­as­ti nor­maa­liin ti­laan. En­sin­nä­kään kan­san­ter­vey­del­li­nen krii­si­ti­la ei ole vie­lä ohi, mikä tar­koit­taa, et­tä lai­tok­sil­la on ol­ta­va käy­tös­sään pro­to­kol­lat so­si­aa­li­sen etäi­syy­den hal­lit­se­mi­sek­si ja työn­te­ki­jöi­den va­kuut­ta­mi­sek­si tur­val­li­suu­des­taan. Joi­den­kin teh­tai­den toi­min­ta-alu­ei­ta on hel­pom­pi so­peut­taa nii­den luon­tai­sen au­to­maa­ti­o­ta­son tai työn­te­ki­jä­mää­rän an­si­os­ta.

Va­ka­vam­pia on­gel­mia mie­tit­tä­vik­si

”Nämä asi­at voi­daan mää­rit­tää ja hal­li­ta teh­das­ta­sol­la, mut­ta kä­si­tel­tä­vä­nä on vie­lä pal­jon va­ka­vam­pia on­gel­mia”, poh­tii Leg­gett.

”Yk­si niis­tä on vie­lä lop­pu­ky­syn­nän eh­ty­nyt tila. Mi­kä­li ar­vo­ket­jua ei syö­te­tä hui­pul­la riit­tä­vän uu­den vä­hit­täis­myyn­nin kaut­ta, tuo­tan­non aloit­ta­mi­sel­la ei ole juu­ri­kaan mer­ki­tys­tä. Pal­jon riip­puu ku­lut­ta­jien ja yri­tys­ten luot­ta­muk­sen laa­jem­mas­ta pa­lau­tu­mi­ses­ta tu­le­vi­na kuu­kau­si­na.”

”Toi­nen iso on­gel­ma on toi­mi­tus­ket­ju­jen kun­to. Tyy­pil­li­ses­sä ajo­neu­vos­sa, joka si­säl­tää jopa 25 000 kom­po­nent­tia, on pit­kä­no­mai­nen toi­mi­tus­ket­ju, joka ulot­tuu eri­ko­koi­siin toi­mit­ta­jiin ym­pä­ri maa­il­maa”, hän jat­kaa.

”Ko­ro­nak­rii­sin ai­kai­sen han­ka­loi­tu­neen ajo­neu­vo­tuo­tan­non ai­ka­na mo­net suu­rem­mis­ta ”yk­kös­ta­son” toi­mit­ta­jis­ta ovat voi­neet saa­da luot­toa kas­sa­va­ro­jen yl­lä­pi­tä­mi­sek­si. Ta­lou­del­li­set on­gel­mat ovat akuu­tim­pia pie­nem­mil­le toi­mit­ta­jil­le, jot­ka ovat myö­hem­min toi­mi­tus­ket­jus­sa. Ne saat­ta­vat osoit­tau­tua to­del­la pal­jon alt­tiim­mik­si kas­sa­vir­ta­vai­keuk­sil­le, ei­kä niil­lä myös­kään ole re­surs­se­ja toi­min­nan uu­del­lee­na­loit­ta­mi­sek­si.”

”Ai­kai­sem­pi ko­ke­mus viit­taa sii­hen, et­tä au­to­te­ol­li­suu­den toi­mi­tus­ket­jun kär­jes­sä ole­vil­la yri­tyk­sil­lä on usein vai­keuk­sia tun­nis­taa ja sen jäl­keen puut­tua toi­mi­tus­ket­jun ala­lai­das­sa mah­dol­li­ses­ti esiin­ty­viin on­gel­miin. Kriit­ti­ses­sä ali­han­kin­nas­sa esiin­ty­vä puu­te voi heti py­säyt­tää ajo­neu­von ko­koon­pa­no­lin­jan, var­sin­kin jos täs­mäl­leen oi­kea-ai­kai­sel­la tuo­tan­nol­la tar­koi­te­taan sitä, et­tei va­ras­tos­sa ole au­to­ja.”

”Myös näi­den toi­mi­tus­ket­ju­jen kan­sain­vä­li­nen luon­ne vai­keut­taa ase­maa en­ti­ses­tään, kos­ka joi­den­kin mai­den teh­taat saat­ta­vat ol­la edis­ty­neem­mäs­sä vai­hees­sa uu­del­leen­käyn­nis­tyk­sen suh­teen, kun taas toi­set ovat edel­leen sul­jet­tui­na.”

”To­si­a­sia on se, et­tä au­to­teh­tai­den on hi­taas­ti ka­lib­roi­ta­va tuo­tan­to­ta­sot syn­ty­vien mark­ki­noi­den tar­pei­den mu­kaan ja sa­mal­la ar­vi­oi­ta­va toi­mi­tus­ket­ju­jen ter­veyt­tä sekä teh­tä­vä kaik­ken­sa aut­taak­seen avain­toi­mit­ta­jia ta­lou­del­li­ses­ti”, jat­kaa Leg­gett.

”[…] Au­to­teh­taat pää­se­vät täs­tä en­nen­nä­ke­mät­tö­mäs­tä krii­sis­tä vä­hi­tel­len, mut­ta se vie kuu­kau­sia. "

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU