Pois koronan vaikutuksista: Hauraat toimitusketjut vaikeuttavat autotehtaiden uudelleenkäynnistyksiä
Eräät autonvalmistajat harkitsevat strategioita tuotantolaitoksen käynnistämiseksi uudelleen seuraavien neljän viikon aikana. Johtavan data- ja analytiikkayritys GlobalDatan autoteollisuuden analyytikko David Leggett tarjoaa aiheeseen oman näkemyksensä.
”On kaikkea muuta kuin helppo prosessi yksinkertaisesti avata tehtaan portit ja palata nopeasti normaaliin tilaan. Ensinnäkään kansanterveydellinen kriisitila ei ole vielä ohi, mikä tarkoittaa, että laitoksilla on oltava käytössään protokollat sosiaalisen etäisyyden hallitsemiseksi ja työntekijöiden vakuuttamiseksi turvallisuudestaan. Joidenkin tehtaiden toiminta-alueita on helpompi sopeuttaa niiden luontaisen automaatiotason tai työntekijämäärän ansiosta.
Vakavampia ongelmia mietittäviksi
”Nämä asiat voidaan määrittää ja hallita tehdastasolla, mutta käsiteltävänä on vielä paljon vakavampia ongelmia”, pohtii Leggett.
”Yksi niistä on vielä loppukysynnän ehtynyt tila. Mikäli arvoketjua ei syötetä huipulla riittävän uuden vähittäismyynnin kautta, tuotannon aloittamisella ei ole juurikaan merkitystä. Paljon riippuu kuluttajien ja yritysten luottamuksen laajemmasta palautumisesta tulevina kuukausina.”
”Toinen iso ongelma on toimitusketjujen kunto. Tyypillisessä ajoneuvossa, joka sisältää jopa 25 000 komponenttia, on pitkänomainen toimitusketju, joka ulottuu erikokoisiin toimittajiin ympäri maailmaa”, hän jatkaa.
”Koronakriisin aikaisen hankaloituneen ajoneuvotuotannon aikana monet suuremmista ”ykköstason” toimittajista ovat voineet saada luottoa kassavarojen ylläpitämiseksi. Taloudelliset ongelmat ovat akuutimpia pienemmille toimittajille, jotka ovat myöhemmin toimitusketjussa. Ne saattavat osoittautua todella paljon alttiimmiksi kassavirtavaikeuksille, eikä niillä myöskään ole resursseja toiminnan uudelleenaloittamiseksi.”
”Aikaisempi kokemus viittaa siihen, että autoteollisuuden toimitusketjun kärjessä olevilla yrityksillä on usein vaikeuksia tunnistaa ja sen jälkeen puuttua toimitusketjun alalaidassa mahdollisesti esiintyviin ongelmiin. Kriittisessä alihankinnassa esiintyvä puute voi heti pysäyttää ajoneuvon kokoonpanolinjan, varsinkin jos täsmälleen oikea-aikaisella tuotannolla tarkoitetaan sitä, ettei varastossa ole autoja.”
”Myös näiden toimitusketjujen kansainvälinen luonne vaikeuttaa asemaa entisestään, koska joidenkin maiden tehtaat saattavat olla edistyneemmässä vaiheessa uudelleenkäynnistyksen suhteen, kun taas toiset ovat edelleen suljettuina.”
”Tosiasia on se, että autotehtaiden on hitaasti kalibroitava tuotantotasot syntyvien markkinoiden tarpeiden mukaan ja samalla arvioitava toimitusketjujen terveyttä sekä tehtävä kaikkensa auttaakseen avaintoimittajia taloudellisesti”, jatkaa Leggett.
”[…] Autotehtaat pääsevät tästä ennennäkemättömästä kriisistä vähitellen, mutta se vie kuukausia. "
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kristalliunelmia
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Klassikon vuosipäivä
Regan uusi neodyymiäänirasia
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Marshall Bromley 750
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI