Porsche 911:n ostajista yli kolmasosa suosii nelivetoa. He saavat nauttia uuden 911-sukupolven entistä urheilullisemmasta suorituskyvystä ja paremmasta mukavuudesta, kun uudet 911 Carrera 4 ja 911 Targa 4 lanseerataan ensi vuoden alussa.
Porsche 911 Carrera 4 ja Targa 4: Nelivetoiset hinnoiteltu Suomessa
Porschen uusille nelivetoisille urheiluautoille on ominaista se, että ne kuluttavat vähemmän ja kiihtyvät aiempaa ripeämmin.
Uutuusmallien innovatiiviset turbomoottorit ovat edellistä sukupolvea tehokkaampia ja taloudellisempia, ja paranneltu nelivetojärjestelmä parantaa niin ajodynamiikkaa kuin turvallisuuttakin. Vakiovarusteluun kuuluva PASM-aktiivijousitus (Porsche Active Suspension Management) madaltaa ajokorkeutta kymmenellä millimetrillä ja takaa aiempaakin paremman kompromissin ratasuorituskyvyn ja maantiemukavuuden välillä.
Carrera 4S -malleihin lisävarusteena saatava takapyörien aktiiviohjaus kohentaa auton dynaamista potentiaalia entisestään. Vakiovarusteena on myös entistä helppokäyttöisempi Porsche Communication Management System (PCM) -tietoviihdejärjestelmä, jonka kosketusnäyttö tukee monieleitä.
Kaikkiin uusiin 911 Carrera -malleihin tehdyn kasvojenkohotuksen ohella uusissa nelivetomalleissa on myös yksilöllisiä uusia muotoilupiirteitä. Esimerkiksi takavalojen välissä oleva valonauha on nyt erityisen näyttävä kolmiulotteisen syvyysvaikutelman ansiosta. Uudistettu valonauha myös korostaa nelivetoisten 911-mallien tunnusomaista piirrettä – takalokasuojia, jotka ovat aikaisemman sukupolven tavoin 44 mm leveämmät kuin takavetomalleissa.
Muita uudelle 911-sukupolvelle tyypillisiä muotoiluelementtejä ovat neliosaisilla huomiovaloilla varustetut ajovalot, suojuksettomat ovenkahvojen syvennykset, uusiksi muotoiltu takaluukku pystysuuntaisine säleikköineen sekä uudet takavalot, joissa on tunnusomaiset neliosaiset jarruvalot.
Myös uuden 911 Targan elegantti ulkomuoto on uudistunut ja erottuu edelleen selkeästi coupé- ja cabriolet-malleista. Klassinen Targa-idea yhdistyy uutuusmallissa entistä käytännöllisempään kattoon näyttävällä tavalla. Autossa on alkuperäisestä Targasta tuttu leveä palkki B-pilarien tilalla, siirrettävä katto-osa etuistuinten yläpuolella ja kaartuva takaikkuna ilman C-pilaria. Katto voidaan avata ja sulkea yhdellä painalluksella. Avautuessaan se liukuu säilytysasentoon takaistuinten taakse.
Uuden 911 Carreran bokserimoottorien taustalla on Porschen neljän vuosikymmenen kokemus turbomoottoreista niin moottoriurheilussa kuin tuotantoautoissakin. Tuloksena on suorituskyvyn, ajonautinnon ja taloudellisuuden yhdistyminen ennennäkemättömällä tavalla.
Kahden turboahtimen ansiosta 911 Carrera 4:n ja 911 Targa 4:n kolmilitraiset ja kuusisylinteriset moottorit kehittävät tehoa 370 hv (272 kW) ja vääntöä 450 Nm. S-malleissa vastaavat luvut ovat peräti 420 hv (309 kW) ja 500 Nm, joten kuljettaja saa nauttia 20 lisähevosvoimasta aikaisempaan sukupolveen verrattuna.
Carrera S -mallien suurempi teho on saatu aikaan turboahtimien kompressoreja muokkaamalla, erityisesti räätälöidyn pakosarjan avulla ja moottorinhallintajärjestelmää säätämällä.
Kun tähän yhdistetään uusi sähköhydraulisesti ohjattu nelivetojärjestelmä, 911 Carrera 4 kiihtyy nyt ensimmäistä kertaa nopeammin kuin takavetomallit. Lisävarusteena saatavalla PDK-vaihteistolla ja Sport Chrono -varustepaketilla varustettu 911 Carrera 4 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,1 sekunnissa, eli neljä sekunnin kymmenystä ripeämmin kuin edeltäjänsä. S-malli pääsee nollasta sataseen peräti 3,8 sekunnissa eli 0,3 sekuntia nopeammin kuin aikaisemmin.
Vastaavasti varustettu Cabriolet S tai 911 Targa 4 tarvitsee kiihdytykseen vain kaksi sekunnin kymmenesosaa enemmän. Huippunopeudet ovat mallista ja varustelusta riippuen 287–305 km/h.
Jokainen Porschen moottorisukupolvi on perinteisesti edeltäjäänsä tehokkaampi ja taloudellisempi: esimerkiksi PDK-vaihteistolla varustettu uusi 911 Carrera 4 Cabriolet kuluttaa sadalla kilometrillä nyt keskimäärin 7,9 litraa – 0,8 litraa vähemmän kuin aikaisemmin. Eniten kulutus on pienentynyt PDK:lla varustetuissa 911 Carrera S Cabriolet- ja 911 Targa 4S -malleissa, joiden keskikulutus on nyt 8,0 l / 100 km, eli 1,2 litraa entistä vähemmän.
Uusiin 911 -malleihin lisävarusteena saatavassa Sport Chrono -varustepaketissa on nyt ensimmäistä kertaa ohjauspyörään sijoitettu ajotilan valintakytkin, joka on kehitetty 918 Spyder -superhybridin vastaavasta kytkimestä.
Kierrettävällä kytkimellä voidaan valita neljä eri ajotilaa: Normal, Sport, Sport Plus tai Individual. Individual-tilassa kuljettaja voi valita haluamansa ajoasetukset, joilla ohjataan muun muassa PASM-aktiivijousituksen säätöjä, aktiivisten moottorin kiinnikkeiden toimintatapaa, PDK-vaihteiston vaihtostrategiaa ja sporttipakoputkiston läppien avaamista.
PDK-vaihteiston yhteydessä tilakytkimessä on myös Sport Response -painike, jota painamalla voimalinja optimoidaan maksimikiihdytykseen 20 sekunnin ajaksi esimerkiksi ennen ohittamista. Tilanteeseen parhaiten sopiva vaihde kytkeytyy ja moottorinhallintajärjestelmä antaa lyhytaikaisesti tavallistakin spontaanimman vasteen.
Nelivetoinen Porsche 911 on aina edustanut poikkeuksellista kompromissia erinomaisten ajo-ominaisuuksien, ajoturvallisuuden ja urheilullisen suorituskyvyn välillä. Uuden sukupolven malleissa nämä näennäisesti ristiriitaiset ominaisuudet ovat paremmin kuin koskaan sopusoinnussa keskenään.
Uusi sähköhydraulisesti ohjattu nelivetojärjestelmä on 911 Turbosta saadun teknologian ansiosta entistäkin herkempi. Järjestelmä parantaa suuntavakautta dynaamisessa ajossa ketteryydestä tinkimättä, ja sen yhteistoiminta uudelleen säädetyn PASM-aktiivijousituksen kanssa on entistäkin harmonisempaa.
Kaikissa Carrera-malleissa vakiovarusteena oleva PASM lisää ajovakautta kaarteeseen suurella nopeudella ajettaessa. Uuden sukupolven iskunvaimentimet parantavat ajomukavuutta entistäkin tarkemman vasteen ansiosta. Siitä huolimatta myös yhteys koriin on saumattomampi dynaamisen ajon aikana.
Carrera S -malliin lisävarusteena saatava takapyörien aktiiviohjaus on ennestään tuttu 911 Turbo- ja 911 GT3 -malleista. Se parantaa ketteryyttä kaarteissa ja ajovakautta kaistanvaihdoissa suurilla nopeuksilla. Lisäksi takapyörien aktiiviohjaus helpottaa ohjausliikkeitä ahtaissa paikoissa, sillä kääntösäde on 40 senttiä entistä pienempi.
Käsiteltävyyttä parantaa myös uusi ohjauspyörä, jonka muotoilu perustuu 918 Spyderin ohjauspyörään. Perusmallin halkaisija on 375 mm ja lisävarusteena saatavan GT-urheiluohjauspyörän halkaisija 360 mm. Porschen hydraulinen etuakselin nostojärjestelmä, jonka nostosylinterit on integroitu joustintukiin, on todella käytännöllinen jokapäiväisessä käytössä.
Järjestelmän painiketta painamalla maavaraa voidaan korottaa 40 millimetrillä vain viidessä sekunnissa, jolloin vältetään auton pohjan osuminen maahan esimerkiksi autotallin jyrkällä luiskalla.
Vakiovarusteisessa uudessa PCM-tietoviihdejärjestelmässä on runsaasti uusia toimintoja ja 7-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee monieleiden käyttöä. Myös vakiovarusteluun kuuluvaa navigaattoria voidaan käyttää älypuhelimen tavoin, ja se pystyy tulkitsemaan jopa käsin kirjoitettua tekstiä. Reaaliaikaiset liikennetiedot antavat kuljettajalle käsityksen lähialueen ja matkareitin liikenneolosuhteista.
Matka- ja älypuhelimet voidaan myös integroida järjestelmään entistä nopeammin, helpommin ja monipuolisemmin Wi-Fin, Bluetoothin tai johdon välityksellä. Käytettävissä on autoon toimintaan liittyviä palveluita, kuten mahdollisuus tarkastella auton tietoja mobiililaitteen kautta, sekä Google Street Viewin ja internet-radion kaltaisia verkkopalveluita. Palveluita laajennetaan ja parannetaan jatkuvasti.
Uusi Porsche 911 Carrera 4 ja uusi 911 Targa 4 lanseerataan Suomessa tammikuun 2016 lopussa. Suomen hinnat alkavat 911 Carrera 4:n 160 592 eurosta.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Soundbarille korvaaja Kanadasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI