Porsche 911:n ostajista yli kolmasosa suosii nelivetoa. He saavat nauttia uuden 911-sukupolven entistä urheilullisemmasta suorituskyvystä ja paremmasta mukavuudesta, kun uudet 911 Carrera 4 ja 911 Targa 4 lanseerataan ensi vuoden alussa.

Porsche 911:n ostajista yli kolmasosa suosii nelivetoa. He saavat nauttia uuden 911-sukupolven entistä urheilullisemmasta suorituskyvystä ja paremmasta mukavuudesta, kun uudet 911 Carrera 4 ja 911 Targa 4 lanseerataan ensi vuoden alussa.

Porsche 911 Carrera 4 ja Targa 4: Nelivetoiset hinnoiteltu Suomessa

Porschen uusille nelivetoisille urheiluautoille on ominaista se, että ne kuluttavat vähemmän ja kiihtyvät aiempaa ripeämmin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­lien in­no­va­tii­vi­set tur­bo­moot­to­rit ovat edel­lis­tä su­ku­pol­vea te­hok­kaam­pia ja ta­lou­del­li­sem­pia, ja pa­ran­nel­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä pa­ran­taa niin ajo­dy­na­miik­kaa kuin tur­val­li­suut­ta­kin. Va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va PASM-ak­tii­vi­jou­si­tus (Porsc­he Ac­ti­ve Sus­pen­si­on Ma­na­ge­ment) ma­dal­taa ajo­kor­keut­ta kym­me­nel­lä mil­li­met­ril­lä ja ta­kaa ai­em­paa­kin pa­rem­man komp­ro­mis­sin ra­ta­suo­ri­tus­ky­vyn ja maan­tie­mu­ka­vuu­den vä­lil­lä.

Car­re­ra 4S -mal­lei­hin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus ko­hen­taa au­ton dy­naa­mis­ta po­ten­ti­aa­lia en­ti­ses­tään. Va­ki­o­va­rus­tee­na on myös en­tis­tä help­po­käyt­töi­sem­pi Porsc­he Com­mu­ni­ca­ti­on Ma­na­ge­ment Sys­tem (PCM) -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, jon­ka kos­ke­tus­näyt­tö tu­kee mo­nie­lei­tä.

Kaik­kiin uu­siin 911 Car­re­ra -mal­lei­hin teh­dyn kas­vo­jen­ko­ho­tuk­sen ohel­la uu­sis­sa ne­li­ve­to­mal­leis­sa on myös yk­si­löl­li­siä uu­sia muo­toi­lu­piir­tei­tä. Esi­mer­kik­si ta­ka­va­lo­jen vä­lis­sä ole­va va­lo­nau­ha on nyt eri­tyi­sen näyt­tä­vä kol­miu­lot­tei­sen sy­vyys­vai­ku­tel­man an­si­os­ta. Uu­dis­tet­tu va­lo­nau­ha myös ko­ros­taa ne­li­ve­tois­ten 911-mal­lien tun­nu­so­mais­ta piir­ret­tä – ta­ka­lo­ka­suo­jia, jot­ka ovat ai­kai­sem­man su­ku­pol­ven ta­voin 44 mm le­ve­äm­mät kuin ta­ka­ve­to­mal­leis­sa.

Mui­ta uu­del­le 911-su­ku­pol­vel­le tyy­pil­li­siä muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä ovat ne­li­o­sai­sil­la huo­mi­o­va­loil­la va­rus­te­tut ajo­va­lot, suo­juk­set­to­mat oven­kah­vo­jen sy­ven­nyk­set, uu­sik­si muo­toil­tu ta­ka­luuk­ku pys­ty­suun­tai­si­ne sä­leik­köi­neen sekä uu­det ta­ka­va­lot, jois­sa on tun­nu­so­mai­set ne­li­o­sai­set jar­ru­va­lot.

Myös uu­den 911 Tar­gan ele­gant­ti ul­ko­muo­to on uu­dis­tu­nut ja erot­tuu edel­leen sel­ke­äs­ti coupé- ja cab­ri­o­let-mal­leis­ta. Klas­si­nen Tar­ga-idea yh­dis­tyy uu­tuus­mal­lis­sa en­tis­tä käy­tän­nöl­li­sem­pään kat­toon näyt­tä­väl­lä ta­val­la. Au­tos­sa on al­ku­pe­räi­ses­tä Tar­gas­ta tut­tu le­veä palk­ki B-pi­la­rien ti­lal­la, siir­ret­tä­vä kat­to-osa etuis­tuin­ten ylä­puo­lel­la ja kaar­tu­va ta­kaik­ku­na il­man C-pi­la­ria. Kat­to voi­daan ava­ta ja sul­kea yh­del­lä pai­nal­luk­sel­la. Avau­tu­es­saan se liu­kuu säi­ly­ty­sa­sen­toon ta­kais­tuin­ten taak­se.

Uu­den 911 Car­re­ran bok­se­ri­moot­to­rien taus­tal­la on Porsc­hen nel­jän vuo­si­kym­me­nen ko­ke­mus tur­bo­moot­to­reis­ta niin moot­to­riur­hei­lus­sa kuin tuo­tan­to­au­tois­sa­kin. Tu­lok­se­na on suo­ri­tus­ky­vyn, ajo­nau­tin­non ja ta­lou­del­li­suu­den yh­dis­ty­mi­nen en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä ta­val­la.

Kah­den tur­bo­ah­ti­men an­si­os­ta 911 Car­re­ra 4:n ja 911 Tar­ga 4:n kol­mi­lit­rai­set ja kuu­si­sy­lin­te­ri­set moot­to­rit ke­hit­tä­vät te­hoa 370 hv (272 kW) ja vään­töä 450 Nm. S-mal­leis­sa vas­taa­vat lu­vut ovat pe­rä­ti 420 hv (309 kW) ja 500 Nm, jo­ten kul­jet­ta­ja saa naut­tia 20 li­sä­he­vos­voi­mas­ta ai­kai­sem­paan su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na.

Car­re­ra S -mal­lien suu­rem­pi teho on saa­tu ai­kaan tur­bo­ah­ti­mien komp­res­so­re­ja muok­kaa­mal­la, eri­tyi­ses­ti rää­tä­löi­dyn pa­ko­sar­jan avul­la ja moot­to­rin­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää sää­tä­mäl­lä.

Kun tä­hän yh­dis­te­tään uu­si säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti oh­jat­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, 911 Car­re­ra 4 kiih­tyy nyt en­sim­mäis­tä ker­taa no­pe­am­min kuin ta­ka­ve­to­mal­lit. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­val­la PDK-vaih­teis­tol­la ja Sport Chrono -va­rus­te­pa­ke­til­la va­rus­tet­tu 911 Car­re­ra 4 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa 4,1 se­kun­nis­sa, eli nel­jä se­kun­nin kym­me­nys­tä ri­pe­äm­min kuin edel­tä­jän­sä. S-mal­li pää­see nol­las­ta sa­ta­seen pe­rä­ti 3,8 se­kun­nis­sa eli 0,3 se­kun­tia no­pe­am­min kuin ai­kai­sem­min.

Vas­taa­vas­ti va­rus­tet­tu Cab­ri­o­let S tai 911 Tar­ga 4 tar­vit­see kiih­dy­tyk­seen vain kak­si se­kun­nin kym­me­ne­so­saa enem­män. Huip­pu­no­peu­det ovat mal­lis­ta ja va­rus­te­lus­ta riip­pu­en 287–305 km/h.

Jo­kai­nen Porsc­hen moot­to­ri­su­ku­pol­vi on pe­rin­tei­ses­ti edel­tä­jään­sä te­hok­kaam­pi ja ta­lou­del­li­sem­pi: esi­mer­kik­si PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu uu­si 911 Car­re­ra 4 Cab­ri­o­let ku­lut­taa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä nyt kes­ki­mää­rin 7,9 lit­raa – 0,8 lit­raa vä­hem­män kuin ai­kai­sem­min. Eni­ten ku­lu­tus on pie­nen­ty­nyt PDK:lla va­rus­te­tuis­sa 911 Car­re­ra S Cab­ri­o­let- ja 911 Tar­ga 4S -mal­leis­sa, joi­den kes­ki­ku­lu­tus on nyt 8,0 l / 100 km, eli 1,2 lit­raa en­tis­tä vä­hem­män.

Uu­siin 911 -mal­lei­hin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vas­sa Sport Chrono -va­rus­te­pa­ke­tis­sa on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa oh­jaus­pyö­rään si­joi­tet­tu ajo­ti­lan va­lin­ta­kyt­kin, joka on ke­hi­tet­ty 918 Spy­der -su­per­hyb­ri­din vas­taa­vas­ta kyt­ki­mes­tä.

Kier­ret­tä­väl­lä kyt­ki­mel­lä voi­daan va­li­ta nel­jä eri ajo­ti­laa: Nor­mal, Sport, Sport Plus tai In­di­vi­du­al. In­di­vi­du­al-ti­las­sa kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ha­lu­a­man­sa ajo­a­se­tuk­set, joil­la oh­ja­taan muun mu­as­sa PASM-ak­tii­vi­jou­si­tuk­sen sää­tö­jä, ak­tii­vis­ten moot­to­rin kiin­nik­kei­den toi­min­ta­ta­paa, PDK-vaih­teis­ton vaih­tost­ra­te­gi­aa ja sport­ti­pa­ko­put­kis­ton läp­pien avaa­mis­ta.

PDK-vaih­teis­ton yh­tey­des­sä ti­la­kyt­ki­mes­sä on myös Sport Res­pon­se -pai­ni­ke, jota pai­na­mal­la voi­ma­lin­ja op­ti­moi­daan mak­si­mi­kiih­dy­tyk­seen 20 se­kun­nin ajak­si esi­mer­kik­si en­nen ohit­ta­mis­ta. Ti­lan­tee­seen par­hai­ten so­pi­va vaih­de kyt­key­tyy ja moot­to­rin­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä an­taa ly­hy­tai­kai­ses­ti ta­val­lis­ta­kin spon­taa­nim­man vas­teen.

Ne­li­ve­toi­nen Porsc­he 911 on ai­na edus­ta­nut poik­keuk­sel­lis­ta komp­ro­mis­sia eri­no­mais­ten ajo-omi­nai­suuk­sien, ajo­tur­val­li­suu­den ja ur­hei­lul­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn vä­lil­lä. Uu­den su­ku­pol­ven mal­leis­sa nämä nä­en­näi­ses­ti ris­ti­rii­tai­set omi­nai­suu­det ovat pa­rem­min kuin kos­kaan so­pu­soin­nus­sa kes­ke­nään.

Uu­si säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti oh­jat­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on 911 Tur­bos­ta saa­dun tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta en­tis­tä­kin her­kem­pi. Jär­jes­tel­mä pa­ran­taa suun­ta­va­kaut­ta dy­naa­mi­ses­sa ajos­sa ket­te­ryy­des­tä tin­ki­mät­tä, ja sen yh­teis­toi­min­ta uu­del­leen sää­de­tyn PASM-ak­tii­vi­jou­si­tuk­sen kans­sa on en­tis­tä­kin har­mo­ni­sem­paa.

Kai­kis­sa Car­re­ra-mal­leis­sa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va PASM li­sää ajo­va­kaut­ta kaar­tee­seen suu­rel­la no­peu­del­la ajet­ta­es­sa. Uu­den su­ku­pol­ven is­kun­vai­men­ti­met pa­ran­ta­vat ajo­mu­ka­vuut­ta en­tis­tä­kin tar­kem­man vas­teen an­si­os­ta. Sii­tä huo­li­mat­ta myös yh­teys ko­riin on sau­mat­to­mam­pi dy­naa­mi­sen ajon ai­ka­na.

Car­re­ra S -mal­liin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus on en­nes­tään tut­tu 911 Tur­bo- ja 911 GT3 -mal­leis­ta. Se pa­ran­taa ket­te­ryyt­tä kaar­teis­sa ja ajo­va­kaut­ta kais­tan­vaih­dois­sa suu­ril­la no­peuk­sil­la. Li­säk­si ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus hel­pot­taa oh­jaus­liik­kei­tä ah­tais­sa pai­kois­sa, sil­lä kään­tö­sä­de on 40 sent­tiä en­tis­tä pie­nem­pi.

Kä­si­tel­tä­vyyt­tä pa­ran­taa myös uu­si oh­jaus­pyö­rä, jon­ka muo­toi­lu pe­rus­tuu 918 Spy­de­rin oh­jaus­pyö­rään. Pe­rus­mal­lin hal­kai­si­ja on 375 mm ja li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­van GT-ur­hei­luoh­jaus­pyö­rän hal­kai­si­ja 360 mm. Porsc­hen hyd­rau­li­nen etu­ak­se­lin nos­to­jär­jes­tel­mä, jon­ka nos­to­sy­lin­te­rit on in­teg­roi­tu jous­tin­tu­kiin, on to­del­la käy­tän­nöl­li­nen jo­ka­päi­väi­ses­sä käy­tös­sä.

Jär­jes­tel­män pai­ni­ket­ta pai­na­mal­la maa­va­raa voi­daan ko­rot­taa 40 mil­li­met­ril­lä vain vii­des­sä se­kun­nis­sa, jol­loin väl­te­tään au­ton poh­jan osu­mi­nen maa­han esi­mer­kik­si au­to­tal­lin jyr­käl­lä luis­kal­la.

Va­ki­o­va­rus­tei­ses­sa uu­des­sa PCM-tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä on run­saas­ti uu­sia toi­min­to­ja ja 7-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, joka tu­kee mo­nie­lei­den käyt­töä. Myös va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vaa na­vi­gaat­to­ria voi­daan käyt­tää äly­pu­he­li­men ta­voin, ja se pys­tyy tul­kit­se­maan jopa kä­sin kir­joi­tet­tua teks­tiä. Re­aa­li­ai­kai­set lii­ken­ne­tie­dot an­ta­vat kul­jet­ta­jal­le kä­si­tyk­sen lä­hi­a­lu­een ja mat­ka­rei­tin lii­ken­ne­o­lo­suh­teis­ta.

Mat­ka- ja äly­pu­he­li­met voi­daan myös in­teg­roi­da jär­jes­tel­mään en­tis­tä no­pe­am­min, hel­pom­min ja mo­ni­puo­li­sem­min Wi-Fin, Blu­e­toot­hin tai joh­don vä­li­tyk­sel­lä. Käy­tet­tä­vis­sä on au­toon toi­min­taan liit­ty­viä pal­ve­lui­ta, ku­ten mah­dol­li­suus tar­kas­tel­la au­ton tie­to­ja mo­bii­li­lait­teen kaut­ta, sekä Goog­le Street Vie­win ja in­ter­net-ra­di­on kal­tai­sia verk­ko­pal­ve­lui­ta. Pal­ve­lui­ta laa­jen­ne­taan ja pa­ran­ne­taan jat­ku­vas­ti.

Uu­si Porsc­he 911 Car­re­ra 4 ja uu­si 911 Tar­ga 4 lan­see­ra­taan Suo­mes­sa tam­mi­kuun 2016 lo­pus­sa. Suo­men hin­nat al­ka­vat 911 Car­re­ra 4:n 160 592 eu­ros­ta.


 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU