Porsche 911:n ostajista yli kolmasosa suosii nelivetoa. He saavat nauttia uuden 911-sukupolven entistä urheilullisemmasta suorituskyvystä ja paremmasta mukavuudesta, kun uudet 911 Carrera 4 ja 911 Targa 4 lanseerataan ensi vuoden alussa.

Porsche 911:n ostajista yli kolmasosa suosii nelivetoa. He saavat nauttia uuden 911-sukupolven entistä urheilullisemmasta suorituskyvystä ja paremmasta mukavuudesta, kun uudet 911 Carrera 4 ja 911 Targa 4 lanseerataan ensi vuoden alussa.

Porsche 911 Carrera 4 ja Targa 4: Nelivetoiset hinnoiteltu Suomessa

Porschen uusille nelivetoisille urheiluautoille on ominaista se, että ne kuluttavat vähemmän ja kiihtyvät aiempaa ripeämmin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­lien in­no­va­tii­vi­set tur­bo­moot­to­rit ovat edel­lis­tä su­ku­pol­vea te­hok­kaam­pia ja ta­lou­del­li­sem­pia, ja pa­ran­nel­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä pa­ran­taa niin ajo­dy­na­miik­kaa kuin tur­val­li­suut­ta­kin. Va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va PASM-ak­tii­vi­jou­si­tus (Porsc­he Ac­ti­ve Sus­pen­si­on Ma­na­ge­ment) ma­dal­taa ajo­kor­keut­ta kym­me­nel­lä mil­li­met­ril­lä ja ta­kaa ai­em­paa­kin pa­rem­man komp­ro­mis­sin ra­ta­suo­ri­tus­ky­vyn ja maan­tie­mu­ka­vuu­den vä­lil­lä.

Car­re­ra 4S -mal­lei­hin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus ko­hen­taa au­ton dy­naa­mis­ta po­ten­ti­aa­lia en­ti­ses­tään. Va­ki­o­va­rus­tee­na on myös en­tis­tä help­po­käyt­töi­sem­pi Porsc­he Com­mu­ni­ca­ti­on Ma­na­ge­ment Sys­tem (PCM) -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, jon­ka kos­ke­tus­näyt­tö tu­kee mo­nie­lei­tä.

Kaik­kiin uu­siin 911 Car­re­ra -mal­lei­hin teh­dyn kas­vo­jen­ko­ho­tuk­sen ohel­la uu­sis­sa ne­li­ve­to­mal­leis­sa on myös yk­si­löl­li­siä uu­sia muo­toi­lu­piir­tei­tä. Esi­mer­kik­si ta­ka­va­lo­jen vä­lis­sä ole­va va­lo­nau­ha on nyt eri­tyi­sen näyt­tä­vä kol­miu­lot­tei­sen sy­vyys­vai­ku­tel­man an­si­os­ta. Uu­dis­tet­tu va­lo­nau­ha myös ko­ros­taa ne­li­ve­tois­ten 911-mal­lien tun­nu­so­mais­ta piir­ret­tä – ta­ka­lo­ka­suo­jia, jot­ka ovat ai­kai­sem­man su­ku­pol­ven ta­voin 44 mm le­ve­äm­mät kuin ta­ka­ve­to­mal­leis­sa.

Mui­ta uu­del­le 911-su­ku­pol­vel­le tyy­pil­li­siä muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä ovat ne­li­o­sai­sil­la huo­mi­o­va­loil­la va­rus­te­tut ajo­va­lot, suo­juk­set­to­mat oven­kah­vo­jen sy­ven­nyk­set, uu­sik­si muo­toil­tu ta­ka­luuk­ku pys­ty­suun­tai­si­ne sä­leik­köi­neen sekä uu­det ta­ka­va­lot, jois­sa on tun­nu­so­mai­set ne­li­o­sai­set jar­ru­va­lot.

Myös uu­den 911 Tar­gan ele­gant­ti ul­ko­muo­to on uu­dis­tu­nut ja erot­tuu edel­leen sel­ke­äs­ti coupé- ja cab­ri­o­let-mal­leis­ta. Klas­si­nen Tar­ga-idea yh­dis­tyy uu­tuus­mal­lis­sa en­tis­tä käy­tän­nöl­li­sem­pään kat­toon näyt­tä­väl­lä ta­val­la. Au­tos­sa on al­ku­pe­räi­ses­tä Tar­gas­ta tut­tu le­veä palk­ki B-pi­la­rien ti­lal­la, siir­ret­tä­vä kat­to-osa etuis­tuin­ten ylä­puo­lel­la ja kaar­tu­va ta­kaik­ku­na il­man C-pi­la­ria. Kat­to voi­daan ava­ta ja sul­kea yh­del­lä pai­nal­luk­sel­la. Avau­tu­es­saan se liu­kuu säi­ly­ty­sa­sen­toon ta­kais­tuin­ten taak­se.

Uu­den 911 Car­re­ran bok­se­ri­moot­to­rien taus­tal­la on Porsc­hen nel­jän vuo­si­kym­me­nen ko­ke­mus tur­bo­moot­to­reis­ta niin moot­to­riur­hei­lus­sa kuin tuo­tan­to­au­tois­sa­kin. Tu­lok­se­na on suo­ri­tus­ky­vyn, ajo­nau­tin­non ja ta­lou­del­li­suu­den yh­dis­ty­mi­nen en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä ta­val­la.

Kah­den tur­bo­ah­ti­men an­si­os­ta 911 Car­re­ra 4:n ja 911 Tar­ga 4:n kol­mi­lit­rai­set ja kuu­si­sy­lin­te­ri­set moot­to­rit ke­hit­tä­vät te­hoa 370 hv (272 kW) ja vään­töä 450 Nm. S-mal­leis­sa vas­taa­vat lu­vut ovat pe­rä­ti 420 hv (309 kW) ja 500 Nm, jo­ten kul­jet­ta­ja saa naut­tia 20 li­sä­he­vos­voi­mas­ta ai­kai­sem­paan su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na.

Car­re­ra S -mal­lien suu­rem­pi teho on saa­tu ai­kaan tur­bo­ah­ti­mien komp­res­so­re­ja muok­kaa­mal­la, eri­tyi­ses­ti rää­tä­löi­dyn pa­ko­sar­jan avul­la ja moot­to­rin­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mää sää­tä­mäl­lä.

Kun tä­hän yh­dis­te­tään uu­si säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti oh­jat­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, 911 Car­re­ra 4 kiih­tyy nyt en­sim­mäis­tä ker­taa no­pe­am­min kuin ta­ka­ve­to­mal­lit. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­val­la PDK-vaih­teis­tol­la ja Sport Chrono -va­rus­te­pa­ke­til­la va­rus­tet­tu 911 Car­re­ra 4 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa 4,1 se­kun­nis­sa, eli nel­jä se­kun­nin kym­me­nys­tä ri­pe­äm­min kuin edel­tä­jän­sä. S-mal­li pää­see nol­las­ta sa­ta­seen pe­rä­ti 3,8 se­kun­nis­sa eli 0,3 se­kun­tia no­pe­am­min kuin ai­kai­sem­min.

Vas­taa­vas­ti va­rus­tet­tu Cab­ri­o­let S tai 911 Tar­ga 4 tar­vit­see kiih­dy­tyk­seen vain kak­si se­kun­nin kym­me­ne­so­saa enem­män. Huip­pu­no­peu­det ovat mal­lis­ta ja va­rus­te­lus­ta riip­pu­en 287–305 km/h.

Jo­kai­nen Porsc­hen moot­to­ri­su­ku­pol­vi on pe­rin­tei­ses­ti edel­tä­jään­sä te­hok­kaam­pi ja ta­lou­del­li­sem­pi: esi­mer­kik­si PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu uu­si 911 Car­re­ra 4 Cab­ri­o­let ku­lut­taa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä nyt kes­ki­mää­rin 7,9 lit­raa – 0,8 lit­raa vä­hem­män kuin ai­kai­sem­min. Eni­ten ku­lu­tus on pie­nen­ty­nyt PDK:lla va­rus­te­tuis­sa 911 Car­re­ra S Cab­ri­o­let- ja 911 Tar­ga 4S -mal­leis­sa, joi­den kes­ki­ku­lu­tus on nyt 8,0 l / 100 km, eli 1,2 lit­raa en­tis­tä vä­hem­män.

Uu­siin 911 -mal­lei­hin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vas­sa Sport Chrono -va­rus­te­pa­ke­tis­sa on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa oh­jaus­pyö­rään si­joi­tet­tu ajo­ti­lan va­lin­ta­kyt­kin, joka on ke­hi­tet­ty 918 Spy­der -su­per­hyb­ri­din vas­taa­vas­ta kyt­ki­mes­tä.

Kier­ret­tä­väl­lä kyt­ki­mel­lä voi­daan va­li­ta nel­jä eri ajo­ti­laa: Nor­mal, Sport, Sport Plus tai In­di­vi­du­al. In­di­vi­du­al-ti­las­sa kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ha­lu­a­man­sa ajo­a­se­tuk­set, joil­la oh­ja­taan muun mu­as­sa PASM-ak­tii­vi­jou­si­tuk­sen sää­tö­jä, ak­tii­vis­ten moot­to­rin kiin­nik­kei­den toi­min­ta­ta­paa, PDK-vaih­teis­ton vaih­tost­ra­te­gi­aa ja sport­ti­pa­ko­put­kis­ton läp­pien avaa­mis­ta.

PDK-vaih­teis­ton yh­tey­des­sä ti­la­kyt­ki­mes­sä on myös Sport Res­pon­se -pai­ni­ke, jota pai­na­mal­la voi­ma­lin­ja op­ti­moi­daan mak­si­mi­kiih­dy­tyk­seen 20 se­kun­nin ajak­si esi­mer­kik­si en­nen ohit­ta­mis­ta. Ti­lan­tee­seen par­hai­ten so­pi­va vaih­de kyt­key­tyy ja moot­to­rin­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä an­taa ly­hy­tai­kai­ses­ti ta­val­lis­ta­kin spon­taa­nim­man vas­teen.

Ne­li­ve­toi­nen Porsc­he 911 on ai­na edus­ta­nut poik­keuk­sel­lis­ta komp­ro­mis­sia eri­no­mais­ten ajo-omi­nai­suuk­sien, ajo­tur­val­li­suu­den ja ur­hei­lul­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn vä­lil­lä. Uu­den su­ku­pol­ven mal­leis­sa nämä nä­en­näi­ses­ti ris­ti­rii­tai­set omi­nai­suu­det ovat pa­rem­min kuin kos­kaan so­pu­soin­nus­sa kes­ke­nään.

Uu­si säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti oh­jat­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on 911 Tur­bos­ta saa­dun tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta en­tis­tä­kin her­kem­pi. Jär­jes­tel­mä pa­ran­taa suun­ta­va­kaut­ta dy­naa­mi­ses­sa ajos­sa ket­te­ryy­des­tä tin­ki­mät­tä, ja sen yh­teis­toi­min­ta uu­del­leen sää­de­tyn PASM-ak­tii­vi­jou­si­tuk­sen kans­sa on en­tis­tä­kin har­mo­ni­sem­paa.

Kai­kis­sa Car­re­ra-mal­leis­sa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va PASM li­sää ajo­va­kaut­ta kaar­tee­seen suu­rel­la no­peu­del­la ajet­ta­es­sa. Uu­den su­ku­pol­ven is­kun­vai­men­ti­met pa­ran­ta­vat ajo­mu­ka­vuut­ta en­tis­tä­kin tar­kem­man vas­teen an­si­os­ta. Sii­tä huo­li­mat­ta myös yh­teys ko­riin on sau­mat­to­mam­pi dy­naa­mi­sen ajon ai­ka­na.

Car­re­ra S -mal­liin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus on en­nes­tään tut­tu 911 Tur­bo- ja 911 GT3 -mal­leis­ta. Se pa­ran­taa ket­te­ryyt­tä kaar­teis­sa ja ajo­va­kaut­ta kais­tan­vaih­dois­sa suu­ril­la no­peuk­sil­la. Li­säk­si ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus hel­pot­taa oh­jaus­liik­kei­tä ah­tais­sa pai­kois­sa, sil­lä kään­tö­sä­de on 40 sent­tiä en­tis­tä pie­nem­pi.

Kä­si­tel­tä­vyyt­tä pa­ran­taa myös uu­si oh­jaus­pyö­rä, jon­ka muo­toi­lu pe­rus­tuu 918 Spy­de­rin oh­jaus­pyö­rään. Pe­rus­mal­lin hal­kai­si­ja on 375 mm ja li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­van GT-ur­hei­luoh­jaus­pyö­rän hal­kai­si­ja 360 mm. Porsc­hen hyd­rau­li­nen etu­ak­se­lin nos­to­jär­jes­tel­mä, jon­ka nos­to­sy­lin­te­rit on in­teg­roi­tu jous­tin­tu­kiin, on to­del­la käy­tän­nöl­li­nen jo­ka­päi­väi­ses­sä käy­tös­sä.

Jär­jes­tel­män pai­ni­ket­ta pai­na­mal­la maa­va­raa voi­daan ko­rot­taa 40 mil­li­met­ril­lä vain vii­des­sä se­kun­nis­sa, jol­loin väl­te­tään au­ton poh­jan osu­mi­nen maa­han esi­mer­kik­si au­to­tal­lin jyr­käl­lä luis­kal­la.

Va­ki­o­va­rus­tei­ses­sa uu­des­sa PCM-tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä on run­saas­ti uu­sia toi­min­to­ja ja 7-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, joka tu­kee mo­nie­lei­den käyt­töä. Myös va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vaa na­vi­gaat­to­ria voi­daan käyt­tää äly­pu­he­li­men ta­voin, ja se pys­tyy tul­kit­se­maan jopa kä­sin kir­joi­tet­tua teks­tiä. Re­aa­li­ai­kai­set lii­ken­ne­tie­dot an­ta­vat kul­jet­ta­jal­le kä­si­tyk­sen lä­hi­a­lu­een ja mat­ka­rei­tin lii­ken­ne­o­lo­suh­teis­ta.

Mat­ka- ja äly­pu­he­li­met voi­daan myös in­teg­roi­da jär­jes­tel­mään en­tis­tä no­pe­am­min, hel­pom­min ja mo­ni­puo­li­sem­min Wi-Fin, Blu­e­toot­hin tai joh­don vä­li­tyk­sel­lä. Käy­tet­tä­vis­sä on au­toon toi­min­taan liit­ty­viä pal­ve­lui­ta, ku­ten mah­dol­li­suus tar­kas­tel­la au­ton tie­to­ja mo­bii­li­lait­teen kaut­ta, sekä Goog­le Street Vie­win ja in­ter­net-ra­di­on kal­tai­sia verk­ko­pal­ve­lui­ta. Pal­ve­lui­ta laa­jen­ne­taan ja pa­ran­ne­taan jat­ku­vas­ti.

Uu­si Porsc­he 911 Car­re­ra 4 ja uu­si 911 Tar­ga 4 lan­see­ra­taan Suo­mes­sa tam­mi­kuun 2016 lo­pus­sa. Suo­men hin­nat al­ka­vat 911 Car­re­ra 4:n 160 592 eu­ros­ta.


 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU