Porsche 911:n ostajista yli kolmasosa suosii nelivetoa. He saavat nauttia uuden 911-sukupolven entistä urheilullisemmasta suorituskyvystä ja paremmasta mukavuudesta, kun uudet 911 Carrera 4 ja 911 Targa 4 lanseerataan ensi vuoden alussa.
Porsche 911 Carrera 4 ja Targa 4: Nelivetoiset hinnoiteltu Suomessa
Porschen uusille nelivetoisille urheiluautoille on ominaista se, että ne kuluttavat vähemmän ja kiihtyvät aiempaa ripeämmin.
Uutuusmallien innovatiiviset turbomoottorit ovat edellistä sukupolvea tehokkaampia ja taloudellisempia, ja paranneltu nelivetojärjestelmä parantaa niin ajodynamiikkaa kuin turvallisuuttakin. Vakiovarusteluun kuuluva PASM-aktiivijousitus (Porsche Active Suspension Management) madaltaa ajokorkeutta kymmenellä millimetrillä ja takaa aiempaakin paremman kompromissin ratasuorituskyvyn ja maantiemukavuuden välillä.
Carrera 4S -malleihin lisävarusteena saatava takapyörien aktiiviohjaus kohentaa auton dynaamista potentiaalia entisestään. Vakiovarusteena on myös entistä helppokäyttöisempi Porsche Communication Management System (PCM) -tietoviihdejärjestelmä, jonka kosketusnäyttö tukee monieleitä.
Kaikkiin uusiin 911 Carrera -malleihin tehdyn kasvojenkohotuksen ohella uusissa nelivetomalleissa on myös yksilöllisiä uusia muotoilupiirteitä. Esimerkiksi takavalojen välissä oleva valonauha on nyt erityisen näyttävä kolmiulotteisen syvyysvaikutelman ansiosta. Uudistettu valonauha myös korostaa nelivetoisten 911-mallien tunnusomaista piirrettä – takalokasuojia, jotka ovat aikaisemman sukupolven tavoin 44 mm leveämmät kuin takavetomalleissa.
Muita uudelle 911-sukupolvelle tyypillisiä muotoiluelementtejä ovat neliosaisilla huomiovaloilla varustetut ajovalot, suojuksettomat ovenkahvojen syvennykset, uusiksi muotoiltu takaluukku pystysuuntaisine säleikköineen sekä uudet takavalot, joissa on tunnusomaiset neliosaiset jarruvalot.
Myös uuden 911 Targan elegantti ulkomuoto on uudistunut ja erottuu edelleen selkeästi coupé- ja cabriolet-malleista. Klassinen Targa-idea yhdistyy uutuusmallissa entistä käytännöllisempään kattoon näyttävällä tavalla. Autossa on alkuperäisestä Targasta tuttu leveä palkki B-pilarien tilalla, siirrettävä katto-osa etuistuinten yläpuolella ja kaartuva takaikkuna ilman C-pilaria. Katto voidaan avata ja sulkea yhdellä painalluksella. Avautuessaan se liukuu säilytysasentoon takaistuinten taakse.
Uuden 911 Carreran bokserimoottorien taustalla on Porschen neljän vuosikymmenen kokemus turbomoottoreista niin moottoriurheilussa kuin tuotantoautoissakin. Tuloksena on suorituskyvyn, ajonautinnon ja taloudellisuuden yhdistyminen ennennäkemättömällä tavalla.
Kahden turboahtimen ansiosta 911 Carrera 4:n ja 911 Targa 4:n kolmilitraiset ja kuusisylinteriset moottorit kehittävät tehoa 370 hv (272 kW) ja vääntöä 450 Nm. S-malleissa vastaavat luvut ovat peräti 420 hv (309 kW) ja 500 Nm, joten kuljettaja saa nauttia 20 lisähevosvoimasta aikaisempaan sukupolveen verrattuna.
Carrera S -mallien suurempi teho on saatu aikaan turboahtimien kompressoreja muokkaamalla, erityisesti räätälöidyn pakosarjan avulla ja moottorinhallintajärjestelmää säätämällä.
Kun tähän yhdistetään uusi sähköhydraulisesti ohjattu nelivetojärjestelmä, 911 Carrera 4 kiihtyy nyt ensimmäistä kertaa nopeammin kuin takavetomallit. Lisävarusteena saatavalla PDK-vaihteistolla ja Sport Chrono -varustepaketilla varustettu 911 Carrera 4 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,1 sekunnissa, eli neljä sekunnin kymmenystä ripeämmin kuin edeltäjänsä. S-malli pääsee nollasta sataseen peräti 3,8 sekunnissa eli 0,3 sekuntia nopeammin kuin aikaisemmin.
Vastaavasti varustettu Cabriolet S tai 911 Targa 4 tarvitsee kiihdytykseen vain kaksi sekunnin kymmenesosaa enemmän. Huippunopeudet ovat mallista ja varustelusta riippuen 287–305 km/h.
Jokainen Porschen moottorisukupolvi on perinteisesti edeltäjäänsä tehokkaampi ja taloudellisempi: esimerkiksi PDK-vaihteistolla varustettu uusi 911 Carrera 4 Cabriolet kuluttaa sadalla kilometrillä nyt keskimäärin 7,9 litraa – 0,8 litraa vähemmän kuin aikaisemmin. Eniten kulutus on pienentynyt PDK:lla varustetuissa 911 Carrera S Cabriolet- ja 911 Targa 4S -malleissa, joiden keskikulutus on nyt 8,0 l / 100 km, eli 1,2 litraa entistä vähemmän.
Uusiin 911 -malleihin lisävarusteena saatavassa Sport Chrono -varustepaketissa on nyt ensimmäistä kertaa ohjauspyörään sijoitettu ajotilan valintakytkin, joka on kehitetty 918 Spyder -superhybridin vastaavasta kytkimestä.
Kierrettävällä kytkimellä voidaan valita neljä eri ajotilaa: Normal, Sport, Sport Plus tai Individual. Individual-tilassa kuljettaja voi valita haluamansa ajoasetukset, joilla ohjataan muun muassa PASM-aktiivijousituksen säätöjä, aktiivisten moottorin kiinnikkeiden toimintatapaa, PDK-vaihteiston vaihtostrategiaa ja sporttipakoputkiston läppien avaamista.
PDK-vaihteiston yhteydessä tilakytkimessä on myös Sport Response -painike, jota painamalla voimalinja optimoidaan maksimikiihdytykseen 20 sekunnin ajaksi esimerkiksi ennen ohittamista. Tilanteeseen parhaiten sopiva vaihde kytkeytyy ja moottorinhallintajärjestelmä antaa lyhytaikaisesti tavallistakin spontaanimman vasteen.
Nelivetoinen Porsche 911 on aina edustanut poikkeuksellista kompromissia erinomaisten ajo-ominaisuuksien, ajoturvallisuuden ja urheilullisen suorituskyvyn välillä. Uuden sukupolven malleissa nämä näennäisesti ristiriitaiset ominaisuudet ovat paremmin kuin koskaan sopusoinnussa keskenään.
Uusi sähköhydraulisesti ohjattu nelivetojärjestelmä on 911 Turbosta saadun teknologian ansiosta entistäkin herkempi. Järjestelmä parantaa suuntavakautta dynaamisessa ajossa ketteryydestä tinkimättä, ja sen yhteistoiminta uudelleen säädetyn PASM-aktiivijousituksen kanssa on entistäkin harmonisempaa.
Kaikissa Carrera-malleissa vakiovarusteena oleva PASM lisää ajovakautta kaarteeseen suurella nopeudella ajettaessa. Uuden sukupolven iskunvaimentimet parantavat ajomukavuutta entistäkin tarkemman vasteen ansiosta. Siitä huolimatta myös yhteys koriin on saumattomampi dynaamisen ajon aikana.
Carrera S -malliin lisävarusteena saatava takapyörien aktiiviohjaus on ennestään tuttu 911 Turbo- ja 911 GT3 -malleista. Se parantaa ketteryyttä kaarteissa ja ajovakautta kaistanvaihdoissa suurilla nopeuksilla. Lisäksi takapyörien aktiiviohjaus helpottaa ohjausliikkeitä ahtaissa paikoissa, sillä kääntösäde on 40 senttiä entistä pienempi.
Käsiteltävyyttä parantaa myös uusi ohjauspyörä, jonka muotoilu perustuu 918 Spyderin ohjauspyörään. Perusmallin halkaisija on 375 mm ja lisävarusteena saatavan GT-urheiluohjauspyörän halkaisija 360 mm. Porschen hydraulinen etuakselin nostojärjestelmä, jonka nostosylinterit on integroitu joustintukiin, on todella käytännöllinen jokapäiväisessä käytössä.
Järjestelmän painiketta painamalla maavaraa voidaan korottaa 40 millimetrillä vain viidessä sekunnissa, jolloin vältetään auton pohjan osuminen maahan esimerkiksi autotallin jyrkällä luiskalla.
Vakiovarusteisessa uudessa PCM-tietoviihdejärjestelmässä on runsaasti uusia toimintoja ja 7-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee monieleiden käyttöä. Myös vakiovarusteluun kuuluvaa navigaattoria voidaan käyttää älypuhelimen tavoin, ja se pystyy tulkitsemaan jopa käsin kirjoitettua tekstiä. Reaaliaikaiset liikennetiedot antavat kuljettajalle käsityksen lähialueen ja matkareitin liikenneolosuhteista.
Matka- ja älypuhelimet voidaan myös integroida järjestelmään entistä nopeammin, helpommin ja monipuolisemmin Wi-Fin, Bluetoothin tai johdon välityksellä. Käytettävissä on autoon toimintaan liittyviä palveluita, kuten mahdollisuus tarkastella auton tietoja mobiililaitteen kautta, sekä Google Street Viewin ja internet-radion kaltaisia verkkopalveluita. Palveluita laajennetaan ja parannetaan jatkuvasti.
Uusi Porsche 911 Carrera 4 ja uusi 911 Targa 4 lanseerataan Suomessa tammikuun 2016 lopussa. Suomen hinnat alkavat 911 Carrera 4:n 160 592 eurosta.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Full Metal Jacket
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL