Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).
Porsche
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Tehdas puhuu urheiluautohistorian virstanpylväästä, jolla sydän on aina lähellä kilparataa. Kyseessä ovatkin sarjatuotantomallit, varustettuna kilpateknologialla, eli ne GT3 soveltuu jokapäiväiseen käyttöön, mutta on samalla täydellinen myös kilparadalle.
Ensimmäisen Porsche 911 GT3:n esittely Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa 1999 merkitsi uuden aikakauden alkua Zuffenhausenissa sijaitsevalle urheiluautovalmistajalle.
Neljännesvuosisata myöhemmin Porschella muistellaan menestystarinaa, jolle on ominaista suorituskyky ja tarkkuus.
Jo 25 vuoden ajan jokainen Porsche 911 GT3 on ilmentänyt yrityksen sisintä olemusta. Tinkimättömän urheiluauton neljä sukupolvea jatkavat 911:n menestystarinaa esitellen vaikuttavaa suorituskykyä sekä kilparadalla että maantiellä.
"Porsche 911 GT3:ssa johdonmukainen kevytrakenneteknologia kohtaa erinomaisen ajodynamiikan ja aina tunnistettavan muotoilun."
Andreas Preuninger, GT-mallien projektipäällikkö.
"Sekä kilpa- että maantieversiot kantavat Porsche DNA:ta ytimessään ja heijastavat yrityksen moottoriurheilukokemusta. Jokaiseen GT3:een sisältyy vähän jokaista voittoa kilparadoilta ympäri maailmaa", hän lisää.
Porschen perinteen mukaisesti sarja on rakennettu elementeille, jotka ovat osoittautuneet luotettaviksi kilparatojen vaikeimmissakin olosuhteissa.
Porsche 911 GT3 (991).
Porsche
Porsche 911 GT3 (992)
Porsche
Porsche GT3 kantaa Porschen moottoriurheiluosaston tunnusmerkkiä enemmän kuin mikään muu 911-versio.
25 vuoden ajan katulaillinen kilpuri on ylittänyt itsensä jokaisessa uudessa versiossa, ja siitä on tullut entistä nopeampi, entistä tarkempi ja dynaamisempi.
Porsche 911 GT3:n kilpaversiot ovat myös menestystarina. Isot kestävyyskilpailujen voitot Nürburgringillä, Spassa ja Daytonassa ovat jääneet historiankirjoihin.
"Porsche GT3 tuntuu kotoisalta kilparadalla, mutta samalla se on myös korkean suorituskyvyn urheiluauto, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön", sanoo ludwigsburgilainen Roland Kussmaul, joka työskenteli aikoinaan kilpa-insinöörinä ja testi- ja kehityskuljettajana Porsche AG:ssa.
Kilpalegendan historia
Porsche esitteli maaliskuussa 1999 Geneven autonäyttelyssä Porsche 911 GT3:n, teholtaan 265 kW (360 hv).
Muutamaa kuukautta myöhemmin 911:n 996-sukupolvi oli saatavilla, ja se seurasi Carrera RS -mallien renkaanjälkiä.
Ensimmäisen Porsche GT3:n 3,6-litrainen bokserimoottori oli jatkokehitelmä Porsche 911 GT1:n kuusisylinteriselle, vapaasti hengittävälle bokserimoottorille.
Lopullisen kunnianosoituksen sai kaksinkertainen rallin maailmanmestari Walter Röhrl, joka ajoi GT3:lla 302 km/h Nürburgringin 20,8 km pitkän Nordschleifen radan alle kahdeksassa minuutissa.
Kyseessä oli ensimmäinen kerta, jolloin katulaillinen kilpuri saavutti tuon virstanpylvään, tarkemmin sanottuna 7 min 56,3 s korkeita kierroksia ja melkoista ajamisen riemua.
Bokseri tuottaa suurimman tehonsa kierrosluvulla 7 200 r/min, ja kierroslukumittarin neula siirtyy punaiselle alueelle vasta 7 800 r/min kohdalla.
"Tämä on jännittävin asia, jonka Porsche tällä hetkellä sisällyttää autoihinsa", kommentoi Röhrl, päästyään alle tuon maagisen kahdeksan minuutin rajan sarjatuotantoautolla.
”Porsche GT3:n ohjautuvuus on erittäin tarkkaa. Sen ansiosta voi ajaa kaiken tyyppiset mutkat erittäin nopeasti – olen yleensä kokenut vastaavaa alustasäätöä vain moottoriurheilun puitteissa.”
Porsche 911 GT3 (996)
Porsche
Porsche esitteli kolmen tai neljän vuoden välein uuden kehitysversion, joista jokaisessa esiteltiin moottoriurheilun parhaat innovaatiot.
Ensimmäinen tuotepäivitys Porsche 911 GT3:een ilmestyi vuonna 2003. Tällöin koettiin 15 kW (21 hv) tehonlisäys.
Päivitys toimi periaatteella ”tarjotaan enemmän tehoa ja lisää vääntöä entisellä iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella.”
Kului vielä kolme vuotta, ennen kuin puhdasoppisen urheiluauton maailmanlaajuinen faniyhteisö sai juhlia vieläkin tehokkaampaa versiota; tällöin teholukema ylitti 305 kW (415 hv), ja moottorin uusi huippukierrosnopeus oli 8 400 r/min.
Porschella myös optimoitiin Porsche GT3 -sukupolven (997) kuusisylinterisen bokserimoottorin ilmanottoa suorituskyvyn parantamiseksi.
Lisäksi ensimmäistä kertaa käytössä oli Porsche Active Suspension Management (PASM) -iskunvaimennusjärjestelmä.
Kun Porsche 911 GT3 päivitettiin seuraavan kerran vuonna 2009, insinöörit lisäsivät moottorin tilavuuden 3,8 litraan, ja korottivat teholukemaksi 320 kW (435 hv).
Porsche 911 GT3 (997)
Porsche
Vielä intensiivisemmän ajokokemuksen saavuttamiseksi he paransivat myös alustakomponentteja sekä aerodynamiikkaa.
Insinöörit esimerkiksi suunnittelivat uudelleen takasiivekkeen, ja peittivät alustan kokonaan levyin.
Tämä lisäsi maaefektiä niin tehokkaasti, että kosketuspaine yli kaksinkertaistui edeltäjään verrattuna.
Kolmas sukupolvi Porsche 911:n 50-vuotispäivänä
Porsche 911 GT3:n kolmas sukupolvi juhli maailmanensi-iltaansa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013.
Moottori ja vaihdelaatikko, kori ja alusta uudistettiin 911:n 50-vuotisjuhlan kunniaksi.
3,8-litraisen kuutosbokserin tehoksi saatiin 350 kW (475 hv), ja huippunopeudeksi 315 km/h.
Porschen kaksoiskytkinvaihteiston (PDK) käyttöönotto Porsche GT3:ssa merkitsi vallankumousta, joka mahdollisti nopeammat vaihtoajat ja paremman suorituskyvyn.
Uusi alusta aktiivisella nelipyöräohjauksella, sekä muut aerodynaamiset parannukset tekivät Porsche 911 GT3:sta yhden kaikkien aikojen ketterimmistä ja tarkimmin ajettavista 911-malleista.
Nordschleifella alle 7 min 30 s
Kierros Nürburgring-Nordschleifellä oli mahdollista tykittää ajassa alle 7 min 30 s.
Kesti neljä vuotta, ennen kuin Porsche ylitti jälleen itsensä seuraavan Porsche GT3:n myötä.
Tuotepäivityksessä kuusisylinterisen bokserin iskutilavuus kasvoi 4,0 litraan, ja teholukemaksi muuttui 368 kW (500 hv).
Asiakkaat voivat valita PDK:n ja 6-portaisen, tiheävälitteisen manuaalivaihteiston välillä.
Jälkimmäinen vetosi erityisesti puhdasoppisuutta arvostaviin kuljettajiin, samoin kuin valinnainen Touring-paketti, joka korvasi kiinteän takasiivekkeen automaattisesti nousevalla spoilerilla.
Aerodynaaminen hienosäätö ja edelleen kehitetty alusta tekivät GT3:sta entistä tarkemman ajettavan, sekä suorituskykyisemmän.
Nykyinen Porsche 911 GT3 perustuu Porsche 911:n 992-sukupolveen. Tällä vuonna 2021 esitellyllä urheiluautolla Porsche jatkaa perinnettään asettaa uusia standardeja High Performance -urheiluautojen segmenttiin.
Porsche 911 GT3:n 4,0-litrainen kuusisylinterinen bokseri tuottaa nyt 375 kW (510 hv).
Innovatiiviset kilparadoilta ammennetut teknologiat, kuten kaksoistukivarsijousitus ja optimoitu aerodynamiikka erottuvan ”joutsenkaula”-takasiivekkeen kanssa tekevät Porsche GT3:sta yhden kaikkien aikojen edistyneimmistä 911-malleista.
Tämä sukupolvi yhdistää moottoriurheiluteknologian ja katulaillisen auton tavalla, joka on tehokkaampi kuin koskaan ennen.
Jopa 25 vuoden jälkeen Porsche 911 GT3 on edelleen urheiluautojen suorituskyvyn ja teknologisen innovaation synonyymi.
Porschella jatketaan Porsche 911 GT3:n menestystarinaa uusin versioin.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI