Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).
Porsche
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Tehdas puhuu urheiluautohistorian virstanpylväästä, jolla sydän on aina lähellä kilparataa. Kyseessä ovatkin sarjatuotantomallit, varustettuna kilpateknologialla, eli ne GT3 soveltuu jokapäiväiseen käyttöön, mutta on samalla täydellinen myös kilparadalle.
Ensimmäisen Porsche 911 GT3:n esittely Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa 1999 merkitsi uuden aikakauden alkua Zuffenhausenissa sijaitsevalle urheiluautovalmistajalle.
Neljännesvuosisata myöhemmin Porschella muistellaan menestystarinaa, jolle on ominaista suorituskyky ja tarkkuus.
Jo 25 vuoden ajan jokainen Porsche 911 GT3 on ilmentänyt yrityksen sisintä olemusta. Tinkimättömän urheiluauton neljä sukupolvea jatkavat 911:n menestystarinaa esitellen vaikuttavaa suorituskykyä sekä kilparadalla että maantiellä.
"Porsche 911 GT3:ssa johdonmukainen kevytrakenneteknologia kohtaa erinomaisen ajodynamiikan ja aina tunnistettavan muotoilun."
Andreas Preuninger, GT-mallien projektipäällikkö.
"Sekä kilpa- että maantieversiot kantavat Porsche DNA:ta ytimessään ja heijastavat yrityksen moottoriurheilukokemusta. Jokaiseen GT3:een sisältyy vähän jokaista voittoa kilparadoilta ympäri maailmaa", hän lisää.
Porschen perinteen mukaisesti sarja on rakennettu elementeille, jotka ovat osoittautuneet luotettaviksi kilparatojen vaikeimmissakin olosuhteissa.
Porsche 911 GT3 (991).
Porsche
Porsche 911 GT3 (992)
Porsche
Porsche GT3 kantaa Porschen moottoriurheiluosaston tunnusmerkkiä enemmän kuin mikään muu 911-versio.
25 vuoden ajan katulaillinen kilpuri on ylittänyt itsensä jokaisessa uudessa versiossa, ja siitä on tullut entistä nopeampi, entistä tarkempi ja dynaamisempi.
Porsche 911 GT3:n kilpaversiot ovat myös menestystarina. Isot kestävyyskilpailujen voitot Nürburgringillä, Spassa ja Daytonassa ovat jääneet historiankirjoihin.
"Porsche GT3 tuntuu kotoisalta kilparadalla, mutta samalla se on myös korkean suorituskyvyn urheiluauto, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön", sanoo ludwigsburgilainen Roland Kussmaul, joka työskenteli aikoinaan kilpa-insinöörinä ja testi- ja kehityskuljettajana Porsche AG:ssa.
Kilpalegendan historia
Porsche esitteli maaliskuussa 1999 Geneven autonäyttelyssä Porsche 911 GT3:n, teholtaan 265 kW (360 hv).
Muutamaa kuukautta myöhemmin 911:n 996-sukupolvi oli saatavilla, ja se seurasi Carrera RS -mallien renkaanjälkiä.
Ensimmäisen Porsche GT3:n 3,6-litrainen bokserimoottori oli jatkokehitelmä Porsche 911 GT1:n kuusisylinteriselle, vapaasti hengittävälle bokserimoottorille.
Lopullisen kunnianosoituksen sai kaksinkertainen rallin maailmanmestari Walter Röhrl, joka ajoi GT3:lla 302 km/h Nürburgringin 20,8 km pitkän Nordschleifen radan alle kahdeksassa minuutissa.
Kyseessä oli ensimmäinen kerta, jolloin katulaillinen kilpuri saavutti tuon virstanpylvään, tarkemmin sanottuna 7 min 56,3 s korkeita kierroksia ja melkoista ajamisen riemua.
Bokseri tuottaa suurimman tehonsa kierrosluvulla 7 200 r/min, ja kierroslukumittarin neula siirtyy punaiselle alueelle vasta 7 800 r/min kohdalla.
"Tämä on jännittävin asia, jonka Porsche tällä hetkellä sisällyttää autoihinsa", kommentoi Röhrl, päästyään alle tuon maagisen kahdeksan minuutin rajan sarjatuotantoautolla.
”Porsche GT3:n ohjautuvuus on erittäin tarkkaa. Sen ansiosta voi ajaa kaiken tyyppiset mutkat erittäin nopeasti – olen yleensä kokenut vastaavaa alustasäätöä vain moottoriurheilun puitteissa.”
Porsche 911 GT3 (996)
Porsche
Porsche esitteli kolmen tai neljän vuoden välein uuden kehitysversion, joista jokaisessa esiteltiin moottoriurheilun parhaat innovaatiot.
Ensimmäinen tuotepäivitys Porsche 911 GT3:een ilmestyi vuonna 2003. Tällöin koettiin 15 kW (21 hv) tehonlisäys.
Päivitys toimi periaatteella ”tarjotaan enemmän tehoa ja lisää vääntöä entisellä iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella.”
Kului vielä kolme vuotta, ennen kuin puhdasoppisen urheiluauton maailmanlaajuinen faniyhteisö sai juhlia vieläkin tehokkaampaa versiota; tällöin teholukema ylitti 305 kW (415 hv), ja moottorin uusi huippukierrosnopeus oli 8 400 r/min.
Porschella myös optimoitiin Porsche GT3 -sukupolven (997) kuusisylinterisen bokserimoottorin ilmanottoa suorituskyvyn parantamiseksi.
Lisäksi ensimmäistä kertaa käytössä oli Porsche Active Suspension Management (PASM) -iskunvaimennusjärjestelmä.
Kun Porsche 911 GT3 päivitettiin seuraavan kerran vuonna 2009, insinöörit lisäsivät moottorin tilavuuden 3,8 litraan, ja korottivat teholukemaksi 320 kW (435 hv).
Porsche 911 GT3 (997)
Porsche
Vielä intensiivisemmän ajokokemuksen saavuttamiseksi he paransivat myös alustakomponentteja sekä aerodynamiikkaa.
Insinöörit esimerkiksi suunnittelivat uudelleen takasiivekkeen, ja peittivät alustan kokonaan levyin.
Tämä lisäsi maaefektiä niin tehokkaasti, että kosketuspaine yli kaksinkertaistui edeltäjään verrattuna.
Kolmas sukupolvi Porsche 911:n 50-vuotispäivänä
Porsche 911 GT3:n kolmas sukupolvi juhli maailmanensi-iltaansa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013.
Moottori ja vaihdelaatikko, kori ja alusta uudistettiin 911:n 50-vuotisjuhlan kunniaksi.
3,8-litraisen kuutosbokserin tehoksi saatiin 350 kW (475 hv), ja huippunopeudeksi 315 km/h.
Porschen kaksoiskytkinvaihteiston (PDK) käyttöönotto Porsche GT3:ssa merkitsi vallankumousta, joka mahdollisti nopeammat vaihtoajat ja paremman suorituskyvyn.
Uusi alusta aktiivisella nelipyöräohjauksella, sekä muut aerodynaamiset parannukset tekivät Porsche 911 GT3:sta yhden kaikkien aikojen ketterimmistä ja tarkimmin ajettavista 911-malleista.
Nordschleifella alle 7 min 30 s
Kierros Nürburgring-Nordschleifellä oli mahdollista tykittää ajassa alle 7 min 30 s.
Kesti neljä vuotta, ennen kuin Porsche ylitti jälleen itsensä seuraavan Porsche GT3:n myötä.
Tuotepäivityksessä kuusisylinterisen bokserin iskutilavuus kasvoi 4,0 litraan, ja teholukemaksi muuttui 368 kW (500 hv).
Asiakkaat voivat valita PDK:n ja 6-portaisen, tiheävälitteisen manuaalivaihteiston välillä.
Jälkimmäinen vetosi erityisesti puhdasoppisuutta arvostaviin kuljettajiin, samoin kuin valinnainen Touring-paketti, joka korvasi kiinteän takasiivekkeen automaattisesti nousevalla spoilerilla.
Aerodynaaminen hienosäätö ja edelleen kehitetty alusta tekivät GT3:sta entistä tarkemman ajettavan, sekä suorituskykyisemmän.
Nykyinen Porsche 911 GT3 perustuu Porsche 911:n 992-sukupolveen. Tällä vuonna 2021 esitellyllä urheiluautolla Porsche jatkaa perinnettään asettaa uusia standardeja High Performance -urheiluautojen segmenttiin.
Porsche 911 GT3:n 4,0-litrainen kuusisylinterinen bokseri tuottaa nyt 375 kW (510 hv).
Innovatiiviset kilparadoilta ammennetut teknologiat, kuten kaksoistukivarsijousitus ja optimoitu aerodynamiikka erottuvan ”joutsenkaula”-takasiivekkeen kanssa tekevät Porsche GT3:sta yhden kaikkien aikojen edistyneimmistä 911-malleista.
Tämä sukupolvi yhdistää moottoriurheiluteknologian ja katulaillisen auton tavalla, joka on tehokkaampi kuin koskaan ennen.
Jopa 25 vuoden jälkeen Porsche 911 GT3 on edelleen urheiluautojen suorituskyvyn ja teknologisen innovaation synonyymi.
Porschella jatketaan Porsche 911 GT3:n menestystarinaa uusin versioin.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Primare alkukielellä
Hanan uusi lippulaiva
Klipschin aktiivisuodin
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ