Uusien Macan-mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset Suomeen alkavat lokakuussa 2021.

Uusien Macan-mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset Suomeen alkavat lokakuussa 2021.

Porsche

Porsche Macan: Uudistui tehokkaammaksi ja virta­vii­vai­sem­maksi

Porsche esittelee uuden Macanin, joka on entistäkin suori­tus­ky­kyi­sempi ja virtaviivaisempi ja tarjoaa uudenlaisen hallin­ta­lai­te­kon­septin.

Auto Bild.Superautot

Kaik­ki kol­me Porsc­he Ma­ca­nin mal­li­ver­si­o­ta ovat huo­mat­ta­vas­ti edel­tä­ji­ään te­hok­kaam­pia.

Me­nes­tyk­sek­kään SUV-mal­li­sar­jan lip­pu­lai­va­mal­li on ur­hei­lul­li­nen Porsc­he Ma­can GTS, jon­ka 2,9-lit­rai­nen V6-tup­la­tur­bo­moot­to­ri ke­hit­tää te­hoa nyt pe­rä­ti 440 hv (324 kW) – 60 hv (44 kW) enem­män kuin ai­kai­sem­mas­sa mal­lis­sa.

Porsc­hen GTS-mal­leil­le tyy­pil­li­sen vä­lit­tö­män vas­teen an­si­os­ta Porsc­he Ma­can GTS kiih­tyy 0–100 km/h 4,3 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa Sport Chrono -pa­ke­til­la va­rus­tet­tu­na 272 km/h huip­pu­no­peu­den.

Myös Porsc­he Ma­can S -va­ri­an­tis­sa on nyt 2,9-lit­rai­nen tup­la­tur­bo-V6, joka tuot­taa te­hoa 380 hv (280 kW), siis 26 hv (20 kW) enem­män kuin ai­kai­sem­min, ja kii­dät­tää au­ton py­säh­dyk­sis­tä 100 km/h no­peu­teen 4,6 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on 259 km/h.

Pe­rus­ta­son Porsc­he Ma­ca­nin voi­man­läh­tee­nä on uu­si ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri, jon­ka suu­rin teho on 265 hv (195 kW).

Pe­rus­mal­lin kiih­ty­vyys 0–100 km/h on 6,2 se­kun­tia ja huip­pu­no­peus 232 km/h. Kaik­kiin moot­to­rei­hin on yh­dis­tet­ty 7-vaih­tei­nen PDK-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to ja Porsc­he Trac­ti­on Ma­na­ge­ment (PTM) ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä.

Op­ti­moi­tu alus­ta ja GTS-mal­liin rää­tä­löi­ty uu­si il­ma­jou­si­tus

Porsc­he Ma­can-uu­tuus­mal­lien jou­si­tuk­sen toi­min­ta-alue on laa­ja, mikä ta­kaa eri­no­mai­sen mu­ka­vuu­den ur­hei­lu­au­to­mai­ses­ta ajo­dy­na­mii­kas­ta tin­ki­mät­tä. Alus­taa on op­ti­moi­tu en­ti­ses­tään, jo­ten Porsc­he Ma­can re­a­goi nyt ai­em­paa­kin her­kem­min ajo- ja tie­o­lo­suh­tei­siin ja an­taa kul­jet­ta­jal­le vie­lä­kin tar­kem­man pa­laut­teen oh­jaus­pyö­rän kaut­ta.

Porsche

Tä­män lop­pu­tu­lok­sen saa­vut­ta­mi­sek­si alus­tan eri omi­nai­suu­det, ku­ten PASM-ak­tii­vi­jou­si­tuk­sen is­kun­vai­men­nu­so­mi­nai­suu­det, on mu­kau­tet­tu eri­tyi­ses­ti Ma­ca­nia var­ten. Jär­jes­tel­mä sää­tää jo­kai­sen pyö­rän is­kun­vai­men­nus­ta ak­tii­vi­ses­ti koko ajan. PASM on li­sä­va­rus­te pe­rus­ta­son Porsc­he Ma­ca­nis­sa, mut­ta kuu­luu va­ki­o­va­rus­te­luun S- ja GTS-mal­leis­sa.

Porsc­he Ma­can GTS erot­tuu nyt en­tis­tä­kin sel­ke­äm­min muis­ta mal­li­ver­si­ois­ta va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­van ur­hei­lul­li­sem­man il­ma­jou­si­tuk­sen an­si­os­ta (alus­ta 10 mm nor­maa­lia alem­pi).

En­tis­tä suu­rem­pi jäyk­kyys (+ 10 % etu­ak­se­lil­la ja + 15 % taka-ak­se­lil­la) ta­kaa dy­naa­mi­sen jou­si­tus­tun­tu­man. Va­lin­nai­nen GTS Sport -pa­ket­ti pa­ran­taa au­ton dy­naa­mis­ta po­ten­ti­aa­lia en­ti­ses­tään.

Se pi­tää si­säl­lään 21-tuu­mai­set GT-van­teet, suo­ri­tus­ky­kyi­set ren­kaat, Porsc­he Tor­que Vec­to­ring Plus (PTV Plus) -jär­jes­tel­män ja Sport Chrono -pa­ke­tin.

En­tis­tä­kin vir­ta­vii­vai­sem­pi ja ur­hei­lul­li­sem­pi muo­toi­lu

Porsc­he on te­rä­vöit­tä­nyt kom­pak­tin SUV-mal­lin­sa muo­to­kiel­tä en­ti­ses­tään tar­kas­ti har­ki­tuil­la muu­tok­sil­la. Uu­del­leen muo­toil­tu keu­la ko­ros­taa Porsc­he Ma­ca­nin le­veyt­tä, jo­ten au­to on ai­em­paa­kin jy­ke­väm­pi il­mes­tys ka­dul­la.

Uu­des­sa GTS-mal­lis­sa keu­lan kes­ki­o­sa ja mui­ta yk­si­tyis­koh­tia on maa­lat­tu mus­tik­si. Pe­rän ala­o­saa on pyö­ris­tet­ty näyt­tä­väl­lä, huip­pu­tek­ni­sen vai­ku­tel­man an­ta­val­la dif­fuu­so­ril­la. Au­ton ta­ka­o­sas­sa, keu­las­sa ja li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vis­sa kyl­ki­lis­tois­sa on hyö­dyn­net­ty uut­ta, kol­miu­lot­tei­sel­ta näyt­tä­vää muo­toi­lu­kon­sep­tia. Dy­naa­mi­sel­la PDLS-va­lo­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tut led-ajo­va­lot ja Sport De­sign -si­vu­pei­lit kuu­lu­vat nyt kaik­kien mal­lien va­ki­o­va­rus­te­luun.

Uu­si Porsc­he Ma­can on saa­ta­vis­sa yh­teen­sä 14 eri ko­ri­vä­ril­lä. Uu­sia sä­vy­jä ovat Pa­pa­ya Me­tal­lic ja Gen­ti­an Blue Me­tal­lic sekä GTS Sport -pa­ke­til­la va­rus­te­tun Porsc­he Ma­can GTS:n Pyt­hon Green.

Porsche

Porsc­he Exc­lu­si­ve Ma­nu­fak­tu­rin tar­jo­a­mat per­so­noin­ti­mah­dol­li­suu­det li­sää­vät mer­kit­tä­väs­ti Ma­can-mal­lis­ton va­lin­nan­va­raa. Asi­a­kas voi jopa rää­tä­löi­dä ko­ri­vä­rin it­se toi­mit­ta­man­sa vä­ri­näyt­teen mu­kai­ses­ti.

Va­ki­o­van­teet ovat nyt ai­em­paa suu­rem­mat: Porsc­he Ma­ca­nis­sa nii­den koko on vä­hin­tään 19 tuu­maa, Porsc­he Ma­can S:ssä 20 tuu­maa ja Porsc­he Ma­can GTS:ssä 21 tuu­maa. Va­li­koi­mas­sa on nyt yh­teen­sä seit­se­män uut­ta van­ne­mal­lia.

Uu­si kos­ke­tus­näy­töl­li­nen kes­ki­kon­so­li

Uu­den Porsc­he Ma­ca­nin oh­jaa­moa on pa­ran­net­tu huo­mat­ta­vas­ti mo­der­nin ja tyy­lik­kääs­ti muo­toil­lun kes­ki­kon­so­lin avul­la. Au­ton toi­min­to­jen hal­lin­ta pe­rus­tuu nyt kos­ke­tus­näyt­töi­hin pe­rin­teis­ten pai­nik­kei­den si­jaan. Tämä sel­keyt­tää hal­lin­ta­lai­te­kon­sep­tia huo­mat­ta­vas­ti.

Uu­si, en­tis­tä ly­hy­em­pi vaih­teen­va­lit­sin on si­joi­tet­tu sel­ke­äs­ti jär­jes­tel­lyn sää­din­pa­nee­lin kes­kel­le. Ko­je­lau­dan ylä­o­sas­sa on nyt myös va­ki­o­va­rus­tee­na ana­lo­gi­nen kel­lo. Si­sä­ti­loi­hin on saa­ta­vis­sa uu­den­lais­ta vä­riä nah­ka­ver­hoi­lun ja kont­ras­ti­tik­kaus­ten eri vä­ri­vaih­to­eh­doil­la, ku­ten Gen­ti­an Blue, Pa­pa­ya tai Cra­yon.

Porsc­he Ma­can tar­jo­aa tut­tuun ta­paan mo­nia on­li­ne-toi­min­to­ja ja -pal­ve­lu­ja va­ki­o­na. Nii­tä kaik­kia voi­daan oh­ja­ta Porsc­he Com­mu­ni­ca­ti­on Ma­na­ge­ment (PCM) tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män 10,9-tuu­mai­sen te­rä­vä­piir­to­kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta tai ää­ni­ko­men­noil­la.

Porsche

Porsc­he Ma­can-mal­lis­toon on saa­tu nyt myös uu­si mo­ni­toi­mi­mi­nen GT-ur­hei­luoh­jaus­pyö­rä le­gen­daa­ri­ses­ta 911-mal­lis­ta.

Vain lip­pu­lai­va­mal­liin saa­ta­vis­sa ole­va GTS Sport -pa­ket­ti si­säl­tää ul­ko­puo­len dy­naa­mis­ten muo­toi­lu­e­le­ment­tien ja mus­tien yk­si­tyis­koh­tien li­säk­si myös eksk­lu­sii­vi­sia si­sä­ti­lo­jen li­sä­va­rus­tei­ta.

Nii­hin kuu­lu­vat 18 suun­taan sää­det­tä­vät ur­hei­luis­tui­met, Car­bon-si­sä­ver­hoi­lu­pa­ket­ti, Race-Tex-ver­hoi­lu yli­mää­räi­sil­lä nah­ka­yk­si­tyis­koh­dil­la, kont­ras­ti­vä­ri­tik­kauk­set ja Pyt­hon Green -sä­vyi­nen kir­jail­tu GTS-teks­ti.

Suo­meen lo­ka­kuus­sa

Ma­ca­nin maa­il­man­laa­jui­nen ko­ko­nais­myyn­ti on ylit­tä­nyt jo 600 000 au­ton ra­jan sii­tä läh­tien, kun mal­li tuo­tiin mark­ki­noil­le vuon­na 2014. Ma­ca­nil­la on eri­tyi­nen ase­ma Porsc­hen au­to­mal­lien jou­kos­sa sii­nä suh­tees­sa, et­tä noin 80 pro­sent­tia kai­kis­ta Ma­ca­nin os­ta­jis­ta on Porsc­hen uu­sia asi­ak­kai­ta.

Li­säk­si nais­ten osuus Porsc­he Ma­ca­nin os­ta­jis­ta on kas­va­nut joh­don­mu­kai­ses­ti vii­me vuo­si­na ja on täl­lä het­kel­lä suu­rem­pi kuin min­kään muun Porsc­hen au­to­mal­lin koh­dal­la. Kii­nas­sa, joka on Porsc­he Ma­ca­nin suu­rin mark­ki­na-alue, hie­man al­le 60 pro­sent­tia os­ta­jis­ta on nai­sia.

Uu­sien Ma­can-mal­lien ti­laus­kir­jat on jo avat­tu, ja toi­mi­tuk­set Suo­meen al­ka­vat lo­ka­kuus­sa 2021.

Suo­mes­sa Ma­ca­nin hin­nat al­ka­vat 100 582 eu­ros­ta, Ma­can S:n 121 199 eu­ros­ta ja Ma­can GTS:n 149 915 eu­ros­ta.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN