Uusien Macan-mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset Suomeen alkavat lokakuussa 2021.
Porsche
Porsche Macan: Uudistui tehokkaammaksi ja virtaviivaisemmaksi
Porsche esittelee uuden Macanin, joka on entistäkin suorituskykyisempi ja virtaviivaisempi ja tarjoaa uudenlaisen hallintalaitekonseptin.
Kaikki kolme Porsche Macanin malliversiota ovat huomattavasti edeltäjiään tehokkaampia.
Menestyksekkään SUV-mallisarjan lippulaivamalli on urheilullinen Porsche Macan GTS, jonka 2,9-litrainen V6-tuplaturbomoottori kehittää tehoa nyt peräti 440 hv (324 kW) – 60 hv (44 kW) enemmän kuin aikaisemmassa mallissa.
Porschen GTS-malleille tyypillisen välittömän vasteen ansiosta Porsche Macan GTS kiihtyy 0–100 km/h 4,3 sekunnissa ja saavuttaa Sport Chrono -paketilla varustettuna 272 km/h huippunopeuden.
Myös Porsche Macan S -variantissa on nyt 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, joka tuottaa tehoa 380 hv (280 kW), siis 26 hv (20 kW) enemmän kuin aikaisemmin, ja kiidättää auton pysähdyksistä 100 km/h nopeuteen 4,6 sekunnissa. Huippunopeus on 259 km/h.
Perustason Porsche Macanin voimanlähteenä on uusi nelisylinterinen turbomoottori, jonka suurin teho on 265 hv (195 kW).
Perusmallin kiihtyvyys 0–100 km/h on 6,2 sekuntia ja huippunopeus 232 km/h. Kaikkiin moottoreihin on yhdistetty 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja Porsche Traction Management (PTM) nelivetojärjestelmä.
Optimoitu alusta ja GTS-malliin räätälöity uusi ilmajousitus
Porsche Macan-uutuusmallien jousituksen toiminta-alue on laaja, mikä takaa erinomaisen mukavuuden urheiluautomaisesta ajodynamiikasta tinkimättä. Alustaa on optimoitu entisestään, joten Porsche Macan reagoi nyt aiempaakin herkemmin ajo- ja tieolosuhteisiin ja antaa kuljettajalle vieläkin tarkemman palautteen ohjauspyörän kautta.
Porsche
Tämän lopputuloksen saavuttamiseksi alustan eri ominaisuudet, kuten PASM-aktiivijousituksen iskunvaimennusominaisuudet, on mukautettu erityisesti Macania varten. Järjestelmä säätää jokaisen pyörän iskunvaimennusta aktiivisesti koko ajan. PASM on lisävaruste perustason Porsche Macanissa, mutta kuuluu vakiovarusteluun S- ja GTS-malleissa.
Porsche Macan GTS erottuu nyt entistäkin selkeämmin muista malliversioista vakiovarustukseen kuuluvan urheilullisemman ilmajousituksen ansiosta (alusta 10 mm normaalia alempi).
Entistä suurempi jäykkyys (+ 10 % etuakselilla ja + 15 % taka-akselilla) takaa dynaamisen jousitustuntuman. Valinnainen GTS Sport -paketti parantaa auton dynaamista potentiaalia entisestään.
Se pitää sisällään 21-tuumaiset GT-vanteet, suorituskykyiset renkaat, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -järjestelmän ja Sport Chrono -paketin.
Entistäkin virtaviivaisempi ja urheilullisempi muotoilu
Porsche on terävöittänyt kompaktin SUV-mallinsa muotokieltä entisestään tarkasti harkituilla muutoksilla. Uudelleen muotoiltu keula korostaa Porsche Macanin leveyttä, joten auto on aiempaakin jykevämpi ilmestys kadulla.
Uudessa GTS-mallissa keulan keskiosa ja muita yksityiskohtia on maalattu mustiksi. Perän alaosaa on pyöristetty näyttävällä, huipputeknisen vaikutelman antavalla diffuusorilla. Auton takaosassa, keulassa ja lisävarusteena saatavissa kylkilistoissa on hyödynnetty uutta, kolmiulotteiselta näyttävää muotoilukonseptia. Dynaamisella PDLS-valojärjestelmällä varustetut led-ajovalot ja Sport Design -sivupeilit kuuluvat nyt kaikkien mallien vakiovarusteluun.
Uusi Porsche Macan on saatavissa yhteensä 14 eri korivärillä. Uusia sävyjä ovat Papaya Metallic ja Gentian Blue Metallic sekä GTS Sport -paketilla varustetun Porsche Macan GTS:n Python Green.
Porsche
Porsche Exclusive Manufakturin tarjoamat personointimahdollisuudet lisäävät merkittävästi Macan-malliston valinnanvaraa. Asiakas voi jopa räätälöidä korivärin itse toimittamansa värinäytteen mukaisesti.
Vakiovanteet ovat nyt aiempaa suuremmat: Porsche Macanissa niiden koko on vähintään 19 tuumaa, Porsche Macan S:ssä 20 tuumaa ja Porsche Macan GTS:ssä 21 tuumaa. Valikoimassa on nyt yhteensä seitsemän uutta vannemallia.
Uusi kosketusnäytöllinen keskikonsoli
Uuden Porsche Macanin ohjaamoa on parannettu huomattavasti modernin ja tyylikkäästi muotoillun keskikonsolin avulla. Auton toimintojen hallinta perustuu nyt kosketusnäyttöihin perinteisten painikkeiden sijaan. Tämä selkeyttää hallintalaitekonseptia huomattavasti.
Uusi, entistä lyhyempi vaihteenvalitsin on sijoitettu selkeästi järjestellyn säädinpaneelin keskelle. Kojelaudan yläosassa on nyt myös vakiovarusteena analoginen kello. Sisätiloihin on saatavissa uudenlaista väriä nahkaverhoilun ja kontrastitikkausten eri värivaihtoehdoilla, kuten Gentian Blue, Papaya tai Crayon.
Porsche Macan tarjoaa tuttuun tapaan monia online-toimintoja ja -palveluja vakiona. Niitä kaikkia voidaan ohjata Porsche Communication Management (PCM) tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisen teräväpiirtokosketusnäytön kautta tai äänikomennoilla.
Porsche
Porsche Macan-mallistoon on saatu nyt myös uusi monitoimiminen GT-urheiluohjauspyörä legendaarisesta 911-mallista.
Vain lippulaivamalliin saatavissa oleva GTS Sport -paketti sisältää ulkopuolen dynaamisten muotoiluelementtien ja mustien yksityiskohtien lisäksi myös eksklusiivisia sisätilojen lisävarusteita.
Niihin kuuluvat 18 suuntaan säädettävät urheiluistuimet, Carbon-sisäverhoilupaketti, Race-Tex-verhoilu ylimääräisillä nahkayksityiskohdilla, kontrastiväritikkaukset ja Python Green -sävyinen kirjailtu GTS-teksti.
Suomeen lokakuussa
Macanin maailmanlaajuinen kokonaismyynti on ylittänyt jo 600 000 auton rajan siitä lähtien, kun malli tuotiin markkinoille vuonna 2014. Macanilla on erityinen asema Porschen automallien joukossa siinä suhteessa, että noin 80 prosenttia kaikista Macanin ostajista on Porschen uusia asiakkaita.
Lisäksi naisten osuus Porsche Macanin ostajista on kasvanut johdonmukaisesti viime vuosina ja on tällä hetkellä suurempi kuin minkään muun Porschen automallin kohdalla. Kiinassa, joka on Porsche Macanin suurin markkina-alue, hieman alle 60 prosenttia ostajista on naisia.
Uusien Macan-mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset Suomeen alkavat lokakuussa 2021.
Suomessa Macanin hinnat alkavat 100 582 eurosta, Macan S:n 121 199 eurosta ja Macan GTS:n 149 915 eurosta.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Kultaa, platinaa, ruteniumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi