Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgringin Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi. Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2:11,28 min nopeimman sarjatuotantoauton tittelin Kiinan F1-radalla.
Porsche
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla tekaisi uuden ennätysajan 2:11,28 min Shanghain kansainvälisellä radalla. Sadekelin haasteet vaikeuttivat ennätysyritystä.
Hattutemppu: Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgringin Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi.
Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2:11,28 minuuttia nopeimman sarjatuotantoauton tittelin tällä Formula 1 -radalla.
Se on myös ensimmäinen kierrosennätys, jonka Shanghai International Circuit on virallisesti tunnustanut.
”Jokaisella kilparadalla on omat ainutlaatuiset haasteensa. Osoittaaksemme, kuinka täydellinen Taycan Turbo GT Weissach -paketin kokonaisuus on, haastoimme itsemme rikkomaan ennätyksiä kolmella hyvin erilaisella radalla ympäri maailmaa.”
Kevin Giek, Porschen Taycan-mallilinjan johtaja
”Hattutemppu on todella hieno asia. Taycan on saavuttanut nyt kansainvälistä menestystä huippuajoilla Saksassa, Kaliforniassa ja Kiinassa”, hän lisää.
”Rata on myös erittäin nopea. Porsche Taycan Turbo GT:llä näin nopeusmittarissa nopeimmassa kohdassa tasan 300 km/h. Taycan Turbo GT:n voimansiirto, joka on suunniteltu maksimaaliseen pitoon ja suorituskykyyn, on jälleen kerran osoittanut arvonsa radalla”, kertoo Lars Kern.
Porsche
Lisäksi attack-tila pystyi näyttämään hyötynsä Formula 1 -radalla. Tällä boost-toiminnolla voidaan käyttää jopa 120 kW lisätehoa 10 sekunnin ajan.
Porsche
”Oikukas sää ei helpottanut elämäämme. Vettä satoi hiukan jatkuvasti, joten rata oli vielä hieman kostea ihan ennätysyrityksen loppuun asti. Taycanin tasapaino ja suorituskyky tekee minuun vieläkin suuremman vaikutuksen. Lähdön lopussa ja maaliin tultaessa tulee jarruttaa äärimmäisen lujasti, kun ajetaan niin sanottuun etanan kotiloa muistuttavaan kaarteeseen.”
Testikuljettaja Lars Kern
Kaarre on saanut nimensä muodostaan: se kapenee edetessään ja on rakenteellisesti mallinnettu etanankuoren mallin mukaan. "Kiihdytys ulos tästä kotilomaisesta kaarteesta on myös erittäin tärkeää, jotta saadaan mahdollisimman paljon vauhtia seuraavaan vasempaan kaarteeseen", Lars Kern sanoo.
”Rata on myös erittäin nopea. Taycan Turbo GT:llä näin nopeusmittarissa nopeimmassa kohdassa tasan 300 km/h. Taycan Turbo GT:n voimansiirto, joka on suunniteltu maksimaaliseen pitoon ja suorituskykyyn, on jälleen kerran osoittanut arvonsa radalla.”
Lisäksi attack-tila pystyi näyttämään hyötynsä Formula 1 -radalla. Tällä boost-toiminnolla voidaan käyttää jopa 120 kW lisätehoa 10 sekunnin ajan.
Turvallisuussyistä ennätysautossa on myös pakollinen turvakaari ja kilpaistuin. Muutostoimenpiteet lisäävät kokonaispainoa, eikä niitä voida täysin kompensoida poistamalla sisälaitteiden osia. Kierrosennätystä varten asennettiin myös erityiset Pirelli Trofeo RS -renkaat.
Turvallisuussyistä ennätysautossa on myös pakollinen turvakaari ja kilpaistuin. Muutostoimenpiteet lisäävät kokonaispainoa, eikä niitä voida täysin kompensoida poistamalla sisälaitteiden osia. Kierrosennätystä varten asennettiin myös erityiset Pirelli Trofeo RS -renkaat.
Porsche
Porsche lisäsi Taycan Turbo GT:n ja Taycan Turbo GT:n Weissach-paketilla täyssähköisten urheiluautojensa valikoimaan keväällä 2024. Näissä autoissa käytetään suorituskykyisempää ja tehokkaampaa pulssi-invertteriä taka-akselilla, ja jossa on käytetty puolijohdemateriaalina piikarbidia.
Molemmissa versioissa voidaan hyödyntää lyhytaikaisesti boost-tehoja, jolloin saavutetaan yli 1 100 hevosvoimaa
Älykkäillä kevytrakennetoimenpiteillä Porsche on vähentänyt Taycan Turbo GT:n painoa jopa 75 kg verrattuna Taycan Turbo S:ään. Useat hiilikuituosat vaikuttavat tähän. Taycan Turbo GT ja Weissach -paketti on rakennettu rata-ajon ehdoilla, jolloin takaistuimet on jätetty pois paremman teho-painosuhteen hyväksi.
Porsche Active Ride -ilmajousitus GT-spesifisellä virityksellä on vakiona molemmissa malleissa.
Dynaamisissa ajotilanteissa tämä jousitus varmistaa lähes täydellisen yhteyden tiehen pyöräkuormien tasapainoisen jakautumisen ansiosta.
Porsche Taycan Turbo GT ja Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla ovat saatavilla myös Suomessa, alkaen-hintaan 259 880 euroa.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI