Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgringin Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi. Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2:11,28 min nopeimman sarjatuotantoauton tittelin Kiinan F1-radalla.

Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgringin Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi. Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2:11,28 min nopeimman sarjatuotantoauton tittelin Kiinan F1-radalla.

Porsche

Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilpa­ra­ta­po­ten­ti­aa­lista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella

Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla tekaisi uuden ennätysajan 2:11,28 min Shanghain kansainvälisellä radalla. Sadekelin haasteet vaikeuttivat ennätysyritystä.

Auto Bild.Superautot

Hat­tu­temp­pu: Weis­sach-pa­ke­til­la va­rus­tet­tu Porsc­he Ta­y­can Tur­bo GT on nyt saa­vut­ta­nut me­nes­tys­tä myös 5,4 ki­lo­met­riä pit­käl­lä Shang­hai In­ter­na­ti­o­nal Cir­cui­til­la – Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­lä ja We­at­her­tech Ra­ce­way La­gu­na Se­cal­la Ka­li­for­ni­as­sa teh­ty­jen en­nä­tys­ten li­säk­si.

Porsc­hen tes­ti­kul­jet­ta­ja Lars Kern saa­vut­ti ajal­laan 2:11,28 mi­nuut­tia no­peim­man sar­ja­tuo­tan­to­au­ton tit­te­lin täl­lä For­mu­la 1 -ra­dal­la.

Se on myös en­sim­mäi­nen kier­ro­sen­nä­tys, jon­ka Shang­hai In­ter­na­ti­o­nal Cir­cuit on vi­ral­li­ses­ti tun­nus­ta­nut.

”Jo­kai­sel­la kil­pa­ra­dal­la on omat ai­nut­laa­tui­set haas­teen­sa. Osoit­taak­sem­me, kuin­ka täy­del­li­nen Ta­y­can Tur­bo GT Weis­sach -pa­ke­tin ko­ko­nai­suus on, haas­toim­me it­sem­me rik­ko­maan en­nä­tyk­siä kol­mel­la hy­vin eri­lai­sel­la ra­dal­la ym­pä­ri maa­il­maa.”

Ke­vin Giek, Porsc­hen Ta­y­can-mal­li­lin­jan joh­ta­ja

”Hat­tu­temp­pu on to­del­la hie­no asia. Ta­y­can on saa­vut­ta­nut nyt kan­sain­vä­lis­tä me­nes­tys­tä huip­pu­a­joil­la Sak­sas­sa, Ka­li­for­ni­as­sa ja Kii­nas­sa”, hän li­sää.

”Rata on myös erittäin nopea. Porsche Taycan Turbo GT:llä näin nopeusmittarissa nopeimmassa kohdassa tasan 300 km/h. Taycan Turbo GT:n voimansiirto, joka on suunniteltu maksimaaliseen pitoon ja suorituskykyyn, on jälleen kerran osoittanut arvonsa radalla”, kertoo Lars Kern.

”Rata on myös erittäin nopea. Porsche Taycan Turbo GT:llä näin nopeusmittarissa nopeimmassa kohdassa tasan 300 km/h. Taycan Turbo GT:n voimansiirto, joka on suunniteltu maksimaaliseen pitoon ja suorituskykyyn, on jälleen kerran osoittanut arvonsa radalla”, kertoo Lars Kern.

Porsche

Lisäksi attack-tila pystyi näyttämään hyötynsä Formula 1 -radalla. Tällä boost-toiminnolla voidaan käyttää jopa 120 kW lisätehoa 10 sekunnin ajan.

Lisäksi attack-tila pystyi näyttämään hyötynsä Formula 1 -radalla. Tällä boost-toiminnolla voidaan käyttää jopa 120 kW lisätehoa 10 sekunnin ajan.

Porsche

”Oi­ku­kas sää ei hel­pot­ta­nut elä­määm­me. Vet­tä sa­toi hiu­kan jat­ku­vas­ti, jo­ten rata oli vie­lä hie­man kos­tea ihan en­nä­ty­sy­ri­tyk­sen lop­puun as­ti. Ta­y­ca­nin ta­sa­pai­no ja suo­ri­tus­ky­ky te­kee mi­nuun vie­lä­kin suu­rem­man vai­ku­tuk­sen. Läh­dön lo­pus­sa ja maa­liin tul­ta­es­sa tu­lee jar­rut­taa ää­rim­mäi­sen lu­jas­ti, kun aje­taan niin sa­not­tuun eta­nan ko­ti­loa muis­tut­ta­vaan kaar­tee­seen.”

Tes­ti­kul­jet­ta­ja Lars Kern

Kaar­re on saa­nut ni­men­sä muo­dos­taan: se ka­pe­nee ede­tes­sään ja on ra­ken­teel­li­ses­ti mal­lin­net­tu eta­nan­kuo­ren mal­lin mu­kaan. "Kiih­dy­tys ulos täs­tä ko­ti­lo­mai­ses­ta kaar­tees­ta on myös erit­täin tär­ke­ää, jot­ta saa­daan mah­dol­li­sim­man pal­jon vauh­tia seu­raa­vaan va­sem­paan kaar­tee­seen", Lars Kern sa­noo.

”Rata on myös erit­täin no­pea. Ta­y­can Tur­bo GT:llä näin no­peus­mit­ta­ris­sa no­peim­mas­sa koh­das­sa ta­san 300 km/h. Ta­y­can Tur­bo GT:n voi­man­siir­to, joka on suun­ni­tel­tu mak­si­maa­li­seen pi­toon ja suo­ri­tus­ky­kyyn, on jäl­leen ker­ran osoit­ta­nut ar­von­sa ra­dal­la.”

Li­säk­si at­tack-tila pys­tyi näyt­tä­mään hyö­tyn­sä For­mu­la 1 -ra­dal­la. Täl­lä boost-toi­min­nol­la voi­daan käyt­tää jopa 120 kW li­sä­te­hoa 10 se­kun­nin ajan.

Tur­val­li­suus­syis­tä en­nä­ty­sau­tos­sa on myös pa­kol­li­nen tur­va­kaa­ri ja kil­pais­tuin. Muu­tos­toi­men­pi­teet li­sää­vät ko­ko­nais­pai­noa, ei­kä nii­tä voi­da täy­sin kom­pen­soi­da pois­ta­mal­la si­sä­lait­tei­den osia. Kier­ro­sen­nä­tys­tä var­ten asen­net­tiin myös eri­tyi­set Pi­rel­li Tro­feo RS -ren­kaat.

Turvallisuussyistä ennätysautossa on myös pakollinen turvakaari ja kilpaistuin. Muutostoimenpiteet lisäävät kokonaispainoa, eikä niitä voida täysin kompensoida poistamalla sisälaitteiden osia. Kierrosennätystä varten asennettiin myös erityiset Pirelli Trofeo RS -renkaat.

Turvallisuussyistä ennätysautossa on myös pakollinen turvakaari ja kilpaistuin. Muutostoimenpiteet lisäävät kokonaispainoa, eikä niitä voida täysin kompensoida poistamalla sisälaitteiden osia. Kierrosennätystä varten asennettiin myös erityiset Pirelli Trofeo RS -renkaat.

Porsche

Porsc­he li­sä­si Ta­y­can Tur­bo GT:n ja Ta­y­can Tur­bo GT:n Weis­sach-pa­ke­til­la täys­säh­köis­ten ur­hei­lu­au­to­jen­sa va­li­koi­maan ke­vääl­lä 2024. Näis­sä au­tois­sa käy­te­tään suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pää ja te­hok­kaam­paa puls­si-in­vert­te­riä taka-ak­se­lil­la, ja jos­sa on käy­tet­ty puo­li­joh­de­ma­te­ri­aa­li­na pii­kar­bi­dia.

Mo­lem­mis­sa ver­si­ois­sa voi­daan hyö­dyn­tää ly­hy­tai­kai­ses­ti boost-te­ho­ja, jol­loin saa­vu­te­taan yli 1 100 he­vos­voi­maa

Älyk­käil­lä ke­vyt­ra­ken­ne­toi­men­pi­teil­lä Porsc­he on vä­hen­tä­nyt Ta­y­can Tur­bo GT:n pai­noa jopa 75 kg ver­rat­tu­na Ta­y­can Tur­bo S:ään. Use­at hii­li­kui­tuo­sat vai­kut­ta­vat tä­hän. Ta­y­can Tur­bo GT ja Weis­sach -pa­ket­ti on ra­ken­net­tu rata-ajon eh­doil­la, jol­loin ta­kais­tui­met on jä­tet­ty pois pa­rem­man teho-pai­no­suh­teen hy­väk­si.

Porsc­he Ac­ti­ve Ride -il­ma­jou­si­tus GT-spe­si­fi­sel­lä vi­ri­tyk­sel­lä on va­ki­o­na mo­lem­mis­sa mal­leis­sa.

Dy­naa­mi­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa tämä jou­si­tus var­mis­taa lä­hes täy­del­li­sen yh­tey­den tie­hen pyö­rä­kuor­mien ta­sa­pai­noi­sen ja­kau­tu­mi­sen an­si­os­ta.

Porsc­he Ta­y­can Tur­bo GT ja Porsc­he Ta­y­can Tur­bo GT va­rus­tet­tu­na Weis­sach-pa­ke­til­la ovat saa­ta­vil­la myös Suo­mes­sa, al­ka­en-hin­taan 259 880 eu­roa.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN