Uuden Renault 5 E-Tech electricin hinnat tulee alkamaan noin 25 000 eurosta, joten se kilpailee hinnaltaan saman kokoluokan hybridien kanssa. Renault esittelee uutuutensa 26. helmikuuta 2024 Geneven autonäyttelyssä.

Uuden Renault 5 E-Tech electricin hinnat tulee alkamaan noin 25 000 eurosta, joten se kilpailee hinnaltaan saman kokoluokan hybridien kanssa. Renault esittelee uutuutensa 26. helmikuuta 2024 Geneven autonäyttelyssä.

Renault

Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja

Renault esittelee mullistavan R5 E-Tech electricin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa 2024. Legendan paluulle on haluttu luoda aivan uudenlainen kampanja, jossa tietoa siitä ja sen ulkonäöstä julkistetaan vähitellen. Renaultin uusi sähköauto tulee olemaan hinnaltaan samaa luokkaa kokoluokan hybridien kanssa.

Auto Bild.Uutiset

Hel­mi­kuus­sa 2024 vi­ral­li­ses­ti pal­jas­tet­ta­va Re­nault 5 E-Tech elect­ric li­sää säh­köi­sen kier­teen iko­ni­seen Re­nault 5:een vie­den sen tu­le­vai­suu­teen.

En­nen vi­ral­lis­ta esit­te­lyä Re­nault nos­taa esi­ri­pun kul­mia näyt­tä­en muu­ta­mia yk­si­tyis­koh­tia tuo­tan­to­mal­lin ul­ko­nä­ös­tä, joka on sel­ke­äs­ti kuin ku­mar­rus esi-isän suun­taan.

”Re­nault 5 E-Tech elect­ric on mo­der­niin ai­kaan uu­del­leen muo­toil­tu kult­ti­au­to. Ha­lu­sim­me an­taa kai­ken osaa­mi­sem­me täl­le mu­kaan­sa tem­paa­val­le au­tol­le, joka on muo­toil­tu ja suun­ni­tel­tu Rans­kas­sa, mis­sä se myös val­mis­te­taan. Sen ul­ko­nä­kö on val­loit­ta­va ja tek­niik­ka uut­ta su­ku­pol­vea, min­kä li­säk­si se tuo säh­kö­au­ton yhä use­am­man eu­roop­pa­lai­sen au­to­nos­ta­jan saa­vu­tet­ta­vak­si.”

Fab­ri­ce Cam­bo­li­ve, CEO Re­nault

En­sim­mäi­set ku­vat tuo­tan­to­mal­lis­ta

Va­lot ovat R5:n muo­toi­lun pää­e­le­ment­ti, sil­lä ne te­ke­vät au­ton etuo­sas­ta heti tu­tun nä­köi­sen.

Va­lo­jen muo­to yk­sin ei tee niis­tä per­soo­nal­li­sia, vaan nii­den kes­kel­le si­joi­tet­tu lins­si muis­tut­taa ih­mi­sen sil­män pu­pil­lia.

Renault 5 E-Tech electricin markkinointikampanja on poikkeuksellinen, sillä se alkaa kolme kuukautta ennen auton virallista paljastusta. Kampanjan teemana on yksinkertaisesti: ”R5VOLUTION IS BACK” (joka viittaa siis R5-Revolutioniin eli vallankumoukseen).

Renault 5 E-Tech electricin markkinointikampanja on poikkeuksellinen, sillä se alkaa kolme kuukautta ennen auton virallista paljastusta. Kampanjan teemana on yksinkertaisesti: ”R5VOLUTION IS BACK” (joka viittaa siis R5-Revolutioniin eli vallankumoukseen).

Renault

Aluksi uusi kompakti sähköauto tulee myyntiin ajoakulla, jonka energiasisältö on 52 kilowattituntia ja toimintamatka 400 kilometriä. Myöhemmin sen vaihtoehdoksi tulee 40 kWh ajoakku.

Aluksi uusi kompakti sähköauto tulee myyntiin ajoakulla, jonka energiasisältö on 52 kilowattituntia ja toimintamatka 400 kilometriä. Myöhemmin sen vaihtoehdoksi tulee 40 kWh ajoakku.

Renault

Viit­taus vuo­den 1972 mai­nos­kam­pan­jaan ”The Ad­ven­tu­res of Su­per­car” an­taa mo­der­nil­le R5:lle ih­mis­mäi­sen il­meen.

Al­ku­pe­räi­sen Re­nault 5:n ko­ne­pel­lis­sä ol­lut­ta il­ma­not­to­auk­koa ei enää tar­vi­ta, kun moot­to­ri on vaih­tu­nut ben­sii­nil­lä käy­väs­tä säh­köl­lä toi­mi­vak­si. Ko­ne­pel­lil­lä­kin ha­lu­taan osoit­taa, et­tä Re­nault 5 E-Tech elect­ric kuu­luu säh­kö­au­to­jen maa­il­maan.

Niin­pä his­to­ri­al­li­sen il­ma­not­to­au­kon ti­lal­la on la­tauk­sen ti­las­ta ker­to­va valo, joka muo­dos­taa iko­ni­sen nu­me­ron 5, kun au­ton ajo­ak­ku on täy­teen la­dat­tu. Tek­ni­nen yk­si­tyis­koh­ta on sa­mal­la käy­tän­nöl­li­nen ja haus­ka, sil­lä la­taus­ti­lan nä­kee no­pe­al­la vil­kai­sul­la.

Lo­ka­suo­jat an­ta­vat au­tol­le vah­van ole­muk­sen, mikä nos­taa R5:n kau­pun­ki­au­tos­ta maan­tiel­le kai­paa­vak­si ajo­kik­si. Lo­ka­suo­jien vai­ku­tus ul­ko­nä­köön ko­ros­taa au­ton ai­nut­laa­tuis­ta ja heti tun­nis­tet­ta­vaa per­soo­nal­li­suut­ta, sil­lä niil­lä on vah­va kyt­kös R5 Tur­boon.

Pys­ty­suun­tai­set ta­ka­va­lot oli­vat hie­no al­ku­pe­räi­sen R5:n tun­nus­merk­ki, kun ne jat­kui­vat kul­man ym­pä­ri. Mo­der­nis­sa muo­dos­saan ta­ka­va­lot muis­tut­ta­vat R5:n hie­nos­ta his­to­ri­as­ta ja aut­ta­vat myös au­ton ae­ro­dy­na­mii­kas­sa, kun ne es­tä­vät il­ma­vir­ran pyör­tei­lyn pe­räs­sä.

Edis­tyk­sel­lis­tä tek­niik­kaa koh­tuu­hin­taan

Re­nault 5 E-Tech elect­ric on en­sim­mäi­nen au­to­mal­li, joka teh­dään uu­del­le AmpR Small -pe­rus­ra­ken­teel­le (ai­em­min CMF-B EV). Sen suun­nit­te­lus­sa on pa­neu­dut­tu to­del­li­seen aja­mi­sen iloon.

Renault 5 E-Tech electric on ensimmäinen automalli, joka tehdään uudelle AmpR Small -perusrakenteelle (aiemmin CMF-B EV). Sen suunnittelussa on paneuduttu todelliseen ajamisen iloon.

Renault 5 E-Tech electric on ensimmäinen automalli, joka tehdään uudelle AmpR Small -perusrakenteelle (aiemmin CMF-B EV). Sen suunnittelussa on paneuduttu todelliseen ajamisen iloon.

Renault

Ta­ka­pyö­ris­sä on mo­ni­var­si­tu­en­ta, jol­lais­ta käy­te­tään yleen­sä pal­jon suu­rem­mis­sa ja kal­liim­mis­sa au­tois­sa. Hie­no tek­ni­nen rat­kai­su var­mis­taa pa­rem­man ajet­ta­vuu­den ja mai­ni­on pi­don.

Toi­saal­ta Re­nault 5 E-Tech elect­ric on vain 3,92 met­riä pit­kä, jo­ten se on erit­täin näp­pä­rä kau­pun­ki­a­jos­sa.

Aluk­si uu­si kom­pak­ti säh­kö­au­to tu­lee myyn­tiin ajo­a­kul­la, jon­ka ener­gi­a­si­säl­tö on 52 ki­lo­wat­ti­tun­tia ja toi­min­ta­mat­ka 400 ki­lo­met­riä. Myö­hem­min sen vaih­to­eh­dok­si tu­lee 40 kWh ajo­ak­ku.

Vaik­ka Re­nault 5 E-Tech elect­ric on pik­ku­au­to, jon­ka hin­ta on ha­lut­tu pi­tää koh­tuul­li­se­na, sii­nä on edis­tyk­sel­li­siä rat­kai­su­ja.

Oh­jaa­mos­sa on Reno, joka on Re­naul­tin vi­ral­li­nen ava­tar. Seu­raa­van su­ku­pol­ven in­hi­mil­li­nen avus­ta­ja an­taa di­gi­taa­li­sen ko­ke­muk­sen, joka vih­kii aja­jan Re­naul­tin maa­il­maan ja sen uu­siin mah­dol­li­suuk­siin.

Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cis­sa on myös kah­teen suun­taan toi­mi­va la­tu­ri, jol­la au­tos­sa on V2G-omi­nai­suus (ve­hic­le-to-grid).

Mo­bi­li­zen tu­ke­man V2G-tek­no­lo­gi­an avul­la au­tos­ta voi la­da­ta vir­taa ta­kai­sin verk­koon, jol­loin au­toa voi la­da­ta kun säh­kö on hal­paa ja myy­dä säh­köä ta­kai­sin, kun hin­ta on kor­ke­am­mal­la. Jär­jes­tel­mä on käy­tös­sä aluk­si Rans­kas­sa ja Sak­sas­sa vuon­na 2024.

Täy­sin uu­den­lai­nen en­nak­ko­kam­pan­ja

”Ha­lu­sim­me iko­nin pa­luul­le jo­tain ai­van muu­ta kuin ta­val­li­sen kam­pan­jan. Pal­jas­tam­me ret­ro­fu­tu­ris­tis­ta mal­li­am­me pala pa­lal­ta jo pal­jon en­nen sen vi­ral­lis­ta esit­te­lyä. Re­nault 5 on il­man muu­ta ide­aa­li­nen uu­tuus täl­lai­seen lä­hes­ty­mi­seen, sil­lä pu­hum­me sen uu­del­leen syn­ty­mäs­tä tai jopa le­gen­dan kek­si­mi­ses­tä uu­del­leen. On­han ky­sees­sä kiis­tä­mät­tä yk­si Rans­kan au­to­te­ol­li­suu­den iko­ni­sim­mis­ta mal­leis­ta.”

Ar­naud Bel­lo­ni, Re­nault-bran­din glo­baa­li mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja

Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cin mark­ki­noin­ti­kam­pan­ja on poik­keuk­sel­li­nen, sil­lä se al­kaa kol­me kuu­kaut­ta en­nen au­ton vi­ral­lis­ta pal­jas­tus­ta. Kam­pan­jan tee­ma­na on yk­sin­ker­tai­ses­ti: ”R5VO­LU­TI­ON IS BACK” (joka viit­taa siis R5-Re­vo­lu­ti­o­niin eli val­lan­ku­mouk­seen).

Ohjaamossa on Reno, joka on Renaultin virallinen avatar. Seuraavan sukupolven inhimillinen avustaja antaa digitaalisen kokemuksen, joka vihkii ajajan Renaultin maailmaan ja sen uusiin mahdollisuuksiin.

Ohjaamossa on Reno, joka on Renaultin virallinen avatar. Seuraavan sukupolven inhimillinen avustaja antaa digitaalisen kokemuksen, joka vihkii ajajan Renaultin maailmaan ja sen uusiin mahdollisuuksiin.

Renault

Vuon­na 1972 elet­tiin so­si­aa­li­sen muu­tok­sen ai­kaa. Vuon­na 2024 Re­nault aloit­taa toi­sen­lai­sen val­lan­ku­mouk­sen, kun se tuo pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­män Rans­kas­sa val­mis­te­tun au­ton yhä use­am­man ulot­tu­vil­le.

Kam­pan­ja pal­jas­taa uu­den säh­kö­au­ton ul­ko­nä­köä al­ka­en 5-lo­gos­ta. Logo on saa­ta­va­na kol­mes­sa vä­ris­sä, jot­ka ovat myös tuo­tan­to­au­tos­sa: kel­tai­nen, si­ni­nen ja vih­reä.

Hin­ta koh­dal­laan

Uu­den Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cin hin­nat tu­lee al­ka­maan noin 25 000 eu­ros­ta, jo­ten se kil­pai­lee hin­nal­taan sa­man ko­ko­luo­kan hyb­ri­dien kans­sa. Re­nault esit­te­lee uu­tuu­ten­sa 26. hel­mi­kuu­ta 2024 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN