Uuden Renault 5 E-Tech electricin hinnat tulee alkamaan noin 25 000 eurosta, joten se kilpailee hinnaltaan saman kokoluokan hybridien kanssa. Renault esittelee uutuutensa 26. helmikuuta 2024 Geneven autonäyttelyssä.
Renault
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Renault esittelee mullistavan R5 E-Tech electricin Geneven autonäyttelyssä helmikuussa 2024. Legendan paluulle on haluttu luoda aivan uudenlainen kampanja, jossa tietoa siitä ja sen ulkonäöstä julkistetaan vähitellen. Renaultin uusi sähköauto tulee olemaan hinnaltaan samaa luokkaa kokoluokan hybridien kanssa.
Helmikuussa 2024 virallisesti paljastettava Renault 5 E-Tech electric lisää sähköisen kierteen ikoniseen Renault 5:een vieden sen tulevaisuuteen.
Ennen virallista esittelyä Renault nostaa esiripun kulmia näyttäen muutamia yksityiskohtia tuotantomallin ulkonäöstä, joka on selkeästi kuin kumarrus esi-isän suuntaan.
”Renault 5 E-Tech electric on moderniin aikaan uudelleen muotoiltu kulttiauto. Halusimme antaa kaiken osaamisemme tälle mukaansa tempaavalle autolle, joka on muotoiltu ja suunniteltu Ranskassa, missä se myös valmistetaan. Sen ulkonäkö on valloittava ja tekniikka uutta sukupolvea, minkä lisäksi se tuo sähköauton yhä useamman eurooppalaisen autonostajan saavutettavaksi.”
Fabrice Cambolive, CEO Renault
Ensimmäiset kuvat tuotantomallista
Valot ovat R5:n muotoilun pääelementti, sillä ne tekevät auton etuosasta heti tutun näköisen.
Valojen muoto yksin ei tee niistä persoonallisia, vaan niiden keskelle sijoitettu linssi muistuttaa ihmisen silmän pupillia.
Renault 5 E-Tech electricin markkinointikampanja on poikkeuksellinen, sillä se alkaa kolme kuukautta ennen auton virallista paljastusta. Kampanjan teemana on yksinkertaisesti: ”R5VOLUTION IS BACK” (joka viittaa siis R5-Revolutioniin eli vallankumoukseen).
Renault
Aluksi uusi kompakti sähköauto tulee myyntiin ajoakulla, jonka energiasisältö on 52 kilowattituntia ja toimintamatka 400 kilometriä. Myöhemmin sen vaihtoehdoksi tulee 40 kWh ajoakku.
Renault
Viittaus vuoden 1972 mainoskampanjaan ”The Adventures of Supercar” antaa modernille R5:lle ihmismäisen ilmeen.
Alkuperäisen Renault 5:n konepellissä ollutta ilmanottoaukkoa ei enää tarvita, kun moottori on vaihtunut bensiinillä käyvästä sähköllä toimivaksi. Konepellilläkin halutaan osoittaa, että Renault 5 E-Tech electric kuuluu sähköautojen maailmaan.
Niinpä historiallisen ilmanottoaukon tilalla on latauksen tilasta kertova valo, joka muodostaa ikonisen numeron 5, kun auton ajoakku on täyteen ladattu. Tekninen yksityiskohta on samalla käytännöllinen ja hauska, sillä lataustilan näkee nopealla vilkaisulla.
Lokasuojat antavat autolle vahvan olemuksen, mikä nostaa R5:n kaupunkiautosta maantielle kaipaavaksi ajokiksi. Lokasuojien vaikutus ulkonäköön korostaa auton ainutlaatuista ja heti tunnistettavaa persoonallisuutta, sillä niillä on vahva kytkös R5 Turboon.
Pystysuuntaiset takavalot olivat hieno alkuperäisen R5:n tunnusmerkki, kun ne jatkuivat kulman ympäri. Modernissa muodossaan takavalot muistuttavat R5:n hienosta historiasta ja auttavat myös auton aerodynamiikassa, kun ne estävät ilmavirran pyörteilyn perässä.
Edistyksellistä tekniikkaa kohtuuhintaan
Renault 5 E-Tech electric on ensimmäinen automalli, joka tehdään uudelle AmpR Small -perusrakenteelle (aiemmin CMF-B EV). Sen suunnittelussa on paneuduttu todelliseen ajamisen iloon.
Renault 5 E-Tech electric on ensimmäinen automalli, joka tehdään uudelle AmpR Small -perusrakenteelle (aiemmin CMF-B EV). Sen suunnittelussa on paneuduttu todelliseen ajamisen iloon.
Renault
Takapyörissä on monivarsituenta, jollaista käytetään yleensä paljon suuremmissa ja kalliimmissa autoissa. Hieno tekninen ratkaisu varmistaa paremman ajettavuuden ja mainion pidon.
Toisaalta Renault 5 E-Tech electric on vain 3,92 metriä pitkä, joten se on erittäin näppärä kaupunkiajossa.
Aluksi uusi kompakti sähköauto tulee myyntiin ajoakulla, jonka energiasisältö on 52 kilowattituntia ja toimintamatka 400 kilometriä. Myöhemmin sen vaihtoehdoksi tulee 40 kWh ajoakku.
Vaikka Renault 5 E-Tech electric on pikkuauto, jonka hinta on haluttu pitää kohtuullisena, siinä on edistyksellisiä ratkaisuja.
Ohjaamossa on Reno, joka on Renaultin virallinen avatar. Seuraavan sukupolven inhimillinen avustaja antaa digitaalisen kokemuksen, joka vihkii ajajan Renaultin maailmaan ja sen uusiin mahdollisuuksiin.
Renault 5 E-Tech electricissa on myös kahteen suuntaan toimiva laturi, jolla autossa on V2G-ominaisuus (vehicle-to-grid).
Mobilizen tukeman V2G-teknologian avulla autosta voi ladata virtaa takaisin verkkoon, jolloin autoa voi ladata kun sähkö on halpaa ja myydä sähköä takaisin, kun hinta on korkeammalla. Järjestelmä on käytössä aluksi Ranskassa ja Saksassa vuonna 2024.
Täysin uudenlainen ennakkokampanja
”Halusimme ikonin paluulle jotain aivan muuta kuin tavallisen kampanjan. Paljastamme retrofuturistista malliamme pala palalta jo paljon ennen sen virallista esittelyä. Renault 5 on ilman muuta ideaalinen uutuus tällaiseen lähestymiseen, sillä puhumme sen uudelleen syntymästä tai jopa legendan keksimisestä uudelleen. Onhan kyseessä kiistämättä yksi Ranskan autoteollisuuden ikonisimmista malleista.”
Arnaud Belloni, Renault-brandin globaali markkinointijohtaja
Renault 5 E-Tech electricin markkinointikampanja on poikkeuksellinen, sillä se alkaa kolme kuukautta ennen auton virallista paljastusta. Kampanjan teemana on yksinkertaisesti: ”R5VOLUTION IS BACK” (joka viittaa siis R5-Revolutioniin eli vallankumoukseen).
Ohjaamossa on Reno, joka on Renaultin virallinen avatar. Seuraavan sukupolven inhimillinen avustaja antaa digitaalisen kokemuksen, joka vihkii ajajan Renaultin maailmaan ja sen uusiin mahdollisuuksiin.
Renault
Vuonna 1972 elettiin sosiaalisen muutoksen aikaa. Vuonna 2024 Renault aloittaa toisenlaisen vallankumouksen, kun se tuo paikallisesti päästöttömän Ranskassa valmistetun auton yhä useamman ulottuville.
Kampanja paljastaa uuden sähköauton ulkonäköä alkaen 5-logosta. Logo on saatavana kolmessa värissä, jotka ovat myös tuotantoautossa: keltainen, sininen ja vihreä.
Hinta kohdallaan
Uuden Renault 5 E-Tech electricin hinnat tulee alkamaan noin 25 000 eurosta, joten se kilpailee hinnaltaan saman kokoluokan hybridien kanssa. Renault esittelee uutuutensa 26. helmikuuta 2024 Geneven autonäyttelyssä.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dali Kupid
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Ripolisubbari laajakaistaelementille
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
139 desibeliä 20 hertsillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL