Renaultin pieni paholainen.
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Renault tuo 1980-luvun 5 Turbon ja 5 Turbo 2:n moderniin aikaan uudella sähköisellä Renault 5 Turbo 3E:llä. Tämä pieni superurheiluauto on kehitetty yhdessä urheiluautoihin erikoistuneen Alpinen kanssa.
Kevyen nelimetrisen Renault 5 Turbo 3E:n takapyöriin sijoitetut sähkömoottorit kehittävät 400 kilowattia, mikä varmistaa hurjan suorituskyvyn.
”Peto autoksi, jota voi käyttää rallissa, driftaamiseen ja radalla, mutta myös jokapäiväisessä arkiajossa.” Siinä oli kiteytettynä tehtävänanto Renault 5 Turbo 3E:n kehitystyöhön. Uutuus on Renaultin kaikkien aikojen tehokkain ja edistyksellisin liikenteeseen rekisteröitävä auto. Malli kuvaa Renaultin henkeä ja sen intohimoa moottoriurheiluun.
Renault 5 Turbo 3E herättää henkiin 1980-luvun ikonisten Renault 5 Turbon ja 5 Turbo 2:n perinnön. Kaksi supernopeaa paholaista jättivät merkin omaan aikakauteensa niin siviiliautoina kuin menestyksellään ralleissa. Nykyisin 1980-luvun kaksi Renault 5 Turbo -sukupolvea ovat erittäin haluttuja keräilijöiden keskuudessa.
Mutta uusi Renault 5 Turbo 3E on vielä enemmän. Se on moderni, innovatiivinen ja vielä ylenpalttisempi ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Renault 5 Turbo 3E synnyttää aivan uuden autoluokan, sillä se on minisuperurheiluauto.
Suurempien urheiluautojen tapaan tekniikka on vaikuttava (540 hevosvoimaa, nollasta sataan alle 3,5 sekunnissa, hiilikuiturakenne ym.), minkä lisäksi auton voi yksilöidä juuri toiveidensa kaltaiseksi. Auton pituuden ja leveyden suhde on 2,01 eli samaa luokkaa superurheiluautojen kanssa, tosin pikkuautoksi muotoiltuna.
Vanha idea uudessa muodossa
Aivan omalle perusrakenteelle tehty Renault 5 Turbo 3E ottaa aseman pienenä superurheiluautona Car of the Year 2025 -äänestyksen voittaneiden Renault 5 E-Tech electricin (kaupunkiauto) ja Alpine A290:n (urheilullinen kaupunkiauto) rinnalla. Renault toistaa samaa kaavaa, jota se käytti hyvällä menestyksellä jo 1980-luvulla, kun mallistossa olivat Renault 5, Renault 5 Alpine ja Renault 5 Turbo. Rohkea olemus ja vahva Renaultin valtakirja yhdistettynä Alpinen kilpailuhenkeen ja tekniseen osaamiseen kuvaavat hyvin Renault 5 Turbo 3E:tä.
Auton kehittämisessä on käytetty yhteistyötä toisiaan täydentäviltä voimilta. Ampere vastaa auton ohjelmistoista ja sähköarkkitehtuurista. Mobilize puolestaan on kehittänyt kaksisuuntaisen latauksen (V2L ja V2G). Lisäksi yhteistyökumppanit ovat tuoneet autoon osaamistaan, kuten pyöriin sijoitetut sähkömoottorit ja hiilikuiturakenteen. Kokonaisuutena Renault 5 Turbo 3E ottaa kaiken hyödyn Renault Groupin kehityksestä Renaulution-suunnitelman mukaisesti.
Retrofuturistinen superurheiluauto kompaktissa koossa
Ulkonäöltään Renault 5 Turbo 3E ei jätä mitään epäselväksi. Se on pienestä koostaan huolimatta superurheiluauto, jonka puskurit ja takalokasuojat viimeistään vahvistavat vaikutelman. Missään yksityiskohdassa ei kuitenkaan ole unohdettu aerodynamiikkaa, jolla on yhdessä pienen omamassan kanssa valtava merkitys auton suorituskyvylle.
Renault 5 Turbo 3E:n muotoiluun on tietenkin haettu inspiraatio alkuperäisistä Renault 5 Turbosta ja Turbo 2:sta. Kolmeovinen kori on kokonaisuutena muodoiltaan vielä lähempänä lähtökohtaa kuin Renault 5 E-Tech electric, josta on 5 Turbo 3E:hen on otettu muutamia tunnistettavia elementtejä. Niitä ovat muun muassa takavalot ja ulkopeilit. Tärkeintä oli kuitenkin elvyttää kahden 1980-luvun mallin henki käyttäen uusinta tekniikkaa, jolla saadaan optimoitua suorituskyky. Muotoilun filosofiana on sama retrofuturistinen lähestyminen, millä Renault 5 ja Renault 4 kehitettiin Renault 5 E-Tech electriciksi ja Renault 4 E-Tech electriciksi.
Alkuperäisten Renault 5 Turbon ja Turbo 2:n geneettisen perimän henkiin herättämiseksi Renault 5 Turbo 3E on tehty aivan uudelle sitä varten suunnitellulle takavetoiselle perusrakenteelle. Tavalliseen Renault 5 E-Tech electriciin (3,92 m pitkä ja akseliväli 2,54 m) verrattuna tuulilasi on taaempana ja akseliväli (2,57 m) on pidempi. Korin mittasuhteet ovat katseita keräävät (pituus 4,08 m, leveys 2,03 m ja korkeus 1,38 m) ja samalla erittäin tyylikkäät. Näillä mitoillaan Renault 5 Turbo 3E on pituudeltaan kuin pieni kaupunkiauto ja leveydeltään kuin superurheiluauto.
Edestä katsottuna Renault 5 Turbo 3E:ssä on esi-isiensä tapaan neliömäiset ajovalot, nyt tosin leditekniikalla. Konepellin alapuolella säleikössä on tuttuun tapaan kolme vaakaripaa. Alempana on lisävalot, jotka olivat aikoinaan kaukovalot ja nykyisin päiväajovalot.
Etupuskurin alailmanohjain ja kookas ilmanottoaukko konepellissä optimoivat autoa tiehen painavaa ilmavirtaa saaden aikaan täydellisen tasapainon etu- ja takapäähän. Ilmavirtauksen tehostamiseksi puskurin aukot ohjaavat ilmaa pyörien etupuolella ja sivuilla takalokasuojissa ylemmät aukot ohjaavat ilmaa takavalojen alle auton taakse. Alemmat lokasuojien aukot ohjaavat ilmaa jäähdyttämään jarruja.
Kyljissä etupilareista lähtee kattolinjaa pitkin reunus, joka yhdistyy takana spoileriin samaan tapaan kuin Renault 5 Turbossa ja 5 Turbo 2:ssa. Takavalojen välissä on aerodynaaminen ilmanohjain ja alempana puskurissa diffuusori.
Modernista Renault 5 E-Tech electricistä poiketen Renault 5 Turbo 3E on aina kaksiovinen ja kaksipaikkainen. Siinä on 20-tuumaiset pyörät, joissa on takana niihin sijoitetut moottorit kookkaiden lokasuojien kätkössä. Kaikki elektroniikka on sijoitettu pyörien väliin, kun taas ajoakku on lattian alla. Tällä suunnittelulla painopiste on saatu hyvin alas ja runsaasti tilaa tavaroille, mikä on urheiluautossa harvinaista.
Päämääränä superurheiluauton suorituskyky
Renault 5 E-Tech electricin tapaan myös Renault 5 Turbo 3E suunniteltiin alusta alkaen sähköautoon kehitetylle perusrakenteelle, jolloin saadaan paras mahdollinen suorituskyky mistään tinkimättä. Tavoitteena oli keveys, mikä varmistaa nopeuden ja ketteryyden. Superurheiluautojen tapaan Renault 5 Turbo 3E on nopea, sillä kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa alle 3,5 sekuntia. Huippunopeus on Saksan vapaan nopeuden moottoriteillä tai suljetulla alueella käytettävissä oleva 270 km/h.
Kehitystyössä vastuu annettiin Alpinelle, jonka insinöörit ovat viime vuosina erikoistuneet sähköurheiluautoihin, joista A290 on jo myynnissä, A390 esitellään toukokuussa ja vuonna 2026 on vuorossa täyssähköinen A110. Renault 5 Turbo 3E:hen kehitettiin alumiininen rakenne, jossa voidaan käyttää mitä tahansa arkkitehtuuria. Voimalinjassa päädyttiin taakse pyöriin sijoitettuihin moottoreihin eli takavetoon neljästä syystä.
Massiivinen 4 800 Nm vääntömomentti voidaan käyttää hyödyksi. Voima syntyy vielä nopeammin kuin perinteisissä sähkömoottoreissa. Tunne on kuin entisajan ahdetulla moottorilla varustetussa autossa ilman turboviivettä. Taka-akselilla säästyy tilaa ja rakenne on kevyempi. Kahden erillisen moottorin avulla saadaan lisää ketteryyttä.
Ajoakku on lattian alla, jolla on saatu optimaalinen painonjakauma etu- ja taka-akselin välille sekä erittäin alhainen painopiste. Autosta tuli erittäin ketterä ja suorituskykyinen, minkä lisäksi sillä voi driftata, jolloin apuna on ralliautojen tyylinen pystyasentoinen kasijarrukahva. Ominaisuuksiin vaikuttaa myös runsas hiilikuidun käyttö, sillä se on vahvaa ja kevyttä materiaalia.
Renault 5 Turbo 3E painaa vain 1 450 kiloa, sisältäen energiasisällöltään 70 kilowattitunnin ajoakun. Sähkömoottorit kehittävät 400 kilowattia (540 hv) eli kumpikin on 200 kW:n tehoinen. Auton tehopainosuhde on erinomainen 2,7 kg/hv, mikä on samaa luokkaa superurheiluautojen kanssa.
Toimintamatkan arvioidaan olevan yli 400 kilometriä, jolle ei vielä ole WLTP:n vahvistusta. Vaihtovirralla ajoakun saa ladattua täyteen 11 kW:n teholla kahdeksassa tunnissa. Koska Renault 5 Turbo 3E:ssä on 800 voltin arkkitehtuuri, pikalatausteho on peräti 350 kilowattia. Ajoakun energiatason saa nostettua 15-80 % todella nopeasti varttitunnissa.
Ylellinen ja samalla urheilullinen ohjaamo
Ohjaamo paljastaa auton luonteen, sillä siellä ovat kuppi-istuimet kuusipistevöillä. Sisustuksessa käytetään runsaasti hiilikuitua, millä vähennetään auton omamassaa. Toisaalta löytyy korkeatasoisia materiaaleja, kuten Alcantaraa istuimissa ja kojelaudassa. Rallityylinen pystysuoraan sijoitettu käsijarru kertoo auton käyttötarkoituksesta.
Ohituksiin ohjauspyörässä on nappi, jolla saa lisätehoa. Toisella napilla voi regeneratiivisen jarrutuksen säätää neljään voimakkuuteen. Valittavissa on neljä ajotilaa jotka ovat Snow, Regular, Sport ja Race, joista viimeisessä on driftaustoiminto.
Kojelaudassa, joka on tyyliltään alkuperäisten Renault 5 Turbon ja 5 Turbo 2:n kaltainen, on 10,1-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,25-tuumainen OpenR-käyttöjärjestelmän kosketusnäyttö. Renault 5 E-Tech electricin tapaan OpenR Link -järjestelmä käyttää Googlen sovelluksia ja palveluja, joita voidaan päivittää vuosien ajan.
Yksi Renault 5 Turbo 3E:n vahvuuksista on mahdollisuus suunnitella oma auto hyvin yksilöllisesti. Tarjolla on runsaasti korin ja sisustuksen värejä,. Osa ulkoväreistä on historiallisia, kuten Rouge Grenade tai kelta-valko-musta kilpaväritys, jota käytettiin Tour de Corse 1982 -ralliautossa. Ostaja voi viimeistellä oman autonsa Renaultin muotoilijoiden kanssa toiveidensa mukaiseksi.
Vaativalle ostajakunnalle suunnattu harvinaislaatuinen auto ansaitsee poikkeuksellisen markkinoinnin. Renault 5 Turbo 3E:tä valmistetaan 1 980 kappaletta, mikä määräytyy alkuperäisen Renault 5 Turbon esittelyvuoden mukaan. Kaikki autot ovat numeroituja, ja ostaja voi valita minkä numeron hän haluaa (olettaen, että se on vielä vapaana). Varauksia aletaan ottaa vastaan lähiviikkoina, ja Renault 5 Turbo 3E:n toimitukset lähtevät käyntiin vuoden 2027 ensimmäisellä puoliskolla.
Tekniset tiedot
Mitat ja paino
pituus: 4.08 m
leveys: 2.03 m
korkeus: 1.38 m
akseliväli: 2.57 m
maavara: 118 mm
paino: 1,450 kg
Alusta
tarkoitukseen räätälöity täyssähköinen pohjarakenne
800 voltin arkkitehtuuri
Voimalinja ja akusto
sähkömoottorit takapyörissä 2 x 200 kW (540 hv / 4,800 Nm)
70 kWh lithium-ion akku
WLTP toimintamatka jopa 400 km
Lataus
11 kW AC kaksisuuntainen (latausaika 0-100 %: 8 tuntia)
350 kW DC (pikalatausaika 15-80 %: 15 min)
Suorityskyky
0 - 100 km/h: < 3.5 sec
huippunopeus: 270 km/h (radalla)
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Tehosubbari Australiasta
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL