Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Renault Austral: Kadjarin korvaaja

Renault Austral on nimeään myöten uusi, sillä Renault Kadjarin korvaavassa mallissa ei ole aiemmasta jäljellä kuin perusajatus.

Auto Bild.Uutiset
8.3.2022

Re­nault tuo uu­den kun­ni­an­hi­moi­sen mal­lin ka­tu­maas­tu­rei­den sar­jaan. Täy­sin uu­si Re­nault Aust­ral edus­taa hie­nol­la ta­val­la mer­kin pe­rin­net­tä: au­tot teh­dään elä­mää var­ten.

Re­nault on ol­lut erit­täin vah­va pik­ku­au­tois­sa eli niin sa­no­tus­sa B-seg­men­tis­sä, mut­ta py­kä­lää suu­rem­pien jou­kos­sa mer­kin me­nes­tys ei ole ol­lut yh­tä mai­nio.

Vuo­den 2021 alus­sa esi­tel­tiin Re­nau­lu­ti­on-suun­ni­tel­ma, jos­sa yh­te­nä tär­ke­ä­nä osa­na on mer­kin mark­ki­na­o­suu­den kas­vu erit­täin tär­ke­äs­sä C-seg­men­tis­sä. Vuon­na 2021 Eu­roo­pas­sa re­kis­te­röi­dyis­tä au­tos­ta pe­rä­ti 43 pro­sent­tia myy­tiin tuos­sa luo­kas­sa.

Suun­ni­tel­maa alet­tiin to­teut­taa vuo­den 2021 puo­lel­la, kun mark­ki­noil­le tuo­tiin uu­si Re­nault Ar­ka­na. Kiin­nos­tus uu­tuut­ta koh­taan on ol­lut val­ta­va, mikä osal­taan aut­toi kään­tä­mään Re­naul­tin ta­lou­del­li­sen tu­lok­sen voi­tol­li­sek­si jo vii­me vuon­na.

Kokonaisuudessa on kestävän gorilla-lasin alla 12,3-tuumainen mittaristo ja jopa 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Kuljettajan näkymää voi täydentää vielä kookkaalla 9,3-tuumaisella tuulilasin heijastusnäytöllä.

Kokonaisuudessa on kestävän gorilla-lasin alla 12,3-tuumainen mittaristo ja jopa 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Kuljettajan näkymää voi täydentää vielä kookkaalla 9,3-tuumaisella tuulilasin heijastusnäytöllä.

Renault

Tänä vuon­na on tuo­tu myyn­tiin jo uu­si säh­kö­au­to, Re­nault Me­ga­ne E-Tech 100% elect­ric, joka jäi niu­kas­ti toi­sek­si Car of the Ye­ar 2022 (Vuo­den au­to Eu­roo­pas­sa 2022) -ää­nes­tyk­ses­sä. Nyt seu­raa tri­lo­gi­an vii­mei­nen osa, kun Re­nault esit­te­lee uu­den Re­nault Aust­ra­lin.

Täy­sin uu­si on har­voin niin osu­va mää­ri­tel­mä, kuin Re­nault Aust­ra­lin koh­dal­la, joka kor­vaa mal­lis­tos­sa sekä Re­nault Kad­ja­rin et­tä Re­nault Ko­le­o­sin. Ni­me­ään myö­ten uu­si ka­tu­maas­tu­ri on en­sim­mäi­nen Re­nault, joka teh­dään Al­li­ans­sin uu­del­le pe­rus­ra­ken­teel­le. Re­nault Aust­ra­lis­sa on tie­ten­kin uu­si muo­toi­lu ja va­rus­teis­sa on pal­jon hy­viä oi­val­luk­sia.

Re­naul­tin pää­joh­ta­ja Luca de Meo ki­teyt­tää au­ton ole­muk­sen eri­no­mai­ses­ti: ”Aust­ral näyt­tää täy­del­li­ses­ti, mil­lai­nen tä­män ko­ko­luo­kan ka­tu­maas­tu­rin tu­lee ol­la ja mi­ten upe­an au­ton Re­nault pys­tyy suun­nit­te­le­maan.”

Mää­rä­tie­toi­sen nä­köi­nen

”Tun­tei­siin ve­to­a­vaa tek­nis­tä muo­toi­lua” on Re­naul­tin ny­kyi­nen fi­lo­so­fia, joka to­teu­tuu täy­del­li­ses­ti uu­des­sa Re­nault Aust­ra­lis­sa. Sen lin­jat ovat yh­tä ai­kaa tyy­lik­käät sekä ur­hei­lul­li­set ja niis­tä löy­tyy joka ker­ta au­toa kat­so­es­sa uu­sia jän­nit­tä­viä piir­tei­tä. Yh­te­nä tär­ke­ä­nä asi­a­na ovat ko­ri­pa­nee­lien erit­täin pie­net sau­mat, jol­la ko­ros­te­taan Re­nault Aust­ra­lin kor­ke­a­luok­kais­ta laa­tua.

Re­nault Aust­ra­lin keu­la on erit­täin voi­mak­kaan nä­köi­nen, kun etu­sä­leik­kö vai­kut­taa hy­vin kook­kaal­ta. Le­di­va­lot yh­dis­te­tään muo­din mu­kai­ses­ti vaa­ka­suo­ral­la kro­mi­lis­tal­la, mikä ko­ros­taa yk­si­tyis­koh­tien hie­nos­tu­nei­suut­ta.

Sekä edes­sä et­tä ta­ka­na va­lois­sa on Re­naul­tin ta­va­ra­merk­ki­nä C-muo­to, jos­ta on nyt käy­tös­sä ai­em­paa mo­der­nim­pi ver­sio. Edes­tä kat­sot­tu­na ko­ros­tu­vat myös ko­ne­pel­lin veis­tok­sel­li­set muo­dot.

Tarkempaa tietoa Suomeen tuotavista Renault Australeista ja niiden varusteista annetaan lähempänä myynnin alkamista.

Tarkempaa tietoa Suomeen tuotavista Renault Australeista ja niiden varusteista annetaan lähempänä myynnin alkamista.

Renault

Si­vup­ro­fii­lis­sa pai­no­te­taan Re­nault Aust­ra­lin kuu­lu­van ka­tu­maas­tu­rei­den jouk­koon, mis­tä vies­ti­vät ko­rin suo­jauk­set ja suu­ret enim­mil­lään 20-tuu­mai­set pyö­rät. Etu- ja ta­ka­pus­ku­rin ala­o­san ”al­le­a­jo­suo­jat” vii­meis­te­le­vät dy­naa­mi­sen muo­to­kie­len.

Hie­no­na muo­toi­lun yk­si­tyis­koh­tia yh­dis­tä­vä­nä piir­tee­nä on ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä teh­ty lis­ta, joka al­kaa ko­ne­pel­lis­tä ja jat­kuu koko ik­ku­na­lin­jan yli kier­ty­äk­seen alas ta­kai­sin ta­ka­o­veen.

Re­nault Aust­ra­lin ak­se­li­vä­li on kas­va­nut Re­nault Kad­ja­riin ver­rat­tu­na rei­lul­la kah­del­la sen­til­lä 2,67 met­riin ja ko­rin pi­tuus on ve­ny­nyt sa­man ver­ran eli on nyt 4,51 met­riä. Le­veys (1,83 m) ja kor­keus (1,62 m) ovat en­nal­laan.

Näin au­ton muo­toi­hin on saa­tu ta­sa­pai­noi­set mit­ta­suh­teet. Suun­nit­te­lus­sa on ol­lut tär­ke­ä­nä pää­mää­rä­nä pie­ni il­man­vas­tus, jo­hon on py­rit­ty mo­nen­lai­sil­la rat­kai­suil­la, ku­ten il­ma­not­to­auk­ko­jen si­joi­tuk­sel­la tai ta­ka­luu­kun spoi­le­ril­la.

Oh­jaa­mos­sa di­gi­taa­li­ai­kaan

Re­nault Aust­ra­lin oh­jaa­mo on täy­sin uu­si kaik­kiin Re­naul­tin ai­em­piin ka­tu­maas­tu­rei­hin ver­rat­tu­na. Lin­jat ovat hy­vin vaa­ka­suo­ria ja ko­ko­nai­suu­des­sa on kes­ki­tyt­ty ti­laan, käy­tän­nöl­li­syy­teen sekä laa­tuun.

Si­sus­tus on suun­ni­tel­tu mu­ka­vak­si ja viih­tyi­säk­si, mi­hin kuu­luu ny­kyi­sin help­po­käyt­töi­nen tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mä ja lii­tet­tä­vyys.

Re­nault ei peit­te­le sitä, et­tä oh­jaa­mos­sa on pal­jon sa­maa erit­täin mo­der­nin Re­nault Me­ga­ne E-Tech 100% elect­ri­cin kans­sa. Täl­lai­sia va­rus­tei­ta on kään­ne­tyn L-kir­jai­men muo­toi­nen OpenR-näyt­tö­jen yh­dis­tel­mä joko 9 tai 12-tuu­mai­sel­la mul­ti­me­di­a­näy­töl­lä.

Ko­ko­nai­suu­des­sa on kes­tä­vän go­ril­la-la­sin al­la 12,3-tuu­mai­nen mit­ta­ris­to ja jopa 12-tuu­mai­nen pys­ty­suun­tai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Kul­jet­ta­jan nä­ky­mää voi täy­den­tää vie­lä kook­kaal­la 9,3-tuu­mai­sel­la tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näy­töl­lä.

Takapenkki on jaettu epäsymmetrisesti ja sen puoliskoja voi säätää pituussuunnassa toisistaan riippumatta 16 senttiä. Miellyttävän istuma-asennon löytymisessä auttaa selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö.

Takapenkki on jaettu epäsymmetrisesti ja sen puoliskoja voi säätää pituussuunnassa toisistaan riippumatta 16 senttiä. Miellyttävän istuma-asennon löytymisessä auttaa selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö.

Renault

Oh­jaus­pyö­rä on säh­kö-Me­ga­nen ta­paan vä­hän ne­li­ö­mäi­nen, mikä hel­pot­taa niin au­toon kul­kua kuin mit­ta­ris­ton nä­ke­mis­tä. Oh­jaus­pyö­rään on koot­tu val­ta­o­sa kat­kai­si­jois­ta niin, et­tei aja­jan tar­vit­se ir­rot­taa otet­taan sii­tä.

Kes­ki­kon­so­li on har­ki­tus­ti kor­kea ja le­veä, min­kä an­si­os­ta etu­mat­kus­ta­jil­la on omat tur­val­li­sen tun­tui­set pe­sän­sä. Sa­mal­la kes­kel­le on saa­tu pal­jon eri­lais­ta säi­ly­tys­ti­laa. Hie­no­na ide­a­na au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa Re­nault Aust­ra­leis­sa on uu­den­lai­nen kä­si­no­ja.

Pi­tuus­suun­nas­sa sää­det­tä­vä taso on kuin tie­to­ko­neen ran­ne­tu­ki, joka hel­pot­taa kos­ke­tus­näy­tön käyt­töä. Sen edes­sä on lan­ga­ton pu­he­li­men la­taus­pis­te ja al­ta löy­tyy ta­va­ra­lo­ke­ro.

Par­haas­sa va­rus­te­ta­sos­sa on Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cin ta­paan kel­lo­na­jan mu­kaan muut­tu­va ja puo­len tun­nin vä­lein au­to­maat­ti­ses­ti sä­vyä vaih­ta­va tun­nel­ma­va­lais­tus LI­VING LIGHTS. Oh­jaa­mon ma­te­ri­aa­lit on va­lit­tu tyy­lik­käik­si jo pe­rus­mal­lin kan­kaas­ta al­ka­en. Par­haas­sa va­rus­te­ta­sos­sa on ma­te­ri­aa­lei­na Al­can­ta­raa, nap­pa­nah­kaa ja ai­toa puu­ta.

Mu­ka­vuu­teen kuu­lu­vat oleel­li­se­na osa­na ti­lat, min­kä ta­kia Re­nault Aust­ra­lis­sa sitä on run­saas­ti. Edes­sä kul­jet­ta­jan er­go­no­mi­aan on pa­neu­dut­tu huo­lel­la ja etuis­tui­met on suun­ni­tel­tu sekä mu­ka­vik­si et­tä hy­vän tuen an­ta­vik­si.

Ta­ka­penk­ki on ja­et­tu epä­sym­met­ri­ses­ti ja sen puo­lis­ko­ja voi sää­tää pi­tuus­suun­nas­sa toi­sis­taan riip­pu­mat­ta 16 sent­tiä. Miel­lyt­tä­vän is­tu­ma-asen­non löy­ty­mi­ses­sä aut­taa sel­kä­no­jan kol­me­a­sen­toi­nen kal­lis­tus­sää­tö.

Ta­va­ra­ti­la on 500 lit­ran suu­rui­nen (E-Tech Hyb­rid 430 lit­raa) ja sää­tä­mäl­lä ta­ka­penk­ki eteen se kas­vaa 575 lit­raan. Kun ta­ka­penk­ki tai­te­taan ko­ko­naan alas, ta­va­ra­ti­la kas­vaa yli puo­len­tois­ta kuu­ti­o­met­rin ko­koi­sek­si. Var­si­nai­sen ta­va­ra­ti­lan li­säk­si oh­jaa­mos­sa on run­saas­ti avo­nai­sia ja kan­nel­li­sia lo­ke­roi­ta.

Uu­te­na va­rus­te­ta­so­na Esp­rit Al­pi­ne

Re­nault Grou­piin kuu­lu­va Al­pi­ne saa en­tis­tä enem­män mer­ki­tys­tä myös ta­val­li­sis­sa mal­leis­sa, sil­lä Aust­ra­lis­sa tuo­daan en­sim­mäis­tä ker­taa tar­jol­le Tech­noon ja Ico­ni­ciin saa­ta­vil­la ole­va Esp­rit Al­pi­ne -va­rus­te­pa­ket­ti. Se li­sää niin ul­ko­nä­ön kuin si­sus­tuk­sen ur­hei­lul­li­suut­ta tuo­den au­toon Al­pi­nel­le omi­nai­sia piir­tei­tä.

Nä­ky­vin ul­ko­nä­ön ero on uu­si Sa­tin Shale Gray -väri, joka on Re­naul­tin en­sim­mäi­nen suur­tuo­tan­to­mal­lei­hin esit­te­le­mä mat­ta­vä­ri. Väri edus­taa ai­van uut­ta ai­ka­kaut­ta, sil­lä se on kiil­lol­taan ta­val­lis­ten ja mat­ta­vä­rien vä­lil­lä.

Esp­rit Al­pi­nes­sa on li­säk­si ai­na va­ki­o­na kont­ras­ti­na mus­ta kat­to, min­kä li­säk­si mus­taa vä­riä käy­te­tään myös ik­ku­na­lis­tois­sa ja kat­to­kis­kois­sa. Omi­nais­ta ovat tä­hän ver­si­oon suun­ni­tel­lut 20-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet Al­pi­ne-mer­kin­nöin. Ta­ka­luu­kus­sa Aust­ral on kro­mi­kir­jai­mien si­jaan mus­tin kir­jai­min.

Si­säl­lä Esp­rit Al­pi­nes­sa is­tui­mien ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­li­na on Al­can­ta­ra si­ni­sin tik­kauk­sin. Sa­maa ma­te­ri­aa­lia käy­te­tään myös ovi­pa­nee­leis­sa, etu­mat­kus­ta­jan koh­dal­la ko­je­lau­das­sa ja kes­ki­kon­so­lin peh­mus­tees­sa. Sen si­jaan nap­pa­na­hal­la ver­hoil­lus­sa oh­jaus­pyö­räs­sä om­pe­leet ovat pu­nais­ta, val­kois­ta ja si­nis­tä eli Rans­kan li­pun vä­rit.

Mui­ta pie­niä ero­ja si­sus­tuk­ses­sa ovat si­ni­set tur­va­vyöt, alu­mii­ni­pin­tai­set pol­ki­met ja Al­pi­ne-mer­kit kyn­nys­lis­tois­sa.

Uu­si pe­rus­ra­ken­ne

Re­nault Aust­ral on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen mal­li, jos­sa käy­te­tään Al­li­ans­sin yh­des­sä ke­hit­tä­mää täy­sin uut­ta CMF-CD -pe­rus­ra­ken­net­ta. Re­nault on suun­ni­tel­lut oman ver­si­on­sa niin, et­tä Aust­ral on erit­täin hyvä ajaa.

Ko­ris­ta ja run­gos­ta on teh­ty hy­vin jäyk­kiä, mil­lä au­ton käy­tös on saa­tu jä­mä­käk­si ja sa­mal­la mu­ka­vak­si. Li­säk­si ra­ken­tees­ta on apua kor­ke­a­ta­soi­seen tur­val­li­suu­teen.

Alus­tas­ta on kak­si ver­si­o­ta, ta­val­li­nen kak­si­pyö­rä­oh­jauk­sel­la va­rus­tet­tu, jos­sa on ta­ka­na vään­tö­var­si­jou­si­tus sekä ver­sio, jos­sa on 4CONT­ROL Ad­van­ced. Se tar­koit­taa kol­man­nen su­ku­pol­ven ne­li­pyö­rä­oh­jaus­ta, jol­loin au­tos­sa on ta­ka­pyö­ris­sä mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen kans­sa oh­jaus­vä­li­tys on suo­rem­pi ja kään­töym­py­rä pie­ne­nee 11,5 met­ris­tä 10,1 met­riin. Pie­nis­sä al­le 50 km/h no­peuk­sis­sa ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät jopa 5 as­tet­ta vas­tak­kai­seen suun­taan kuin etu­pyö­rät.

Kaikki uuden Renault Australin moottorit ovat eritasoisia hybrideitä.

Kaikki uuden Renault Australin moottorit ovat eritasoisia hybrideitä.

Renault

Suu­rem­mis­sa no­peuk­sis­sa ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät enin­tään as­teen ver­ran sa­maan suun­taan kuin etu­pyö­rät li­sä­ten suun­ta­va­kaut­ta.

Mul­ti-Sen­se, mil­lä au­ton omi­nai­suuk­sia voi sää­tää mie­lei­sek­seen, on en­tis­tä mo­ni­puo­li­sem­pi. Li­säk­si sitä voi käyt­tää nyt oh­jaus­pyö­rään si­joi­te­tul­la pai­nik­keel­la. Jär­jes­tel­mäs­sä on etu­kä­teen oh­jel­moi­tu­na Eco, Com­fort ja Sport, min­kä li­säk­si aja­ja voi teh­dä yk­si­löl­li­set sää­döt Per­so-ajo­ti­laan.

Mi­kä­li va­lit­see Re­nault Aust­ra­lin pi­toa vai­keis­sa olo­suh­teis­sa pa­ran­ta­val­la Ex­ten­ded Grip -pa­ke­til­la, tu­le­vat ajo­ti­loik­si vie­lä Snow ja All Ro­ads.

Moot­to­reis­sa ai­na säh­kö apu­na

Kaik­ki uu­den Re­nault Aust­ra­lin moot­to­rit ovat eri­ta­soi­sia hyb­ri­dei­tä. Mi­kä­li uu­den Re­nault Ar­ka­nan myyn­nis­tä voi mi­tään pää­tel­lä, niin Suo­mes­sa lä­hes kaik­ki os­ta­jat pää­ty­vät E-Tech Hyb­ri­diin. Sii­nä on uu­si kol­me­sy­lin­te­ri­nen 1,2-lit­rai­nen tur­bo­moot­to­ri, joka ke­hit­tää 96 ki­lo­wat­tia ja 205 Nm vään­tö­mo­men­tin.

Li­säk­si on kak­si säh­kö­moot­to­ria, jois­ta pää­moot­to­ri ke­hit­tää 50 kW ja 205 Nm. Ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 1,7 kWh/400 V. Voi­ma­lin­jaan kuu­luu vie­lä 7-vaih­tei­nen vaih­teis­to (2 säh­kö­moo­dil­le ja 5 hyb­ri­di­moo­dil­le).

Uu­den voi­ma­lin­jan saa joko 118 kW (160 hv) tai 146 kW (200 hv) te­hoi­se­na. Ai­em­pien E Tech Hyb­ri­dien ta­paan myös Re­nault Aust­ral läh­tee täl­lä voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu­na liik­keel­le ai­na säh­köl­lä.

Ohi­tus­kiih­ty­vyys 80–120 km/h on mai­nio, sil­lä ai­kaa ku­luu te­hok­kaam­mal­la ver­si­ol­la vain 5,9 se­kun­tia ja toi­sel­la 6,8 se­kun­tia.

Kau­pun­gis­sa jopa 80 % ajos­ta su­juu säh­köl­lä ja ku­lu­tus pie­ne­nee 40 pro­sen­til­la vas­taa­vaan ben­sii­ni­moot­to­ri­seen au­toon ver­rat­tu­na. Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on 4,6 lit­raa sa­dal­la ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 105 g/km (en­nak­ko­tie­to).

Toi­se­na Suo­meen tuo­ta­va­na voi­ma­lin­ja­na ovat 1,3-lit­rai­set ke­vyt­hyb­ri­dit, jois­sa on ne­li­sy­lin­te­ri­nen yh­teis­työs­sä Daim­le­rin kans­sa ke­hi­tet­ty moot­to­ri, sii­hen in­teg­roi­tu käyn­nis­tys­moot­to­ri ja 12 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku.

Moot­to­rin saa joko 103 kW (140 hv) tai 118 kW (160 hv) te­hoi­se­na X-Tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kans­sa ja ke­sym­män moot­to­rin voi va­li­ta myös kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton kans­sa.

Te­hok­kaam­man moot­to­rin vään­tö­mo­ment­ti on 270 Nm laa­jal­la 1600–3250 r/min käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la. Vi­ral­li­nen WLTP-ku­lu­tus on 6,2 l/100 km ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 136 g/km (en­nak­ko­tie­to).

Kol­man­te­na voi­ma­lin­ja­na on uu­den kol­me­sy­lin­te­ri­sen 1,2-lit­rai­sen 96 ki­lo­wa­tin te­hoi­sen tur­bo­moot­to­rin ja 48 vol­tin vir­ral­la toi­mi­van käyn­nis­tys­moot­to­rin yh­dis­tel­mä. Yh­dis­tel­mä tu­lee ai­na kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton kans­sa.

Val­ta­vas­ti va­rus­tei­ta

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen mu­ka­naan tuo­man elekt­ro­nii­kan ark­ki­teh­tuu­rin myö­tä Re­nault Aust­ra­liin saa val­ta­van mää­rän kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, jot­ka ovat joko va­kio- tai li­sä­va­rus­tei­ta. Yh­teen­sä nii­tä on 32 kap­pa­let­ta, jot­ka on ja­et­tu kol­meen ryh­mään: aja­mi­nen, py­sä­köin­ti ja tur­val­li­suus.

Yk­si hie­noim­mis­ta jär­jes­tel­mis­tä on Ac­ti­ve Dri­ver As­sist, jo­hon kuu­lu­vat moot­to­ri­tie- ja ruuh­ka-avus­ti­met, äly­käs mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja kais­ta­kes­ki­tin.

Kun jär­jes­tel­mä on vie­lä yh­tey­des­sä na­vi­goin­tiin ja ot­taa huo­mi­oon vaik­ka­pa lä­hes­ty­vän lii­ken­neym­py­rän, ol­laan jo hy­vin lä­hel­lä au­to­no­mis­ta au­toi­lua. Vi­ral­li­ses­ti jär­jes­tel­mä on ta­soa 2 ja aja­jan on säi­ly­tet­tä­vä ote oh­jaus­pyö­räs­tä.

Renault

Uut­ta Re­nault Aust­ra­lis­sa on jär­jes­tel­mä, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa ta­lou­del­li­seen ajoon. Ide­a­na on na­vi­goin­nin tie­to­jen pe­rus­teel­la ker­toa, mil­loin kan­nat­taa nos­taa jal­ka kaa­su­pol­ki­mel­ta ja sääs­tää si­ten polt­to­ai­net­ta.

Uut­ta au­to­ma­ti­soi­tua py­sä­köin­ti­a­vus­tin­ta käy­tet­tä­es­sä kul­jet­ta­jan ei enää tar­vit­se teh­dä muu­ta kuin seu­ra­ta au­ton ym­pä­ris­töä ja pai­naa kaa­su­pol­jin­ta. Au­to te­kee kai­ken muun au­to­maat­ti­ses­ti oh­jaus­pyö­rän kään­tä­mis­tä, jar­run käyt­töä ja vaih­teen va­lin­taa myö­ten.

Re­nault Aust­ra­lis­sa on ai­na le­di­va­lot edes­sä ja ta­ka­na. Ylem­mis­sä va­rus­te­ta­sois­sa va­lot ovat en­sin mu­kau­tu­vat le­di­va­lot ja par­haat ovat mat­rii­si­le­di­va­lot.

Re­nault Aust­ra­lin tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mä­nä on And­roid Au­to­mo­ti­ve OS, joka on au­toi­hin tar­koi­tet­tu And­roi­din ver­sio. Yli kol­me nel­jä­so­saa maa­il­man äly­pu­he­li­mis­ta pe­rus­tuu And­roi­diin, jo­ten sen käyt­tö on help­po omak­sua.

Re­nault on teh­nyt kaik­ken­sa, et­tä jär­jes­tel­mä oli­si mah­dol­li­sim­man vai­vat­to­mas­ti toi­mi­va. Sii­nä on on­nis­tut­tu eri­no­mai­ses­ti sa­maa jär­jes­tel­mää käyt­tä­väs­tä Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­tä saa­tu­jen ko­ke­mus­ten pe­rus­teel­la.

Tar­kem­paa tie­toa Suo­meen tuo­ta­vis­ta Re­nault Aust­ra­leis­ta ja nii­den va­rus­teis­ta an­ne­taan lä­hem­pä­nä myyn­nin al­ka­mis­ta.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan

Uusi Nissan Qashqai: Luokkansa turvallisin

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan

Uusi Nissan Qashqai: Luokkansa turvallisin

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel

Opel Combo-e Life: Täyssähköinen tila-auto 5- tai 7-paikkaisena

Auto Bild.Uutiset
23.10.2021
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel

Opel Combo-e Life: Täyssähköinen tila-auto 5- tai 7-paikkaisena

Auto Bild.Uutiset
23.10.2021
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg

No nyt on kyllä outo autobrändi!!

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg

No nyt on kyllä outo autobrändi!!

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Auto Bild 7/2022 kaupoissa

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maail­ma­nen­nä­tys­hintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyvän­te­ke­väi­syys­ra­has­tolle

Nichols N1A: Tästä huippu­suun­nit­te­lijan automallista tuskin olet kuullut!

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu

Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa

Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto

Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Sisusta olohuone ulos!

Koti ja keittiö

Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta

Hifimaailma

Piegan nauhakoksut

Koti ja keittiö

Nuku paremmin! 5 pimentävää verhoa

Hifimaailma

Credo Audion referenssi

Hifimaailma

NADin uusin 

Hifimaailma

Monitor Audion konseptikaiutin 

Hifimaailma

Sonoksen halvin äänipalkki 

Hifimaailma

Totem Kin Play -sarjalle jatkoa  

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Auto Bild 7/2022 kaupoissa

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maail­ma­nen­nä­tys­hintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyvän­te­ke­väi­syys­ra­has­tolle

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Sisusta olohuone ulos!

Koti ja keittiö

Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta

Hifimaailma

Piegan nauhakoksut

Koti ja keittiö

Nuku paremmin! 5 pimentävää verhoa

Hifimaailma

Credo Audion referenssi

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina ilman käsirahaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina ilman käsirahaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.