Renault Mégane eVision tlee markkinoille ensi vuonna.

Renault Mégane eVision tlee markkinoille ensi vuonna.

Renault Mégane eVision: Sähköautomalli lanseerataan 2021

Renault aloittaa uuden kappaleen yhtiön historiaan Mégane eVisionilla.

Auto Bild.Uutiset

Ky­sees­sä ei ole tu­le­vai­suu­den tut­kiel­ma, vaan Re­nault Mégane eVi­si­on pal­jas­taa pal­jon en­si vuon­na esi­tel­tä­väs­tä uu­des­ta säh­kö­au­tos­ta. Sa­mal­la se saa kun­ni­an esi­tel­lä täy­sin uu­den säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­lun CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen.

Ai­em­min tänä vuon­na Re­nault esit­te­li val­lan­ku­mouk­sel­li­sen kon­sep­ti­au­ton. Morp­hoz oli mo­nek­si muut­tu­va au­to­no­mi­ses­ti liik­ku­va säh­kö­au­to, joka ker­toi yk­si­löl­li­sen liik­ku­mi­sen uu­sis­ta muo­dois­ta.

Nyt on vuo­ros­sa Re­nault Mégane eVi­si­on, joka tuo kon­sep­ti­au­ton lä­hem­mäs to­del­li­suut­ta niin muo­toi­lun kuin tek­nii­kan osal­ta.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nil­la on val­ta­va mer­ki­tys Re­naul­tin tu­le­vai­suu­des­sa, sil­lä se luo uu­del­leen tär­ke­än au­to­luo­kan mark­ki­noil­la.

”Uu­den Al­li­ans­sis­sa ke­hi­te­tyn CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen avul­la me ri­koim­me Mégane eVi­si­o­nin kans­sa au­ton koon, käy­tön, muo­toi­lun ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den sään­nöt. Me käy­tim­me kai­kin ta­voin hy­väk­si pel­käs­tään säh­kö­au­toon suun­ni­tel­lun pe­rus­ra­ken­teen suo­mat mah­dol­li­suu­det luo­da uu­del­leen klas­si­nen viis­to­pe­rä tun­tei­siin ve­to­a­val­la ta­val­la. Vain 4,21 met­riä pit­käs­sä ko­ris­sa on mark­ki­noi­den ohuim­man akun an­si­os­ta luok­kaa suu­rem­man au­ton ti­lat eli Mégane eVi­si­on on to­del­li­nen ti­lan­käy­tön mes­ta­ri­te­os. Me otim­me 25 vuot­ta van­han myyn­ti­me­nes­tyk­sem­me ja siir­sim­me sen tu­le­vai­suu­teen. Mégane eVi­si­on kek­sii uu­del­leen Méga­nen ja Re­nault kek­sii uu­del­leen Re­naul­tin. Tämä on vas­ta al­kua; ko­ko­naan uu­si in­no­vaa­ti­oi­ta pur­su­a­va säh­kö­au­to­jen su­ku­pol­vi on tu­los­sa”, to­te­aa Luca de Meo, Grou­pe Re­naul­tin pää­joh­ta­ja.

Eu­roo­pan yk­kö­nen säh­kö­au­tois­sa

Kil­pai­li­joi­hin­sa ver­rat­tu­na Re­naul­til­la on etu­na kym­me­nen vuo­den ko­ke­mus säh­kö­au­to­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä, tuo­tan­nos­sa ja mark­ki­noin­nis­sa. Koko Eu­roo­pan kat­ta­va myyn­ti- ja huol­to-or­ga­ni­saa­tio on jo kou­lu­tet­tu val­miik­si säh­kö­au­to­ja var­ten.

Re­nault on myy­nyt Eu­roo­pas­sa jo 300 000 säh­kö­au­toa. Vuo­des­ta 2010 läh­tien joka vii­des man­te­reel­lam­me re­kis­te­röi­ty säh­kö­au­to on ol­lut Re­nault. Tä­män vuo­den en­sim­mäis­ten kah­dek­san kuu­kau­den jäl­keen Eu­roo­pan eni­ten re­kis­te­röi­ty säh­kö­au­to­mal­li on Re­nault Zoe yli 52 000 kap­pa­leel­la.

Re­nault Mégane eVi­si­on -kon­sep­tiin pe­rus­tu­va en­si vuon­na esi­tel­tä­vä tuo­tan­to­mal­li tu­lee mark­ki­noil­le ai­no­as­taan säh­kö­moot­to­ri­se­na. Se ei sil­ti ole tar­koi­tet­tu vain yh­teen tar­pee­seen tai käyt­töön. Pi­kem­min­kin se aloit­taa uu­den Re­nault-mal­lis­ton, jo­hon esi­tel­lään usei­ta nuo­rek­kai­ta ja mo­ni­käyt­töi­siä säh­kö­au­to­ja.

Muun­nel­ta­va säh­kö­au­to­jen pe­rus­ra­ken­ne CMF-EV

Täy­sin uu­si al­li­ans­sin si­säl­lä ke­hi­tet­ty säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­tu pe­rus­ra­ken­ne pi­tää si­säl­lään val­ta­van mää­rän uu­sia oi­val­luk­sia, joi­den an­si­os­ta se on to­del­la edis­tyk­sel­li­nen.

Pe­rus­ra­ken­teen CMF-EV -nimi tu­lee sa­nois­ta Com­mon Mo­du­le Fa­mi­ly – Elect­ric Ve­hic­le.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta au­ton ak­se­li­vä­liä voi­daan muut­taa, min­kä li­säk­si ajo­a­kun si­joi­tus­ta ja muo­toa pys­tyy vaih­te­le­maan hy­vin mo­ni­puo­li­ses­ti ja si­ten se so­pii niin ma­ta­laan ur­hei­lu­au­toon kuin kook­kaa­seen ka­tu­maas­tu­riin.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa on otet­tu huo­mi­oon, et­tä ai­em­paa pie­nem­män säh­kö­moot­to­rin an­si­os­ta eteen ei tar­vit­se va­ra­ta pal­joa ti­laa. Näin mat­kus­ta­jil­le saa­daan mu­ka­vam­mat ol­ta­vat suu­res­sa mat­kus­ta­mos­sa. Sen ko­koon aut­taa pyö­rien vien­ti ai­van au­ton kul­miin ja enim­mil­lään 2,77 met­rin ak­se­li­vä­li.

Kos­ka au­tos­sa ei ole pa­ko­put­kis­toa ei­kä pe­rin­teis­tä vaih­teis­toa, on lat­ti­as­ta saa­tu ai­van ta­sai­nen, mikä li­sää ti­lan tun­tua ja si­sä­ti­lo­jen muun­nel­ta­vuut­ta.

Uut­ta pe­rus­ra­ken­net­ta ke­hi­tet­tä­es­sä al­li­ans­sin in­si­nöö­rit ja muo­toi­li­jat pa­nos­ti­vat pal­jon sen ma­ta­luu­teen. Sil­lä ta­voin saa­daan pie­nem­pi il­man­vas­tus ja ot­sa­pin­ta-ala, mitä kaut­ta ener­gi­an­ku­lu­tus vä­he­nee. Tä­hän ta­voit­tee­seen pääs­tiin erit­täin ma­ta­lien ak­ku­jen avul­la.

Pe­rus­ra­ken­teen muun­nel­ta­vuus ja suo­ri­tus­ky­ky aut­ta­vat tu­le­vien Re­nault-mal­lien suun­nit­te­lus­sa. Ra­ken­tee­seen voi­daan si­joit­taa toi­nen säh­kö­moot­to­ri taak­se, jol­loin au­toon saa­daan enem­män voi­maa ja ne­li­ve­to.

Re­naul­tit ovat kaut­ta ai­ko­jen ke­rän­neet kii­tos­ta hy­vil­lä ajo-omi­nai­suuk­sil­laan ja mu­ka­vuu­del­laan. Uu­des­sa pe­rus­ra­ken­tees­sa on pai­no­tet­tu haus­kuut­ta, sil­lä al­haal­la ole­va pai­no­pis­te pa­ran­taa au­ton ajet­ta­vuut­ta. Sii­nä aut­ta­vat myös pit­kä ak­se­li­vä­li, no­pea oh­jaus sekä taka-ak­se­lis­ton mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Kor­ke­a­ta­soi­nen mat­kus­tus­mu­ka­vuus saa­vu­te­taan in­no­vaa­ti­oil­la, jot­ka vä­hen­tä­vät me­lua ja vä­ri­nöi­tä.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nin voi­ma­lin­ja on yk­si te­hok­kaim­mis­ta Re­nault-mal­lis­tos­sa kaik­ki ener­gi­a­läh­teet mu­kaan lu­kien. Säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 160 ki­lo­wat­tia (217 hv) ja 300 Nm vään­tö­mo­men­tin.

Au­to kiih­tyy nol­las­ta sa­taan al­le kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa, mikä omal­ta osal­taan li­sää aja­mi­sen nau­tin­toa. Pe­rus­ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu niin, et­tä ener­gi­an­ku­lu­tus on pien­tä. Uu­den ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 60 kWh ja toi­min­ta­mat­ka on yli 450 ki­lo­met­riä.

Pi­ka­la­tauk­ses­sa voi käyt­tää jopa 130 kW te­hoa, jo­ten Re­nault Mégane eVi­si­o­nil­la voi ajaa pit­ki­ä­kin mat­ko­ja, sil­lä ly­hy­en kah­vi­tau­on ai­ka­na ak­kuun saa la­dat­tua pal­jon vir­taa.

Tun­tei­siin ve­to­a­vaa muo­toi­lua

Uu­si säh­kö­au­to­pe­rus­ra­ken­ne soi muo­toi­li­joil­le lä­hes ra­jat­to­mat mah­dol­li­suu­det luo­da ai­van uu­den­lai­nen Re­nault.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nin lin­jat ovat täy­sin so­pu­soin­nus­sa Re­naul­tin muo­to­kie­len kans­sa. Niis­sä yh­dis­te­tään peh­meyt­tä jat­ku­vuu­den ja pel­kis­tet­ty­jen pin­to­jen kans­sa. Muo­toi­lu tois­taa Morp­hoz-kon­sep­ti­au­tos­sa näh­tyä, mut­ta tyy­liä on vie­ty lä­hem­mäk­si tuo­tan­to­mal­lia. Yk­si­tyis­koh­tien tark­kuus ja tyy­lik­kyys ko­ros­ta­vat au­ton edis­tyk­sel­lis­tä tek­niik­kaa.

Re­nault Mégane eVi­si­o­nis­sa on per­he­au­tok­si ai­van uu­det mit­ta­suh­teet. Suu­ret pyö­rät, mel­ko kor­kea kori ja jä­me­rä ko­ko­nai­suus ovat vi­su­aa­li­ses­ti ka­tu­maas­tu­riin lii­tet­tä­viä piir­tei­tä.

Toi­saal­ta ly­hy­et yli­tyk­set ja pit­kä ak­se­li­vä­li saa­vat au­ton näyt­tä­mään taa­ja­miin tar­koi­te­tul­ta kom­pak­til­ta viis­to­pe­räl­tä. Ur­hei­lul­li­suut­ta ko­ko­nai­suu­teen tuo­vat kat­tos­poi­le­ri ja alu­mii­ni­nen dif­fuu­so­ri ta­ka­pus­ku­ris­sa.

Keu­la on veis­tok­sel­li­nen ja va­loil­la on saa­tu ai­kaan hie­no efek­ti, kun niil­lä va­lais­taan edes­sä Re­nault-merk­ki. Si­vu­lin­jas­sa au­ton vä­reil­lä on suu­ri mer­ki­tys, sil­lä kul­lan­vä­ri­nen kat­to näyt­tää kel­lu­van kor­ke­al­la sa­tii­nin­har­maal­la mat­ta­vä­ril­lä maa­la­tun ko­rin ylä­puo­lel­la.

Koko pe­rän le­vyi­set ta­ka­va­lot ym­pä­röi­vät kau­niis­ti Re­naul­tin mer­kin.

Va­lois­sa on pal­jon uut­ta tek­niik­kaa, sil­lä Re­nault Mégane eVi­si­o­nis­sa on mat­rii­si­le­di­va­lot. Niil­lä ei ta­voi­tel­la vain per­soo­nal­li­suut­ta, vaan myös hy­vää nä­ky­vyyt­tä pi­me­äl­lä ajet­ta­es­sa.

Yk­si tu­le­vai­suu­des­ta ker­to­va kek­sin­tö on mah­dol­li­suus muut­taa ter­veh­dys- ja si­sä­va­lo­jen sa­no­maa au­ton omis­tuk­sen ai­ka­na use­am­paan ker­taan. Si­säl­le on saa­tu uu­den pe­rus­ra­ken­teen avul­la val­ta­vas­ti ti­laa. Edes­sä is­tu­taan ai­em­paa väl­jem­min ja ta­ka­na on mah­ta­vat jal­ka­ti­lat.

Ti­lan tun­tua tuo osal­taan ohut ja tyy­li­käs ko­je­lau­ta. Suun­nit­te­li­jat ovat luo­neet täy­sin uu­den ym­pä­ris­tön, jos­sa miel­lyt­tä­vä muo­toi­lu ja käy­tän­nöl­li­syys yh­dis­ty­vät.

Tek­ni­set tie­dot

Pi­tuus:

4210 mm

Le­veys:

1800 mm

Kor­keus:

1505 mm

Ak­se­li­vä­li:

270 mm

Van­ne­ko­ko:

20 tuu­maa

Ren­kaat:

Con­ti­nen­tal 245/40 ZR 20

Oma­mas­sa:

1650 kg

Moot­to­ri:

160 kW (217 hv) säh­köi­nen liu­ku­ren­gas­moot­to­ri

Ve­to­ta­pa:

Etu­ve­to

La­taus:

AC jopa 22 kW, DC jopa 130 kW

Akus­to:

60 kWh - 400V

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN