Renault Mégane eVision tlee markkinoille ensi vuonna.
Renault Mégane eVision: Sähköautomalli lanseerataan 2021
Renault aloittaa uuden kappaleen yhtiön historiaan Mégane eVisionilla.
Kyseessä ei ole tulevaisuuden tutkielma, vaan Renault Mégane eVision paljastaa paljon ensi vuonna esiteltävästä uudesta sähköautosta. Samalla se saa kunnian esitellä täysin uuden sähköautoihin suunnitellun CMF-EV -perusrakenteen.
Aiemmin tänä vuonna Renault esitteli vallankumouksellisen konseptiauton. Morphoz oli moneksi muuttuva autonomisesti liikkuva sähköauto, joka kertoi yksilöllisen liikkumisen uusista muodoista.
Nyt on vuorossa Renault Mégane eVision, joka tuo konseptiauton lähemmäs todellisuutta niin muotoilun kuin tekniikan osalta.
Renault Mégane eVisionilla on valtava merkitys Renaultin tulevaisuudessa, sillä se luo uudelleen tärkeän autoluokan markkinoilla.
”Uuden Allianssissa kehitetyn CMF-EV -perusrakenteen avulla me rikoimme Mégane eVisionin kanssa auton koon, käytön, muotoilun ja energiatehokkuuden säännöt. Me käytimme kaikin tavoin hyväksi pelkästään sähköautoon suunnitellun perusrakenteen suomat mahdollisuudet luoda uudelleen klassinen viistoperä tunteisiin vetoavalla tavalla. Vain 4,21 metriä pitkässä korissa on markkinoiden ohuimman akun ansiosta luokkaa suuremman auton tilat eli Mégane eVision on todellinen tilankäytön mestariteos. Me otimme 25 vuotta vanhan myyntimenestyksemme ja siirsimme sen tulevaisuuteen. Mégane eVision keksii uudelleen Méganen ja Renault keksii uudelleen Renaultin. Tämä on vasta alkua; kokonaan uusi innovaatioita pursuava sähköautojen sukupolvi on tulossa”, toteaa Luca de Meo, Groupe Renaultin pääjohtaja.
Euroopan ykkönen sähköautoissa
Kilpailijoihinsa verrattuna Renaultilla on etuna kymmenen vuoden kokemus sähköautojen kehittämisessä, tuotannossa ja markkinoinnissa. Koko Euroopan kattava myynti- ja huolto-organisaatio on jo koulutettu valmiiksi sähköautoja varten.
Renault on myynyt Euroopassa jo 300 000 sähköautoa. Vuodesta 2010 lähtien joka viides mantereellamme rekisteröity sähköauto on ollut Renault. Tämän vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden jälkeen Euroopan eniten rekisteröity sähköautomalli on Renault Zoe yli 52 000 kappaleella.
Renault Mégane eVision -konseptiin perustuva ensi vuonna esiteltävä tuotantomalli tulee markkinoille ainoastaan sähkömoottorisena. Se ei silti ole tarkoitettu vain yhteen tarpeeseen tai käyttöön. Pikemminkin se aloittaa uuden Renault-malliston, johon esitellään useita nuorekkaita ja monikäyttöisiä sähköautoja.
Muunneltava sähköautojen perusrakenne CMF-EV
Täysin uusi allianssin sisällä kehitetty sähköautoihin suunniteltu perusrakenne pitää sisällään valtavan määrän uusia oivalluksia, joiden ansiosta se on todella edistyksellinen.
Perusrakenteen CMF-EV -nimi tulee sanoista Common Module Family – Electric Vehicle.
Uuden perusrakenteen ansiosta auton akseliväliä voidaan muuttaa, minkä lisäksi ajoakun sijoitusta ja muotoa pystyy vaihtelemaan hyvin monipuolisesti ja siten se sopii niin matalaan urheiluautoon kuin kookkaaseen katumaasturiin.
Perusrakenteessa on otettu huomioon, että aiempaa pienemmän sähkömoottorin ansiosta eteen ei tarvitse varata paljoa tilaa. Näin matkustajille saadaan mukavammat oltavat suuressa matkustamossa. Sen kokoon auttaa pyörien vienti aivan auton kulmiin ja enimmillään 2,77 metrin akseliväli.
Koska autossa ei ole pakoputkistoa eikä perinteistä vaihteistoa, on lattiasta saatu aivan tasainen, mikä lisää tilan tuntua ja sisätilojen muunneltavuutta.
Uutta perusrakennetta kehitettäessä allianssin insinöörit ja muotoilijat panostivat paljon sen mataluuteen. Sillä tavoin saadaan pienempi ilmanvastus ja otsapinta-ala, mitä kautta energiankulutus vähenee. Tähän tavoitteeseen päästiin erittäin matalien akkujen avulla.
Perusrakenteen muunneltavuus ja suorituskyky auttavat tulevien Renault-mallien suunnittelussa. Rakenteeseen voidaan sijoittaa toinen sähkömoottori taakse, jolloin autoon saadaan enemmän voimaa ja neliveto.
Renaultit ovat kautta aikojen keränneet kiitosta hyvillä ajo-ominaisuuksillaan ja mukavuudellaan. Uudessa perusrakenteessa on painotettu hauskuutta, sillä alhaalla oleva painopiste parantaa auton ajettavuutta. Siinä auttavat myös pitkä akseliväli, nopea ohjaus sekä taka-akseliston monivarsituenta.
Korkeatasoinen matkustusmukavuus saavutetaan innovaatioilla, jotka vähentävät melua ja värinöitä.
Renault Mégane eVisionin voimalinja on yksi tehokkaimmista Renault-mallistossa kaikki energialähteet mukaan lukien. Sähkömoottori kehittää 160 kilowattia (217 hv) ja 300 Nm vääntömomentin.
Auto kiihtyy nollasta sataan alle kahdeksassa sekunnissa, mikä omalta osaltaan lisää ajamisen nautintoa. Perusrakenne on suunniteltu niin, että energiankulutus on pientä. Uuden ajoakun energiasisältö on 60 kWh ja toimintamatka on yli 450 kilometriä.
Pikalatauksessa voi käyttää jopa 130 kW tehoa, joten Renault Mégane eVisionilla voi ajaa pitkiäkin matkoja, sillä lyhyen kahvitauon aikana akkuun saa ladattua paljon virtaa.
Tunteisiin vetoavaa muotoilua
Uusi sähköautoperusrakenne soi muotoilijoille lähes rajattomat mahdollisuudet luoda aivan uudenlainen Renault.
Renault Mégane eVisionin linjat ovat täysin sopusoinnussa Renaultin muotokielen kanssa. Niissä yhdistetään pehmeyttä jatkuvuuden ja pelkistettyjen pintojen kanssa. Muotoilu toistaa Morphoz-konseptiautossa nähtyä, mutta tyyliä on viety lähemmäksi tuotantomallia. Yksityiskohtien tarkkuus ja tyylikkyys korostavat auton edistyksellistä tekniikkaa.
Renault Mégane eVisionissa on perheautoksi aivan uudet mittasuhteet. Suuret pyörät, melko korkea kori ja jämerä kokonaisuus ovat visuaalisesti katumaasturiin liitettäviä piirteitä.
Toisaalta lyhyet ylitykset ja pitkä akseliväli saavat auton näyttämään taajamiin tarkoitetulta kompaktilta viistoperältä. Urheilullisuutta kokonaisuuteen tuovat kattospoileri ja alumiininen diffuusori takapuskurissa.
Keula on veistoksellinen ja valoilla on saatu aikaan hieno efekti, kun niillä valaistaan edessä Renault-merkki. Sivulinjassa auton väreillä on suuri merkitys, sillä kullanvärinen katto näyttää kelluvan korkealla satiininharmaalla mattavärillä maalatun korin yläpuolella.
Koko perän levyiset takavalot ympäröivät kauniisti Renaultin merkin.
Valoissa on paljon uutta tekniikkaa, sillä Renault Mégane eVisionissa on matriisiledivalot. Niillä ei tavoitella vain persoonallisuutta, vaan myös hyvää näkyvyyttä pimeällä ajettaessa.
Yksi tulevaisuudesta kertova keksintö on mahdollisuus muuttaa tervehdys- ja sisävalojen sanomaa auton omistuksen aikana useampaan kertaan. Sisälle on saatu uuden perusrakenteen avulla valtavasti tilaa. Edessä istutaan aiempaa väljemmin ja takana on mahtavat jalkatilat.
Tilan tuntua tuo osaltaan ohut ja tyylikäs kojelauta. Suunnittelijat ovat luoneet täysin uuden ympäristön, jossa miellyttävä muotoilu ja käytännöllisyys yhdistyvät.
Tekniset tiedot
Pituus:
4210 mm
Leveys:
1800 mm
Korkeus:
1505 mm
Akseliväli:
270 mm
Vannekoko:
20 tuumaa
Renkaat:
Continental 245/40 ZR 20
Omamassa:
1650 kg
Moottori:
160 kW (217 hv) sähköinen liukurengasmoottori
Vetotapa:
Etuveto
Lataus:
AC jopa 22 kW, DC jopa 130 kW
Akusto:
60 kWh - 400V
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Heretic The AMP
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Mola Mola Perca
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN