Ensimmäiset Renault Scenic E-Tech electricit saadaan Suomeen vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen loppupuolella.
Renault
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
Renault luo Scenicin täysin uudelleen, kun siitä tulee sähköauto. Idea on sama kuin 27 vuotta sitten. Järkeviin korin mittoihin on tehty mainiot ja mukavat tilat, joissa viihtyy pitkään. Turvallisuus ja ympäristön huomioon ottaminen ovat uudessa Scenicissä erittäin korkealla tasolla. Toimintamatka Scenic E-Tech electricissä on jopa 620 km.
Renaultilla on kaksi sähköistymisen tasoa, joista ensimmäinen on eritasoiset hybridit kattava E-Tech hybrid. Sähköautot ovat korkeammalla E-Tech electric -tasolla, johon kuuluvat autot eivät aiheuta lainkaan paikallisia päästöjä.
Tähän saakka Renaultin täyssähköisiä henkilöautoja ovat olleet ensimmäinen Zoe ja uutta aikaa edustava Renault Megane E-Tech electric. Parin vuoden sisällä ovat tulossa kompaktit R5 ja R4, mutta ennen niitä esitellään nyt Scenic E-Tech electric.
Renault Scenic aloitti uuden aikakauden Euroopan automarkkinoilla, kun se esiteltiin 27 vuotta sitten. Renault loi vuonna 1996 aivan uuden vallankumouksellisen autoluokan keskikokoisella tila-autollaan.
Sen jälkeen yli viisi miljoonaa asiakasta on oivaltanut Scenicin idean. Auton mallinimi tulee sanoista Safety Concept Embodied in a New Innovative Car. Lyhyesti sanottuna: turvallinen uudenlainen innovatiivinen auto.
Ei tila-auto, ei katumaasturi eikä farmari
Samaan tapaan kuin alkuperäinen Renault Scenic, nyt uusi sähkömoottorinen Renault Scenic tuo markkinoille uuden autoluokan.
Lataukseen on paneuduttu huolella, ja Suomeen tuotavissa Renault Sceniceissä on vakiona 22 kW laturi kolmivaihevirtaa varten. Pikalatauksessa maksimiteho on isompiakkuisessa 150 kW, ja silloin ajoakkuun saa puolessa tunnissa noin 50 kWh virtaa.
Renault
Uutuus ei ole tila-auto, sillä se on koriltaan matalampi. Matalammalla korilla pienennetään ilmanvastusta ja parannetaan ajettavuutta. Renault Scenic ei myöskään ole katumaasturi tai farmari, vaan se on jotain aivan uutta.
”Täysin uusi Scenic E-Tech electric on suunniteltu perheiden turvallista ja miellyttävää matkustamista varten, joka tehdään ympäristö huomioon ottaen. Scenic toistaa upealla tavalla Renaultin uutta muotokieltä. Sen runsaat kaarevat linjat kuvaavat eläväistä, inhimillistä autoa kun taas terävät ja tarkat leikkaukset tuovat ulkonäköön ajatuksen uusimmasta tekniikasta ja yhdistävät sen nykyaikaan.”
Gilles Vidal, Renaultin muotoilujohtaja
Renaultin uusi muotokieli nähtiin ensimmäisen kerran keväällä 2022 Scenic Vision -tutkielmassa, joka ennusti hyvin tarkasti tuotantomallin ulkonäön. Nyt muotoilujohtaja Vidalin alaisuudessa toteutettu uuden aikakauden filosofia otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa Renaultin sähköautossa.
Uuden ajan Renaultien tärkeimpiä tunnuspiirteitä on Nouvel’R-merkki, eli timantti keulan keskellä, josta lähtee lähes taideteoksen kaltainen kuviointi kohti kulmia.
Renault Scenicissä on edelleen kehitetty versio reilu vuosi sitten Renault Megane E-Tech electricissä esitellystä digitaalisesta OpenR-ohjaamosta. Siinä on kaksi näyttöä, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä. Ne ovat saaneet uuden grafiikan ja visuaalisen ilmeen, joka on entistä modernimpi ja kirkkaudeltaan huippuluokkaa.
Renault
Päiväajovaloissa on vinoneliömäinen kuvio, joka muistuttaa hyvin paljon kilpailuissa käytettävää maalintulon vahvistavaa ruutulippua. Takavalot puolestaan ovat kuin kaksi toisiaan osoittavaa nuolta, jotka etuvalojen tapaan korostavat Renault Scenicin leveyttä.
Pitempi akseliväli kuin Renault Meganessa
Täysin uuden Renault Scenic E-Tech electricin akseliväli on 2,785 metriä eli sitä on kymmenen senttiä enemmän kuin Renault Meganessa.
Vaikka Renault Scenic on 27 senttiä Renault Meganea pidempi, jää sen kori kuitenkin alle 4,5 metriin. Tiloja tuovat korin lähes kymmenen senttiä suurempi leveys (1,86 m) sekä 1,57 metriin kasvanut korkeus (+70 mm).
Edessä on mahtavat oltavat ja pituussuunnassa säädettävä keskikyynärtuki lisää mukavuutta.
Takana on runsaasti tilaa niin pituus- kuin korkeussuunnassa. Moottori on sijoitettu mahdollisimman eteen, minkä ansiosta matkustamo on pitkä.
Lattia on täysin tasainen, mikä antaa tilaa ja helpottaa liikkumista, minkä lisäksi takana on peräti 278 mm jalkatilaa.
Kuutiomaiseen tavaratilaan voi helposti lastata kuljetettavaa 545 litran verran. Monikäyttöisyyttä parantaa erikseen alas laskettava suksiluukkuna toimiva takapenkin selkänojan keskiosa. Kun kaikki selkänojan kolme osaa taittaa eteen, kasvaa tila 1 670 litran kokoiseksi.
Matkustamossa on runsaasti paikkoja matkan aikana tarvittaville juomille ja muille tavaroille, sillä niitä mahtuu mukaan yhteensä 38,7 litran verran.
Renault Scenicin matkustamo vaikuttaa todellistakin suuremmalta valoisuutensa vuoksi. Pääosin tai kokonaan kierrätettävistä materiaaleista tehty istuinverhoilu on vaalea, millä lisätään tilan tuntua.
Poikkeuksen tekee urheilullisuutta painottava Esprit Alpine, jossa käytetään sisustuksessa tummempia värejä.
Vielä enemmän valoisuutta sisälle saa, mikäli valitsee Renault Rafalessa esitellyn yhdessä Saint-Gobainin kanssa kehitetyn Solarbay-lasi-panoraamakaton.
Kuutiomaiseen tavaratilaan voi helposti lastata kuljetettavaa 545 litran verran. Monikäyttöisyyttä parantaa erikseen alas laskettava suksiluukkuna toimiva takapenkin selkänojan keskiosa. Kun kaikki selkänojan kolme osaa taittaa eteen, kasvaa tila 1 670 litran kokoiseksi.
Renault
Sen AmpliSky-tekniikka, jossa lasin voi himmentää tai kirkastaa segmentti kerrallaan, korvaa tavalliset lasiruudut.
Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella tai napin painalluksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan himmeäksi tai päinvastoin.
Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen verholla toteutettuun ratkaisuun verrattuna.
OpenR-kojelaudan uusi versio
Renault Scenicin kehitystyössä keskipisteeksi otettiin matkustajat ja maailma heidän ympärillään.
Renault suunnitteli Scencin aikoinaan perheen ainoaksi autoksi, missä niin aikuiset kuin lapset viihtyvät pitkilläkin matkoilla. Niinpä täysin uuden Renault Scenic E-Tech electricin varusteissa on hienoja oivalluksia.
Yksi niistä on uudessa Renault Rafalessa ensi kertaa nähty tekninen älylaitteiden käyttöä varten kehitetty takapenkin keskikyynärnoja.
Siinä on kaksi USB-porttia laitteiden lataamiselle, tilaa tableteille ja älypuhelimille, joita varten kääntyy esiin kaksi tukea, joihin ne on helppo asettaa katselua varten.
OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä on entistäkin monipuolisempi ja viihdyttävämpi. Siihen on saatavissa Google Playstä yli 50 sovellusta, jotka pitävät pirteänä pitkälläkin matkalla.
Niiden joukossa on uusi Gameloftin vain Renaultille suunnittelema SongPop, jossa kilpaillaan siitä, kuka arvaa parhaiten kappaleiden nimet.
Renault Scenicissä on edelleen kehitetty versio reilu vuosi sitten Renault Megane E-Tech electricissä esitellystä digitaalisesta OpenR-ohjaamosta.
Siinä on kaksi näyttöä, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä. Ne ovat saaneet uuden grafiikan ja visuaalisen ilmeen, joka on entistä modernimpi ja kirkkaudeltaan huippuluokkaa.
MultiSense auttaa säätämään ajo- ja matkustuskokemuksen mielialan mukaan. Valittavana on neljä vaihtoehtoa, jotka ovat Comfort, Sport, Eco ja omien mieltymysten mukaan tehtävät säädöt.
Esivalitut ajotilat vaihtavat matkustamon värejä, lämpötilaa sekä näyttöjen antia. Lisäksi ne vaikuttavat kuljettajan istuimen säätöihin sekä ajoon liittyviin asioihin, kuten ohjaustuntoon ja moottorin toimintaan.
Yksi uuden Renault Scenicin upeista piirteistä ovat sen äänet alhaisilla alle 30 km/h nopeuksilla sekä tervetulotoivotus autoon astuessa.
Niistä vastaa elektronisen musiikin ehkä kaikkien aikojen merkittävin säveltäjä ja esittäjä Jean-Michel Jarre.
Hän yhdisti voimansa Renaultin äänitiimin kanssa ja sävelsi tarvittavat soinnut. Autoon tullessa ajajaa ja matkustajia tervehtii lyhyt filmi, jonka musiikki on Jarren luomus.
Hyvä ajettavuus, korkealuokkainen mukavuus ja pitkä toimintamatka
Täysin uudessa Renault Scenic E-Tech electricissä käytetään Allianssin skaalattavan CMF EV -perusrakenteen uutta versiota.
Vielä enemmän valoisuutta sisälle saa, mikäli valitsee Renault Rafalessa esitellyn yhdessä Saint-Gobainin kanssa kehitetyn Solarbay-lasi-panoraamakaton. Sen AmpliSky-tekniikka, jossa lasin voi himmentää tai kirkastaa segmentti kerrallaan, korvaa tavalliset lasiruudut. Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella tai napin painalluksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan himmeäksi tai päinvastoin. Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen verholla toteutettuun ratkaisuun verrattuna.
Renault
Akseliväli on kymmenen senttiä pidempi kuin Renault Meganessa, ja leveyttä on saman verran enemmän. Kun pyörät on viety aivan kulmiin, auto on tukevasti tiessä kiinni ja vakaa kaikissa tilanteissa.
Renault luo Scenicissä uudenlaisen autoluokan, joka on ulkonäöstä huolimatta hyvin henkilöautomainen.
Vaikutelma alkaa jo kuljettajan paikasta ja ajoasennosta. Renault Scenicissä istutaan vain vähän korkeammalla kuin Renault Meganessa, ja kuljettajan paikalla yhdistyy matalan auton ajettavuus korkeamman istuinasennon tarjoamaan näkyvyyteen.
Tunnelma jatkuu ajossa, sillä ohjaus on yhtä nopea kuin Renault Meganessa.
Hyviin ominaisuuksiin kuuluu täsmällisen ajettavuuden ja tarkan ohjaustuntuman lisäksi myös pieni kääntöympyrä, joka on vain 10,9 metriä.
Moottoriksi voi valita toisen kahdesta vierasmagnetoidusta tahtimoottorista, joissa ei käytetä lainkaan harvinaisia metalleja. Moottoreiden tehot ovat 125 kW (170 hv) ja 162 kW (220 hv) ja vääntömomentit vastaavasti 280 Nm ja 300 Nm.
Ajoakun energiasisältö on joko 60 kWh tai 87 kWh, joilla toimintamatkat ovat 420 km ja 620 km (WLTP-normin mukaan, odottaa vahvistusta).
Lataukseen on paneuduttu huolella, ja Suomeen tuotavissa Renault Sceniceissä on vakiona 22 kW laturi kolmivaihevirtaa varten.
Pikalatauksessa maksimiteho on isompiakkuisessa 150 kW, ja silloin ajoakkuun saa puolessa tunnissa noin 50 kWh virtaa.
Mikäli käyttää auton Google Maps navigointia ja asettaa sinne etukäteen latauspisteen, auto valmistelee ajoakun mahdollisimman tehokasta latausta varten.
Neljännes kierrätysmateriaaleista
Renault esitteli vuonna 2022 Renault Scenic Visionin, jolla haluttiin kertoa valmistajan tavoitteesta ottaa ympäristö huomioon entistä paremmin.
Pitkällä tähtäimellä vuodesta 2040 alkaen Renaultin valmistamat autot ovat koko elinkaarensa ajan hiilidioksidivapaita.
Matkalla tuohon päämäärään Renault haluaa, että vuonna 2030 kierrätysmateriaalien osuus on vähintään kolmannes auton omamassasta.
On hyvin mahdollista, että tuo tavoite saavutetaan jo aiemmin, sillä täysin uudessa Renault Scenic E-Tech electricissä kierrätysmateriaalien osuus auton painosta on jo 24 prosenttia.
Esimerkiksi Techno- ja Esprit Alpine -varustetasoissa istuinverhoilu on tehty kokonaan kierrätetyistä muovipulloista ja turvavöistä.
Nahkaa autossa ei käytetä enää ollenkaan. Renault on luopumassa sen käytöstä kaikissa autoissaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
Uudessa Renault Scenicissä 37 prosenttia teräsosista tehdään kierrätetystä teräksestä ja konepellin sekä ovien alumiinista peräti 80 prosenttia on kierrätettyä.
Uudenlaisen panoraama-lasikaton lasista vain puolet on uutta lasia, minkä lisäksi elinkaaren päätyttyä se voidaan kierrättää 90 prosenttisesti.
Keväällä 2024 Suomeen
Renault Scenic E-Tech electric esitellään virallisesti syyskuun 4. päivänä Münchenissä järjestettävässä IAA Mobilityssä.
Media pääsee tutustumaan uutuuteen tammikuussa 2024, ja samoihin aikoihin tiedetään Suomeen tuotavat mallit ja niiden hinnat.
Ensimmäiset Renault Scenic E-Tech electricit saadaan Suomeen vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen loppupuolella.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aurorasoundilta putkihybridi
Betonia sen olla pitää
Denonilta uusi suoravetosoitin
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
Marantzilta stereo-av-vastaanotin
Sony ja Audezen yhteen
Teacin uusi cd-pyöritin
Suomalaisia akustiikkatuotteita
Pienisäröinen 4,5-tiekaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN