Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.
Seat Tarraco: Katumaasturi 5- ja 7-paikkaisena
Seatin uusin, Espanjassa suunniteltu ja kehitetty, Saksassa Wolfsburgissa valmistettava Tarraco, on kolmas vaihe Seatin katumaasturien tuoteuudistuksessa.
Tarraco on saanut nimensä Välimeren rannalla sijaitsevalta Tarragonan kaupungilta – historiallinen kulttuurikeskus, joka yhdistää inspiroivan arkkitehtuurin sekä nuorekkaan ja seikkailullisen ilmapiirin. Tarracon nimi äänestettiin voittajaksi yli 146 000 äänellä #SEATseekingName-kilpailussa.
Suuremmat mitat innoittivat suunnittelutiimin etsimään parempaa tasapainoa estetiikan ja auton tarkoituksenmukaisten mittasuhteiden välillä. Vaikka Seat Tarraco on 4 735 mm pitkä, 1 839 mm leveä ja 1 658 mm korkea, se tarjoaa tilavat sisätilat.
Ohjaamon muotoilu auttaa täyttämään sekä kuljettajan että matkustajien erilaiset tarpeet. Ohjauspyörän takana on tarjolla kuljettajakeskeinen, ergonomisesti suunniteltu istuma-asento.
Matkustajien ympäristö on rento ja mukava, istuinpaikasta riippumatta. Reilun mitoituksen ansiosta sekä jalka- että päätilaa on hyvin myös viimeisen kolmannen rivin istuimilla. Tavaratilaa uudessa Seat Tarracossa on jopa 700–1775 litraa (7-paikkainen) ja 760–1920 litraa (5-paikkainen).
Tietoviihdejärjestelmät
Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö, joka tuo Seatin Full Link -teknologian avulla tärkeimpiä tietoja kuljettajan ja matkustajien nähtäville. Liitettävyysratkaisu tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden hyödyntää maksimaalista liitettävyyttä älypuhelinten ja auton välillä Android Auton ja Apple CarPlayn avulla.
Seat Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.
Seat Drive App -sovellus tarjoaa mukautettavat mahdollisuudet erilaisista ominaisuuksista nauttimiseen Tarracon 8-tuumaisella kosketusvärinäytöllä. Se mahdollistaa esimerkiksi reittien ja ajotietojen tallentamisen, auton tilan tarkistuksen tai musiikkikappaleen tunnistamisen Shazamin avulla (vain Android Auto / ne valtiot, joissa palvelu on käytössä).
Seat Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö. Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.
Seat Tarracon 10,25-tuumainen digitaalinen näyttö muodostaa autoon interaktiivisen, muokattavan korkearesoluutioisen digitaalimittariston.
Nykyaikaisen ja monipuolisen muotoilun lisäksi se tarjoaa entistä parempaa toiminnallisuutta verrattuna perinteiseen analogiseen numeronäyttöön – kuten värillisen kartta- ja navigointinäkymän.
Siirtymät TFT-näytöllä ovat sujuvia sen 75 Hz virkistystaajuuden ansiosta. Tämä helpottaa tietojen lukemista entisestään vähentäen myös kuljettajan stressiä.
BeatsAudio-järjestelmään yhdistettynä se tuottaa kristallinkirkkaan äänen ohjaamoon ja Connectivity Boxin avulla käyttäjä voi puolestaan muodostaa yhteyden älypuhelimeensa ja myös ladata sen langattomasti.
Seat Tarraco on lisäksi ensimmäinen Seat-malli, jossa on eleohjaustoiminto (osana navigointijärjestelmää), jonka ansiosta kuljettaja voi ohjata toimintoja näyttöön koskematta vain käden liikkeillä.
Moottorit ja voimansiirto
Saatavana on kaksi bensiinimoottoria. Ensimmäinen on nelisylinterinen 150 hevosvoiman 1,5 TSI, jonka teho välitetään etupyöriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Toinen on 2,0-litrainen 190-hevosvoimainen moottori varustettuna 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä.
Pienempi 1,5-litrainen moottori tuottaa 150 hv/5000–6000 r/min ja 250 Nm vääntömomentti on käytettävissä alueella 1500–3500 r/min. Moottori varmistaa Tarracolle 201 km/h huippunopeuden.
Isompi 2,0-litrainen TSI tuottaa 190 hevosvoiman maksimitehon kierroslukualueella 4200–6000 r/min.
Moottorin 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä 1500–4100 kierroksella. Isommalla bensiinimoottorilla Tarraco saavuttaa 0–100 km/h 8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 211 km/h.
Dieselmoottorivaihtoehtoja on niin ikään kaksi (150 hv ja 190 hv). Kummassakin on 2,0-litrainen TDI ja sama sylinterin halkaisija sekä iskun pituus (81 ja 95,5 mm), mutta puristussuhteessa on eroa: 150-hevosvoimaisessa lukema on 16,2:1 ja 190-hevosvoimaisessa 15,5:1.
TDI-moottorin 150 hv:n vaihtoehtoon on saatavilla joko etuveto ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai 4Drive-nelivetojärjestelmä 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.
Maksimiteho on 150 hv kierroslukualueella 3500–4000 r/min ja 340 Nm maksimivääntö on käytettävissä kierrosluvulla 1750–3000 r/min.
Etuvetoisen version huippunopeus on 202 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 sekuntia. Nelivetoisen Seat Tarracon kiihtyvyys on vastaava ja sen huippunopeus on 198 km/h.
Isommassa 190-hevosvoimaisessa TDI-moottorissa on puolestaan aina 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto ja 4Drive-nelivetojärjestelmä, maksimiteho on 190 hv kierroslukualueella 3500–4000 ja 400 Nm maksimivääntö käytettävissä kierroslukualueella 1750–3250 r/min.
Sen huippunopeus on 210 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h on 8,0 sekuntia.
Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.
Alusta
Seat Tarracon mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa tasapainon urheilullisen ajamisen ja mukavamman matka-ajon välillä. Kuljettaja voi valita haluamansa asetuksen (Normal, Eco tai Sport), mutta järjestelmä mukautuu myös automaattisesti tienpinnan ja ajotavan vaihteluihin.
Älykäs DCC-järjestelmä hyödyntää sähköisesti säädettäviä vaimentimia ja ohjausta.
Hallitusohjelman mukaisesta autoverotaulukon muutoksesta johtuen 1.1.2019 alkaen Seat Tarracon hinnat alkavat 37 644 eurosta.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ