Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.
Seat Tarraco: Katumaasturi 5- ja 7-paikkaisena
Seatin uusin, Espanjassa suunniteltu ja kehitetty, Saksassa Wolfsburgissa valmistettava Tarraco, on kolmas vaihe Seatin katumaasturien tuoteuudistuksessa.
Tarraco on saanut nimensä Välimeren rannalla sijaitsevalta Tarragonan kaupungilta – historiallinen kulttuurikeskus, joka yhdistää inspiroivan arkkitehtuurin sekä nuorekkaan ja seikkailullisen ilmapiirin. Tarracon nimi äänestettiin voittajaksi yli 146 000 äänellä #SEATseekingName-kilpailussa.
Suuremmat mitat innoittivat suunnittelutiimin etsimään parempaa tasapainoa estetiikan ja auton tarkoituksenmukaisten mittasuhteiden välillä. Vaikka Seat Tarraco on 4 735 mm pitkä, 1 839 mm leveä ja 1 658 mm korkea, se tarjoaa tilavat sisätilat.
Ohjaamon muotoilu auttaa täyttämään sekä kuljettajan että matkustajien erilaiset tarpeet. Ohjauspyörän takana on tarjolla kuljettajakeskeinen, ergonomisesti suunniteltu istuma-asento.
Matkustajien ympäristö on rento ja mukava, istuinpaikasta riippumatta. Reilun mitoituksen ansiosta sekä jalka- että päätilaa on hyvin myös viimeisen kolmannen rivin istuimilla. Tavaratilaa uudessa Seat Tarracossa on jopa 700–1775 litraa (7-paikkainen) ja 760–1920 litraa (5-paikkainen).
Tietoviihdejärjestelmät
Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö, joka tuo Seatin Full Link -teknologian avulla tärkeimpiä tietoja kuljettajan ja matkustajien nähtäville. Liitettävyysratkaisu tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden hyödyntää maksimaalista liitettävyyttä älypuhelinten ja auton välillä Android Auton ja Apple CarPlayn avulla.
Seat Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.
Seat Drive App -sovellus tarjoaa mukautettavat mahdollisuudet erilaisista ominaisuuksista nauttimiseen Tarracon 8-tuumaisella kosketusvärinäytöllä. Se mahdollistaa esimerkiksi reittien ja ajotietojen tallentamisen, auton tilan tarkistuksen tai musiikkikappaleen tunnistamisen Shazamin avulla (vain Android Auto / ne valtiot, joissa palvelu on käytössä).
Seat Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö. Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.
Seat Tarracon 10,25-tuumainen digitaalinen näyttö muodostaa autoon interaktiivisen, muokattavan korkearesoluutioisen digitaalimittariston.
Nykyaikaisen ja monipuolisen muotoilun lisäksi se tarjoaa entistä parempaa toiminnallisuutta verrattuna perinteiseen analogiseen numeronäyttöön – kuten värillisen kartta- ja navigointinäkymän.
Siirtymät TFT-näytöllä ovat sujuvia sen 75 Hz virkistystaajuuden ansiosta. Tämä helpottaa tietojen lukemista entisestään vähentäen myös kuljettajan stressiä.
BeatsAudio-järjestelmään yhdistettynä se tuottaa kristallinkirkkaan äänen ohjaamoon ja Connectivity Boxin avulla käyttäjä voi puolestaan muodostaa yhteyden älypuhelimeensa ja myös ladata sen langattomasti.
Seat Tarraco on lisäksi ensimmäinen Seat-malli, jossa on eleohjaustoiminto (osana navigointijärjestelmää), jonka ansiosta kuljettaja voi ohjata toimintoja näyttöön koskematta vain käden liikkeillä.
Moottorit ja voimansiirto
Saatavana on kaksi bensiinimoottoria. Ensimmäinen on nelisylinterinen 150 hevosvoiman 1,5 TSI, jonka teho välitetään etupyöriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Toinen on 2,0-litrainen 190-hevosvoimainen moottori varustettuna 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä.
Pienempi 1,5-litrainen moottori tuottaa 150 hv/5000–6000 r/min ja 250 Nm vääntömomentti on käytettävissä alueella 1500–3500 r/min. Moottori varmistaa Tarracolle 201 km/h huippunopeuden.
Isompi 2,0-litrainen TSI tuottaa 190 hevosvoiman maksimitehon kierroslukualueella 4200–6000 r/min.
Moottorin 320 Nm vääntömomentti on käytettävissä 1500–4100 kierroksella. Isommalla bensiinimoottorilla Tarraco saavuttaa 0–100 km/h 8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 211 km/h.
Dieselmoottorivaihtoehtoja on niin ikään kaksi (150 hv ja 190 hv). Kummassakin on 2,0-litrainen TDI ja sama sylinterin halkaisija sekä iskun pituus (81 ja 95,5 mm), mutta puristussuhteessa on eroa: 150-hevosvoimaisessa lukema on 16,2:1 ja 190-hevosvoimaisessa 15,5:1.
TDI-moottorin 150 hv:n vaihtoehtoon on saatavilla joko etuveto ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai 4Drive-nelivetojärjestelmä 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.
Maksimiteho on 150 hv kierroslukualueella 3500–4000 r/min ja 340 Nm maksimivääntö on käytettävissä kierrosluvulla 1750–3000 r/min.
Etuvetoisen version huippunopeus on 202 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 sekuntia. Nelivetoisen Seat Tarracon kiihtyvyys on vastaava ja sen huippunopeus on 198 km/h.
Isommassa 190-hevosvoimaisessa TDI-moottorissa on puolestaan aina 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto ja 4Drive-nelivetojärjestelmä, maksimiteho on 190 hv kierroslukualueella 3500–4000 ja 400 Nm maksimivääntö käytettävissä kierroslukualueella 1750–3250 r/min.
Sen huippunopeus on 210 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h on 8,0 sekuntia.
Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.
Alusta
Seat Tarracon mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa tasapainon urheilullisen ajamisen ja mukavamman matka-ajon välillä. Kuljettaja voi valita haluamansa asetuksen (Normal, Eco tai Sport), mutta järjestelmä mukautuu myös automaattisesti tienpinnan ja ajotavan vaihteluihin.
Älykäs DCC-järjestelmä hyödyntää sähköisesti säädettäviä vaimentimia ja ohjausta.
Hallitusohjelman mukaisesta autoverotaulukon muutoksesta johtuen 1.1.2019 alkaen Seat Tarracon hinnat alkavat 37 644 eurosta.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi