Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.

Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.

Seat Tarraco: Katumaasturi 5- ja 7-paikkaisena

Seatin uusin, Espanjassa suunniteltu ja kehitetty, Saksassa Wolfsburgissa valmistettava Tarraco, on kolmas vaihe Seatin katumaasturien tuoteu­u­dis­tuk­sessa.

Auto Bild.Uutiset

Tar­ra­co on saa­nut ni­men­sä Vä­li­me­ren ran­nal­la si­jait­se­val­ta Tar­ra­go­nan kau­pun­gil­ta – his­to­ri­al­li­nen kult­tuu­ri­kes­kus, joka yh­dis­tää ins­pi­roi­van ark­ki­teh­tuu­rin sekä nuo­rek­kaan ja seik­kai­lul­li­sen il­ma­pii­rin. Tar­ra­con nimi ää­nes­tet­tiin voit­ta­jak­si yli 146 000 ää­nel­lä #SE­AT­see­king­Na­me-kil­pai­lus­sa.

Suu­rem­mat mi­tat in­noit­ti­vat suun­nit­te­lu­tii­min et­si­mään pa­rem­paa ta­sa­pai­noa es­te­tii­kan ja au­ton tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ten mit­ta­suh­tei­den vä­lil­lä. Vaik­ka Seat Tar­ra­co on 4 735 mm pit­kä, 1 839 mm le­veä ja 1 658 mm kor­kea, se tar­jo­aa ti­la­vat si­sä­ti­lat.

Oh­jaa­mon muo­toi­lu aut­taa täyt­tä­mään sekä kul­jet­ta­jan et­tä mat­kus­ta­jien eri­lai­set tar­peet. Oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on tar­jol­la kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen, er­go­no­mi­ses­ti suun­ni­tel­tu is­tu­ma-asen­to.

Mat­kus­ta­jien ym­pä­ris­tö on ren­to ja mu­ka­va, is­tuin­pai­kas­ta riip­pu­mat­ta. Rei­lun mi­toi­tuk­sen an­si­os­ta sekä jal­ka- et­tä pää­ti­laa on hy­vin myös vii­mei­sen kol­man­nen ri­vin is­tui­mil­la. Ta­va­ra­ti­laa uu­des­sa Seat Tar­ra­cos­sa on jopa 700–1775 lit­raa (7-paik­kai­nen) ja 760–1920 lit­raa (5-paik­kai­nen).

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mät

Tar­ra­cos­sa on suu­ri 8-tuu­mai­nen ”kel­lu­va” kos­ke­tus­vä­ri­näyt­tö, joka tuo Se­a­tin Full Link -tek­no­lo­gi­an avul­la tär­keim­piä tie­to­ja kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien näh­tä­vil­le. Lii­tet­tä­vyys­rat­kai­su tar­jo­aa käyt­tä­jäl­le mah­dol­li­suu­den hyö­dyn­tää mak­si­maa­lis­ta lii­tet­tä­vyyt­tä äly­pu­he­lin­ten ja au­ton vä­lil­lä And­roid Au­ton ja Ap­p­le CarP­la­yn avul­la.

Seat Tar­ra­co mah­dol­lis­taa ver­kot­tu­mi­sen mis­sä ja mil­loin ta­han­sa pu­he­lui­den, vies­tien, mu­sii­kin ja ää­nen­tun­nis­tuk­sen sekä Seat Drive App -so­vel­luk­sen avul­la.

Seat Drive App -so­vel­lus tar­jo­aa mu­kau­tet­ta­vat mah­dol­li­suu­det eri­lai­sis­ta omi­nai­suuk­sis­ta naut­ti­mi­seen Tar­ra­con 8-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­vä­ri­näy­töl­lä. Se mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si reit­tien ja ajo­tie­to­jen tal­len­ta­mi­sen, au­ton ti­lan tar­kis­tuk­sen tai mu­siik­ki­kap­pa­leen tun­nis­ta­mi­sen Sha­za­min avul­la (vain And­roid Au­to / ne val­ti­ot, jois­sa pal­ve­lu on käy­tös­sä).

Seat Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö. Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.

Seat Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö. Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.

Seat Tar­ra­con 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen näyt­tö muo­dos­taa au­toon in­te­rak­tii­vi­sen, muo­kat­ta­van kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton.

Ny­ky­ai­kai­sen ja mo­ni­puo­li­sen muo­toi­lun li­säk­si se tar­jo­aa en­tis­tä pa­rem­paa toi­min­nal­li­suut­ta ver­rat­tu­na pe­rin­tei­seen ana­lo­gi­seen nu­me­ro­näyt­töön – ku­ten vä­ril­li­sen kart­ta- ja na­vi­goin­ti­nä­ky­män.

Siir­ty­mät TFT-näy­töl­lä ovat su­ju­via sen 75 Hz vir­kis­tys­taa­juu­den an­si­os­ta. Tämä hel­pot­taa tie­to­jen lu­ke­mis­ta en­ti­ses­tään vä­hen­tä­en myös kul­jet­ta­jan stres­siä.

Be­at­sAu­dio-jär­jes­tel­mään yh­dis­tet­ty­nä se tuot­taa kris­tal­lin­kirk­kaan ää­nen oh­jaa­moon ja Con­nec­ti­vi­ty Bo­xin avul­la käyt­tä­jä voi puo­les­taan muo­dos­taa yh­tey­den äly­pu­he­li­meen­sa ja myös la­da­ta sen lan­gat­to­mas­ti.

Seat Tar­ra­co on li­säk­si en­sim­mäi­nen Seat-mal­li, jos­sa on ele­oh­jaus­toi­min­to (osa­na na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mää), jon­ka an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi oh­ja­ta toi­min­to­ja näyt­töön kos­ke­mat­ta vain kä­den liik­keil­lä.

Moot­to­rit ja voi­man­siir­to

Saa­ta­va­na on kak­si ben­sii­ni­moot­to­ria. En­sim­mäi­nen on ne­li­sy­lin­te­ri­nen 150 he­vos­voi­man 1,5 TSI, jon­ka teho vä­li­te­tään etu­pyö­riin kuu­si­vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la. Toi­nen on 2,0-lit­rai­nen 190-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri va­rus­tet­tu­na 7-vaih­tei­sel­la DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la ja 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä.  

Pie­nem­pi 1,5-lit­rai­nen moot­to­ri tuot­taa 150 hv/5000–6000 r/min ja 250 Nm vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä alu­eel­la 1500–3500 r/min. Moot­to­ri var­mis­taa Tar­ra­col­le 201 km/h huip­pu­no­peu­den.

Isom­pi 2,0-lit­rai­nen TSI tuot­taa 190 he­vos­voi­man mak­si­mi­te­hon kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 4200–6000 r/min.

Moot­to­rin 320 Nm vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä 1500–4100 kier­rok­sel­la. Isom­mal­la ben­sii­ni­moot­to­ril­la Tar­ra­co saa­vut­taa 0–100 km/h 8 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 211 km/h.

Die­sel­moot­to­ri­vaih­to­eh­to­ja on niin ikään kak­si (150 hv ja 190 hv). Kum­mas­sa­kin on 2,0-lit­rai­nen TDI ja sama sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja sekä is­kun pi­tuus (81 ja 95,5 mm), mut­ta pu­ris­tus­suh­tees­sa on eroa: 150-he­vos­voi­mai­ses­sa lu­ke­ma on 16,2:1 ja 190-he­vos­voi­mai­ses­sa 15,5:1.

TDI-moot­to­rin 150 hv:n vaih­to­eh­toon on saa­ta­vil­la joko etu­ve­to ja kuu­si­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to tai 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä 7-vaih­tei­sel­la DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la.

Mak­si­mi­te­ho on 150 hv kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 3500–4000 r/min ja 340 Nm mak­si­mi­vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä kier­ros­lu­vul­la 1750–3000 r/min.

Etu­ve­toi­sen ver­si­on huip­pu­no­peus on 202 km/h ja kiih­ty­vyys 0–100 km/h 9,8 se­kun­tia. Ne­li­ve­toi­sen Seat Tar­ra­con kiih­ty­vyys on vas­taa­va ja sen huip­pu­no­peus on 198 km/h.

Isom­mas­sa 190-he­vos­voi­mai­ses­sa TDI-moot­to­ris­sa on puo­les­taan ai­na 7-vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to ja 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, mak­si­mi­te­ho on 190 hv kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 3500–4000 ja 400 Nm mak­si­mi­vään­tö käy­tet­tä­vis­sä kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 1750–3250 r/min.  

Sen huip­pu­no­peus on 210 km/h ja kiih­ty­vyys 0–100 km/h on 8,0 se­kun­tia.

Seat Tar­ra­co on suun­ni­tel­tu hyö­dyn­tä­mään tu­le­vai­suu­des­sa myös vaih­to­eh­toi­sia voi­man­siir­to­tek­nii­koi­ta – vuon­na 2020 Tar­ra­cos­ta tu­lee tar­jol­le la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Alus­ta

Seat Tar­ra­con mu­kau­tu­va DCC-alus­tan­sää­tö tar­jo­aa ta­sa­pai­non ur­hei­lul­li­sen aja­mi­sen ja mu­ka­vam­man mat­ka-ajon vä­lil­lä. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ha­lu­a­man­sa ase­tuk­sen (Nor­mal, Eco tai Sport), mut­ta jär­jes­tel­mä mu­kau­tuu myös au­to­maat­ti­ses­ti tien­pin­nan ja ajo­ta­van vaih­te­lui­hin.

Äly­käs DCC-jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää säh­köi­ses­ti sää­det­tä­viä vai­men­ti­mia ja oh­jaus­ta.

Hal­li­tu­soh­jel­man mu­kai­ses­ta au­to­ve­ro­tau­lu­kon muu­tok­ses­ta joh­tu­en 1.1.2019 al­ka­en Seat Tar­ra­con hin­nat al­ka­vat 37 644 eu­ros­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN