Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.

Seat Tarraco on suunniteltu hyödyntämään tulevaisuudessa myös vaihtoehtoisia voimansiirtotekniikoita – vuonna 2020 Tarracosta tulee tarjolle ladattava hybridi.

Seat Tarraco: Katumaasturi 5- ja 7-paikkaisena

Seatin uusin, Espanjassa suunniteltu ja kehitetty, Saksassa Wolfsburgissa valmistettava Tarraco, on kolmas vaihe Seatin katumaasturien tuoteu­u­dis­tuk­sessa.

Auto Bild.Uutiset

Tar­ra­co on saa­nut ni­men­sä Vä­li­me­ren ran­nal­la si­jait­se­val­ta Tar­ra­go­nan kau­pun­gil­ta – his­to­ri­al­li­nen kult­tuu­ri­kes­kus, joka yh­dis­tää ins­pi­roi­van ark­ki­teh­tuu­rin sekä nuo­rek­kaan ja seik­kai­lul­li­sen il­ma­pii­rin. Tar­ra­con nimi ää­nes­tet­tiin voit­ta­jak­si yli 146 000 ää­nel­lä #SE­AT­see­king­Na­me-kil­pai­lus­sa.

Suu­rem­mat mi­tat in­noit­ti­vat suun­nit­te­lu­tii­min et­si­mään pa­rem­paa ta­sa­pai­noa es­te­tii­kan ja au­ton tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ten mit­ta­suh­tei­den vä­lil­lä. Vaik­ka Seat Tar­ra­co on 4 735 mm pit­kä, 1 839 mm le­veä ja 1 658 mm kor­kea, se tar­jo­aa ti­la­vat si­sä­ti­lat.

Oh­jaa­mon muo­toi­lu aut­taa täyt­tä­mään sekä kul­jet­ta­jan et­tä mat­kus­ta­jien eri­lai­set tar­peet. Oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on tar­jol­la kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen, er­go­no­mi­ses­ti suun­ni­tel­tu is­tu­ma-asen­to.

Mat­kus­ta­jien ym­pä­ris­tö on ren­to ja mu­ka­va, is­tuin­pai­kas­ta riip­pu­mat­ta. Rei­lun mi­toi­tuk­sen an­si­os­ta sekä jal­ka- et­tä pää­ti­laa on hy­vin myös vii­mei­sen kol­man­nen ri­vin is­tui­mil­la. Ta­va­ra­ti­laa uu­des­sa Seat Tar­ra­cos­sa on jopa 700–1775 lit­raa (7-paik­kai­nen) ja 760–1920 lit­raa (5-paik­kai­nen).

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mät

Tar­ra­cos­sa on suu­ri 8-tuu­mai­nen ”kel­lu­va” kos­ke­tus­vä­ri­näyt­tö, joka tuo Se­a­tin Full Link -tek­no­lo­gi­an avul­la tär­keim­piä tie­to­ja kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien näh­tä­vil­le. Lii­tet­tä­vyys­rat­kai­su tar­jo­aa käyt­tä­jäl­le mah­dol­li­suu­den hyö­dyn­tää mak­si­maa­lis­ta lii­tet­tä­vyyt­tä äly­pu­he­lin­ten ja au­ton vä­lil­lä And­roid Au­ton ja Ap­p­le CarP­la­yn avul­la.

Seat Tar­ra­co mah­dol­lis­taa ver­kot­tu­mi­sen mis­sä ja mil­loin ta­han­sa pu­he­lui­den, vies­tien, mu­sii­kin ja ää­nen­tun­nis­tuk­sen sekä Seat Drive App -so­vel­luk­sen avul­la.

Seat Drive App -so­vel­lus tar­jo­aa mu­kau­tet­ta­vat mah­dol­li­suu­det eri­lai­sis­ta omi­nai­suuk­sis­ta naut­ti­mi­seen Tar­ra­con 8-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­vä­ri­näy­töl­lä. Se mah­dol­lis­taa esi­mer­kik­si reit­tien ja ajo­tie­to­jen tal­len­ta­mi­sen, au­ton ti­lan tar­kis­tuk­sen tai mu­siik­ki­kap­pa­leen tun­nis­ta­mi­sen Sha­za­min avul­la (vain And­roid Au­to / ne val­ti­ot, jois­sa pal­ve­lu on käy­tös­sä).

Seat Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö. Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.

Seat Tarracossa on suuri 8-tuumainen ”kelluva” kosketusvärinäyttö. Tarraco mahdollistaa verkottumisen missä ja milloin tahansa puheluiden, viestien, musiikin ja äänentunnistuksen sekä Seat Drive App -sovelluksen avulla.

Seat Tar­ra­con 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen näyt­tö muo­dos­taa au­toon in­te­rak­tii­vi­sen, muo­kat­ta­van kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton.

Ny­ky­ai­kai­sen ja mo­ni­puo­li­sen muo­toi­lun li­säk­si se tar­jo­aa en­tis­tä pa­rem­paa toi­min­nal­li­suut­ta ver­rat­tu­na pe­rin­tei­seen ana­lo­gi­seen nu­me­ro­näyt­töön – ku­ten vä­ril­li­sen kart­ta- ja na­vi­goin­ti­nä­ky­män.

Siir­ty­mät TFT-näy­töl­lä ovat su­ju­via sen 75 Hz vir­kis­tys­taa­juu­den an­si­os­ta. Tämä hel­pot­taa tie­to­jen lu­ke­mis­ta en­ti­ses­tään vä­hen­tä­en myös kul­jet­ta­jan stres­siä.

Be­at­sAu­dio-jär­jes­tel­mään yh­dis­tet­ty­nä se tuot­taa kris­tal­lin­kirk­kaan ää­nen oh­jaa­moon ja Con­nec­ti­vi­ty Bo­xin avul­la käyt­tä­jä voi puo­les­taan muo­dos­taa yh­tey­den äly­pu­he­li­meen­sa ja myös la­da­ta sen lan­gat­to­mas­ti.

Seat Tar­ra­co on li­säk­si en­sim­mäi­nen Seat-mal­li, jos­sa on ele­oh­jaus­toi­min­to (osa­na na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mää), jon­ka an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi oh­ja­ta toi­min­to­ja näyt­töön kos­ke­mat­ta vain kä­den liik­keil­lä.

Moot­to­rit ja voi­man­siir­to

Saa­ta­va­na on kak­si ben­sii­ni­moot­to­ria. En­sim­mäi­nen on ne­li­sy­lin­te­ri­nen 150 he­vos­voi­man 1,5 TSI, jon­ka teho vä­li­te­tään etu­pyö­riin kuu­si­vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la. Toi­nen on 2,0-lit­rai­nen 190-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri va­rus­tet­tu­na 7-vaih­tei­sel­la DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la ja 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä.  

Pie­nem­pi 1,5-lit­rai­nen moot­to­ri tuot­taa 150 hv/5000–6000 r/min ja 250 Nm vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä alu­eel­la 1500–3500 r/min. Moot­to­ri var­mis­taa Tar­ra­col­le 201 km/h huip­pu­no­peu­den.

Isom­pi 2,0-lit­rai­nen TSI tuot­taa 190 he­vos­voi­man mak­si­mi­te­hon kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 4200–6000 r/min.

Moot­to­rin 320 Nm vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä 1500–4100 kier­rok­sel­la. Isom­mal­la ben­sii­ni­moot­to­ril­la Tar­ra­co saa­vut­taa 0–100 km/h 8 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 211 km/h.

Die­sel­moot­to­ri­vaih­to­eh­to­ja on niin ikään kak­si (150 hv ja 190 hv). Kum­mas­sa­kin on 2,0-lit­rai­nen TDI ja sama sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja sekä is­kun pi­tuus (81 ja 95,5 mm), mut­ta pu­ris­tus­suh­tees­sa on eroa: 150-he­vos­voi­mai­ses­sa lu­ke­ma on 16,2:1 ja 190-he­vos­voi­mai­ses­sa 15,5:1.

TDI-moot­to­rin 150 hv:n vaih­to­eh­toon on saa­ta­vil­la joko etu­ve­to ja kuu­si­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to tai 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä 7-vaih­tei­sel­la DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la.

Mak­si­mi­te­ho on 150 hv kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 3500–4000 r/min ja 340 Nm mak­si­mi­vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä kier­ros­lu­vul­la 1750–3000 r/min.

Etu­ve­toi­sen ver­si­on huip­pu­no­peus on 202 km/h ja kiih­ty­vyys 0–100 km/h 9,8 se­kun­tia. Ne­li­ve­toi­sen Seat Tar­ra­con kiih­ty­vyys on vas­taa­va ja sen huip­pu­no­peus on 198 km/h.

Isom­mas­sa 190-he­vos­voi­mai­ses­sa TDI-moot­to­ris­sa on puo­les­taan ai­na 7-vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to ja 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, mak­si­mi­te­ho on 190 hv kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 3500–4000 ja 400 Nm mak­si­mi­vään­tö käy­tet­tä­vis­sä kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la 1750–3250 r/min.  

Sen huip­pu­no­peus on 210 km/h ja kiih­ty­vyys 0–100 km/h on 8,0 se­kun­tia.

Seat Tar­ra­co on suun­ni­tel­tu hyö­dyn­tä­mään tu­le­vai­suu­des­sa myös vaih­to­eh­toi­sia voi­man­siir­to­tek­nii­koi­ta – vuon­na 2020 Tar­ra­cos­ta tu­lee tar­jol­le la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Alus­ta

Seat Tar­ra­con mu­kau­tu­va DCC-alus­tan­sää­tö tar­jo­aa ta­sa­pai­non ur­hei­lul­li­sen aja­mi­sen ja mu­ka­vam­man mat­ka-ajon vä­lil­lä. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ha­lu­a­man­sa ase­tuk­sen (Nor­mal, Eco tai Sport), mut­ta jär­jes­tel­mä mu­kau­tuu myös au­to­maat­ti­ses­ti tien­pin­nan ja ajo­ta­van vaih­te­lui­hin.

Äly­käs DCC-jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää säh­köi­ses­ti sää­det­tä­viä vai­men­ti­mia ja oh­jaus­ta.

Hal­li­tu­soh­jel­man mu­kai­ses­ta au­to­ve­ro­tau­lu­kon muu­tok­ses­ta joh­tu­en 1.1.2019 al­ka­en Seat Tar­ra­con hin­nat al­ka­vat 37 644 eu­ros­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset
Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN