Täysin sähköinen Volvo XC90 -mallin seuraaja paljastetaan vuonna 2022. Se sisältää vakiona huipputeknisiä antureita, Luminarin kehittämää LiDAR-teknologiaa sekä autonomisen ajamisen tietokoneen, joka saa voimansa NVIDIA DRIVE Orin™ -järjestelmäsirusta.

Täysin sähköinen Volvo XC90 -mallin seuraaja paljastetaan vuonna 2022. Se sisältää vakiona huipputeknisiä antureita, Luminarin kehittämää LiDAR-teknologiaa sekä autonomisen ajamisen tietokoneen, joka saa voimansa NVIDIA DRIVE Orin™ -järjestelmäsirusta.

Volvo Cars

Seuraavan sukupolven täyssähköinen Volvo: LiDAR-teknologiaa ja tekoälyn ohjaama supertietokone vakiona

Volvo Carsin tuleva täyssähköinen SUV-lippulaivamalli sisältää vakiona alan johtavaa turval­li­suus­tek­no­logiaa ja luo uudet standardit henki­lö­au­to­tur­val­li­suu­delle.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin säh­köi­nen Vol­vo XC90 -mal­lin seu­raa­ja pal­jas­te­taan vuon­na 2022. Se si­säl­tää va­ki­o­na huip­pu­tek­ni­siä an­tu­rei­ta, Lu­mi­na­rin ke­hit­tä­mää Li­DAR-tek­no­lo­gi­aa sekä au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tie­to­ko­neen, joka saa voi­man­sa NVI­DIA DRIVE Orin™ -jär­jes­tel­mä­si­rus­ta.

Yh­dis­tä­mäl­lä huip­pu­luo­kan lait­teis­ton Vol­von, Zen­se­ac­tin ja Lu­mi­na­rin oh­jel­mis­toi­hin uu­den su­ku­pol­ven tör­mäyk­se­nes­to­tek­no­lo­gia pyr­kii vä­hen­tä­mään kuo­le­man­ta­pauk­sia ja on­net­to­muuk­sia lii­ken­tees­sä.

“Vol­vo on ai­na ol­lut tur­val­li­suu­den edel­lä­kä­vi­jä, ja nyt nos­tam­me au­to­tur­val­li­suu­den uu­del­le ta­sol­le. Tä­män va­ki­o­va­rus­tee­na ole­van lait­teis­ton avul­la voim­me pa­ran­taa tur­val­li­suus­toi­min­to­ja jat­ku­vas­ti lan­gat­to­mil­la päi­vi­tyk­sil­lä ja esi­tel­lä ke­hit­ty­nei­tä au­to­no­mi­sia ajo­jär­jes­tel­miä”, sa­noo Vol­von pää­joh­ta­ja Hå­kan Sa­mu­els­son.

Vol­vo ha­lu­aa uu­den tur­val­li­suus­pa­ke­tin myö­tä vä­hen­tää yh­teen­tör­mäyk­siä, ja jär­jes­tel­män te­hok­kuu­den odo­te­taan pa­ra­ne­van jat­ku­vas­ti lan­gat­to­mien oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta. Uu­det tek­no­lo­gi­at on suun­nat­tu eri­tyi­ses­ti lii­ken­ne­ti­lan­tei­siin, jois­sa ta­pah­tuu suu­rin osa ny­ky­päi­vän louk­kaan­tu­mi­sis­ta ja kuo­le­man­ta­pauk­sis­ta.

“Pää­mää­räm­me on ke­hit­tää en­tis­tä tur­val­li­sem­pia au­to­ja. Pit­kän täh­täi­men ta­voi­te on vält­tää on­net­to­muu­det ko­ko­naan. Kun voim­me pa­ran­taa tur­val­li­suus­tek­no­lo­gi­aa jat­ku­vas­ti päi­vi­tys­ten kaut­ta, odo­tam­me on­net­to­muuk­sien mää­rän vä­he­ne­vän koko ajan ja toi­vom­me pe­las­ta­vam­me li­sää ih­mis­hen­kiä”, ker­too Vol­von pää­tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Hen­rik Green.

Kun tek­no­lo­gia on otet­tu käyt­töön, sen odo­te­taan ke­hit­ty­vän ajan ku­lu­es­sa ja pys­ty­vän en­tis­tä pa­rem­min tu­ke­maan kul­jet­ta­jaa kriit­ti­sis­sä ti­lan­teis­sa. Tek­no­lo­gi­an ai­kai­sem­mat su­ku­pol­vet luot­ti­vat pää­a­si­as­sa va­roi­tuk­siin vä­lit­tö­mis­tä vaa­rois­ta, mut­ta uu­si tur­val­li­suus­tek­no­lo­gia puut­tuu tar­peen mu­kaan ak­tii­vi­sem­min ti­lan­tei­siin tör­mäys­ten vält­tä­mi­sek­si.

Volvo Cars

Ih­mis­hen­kien suo­je­le­mi­nen ja louk­kaan­tu­mis­ten es­tä­mi­nen on Vol­von yk­kösp­ri­o­ri­teet­ti, mut­ta au­ton­val­mis­ta­ja nä­kee li­sä­hyö­ty­jä myös al­hai­sem­mis­sa va­kuu­tus­mak­suis­sa, kun Vol­vo-au­to­jen on­net­to­muu­det käy­vät yhä har­vi­nai­sem­mik­si. Kai­kis­sa Vol­von täys­säh­kö­au­tois­sa va­ki­o­na ole­va huo­len­pi­to­pa­ket­ti si­säl­tää asi­ak­kaan niin ha­lu­tes­sa myös va­kuu­tuk­sen.

An­tu­ri­jär­jes­tel­män ja te­ko­ä­lyn ohel­la Vol­von tu­le­va lip­pu­lai­va­mal­li si­säl­tää va­ra­jär­jes­tel­miä tär­keim­mil­le toi­min­noil­le, ku­ten oh­jauk­sel­le ja jar­ru­tuk­sel­le. Au­to on lait­teis­tol­taan val­mis tur­val­li­seen val­vo­mat­to­maan au­to­no­mi­seen ajoon, kun ky­sei­nen tek­niik­ka on käy­tet­tä­vis­sä.

Nämä va­ra­jär­jes­tel­mät, Li­DAR, tie­to­ko­ne ja oh­jel­mis­to mah­dol­lis­ta­vat High­way Pi­lot -toi­min­non, joka on ke­hi­tet­ty yh­ti­ön si­säl­lä Vol­von au­to­no­mi­sen ajon oh­jel­mis­to­ke­hit­tä­jän Zen­se­ac­tin kans­sa. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va High­way Pi­lot on au­to­no­mi­nen ajo­toi­min­to, jota käy­te­tään moot­to­ri­teil­lä. Se kyt­ke­tään käyt­töön, kun olo­suh­teet ovat tur­val­li­set ja tek­nii­kan käyt­tö on lail­lis­ta ky­sei­ses­sä maan­tie­teel­li­ses­sä si­jain­nis­sa.

Vol­vo il­moit­ti ai­kai­sem­min tänä vuon­na, et­tä se käyt­tää NVI­DI­An tek­no­lo­gi­aa kes­ki­tet­tyyn las­ken­taan. Ydin­tie­to­ko­ne ja au­to­no­mi­sen ajon tie­to­ko­ne saa­vat voi­man­sa NVI­DI­An tek­no­lo­gi­as­ta, min­kä an­si­os­ta au­tois­ta voi tul­la tur­val­li­sem­pia, hen­ki­lö­koh­tai­sem­pia ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä ajan ku­lu­es­sa päi­vi­tys­ten kaut­ta. Li­säk­si tie­to­ko­neet an­ta­vat tar­peek­si las­ken­ta­te­hoa ko­ne­nä­ön ja Li­DA­Rin pro­ses­soin­tiin.

Uu­si tur­val­li­suus­tek­no­lo­gia on osoi­tus Vol­von ha­lus­ta työs­ken­nel­lä yh­des­sä tek­no­lo­gi­a­joh­ta­jien, ku­ten Lu­mi­na­rin, NVI­DI­An ja Zen­se­ac­tin, kans­sa ja val­mis­taa mah­dol­li­sim­man hy­viä ja tur­val­li­sia au­to­ja asi­ak­kail­leen. Nämä ja mo­net muut kump­pa­nuu­det an­ta­vat Vol­vol­le tek­no­lo­gi­sen pe­rus­tan re­a­goi­da no­pe­as­ti täl­lä ala­ti muut­tu­val­la te­ol­li­suu­de­na­lal­la.

Vol­vo-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN