Silentium on aloittamassa aktiivista ARNC (Active Road Noise Cancellation) -tekniikkaansa sen jälkeen, kun maailmanlaajuinen autonosavalmistaja Hyundai Mobis valitsi sen ensisijaiseksi ARNC-ohjelmistotoimittajaksi.

Silentium on aloittamassa aktiivista ARNC (Active Road Noise Cancellation) -tekniikkaansa sen jälkeen, kun maailmanlaajuinen autonosavalmistaja Hyundai Mobis valitsi sen ensisijaiseksi ARNC-ohjelmistotoimittajaksi.

Silentium

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

Israelissa toimiva tekno­lo­gi­ain­no­vaa­ti­oy­ritys Silentium on erikoistunut luomaan autokohtaisia ääniympäristöjä.

Auto Bild.Uutiset

Si­len­tium tar­jo­aa to­den­ne­tun laa­ja­kais­tai­sen ARNC:n en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä taa­juus­s­pekt­ril­lä 20 Hz - 1 kHz.

Yh­teis­työs­sä Hy­un­dai Mo­bi­sin kans­sa Si­len­tium työs­ken­te­lee nyt usei­den yk­kös­ta­son au­to­te­ol­li­suu­den osa­toi­mit­ta­jien kans­sa, sekä on mu­ka­na joi­den­kin glo­baa­lien OEM-val­mis­ta­jien eli al­ku­pe­räi­so­sien val­mis­ta­jien tuo­tan­to-oh­jel­mis­sa.

Kol­me Si­len­tiu­min ARNC-tek­nii­kal­la va­rus­tet­tua tuo­tan­to­mal­lia on jo mark­ki­noil­la.

Usei­den vuo­sien ke­hi­tys­työn jäl­keen Ja­gu­ar ja Land Ro­ver il­moit­ti­vat en­sim­mäi­si­nä au­ton­val­mis­ta­ji­na, et­tä Si­len­tiu­min ARNC-oh­jel­mis­to in­teg­roi­tiin kol­meen nii­den au­to­mal­liin lo­ka­kuus­sa 2020.

Vii­me vuon­na esi­so­pi­muk­sen al­le­kir­joit­ta­neet Si­len­tium ja Hy­un­dai Mo­bis te­ke­vät nyt yh­teis­työ­tä maa­il­man­laa­jui­ses­ti au­to­jen tuo­tan­to-oh­jel­mas­sa ni­me­ä­mät­tö­mäl­le tuo­te­mer­kil­le, ja li­sää au­top­ro­jek­te­ja on lu­vas­sa.

Silentium

Si­len­tiu­min Aa­si­an-toi­mi­tus­joh­ta­ja Sang Hun Lee kom­men­toi:

"Ak­tii­vi­nen akus­tiik­ka­tek­niik­kam­me voi vä­hen­tää, pois­taa ja pa­ran­taa ään­tä min­kä ta­han­sa ajo­neu­von si­säl­lä, ja se voi toi­mia min­kä ta­han­sa in­fo- ja viih­de­jär­jes­tel­män ja kai­ut­ti­mien kans­sa mis­sä ta­han­sa au­tos­sa – ei siis tar­vi­ta yli­mää­räi­siä in­ves­toin­te­ja tyyp­piin tai kai­ut­ti­mien si­joit­te­luun. Laa­ja­kais­tai­nen me­lun­vai­men­nu­soh­jel­mis­tom­me on jo käy­tös­sä Ja­gu­ar- ja Land Ro­ver -au­tois­sa, em­me­kä mal­ta odot­taa, et­tä pää­sem­me aloit­ta­maan sen laa­jem­man maa­il­man­laa­jui­sen käyt­töö­no­ton, kii­tos uu­den yh­teis­työm­me Hy­un­dai Mo­bi­sin kans­sa."

Ak­tii­vi­ses­ta me­lun­vai­men­nuk­ses­ta (ARNC) on tul­lut enem­män kuin ylel­li­syyt­tä au­to­te­ol­li­suu­des­sa - ter­veys­kes­kei­set ku­lut­ta­jat vaa­ti­vat nyt tuot­tei­ta, jois­sa etu­si­jal­le ase­te­taan mat­kus­ta­jien tur­val­li­suus ja hy­vin­voin­ti.

Ei-toi­vo­tun me­lun pois­ta­mi­ses­ta ja miel­lyt­tä­väm­män akus­ti­sen ym­pä­ris­tön luo­mi­ses­ta tu­lee au­tob­rän­dien vä­lis­ten ero­jen luo­ja.

Si­len­tiu­min tek­niik­ka tar­jo­aa myös au­ton­val­mis­ta­jil­le ta­van vä­hen­tää riip­pu­vuut­taan kal­liis­ta, pas­sii­vi­sis­ta me­lun­vai­men­nus- ja eris­tys­ma­te­ri­aa­leis­ta sekä vä­hen­tää ajo­neu­vo­jen oma­mas­saa – mikä on yhä tär­ke­äm­pi tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­te­ki­jä au­to­te­ol­li­suu­den siir­ty­es­sä uu­teen säh­köi­sen liik­ku­vuu­den ai­ka­kau­teen.

Kuin­ka ak­tii­vi­nen me­lun­vai­men­nus toi­mii?

Si­len­tiu­min ARNC on sa­man­lai­nen kuin pa­ris­sa huip­pu­ta­son vas­ta­me­lu­kuu­lok­keis­sa, mut­ta nii­tä edis­ty­neem­pi, kos­ka sen puit­teis­sa ma­ni­pu­loi­daan suu­rem­paa il­ma­mää­rää.

Jopa kuu­si stra­te­gi­ses­ti si­joi­tet­tua kiih­ty­vyy­san­tu­ria ajo­neu­von alus­tas­sa tark­kai­lee ei-toi­vot­tua tie­me­lua ja lä­het­tää sig­naa­lin ajo­neu­von oh­jau­syk­sik­köön Si­len­tiu­min oh­jel­mis­ton avul­la, joka tois­taa vas­taa­van me­lun­vai­men­nus­sig­naa­lin ajo­neu­von kai­u­tin­jär­jes­tel­män kaut­ta.

Ul­koi­nen melu ja kei­no­te­koi­nen vas­ta­me­lu ta­voit­ta­vat mat­kus­ta­jien tä­ry­kal­vot täs­mäl­leen sa­maan ai­kaan ja ku­mo­a­vat toi­sen­sa.

Si­len­tium-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN