Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella

Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella

Skoda Auto

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Škoda Auto on käynnistänyt akustojen valmistamisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvan MEB-perustekniikan automalleihin. Siten Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella. Noin 250 työntekijän voimin tehtaan uudella tuotantolinjalla syntyy yli 250 000 akustoa vuodessa. Škoda-automallien lisäksi näitä akustoja asennetaan Volkswagenin, Audin ja Seatin MEB-perustekniikan täyssäh­kö­au­toihin.

Auto Bild.Uutiset

Tuo­tan­nos­ta ja lo­gis­tii­kas­ta vas­taa­va Škoda Au­ton hal­li­tuk­sen jä­sen Mic­ha­el Oel­jek­laus to­te­aa:

"Tämä päi­vä on Ško­dal­le eri­tyi­nen: MEB-akus­to­jen tuo­tan­non käyn­nis­ty­mi­sen myö­tä me val­mis­tam­me nyt täys­säh­kö­au­to­jen tär­kein­tä kom­po­nent­tia. Si­ten olem­me jäl­leen saa­vut­ta­neet yh­den tär­ke­än ta­voit­teen mat­kal­lam­me koh­ti säh­köl­lä liik­ku­mis­ta. Kii­tän koko tii­miä, joka ku­lu­nei­den kuu­kau­sien ai­ka­na on teh­nyt val­ta­vas­ti työ­tä uu­den tuo­tan­to­lin­jan pys­tyt­tä­mi­ses­sä. Noin 130 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­nin myö­tä pys­tym­me nyt val­mis­ta­maan yli 250 000 MEB-akus­toa vuo­des­sa –

Ško­dan täys­säh­kö­au­toi­hin sekä muil­le Volks­wa­gen-kon­ser­nin au­to­mer­keil­le. Pää­mää­räm­me on sel­vä: ha­lu­am­me val­mis­taa säh­kö­au­to­kom­po­nent­te­ja tai täys­säh­kö­au­to­ja kai­kil­la kol­mel­la teh­taal­lam­me Tše­kin ta­sa­val­las­sa vuo­teen 2030 men­nes­sä".

Škoda Au­ton kom­po­nent­ti­tuo­tan­non joh­ta­ja Chris­ti­an Blei­el sa­noo:

"Uu­si MEB-akus­to­jen tuo­tan­to­lin­jam­me on alan huip­pua te­hok­kuu­des­sa, au­to­maa­ti­os­sa, tark­kuu­des­sa, puh­tau­des­sa ja di­gi­taa­li­suu­des­sa. Mo­ni­mut­kai­sen tuo­tan­to­lai­tos­tek­no­lo­gi­an käyt­töön ot­ta­mi­ses­sa olem­me hyö­dyn­tä­neet vuo­si­kym­men­ten mit­taan ke­rät­tyä asi­an­tun­te­mus­ta ja ko­ke­mus­ta. Luo­tam­me erit­täin mo­ti­voi­tu­nee­seen ja pä­te­vään hen­ki­lös­tööm­me. Yh­teis­työs­sä VW-kon­ser­nin kom­po­nent­ti­tuo­tan­non, yh­teis­työ­y­ri­tys­tem­me sekä ali­hank­ki­joi­dem­me kans­sa otam­me nyt akus­to­jen val­mis­tuk­sen käyn­nis­tä­mi­sel­lä mer­kit­tä­vän as­ke­leen kul­kies­sam­me polt­to­moot­to­reis­ta koh­ti säh­köl­lä liik­ku­mis­ta. Seu­raa­van virs­tan­pyl­vään saa­vu­tam­me vuo­den 2023 lop­puun men­nes­sä, kun tuo­tan­non seu­raa­va laa­jen­ta­mis­vai­he saa­daan käyn­tiin. Sil­loin val­mis­tam­me yli 380 000 akus­toa vuo­des­sa".

Mladá Bo­les­la­vin teh­das on ai­nut MEB-akus­to­ja val­mis­ta­va teh­das Eu­roo­pas­sa Sak­san ul­ko­puo­lel­la: pie­nim­män kah­dek­san­mo­duu­li­sen akus­ton brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 55 kWh (52 kWh net­to) ja kes­kim­mäi­sen yh­dek­sän­mo­duu­li­sen 62 kWh (58 kWh net­to).

Suu­rim­mas­sa akus­tos­sa on 12 mo­duu­lia ja 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin brut­to­ka­pa­si­teet­ti (77 kWh net­to).

Skoda Auto

Akus­to­jen jo­kai­ses­sa mo­duu­lis­sa on 24 ak­ku­ken­noa. Nii­den li­säk­si akus­to koos­tuu ak­ku­ko­te­los­ta, in­teg­roi­dus­ta jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mäs­tä, akun­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäs­tä ja liit­ti­mis­tä.

Škoda Au­to val­mis­taa Mladá Bo­les­la­vin teh­taal­laan myös mui­ta säh­kö­au­to­kom­po­nent­te­ja: la­dat­ta­vis­sa Su­perb iV- ja Oc­ta­via iV -hyb­ri­di­mal­leis­sa sekä muis­sa Volks­wa­gen-kon­ser­nin la­dat­ta­vis­sa hyb­ri­di­mal­leis­sa käy­tet­tä­viä kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku­ja on val­mis­tet­tu täl­lä teh­taal­la syk­sys­tä 2019 al­ka­en.

Ško­dan säh­köis­ty­mi­sen mat­kan vauh­ti kiih­tyy uu­den tuo­tan­to­lin­jan käyn­nis­ty­mi­sen myö­tä.

Tu­le­vai­suus­st­ra­te­gi­an­sa Next Le­vel – Škoda Stra­te­gy 2030 yh­te­nä tär­keim­pä­nä ta­voit­tee­na Ško­dal­la on tä­män vuo­si­kym­me­nen lop­puun men­nes­sä val­mis­taa täys­säh­kö­au­to­ja tai säh­kö­au­to­kom­po­nent­te­ja jo­kai­sel­la kol­mel­la teh­taal­laan Tše­kin ta­sa­val­las­sa.

Täl­lä ta­voit­teel­la tur­va­taan ole­mas­sa ole­vat työ­pai­kat ja luo­daan uu­sia. Vuo­si­kym­me­nen lop­puun men­nes­sä Škoda en­nus­taa täys­säh­kö­au­to­jen osuu­den Eu­roo­pan myyn­nis­tään ole­van mark­ki­noi­den ke­hit­ty­mi­ses­tä riip­pu­en jopa 50‒70 pro­sent­tia.

Tä­män saa­vut­ta­mi­sek­si Škoda Au­to jat­kaa au­to­mal­lis­ton­sa säh­köis­tä­mis­tä tu­le­vi­na vuo­si­na.

Vuo­teen 2030 men­nes­sä mal­lis­to laa­je­nee vä­hin­tään kol­mel­la täys­säh­kö­au­tol­la, jot­ka kool­taan ja hin­nal­taan si­joit­tu­vat Škoda Eny­aq iV:n ala­puo­lel­le.

Skoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU