Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella

Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella

Skoda Auto

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Škoda Auto on käynnistänyt akustojen valmistamisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvan MEB-perustekniikan automalleihin. Siten Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella. Noin 250 työntekijän voimin tehtaan uudella tuotantolinjalla syntyy yli 250 000 akustoa vuodessa. Škoda-automallien lisäksi näitä akustoja asennetaan Volkswagenin, Audin ja Seatin MEB-perustekniikan täyssäh­kö­au­toihin.

Auto Bild.Uutiset

Tuo­tan­nos­ta ja lo­gis­tii­kas­ta vas­taa­va Škoda Au­ton hal­li­tuk­sen jä­sen Mic­ha­el Oel­jek­laus to­te­aa:

"Tämä päi­vä on Ško­dal­le eri­tyi­nen: MEB-akus­to­jen tuo­tan­non käyn­nis­ty­mi­sen myö­tä me val­mis­tam­me nyt täys­säh­kö­au­to­jen tär­kein­tä kom­po­nent­tia. Si­ten olem­me jäl­leen saa­vut­ta­neet yh­den tär­ke­än ta­voit­teen mat­kal­lam­me koh­ti säh­köl­lä liik­ku­mis­ta. Kii­tän koko tii­miä, joka ku­lu­nei­den kuu­kau­sien ai­ka­na on teh­nyt val­ta­vas­ti työ­tä uu­den tuo­tan­to­lin­jan pys­tyt­tä­mi­ses­sä. Noin 130 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­nin myö­tä pys­tym­me nyt val­mis­ta­maan yli 250 000 MEB-akus­toa vuo­des­sa –

Ško­dan täys­säh­kö­au­toi­hin sekä muil­le Volks­wa­gen-kon­ser­nin au­to­mer­keil­le. Pää­mää­räm­me on sel­vä: ha­lu­am­me val­mis­taa säh­kö­au­to­kom­po­nent­te­ja tai täys­säh­kö­au­to­ja kai­kil­la kol­mel­la teh­taal­lam­me Tše­kin ta­sa­val­las­sa vuo­teen 2030 men­nes­sä".

Škoda Au­ton kom­po­nent­ti­tuo­tan­non joh­ta­ja Chris­ti­an Blei­el sa­noo:

"Uu­si MEB-akus­to­jen tuo­tan­to­lin­jam­me on alan huip­pua te­hok­kuu­des­sa, au­to­maa­ti­os­sa, tark­kuu­des­sa, puh­tau­des­sa ja di­gi­taa­li­suu­des­sa. Mo­ni­mut­kai­sen tuo­tan­to­lai­tos­tek­no­lo­gi­an käyt­töön ot­ta­mi­ses­sa olem­me hyö­dyn­tä­neet vuo­si­kym­men­ten mit­taan ke­rät­tyä asi­an­tun­te­mus­ta ja ko­ke­mus­ta. Luo­tam­me erit­täin mo­ti­voi­tu­nee­seen ja pä­te­vään hen­ki­lös­tööm­me. Yh­teis­työs­sä VW-kon­ser­nin kom­po­nent­ti­tuo­tan­non, yh­teis­työ­y­ri­tys­tem­me sekä ali­hank­ki­joi­dem­me kans­sa otam­me nyt akus­to­jen val­mis­tuk­sen käyn­nis­tä­mi­sel­lä mer­kit­tä­vän as­ke­leen kul­kies­sam­me polt­to­moot­to­reis­ta koh­ti säh­köl­lä liik­ku­mis­ta. Seu­raa­van virs­tan­pyl­vään saa­vu­tam­me vuo­den 2023 lop­puun men­nes­sä, kun tuo­tan­non seu­raa­va laa­jen­ta­mis­vai­he saa­daan käyn­tiin. Sil­loin val­mis­tam­me yli 380 000 akus­toa vuo­des­sa".

Mladá Bo­les­la­vin teh­das on ai­nut MEB-akus­to­ja val­mis­ta­va teh­das Eu­roo­pas­sa Sak­san ul­ko­puo­lel­la: pie­nim­män kah­dek­san­mo­duu­li­sen akus­ton brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 55 kWh (52 kWh net­to) ja kes­kim­mäi­sen yh­dek­sän­mo­duu­li­sen 62 kWh (58 kWh net­to).

Suu­rim­mas­sa akus­tos­sa on 12 mo­duu­lia ja 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin brut­to­ka­pa­si­teet­ti (77 kWh net­to).

Skoda Auto

Akus­to­jen jo­kai­ses­sa mo­duu­lis­sa on 24 ak­ku­ken­noa. Nii­den li­säk­si akus­to koos­tuu ak­ku­ko­te­los­ta, in­teg­roi­dus­ta jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mäs­tä, akun­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäs­tä ja liit­ti­mis­tä.

Škoda Au­to val­mis­taa Mladá Bo­les­la­vin teh­taal­laan myös mui­ta säh­kö­au­to­kom­po­nent­te­ja: la­dat­ta­vis­sa Su­perb iV- ja Oc­ta­via iV -hyb­ri­di­mal­leis­sa sekä muis­sa Volks­wa­gen-kon­ser­nin la­dat­ta­vis­sa hyb­ri­di­mal­leis­sa käy­tet­tä­viä kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku­ja on val­mis­tet­tu täl­lä teh­taal­la syk­sys­tä 2019 al­ka­en.

Ško­dan säh­köis­ty­mi­sen mat­kan vauh­ti kiih­tyy uu­den tuo­tan­to­lin­jan käyn­nis­ty­mi­sen myö­tä.

Tu­le­vai­suus­st­ra­te­gi­an­sa Next Le­vel – Škoda Stra­te­gy 2030 yh­te­nä tär­keim­pä­nä ta­voit­tee­na Ško­dal­la on tä­män vuo­si­kym­me­nen lop­puun men­nes­sä val­mis­taa täys­säh­kö­au­to­ja tai säh­kö­au­to­kom­po­nent­te­ja jo­kai­sel­la kol­mel­la teh­taal­laan Tše­kin ta­sa­val­las­sa.

Täl­lä ta­voit­teel­la tur­va­taan ole­mas­sa ole­vat työ­pai­kat ja luo­daan uu­sia. Vuo­si­kym­me­nen lop­puun men­nes­sä Škoda en­nus­taa täys­säh­kö­au­to­jen osuu­den Eu­roo­pan myyn­nis­tään ole­van mark­ki­noi­den ke­hit­ty­mi­ses­tä riip­pu­en jopa 50‒70 pro­sent­tia.

Tä­män saa­vut­ta­mi­sek­si Škoda Au­to jat­kaa au­to­mal­lis­ton­sa säh­köis­tä­mis­tä tu­le­vi­na vuo­si­na.

Vuo­teen 2030 men­nes­sä mal­lis­to laa­je­nee vä­hin­tään kol­mel­la täys­säh­kö­au­tol­la, jot­ka kool­taan ja hin­nal­taan si­joit­tu­vat Škoda Eny­aq iV:n ala­puo­lel­le.

Skoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN