Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella
Skoda Auto
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Škoda Auto on käynnistänyt akustojen valmistamisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvan MEB-perustekniikan automalleihin. Siten Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella. Noin 250 työntekijän voimin tehtaan uudella tuotantolinjalla syntyy yli 250 000 akustoa vuodessa. Škoda-automallien lisäksi näitä akustoja asennetaan Volkswagenin, Audin ja Seatin MEB-perustekniikan täyssähköautoihin.
Tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus toteaa:
"Tämä päivä on Škodalle erityinen: MEB-akustojen tuotannon käynnistymisen myötä me valmistamme nyt täyssähköautojen tärkeintä komponenttia. Siten olemme jälleen saavuttaneet yhden tärkeän tavoitteen matkallamme kohti sähköllä liikkumista. Kiitän koko tiimiä, joka kuluneiden kuukausien aikana on tehnyt valtavasti työtä uuden tuotantolinjan pystyttämisessä. Noin 130 miljoonan euron investoinnin myötä pystymme nyt valmistamaan yli 250 000 MEB-akustoa vuodessa –
Škodan täyssähköautoihin sekä muille Volkswagen-konsernin automerkeille. Päämäärämme on selvä: haluamme valmistaa sähköautokomponentteja tai täyssähköautoja kaikilla kolmella tehtaallamme Tšekin tasavallassa vuoteen 2030 mennessä".
Škoda Auton komponenttituotannon johtaja Christian Bleiel sanoo:
"Uusi MEB-akustojen tuotantolinjamme on alan huippua tehokkuudessa, automaatiossa, tarkkuudessa, puhtaudessa ja digitaalisuudessa. Monimutkaisen tuotantolaitosteknologian käyttöön ottamisessa olemme hyödyntäneet vuosikymmenten mittaan kerättyä asiantuntemusta ja kokemusta. Luotamme erittäin motivoituneeseen ja pätevään henkilöstöömme. Yhteistyössä VW-konsernin komponenttituotannon, yhteistyöyritystemme sekä alihankkijoidemme kanssa otamme nyt akustojen valmistuksen käynnistämisellä merkittävän askeleen kulkiessamme polttomoottoreista kohti sähköllä liikkumista. Seuraavan virstanpylvään saavutamme vuoden 2023 loppuun mennessä, kun tuotannon seuraava laajentamisvaihe saadaan käyntiin. Silloin valmistamme yli 380 000 akustoa vuodessa".
Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella: pienimmän kahdeksanmoduulisen akuston bruttokapasiteetti on 55 kWh (52 kWh netto) ja keskimmäisen yhdeksänmoduulisen 62 kWh (58 kWh netto).
Suurimmassa akustossa on 12 moduulia ja 82 kilowattitunnin bruttokapasiteetti (77 kWh netto).
Skoda Auto
Akustojen jokaisessa moduulissa on 24 akkukennoa. Niiden lisäksi akusto koostuu akkukotelosta, integroidusta jäähdytysjärjestelmästä, akunhallintajärjestelmästä ja liittimistä.
Škoda Auto valmistaa Mladá Boleslavin tehtaallaan myös muita sähköautokomponentteja: ladattavissa Superb iV- ja Octavia iV -hybridimalleissa sekä muissa Volkswagen-konsernin ladattavissa hybridimalleissa käytettäviä korkeajänniteakkuja on valmistettu tällä tehtaalla syksystä 2019 alkaen.
Škodan sähköistymisen matkan vauhti kiihtyy uuden tuotantolinjan käynnistymisen myötä.
Tulevaisuusstrategiansa Next Level – Škoda Strategy 2030 yhtenä tärkeimpänä tavoitteena Škodalla on tämän vuosikymmenen loppuun mennessä valmistaa täyssähköautoja tai sähköautokomponentteja jokaisella kolmella tehtaallaan Tšekin tasavallassa.
Tällä tavoitteella turvataan olemassa olevat työpaikat ja luodaan uusia. Vuosikymmenen loppuun mennessä Škoda ennustaa täyssähköautojen osuuden Euroopan myynnistään olevan markkinoiden kehittymisestä riippuen jopa 50‒70 prosenttia.
Tämän saavuttamiseksi Škoda Auto jatkaa automallistonsa sähköistämistä tulevina vuosina.
Vuoteen 2030 mennessä mallisto laajenee vähintään kolmella täyssähköautolla, jotka kooltaan ja hinnaltaan sijoittuvat Škoda Enyaq iV:n alapuolelle.
Skoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Ab-luokan voimaa Italiasta
HEDD Audion uusi kartio
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI