Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö. Tekoälypohjainen ChatGPT-botti tullaan integroimaan Laura-puheohjausavustajaan. Tämä tuo koko joukon uusia ominaisuuksia, jotka ylittävät aiemmin käytettyjen uheohjauskomentojen mahdollisuudet. Uusina avustimina Škoda Octaviaan tulevat tarjolle edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin ja etäpysäköintiavustin Remote Park Assist.
Škoda Auto
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Škoda Auto päivittää suosikkimallinsa Octavian sekä Liftback- että Combi-korimallin osalta. Škoda Octavian sisustukseen tulee tarjolle yhdeksän designvalintaa, 13-tuumainen multimedianäyttö, sekä muun muassa enemmän vastuullisia materiaaleja. Tulossa on myös ChatGPT-botin integrointi.
Škoda Auto päivittää suosikkimallinsa Škoda Octavian sekä Liftback- että Combi-korimallin osalta.
Yli seitsemän miljoonaa kappaletta valmistettu Škoda Octavia on Škodan myydyin automalli.
Etu- ja takapuskuri ovat saaneet uuden muotoilun, ja jäähdyttimen Škoda-säleikkö on päivitetty.
Uudistuksiin lukeutuvat myös uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot, uudistetut LED-takavalot dynaamisin vilkuin ja saattovaloanimaatioin, sekä uudet kevytmetallivanteet.
Tarjolla on nyt neljä varustetasoa – Essence, Selection, SportLine ja RS – sekä sisustuksen yhdeksän designvalintaa.
Suomeen on suunnitteilla edellisten neljän varustetason lisäksi myös viides varustetaso, eli Style.
Tekoälypohjainen ChatGPT-botti
Istuimien, kojelaudan ja ovien verhoilujen uusien ja vastuullisten materiaalien lisäksi vakiovarustus sisältää uuden 10-tuumaisen digitaalisen mittariston.
Neljännen sukupolven Škoda Octavian myötä esitelty 10-tuumainen muunneltava digitaalinen mittaristo on edelleen saatavissa.
Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö.
Tekoälypohjainen ChatGPT-botti tullaan integroimaan Laura-puheohjausavustajaan. Tämä tuo koko joukon uusia ominaisuuksia, jotka ylittävät aiemmin käytettyjen puheohjauskomentojen mahdollisuudet.
Uusina avustimina Škoda Octaviaan tulevat tarjolle edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin ja etäpysäköintiavustin Remote Park Assist.
Laaja moottorivalikoima
Škoda Octavian moottorivaihtoehdot alkavat 1.5 TSI -bensiinimoottorista ja 2.0 TDI -turbodieselistä.
Näiden kummankin teho on 85 kW (116 hv), ja niiden yhteydessä autossa on 6-portainen käsivaihteisto.
Škoda Octavian moottorivaihtoehdot alkavat 1.5 TSI -bensiinimoottorista ja 2.0 TDI -turbodieselistä. Näiden kummankin teho on 85 kW (116 hv), ja niiden yhteydessä autossa on 6-portainen käsivaihteisto. Kuten 110-kilowattiseen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottoriin, myös alkaen-tason bensiinimoottoriin on tarjolla kevythybriditekniikka ja DSG-vaihteisto.
Škoda Auto
Kuten 110-kilowattiseen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottoriin, myös alkaen-tason bensiinimoottoriin on tarjolla kevythybriditekniikka ja DSG-vaihteisto.
Jarrutusenergiaa otetaan talteen vesijäähdytteisellä, hihnakäyttöisellä 48 voltin käynnistingeneraattorilla, joka syöttää näin syntyvän sähkön 48 voltin litiumioniakkuun. Näin moottoria voidaan tukea sähkön voimalla, ja Škoda Octavialla on myös mahdollista rullata moottori sammutettuna.
Kun moottorilta vaaditaan vain vähän tehoa, aktiivinen sylinterilepuutus ACT+ voi kytkeä kaksi sylinteriä pois käytöstä polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi.
Pakokaasuahtimessa on säädellyt johdinsiivet ja erinomainen lämmönhallinta.
2.0 TSI -moottoreissa jopa 15 kW (20 hv) enemmän tehoa
Kummassakin 2.0 TSI -bensiinimoottorissa on 350 barin ruiskutuspaine ja säätyvä venttiilinnousu.
Imuilmanoton optimoinnin ja sisäisten kitkojen pienentämisen ansiosta nämä moottorit kehittävät enemmän tehoa.
Nelivedon yhteydessä saatavassa 150-kilowattisessa (204 hv) moottorissa käytetään Budack-työkiertoa ja korkeampaa puristussuhdetta (12,2:1), minkä ansiosta moottori kehittää tehoa 10 kilowattia (14 hv) enemmän kuin edellinen versio.
Tehokkain bensiinimoottori löytyy Škoda Octavia RS:stä, jonka teho on nyt 195 kW (265 hv), eli 15 kW (20 hv) aiempaa enemmän.
Istuimien, kojelaudan ja ovien verhoilujen uusien ja vastuullisten materiaalien lisäksi vakiovarustus sisältää uuden 10-tuumaisen digitaalisen mittariston. Neljännen sukupolven Škoda Octavian myötä esitelty 10-tuumainen muunneltava digitaalinen mittaristo on edelleen saatavissa.
Škoda Auto
Turbodieselin pakokaasujen puhdistuksessa pelkistysaineen kaksoisannostelu
Kummassakin 2.0 TDI -moottorissa kampiakseli ja teräksiset männät pienentävät tehokkaasti lämpöhäviöitä samalla lisäten palamisnopeutta.
Ruiskutuspaine on 2 200 bar.
Pakokaasuahtimen johdinsiivet ovat säädellyt varmistaen optimaalisen ahtopaineen laajalla kierroslukualueella ja moottorin miellyttävämmän teholuonteen.
Pakokaasujen optimoidussa puhdistusjärjestelmässä typen oksidien (NOx) päästöä pienentävät NOx-katalysaattorit on asennettu lähelle moottoria.
Näiden sarjaan kytkettyjen katalysaattoreiden etupuolelle suihkutetaan AdBlue-lisäaine kaksoisannostelulla.
Saataville jopa 10 turvatyynyä
Škoda on myös laajentanut Škoda Octavian aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden varustusta: edelleen kehitetty kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä käyttää toiminnassaan aiempaa monipuolisempia tietoja kuljettajan toiminnan analysoinnissa.
Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö.
Škoda Auto
Lisäksi uudistuneeseen Škoda Octaviaan tulee saataville yhteensä jopa 10 turvatyynyä.
Škoda Octavian uusi kaksiulotteinen Škoda-logo ja takaluukun tekstilogo ovat Škodan päivitetyn brändi-ilmeen mukaiset.
Škodan suosituin automalli saa nyt uudet etu- ja takahelmat, joiden myötä Škoda Octavian ja Škoda Octavia Combin pituus kasvaa yhdeksällä millimetrillä 4 698 millimetriin.
Keulan alemmat ilmanottoaukot, Air Curtain -ilmanohjausaukot ja etupyöränkoteloiden liittymäkohdat etuhelmaan ovat muotoilultaan uudet, ja keulailmeen dynaamisuutta korostavat.
Lisäksi muotoilijat ovat uudistaneet jäähdyttimen Škoda-säleikön sivureunat, sovittamalla ne uusien ajovaloyksiköiden korkeuteen.
Edelleen kehitetyt ajovalo- ja takavaloyksiköt parantavat näkyvyyttä ja turvallisuutta
Perustason ajovalot on toteutettu LED-tekniikalla.
Uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot ovat saatavilla Selection-varustetason yhteyteen; SportLine- ja RS-malleissa ne ovat vakiovarusteena.
Näissä keulaan uuden valoilmeen luovissa ajovaloissa on kaksi LED-moduulia ja tyylikkäät, uudet Crystallinium-elementit.
Ne korostavat ajovaloyksiköiden muotoa ja näyttävät värilliseltä kristallilasilta. Ajovaloyksiköiden ulommat kaksois-LED-moduulit tuottavat lähi- ja kaukovalon, ja sisemmässä LED-moduulissa on 36 erillistä matriisisegmenttiä kahdessa rivissä, mikä on 12 matriisisegmenttiä aiempaa enemmän.
Siten nämä valot valaisevat entistä tehokkaammin, ja vastaantulijat varjostetaan kaukovalokuviosta vieläkin tarkemmin.
Sumuvalot on korvattu joka sään valotoiminnolla, jolla ajovalot mukautetaan huonompiin olosuhteisiin.
LED-takavaloista on tarjolla kaksi eri versiota – perusversio ja huippuversio.
Huippuversion takavaloissa on lisänä Coming/Leaving Home -saattovaloanimaatiot sekä dynaamiset vilkut.
Takavalot yltävät pitkälle takaluukkuun, seuraten takavalojen tuttua C-kirjaimen muotoa.
Ulkovärit ja uudet kevytmetallivanteet
Uusia vannevaihtoehtoja ovat esimerkiksi aerodynaamisesti optimoidut 16-tuumaiset Matar-kevytmetallivanteet, 18-tuumaiset Lerna-kevytmetallivanteet, sekä RS-malliversiokohtaiset 19-tuumaiset kiillotetut tai antrasiitin väriset Elias-kevytmetallivanteet, joissa on mustat Aero-kapselit.
Škoda Octavian ulkovärivaihtoehtoina on yksi perusväri, kaksi erikoisväriä ja seitsemän metalliväriä.
Uudistuneen Škoda Octavia RS:n moottori on 2.0 TSI teholtaan 195 kW (265 hv). Tehoa on 15 kilowattia (20 hv) aiempaa enemmän. Moottori kehittää maksimivääntöä 370 Nm, ja sen yhteydessä vaihteistona on 7-vaihteinen DSG-automaatti. Moottori on tehokas, mutta Budack-työkierron ansiosta samalla myös taloudellinen. Vakiovarustus käsittää 15 millimetriä madalletun sport-alustan, progressiivisen ohjauksen ja elektronisesti säädellyn rajoitetun luiston VAQ-tasauspyörästön, joka varmistaa erinomaisen vetopidon ja dynaamisen ajettavuuden. Octavia RS:n vakiovarustukseen kuuluu myös mustat pakoputkenpäät. Moottorin uusi ohjelmisto tukee auton väkevää äänimaailmaa. Se nostaa moottorin kierroslukua hetkellisesti moottorin käynnistyksen yhteydessä ja tuottaa nautinnolliset äänet sport-ajoasetuksella.
Škoda Auto
Mamba Green -erikoisväri on saatavissa vain SportLine- ja RS-malleihin.
Phoenix Orange -metalliväri on tarjolla ainoastaan Škoda Octavia Combiin.
Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS:n sisätiloja hallitsee sporttinen musta.
Vakiovarustukseen kuuluvat esimekiksi 13-tuumainen multimedianäyttö ja navigointi, sekä Combissa automaattisesti puoliväliin avautuva tavaratilan suojapeite.
Sisustukseen on tarjolla kaksi RS-mallikohtaista designvalintaa: lisävarusteena saatava RS Suedia ja vakiovarustukseen sisältyvä RS kangas.
Sportetuistuimissa on integroidut pääntuet ja koristeena uudet RS-logot. Istuinverhoiluna on tikattu kangas punaisin koristeompelein.
Kojelaudan etuosan verhoilu on neopreenipintainen, ja sitä koristavat punaiset kaksoisompeleet.
Oviverhouksissa käytetään neopreenin ja keinonahkan yhdistelmää. Ovien koristelistat ovat kiiltävän mustat, ja kojelaudan koristelistoissa on hiilikuitujäljitelmällinen viimeistely.
Kolmipuolainen sport-monitoimiohjauspyörä on nahkainen ja lämmitettävä. Poljinpinnat ovat metalliset.
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Striimeri kämmenelle
Serblin & Sonin vahvistimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Pro-Jectin levynlitistäjä
Tune Six
Rotelin minivahvistin/dac
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi