Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö. Tekoälypohjainen ChatGPT-botti tullaan integroimaan Laura-puheohjausavustajaan. Tämä tuo koko joukon uusia ominaisuuksia, jotka ylittävät aiemmin käytettyjen uheohjauskomentojen mahdollisuudet. Uusina avustimina Škoda Octaviaan tulevat tarjolle edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin ja etäpysäköintiavustin Remote Park Assist.

Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö. Tekoälypohjainen ChatGPT-botti tullaan integroimaan Laura-puheohjausavustajaan. Tämä tuo koko joukon uusia ominaisuuksia, jotka ylittävät aiemmin käytettyjen uheohjauskomentojen mahdollisuudet. Uusina avustimina Škoda Octaviaan tulevat tarjolle edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin ja etäpysäköintiavustin Remote Park Assist.

Škoda Auto

Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi

Škoda Auto päivittää suosikkimallinsa Octavian sekä Liftback- että Combi-korimallin osalta. Škoda Octavian sisustukseen tulee tarjolle yhdeksän designvalintaa, 13-tuumainen multimedianäyttö, sekä muun muassa enemmän vastuullisia materiaaleja. Tulossa on myös ChatGPT-botin integrointi.

Auto Bild.Uutiset

Škoda Au­to päi­vit­tää suo­sik­ki­mal­lin­sa Škoda Oc­ta­vi­an sekä Lift­back- et­tä Com­bi-ko­ri­mal­lin osal­ta.

Yli seit­se­män mil­joo­naa kap­pa­let­ta val­mis­tet­tu Škoda Oc­ta­via on Ško­dan myy­dyin au­to­mal­li.

Etu- ja ta­ka­pus­ku­ri ovat saa­neet uu­den muo­toi­lun, ja jääh­dyt­ti­men Škoda-sä­leik­kö on päi­vi­tet­ty.

Uu­dis­tuk­siin lu­keu­tu­vat myös uu­den su­ku­pol­ven Mat­rix LED -ajo­va­lot, uu­dis­te­tut LED-ta­ka­va­lot dy­naa­mi­sin vil­kuin ja saat­to­va­lo­a­ni­maa­ti­oin, sekä uu­det ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Tar­jol­la on nyt nel­jä va­rus­te­ta­soa – Es­sen­ce, Se­lec­ti­on, Sport­Li­ne ja RS – sekä si­sus­tuk­sen yh­dek­sän de­sign­va­lin­taa.

Suo­meen on suun­nit­teil­la edel­lis­ten nel­jän va­rus­te­ta­son li­säk­si myös vii­des va­rus­te­ta­so, eli Style.

Te­ko­ä­ly­poh­jai­nen ChatGPT-bot­ti

Is­tui­mien, ko­je­lau­dan ja ovien ver­hoi­lu­jen uu­sien ja vas­tuul­lis­ten ma­te­ri­aa­lien li­säk­si va­ki­o­va­rus­tus si­säl­tää uu­den 10-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton.

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Škoda Oc­ta­vi­an myö­tä esi­tel­ty 10-tuu­mai­nen muun­nel­ta­va di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to on edel­leen saa­ta­vis­sa.

En­sim­mäis­tä ker­taa Škoda Oc­ta­vi­aan tu­lee tar­jol­le 13-tuu­mai­nen mul­ti­me­di­a­näyt­tö.

Te­ko­ä­ly­poh­jai­nen ChatGPT-bot­ti tul­laan in­teg­roi­maan Lau­ra-pu­he­oh­jau­sa­vus­ta­jaan. Tämä tuo koko jou­kon uu­sia omi­nai­suuk­sia, jot­ka ylit­tä­vät ai­em­min käy­tet­ty­jen pu­he­oh­jaus­ko­men­to­jen mah­dol­li­suu­det.

Uu­si­na avus­ti­mi­na Škoda Oc­ta­vi­aan tu­le­vat tar­jol­le edel­leen ke­hi­tet­ty au­to­maat­ti­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin ja etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin Re­mo­te Park As­sist.

Laa­ja moot­to­ri­va­li­koi­ma

Škoda Oc­ta­vi­an moot­to­ri­vaih­to­eh­dot al­ka­vat 1.5 TSI -ben­sii­ni­moot­to­ris­ta ja 2.0 TDI -tur­bo­die­se­lis­tä.

Näi­den kum­man­kin teho on 85 kW (116 hv), ja nii­den yh­tey­des­sä au­tos­sa on 6-por­tai­nen kä­si­vaih­teis­to.

Škoda Octavian moottorivaihtoehdot alkavat 1.5 TSI -bensiinimoottorista ja 2.0 TDI -turbodieselistä. Näiden kummankin teho on 85 kW (116 hv), ja niiden yhteydessä autossa on 6-portainen käsivaihteisto. Kuten 110-kilowattiseen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottoriin, myös alkaen-tason bensiinimoottoriin on tarjolla kevythybriditekniikka ja DSG-vaihteisto.

Škoda Octavian moottorivaihtoehdot alkavat 1.5 TSI -bensiinimoottorista ja 2.0 TDI -turbodieselistä. Näiden kummankin teho on 85 kW (116 hv), ja niiden yhteydessä autossa on 6-portainen käsivaihteisto. Kuten 110-kilowattiseen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottoriin, myös alkaen-tason bensiinimoottoriin on tarjolla kevythybriditekniikka ja DSG-vaihteisto.

Škoda Auto

Ku­ten 110-ki­lo­wat­ti­seen (150 hv) 1.5 TSI -ben­sii­ni­moot­to­riin, myös al­ka­en-ta­son ben­sii­ni­moot­to­riin on tar­jol­la ke­vyt­hyb­ri­di­tek­niik­ka ja DSG-vaih­teis­to.

Jar­ru­tu­se­ner­gi­aa ote­taan tal­teen ve­si­jääh­dyt­tei­sel­lä, hih­na­käyt­töi­sel­lä 48 vol­tin käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ril­la, joka syöt­tää näin syn­ty­vän säh­kön 48 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­ak­kuun. Näin moot­to­ria voi­daan tu­kea säh­kön voi­mal­la, ja Škoda Oc­ta­vi­al­la on myös mah­dol­lis­ta rul­la­ta moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na.

Kun moot­to­ril­ta vaa­di­taan vain vä­hän te­hoa, ak­tii­vi­nen sy­lin­te­ri­le­puu­tus ACT+ voi kyt­keä kak­si sy­lin­te­riä pois käy­tös­tä polt­to­ai­neen ku­lu­tuk­sen pie­nen­tä­mi­sek­si.

Pa­ko­kaa­su­ah­ti­mes­sa on sää­del­lyt joh­din­sii­vet ja eri­no­mai­nen läm­mön­hal­lin­ta.

2.0 TSI -moot­to­reis­sa jopa 15 kW (20 hv) enem­män te­hoa

Kum­mas­sa­kin 2.0 TSI -ben­sii­ni­moot­to­ris­sa on 350 ba­rin ruis­ku­tus­pai­ne ja sää­ty­vä vent­tii­lin­nou­su.

Imuil­ma­no­ton op­ti­moin­nin ja si­säis­ten kit­ko­jen pie­nen­tä­mi­sen an­si­os­ta nämä moot­to­rit ke­hit­tä­vät enem­män te­hoa.

Ne­li­ve­don yh­tey­des­sä saa­ta­vas­sa 150-ki­lo­wat­ti­ses­sa (204 hv) moot­to­ris­sa käy­te­tään Bu­dack-työ­kier­toa ja kor­ke­am­paa pu­ris­tus­suh­det­ta (12,2:1), min­kä an­si­os­ta moot­to­ri ke­hit­tää te­hoa 10 ki­lo­wat­tia (14 hv) enem­män kuin edel­li­nen ver­sio.

Te­hok­kain ben­sii­ni­moot­to­ri löy­tyy Škoda Oc­ta­via RS:stä, jon­ka teho on nyt 195 kW (265 hv), eli 15 kW (20 hv) ai­em­paa enem­män.

Istuimien, kojelaudan ja ovien verhoilujen uusien ja vastuullisten materiaalien lisäksi vakiovarustus sisältää uuden 10-tuumaisen digitaalisen mittariston. Neljännen sukupolven Škoda Octavian myötä esitelty 10-tuumainen muunneltava digitaalinen mittaristo on edelleen saatavissa.

Istuimien, kojelaudan ja ovien verhoilujen uusien ja vastuullisten materiaalien lisäksi vakiovarustus sisältää uuden 10-tuumaisen digitaalisen mittariston. Neljännen sukupolven Škoda Octavian myötä esitelty 10-tuumainen muunneltava digitaalinen mittaristo on edelleen saatavissa.

Škoda Auto

Tur­bo­die­se­lin pa­ko­kaa­su­jen puh­dis­tuk­ses­sa pel­kis­ty­sai­neen kak­soi­san­nos­te­lu

Kum­mas­sa­kin 2.0 TDI -moot­to­ris­sa kam­pi­ak­se­li ja te­räk­si­set män­nät pie­nen­tä­vät te­hok­kaas­ti läm­pö­hä­vi­öi­tä sa­mal­la li­sä­ten pa­la­mis­no­peut­ta.

Ruis­ku­tus­pai­ne on 2 200 bar.

Pa­ko­kaa­su­ah­ti­men joh­din­sii­vet ovat sää­del­lyt var­mis­ta­en op­ti­maa­li­sen ah­to­pai­neen laa­jal­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la ja moot­to­rin miel­lyt­tä­väm­män te­ho­luon­teen.

Pa­ko­kaa­su­jen op­ti­moi­dus­sa puh­dis­tus­jär­jes­tel­mäs­sä ty­pen ok­si­dien (NOx) pääs­töä pie­nen­tä­vät NOx-ka­ta­ly­saat­to­rit on asen­net­tu lä­hel­le moot­to­ria.

Näi­den sar­jaan kyt­ket­ty­jen ka­ta­ly­saat­to­rei­den etu­puo­lel­le suih­ku­te­taan AdB­lue-li­sä­ai­ne kak­soi­san­nos­te­lul­la.

Saa­ta­vil­le jopa 10 tur­va­tyy­nyä

Škoda on myös laa­jen­ta­nut Škoda Oc­ta­vi­an ak­tii­vi­sen ja pas­sii­vi­sen tur­val­li­suu­den va­rus­tus­ta: edel­leen ke­hi­tet­ty kul­jet­ta­jan vi­reys­ta­son tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä käyt­tää toi­min­nas­saan ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­pia tie­to­ja kul­jet­ta­jan toi­min­nan ana­ly­soin­nis­sa.

Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö.

Ensimmäistä kertaa Škoda Octaviaan tulee tarjolle 13-tuumainen multimedianäyttö.

Škoda Auto

Li­säk­si uu­dis­tu­nee­seen Škoda Oc­ta­vi­aan tu­lee saa­ta­vil­le yh­teen­sä jopa 10 tur­va­tyy­nyä.

Škoda Oc­ta­vi­an uu­si kak­siu­lot­tei­nen Škoda-logo ja ta­ka­luu­kun teks­ti­lo­go ovat Ško­dan päi­vi­te­tyn brän­di-il­meen mu­kai­set.

Ško­dan suo­si­tuin au­to­mal­li saa nyt uu­det etu- ja ta­ka­hel­mat, joi­den myö­tä Škoda Oc­ta­vi­an ja Škoda Oc­ta­via Com­bin pi­tuus kas­vaa yh­dek­säl­lä mil­li­met­ril­lä 4 698 mil­li­met­riin.

Keu­lan alem­mat il­ma­not­to­au­kot, Air Cur­tain -il­ma­noh­jau­sau­kot ja etu­pyö­rän­ko­te­loi­den liit­ty­mä­koh­dat etu­hel­maan ovat muo­toi­lul­taan uu­det, ja keu­lail­meen dy­naa­mi­suut­ta ko­ros­ta­vat.

Li­säk­si muo­toi­li­jat ovat uu­dis­ta­neet jääh­dyt­ti­men Škoda-sä­lei­kön si­vu­reu­nat, so­vit­ta­mal­la ne uu­sien ajo­va­lo­yk­si­köi­den kor­keu­teen.

Edel­leen ke­hi­te­tyt ajo­va­lo- ja ta­ka­va­lo­yk­si­köt pa­ran­ta­vat nä­ky­vyyt­tä ja tur­val­li­suut­ta

Pe­rus­ta­son ajo­va­lot on to­teu­tet­tu LED-tek­nii­kal­la.

Uu­den su­ku­pol­ven Mat­rix LED -ajo­va­lot ovat saa­ta­vil­la Se­lec­ti­on-va­rus­te­ta­son yh­tey­teen; Sport­Li­ne- ja RS-mal­leis­sa ne ovat va­ki­o­va­rus­tee­na.

Näis­sä keu­laan uu­den va­loil­meen luo­vis­sa ajo­va­lois­sa on kak­si LED-mo­duu­lia ja tyy­lik­käät, uu­det Crys­tal­li­nium-ele­men­tit.

Ne ko­ros­ta­vat ajo­va­lo­yk­si­köi­den muo­toa ja näyt­tä­vät vä­ril­li­sel­tä kris­tal­li­la­sil­ta. Ajo­va­lo­yk­si­köi­den ulom­mat kak­sois-LED-mo­duu­lit tuot­ta­vat lähi- ja kau­ko­va­lon, ja si­sem­mäs­sä LED-mo­duu­lis­sa on 36 eril­lis­tä mat­rii­si­seg­ment­tiä kah­des­sa ri­vis­sä, mikä on 12 mat­rii­si­seg­ment­tiä ai­em­paa enem­män.

Si­ten nämä va­lot va­lai­se­vat en­tis­tä te­hok­kaam­min, ja vas­taan­tu­li­jat var­jos­te­taan kau­ko­va­lo­ku­vi­os­ta vie­lä­kin tar­kem­min.

Su­mu­va­lot on kor­vat­tu joka sään va­lo­toi­min­nol­la, jol­la ajo­va­lot mu­kau­te­taan huo­nom­piin olo­suh­tei­siin.

LED-ta­ka­va­lois­ta on tar­jol­la kak­si eri ver­si­o­ta – pe­rus­ver­sio ja huip­pu­ver­sio.

Huip­pu­ver­si­on ta­ka­va­lois­sa on li­sä­nä Co­ming/Le­a­ving Home -saat­to­va­lo­a­ni­maa­ti­ot sekä dy­naa­mi­set vil­kut.

Ta­ka­va­lot yl­tä­vät pit­käl­le ta­ka­luuk­kuun, seu­ra­ten ta­ka­va­lo­jen tut­tua C-kir­jai­men muo­toa.

Ul­ko­vä­rit ja uu­det ke­vyt­me­tal­li­van­teet

Uu­sia van­ne­vaih­to­eh­to­ja ovat esi­mer­kik­si ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti op­ti­moi­dut 16-tuu­mai­set Ma­tar-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, 18-tuu­mai­set Ler­na-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, sekä RS-mal­li­ver­si­o­koh­tai­set 19-tuu­mai­set kiil­lo­te­tut tai ant­ra­sii­tin vä­ri­set Eli­as-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, jois­sa on mus­tat Ae­ro-kap­se­lit.

Škoda Oc­ta­vi­an ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­toi­na on yk­si pe­rus­vä­ri, kak­si eri­kois­vä­riä ja seit­se­män me­tal­li­vä­riä.

Uudistuneen Škoda Octavia RS:n moottori on 2.0 TSI teholtaan 195 kW (265 hv). Tehoa on 15 kilowattia (20 hv) aiempaa enemmän. Moottori kehittää maksimivääntöä 370 Nm, ja sen yhteydessä vaihteistona on 7-vaihteinen DSG-automaatti. Moottori on tehokas, mutta Budack-työkierron ansiosta samalla myös taloudellinen. Vakiovarustus käsittää 15 millimetriä madalletun sport-alustan, progressiivisen ohjauksen ja elektronisesti säädellyn rajoitetun luiston VAQ-tasauspyörästön, joka varmistaa erinomaisen vetopidon ja dynaamisen ajettavuuden. Octavia RS:n vakiovarustukseen kuuluu myös mustat pakoputkenpäät. Moottorin uusi ohjelmisto tukee auton väkevää äänimaailmaa. Se nostaa moottorin kierroslukua hetkellisesti moottorin käynnistyksen yhteydessä ja tuottaa nautinnolliset äänet sport-ajoasetuksella.

Uudistuneen Škoda Octavia RS:n moottori on 2.0 TSI teholtaan 195 kW (265 hv). Tehoa on 15 kilowattia (20 hv) aiempaa enemmän. Moottori kehittää maksimivääntöä 370 Nm, ja sen yhteydessä vaihteistona on 7-vaihteinen DSG-automaatti. Moottori on tehokas, mutta Budack-työkierron ansiosta samalla myös taloudellinen. Vakiovarustus käsittää 15 millimetriä madalletun sport-alustan, progressiivisen ohjauksen ja elektronisesti säädellyn rajoitetun luiston VAQ-tasauspyörästön, joka varmistaa erinomaisen vetopidon ja dynaamisen ajettavuuden. Octavia RS:n vakiovarustukseen kuuluu myös mustat pakoputkenpäät. Moottorin uusi ohjelmisto tukee auton väkevää äänimaailmaa. Se nostaa moottorin kierroslukua hetkellisesti moottorin käynnistyksen yhteydessä ja tuottaa nautinnolliset äänet sport-ajoasetuksella.

Škoda Auto

Mam­ba Green -eri­kois­vä­ri on saa­ta­vis­sa vain Sport­Li­ne- ja RS-mal­lei­hin.

Pho­e­nix Oran­ge -me­tal­li­vä­ri on tar­jol­la ai­no­as­taan Škoda Oc­ta­via Com­biin.

Škoda Oc­ta­via RS

Škoda Oc­ta­via RS:n si­sä­ti­lo­ja hal­lit­see sport­ti­nen mus­ta.

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat esi­me­kik­si 13-tuu­mai­nen mul­ti­me­di­a­näyt­tö ja na­vi­goin­ti, sekä Com­bis­sa au­to­maat­ti­ses­ti puo­li­väliin avau­tu­va ta­va­ra­ti­lan suo­ja­pei­te.

Si­sus­tuk­seen on tar­jol­la kak­si RS-mal­li­koh­tais­ta de­sign­valin­taa: li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va RS Su­e­dia ja va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­ty­vä RS kan­gas.

Sportetuis­tui­mis­sa on in­teg­roi­dut pään­tu­et ja ko­ris­tee­na uu­det RS-lo­got. Is­tuin­ver­hoi­lu­na on tikat­tu kan­gas pu­nai­sin ko­ris­te­om­pe­lein.

Ko­je­lau­dan etuo­san ver­hoi­lu on ne­op­ree­ni­pin­tai­nen, ja sitä ko­ris­ta­vat pu­nai­set kak­soi­som­pe­leet.

Ovi­ver­houk­sis­sa käy­te­tään ne­op­ree­nin ja kei­no­nahkan yh­dis­tel­mää. Ovien ko­ris­te­lis­tat ovat kiil­tä­vän mus­tat, ja ko­je­lau­dan ko­ris­te­lis­tois­sa on hiili­kui­tu­jäl­ji­tel­mäl­li­nen vii­meis­te­ly.

Kol­mi­puo­lai­nen sport-mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on nah­kai­nen ja läm­mi­tet­tä­vä. Pol­jin­pin­nat ovat me­tal­li­set.

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN