smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

 Uusi smart #5 on tehokas ja suorituskykyinen täyssähköinen SUV, joka on kehitetty yhteistyössä smartin ja tunnetun saksalaisen BRABUS-yhtiön kanssa.

Auto Bild.Uutiset

smart #5 BRA­BUS tar­jo­aa te­ho­pa­ke­tin, jos­ta vie­lä vuo­si­kym­men sit­ten pu­hut­tiin vain pre­mium-luo­kan ur­hei­lu­au­to­jen yh­tey­des­sä: te­hoa 475 kW (646 hv) ja vään­töä 710 Nm. Näil­lä eväin ti­la­va SUV kiih­tyy pai­kal­taan 100 km/h no­peu­teen vain 3,8 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on elekt­ro­ni­ses­ti ra­jat­tu no­peu­teen 210 km/h.

Ak­tii­vi­sen ne­li­ve­don tar­jo­a­man pi­don li­säk­si smart #5 tar­jo­aa va­ki­o­va­rus­tei­na mit­ta­van mää­rän edis­ty­nei­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä sekä älyk­kään oh­jaa­mon.

Uu­den smart #5:n mi­tat ovat (pi­tuus/le­veys/kor­keus) 4695/1920/1705 mil­liä ja ak­se­li­vä­li 2900 mil­liä, jo­ten ti­laa on riit­tä­väs­ti kai­kil­le vii­del­le mat­kus­ta­jal­le ja ta­va­roil­le. Myös BRA­BUS-ver­si­ol­la voi ve­tää 1600 ki­lon jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua. Huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­tui­hin säi­ly­tys­rat­kai­sui­hin kuu­luu kaik­ki­aan 34 eri­lais­ta lo­ke­roa ja säi­ly­tys­tas­kua, va­lais­tu etu­ta­va­ra­ti­la “frunk“, sekä 630 lit­ran ta­va­ra­ti­la, joka is­tui­met kaa­det­tui­na ve­nyy jopa 1530-lit­rai­sek­si. Hy­vin vii­meis­tel­lyn mat­kus­ta­mon hie­nouk­sia ovat poik­keuk­sel­li­sen väl­jät ti­lat, täy­del­li­ses­ti ver­hoil­lut pin­nat, pa­no­raa­ma­ka­ton säh­kö­toi­mi­nen au­rin­ko­suo­ja, len­to­ko­ne­tyyp­pi­set led-lu­ku­va­lot sekä 256 vä­ri­sä­vys­sä sää­ty­vä tun­nel­ma­va­lais­tus.

Tek­no­lo­gi­aa ja 800 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mä 

smart on laa­jen­ta­nut Eu­roo­pas­sa säh­kö­au­to­mal­lis­to­aan no­pe­as­sa tah­dis­sa kol­mel­la laa­duk­kaal­la ja in­no­va­tii­vi­sel­la au­to­mal­lil­la. smart tar­jo­aa suo­ri­tus­ky­kyi­sen BRA­BUS-ver­si­on tu­le­van #5-ver­si­on myö­tä koko mal­lis­toon. Muut BRA­BUS-mal­lit ovat kom­pak­ti­luo­kan #1 BRA­BUS ja C-seg­men­tin SUV Coupé- tyyp­pi­nen # 3 BRA­BUS.

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­ton 800 vol­tin jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa no­pe­an ta­sa­vir­ta­la­tauk­sen jopa 400 kW te­hol­la, min­kä an­si­os­ta 100 kWh ak­ku la­tau­tuu 10 %:sta 80 %:iin vain 18 mi­nuu­tis­sa. La­tauk­sen te­hok­kuut­ta eri läm­pö­ti­lois­sa pa­ran­taa la­tauk­sen esi­val­mis­te­lu, joka val­mis­taa akun la­taus­ta var­ten sekä na­vi­goin­nin et­tä kul­jet­ta­jan va­lin­nan pe­rus­teel­la.

Täy­teen la­da­tul­la akul­la #5 BRA­BUS tar­jo­aa jopa 540 ki­lo­met­rin (WLTP) toi­min­ta­mat­kan. Plug & Char­ge -toi­min­to mah­dol­lis­taa sau­mat­to­man ja tur­val­li­sen tun­nis­tau­tu­mi­sen yh­teen­so­pi­vil­la la­tau­sa­se­mil­la.

La­taus­por­tin kaut­ta voi­daan myös ot­taa vir­taa ulos (Ve­hic­le-to-Load) 230 vol­tin jän­nit­teel­lä eri­lais­ten säh­kö­lait­tei­den la­taa­mi­seen tai käyt­tä­mi­seen.

Ne­li­ve­don toi­min­ta 

Ne­li­ve­to toi­mii ajo­ti­lan pe­rus­teel­la joko tar­peen mu­kaan tai jat­ku­vas­ti. Ne­li­ve­don ol­les­sa kyt­ket­ty­nä, ESP-jär­jes­tel­mä sää­tää moot­to­rei­den tuot­ta­maa vään­tö­mo­ment­tia au­to­maat­ti­ses­ti ak­se­lei­den vä­lil­lä. Ajo­ti­lois­sa Sport ja BRA­BUS ne­li­ve­to on ai­na kyt­ket­ty­nä, kun taas ECO- ja Com­fort-ti­lois­sa etu­moot­to­ri ote­taan mu­kaan tar­peen mu­kaan. No­peu­den ylit­tä­es­sä 140 km/h ne­li­ve­to on ai­na kyt­ket­ty­nä. 

Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit ja seu­raa­van ta­son ajo­ko­ke­mus

Si­sä­ti­lois­sa kor­ke­a­laa­tui­set mik­ro­kui­tuis­tui­met DI­NA­MI­CA®-ko­ros­tuk­sil­la tar­jo­a­vat pait­si en­si­luok­kais­ta mu­ka­vuut­ta, myös poik­keuk­sel­li­sen yk­si­löl­li­sen tun­nel­man. Etuis­tuin­ten tuu­le­tus- ja läm­mi­tys­toi­min­not sekä läm­mi­tet­tä­vät ta­kais­tui­met ta­kaa­vat miel­lyt­tä­vän mat­kus­tus­ko­ke­muk­sen kai­kis­sa olo­suh­teis­sa.

Al­can­ta­ra-ver­hoil­tu oh­jaus­pyö­rä va­lais­tul­la BRA­BUS-lo­gol­la is­tuu täy­del­li­ses­ti kul­jet­ta­jan kä­siin, kun taas pa­no­raa­ma­kat­to ja mik­ro­kui­tui­nen kat­to­vuo­raus vii­meis­te­le­vät pre­mium-il­ma­pii­rin. Ur­hei­lu­au­to­mai­nen tun­nel­ma ko­ros­tuu sport­ti­sil­la pol­ki­mil­la, BRA­BUS-si­sä­ti­la­mer­keil­lä sekä Am­bient Light+ -va­lais­tuk­sel­la, jon­ka 256 mu­kau­tet­ta­vaa vä­riä luo­vat yk­si­löl­li­sen il­meen ja tun­nel­man.

Kuva, ää­ni ja te­ko­ä­ly yh­dis­ty­vät di­gi­taa­li­ses­sa mat­kus­ta­mos­sa 

Älyk­kään #5:n di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min ydin on uu­sim­man su­ku­pol­ven AMDV2000 -pii­ri­sar­ja, joka mah­dol­lis­taa in­tui­tii­vi­sen ih­mi­sen ja ko­neen vä­li­sen HMI-käyt­tö­liit­ty­män toi­min­not. Jär­jes­tel­mä koos­tuu 25,6-tuu­mai­ses­ta li­sä­tyn to­del­li­suu­den HUD-näy­tös­tä (head-up disp­lay), 10,25 tuu­man Full HD –di­gi­taa­li­mit­ta­ris­tos­ta ja kah­des­ta 13-tuu­mai­ses­ta OLED-kes­kus- ja mat­kus­ta­ja­näy­töis­tä. Ko­ko­nai­suus var­mis­taa sau­mat­to­man ja vuo­ro­vai­kut­tei­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen.

Sen­n­hei­ser Sig­na­tu­re Sound Sys­tem luo ver­taan­sa vail­la ole­van ää­ni­maa­il­man 20 huip­pu­te­hok­kaal­la kai­ut­ti­mel­la ja kes­kel­lä si­jait­se­val­la nos­to­kai­ut­ti­mel­la. Jär­jes­tel­män 1 190 wa­tin mak­si­mi­te­ho ja mo­ni­puo­li­nen tuki eri ää­ni­for­maa­teil­le – ste­re­os­ta ja sur­roun­dis­ta ai­na täy­teen 7.1.4 Dol­by At­mos -ase­tuk­seen – ta­kaa­vat mu­kaan­sa­tem­paa­van ja rää­tä­löi­tä­vän kuun­te­lu­e­lä­myk­sen jo­kai­sel­le mat­kal­le.

Yli 20 vuot­ta kump­pa­nuut­ta ja uu­sia in­no­vaa­ti­oi­ta

smar­tin ja sak­sa­lai­sen BRA­BU­Sin yh­teis­työ al­koi 2000-lu­vun alus­sa, ja nyt se nou­see uu­del­le ta­sol­le smart #5 BRA­BUS -mal­lin myö­tä. Yli kah­den vuo­si­kym­me­nen ajan nämä kak­si brän­diä ovat yh­dis­tä­neet osaa­mi­sen­sa luo­dak­seen iko­ni­sia au­to­ja, joil­la on ai­nut­laa­tui­nen luon­ne.

Kai­kis­sa smart-mal­leis­sa on vii­den vuo­den ta­kuu il­man km-ra­jaa. Ak­ku­ta­kuu on kah­dek­san vuot­ta tai 200 000 km.

Au­to­Bild / smart

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN