Rami Vähävirta aloitti Kian ja Mitsubishin maahantuonnissa vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen ladattava hybridi-SUV, Mitsubishi Outlander PHEV. Mallista tuli sittemmin maailmanlaajuinen myyntimenestys.

Rami Vähävirta aloitti Kian ja Mitsubishin maahantuonnissa vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen ladattava hybridi-SUV, Mitsubishi Outlander PHEV. Mallista tuli sittemmin maailmanlaajuinen myyntimenestys.

astara

Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen

Teknisenä kouluttajana työskentelevä Rami Vähävirta on todistanut työssään sähköautojen huimaa kehitystä. astara Finland tarjoaa autoalan näköalapaikan Suomessa yli 50 ammattilaiselle.

Auto Bild.Uutiset

as­ta­ra, yk­si maa­il­man joh­ta­vis­ta liik­ku­vuu­syh­ti­ös­tä, työl­lis­tää Suo­mes­sa yli 50 au­to­a­lan huip­puo­saa­jaa. Yk­si heis­tä on 35 vuo­den uran au­to­a­lal­la teh­nyt, as­ta­ra Fin­lan­dil­la Kian tek­ni­se­nä kou­lut­ta­ja­na työs­ken­te­le­vä Rami Vä­hä­vir­ta, 54, joka on näh­nyt ai­ti­o­pai­kal­ta au­toi­lun säh­köis­ty­mi­sen.

Vä­hä­vir­ta aloit­ti Kian ja Mit­su­bis­hin maa­han­tuon­nis­sa vuon­na 2013, jol­loin mark­ki­noil­le tuli en­sim­mäi­nen la­dat­ta­va hyb­ri­di-SUV, Mit­su­bis­hi Out­lan­der PHEV. Mal­lis­ta tuli sit­tem­min maa­il­man­laa­jui­nen myyn­ti­me­nes­tys.

”Läh­din heti en­si­töik­se­ni ke­sä­kuus­sa 2013 Hol­lan­tiin Out­lan­der PHEV -kou­lu­tuk­seen. Hyp­pä­sin suo­raan sy­vään pää­hän. Kil­pai­li­joi­ta ei juu­ri ol­lut, jo­ten kym­me­nen vuot­ta sit­ten la­dat­ta­vil­le hyb­ri­deil­le piti rai­va­ta tie­tä. Asi­ak­kail­le piti opet­taa la­taus­ta”, Vä­hä­vir­ta muis­te­lee säh­köi­sen lii­ken­teen al­ku­tai­val­taan.

Työs­sään erit­täin ar­vos­tet­tu Vä­hä­vir­ta oli jo saa­nut en­si­ma­kua täys­säh­köis­tä au­tois­ta jäl­leen­myy­jän pal­ve­luk­ses­sa. Tuol­loin mark­ki­noil­le tuli vuon­na 2011 Mit­su­bis­hi i-MIEV -täys­säh­kö­au­to, joka oli en­sim­mäi­siä sar­ja­val­mis­tei­sia säh­kö­au­to­ja.

”Se oli hy­vin eri­koi­nen au­to tuo­hon ai­kaan. Sa­mal­la se oli ko­koon ja omi­nai­suuk­siin­sa näh­den var­sin kal­lis noin 40 000 eu­ron hin­tai­se­na. Au­ton toi­min­ta­mat­ka op­ti­mi­o­lo­suh­teis­sa oli noin 150 ki­lo­met­riä. Toi­saal­ta pi­tää muis­taa, et­tä säh­kö­au­to­jen kans­sa ol­tiin vie­lä vuon­na 2011 ihan ko­kei­lu­as­teel­la. Jo tuol­loin tie­det­tiin, et­tä ak­ku­jen ke­hi­tyk­ses­sä pi­tää ta­pah­tua pal­jon. Su­pe­ra­kuis­ta pu­hut­tiin pit­kään en­nen kuin al­koi ta­pah­tua”, Vä­hä­vir­ta ker­taa.

Säh­kö­au­to­jen ke­hi­tys on­kin ot­ta­nut vii­me vuo­si­na hui­mia harp­pauk­sia. Kia on ol­lut yk­si säh­kö­au­to­jen edel­lä­kä­vi­jä, jois­ta osoi­tuk­se­na ovat use­at kan­sain­vä­li­set ja ko­ti­mai­set pal­kin­not.

”Ero on kuin yöl­lä ja päi­väl­lä jos ver­taa mark­ki­noi­den en­sim­mäi­siä säh­kö­au­to­ja ny­ky­mal­lei­hin. Au­to­jen ra­ken­ne ja ak­ku­tek­no­lo­gia ovat ke­hit­ty­neet hui­maa vauh­tia. Toi­min­ta­mat­ko­jen li­säk­si la­taus­te­hot ovat kas­va­neet, mikä on muut­ta­nut säh­kö­au­toi­lun käyt­tö­ko­ke­mus­ta mer­kit­tä­väs­ti”, Vä­hä­vir­ta ker­too.

Kia- ja Mit­su­bis­hi -au­to­jen maa­han­tuo­ja­na toi­mi­va as­ta­ra Fin­land on osa kan­sain­vä­lis­tä as­ta­ra-kon­ser­nia, joka toi­mii 19 maas­sa. as­ta­ra Nort­hern Eu­ro­pe muo­dos­taa kon­ser­nin poh­joi­sen kes­kit­ty­män, joka toi­mii Suo­men li­säk­si Ruot­sis­sa ja Vi­ros­sa.

Ruot­sis­sa as­ta­ra toi­mii Abarth-, Al­fa Ro­meo-, Fiat-, Fiat Pro­fes­si­o­nal- ja Jeep-merk­kien maa­han­tuo­ja­na. Vi­ros­sa as­ta­ra vas­taa Mit­su­bis­hin jäl­ki­mark­ki­noin­nis­ta. Yh­teen­sä kon­ser­ni edus­taa 34 au­to­merk­kiä kol­mel­la eri man­te­reel­la.

”Iso kon­ser­ni mah­dol­lis­taa pal­jon asi­oi­ta. Omas­sa työs­sä­ni mi­nul­la on upea mah­dol­li­suus näh­dä lä­pi­leik­kaus au­to­maa­il­man ke­hi­tyk­ses­tä. Kul­jem­me tek­no­lo­gi­an etu­rin­ta­mas­sa ja eläm­me au­toi­lun his­to­ri­as­sa eh­kä sen mie­len­kiin­toi­sin­ta vai­het­ta. Työs­sä op­pii joka päi­vä jo­tain uut­ta ja mikä hie­noin­ta, kai­ken op­pi­man­sa saa ja­kaa mo­ti­voi­tu­nei­den au­to­a­lan am­mat­ti­lais­ten kans­sa”, Vä­hä­vir­ta kiit­te­lee.

as­ta­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN