Rami Vähävirta aloitti Kian ja Mitsubishin maahantuonnissa vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen ladattava hybridi-SUV, Mitsubishi Outlander PHEV. Mallista tuli sittemmin maailmanlaajuinen myyntimenestys.
astara
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Teknisenä kouluttajana työskentelevä Rami Vähävirta on todistanut työssään sähköautojen huimaa kehitystä. astara Finland tarjoaa autoalan näköalapaikan Suomessa yli 50 ammattilaiselle.
astara, yksi maailman johtavista liikkuvuusyhtiöstä, työllistää Suomessa yli 50 autoalan huippuosaajaa. Yksi heistä on 35 vuoden uran autoalalla tehnyt, astara Finlandilla Kian teknisenä kouluttajana työskentelevä Rami Vähävirta, 54, joka on nähnyt aitiopaikalta autoilun sähköistymisen.
Vähävirta aloitti Kian ja Mitsubishin maahantuonnissa vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen ladattava hybridi-SUV, Mitsubishi Outlander PHEV. Mallista tuli sittemmin maailmanlaajuinen myyntimenestys.
”Lähdin heti ensitöikseni kesäkuussa 2013 Hollantiin Outlander PHEV -koulutukseen. Hyppäsin suoraan syvään päähän. Kilpailijoita ei juuri ollut, joten kymmenen vuotta sitten ladattaville hybrideille piti raivata tietä. Asiakkaille piti opettaa latausta”, Vähävirta muistelee sähköisen liikenteen alkutaivaltaan.
Työssään erittäin arvostettu Vähävirta oli jo saanut ensimakua täyssähköistä autoista jälleenmyyjän palveluksessa. Tuolloin markkinoille tuli vuonna 2011 Mitsubishi i-MIEV -täyssähköauto, joka oli ensimmäisiä sarjavalmisteisia sähköautoja.
”Se oli hyvin erikoinen auto tuohon aikaan. Samalla se oli kokoon ja ominaisuuksiinsa nähden varsin kallis noin 40 000 euron hintaisena. Auton toimintamatka optimiolosuhteissa oli noin 150 kilometriä. Toisaalta pitää muistaa, että sähköautojen kanssa oltiin vielä vuonna 2011 ihan kokeiluasteella. Jo tuolloin tiedettiin, että akkujen kehityksessä pitää tapahtua paljon. Superakuista puhuttiin pitkään ennen kuin alkoi tapahtua”, Vähävirta kertaa.
Sähköautojen kehitys onkin ottanut viime vuosina huimia harppauksia. Kia on ollut yksi sähköautojen edelläkävijä, joista osoituksena ovat useat kansainväliset ja kotimaiset palkinnot.
”Ero on kuin yöllä ja päivällä jos vertaa markkinoiden ensimmäisiä sähköautoja nykymalleihin. Autojen rakenne ja akkuteknologia ovat kehittyneet huimaa vauhtia. Toimintamatkojen lisäksi lataustehot ovat kasvaneet, mikä on muuttanut sähköautoilun käyttökokemusta merkittävästi”, Vähävirta kertoo.
Kia- ja Mitsubishi -autojen maahantuojana toimiva astara Finland on osa kansainvälistä astara-konsernia, joka toimii 19 maassa. astara Northern Europe muodostaa konsernin pohjoisen keskittymän, joka toimii Suomen lisäksi Ruotsissa ja Virossa.
Ruotsissa astara toimii Abarth-, Alfa Romeo-, Fiat-, Fiat Professional- ja Jeep-merkkien maahantuojana. Virossa astara vastaa Mitsubishin jälkimarkkinoinnista. Yhteensä konserni edustaa 34 automerkkiä kolmella eri mantereella.
”Iso konserni mahdollistaa paljon asioita. Omassa työssäni minulla on upea mahdollisuus nähdä läpileikkaus automaailman kehityksestä. Kuljemme teknologian eturintamassa ja elämme autoilun historiassa ehkä sen mielenkiintoisinta vaihetta. Työssä oppii joka päivä jotain uutta ja mikä hienointa, kaiken oppimansa saa jakaa motivoituneiden autoalan ammattilaisten kanssa”, Vähävirta kiittelee.
astara-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Vanha hirsitalo tarjoaa hurmaavat puitteet joululle
Elipsonin striimerivahvistin
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
Putkilaitteita vuonomieheltä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Poika-Trafomatic
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
LUETUIMMAT
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI