Rami Vähävirta aloitti Kian ja Mitsubishin maahantuonnissa vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen ladattava hybridi-SUV, Mitsubishi Outlander PHEV. Mallista tuli sittemmin maailmanlaajuinen myyntimenestys.
astara
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Teknisenä kouluttajana työskentelevä Rami Vähävirta on todistanut työssään sähköautojen huimaa kehitystä. astara Finland tarjoaa autoalan näköalapaikan Suomessa yli 50 ammattilaiselle.
astara, yksi maailman johtavista liikkuvuusyhtiöstä, työllistää Suomessa yli 50 autoalan huippuosaajaa. Yksi heistä on 35 vuoden uran autoalalla tehnyt, astara Finlandilla Kian teknisenä kouluttajana työskentelevä Rami Vähävirta, 54, joka on nähnyt aitiopaikalta autoilun sähköistymisen.
Vähävirta aloitti Kian ja Mitsubishin maahantuonnissa vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen ladattava hybridi-SUV, Mitsubishi Outlander PHEV. Mallista tuli sittemmin maailmanlaajuinen myyntimenestys.
”Lähdin heti ensitöikseni kesäkuussa 2013 Hollantiin Outlander PHEV -koulutukseen. Hyppäsin suoraan syvään päähän. Kilpailijoita ei juuri ollut, joten kymmenen vuotta sitten ladattaville hybrideille piti raivata tietä. Asiakkaille piti opettaa latausta”, Vähävirta muistelee sähköisen liikenteen alkutaivaltaan.
Työssään erittäin arvostettu Vähävirta oli jo saanut ensimakua täyssähköistä autoista jälleenmyyjän palveluksessa. Tuolloin markkinoille tuli vuonna 2011 Mitsubishi i-MIEV -täyssähköauto, joka oli ensimmäisiä sarjavalmisteisia sähköautoja.
”Se oli hyvin erikoinen auto tuohon aikaan. Samalla se oli kokoon ja ominaisuuksiinsa nähden varsin kallis noin 40 000 euron hintaisena. Auton toimintamatka optimiolosuhteissa oli noin 150 kilometriä. Toisaalta pitää muistaa, että sähköautojen kanssa oltiin vielä vuonna 2011 ihan kokeiluasteella. Jo tuolloin tiedettiin, että akkujen kehityksessä pitää tapahtua paljon. Superakuista puhuttiin pitkään ennen kuin alkoi tapahtua”, Vähävirta kertaa.
Sähköautojen kehitys onkin ottanut viime vuosina huimia harppauksia. Kia on ollut yksi sähköautojen edelläkävijä, joista osoituksena ovat useat kansainväliset ja kotimaiset palkinnot.
”Ero on kuin yöllä ja päivällä jos vertaa markkinoiden ensimmäisiä sähköautoja nykymalleihin. Autojen rakenne ja akkuteknologia ovat kehittyneet huimaa vauhtia. Toimintamatkojen lisäksi lataustehot ovat kasvaneet, mikä on muuttanut sähköautoilun käyttökokemusta merkittävästi”, Vähävirta kertoo.
Kia- ja Mitsubishi -autojen maahantuojana toimiva astara Finland on osa kansainvälistä astara-konsernia, joka toimii 19 maassa. astara Northern Europe muodostaa konsernin pohjoisen keskittymän, joka toimii Suomen lisäksi Ruotsissa ja Virossa.
Ruotsissa astara toimii Abarth-, Alfa Romeo-, Fiat-, Fiat Professional- ja Jeep-merkkien maahantuojana. Virossa astara vastaa Mitsubishin jälkimarkkinoinnista. Yhteensä konserni edustaa 34 automerkkiä kolmella eri mantereella.
”Iso konserni mahdollistaa paljon asioita. Omassa työssäni minulla on upea mahdollisuus nähdä läpileikkaus automaailman kehityksestä. Kuljemme teknologian eturintamassa ja elämme autoilun historiassa ehkä sen mielenkiintoisinta vaihetta. Työssä oppii joka päivä jotain uutta ja mikä hienointa, kaiken oppimansa saa jakaa motivoituneiden autoalan ammattilaisten kanssa”, Vähävirta kiittelee.
astara-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi kansainvälinen hifi-messu Wienissä
Goldmundin uusi esivavistin
WiiM:lta vahvistin
Harbethilta subbari
Tässä on Suomen kaunein koti! Jarin ja Mikan idyllinen puutalo voitti Suomen kaunein koti 2023 -kilpailun
Ukkosenjumalan vasara
Trianglelta uusi langaton kaiutin
Advance Parisin putki-cd-soitin
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN