Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä

Toyota esittelee tänään, 12.12.2024 täysin uuden Toyota Urban Cruiserin. Urban Cruiser, joka on kehitetty Urban SUV -konseptista, antaa Toyotalle vahvan aseman Euroopan nopeasti kasvavassa ja erittäin kilpaillussa autoluokassa ja laajentaa samalla sen täyssähköautojen valikoimaa.

Auto Bild.Uutiset

Sen esit­te­ly mer­kit­see tois­ta tär­ke­ää as­kel­ta To­yo­tan laa­jem­mas­sa käyt­tö­voi­ma­neut­raa­lis­sa stra­te­gi­as­sa tar­jo­ta asi­ak­kail­le laa­ja va­li­koi­ma säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­jo­ja Eu­roo­pas­sa. Vuo­teen 2026 men­nes­sä To­yo­tal­la on va­li­koi­mas­saan 15 nol­la­pääs­töis­tä ajo­neu­voa, mu­kaan lu­kien kuu­si täys­säh­kö­au­toa, jot­ka käyt­tä­vät var­ta vas­ten säh­kö­au­toil­le tar­koi­tet­tua alus­ta­ra­ken­net­ta.

To­yo­tan täys­säh­kö­au­to­jen mal­lis­ton laa­jen­ta­mi­nen, yh­dis­tet­ty­nä laa­jaan va­li­koi­maan la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä, täys­hyb­ri­de­jä ja polt­to­ken­no­au­to­ja, vä­hen­tää as­teit­tain To­yo­tan pääs­tö­jä koko alu­eel­la. Tämä puo­les­taan vie To­yo­taa koh­ti ta­voi­tet­taan 100 % CO2-pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­ses­tä vuo­teen 2035 men­nes­sä, mikä edis­tää To­yo­ta Mo­tor Eu­ro­pen ta­voi­tet­ta saa­vut­taa täy­si hii­li­neut­raa­lius vuo­teen 2040 men­nes­sä.

Vai­kut­ta­vaa muo­toi­lua

Ur­ban Crui­se­rin muo­toi­lu on kes­kei­nen omi­nai­suus, joka erot­taa sen kil­pai­li­jois­taan. Se ra­ken­taa asi­a­kas­ve­to­voi­maan­sa au­to­na, jol­la on ai­don ka­tu­maas­tu­rin luon­ne, ja se vä­lit­tyy mm. voi­mak­kaas­ta ala­o­sas­ta. Muo­toi­lun tee­ma­na on ol­lut "Ur­ban Tech". Keu­lan muo­toi­lu – ny­ky­ai­kai­nen ja tun­nis­tet­ta­va To­yo­tan muo­toi­lu­e­le­ment­ti it­ses­sään– on kes­kei­ses­sä osas­sa. Etu- ja ta­ka­pus­ku­rit ovat myös voi­mak­kaas­ti muo­toil­tu­ja ja näyt­tä­vä ta­ka­va­lo­jär­jes­te­ly ulot­tuu ta­ka­luu­kun le­vey­del­le, kie­tou­tu­en au­ton li­hak­sik­kai­siin kyl­kiin.

Ur­ban Crui­se­rin ul­ko­mi­tat ovat hie­man suu­rem­mat kuin To­yo­tan sa­man ko­ko­luo­kan Ya­ris Cross -mal­lis­sa:

Ko­ko­nais­pi­tuus: 4 285 mm
Ko­ko­nais­le­veys: 1 800 mm
Ko­ko­nais­kor­keus: 1 640 mm
Ak­se­li­vä­li: 2 700 mm

Au­ton ket­te­ryys nä­kyy vain 5,2 met­rin kään­tö­sä­tees­sä. Van­teet ovat va­rus­te­ta­son mu­kaan hal­kai­si­jal­taan 18- tai 19-tuu­mai­set, ja niis­sä on te­rä­väs­ti muo­toil­lut, täy­si­ko­koi­set kap­se­lit, jot­ka sääs­tä­vät pai­noa ja tu­ke­vat au­ton ae­ro­dy­naa­mi­sia omi­nai­suuk­sia. Laa­ja va­li­koi­ma ul­ko­vä­re­jä si­säl­tää kak­si­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja, jois­sa on kont­ras­ti­vä­ri­nen mus­ta kat­to.

Ti­la­vat si­sä­ti­lat

Ur­ban Crui­se­rin suh­teel­li­sen pit­kä ak­se­li­vä­li (+140 mm ver­rat­tu­na Ya­ris Cros­siin) on avain ti­la­viin ja mo­ni­puo­li­siin si­sä­ti­loi­hin. Liu­ku­van ta­ka­pen­kin an­si­os­ta etu- ja ta­ka­mat­kus­ta­jien vä­lis­tä ti­laa voi­daan hel­pos­ti sää­tää. Täl­löin saa­vu­te­taan ti­lat, jot­ka ovat ver­rat­ta­vis­sa jopa pal­jon suu­rem­piin D-seg­men­tin au­to­mal­lei­hin. Is­tui­met ja­kau­tu­vat 40:20:40-kon­fi­gu­raa­ti­os­sa ja nii­tä voi­daan myös kal­lis­taa.

Tämä suun­ni­tel­tu jous­ta­vuus mah­dol­lis­taa si­sä­ti­lo­jen hel­pon mu­kaut­ta­mi­sen li­sä­mat­kus­ta­jien mu­ka­vuu­den tai laa­jen­ne­tun ta­va­ra­ti­lan tar­peen mu­kaan. Si­sä­ti­lo­jen mo­ni­puo­li­suus vas­taa au­ton ka­tu­maas­tu­ri­mais­ta luon­net­ta. Il­me on puh­das ja avoin, ja ma­ta­la, vaa­ka­suo­ra ko­je­lau­ta yh­dis­tyy kor­ke­aan is­tu­ma-asen­toon, joka tar­jo­aa eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den ulos kul­jet­ta­jal­le ja mat­kus­ta­jil­le. Ver­hoi­lu ja si­sus­tuk­set yh­dis­tä­vät mus­taa ja tum­man­har­maa­ta. Tun­nel­ma­va­lais­tus tar­jo­aa 12 eri vä­riä, jot­ka luo­vat so­pi­van tun­nel­man mat­kaan tai vuo­ro­kau­de­nai­kaan näh­den.

Usei­ta voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja

Ur­ban Crui­se­ria tu­lee tar­jol­le kah­del­la ak­ku­ka­pa­si­tee­til­la ja etu- tai ne­li­ve­to­vaih­to­eh­dol­la. Mo­lem­mat käyt­tä­vät LFP-ak­ku­ke­mi­aa, joka tar­jo­aa kor­ke­a­jän­ni­te­a­kul­le kes­tä­vyyt­tä, tur­val­li­suut­ta ja al­hai­sem­mat kus­tan­nuk­set. Kiih­dy­tys on no­pe­aa ja li­ne­aa­ris­ta sekä liik­keel­le läh­det­tä­es­sä et­tä ohi­tus­no­peuk­sil­la.

- 49 kWh ak­ku on saa­ta­vil­la yk­si­no­maan etu­ve­to­mal­lis­sa, säh­kö­moot­to­rin te­hon ol­les­sa 106 kW / 144 hv.

- Etu­ve­to­mal­lis­sa tar­jol­la on myös 61 kWh ak­ku, jol­loin säh­kö­moot­to­rin teho on 128 kW / 174 hv.

- Ai­to­na ka­tu­maas­tu­ri­na Ur­ban Crui­se­ria tar­jo­taan myös ne­li­ve­to­mal­li­na. Täs­sä ver­si­os­sa käy­te­tään 61 kWh ak­kua, ja säh­kö­moot­to­rien yh­teis­te­ho on 135 kW / 184 hv.

Kai­kis­sa Ur­ban Crui­ser -ver­si­ois­sa on ener­gi­aa sääs­tä­vä läm­pö­pump­pu il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mäl­le ja ma­nu­aa­li­ses­ti toi­mi­va akun esi­läm­mi­tys, joka op­ti­moi pi­ka­la­taus­ky­vyn kyl­mem­mis­sä olo­suh­teis­sa.

Uu­si BEV-alus­ta­ra­ken­ne

Au­to on ra­ken­net­tu uu­del­le, täys­säh­kö­au­toil­le tar­koi­te­tul­le alus­ta­ra­ken­teel­le. Se on vah­va mut­ta ke­vyt ja tar­jo­aa ti­la­vat si­sä­ti­lat, ja jos­sa on si­sään­ra­ken­net­tu suo­ja au­ton kor­ke­a­jän­ni­te­o­sil­le. Ra­ken­teen suun­nit­te­lu pois­taa poi­kit­tais­palk­kien tar­peen lat­ti­a­ra­ken­tees­sa va­paut­ta­en enem­män ti­laa kor­ke­a­jän­ni­te­a­kul­le.

Yk­si uu­den Ur­ban Crui­se­rin kes­kei­sis­tä omi­nai­suuk­sis­ta on saa­ta­vil­la ole­va ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä.

Ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu li­sää­mäl­lä 48 kW:n te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri taka-ak­se­lil­le. Se ta­kaa va­kaan ja tur­val­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn tar­jo­ten mie­len­rau­haa vai­keis­sa­kin olo­suh­teis­sa. Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa myös ala­mä­ki­hi­das­ti­men (DAC) toi­min­nan ja Trail-ti­lan, joka ha­vait­see ja es­tää pyö­rän ve­to­luis­toa. Sa­mal­la mo­ment­tia oh­ja­taan vas­tak­kai­sel­le pyö­räl­le. Etu­ve­to­mal­li­kin hyö­tyy eril­li­ses­tä lu­mi­ti­las­ta, joka op­ti­moi ve­to­luis­to­nes­ton toi­min­taa ajet­ta­es­sa lu­mi­sil­la teil­lä tai muu­ten liuk­kais­sa olo­suh­teis­sa.

Tek­no­lo­gi­an­täy­tei­set va­rus­teet

Au­ton va­rus­teis­sa näh­dään nip­pu­kau­pal­la uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa tur­val­li­suu­den, tie­don ja yh­teyk­sien pa­ran­ta­mi­sek­si. Kai­kis­sa Ur­ban Crui­ser -mal­leis­sa on kat­ta­va pa­ket­ti ak­tii­vi­sia tur­val­li­suus- ja avus­tin­jär­jes­tel­miä, jot­ka aut­ta­vat tun­nis­ta­maan ja vält­tä­mään mo­nia eri­lai­sia, mut­ta ylei­siä on­net­to­muus­ris­ke­jä. Omi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat esi­mer­kik­si AEB-tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin, mu­kau­tu­va ACC-va­ki­o­no­peu­den­sää­din, LTA-kais­ta­vah­ti ja LKA-kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin. 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä an­taa kul­jet­ta­jal­le täy­del­li­sen nä­ky­män au­ton ym­pä­ris­töön ajet­ta­es­sa epä­ta­sai­sel­la maa­pe­räl­lä tai py­sä­köi­tä­es­sä ah­tais­sa ti­lois­sa.

Ko­je­lau­ta yh­dis­tää 10,25-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ja 10,1-tuu­mai­sen mul­ti­me­di­a­näy­tön yh­dek­si yk­si­kök­si. Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu no­pe­aan ja in­tui­tii­vi­seen käyt­töön, ja sen si­säl­tä­mä na­vi­goin­ti käyt­tää pil­vi­poh­jai­sia tie­to­ja huo­mi­oi­dak­seen uu­sim­mat lii­ken­ne­vir­ta­tie­dot. Äly­pu­he­li­nin­teg­raa­tio on myös tar­jol­la, jot­ta kul­jet­ta­ja voi hel­pos­ti käyt­tää suo­sik­ki­so­vel­luk­si­aan ja -pal­ve­lui­taan.

Tek­no­lo­gia on myös apu­na säh­kö­au­ton päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä. Ko­tiin asen­net­ta­vat To­yo­ta-la­tau­sa­se­mat tar­jo­a­vat la­taus­mah­dol­li­suu­den, joka on suun­ni­tel­tu sau­mat­to­maan toi­min­taan To­yo­ta-mal­lien kans­sa. Li­sä­mu­ka­vuut­ta tar­jo­aa My­To­yo­ta-so­vel­lus, jon­ka avul­la omis­ta­jat voi­vat tar­kis­taa ajo­neu­von­sa akun la­taus­ti­lan, löy­tää hel­pos­ti la­taus­mah­dol­li­suuk­sia sekä ai­ka­tau­lut­taa ja seu­ra­ta la­taus­ta­pah­tu­mia.

Mui­ta omi­nai­suuk­sia, jot­ka ovat saa­ta­vil­la va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en, ovat säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä kul­jet­ta­jan is­tuin, JBL Pre­mium -au­di­o­jär­jes­tel­mä ja pa­no­raa­ma­kat­toik­ku­na.

Täy­sin uu­si To­yo­ta Ur­ban Crui­ser näh­dään en­sim­mäis­tä ker­taa ylei­sön edes­sä Brys­se­lin au­to­näyt­te­lys­sä tam­mi­kuus­sa 2025. En­sim­mäi­set au­tot näh­dään Suo­mes­sa al­ku­syk­sys­tä 2025.

Au­to­Bild / To­yo­ta

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU