Mitsubishi Colt -täyshybridi.

Mitsubishi Colt -täyshybridi.

jan greune

Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa

Sähköinen voimalinja kannattaa hankkia todellisen tarpeen mukaan, opastaa Mitsubishin tekninen kouluttaja Juho Mäntylä. Mitsubishin ladattava hybri­di­tek­no­logia mahdollistaa myös nelivedon ja pikala­taus­mah­dol­li­suuden. Mitsubishi tarjoaa 8 vuoden akkutakuun täyshybrideille ja ladattaville hybrideille.

Auto Bild.Uutiset

Lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­nen on tuo­nut ku­lut­ta­jil­le en­tis­tä enem­män tar­jol­le uu­sia voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja. Esi­mer­kik­si Mit­su­bis­hi ASX on saa­ta­va­na nel­jäl­lä eri voi­ma­lin­jal­la: polt­to­moot­to­ril­la, ke­vyt­hyb­ri­di­nä, täys­hyb­ri­di­nä sekä la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä.

As­ta­ra Fin­lan­dil­la Mit­su­bis­hin tek­ni­se­nä kou­lut­ta­ja­na työs­ken­te­le­vä Juho Män­ty­lä ker­too, mitä uut­ta au­toa har­kit­se­van kan­nat­taa huo­mi­oi­da säh­köis­ten voi­ma­lin­jo­jen osal­ta.

Ke­vyt­hyb­ri­di vai täys­hyb­ri­di?

”Mit­su­bis­hi ASX:n ke­vyt­hyb­ri­di on to­teu­tet­tu hih­na­vä­lit­tei­sel­lä käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ril­la sekä 0,13 kWh:n li­tiu­mi­o­ni­a­kul­la. Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ener­gi­an tal­tee­no­ton hi­das­tuk­sen ai­ka­na, vään­tö­mo­ment­ti­a­vus­tuk­sen kiih­dy­tyk­sis­sä sekä ke­hit­ty­neet Start & Stop -toi­min­not. Jär­jes­tel­mäs­sä on myös rul­laus­toi­min­to, joka esi­mer­kik­si moot­to­ri­tie­a­jos­sa an­taa au­ton rul­la­ta va­paal­la moot­to­ri sam­muk­sis­sa tai tyh­jä­käyn­nil­lä. Ke­hit­ty­neen ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män avul­la au­ton ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä on saa­tu pie­nen­net­tyä”, Juho Män­ty­lä ker­too.

Ke­vyt­hyb­ri­di on täys­hyb­ri­diä edul­li­sem­pi vaih­to­eh­to, joka tar­jo­aa säh­köi­sen voi­ma­lin­jan omi­nai­suuk­sia. Män­ty­län mu­kaan täys­hyb­ri­di ero­aa ke­vyt­hyb­ri­dis­tä kui­ten­kin mo­nel­la­kin ta­val­la.

”Mit­su­bis­hin ASX- ja Colt-täys­hyb­ri­di­mal­lit on va­rus­tet­tu älyk­kääl­lä mo­ni­ti­la­vaih­teis­tol­la, joka mah­dol­lis­taa aja­mi­sen pel­käl­lä säh­köl­lä sekä sar­ja- et­tä rin­nak­kais­hyb­ri­di­ti­las­sa. Täys­hyb­ri­di on hyvä vaih­to­eh­to ih­mi­sel­le, joka ajaa suu­ren osan ajois­ta kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa ja ha­lu­aa pääs­tä naut­ti­maan säh­köi­ses­tä voi­ma­lin­jas­ta, mut­ta hä­nel­lä ei ole mah­dol­li­suut­ta la­da­ta au­toa ko­to­na. Täys­hyb­ri­dis­sä jär­jes­tel­mä huo­leh­tii au­to­maat­ti­ses­ti 1,26 kWh akun va­rauk­ses­ta ja au­ton toi­min­nas­ta mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti”, Män­ty­lä ker­too.

Täys­hyb­ri­di vai la­dat­ta­va hyb­ri­di?

Täys­hyb­ri­di on Män­ty­län mu­kaan mo­nel­le la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä ta­lou­del­li­sem­pi vaih­to­eh­to var­sin­kin, jos la­taus­mah­dol­li­suu­det ovat ra­jal­li­set.

Mitsubishi ASX ladattava hybridi.

Mitsubishi ASX ladattava hybridi.

”Täys­hyb­ri­dis­sä saa la­dat­ta­van hyb­ri­din säh­köi­sen voi­ma­lin­jan omi­nai­suu­det edul­li­sem­min, vaik­ka pel­käl­lä säh­köl­lä ei pit­kiä mat­ko­ja voi­kaan ajaa. Täys­hyb­ri­di on hy­vin lä­hel­lä la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä te­ho­jen puo­les­ta, huip­pu­no­peus on sama ja kiih­ty­vyy­des­sä täys­hyb­ri­di jää vain 0,2 se­kun­tia la­dat­ta­vas­ta ASX-mal­lis­ta. Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus py­syy mal­til­li­se­na myös täys­hyb­ri­di­mal­lis­sa. Yk­si­tyi­sau­toi­li­jan kan­nat­taa­kin va­li­ta voi­ma­lin­ja ai­na to­del­li­sen käyt­tö­tar­peen mu­kaan. Esi­mer­kik­si ASX:n ke­vyt­hyb­ri­din au­to­maat­ti­ver­si­ol­la on puo­let suu­rem­pi ve­to­ky­ky kuin täys­hyb­ri­dil­lä tai la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä. Myös ta­va­ra­ti­la la­dat­ta­vis­sa hyb­ri­deis­sä on usein mui­ta hyb­ri­di­mal­le­ja pie­nem­pi”, Män­ty­lä muis­tut­taa.

Sään­nöl­li­sel­lä la­tauk­sel­la sääs­töä

Män­ty­län mu­kaan la­dat­ta­va hyb­ri­di on jär­ke­vä va­lin­ta, kun ko­to­na tai työ­pai­kal­la on mah­dol­li­suus la­da­ta au­toa. Sääs­tö au­ton käyt­tö­ku­luis­sa voi ol­la mer­kit­tä­vä sään­nöl­li­sen la­tauk­sen an­si­os­ta.

”Säh­köl­lä aja­mi­nen on myös erit­täin mu­ka­vaa. Mit­su­bis­hin la­dat­ta­vil­la hyb­ri­deil­lä on mah­dol­li­suus ajaa op­ti­mi­o­lo­suh­teis­sa lä­hes 50 ki­lo­met­riä il­man, et­tä polt­to­ai­net­ta ku­luu. Jot­ta yk­si­tyi­sau­toi­li­ja saa han­kin­ta­hin­nal­taan kal­liim­mas­ta la­dat­ta­vas­ta hyb­ri­di­mal­lis­ta täy­del­li­sen hyö­dyn, on au­tol­la ajet­ta­va säh­köl­lä mah­dol­li­sim­man pal­jon han­kin­ta­ku­lu­jen kat­ta­mi­sek­si”, Män­ty­lä pai­not­taa.

Luo­tet­ta­vaa ak­ku­tek­no­lo­gi­aa

Mit­su­bis­hi-mal­lis­tos­sa la­dat­ta­va hyb­ri­di on tar­jol­la ASX:n ohel­la Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross -mal­lis­ta. Li­säk­si ai­koi­naan maa­il­man myy­dyim­mäk­si la­dat­ta­vak­si hyb­ri­di-SUV-mal­lik­si nou­sut Mit­su­bis­hi Out­lan­der PHEV te­kee pa­luu Mit­su­bis­hi-mal­lis­toon lop­pu­vuo­des­ta.

”Mit­su­bis­hin mal­lis­to tar­jo­aa edis­tyk­sel­li­sen ne­li­ve­don Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross PHEV:ssä jo hin­nat al­ka­en -ver­si­os­sa (35 990 eu­roa). Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross PHEV -mal­lis­sa on myös pi­ka­la­taus­mah­dol­li­suus, jol­loin ajo­ak­ku la­tau­tuu 80 pro­sent­tiin 25 mi­nuu­tis­sa. La­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä aja­van ei siis tar­vit­se teh­dä komp­ro­mis­se­ja ve­to­ta­van tai pi­ka­la­tauk­sen suh­teen”, Män­ty­lä ker­too.

Män­ty­län mu­kaan hyb­ri­di­au­to on tur­val­li­nen va­lin­ta myös akus­to­jen luo­tet­ta­vuu­den kan­nal­ta.

”Mit­su­bis­hi myön­tää la­dat­ta­vien hyb­ri­dien ja täys­hyb­ri­dien akus­toil­le 8 vuo­den / 160 000 ki­lo­met­rin teh­das­ta­kuun. Suo­men teil­lä liik­kuu tu­han­sia en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven, noin kym­me­nen vuot­ta van­ho­ja Mit­su­bis­hi Out­lan­der PHEV -mal­le­ja, joi­den akut ovat kes­tä­neet hy­vin”, Män­ty­lä ker­too.

Kaik­ki uu­det Mit­su­bis­hi-au­tot on va­rus­tet­tu 5 vuo­den teh­das­ta­kuul­la sekä vii­den vuo­den, Eu­roo­pan kat­ta­val­la ajo­tur­va­pal­ve­lul­la.

Mit­su­bis­hi-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN