Mitsubishi Colt -täyshybridi.
jan greune
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Sähköinen voimalinja kannattaa hankkia todellisen tarpeen mukaan, opastaa Mitsubishin tekninen kouluttaja Juho Mäntylä. Mitsubishin ladattava hybriditeknologia mahdollistaa myös nelivedon ja pikalatausmahdollisuuden. Mitsubishi tarjoaa 8 vuoden akkutakuun täyshybrideille ja ladattaville hybrideille.
Liikenteen sähköistyminen on tuonut kuluttajille entistä enemmän tarjolle uusia voimalinjavaihtoehtoja. Esimerkiksi Mitsubishi ASX on saatavana neljällä eri voimalinjalla: polttomoottorilla, kevythybridinä, täyshybridinä sekä ladattavana hybridinä.
Astara Finlandilla Mitsubishin teknisenä kouluttajana työskentelevä Juho Mäntylä kertoo, mitä uutta autoa harkitsevan kannattaa huomioida sähköisten voimalinjojen osalta.
Kevythybridi vai täyshybridi?
”Mitsubishi ASX:n kevythybridi on toteutettu hihnavälitteisellä käynnistingeneraattorilla sekä 0,13 kWh:n litiumioniakulla. Järjestelmä mahdollistaa energian talteenoton hidastuksen aikana, vääntömomenttiavustuksen kiihdytyksissä sekä kehittyneet Start & Stop -toiminnot. Järjestelmässä on myös rullaustoiminto, joka esimerkiksi moottoritieajossa antaa auton rullata vapaalla moottori sammuksissa tai tyhjäkäynnillä. Kehittyneen kevythybridijärjestelmän avulla auton kulutusta ja päästöjä on saatu pienennettyä”, Juho Mäntylä kertoo.
Kevythybridi on täyshybridiä edullisempi vaihtoehto, joka tarjoaa sähköisen voimalinjan ominaisuuksia. Mäntylän mukaan täyshybridi eroaa kevythybridistä kuitenkin monellakin tavalla.
”Mitsubishin ASX- ja Colt-täyshybridimallit on varustettu älykkäällä monitilavaihteistolla, joka mahdollistaa ajamisen pelkällä sähköllä sekä sarja- että rinnakkaishybriditilassa. Täyshybridi on hyvä vaihtoehto ihmiselle, joka ajaa suuren osan ajoista kaupunkiolosuhteissa ja haluaa päästä nauttimaan sähköisestä voimalinjasta, mutta hänellä ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona. Täyshybridissä järjestelmä huolehtii automaattisesti 1,26 kWh akun varauksesta ja auton toiminnasta mahdollisimman tehokkaasti”, Mäntylä kertoo.
Täyshybridi vai ladattava hybridi?
Täyshybridi on Mäntylän mukaan monelle ladattavaa hybridiä taloudellisempi vaihtoehto varsinkin, jos latausmahdollisuudet ovat rajalliset.
Mitsubishi ASX ladattava hybridi.
”Täyshybridissä saa ladattavan hybridin sähköisen voimalinjan ominaisuudet edullisemmin, vaikka pelkällä sähköllä ei pitkiä matkoja voikaan ajaa. Täyshybridi on hyvin lähellä ladattavaa hybridiä tehojen puolesta, huippunopeus on sama ja kiihtyvyydessä täyshybridi jää vain 0,2 sekuntia ladattavasta ASX-mallista. Polttoaineenkulutus pysyy maltillisena myös täyshybridimallissa. Yksityisautoilijan kannattaakin valita voimalinja aina todellisen käyttötarpeen mukaan. Esimerkiksi ASX:n kevythybridin automaattiversiolla on puolet suurempi vetokyky kuin täyshybridillä tai ladattavalla hybridillä. Myös tavaratila ladattavissa hybrideissä on usein muita hybridimalleja pienempi”, Mäntylä muistuttaa.
Säännöllisellä latauksella säästöä
Mäntylän mukaan ladattava hybridi on järkevä valinta, kun kotona tai työpaikalla on mahdollisuus ladata autoa. Säästö auton käyttökuluissa voi olla merkittävä säännöllisen latauksen ansiosta.
”Sähköllä ajaminen on myös erittäin mukavaa. Mitsubishin ladattavilla hybrideillä on mahdollisuus ajaa optimiolosuhteissa lähes 50 kilometriä ilman, että polttoainetta kuluu. Jotta yksityisautoilija saa hankintahinnaltaan kalliimmasta ladattavasta hybridimallista täydellisen hyödyn, on autolla ajettava sähköllä mahdollisimman paljon hankintakulujen kattamiseksi”, Mäntylä painottaa.
Luotettavaa akkuteknologiaa
Mitsubishi-mallistossa ladattava hybridi on tarjolla ASX:n ohella Mitsubishi Eclipse Cross -mallista. Lisäksi aikoinaan maailman myydyimmäksi ladattavaksi hybridi-SUV-malliksi nousut Mitsubishi Outlander PHEV tekee paluu Mitsubishi-mallistoon loppuvuodesta.
”Mitsubishin mallisto tarjoaa edistyksellisen nelivedon Mitsubishi Eclipse Cross PHEV:ssä jo hinnat alkaen -versiossa (35 990 euroa). Mitsubishi Eclipse Cross PHEV -mallissa on myös pikalatausmahdollisuus, jolloin ajoakku latautuu 80 prosenttiin 25 minuutissa. Ladattavalla hybridillä ajavan ei siis tarvitse tehdä kompromisseja vetotavan tai pikalatauksen suhteen”, Mäntylä kertoo.
Mäntylän mukaan hybridiauto on turvallinen valinta myös akustojen luotettavuuden kannalta.
”Mitsubishi myöntää ladattavien hybridien ja täyshybridien akustoille 8 vuoden / 160 000 kilometrin tehdastakuun. Suomen teillä liikkuu tuhansia ensimmäisen sukupolven, noin kymmenen vuotta vanhoja Mitsubishi Outlander PHEV -malleja, joiden akut ovat kestäneet hyvin”, Mäntylä kertoo.
Kaikki uudet Mitsubishi-autot on varustettu 5 vuoden tehdastakuulla sekä viiden vuoden, Euroopan kattavalla ajoturvapalvelulla.
Mitsubishi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
AVA Groupille uusi johto
Oranssi on uusi musta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ