Mitsubishi Colt -täyshybridi.
jan greune
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Sähköinen voimalinja kannattaa hankkia todellisen tarpeen mukaan, opastaa Mitsubishin tekninen kouluttaja Juho Mäntylä. Mitsubishin ladattava hybriditeknologia mahdollistaa myös nelivedon ja pikalatausmahdollisuuden. Mitsubishi tarjoaa 8 vuoden akkutakuun täyshybrideille ja ladattaville hybrideille.
Liikenteen sähköistyminen on tuonut kuluttajille entistä enemmän tarjolle uusia voimalinjavaihtoehtoja. Esimerkiksi Mitsubishi ASX on saatavana neljällä eri voimalinjalla: polttomoottorilla, kevythybridinä, täyshybridinä sekä ladattavana hybridinä.
Astara Finlandilla Mitsubishin teknisenä kouluttajana työskentelevä Juho Mäntylä kertoo, mitä uutta autoa harkitsevan kannattaa huomioida sähköisten voimalinjojen osalta.
Kevythybridi vai täyshybridi?
”Mitsubishi ASX:n kevythybridi on toteutettu hihnavälitteisellä käynnistingeneraattorilla sekä 0,13 kWh:n litiumioniakulla. Järjestelmä mahdollistaa energian talteenoton hidastuksen aikana, vääntömomenttiavustuksen kiihdytyksissä sekä kehittyneet Start & Stop -toiminnot. Järjestelmässä on myös rullaustoiminto, joka esimerkiksi moottoritieajossa antaa auton rullata vapaalla moottori sammuksissa tai tyhjäkäynnillä. Kehittyneen kevythybridijärjestelmän avulla auton kulutusta ja päästöjä on saatu pienennettyä”, Juho Mäntylä kertoo.
Kevythybridi on täyshybridiä edullisempi vaihtoehto, joka tarjoaa sähköisen voimalinjan ominaisuuksia. Mäntylän mukaan täyshybridi eroaa kevythybridistä kuitenkin monellakin tavalla.
”Mitsubishin ASX- ja Colt-täyshybridimallit on varustettu älykkäällä monitilavaihteistolla, joka mahdollistaa ajamisen pelkällä sähköllä sekä sarja- että rinnakkaishybriditilassa. Täyshybridi on hyvä vaihtoehto ihmiselle, joka ajaa suuren osan ajoista kaupunkiolosuhteissa ja haluaa päästä nauttimaan sähköisestä voimalinjasta, mutta hänellä ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona. Täyshybridissä järjestelmä huolehtii automaattisesti 1,26 kWh akun varauksesta ja auton toiminnasta mahdollisimman tehokkaasti”, Mäntylä kertoo.
Täyshybridi vai ladattava hybridi?
Täyshybridi on Mäntylän mukaan monelle ladattavaa hybridiä taloudellisempi vaihtoehto varsinkin, jos latausmahdollisuudet ovat rajalliset.
Mitsubishi ASX ladattava hybridi.
”Täyshybridissä saa ladattavan hybridin sähköisen voimalinjan ominaisuudet edullisemmin, vaikka pelkällä sähköllä ei pitkiä matkoja voikaan ajaa. Täyshybridi on hyvin lähellä ladattavaa hybridiä tehojen puolesta, huippunopeus on sama ja kiihtyvyydessä täyshybridi jää vain 0,2 sekuntia ladattavasta ASX-mallista. Polttoaineenkulutus pysyy maltillisena myös täyshybridimallissa. Yksityisautoilijan kannattaakin valita voimalinja aina todellisen käyttötarpeen mukaan. Esimerkiksi ASX:n kevythybridin automaattiversiolla on puolet suurempi vetokyky kuin täyshybridillä tai ladattavalla hybridillä. Myös tavaratila ladattavissa hybrideissä on usein muita hybridimalleja pienempi”, Mäntylä muistuttaa.
Säännöllisellä latauksella säästöä
Mäntylän mukaan ladattava hybridi on järkevä valinta, kun kotona tai työpaikalla on mahdollisuus ladata autoa. Säästö auton käyttökuluissa voi olla merkittävä säännöllisen latauksen ansiosta.
”Sähköllä ajaminen on myös erittäin mukavaa. Mitsubishin ladattavilla hybrideillä on mahdollisuus ajaa optimiolosuhteissa lähes 50 kilometriä ilman, että polttoainetta kuluu. Jotta yksityisautoilija saa hankintahinnaltaan kalliimmasta ladattavasta hybridimallista täydellisen hyödyn, on autolla ajettava sähköllä mahdollisimman paljon hankintakulujen kattamiseksi”, Mäntylä painottaa.
Luotettavaa akkuteknologiaa
Mitsubishi-mallistossa ladattava hybridi on tarjolla ASX:n ohella Mitsubishi Eclipse Cross -mallista. Lisäksi aikoinaan maailman myydyimmäksi ladattavaksi hybridi-SUV-malliksi nousut Mitsubishi Outlander PHEV tekee paluu Mitsubishi-mallistoon loppuvuodesta.
”Mitsubishin mallisto tarjoaa edistyksellisen nelivedon Mitsubishi Eclipse Cross PHEV:ssä jo hinnat alkaen -versiossa (35 990 euroa). Mitsubishi Eclipse Cross PHEV -mallissa on myös pikalatausmahdollisuus, jolloin ajoakku latautuu 80 prosenttiin 25 minuutissa. Ladattavalla hybridillä ajavan ei siis tarvitse tehdä kompromisseja vetotavan tai pikalatauksen suhteen”, Mäntylä kertoo.
Mäntylän mukaan hybridiauto on turvallinen valinta myös akustojen luotettavuuden kannalta.
”Mitsubishi myöntää ladattavien hybridien ja täyshybridien akustoille 8 vuoden / 160 000 kilometrin tehdastakuun. Suomen teillä liikkuu tuhansia ensimmäisen sukupolven, noin kymmenen vuotta vanhoja Mitsubishi Outlander PHEV -malleja, joiden akut ovat kestäneet hyvin”, Mäntylä kertoo.
Kaikki uudet Mitsubishi-autot on varustettu 5 vuoden tehdastakuulla sekä viiden vuoden, Euroopan kattavalla ajoturvapalvelulla.
Mitsubishi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Genelec Münchenissa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
SEASin lelu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi