Mitsubishi Colt -täyshybridi.

Mitsubishi Colt -täyshybridi.

jan greune

Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa

Sähköinen voimalinja kannattaa hankkia todellisen tarpeen mukaan, opastaa Mitsubishin tekninen kouluttaja Juho Mäntylä. Mitsubishin ladattava hybri­di­tek­no­logia mahdollistaa myös nelivedon ja pikala­taus­mah­dol­li­suuden. Mitsubishi tarjoaa 8 vuoden akkutakuun täyshybrideille ja ladattaville hybrideille.

Auto Bild.Uutiset

Lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­nen on tuo­nut ku­lut­ta­jil­le en­tis­tä enem­män tar­jol­le uu­sia voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja. Esi­mer­kik­si Mit­su­bis­hi ASX on saa­ta­va­na nel­jäl­lä eri voi­ma­lin­jal­la: polt­to­moot­to­ril­la, ke­vyt­hyb­ri­di­nä, täys­hyb­ri­di­nä sekä la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä.

As­ta­ra Fin­lan­dil­la Mit­su­bis­hin tek­ni­se­nä kou­lut­ta­ja­na työs­ken­te­le­vä Juho Män­ty­lä ker­too, mitä uut­ta au­toa har­kit­se­van kan­nat­taa huo­mi­oi­da säh­köis­ten voi­ma­lin­jo­jen osal­ta.

Ke­vyt­hyb­ri­di vai täys­hyb­ri­di?

”Mit­su­bis­hi ASX:n ke­vyt­hyb­ri­di on to­teu­tet­tu hih­na­vä­lit­tei­sel­lä käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ril­la sekä 0,13 kWh:n li­tiu­mi­o­ni­a­kul­la. Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ener­gi­an tal­tee­no­ton hi­das­tuk­sen ai­ka­na, vään­tö­mo­ment­ti­a­vus­tuk­sen kiih­dy­tyk­sis­sä sekä ke­hit­ty­neet Start & Stop -toi­min­not. Jär­jes­tel­mäs­sä on myös rul­laus­toi­min­to, joka esi­mer­kik­si moot­to­ri­tie­a­jos­sa an­taa au­ton rul­la­ta va­paal­la moot­to­ri sam­muk­sis­sa tai tyh­jä­käyn­nil­lä. Ke­hit­ty­neen ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män avul­la au­ton ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä on saa­tu pie­nen­net­tyä”, Juho Män­ty­lä ker­too.

Ke­vyt­hyb­ri­di on täys­hyb­ri­diä edul­li­sem­pi vaih­to­eh­to, joka tar­jo­aa säh­köi­sen voi­ma­lin­jan omi­nai­suuk­sia. Män­ty­län mu­kaan täys­hyb­ri­di ero­aa ke­vyt­hyb­ri­dis­tä kui­ten­kin mo­nel­la­kin ta­val­la.

”Mit­su­bis­hin ASX- ja Colt-täys­hyb­ri­di­mal­lit on va­rus­tet­tu älyk­kääl­lä mo­ni­ti­la­vaih­teis­tol­la, joka mah­dol­lis­taa aja­mi­sen pel­käl­lä säh­köl­lä sekä sar­ja- et­tä rin­nak­kais­hyb­ri­di­ti­las­sa. Täys­hyb­ri­di on hyvä vaih­to­eh­to ih­mi­sel­le, joka ajaa suu­ren osan ajois­ta kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa ja ha­lu­aa pääs­tä naut­ti­maan säh­köi­ses­tä voi­ma­lin­jas­ta, mut­ta hä­nel­lä ei ole mah­dol­li­suut­ta la­da­ta au­toa ko­to­na. Täys­hyb­ri­dis­sä jär­jes­tel­mä huo­leh­tii au­to­maat­ti­ses­ti 1,26 kWh akun va­rauk­ses­ta ja au­ton toi­min­nas­ta mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti”, Män­ty­lä ker­too.

Täys­hyb­ri­di vai la­dat­ta­va hyb­ri­di?

Täys­hyb­ri­di on Män­ty­län mu­kaan mo­nel­le la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä ta­lou­del­li­sem­pi vaih­to­eh­to var­sin­kin, jos la­taus­mah­dol­li­suu­det ovat ra­jal­li­set.

Mitsubishi ASX ladattava hybridi.

Mitsubishi ASX ladattava hybridi.

”Täys­hyb­ri­dis­sä saa la­dat­ta­van hyb­ri­din säh­köi­sen voi­ma­lin­jan omi­nai­suu­det edul­li­sem­min, vaik­ka pel­käl­lä säh­köl­lä ei pit­kiä mat­ko­ja voi­kaan ajaa. Täys­hyb­ri­di on hy­vin lä­hel­lä la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä te­ho­jen puo­les­ta, huip­pu­no­peus on sama ja kiih­ty­vyy­des­sä täys­hyb­ri­di jää vain 0,2 se­kun­tia la­dat­ta­vas­ta ASX-mal­lis­ta. Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus py­syy mal­til­li­se­na myös täys­hyb­ri­di­mal­lis­sa. Yk­si­tyi­sau­toi­li­jan kan­nat­taa­kin va­li­ta voi­ma­lin­ja ai­na to­del­li­sen käyt­tö­tar­peen mu­kaan. Esi­mer­kik­si ASX:n ke­vyt­hyb­ri­din au­to­maat­ti­ver­si­ol­la on puo­let suu­rem­pi ve­to­ky­ky kuin täys­hyb­ri­dil­lä tai la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä. Myös ta­va­ra­ti­la la­dat­ta­vis­sa hyb­ri­deis­sä on usein mui­ta hyb­ri­di­mal­le­ja pie­nem­pi”, Män­ty­lä muis­tut­taa.

Sään­nöl­li­sel­lä la­tauk­sel­la sääs­töä

Män­ty­län mu­kaan la­dat­ta­va hyb­ri­di on jär­ke­vä va­lin­ta, kun ko­to­na tai työ­pai­kal­la on mah­dol­li­suus la­da­ta au­toa. Sääs­tö au­ton käyt­tö­ku­luis­sa voi ol­la mer­kit­tä­vä sään­nöl­li­sen la­tauk­sen an­si­os­ta.

”Säh­köl­lä aja­mi­nen on myös erit­täin mu­ka­vaa. Mit­su­bis­hin la­dat­ta­vil­la hyb­ri­deil­lä on mah­dol­li­suus ajaa op­ti­mi­o­lo­suh­teis­sa lä­hes 50 ki­lo­met­riä il­man, et­tä polt­to­ai­net­ta ku­luu. Jot­ta yk­si­tyi­sau­toi­li­ja saa han­kin­ta­hin­nal­taan kal­liim­mas­ta la­dat­ta­vas­ta hyb­ri­di­mal­lis­ta täy­del­li­sen hyö­dyn, on au­tol­la ajet­ta­va säh­köl­lä mah­dol­li­sim­man pal­jon han­kin­ta­ku­lu­jen kat­ta­mi­sek­si”, Män­ty­lä pai­not­taa.

Luo­tet­ta­vaa ak­ku­tek­no­lo­gi­aa

Mit­su­bis­hi-mal­lis­tos­sa la­dat­ta­va hyb­ri­di on tar­jol­la ASX:n ohel­la Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross -mal­lis­ta. Li­säk­si ai­koi­naan maa­il­man myy­dyim­mäk­si la­dat­ta­vak­si hyb­ri­di-SUV-mal­lik­si nou­sut Mit­su­bis­hi Out­lan­der PHEV te­kee pa­luu Mit­su­bis­hi-mal­lis­toon lop­pu­vuo­des­ta.

”Mit­su­bis­hin mal­lis­to tar­jo­aa edis­tyk­sel­li­sen ne­li­ve­don Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross PHEV:ssä jo hin­nat al­ka­en -ver­si­os­sa (35 990 eu­roa). Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross PHEV -mal­lis­sa on myös pi­ka­la­taus­mah­dol­li­suus, jol­loin ajo­ak­ku la­tau­tuu 80 pro­sent­tiin 25 mi­nuu­tis­sa. La­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä aja­van ei siis tar­vit­se teh­dä komp­ro­mis­se­ja ve­to­ta­van tai pi­ka­la­tauk­sen suh­teen”, Män­ty­lä ker­too.

Män­ty­län mu­kaan hyb­ri­di­au­to on tur­val­li­nen va­lin­ta myös akus­to­jen luo­tet­ta­vuu­den kan­nal­ta.

”Mit­su­bis­hi myön­tää la­dat­ta­vien hyb­ri­dien ja täys­hyb­ri­dien akus­toil­le 8 vuo­den / 160 000 ki­lo­met­rin teh­das­ta­kuun. Suo­men teil­lä liik­kuu tu­han­sia en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven, noin kym­me­nen vuot­ta van­ho­ja Mit­su­bis­hi Out­lan­der PHEV -mal­le­ja, joi­den akut ovat kes­tä­neet hy­vin”, Män­ty­lä ker­too.

Kaik­ki uu­det Mit­su­bis­hi-au­tot on va­rus­tet­tu 5 vuo­den teh­das­ta­kuul­la sekä vii­den vuo­den, Eu­roo­pan kat­ta­val­la ajo­tur­va­pal­ve­lul­la.

Mit­su­bis­hi-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN