Renault Arkanan korissa yhdistyvät katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on 186 mm.
Renault
Täysin uusi Renault Arkana SUV hinnoiteltiin: Aina sähköistetyllä voimalinjalla
Renault Arkana tuo uudenlaisen hienostuneisuuden kohtuuhintaisiin katumaastureihin. Vakiona on kauniin ulkonäön ja kattavan varustelun lisäksi aina automaattivaihteisto ja moottorina joko Renaultin edistyksellinen E-Tech Hybrid tai mikrohybridi.
Renault on luonut koko historiansa ajan aivan uusia autoluokkia. Modernista historiasta vaikuttavimpia ovat monikäyttöautojen esi-isä Renault 4, tila-autojen aallon käynnistänyt Espace ja Scénic, joka aloitti vähän pienempien tila-autojen aikakauden. Nyt vuorossa on Renault Arkana. Se tuo virtaviivaisen, coupémaisen katumaasturin yhä useamman ostajan saataville.
Tiloista tinkimättä
Renault Arkanan korissa yhdistyvät katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on 186 mm. Myös suuret vähintään 17-tuumaiset pyörät korostavat Renault Arkanan mahdollisuuksia edetä vähän huonommallakin tiellä.
Akseliväliä on 2,72 metriä, mikä tarkoittaa yhtä aikaa hyvää ajettavuutta ja suuntavakavuutta sekä riittäviä tiloja matkustajille ja heidän tavaroilleen. Kori on 4,57 metriä pitkä ja vaikka katto laskee perää kohti, takamatkustajillakin on runsaasti pääntilaa. Tavaratila on vähintään 480 litran kokoinen ja kun takapenkki taitetaan eteen, se kasvaa yli 1,2 kuutiometrin vetoiseksi.
Uusi Renault Arkana jatkaa Renaultin komeaa sarjaa turvallisuudessa. Se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan.
Renault
Lähtökohtana on CMF-B -perusrakenne, jossa on optimoidut törmäysvyöhykkeet. Istuimien rakenne on suunniteltu uudelleen, mikä yhdessä turvavöiden kiinnikkeiden sekä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antaa optimaalisen tuen matkustajille.
Matkustajia erinomaisesti suojaava kori ja varusteet eivät enää yksin riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan autossa on oltava myös paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Renault Arkanassa on monipuolinen ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems), johon kuuluvat Intens-varustetasossa myös katvealueen valvontajärjestelmä ja peruutettaessa risteävän liikenteen varoitin.
Polttoainetta säästäen
Suomeen Renault Arkanaa tuodaan hybridinä ja mikrohybridinä, joista myynnin uskotaan keskittyvän E-Tech Hybridiin. Siinä on sama edistyksellinen voimalinja kuin Clio E-Tech -mallissa. Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kilowattia ja sähkömoottori 36 kilowattia, minkä lisäksi autossa on 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori. Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa hyödyntävä voimalinja kehittää 105 kilowattia.
Liikkeelle Renault Arkana E-Tech Hybridillä lähdetään aina sähköllä pehmeästi ja äänettömästi. Ajajan ei tarvitse miettiä vaihteita, sillä älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti ja siinä on peräti 15 erilaista välitystä. Niillä optimoidaan voimalinjan toimintaa ja pienennetään sekä kulutusta että hiilidioksidipäästöä.
Yhdistetty kulutus on 5,0 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 110 g/km (WLTP).
Renault
Toisena voimalinjana on mikrohybridi TCe 140 EDC-automaatti. Sen 1,3-litrainen bensiiniturbo kehittää 103 kilowattia, jolle käynnistingeneraattori antaa apua liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Voimaa se saa pienestä litiumioniakusta, jota ladataan jarrutuksissa.
Tässäkin mallissa ajaja saa nauttia niin sanotusta vasemman jalan vapaapäivästä, sillä autossa on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Tällä voimapaketilla varustettuna kulutus on 5,8-5,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 131-133 g/km.
Monipuolinen varustelu
Suurin osa Renault Arkana-malleista myydään Intens-varustuksella, joka on erittäin kattava paketti. Ulkonäköön vaikuttavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takaikkunat. Tavallaan särmää koriin tuovat myös tehokaat täys-LED Pure Vision -ajovalot.
Ohjaamossa kuljettajan edessä on 7-tuumainen digimittaristo. Kojelaudan keskellä on Easy Linkin 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta toimivat niin auton runsaita säätöjä käyttävä Multi Sense kuin navigointi. Näytöllä on myös peruutuskamera, mikä helpottaa pysäköintiä yhdessä etu- ja takatutkien kanssa.
Renault Arkanaan pääsee helposti älyavainkortilla ja käynnistys tapahtuu napin painalluksella. Ajossa ajajan työtä helpottavat muun muassa sähköinen käsijarru, automaattiset kaukovalot ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Talvella kuljettajalle on iloa lämmitettävästä ohjauspyörästä ja automaattinen ilmastointilaite pitää matkustamon lämpötilan sopivana ympäri vuoden. Maininnan arvoisia varusteita ovat vielä tunnelmavalaistus ja sähkötoimisesti taittuvat ulkotaustapeilit.
Renault Arkanan huippumallina on urheilullinen R.S Line, joka lisää varustelistaan kuljettajaa helpottamaan aktiivisen pysäköintiavustimen ja sivupysäköintitutkat. Ohjaamossa on edessä sähköllä säädettävät etuistuimet, joissa kuljettajalla on vielä sähköllä säädettävä ristiseläntuen säätö. Istuimissa on osittainen Alcantara-nahkaverhoilu. Urheilullisuutta sisätiloihin ja koriin tuovat musta kattoverhoilu sekä R.S Line sisätila- ja ulkonäköpaketit.
Hinnat lähtevät Renault Arkana TCe 140 EDC Zenin 28 390 eurosta, ja Intens maksaa tuhat euroa enemmän. Renault Arkana e-Tech 145 Hybridin perustaso on Intens, jonka hinta on 30 390 euroa ja toisena vaihtoehtona on 32 390 euroa maksava R.S. Line.
Ensimmäiset Renault Arkana -esittelyautot saapuvat Suomeen loppukesästä. Asiakkaille uutuutta aletaan toimittaa syksyllä.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cd-unelma
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
139 desibeliä 20 hertsillä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL