Renault Arkanan korissa yhdistyvät katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on 186 mm.

Renault Arkanan korissa yhdistyvät katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on 186 mm.

Renault

Täysin uusi Renault Arkana SUV hinnoiteltiin: Aina sähköistetyllä voimalinjalla

Renault Arkana tuo uudenlaisen hienos­tu­nei­suuden kohtuuhintaisiin katumaastureihin. Vakiona on kauniin ulkonäön ja kattavan varustelun lisäksi aina automaat­ti­vaih­teisto ja moottorina joko Renaultin edistyksellinen E-Tech Hybrid tai mikrohybridi.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault on luo­nut koko his­to­ri­an­sa ajan ai­van uu­sia au­to­luok­kia. Mo­der­nis­ta his­to­ri­as­ta vai­kut­ta­vim­pia ovat mo­ni­käyt­tö­au­to­jen esi-isä Re­nault 4, tila-au­to­jen aal­lon käyn­nis­tä­nyt Es­pa­ce ja Scénic, joka aloit­ti vä­hän pie­nem­pien tila-au­to­jen ai­ka­kau­den. Nyt vuo­ros­sa on Re­nault Ar­ka­na. Se tuo vir­ta­vii­vai­sen, coupé­mai­sen ka­tu­maas­tu­rin yhä use­am­man os­ta­jan saa­ta­vil­le.

Ti­lois­ta tin­ki­mät­tä

Re­nault Ar­ka­nan ko­ris­sa yh­dis­ty­vät ka­tu­maas­tu­rin jy­ke­vyys ja coupé­mai­nen kau­neus. Ko­rin ala­o­sas­sa on maas­tu­ri­mai­set suo­jauk­set ja maa­va­raa on 186 mm. Myös suu­ret vä­hin­tään 17-tuu­mai­set pyö­rät ko­ros­ta­vat Re­nault Ar­ka­nan mah­dol­li­suuk­sia ede­tä vä­hän huo­nom­mal­la­kin tiel­lä.

Ak­se­li­vä­liä on 2,72 met­riä, mikä tar­koit­taa yh­tä ai­kaa hy­vää ajet­ta­vuut­ta ja suun­ta­va­ka­vuut­ta sekä riit­tä­viä ti­lo­ja mat­kus­ta­jil­le ja hei­dän ta­va­roil­leen. Kori on 4,57 met­riä pit­kä ja vaik­ka kat­to las­kee pe­rää koh­ti, ta­ka­mat­kus­ta­jil­la­kin on run­saas­ti pään­ti­laa. Ta­va­ra­ti­la on vä­hin­tään 480 lit­ran ko­koi­nen ja kun ta­ka­penk­ki tai­te­taan eteen, se kas­vaa yli 1,2 kuu­ti­o­met­rin ve­toi­sek­si.

Uu­si Re­nault Ar­ka­na jat­kaa Re­naul­tin ko­me­aa sar­jaa tur­val­li­suu­des­sa. Se sai uu­sim­mas­sa ja ai­em­paa vaa­ti­vam­mas­sa vuo­den 2021 vaa­ti­mus­ten mu­kaan teh­dys­sä tur­val­li­suus­tes­tis­sä par­haan vii­den täh­den ar­vo­sa­nan.

Renault

Läh­tö­koh­ta­na on CMF-B -pe­rus­ra­ken­ne, jos­sa on op­ti­moi­dut tör­mäys­vyö­hyk­keet. Is­tui­mien ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu uu­del­leen, mikä yh­des­sä tur­va­vöi­den kiin­nik­kei­den sekä py­ro­tek­nis­ten esi­ki­ris­ti­mien ja voi­man ra­joit­ti­mien kans­sa an­taa op­ti­maa­li­sen tuen mat­kus­ta­jil­le.

Mat­kus­ta­jia eri­no­mai­ses­ti suo­jaa­va kori ja va­rus­teet ei­vät enää yk­sin rii­tä par­haa­seen ar­vo­sa­naan Eu­ro NCAP:n tur­val­li­suus­tes­tis­sä, vaan au­tos­sa on ol­ta­va myös pal­jon kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä. Re­nault Ar­ka­nas­sa on mo­ni­puo­li­nen ADAS-pa­ket­ti (Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems), jo­hon kuu­lu­vat In­tens-va­rus­te­ta­sos­sa myös kat­ve­a­lu­een val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja pe­ruu­tet­ta­es­sa ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin.

Polt­to­ai­net­ta sääs­tä­en

Suo­meen Re­nault Ar­ka­naa tuo­daan hyb­ri­di­nä ja mik­ro­hyb­ri­di­nä, jois­ta myyn­nin us­ko­taan kes­kit­ty­vän E-Tech Hyb­ri­diin. Sii­nä on sama edis­tyk­sel­li­nen voi­ma­lin­ja kuin Clio E-Tech -mal­lis­sa. Ar­ka­nan 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri ke­hit­tää 69 ki­lo­wat­tia ja säh­kö­moot­to­ri 36 ki­lo­wat­tia, min­kä li­säk­si au­tos­sa on 15 ki­lo­wa­tin te­hoi­nen käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri. For­mu­la 1 -moot­to­reis­sa ke­hi­tet­tyä tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­vä voi­ma­lin­ja ke­hit­tää 105 ki­lo­wat­tia.

Liik­keel­le Re­nault Ar­ka­na E-Tech Hyb­ri­dil­lä läh­de­tään ai­na säh­köl­lä peh­me­äs­ti ja ää­net­tö­mäs­ti. Aja­jan ei tar­vit­se miet­tiä vaih­tei­ta, sil­lä äly­käs mo­ni­ti­la­vaih­teis­to toi­mii täy­sin au­to­maat­ti­ses­ti ja sii­nä on pe­rä­ti 15 eri­lais­ta vä­li­tys­tä. Niil­lä op­ti­moi­daan voi­ma­lin­jan toi­min­taa ja pie­nen­ne­tään sekä ku­lu­tus­ta et­tä hii­li­di­ok­si­di­pääs­töä.

Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on 5,0 lit­raa sa­dal­la ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 110 g/km (WLTP).

Renault

Toi­se­na voi­ma­lin­ja­na on mik­ro­hyb­ri­di TCe 140 EDC-au­to­maat­ti. Sen 1,3-lit­rai­nen ben­sii­ni­tur­bo ke­hit­tää 103 ki­lo­wat­tia, jol­le käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri an­taa apua liik­keel­le­läh­döis­sä ja kiih­dy­tyk­sis­sä. Voi­maa se saa pie­nes­tä li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta, jota la­da­taan jar­ru­tuk­sis­sa.

Täs­sä­kin mal­lis­sa aja­ja saa naut­tia niin sa­no­tus­ta va­sem­man ja­lan va­paa­päi­väs­tä, sil­lä au­tos­sa on 7-vaih­tei­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti. Täl­lä voi­ma­pa­ke­til­la va­rus­tet­tu­na ku­lu­tus on 5,8-5,9 l/100 km ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 131-133 g/km.

Mo­ni­puo­li­nen va­rus­te­lu

Suu­rin osa Re­nault Ar­ka­na-mal­leis­ta myy­dään In­tens-va­rus­tuk­sel­la, joka on erit­täin kat­ta­va pa­ket­ti. Ul­ko­nä­köön vai­kut­ta­vat 18-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja tum­men­ne­tut ta­kaik­ku­nat. Ta­val­laan sär­mää ko­riin tuo­vat myös te­ho­kaat täys-LED Pure Vi­si­on -ajo­va­lot.

Oh­jaa­mos­sa kul­jet­ta­jan edes­sä on 7-tuu­mai­nen di­gi­mit­ta­ris­to. Ko­je­lau­dan kes­kel­lä on Ea­sy Lin­kin 9,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, jon­ka kaut­ta toi­mi­vat niin au­ton run­sai­ta sää­tö­jä käyt­tä­vä Mul­ti Sen­se kuin na­vi­goin­ti. Näy­töl­lä on myös pe­ruu­tus­ka­me­ra, mikä hel­pot­taa py­sä­köin­tiä yh­des­sä etu- ja ta­ka­tut­kien kans­sa.

Re­nault Ar­ka­naan pää­see hel­pos­ti äly­a­vain­kor­til­la ja käyn­nis­tys ta­pah­tuu na­pin pai­nal­luk­sel­la. Ajos­sa aja­jan työ­tä hel­pot­ta­vat muun mu­as­sa säh­köi­nen kä­si­jar­ru, au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Tal­vel­la kul­jet­ta­jal­le on iloa läm­mi­tet­tä­väs­tä oh­jaus­pyö­räs­tä ja au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti­lai­te pi­tää mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­lan so­pi­va­na ym­pä­ri vuo­den. Mai­nin­nan ar­voi­sia va­rus­tei­ta ovat vie­lä tun­nel­ma­va­lais­tus ja säh­kö­toi­mi­ses­ti tait­tu­vat ul­ko­taus­ta­pei­lit.

Re­nault Ar­ka­nan huip­pu­mal­li­na on ur­hei­lul­li­nen R.S Line, joka li­sää va­rus­te­lis­taan kul­jet­ta­jaa hel­pot­ta­maan ak­tii­vi­sen py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men ja si­vu­py­sä­köin­ti­tut­kat. Oh­jaa­mos­sa on edes­sä säh­köl­lä sää­det­tä­vät etuis­tui­met, jois­sa kul­jet­ta­jal­la on vie­lä säh­köl­lä sää­det­tä­vä ris­ti­se­län­tu­en sää­tö. Is­tui­mis­sa on osit­tai­nen Al­can­ta­ra-nah­ka­ver­hoi­lu. Ur­hei­lul­li­suut­ta si­sä­ti­loi­hin ja ko­riin tuo­vat mus­ta kat­to­ver­hoi­lu sekä R.S Line si­sä­ti­la- ja ul­ko­nä­kö­pa­ke­tit.

Hin­nat läh­te­vät Re­nault Ar­ka­na TCe 140 EDC Ze­nin 28 390 eu­ros­ta, ja In­tens mak­saa tu­hat eu­roa enem­män. Re­nault Ar­ka­na e-Tech 145 Hyb­ri­din pe­rus­ta­so on In­tens, jon­ka hin­ta on 30 390 eu­roa ja toi­se­na vaih­to­eh­to­na on 32 390 eu­roa mak­sa­va R.S. Line.

En­sim­mäi­set Re­nault Ar­ka­na -esit­te­ly­au­tot saa­pu­vat Suo­meen lop­pu­ke­säs­tä. Asi­ak­kail­le uu­tuut­ta ale­taan toi­mit­taa syk­syl­lä.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU