Renault Arkanan korissa yhdistyvät katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on 186 mm.
Renault
Täysin uusi Renault Arkana SUV hinnoiteltiin: Aina sähköistetyllä voimalinjalla
Renault Arkana tuo uudenlaisen hienostuneisuuden kohtuuhintaisiin katumaastureihin. Vakiona on kauniin ulkonäön ja kattavan varustelun lisäksi aina automaattivaihteisto ja moottorina joko Renaultin edistyksellinen E-Tech Hybrid tai mikrohybridi.
Renault on luonut koko historiansa ajan aivan uusia autoluokkia. Modernista historiasta vaikuttavimpia ovat monikäyttöautojen esi-isä Renault 4, tila-autojen aallon käynnistänyt Espace ja Scénic, joka aloitti vähän pienempien tila-autojen aikakauden. Nyt vuorossa on Renault Arkana. Se tuo virtaviivaisen, coupémaisen katumaasturin yhä useamman ostajan saataville.
Tiloista tinkimättä
Renault Arkanan korissa yhdistyvät katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on 186 mm. Myös suuret vähintään 17-tuumaiset pyörät korostavat Renault Arkanan mahdollisuuksia edetä vähän huonommallakin tiellä.
Akseliväliä on 2,72 metriä, mikä tarkoittaa yhtä aikaa hyvää ajettavuutta ja suuntavakavuutta sekä riittäviä tiloja matkustajille ja heidän tavaroilleen. Kori on 4,57 metriä pitkä ja vaikka katto laskee perää kohti, takamatkustajillakin on runsaasti pääntilaa. Tavaratila on vähintään 480 litran kokoinen ja kun takapenkki taitetaan eteen, se kasvaa yli 1,2 kuutiometrin vetoiseksi.
Uusi Renault Arkana jatkaa Renaultin komeaa sarjaa turvallisuudessa. Se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan.
Renault
Lähtökohtana on CMF-B -perusrakenne, jossa on optimoidut törmäysvyöhykkeet. Istuimien rakenne on suunniteltu uudelleen, mikä yhdessä turvavöiden kiinnikkeiden sekä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antaa optimaalisen tuen matkustajille.
Matkustajia erinomaisesti suojaava kori ja varusteet eivät enää yksin riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan autossa on oltava myös paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Renault Arkanassa on monipuolinen ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems), johon kuuluvat Intens-varustetasossa myös katvealueen valvontajärjestelmä ja peruutettaessa risteävän liikenteen varoitin.
Polttoainetta säästäen
Suomeen Renault Arkanaa tuodaan hybridinä ja mikrohybridinä, joista myynnin uskotaan keskittyvän E-Tech Hybridiin. Siinä on sama edistyksellinen voimalinja kuin Clio E-Tech -mallissa. Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kilowattia ja sähkömoottori 36 kilowattia, minkä lisäksi autossa on 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori. Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa hyödyntävä voimalinja kehittää 105 kilowattia.
Liikkeelle Renault Arkana E-Tech Hybridillä lähdetään aina sähköllä pehmeästi ja äänettömästi. Ajajan ei tarvitse miettiä vaihteita, sillä älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti ja siinä on peräti 15 erilaista välitystä. Niillä optimoidaan voimalinjan toimintaa ja pienennetään sekä kulutusta että hiilidioksidipäästöä.
Yhdistetty kulutus on 5,0 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 110 g/km (WLTP).
Renault
Toisena voimalinjana on mikrohybridi TCe 140 EDC-automaatti. Sen 1,3-litrainen bensiiniturbo kehittää 103 kilowattia, jolle käynnistingeneraattori antaa apua liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Voimaa se saa pienestä litiumioniakusta, jota ladataan jarrutuksissa.
Tässäkin mallissa ajaja saa nauttia niin sanotusta vasemman jalan vapaapäivästä, sillä autossa on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Tällä voimapaketilla varustettuna kulutus on 5,8-5,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 131-133 g/km.
Monipuolinen varustelu
Suurin osa Renault Arkana-malleista myydään Intens-varustuksella, joka on erittäin kattava paketti. Ulkonäköön vaikuttavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takaikkunat. Tavallaan särmää koriin tuovat myös tehokaat täys-LED Pure Vision -ajovalot.
Ohjaamossa kuljettajan edessä on 7-tuumainen digimittaristo. Kojelaudan keskellä on Easy Linkin 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta toimivat niin auton runsaita säätöjä käyttävä Multi Sense kuin navigointi. Näytöllä on myös peruutuskamera, mikä helpottaa pysäköintiä yhdessä etu- ja takatutkien kanssa.
Renault Arkanaan pääsee helposti älyavainkortilla ja käynnistys tapahtuu napin painalluksella. Ajossa ajajan työtä helpottavat muun muassa sähköinen käsijarru, automaattiset kaukovalot ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Talvella kuljettajalle on iloa lämmitettävästä ohjauspyörästä ja automaattinen ilmastointilaite pitää matkustamon lämpötilan sopivana ympäri vuoden. Maininnan arvoisia varusteita ovat vielä tunnelmavalaistus ja sähkötoimisesti taittuvat ulkotaustapeilit.
Renault Arkanan huippumallina on urheilullinen R.S Line, joka lisää varustelistaan kuljettajaa helpottamaan aktiivisen pysäköintiavustimen ja sivupysäköintitutkat. Ohjaamossa on edessä sähköllä säädettävät etuistuimet, joissa kuljettajalla on vielä sähköllä säädettävä ristiseläntuen säätö. Istuimissa on osittainen Alcantara-nahkaverhoilu. Urheilullisuutta sisätiloihin ja koriin tuovat musta kattoverhoilu sekä R.S Line sisätila- ja ulkonäköpaketit.
Hinnat lähtevät Renault Arkana TCe 140 EDC Zenin 28 390 eurosta, ja Intens maksaa tuhat euroa enemmän. Renault Arkana e-Tech 145 Hybridin perustaso on Intens, jonka hinta on 30 390 euroa ja toisena vaihtoehtona on 32 390 euroa maksava R.S. Line.
Ensimmäiset Renault Arkana -esittelyautot saapuvat Suomeen loppukesästä. Asiakkaille uutuutta aletaan toimittaa syksyllä.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Credo ja Sveitsin päärynä
Mola Mola Perca
Thalian transformaatio
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Wharfedale Super Denton
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN