Volvo

Täyssähköinen Volvo ES90 esitellään pian - ohjel­mis­to­poh­jainen ja Superset-tekno­lo­gi­a­pa­ke­tille perustuva uutuus

Volvo esittelee uusimman täyssäh­kö­mal­linsa jo parin viikon kuluttua. Pian paljastettava Volvo ES90 on uusi esimerkki ohjel­mis­to­poh­jai­sesta autosta, joka on suunniteltu kehittymään jatkuvasti ajan kuluessa keskus­tie­to­ko­ne­tek­no­logian, jatkuvan yhteyden ja datapohjaisten toimintojen avulla.

Auto Bild.Uutiset

ES90 on en­sim­mäi­nen Vol­vo, jos­sa on kak­sin­ker­tai­nen NVI­DIA DRIVE AGX Orin -ko­koon­pa­no. Tek­niik­ka te­kee sii­tä yh­ti­ön his­to­ri­an te­hok­kaim­man au­ton las­ken­ta­te­hol­la mi­tat­tu­na. Vol­vo on voi­nut pa­ran­taa au­ton tur­val­li­suut­ta ja yleis­tä suo­ri­tus­ky­kyä da­tan, oh­jel­mis­ton ja te­ko­ä­lyn avul­la.

DRIVE AGX Orin on NVI­DI­An kes­kus­tie­to­ko­ne, joka oh­jaa tär­kei­tä jär­jes­tel­miä ja pro­ses­se­ja au­ton si­säl­lä ää­rim­mäi­sen no­pe­as­ti. Las­ken­ta­te­ho on noin 508 bil­joo­naa toi­min­toa se­kun­nis­sa (TOPS). Tie­to­ko­ne oh­jaa eri toi­min­to­ja, ku­ten te­ko­ä­ly­poh­jai­sia huip­pu­luo­kan ak­tii­vi­sia tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sia, au­ton an­tu­rei­ta ja te­ho­kas­ta akun­hal­lin­taa.

NVI­DIA DRIVE AGX Orin -käyt­töi­nen kes­kus­tie­to­ko­ne tar­jo­aa kah­dek­san­ker­tai­sen pa­ran­nuk­sen te­ko­ä­ly­te­hos­sa DRIVE AGX Xa­vier -tek­niik­kaan ver­rat­tu­na, min­kä an­si­os­ta sy­vä­op­pi­mis­mal­lin ja neu­ro­ver­kon ko­koa voi­daan vä­hi­tel­len kas­vat­taa 40 mil­joo­nas­ta pa­ra­met­ris­ta 200 mil­joo­naan pa­ra­met­riin. Tämä ta­pah­tuu ajan ku­lu­es­sa, kun Vol­vo ke­rää li­sää tie­to­ja ja jat­kaa mal­lin ke­hit­tä­mis­tä. Lo­pul­li­se­na ta­voit­tee­na on jat­ku­va asi­a­kas­ko­ke­muk­sen ja tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­nen.

Ai­dos­ti oh­jel­mis­to­poh­jai­nen au­to, joka pa­ra­nee ajan ku­lu­es­sa 

ES90 on val­mis­tet­tu SPA2-ark­ki­teh­tuu­ril­le, ja se on EX90:n jäl­keen toi­nen au­to, joka pe­rus­tuu Vol­vo Car­sin Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ke­til­le. Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ket­ti koos­tuu yk­sit­täi­ses­tä jou­kos­ta lait­teis­to- ja oh­jel­mis­to­mo­duu­le­ja ja jär­jes­tel­miä, jot­ka tu­ke­vat kaik­kia Vol­von tu­le­via säh­kö­au­to­ja.

Rat­kai­su edus­taa mer­kit­tä­vää muu­tos­ta ta­vas­sa, jol­la oh­jel­mis­toa ke­hi­te­tään ja käy­te­tään tur­val­li­suu­den, tek­no­lo­gi­an ja suo­ri­tus­ky­vyn pa­ran­ta­mi­sek­si au­ton elin­kaa­ren ai­ka­na. Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ke­til­la Vol­vo voi teh­dä pa­ran­nuk­sia te­hok­kaam­min ja ot­taa ne käyt­töön no­pe­am­min lan­gat­to­mien päi­vi­tys­ten avul­la kai­kis­sa Su­per­se­tiä käyt­tä­vis­sä au­tois­sa.

Täl­lai­sia päi­vi­tyk­siä voi­vat ol­la esi­mer­kik­si uu­det yh­teys­toi­min­not, tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det ja muut pa­ran­nuk­set, jot­ka ko­hen­ta­vat au­ton suo­ri­tus­ky­kyä – ku­ten pi­dem­pi toi­min­ta­mat­ka tie­tyis­sä ajo­ti­lan­teis­sa. Jat­ku­vat pa­ran­nuk­set sään­nöl­li­sil­lä lan­gat­to­mil­la päi­vi­tyk­sil­lä ovat nyt Vol­vos­sa va­ki­o­na.

Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ket­ti tu­kee jo­kais­ta tu­le­vaa Vol­von säh­kö­au­toa, min­kä an­si­os­ta mal­lis­ton jo­kai­sen au­ton suo­ri­tus­ky­kyä voi­daan pa­ran­taa sa­ma­nai­kai­ses­ti – eli ES90:n omis­ta­jat hyö­ty­vät EX90:n oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­sis­tä ja päin­vas­toin. Tämä tar­koit­taa, et­tä oh­jel­mis­to kor­vaa lait­teis­ton in­no­vaa­ti­oi­den en­si­si­jai­se­na ve­tu­ri­na ja asi­ak­kail­le tar­jot­ta­va­na li­sä­ar­vo­na.

“Vol­vo ES90 on yk­si mark­ki­noi­den tek­ni­ses­ti ke­hit­ty­neim­mis­tä au­tois­ta, ja se on suun­ni­tel­tu ke­hit­ty­mään ajan ku­lu­es­sa. Huip­pu­tek­ni­sel­le Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ke­til­le pe­rus­tu­va ES90 nos­taa tur­val­li­suu­den etu­si­jal­le”, sa­noo Vol­von tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja An­ders Bell.

Safe Space Tech­no­lo­gy tar­jo­aa suo­jaa ja tur­vaa

ES90 hyö­dyn­tää poik­keuk­sel­lis­ta ym­mär­rys­tä ym­pä­ris­tös­tään ke­hit­ty­neil­lä an­tu­reil­la, joi­hin lu­keu­tuu yk­si li­dar, vii­si tut­kaa, kah­dek­san ka­me­raa ja kak­si­tois­ta ult­ra­ää­ni­an­tu­ria. Li­säk­si au­ton si­säl­lä on edis­tyk­sel­li­nen kul­jet­ta­jan ha­vain­noin­ti­jär­jes­tel­mä. Nämä tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät aut­ta­vat pi­tä­mään kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jat tur­vas­sa ha­vait­se­mal­la es­tei­tä myös pi­me­äl­lä ja ak­ti­voi­mal­la en­na­koi­via tur­val­li­suus­toi­min­to­ja, ku­ten tör­mäyk­se­nes­ton.

Vol­vo kut­suu tätä ni­mel­lä Safe Space Tech­no­lo­gy – kaik­ki mitä au­toon asen­ne­taan muo­dos­taa tur­val­li­sen ti­lan au­tos­sa ja sen ym­pä­ril­lä. Safe Space Tech­no­lo­gy on suun­ni­tel­tu eh­käi­se­mään on­net­to­muuk­sia ja vaa­ra­ti­lan­tei­ta tien pääl­lä, ja sen ta­voit­tee­na on teh­dä jo­ka­päi­väi­sis­tä mat­kois­ta tur­val­li­sem­pia ja nau­tin­nol­li­sem­pia

“Luom­me in­no­vaa­ti­oi­ta kai­kil­la tek­no­lo­gi­an aloil­la tul­lak­sem­me oh­jel­mis­to­poh­jais­ten au­to­jen edel­lä­kä­vi­jäk­si. Kaik­ki ke­hi­tys­työ on suun­nat­tu yh­tä tar­koi­tus­ta var­ten: ha­lu­am­me teh­dä eri­no­mai­sia au­to­ja, jot­ka vain pa­ra­ne­vat ajan ku­lu­es­sa. Yh­dis­tä­mäl­lä tie­to­ko­ne­las­ken­nan ja Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ke­tin voim­me teh­dä tur­val­li­sem­pia au­to­ja en­tis­tä te­hok­kaam­min”, An­ders Bell to­te­aa.

ES90:n asi­ak­kail­le tämä tar­koit­taa pre­mium-luo­kan Vol­voa, joka on suun­ni­tel­tu pi­tä­mään kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jat tur­vas­sa ja tar­jo­a­maan laa­tu­ai­kaa rak­kai­den seu­ras­sa. Vol­vo on suun­ni­tel­lut au­to­ja, jot­ka aset­ta­vat ih­mi­sen etu­si­jal­le, jo lä­hes sa­dan vuo­den ajan. Au­tot va­rus­te­taan oi­ke­al­la mää­räl­lä tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ta tek­niik­kaa, joka var­mis­taa mu­ka­van ja tur­val­li­sen ajo­ko­ke­muk­sen. ES90 on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan mie­len­rau­haa ja ta­sa­pai­noa, jota kaik­ki tar­vit­se­vat kii­rei­ses­sä elä­mäs­sään.

Käyt­töö­not­to ny­kyi­sil­le asi­ak­kail­le

Kak­sin­ker­tai­nen NVI­DIA DRIVE AGX Orin -ko­koon­pa­no ote­taan käyt­töön myös EX90-au­tois­sa, joi­den ny­kyi­nen DRIVE AGX Orin- ja DRIVE AGX Xa­vier -tek­nii­kan si­säl­tä­mä ver­sio päi­vi­te­tään uu­teen rat­kai­suun.

Tämä on konk­reet­ti­nen esi­merk­ki sii­tä, mi­ten Su­per­set-tek­no­lo­gi­a­pa­ket­ti mah­dol­lis­taa au­to­jen lait­teis­ton päi­vit­tä­mi­sen uu­sien tek­no­lo­gi­oi­den tul­les­sa saa­ta­vil­le. EX90:n ny­kyi­set asi­ak­kaat saa­vat päi­vi­tyk­sen au­toon­sa il­mai­sek­si. 

Täy­sin uu­si Vol­vo ES90 pal­jas­te­taan maa­il­mal­le 5. päi­vä maa­lis­kuu­ta, 2025. Voit seu­ra­ta suo­raa jul­kis­tus­ta osoit­tees­sa es90event.vol­vo­cars.com

Au­to­Bild / Vol­vo

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU