TESTI: Vannepesuaineet

Puhtaana varastoon: renkaiden kausivaihdon yhteydessä on niille syytä tehdä perusteellinen pesu ennen varastointia.

Auto Bild.Uutiset

Van­teet ja ren­kaat on suo­si­tel­ta­vaa puh­dis­taa en­nen kau­si­säi­ly­tys­tä – näin lika ei pää­se pint­ty­mään nii­hin ja puh­dis­tus on hel­pom­paa. Ke­sä­ren­kai­den van­teet kan­nat­taa siis pes­tä sii­nä vai­hees­sa, kun al­le vaih­de­taan tal­vi­ren­kaat. Tes­ta­sim­me vii­si puh­dis­tu­sai­ent­ta.

Ver­tai­luun han­kit­tiin vii­si au­to­mar­ke­teis­ta tai ta­va­ra­ta­lois­ta hel­pos­ti löy­ty­vää van­ne­pe­su­ai­net­ta: Au­toG­lym Cus­tom Wheel Cle­a­ner, Bil­te­ma Van­tei­den­puh­dis­tu­sai­ne, Kor­rek Van­ne- ja esi­pe­su, So­nax Xtreme Van­ne­pe­su sekä Turt­le Wax Show­room Shine Wheel. Ai­nei­den va­lin­nas­sa pai­no­tet­tiin mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan käyt­tö­tur­val­li­suut­ta, sil­lä ai­na­kin Au­toG­ly­mil­tä ja Bil­te­mal­ta löy­tyy va­li­koi­mis­ta myös hap­po­poh­jai­sia tuot­tei­ta.

Hap­po­poh­jai­set pe­su­ai­neet ovat kui­ten­kin vää­rin käy­tet­ty­nä sekä van­teil­le, et­tä ih­mi­sel­le hai­tal­li­sem­pia kuin pH-neut­raa­lim­mat vaih­to­eh­dot. Turt­le Wa­xin van­ne­pe­su­ai­ne on pH-ar­vol­taan erit­täin ha­pan, mut­ta tar­jo­aa si­ten toi­saal­ta mie­len­kiin­toi­sen ver­tai­lu­koh­dan. Tuot­taa­ko ko­vem­pi myrk­ky au­to­maat­ti­ses­ti myös pa­rem­man pe­su­te­hon?

Pes­tä­vi­nä van­tei­na toi­mi tal­lis­ta ver­tai­lua var­ten kai­vet­tu ke­sä­van­ne­sar­ja, joi­den kun­nos­sa­pi­to oli unoh­tu­nut jo use­am­man vuo­den ajan. Pin­taan pint­ty­nyt jar­ru­pö­ly tar­jo­si to­del­la vaa­ti­vaan haas­teen pe­su­ai­neil­le – ai­na­kaan lii­an hel­pol­la ai­nei­ta ei pääs­tet­ty.

Re­hel­li­syy­den ni­mis­sä näi­tä ai­nei­ta ei lie­ne suun­ni­tel­tu ihan täl­lai­seen teh­tä­vään. Van­tei­den pesu tu­li­si kui­ten­kin suo­rit­taa vä­hin­tään joka vuo­si, jol­loin sit­kei­tä pint­ty­miä ei pää­si­si syn­ty­mään. Mer­kil­le­pan­ta­vaa on myös se, et­tä ky­sees­sä on ni­me­no­maan ke­sä­van­teet. Sii­nä mis­sä tal­vel­la lika koos­tuu pää­o­sin maan­tie­suo­laan se­koi­te­tus­ta ku­ras­ta, on ke­säi­sin on­gel­man ydin jar­ru­pö­ly ja piki. Eri­lai­seen li­kaan toi­mii yleen­sä myös eri­lai­set ai­neet, jo­ten pe­su­tes­tin tu­lok­set ei­vät vält­tä­mät­tä kor­re­loi suo­raan suo­la­soh­jon puh­dis­tuk­sen kans­sa.

Ennen harjaamista: vasemmalla ylhäällä TurtleWax, oikealla ylhäällä Korrek ja alhaalla Sonax

Ennen harjaamista: vasemmalla ylhäällä TurtleWax, oikealla ylhäällä Korrek ja alhaalla Sonax

Sään­nöl­li­sel­lä puh­dis­tuk­sel­la pa­ras tu­los

Tes­tiin va­lit­tiin ta­ka­van­tei­ta li­kai­sem­mat etu­van­teet ja jo­kai­sel­le ai­neel­le mer­kit­tiin tei­pil­lä noin kol­man­nek­sen ko­koi­nen tes­ti­a­lue. Tämä myös hel­pot­taa ai­nei­den ver­taa­mis­ta ris­tiin, kun ai­nei­den pe­su­te­hoa on mah­dol­lis­ta ver­ra­ta vie­rek­käi­sil­tä alu­eil­ta.

Ke­li­o­lo­suh­teet oli­vat suo­ri­tuk­sen ajan vii­si cel­siu­sas­tet­ta plus­san puo­lel­la. Ei var­mas­ti ihan­teel­li­nen olo­suh­de pe­su­te­hon kan­nal­ta, mut­ta niin ko­vin tut­tu ti­lan­ne suo­ma­lai­sel­le au­ton­pe­si­jäl­le.

Kos­ka pit­kään pint­ty­neet van­teet ei­vät kui­ten­kaan kos­kaan ole täy­sin ta­sai­ses­ti li­kai­set joka koh­das­ta, ver­tail­tiin ai­nei­ta vie­lä vi­ral­lis­ten tes­tien jäl­keen ris­tiin li­kai­sim­mil­la alu­eil­la. Juu­ri tä­män ta­kia pel­kät ku­vat ei­vät ker­ro täs­sä koko to­tuut­ta. Va­li­tet­ta­vas­ti näi­tä van­tei­ta ei yk­si­kään tes­tin ai­neis­ta pys­ty­nyt enää pe­las­ta­maan täy­sin puh­taak­si.

Pelk­kä huuh­te­lu ei rii­tä

Pesu suo­ri­tet­tiin kah­des­sa vai­hees­sa. Aluk­si ai­nei­ta suih­kit­tiin suo­raan kui­vil­le van­teil­le ja val­mis­ta­jan suo­sit­te­le­man vai­ku­tu­sa­jan jäl­keen van­teet huuh­del­tiin pai­ne­pe­su­ril­la. Turt­le Wa­xin oh­jeis­sa ke­ho­te­taan en­sin huuh­to­maan pai­ne­pe­su­ril­la ir­to­li­ka pois, jo­ten täs­sä toi­mit­tiin hie­man ky­sei­sen val­mis­ta­jan oh­jei­den vas­tai­ses­ti. Näin kui­ten­kin var­mis­tet­tiin ta­sai­set ver­tai­luo­lo­suh­teet kai­kil­le tuot­teil­le. Kos­te­al­la van­teel­la pe­su­ai­ne lai­me­ni­si van­teel­la ole­van ve­den vai­ku­tuk­ses­ta, mikä osal­taan vai­kut­tai­si pe­su­te­hoon.

AutoGlymin yhteen pisteeseen kohdistuva vaahto kuluttaa paljon ainetta.

AutoGlymin yhteen pisteeseen kohdistuva vaahto kuluttaa paljon ainetta.

 

Korrekin sumu on säätämisen jälkeen joukon paras.

Korrekin sumu on säätämisen jälkeen joukon paras.

 

Huuh­te­lun jäl­keen van­tei­den an­net­tiin kui­vah­taa, ja teh­tiin en­sim­mäi­nen ver­tai­lu. Kuin­ka ai­neet pär­jää­vät il­man me­kaa­nis­ta kos­ke­tus­ta har­jal­la, sie­nel­lä tai pe­su­kin­taal­la?

Har­ja avuk­si

Toi­ses­sa vai­hees­sa ai­neet le­vi­tet­tiin uu­des­taan sa­moil­le alu­eil­le. Het­ken pääs­tä kai­vet­tiin van­ne­pe­su­har­ja esiin ja jo­kai­nen osio käy­tiin huo­lel­li­ses­ti läpi. Van­ne­har­ja puh­dis­tet­tiin kä­si­tel­tä­vän alu­een vaih­tu­es­sa, jot­ta pe­su­ai­neet ei­vät se­koit­tui­si kes­ke­nään. Ku­kin pe­su­ai­ne pes­tiin pois erik­seen val­mis­ta­jan suo­sit­te­le­man vai­ku­tu­sa­jan jäl­keen. Alu­eet ar­vi­oi­tiin van­tei­den kui­vut­tua.

Sonaxin kirkas neste muuttuu punertavaksi reagoidessaan jarrupölyn kanssa.

Sonaxin kirkas neste muuttuu punertavaksi reagoidessaan jarrupölyn kanssa.

 

 

 

Edel­lä ku­vat­tu pe­sup­ro­ses­si on oi­ke­as­taan var­sin hyvä, pait­si tu­los­ten ar­vi­oi­mi­seen, myös van­tei­den puh­dis­ta­mi­seen. En­nen har­jaus­ta suo­ri­tet­ta­va ir­to­li­an huuh­te­lu saa huo­mat­ta­vas­ti li­sä­te­hoa, mi­kä­li le­vit­tää alus­sa van­ne­pe­su­ai­neen pin­taan ja an­taa sen vai­kut­taa val­mis­ta­jan suo­sit­te­le­man ajan­jak­son ver­ran.

Täs­tä seu­raa kak­si­kin po­si­tii­vis­ta asi­aa. En­sin­nä­kin, en­sim­mäi­sen huuh­te­lun jäl­keen pe­su­ai­ne le­vi­te­tään jo puh­taam­mal­le pin­nal­le, jol­loin se pää­see vai­kut­ta­maan sy­vem­mäl­le, pa­ran­ta­en lo­pul­lis­ta pe­su­tu­los­ta. Toi­sek­si pe­su­har­jaa han­ga­taan puh­taam­mal­la pin­nal­la, joka vä­hen­tää mik­ro­naar­mu­jen syn­ty­mis­tä ja sitä kaut­ta van­tei­den haa­lis­tu­mis­ta. Var­jo­puo­le­na it­se pe­su­ai­net­ta ku­luu hie­man enem­män, mikä nos­taa kus­tan­nuk­sia. Vuo­tui­sis­sa au­toi­lun kus­tan­nuk­sis­sa pul­lol­li­nen van­ne­pe­su­ai­net­ta to­sin on tie­tys­ti vain pi­sa­ra me­res­sä.

 

Au­toG­lym Cus­tom Wheel Cle­a­ner

- + Koh­ta­lai­nen pe­su­te­ho
- + Käy kromi- ja kiil­lo­te­tuil­le van­teil­le
- - Huo­no su­mu­tin­pää
- - Ku­lu­tus
- - Hin­ta
- - Emäk­si­syys

pH: 13,39

pak­kaus­ko­ko: 500 ml

Hin­ta: 12,50 e

Au­toG­ly­min tuo­te esiin­tyy par­hai­ten eduk­seen juu­ri har­jal­la avi­tet­tu­na. Van­tei­den pe­suun me­kaa­ni­sen kos­ke­tuk­sen käyt­tä­mi­nen har­jal­la, sie­nel­lä tai pe­su­kin­taal­la on joka ta­pauk­ses­sa vält­tä­mä­tön­tä puh­taan lop­pu­tu­lok­sen ta­kaa­mi­sek­si, jo­ten ky­sees­sä ei ole huo­no omi­nai­suus. To­del­la emäk­si­nen liu­os ve­rot­taa kui­ten­kin hie­man pis­tei­tä, kun hyvä pe­su­te­ho ei pär­jää par­haal­le käyt­tä­jäys­tä­väl­li­sem­mäl­le tuot­teel­le. Myös­kään il­man har­jaa pe­su­te­ho ei ai­van pär­jää tes­tin par­haim­mil­le. Luo­kat­to­man huo­no su­mu­tin­pää ja sitä seu­raa­va val­tai­sa ku­lu­tus sekä koko tes­tin kor­kein hin­ta ve­sit­tä­vät Cus­tom Wheel Cle­a­ne­rin me­nes­tys­mah­dol­li­suu­det. Lu­paus so­vel­tu­vuu­des­ta kro­ma­tuil­le ja kiil­lo­te­tuil­le van­teil­le voi kui­ten­kin yk­si­nään riit­tää os­to­pe­rus­teek­si. Teho kun ei mis­sään ni­mes­sä ole kui­ten­kaan huo­no.

 

 

Bil­te­ma Van­tei­den­puh­dis­tu­sai­ne

- + Pe­su­te­ho
- + Hin­ta
- + Käyt­tö­tur­val­li­suus
- - Haju

pH: 7,6–8,6

pak­kaus­ko­ko: 500 ml

Hin­ta: 6,99 e

Mi­kä­li tuot­teil­le aset­taa en­nak­ko-odo­tuk­sia hin­nan mu­kaan, voi Bil­te­man tuo­tet­ta pi­tää tes­tin yl­lät­tä­jä­nä. Pe­su­te­ho on il­man har­jaa ai­van tes­tin kär­ki­kas­tia ja har­jal­la kaik­kein pa­ras. Kun tä­hän yh­dis­tää ih­mi­sen ihon pH-ar­voa lä­hel­lä ole­van se­ok­sen ja edul­li­sen hin­nan, saa­daan tes­ti­voi­ton ar­voi­nen lop­pu­tu­le­ma. Su­mu­tin­pää on kes­kin­ker­tai­nen ja muis­tut­taa So­na­xin vas­taa­vaa. Mii­nus­puo­lel­la haju on hie­man epä­miel­lyt­tä­vä, jos­kaan ei ylet­tö­män voi­ma­kas. Ko­ko­nai­suu­te­na Bil­te­man Van­tei­den­puh­dis­tu­sai­ne on kui­ten­kin sel­ke­äs­ti jou­kon pa­ras.

 

 

Kor­rek Van­ne- ja esi­pe­su

- + Käyt­tö­hin­ta
- + Su­mu­tin­pää (va­rauk­sin)
- - Pe­su­te­ho har­jal­la
- - Pe­su­te­ho il­man har­jaa

pH: n. 8,5

pak­kaus­ko­ko: 700 ml

Hin­ta: 6,90 e

Kor­re­kin kirk­kaan­kel­tai­nen purk­ki on 200 ml mui­ta isom­pi, ja näin ol­len tuo­te on lit­ra­hin­nal­taan sel­ke­äs­ti jou­kon edul­li­sin. Sit­ruk­si­nen esans­si lei­jai­lee jos­sain tuok­sun ja ha­jun vä­li­maas­tos­sa ol­len kui­ten­kin mie­to. Su­mu­tin­pää ja­ka­nee mie­li­pi­teet. Sen saa sää­det­tyä juu­ri ha­lu­tun kal­tai­sek­si, ja on­kin pie­nen kään­te­lyn jäl­keen yli­voi­mai­ses­ti jou­kon pa­ras. Toi­saal­ta se va­lut­taa ikä­väs­ti sor­mil­le oi­ke­aa ase­tus­ta et­sies­sä. Po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä pH-ar­vo liik­kuu hy­vin mie­dos­ti emäk­si­sen puo­lel­la, tar­koit­ta­en var­sin tur­val­lis­ta pe­suo­pe­raa­ti­o­ta käyt­tä­jän ihol­le. Pe­su­te­ho jää kui­ten­kin koko jou­kon hän­nil­le, jo­ten lop­pu­tu­lok­sis­sa Kor­rek pu­to­aa kau­as taa. Hin­ta on eh­do­ton plus­sa, mut­ta muu­ta po­si­tii­vis­ta ei su­mu­tin­pään li­säk­si kä­teen jää.

 

 

So­nax Xtreme Van­ne­pe­su

- + Käyt­tö­tur­val­li­suus
- + Koh­ta­lai­nen pe­su­te­ho il­man har­jaa
- - Pe­su­te­ho har­jal­la

pH: 7–8,5

pak­kaus­ko­ko: 500 ml

Hin­ta: 8,90 e

So­nax Xtreme Van­ne­pe­su on lä­pi­nä­ky­vää nes­tet­tä, joka muut­tuu näyt­tä­väs­ti pu­nai­sek­si re­a­goi­des­saan rau­ta­poh­jai­sen jar­ru­pö­lyn kans­sa. Juu­ri jar­ru­pö­lyyn ai­ne tun­tuu­kin pu­re­van eri­no­mai­ses­ti, mut­ta jää muul­ta pe­su­te­hol­taan sel­väs­ti muis­ta jäl­keen. Tämä voi­si toi­mia mai­ni­os­ti yh­teis­työs­sä pien­pois­to­ai­neen kans­sa. Il­man har­jaa So­nax pär­jää vie­lä var­sin hy­vin, mut­ta har­jal­la avi­tet­tu­na Au­toG­lym nou­see pe­su­te­hos­sa ohi. Xtreme van­ne­pe­su vaa­tii ka­ve­rik­seen pai­ne­pe­su­ria, sil­lä muu­toin huuh­te­lu voi ol­la han­ka­laa. Tuok­su on sit­ruk­si­nen ja jou­kon miel­lyt­tä­vin. Tes­tin ul­ko­puo­lel­ta on li­säk­si to­det­ta­va, et­tä So­na­xil­la oli vie­lä muu­ta­mia vuo­sia sit­ten käy­tös­sä huo­mat­ta­vas­ti pa­hem­man ha­jui­nen, mut­ta myös te­hok­kaam­pi re­sep­ti. Sil­lä oli­si pär­jän­nyt täs­sä tes­tis­sä pa­rem­min. Ny­kyi­nen pH-neut­raa­li seos an­sait­see toki plus­sa­pis­tei­tä. Lop­pu­tu­los on sil­ti ko­vin kes­ken­ker­tai­nen.

 

Turt­le­Wax Show­room Shine Wheel

- + Pe­su­te­ho
- + Pie­ni ku­lu­tus
- - Huo­no su­mu­tin­pää
- - Vah­va hap­po

pH: 1

pak­kaus­ko­ko: 500 ml

Hin­ta: 9,90 e

Pe­su­te­hol­taan Turt­le­Wax nou­see kirk­kaas­ti kär­ki­kas­tiin. Il­man har­jaa kak­kos­paik­ka on taat­tu heti Bil­te­man jäl­keen, ei­kä ero ole suu­ri. Har­jan kans­sa Au­toG­lym nou­see tais­te­le­maan toi­ses­ta si­jas­ta, vaik­ka Turt­le­Wax ve­tää­kin hie­noi­ses­ti pi­dem­män kor­ren. Syy pe­su­te­hoon lie­nee il­mei­nen, pH-ar­vo on lä­hes ak­ku­ha­pon luok­kaa. Tä­män ai­neen kans­sa ei ole syy­tä leik­kiä, ja juu­ri sik­si käyt­tö­oh­jei­den vai­ku­tu­sai­ka on­kin jou­kon ly­hyin: 30 se­kun­tia. Toki tur­val­li­suus­ris­kit ym­mär­tä­väl­le ja vai­ku­tu­sai­kaa nou­dat­ta­val­le asia on kun­nos­sa. Ei tuo­tet­ta muu­ten myy­täi­si au­to­tar­vi­ke­liik­kei­den hyl­lyl­lä kai­kel­le kan­sal­le. Plus­sa­na on to­det­ta­va ku­lu­tuk­sen ole­van jou­kon pie­nin, joka tie­tys­ti pi­tää ku­lu­ja ku­ris­sa, vaik­ka Show­room Shine Wheel ei tes­tin hal­vin ai­ne ole­kaan. Pie­ni ku­lu­tus yl­lät­tää, sil­lä Au­toG­ly­min kal­tai­nen vaah­dot­ta­va su­mu­tin­pää kuu­luu tes­tin huo­noim­piin. Tes­ti­voit­to va­luu kä­sis­tä lo­pul­ta vain, kos­ka tur­val­li­sem­pi Bil­te­ma pys­tyy pa­rem­paan pe­su­tu­lok­seen.

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN