Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto- ja liiken­ne­toi­mit­tajat ry:n kevätkokous vaatii, että tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkintä saatetaan kuntoon.

Auto Bild.Artikkelit

Tie­työ­mail­le mää­ri­tel­lään alen­net­tu­ja no­peus­ra­joi­tuk­sia sekä tien­käyt­tä­jien et­tä ra­ken­ta­jien työ­tur­val­li­suu­den ta­kia. Työ­mail­la saa­te­taan työs­ken­nel­lä tie­a­lu­eel­la tai sen vä­lit­tö­mäs­sä lä­hei­syy­des­sä ja käy­tös­sä on eri­lai­sia työ­ko­nei­ta.

Tie­työ­mai­den no­peus­ra­joi­tus­ten kun­ni­oi­tus­ta hei­ken­tä­vät kui­ten­kin ra­joi­tus­merk­kien huo­li­ma­ton si­joit­te­lu ja teil­le töi­den päät­ty­mi­sen jäl­keen lii­an pit­käk­si ajak­si unoh­tu­neet ra­joi­tus­mer­kit. Vä­lil­lä ti­la­päi­sen ra­joi­tuk­sen lop­pu­mis­ta tai py­sy­vään tie­no­peu­teen siir­ty­mis­tä ei ole enää mer­kit­ty.

ELY-kes­kuk­set ovat saa­neet pa­lau­te­ky­se­lyis­sään sa­man­lai­sia vas­tauk­sia. No­peus­ra­joi­tus­ten pa­lau­tus­merk­kien puut­tu­mi­ses­ta on va­li­tet­tu, sa­moin sii­tä, et­tä ra­joi­tus­mer­kit on jä­tet­ty pys­tyyn työ­maan jo lo­put­tua. Jos­kus ra­joi­tus­mer­kit ovat il­mes­ty­neet tien var­teen jo per­jan­tai­na, vaik­ka työt ovat al­ka­neet vas­ta maa­nan­tai­na ja häi­rin­neet näin vii­kon­lop­pu­lii­ken­net­tä.

Väy­lä­vi­ras­to an­toi vuon­na 2021 sel­ke­än oh­jeis­tuk­sen työ­nai­kai­sis­ta no­peus­ra­joi­tuk­sis­ta. Oh­jeis­tuk­sen mu­kaan ra­joi­tuk­sen pi­tää aset­taa mah­dol­li­sim­man ly­hy­el­le mat­kal­le ja vain työn­te­on ajak­si tai kun tien kun­to on työn ta­kia puut­teel­li­nen. Työ­a­jan ul­ko­puo­lel­la ra­joi­tuk­set pi­tää ko­rot­taa lä­hem­mäk­si nor­maa­li­no­peuk­sia, jos lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt ja tien kun­to sen sal­li­vat. Näi­tä oh­jeis­tuk­sia ei va­li­tet­ta­vas­ti nou­da­te­ta riit­tä­vän hy­vin tie­työ­mail­la, ja il­mei­ses­ti Väy­lä­vi­ras­ton ja ELY-kes­kuk­sien val­von­ta­jär­jes­tel­mät ovat puut­teel­li­set.

Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat esit­tää ke­vät­ko­kouk­ses­saan jul­ki­lau­su­man, et­tä tie­työ­mai­den no­peus­ra­joi­tus­merk­kien sään­tö­jen vas­tai­siin si­joit­te­lui­hin puu­tu­taan ny­kyis­tä tiu­kem­min ja no­pe­am­min. Väy­lä­vi­ras­toon tai ELY-kes­kuk­siin pi­tää saa­da eri­tyi­nen pa­lau­te­ka­na­va, jo­hon au­toi­li­jat voi­si­vat il­mi­an­taa vää­rin mer­kit­ty­jä no­peus­ra­joi­tuk­sia. Ny­kyi­nen pa­lau­te­jär­jes­tel­mä on lii­an hi­das ja köm­pe­lö, kun pu­hu­taan ti­la­päi­ses­ti asen­ne­tuis­ta tie­työ­mai­den ra­joi­tus­mer­keis­tä.

Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat ry. ha­lu­aa ke­sän kyn­nyk­sel­lä jäl­leen muis­tut­taa tie­työ­mai­den no­peus­ra­joi­tus­ten nou­dat­ta­mi­sen tär­key­des­tä sekä tie­työ­mail­la työs­ken­te­le­vien hen­ki­löi­den et­tä näi­den paik­ko­jen ohi aja­vien tur­val­li­suu­den var­mis­ta­mi­sek­si. Yh­dis­tys ke­hot­taa myös po­lii­sia huo­mi­oi­maan tie­työ­maa­koh­teet eri­tyi­ses­ti koh­den­ta­es­saan ke­sä­a­jan lii­ken­ne­val­von­taa.

No­peus­ra­joi­tus­ten nou­dat­ta­mi­sen edis­tä­mi­sek­si tie­työ­mail­la voi­tai­siin ny­kyis­tä enem­män käyt­tää te­hos­tet­tu­ja tie­mer­kin­tö­jä ku­ten ajo­no­peu­den näyt­tö­tau­lu­ja, tie­hen kiin­ni­tet­tä­viä tai maa­lat­ta­via tä­ri­nä­rai­to­ja, tois­to­merk­ke­jä sekä kirk­kai­ta ja vaih­tu­via le­di­lii­ken­ne­merk­ke­jä tai le­di­näyt­tö­tau­lu­ja. Tie­u­ra­kois­sa oli­si yleen­sä ai­na kiin­ni­tet­tä­vä huo­mi­o­ta sel­kei­siin työ­ai­kai­siin tie­mer­kin­töi­hin ja lii­ken­tee­noh­jauk­seen.

Au­to­Bild, (Kuva: YIT)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN