Tietyömaiden nopeusrajoitukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kevätkokous vaatii, että tietyömaiden nopeusrajoitukset ja niiden merkintä saatetaan kuntoon.
Tietyömaille määritellään alennettuja nopeusrajoituksia sekä tienkäyttäjien että rakentajien työturvallisuuden takia. Työmailla saatetaan työskennellä tiealueella tai sen välittömässä läheisyydessä ja käytössä on erilaisia työkoneita.
Tietyömaiden nopeusrajoitusten kunnioitusta heikentävät kuitenkin rajoitusmerkkien huolimaton sijoittelu ja teille töiden päättymisen jälkeen liian pitkäksi ajaksi unohtuneet rajoitusmerkit. Välillä tilapäisen rajoituksen loppumista tai pysyvään tienopeuteen siirtymistä ei ole enää merkitty.
ELY-keskukset ovat saaneet palautekyselyissään samanlaisia vastauksia. Nopeusrajoitusten palautusmerkkien puuttumisesta on valitettu, samoin siitä, että rajoitusmerkit on jätetty pystyyn työmaan jo loputtua. Joskus rajoitusmerkit ovat ilmestyneet tien varteen jo perjantaina, vaikka työt ovat alkaneet vasta maanantaina ja häirinneet näin viikonloppuliikennettä.
Väylävirasto antoi vuonna 2021 selkeän ohjeistuksen työnaikaisista nopeusrajoituksista. Ohjeistuksen mukaan rajoituksen pitää asettaa mahdollisimman lyhyelle matkalle ja vain työnteon ajaksi tai kun tien kunto on työn takia puutteellinen. Työajan ulkopuolella rajoitukset pitää korottaa lähemmäksi normaalinopeuksia, jos liikennejärjestelyt ja tien kunto sen sallivat. Näitä ohjeistuksia ei valitettavasti noudateta riittävän hyvin tietyömailla, ja ilmeisesti Väyläviraston ja ELY-keskuksien valvontajärjestelmät ovat puutteelliset.
Auto- ja liikennetoimittajat esittää kevätkokouksessaan julkilausuman, että tietyömaiden nopeusrajoitusmerkkien sääntöjen vastaisiin sijoitteluihin puututaan nykyistä tiukemmin ja nopeammin. Väylävirastoon tai ELY-keskuksiin pitää saada erityinen palautekanava, johon autoilijat voisivat ilmiantaa väärin merkittyjä nopeusrajoituksia. Nykyinen palautejärjestelmä on liian hidas ja kömpelö, kun puhutaan tilapäisesti asennetuista tietyömaiden rajoitusmerkeistä.
Auto- ja liikennetoimittajat ry. haluaa kesän kynnyksellä jälleen muistuttaa tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamisen tärkeydestä sekä tietyömailla työskentelevien henkilöiden että näiden paikkojen ohi ajavien turvallisuuden varmistamiseksi. Yhdistys kehottaa myös poliisia huomioimaan tietyömaakohteet erityisesti kohdentaessaan kesäajan liikennevalvontaa.
Nopeusrajoitusten noudattamisen edistämiseksi tietyömailla voitaisiin nykyistä enemmän käyttää tehostettuja tiemerkintöjä kuten ajonopeuden näyttötauluja, tiehen kiinnitettäviä tai maalattavia tärinäraitoja, toistomerkkejä sekä kirkkaita ja vaihtuvia lediliikennemerkkejä tai ledinäyttötauluja. Tieurakoissa olisi yleensä aina kiinnitettävä huomiota selkeisiin työaikaisiin tiemerkintöihin ja liikenteenohjaukseen.
AutoBild, (Kuva: YIT)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
HEDD Audion uusi kartio
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Soundbarille korvaaja Kanadasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI