Tosi on: 2000-hevosvoimainen Lamborghini Gallardó lyö tulta!
Texasilainen virityspaja Dallas Performance keskittyy pääasiassa hieman tavallista raskaamman sarjan tuotoksiin. Tällä kertaa cowboyt ottivat käsittelyynsä Lamborghini Gallardón, josta he loihtivat kahden turboahtimen avulla hurjat 2 000 hevosvoimaa.
Onhan kahdella turbolla varustettuja Lamborghineja toki nähty takavuosina maailmalla useitakin. Aiheen piirissä ovat kunnostautuneet ennen kaikkea amerikkalaiset virityspajat Heffner Performance sekä Underground Racing.
Tähän asti on ollut laajoille piireille varsin tuntematon Taylor Simsin perustama yhtiö nimeltä Dallas Performance, joka toimii Texasissa.
He ottivat tehtäväkseen nostaa Lamborghini Gallardón V10-moottorin tehoja 2 000 hevosvoimaan.
Asiakkaille, joilla pari tuhatta hevosvoimaa alkaisi kiertää vatsassa, on tarjolla rauhanpiippumaisempia paketteja tehoalueella 750–1 250 hevosvoimaa.
Niiden yläpuolelle ja kaksitonnisen väliin asettuva RS-versio tuottaa 1 600 hevosvoimaa. Jos kuitenkin haluaa loputkin 400 lisähevosvoimaa, joutuu maksamaan pitkälti yli 100 000 dollaria.
Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.
Moottoriin asennetaan uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.
Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.
V10-moottoriin asennetaan kahden turboahtimen ohella esimerkiksi uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.
Myös tehovirtaava pakoputkisto ja kaksi sähköistä isoa bensiinipumppua ovat pakollisia, kun kuvaan astuvat kaksi turboahdinta. Samalla moottorinohjausjärjestelmää säädettiin täysin uusiksi.
Viritetty nelivetoinen Gallardó tuottaa tavallisella pumppubensiinillä hieman yli 1 000 hevosvoimaa, ja 2 000 hevosvoimaa järjestyy, kunhan polttoainesäiliöön kaadetaan 117-oktaanista C16 Race Fuel -kisabensiiniä.
Kahdella tuhannella hevosvoimalla tehdas-Lamborghini kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa, kun taas Texasissa viritetty versio suoriutuu samasta alle kolmessa sekunnissa.
Siinä, missä tavallinen Gallardó kulkee huippunopeutta 325 km/h, ei Dallas Performancen versiosta hiiskuta sanaakaan. Se jää siis villin arvailun varaan!
Tällaisin tehoin tuskin olisi ainakaan kovin helposti asiaa kadulle Euroopassa, mutta Texasissa auto on katulaillinen.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kristalliunelmia
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
Primare alkukielellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ