Tosi on: 2000-hevosvoimainen Lamborghini Gallardó lyö tulta!

Texasilainen virityspaja Dallas Performance keskittyy pääasiassa hieman tavallista raskaamman sarjan tuotoksiin. Tällä kertaa cowboyt ottivat käsittelyynsä Lamborghini Gallardón, josta he loihtivat kahden turboahtimen avulla hurjat 2 000 hevosvoimaa.

Auto Bild.Uutiset

On­han kah­del­la tur­bol­la va­rus­tet­tu­ja Lam­borg­hi­ne­ja toki näh­ty ta­ka­vuo­si­na maa­il­mal­la usei­ta­kin. Ai­heen pii­ris­sä ovat kun­nos­tau­tu­neet en­nen kaik­kea ame­rik­ka­lai­set vi­ri­tys­pa­jat Hef­f­ner Per­for­man­ce sekä Un­derg­round Ra­cing.

Tä­hän as­ti on ol­lut laa­joil­le pii­reil­le var­sin tun­te­ma­ton Ta­y­lor Sim­sin pe­rus­ta­ma yh­tiö ni­mel­tä Dal­las Per­for­man­ce, joka toi­mii Te­xa­sis­sa.

He ot­ti­vat teh­tä­väk­seen nos­taa Lam­borg­hi­ni Gal­lardón V10-moot­to­rin te­ho­ja 2 000 he­vos­voi­maan.

Asi­ak­kail­le, joil­la pari tu­hat­ta he­vos­voi­maa al­kai­si kier­tää vat­sas­sa, on tar­jol­la rau­han­piip­pu­mai­sem­pia pa­ket­te­ja te­ho­a­lu­eel­la 750–1 250 he­vos­voi­maa.

Nii­den ylä­puo­lel­le ja kak­si­ton­ni­sen vä­liin aset­tu­va RS-ver­sio tuot­taa 1 600 he­vos­voi­maa. Jos kui­ten­kin ha­lu­aa lo­put­kin 400 li­sä­he­vos­voi­maa, jou­tuu mak­sa­maan pit­käl­ti yli 100 000 dol­la­ria.

Dal­las Per­for­man­cen pomo Ta­y­lor Sims lait­taa te­a­mei­neen al­ku­pe­räi­sen 560-he­vos­voi­mai­sen sar­ja­tuo­tan­to-V10:n täy­sin uu­sik­si.

Moot­to­riin asen­ne­taan uu­si kam­pi­ak­se­li, uu­det ta­ko­män­nät ja kier­to­kan­get, vah­vis­te­tut run­ko­laa­ke­ri­pu­kit ja pa­rem­min vir­taa­vat vent­tii­lit.

Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.​

Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.​

V10-moottoriin asennetaan kahden turboahtimen ohella esimerkiksi uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.​

V10-moottoriin asennetaan kahden turboahtimen ohella esimerkiksi uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.​

Myös te­ho­vir­taa­va pa­ko­put­kis­to ja kak­si säh­köis­tä isoa ben­sii­ni­pump­pua ovat pa­kol­li­sia, kun ku­vaan as­tu­vat kak­si tur­bo­ah­din­ta. Sa­mal­la moot­to­ri­noh­jaus­jär­jes­tel­mää sää­det­tiin täy­sin uu­sik­si.

Vi­ri­tet­ty ne­li­ve­toi­nen Gal­lardó tuot­taa ta­val­li­sel­la pump­pu­ben­sii­nil­lä hie­man yli 1 000 he­vos­voi­maa, ja 2 000 he­vos­voi­maa jär­jes­tyy, kun­han polt­to­ai­ne­säi­li­öön kaa­de­taan 117-ok­taa­nis­ta C16 Race Fuel -ki­sa­ben­sii­niä.

Kah­del­la tu­han­nel­la he­vos­voi­mal­la teh­das-Lam­borg­hi­ni kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,7 se­kun­nis­sa, kun taas Te­xa­sis­sa vi­ri­tet­ty ver­sio suo­riu­tuu sa­mas­ta al­le kol­mes­sa se­kun­nis­sa.

Sii­nä, mis­sä ta­val­li­nen Gal­lardó kul­kee huip­pu­no­peut­ta 325 km/h, ei Dal­las Per­for­man­cen ver­si­os­ta hiis­ku­ta sa­naa­kaan. Se jää siis vil­lin ar­vai­lun va­raan!

Täl­lai­sin te­hoin tus­kin oli­si ai­na­kaan ko­vin hel­pos­ti asi­aa ka­dul­le Eu­roo­pas­sa, mut­ta Te­xa­sis­sa au­to on ka­tu­lail­li­nen.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN