Toyota Kenshiki Forum: Välähdyksiä Toyota- ja Lexus-brändien tulevaisuuteen

Auto Bild Suomi pääsi kokemaan jännittäviä näkymiä japani­laisb­rändien tulevaisuuden ideoista Belgiassa järjestetyssä foorumissa.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta bZ Com­pact SUV Con­cept

Toyota bZ Compact SUV Concept Täyssähköisen Toyota bZ Compact SUV Concept -tutkielman loi Ranskassa sijaitseva Toyotan Euroopan suunnittelu- ja kehityskeskus ED2.  Mallissa minimalistinen suunnittelu yhdistyy tulevaisuuden tavoitteisiin, ja autossa hyödynnetään ympäristöystävällisiä materiaaleja. Toyota bZ Compact Concept SUV asemoituu C-SUV -segmenttiin, joka on suurin segmentti Euroopassa.  Toyota aikoo julkistaa vuoteen 2026 mennessä kaikkiaan kuusi bZ-mallia.

Toyota bZ Compact SUV Concept Täyssähköisen Toyota bZ Compact SUV Concept -tutkielman loi Ranskassa sijaitseva Toyotan Euroopan suunnittelu- ja kehityskeskus ED2. Mallissa minimalistinen suunnittelu yhdistyy tulevaisuuden tavoitteisiin, ja autossa hyödynnetään ympäristöystävällisiä materiaaleja. Toyota bZ Compact Concept SUV asemoituu C-SUV -segmenttiin, joka on suurin segmentti Euroopassa. Toyota aikoo julkistaa vuoteen 2026 mennessä kaikkiaan kuusi bZ-mallia.

Juha Peltonen

Toyota bZ Compact SUV Conceptin kojelauta on futuristinen.

Toyota bZ Compact SUV Conceptin kojelauta on futuristinen.

Juha Peltonen

Toyota bZ Compact SUV Conceptin takavalodetalji.

Toyota bZ Compact SUV Conceptin takavalodetalji.

Juha Peltonen

Toyota bZ Compact SUV Concept.

Toyota bZ Compact SUV Concept.

Juha Peltonen

To­yo­ta C-HR

Toyota C-HR  Tulevassa C-HR:ssä huomio kiinnittyy väistämättä entistä näyttävämpään, vasarahaita muistuttavaan keulailmeeseen. Säleikön ilmanotot ovat aiempaa pienemmät, ja kapeat ajovalot korostavat mallin korkeateknistä luonnetta. Niin ikään Toyota C-HR:n muu, terävälinjainen korimuotoilu on näyttävää. Pyrkimyksenä on luonnollisestikin Saada aikaan entistäkin jännittävämpi C-HR.

Toyota C-HR Tulevassa C-HR:ssä huomio kiinnittyy väistämättä entistä näyttävämpään, vasarahaita muistuttavaan keulailmeeseen. Säleikön ilmanotot ovat aiempaa pienemmät, ja kapeat ajovalot korostavat mallin korkeateknistä luonnetta. Niin ikään Toyota C-HR:n muu, terävälinjainen korimuotoilu on näyttävää. Pyrkimyksenä on luonnollisestikin Saada aikaan entistäkin jännittävämpi C-HR.

Juha Peltonen

To­yo­ta Prius Plug-in Hyb­rid

Toyota Prius Plug-in Hybrid  Pistokeladattavaan Priusiin ilmaantui tehokkaampi sähkömoottori sekä 2,0-litrainen bensiinimoottori, jolloin järjestelmätehoksi saadaan 223 hv (164 kW). Toyotan 2,0-litraisen 152 hv (112 kW) polttomoottorin seurana humisee etuakseliston yhteydessä uusi 163 hv (120 kW) sähkömoottori. Tehoero on erittäin huomattava verrattuna nykyiseen 122 hv (90 kW) lukemaan.

Toyota Prius Plug-in Hybrid Pistokeladattavaan Priusiin ilmaantui tehokkaampi sähkömoottori sekä 2,0-litrainen bensiinimoottori, jolloin järjestelmätehoksi saadaan 223 hv (164 kW). Toyotan 2,0-litraisen 152 hv (112 kW) polttomoottorin seurana humisee etuakseliston yhteydessä uusi 163 hv (120 kW) sähkömoottori. Tehoero on erittäin huomattava verrattuna nykyiseen 122 hv (90 kW) lukemaan.

Juha Peltonen

Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Juha Peltonen

Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Juha Peltonen

Le­xus Elect­ri­fied Sport

Lexus Electrified Sport   Äärettömän nopean näköinen Lexus Electrified Sport herätti tapahtumassa melkoista huomiota. Malli edustaa brändin näkemystä tulevaisuuden täyssähköisestä superautosta, jonka voimavarat eivät todellakaan jätä kylmäksi. Linjakkaan täyssähköisen urheiluauton luvataan kiihtyvän 0–100 km/h vain noin 2 sekunnissa...

Lexus Electrified Sport Äärettömän nopean näköinen Lexus Electrified Sport herätti tapahtumassa melkoista huomiota. Malli edustaa brändin näkemystä tulevaisuuden täyssähköisestä superautosta, jonka voimavarat eivät todellakaan jätä kylmäksi. Linjakkaan täyssähköisen urheiluauton luvataan kiihtyvän 0–100 km/h vain noin 2 sekunnissa...

Juha Peltonen

To­yo­ta Co­rol­la Cross Hyd­ro­gen Con­cept

Toyota Corolla Cross Hydrogen Concept  Kyseessä on Corolla Cross -vetyauto. Toyotan moniteknologinen lähestymistapa merkitsee täyssähköisiä, polttokenno (vety-), pistokehybridejä sekä täyshybridejä, jotka varmistavat erilaiset asiakastarpeet yli 170:ssä maassa. Varustamalla GR Corollan 1,6-litraisen 3-sylinterisen bensiiniturbomoottorin korkeapaineisella, moottoriurheilupuolelta ammennetulla vetysuorasuihkutustekniikalla, sekä vetyauto Toyota Mirain vetysäiliön suunnittelullisella osaamisella, Toyotalla kyettiin luomaan Corolla Cross H2 -vetyautoprototyyppi, joka pystyy kuljettamaan viisi matkustajaa matkatavaroineen. Corolla Cross -vetyauton talvitestit ovat alkamassa Pohjois-Japanissa.

Toyota Corolla Cross Hydrogen Concept Kyseessä on Corolla Cross -vetyauto. Toyotan moniteknologinen lähestymistapa merkitsee täyssähköisiä, polttokenno (vety-), pistokehybridejä sekä täyshybridejä, jotka varmistavat erilaiset asiakastarpeet yli 170:ssä maassa. Varustamalla GR Corollan 1,6-litraisen 3-sylinterisen bensiiniturbomoottorin korkeapaineisella, moottoriurheilupuolelta ammennetulla vetysuorasuihkutustekniikalla, sekä vetyauto Toyota Mirain vetysäiliön suunnittelullisella osaamisella, Toyotalla kyettiin luomaan Corolla Cross H2 -vetyautoprototyyppi, joka pystyy kuljettamaan viisi matkustajaa matkatavaroineen. Corolla Cross -vetyauton talvitestit ovat alkamassa Pohjois-Japanissa.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Ky­sy­myk­siä ve­ty­au­tois­ta

Gerald Killmann, TME Senior Vice President Research & Development and Purchasing

Gerald Killmann, TME Senior Vice President Research & Development and Purchasing

Juha Peltonen

Au­to Bild Suo­mel­la oli ti­lai­suus esit­tää pari ve­ty­au­toi­hin liit­ty­vää ky­sy­mys­tä Ge­rald Kil­l­man­nil­le (TME Se­ni­or Vice Pre­si­dent Re­se­arch & De­ve­lop­ment and Purc­ha­sing), jon­ka vas­tuu­a­lu­ei­siin lu­keu­tu­vat glo­baa­li säh­köis­tys­st­ra­te­gia, ak­ku­tek­no­lo­gia sekä glo­baa­li ak­ku­tuo­tan­tost­ra­te­gia:

1) On­ko To­yo­tan ve­ty­au­tol­la mah­dol­lis­ta lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa saa­vut­taa 1 000 ki­lo­met­rin tai jopa 1 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka?

Ar­vi­oi­sin 1 000 tai 1 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan to­del­la pit­käk­si. On­ko sel­lai­nen mah­dol­lis­ta to­teut­taa? Vas­taus on: kyl­lä. On­ko se jär­ke­vää mark­ki­noin­ti­mie­les­sä, kos­ka ve­ty­säi­li­öi­den mää­rä nos­taa hin­taa, sa­noi­sin puo­les­taan, et­tä ei ole. 1 000/1 200 km on eh­kä lii­an ylä­kant­tiin, mut­ta 800 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka on re­a­lis­ti­nen ta­voi­te ny­kyi­sen 600 km si­jaan. En kui­ten­kaan pys­ty lu­paa­maan sel­lais­ta ihan lä­hi­tu­le­vai­suu­des­sa.

2) On­ko eri­tyi­siä seik­ko­ja, joi­ta tu­li­si ot­taa huo­mi­oon polt­to­ken­no­au­tois­sa poik­keuk­sel­li­sen kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa Suo­mes­sa (-20 - -30 as­tet­ta)?

Eräs läh­tö­koh­tai­ses­ti tär­keim­piä seik­ko­ja, joi­hin kiin­ni­täm­me huo­mi­o­ta, on ve­ty­au­ton käyn­nis­ty­vyys -30 pak­ka­sas­tees­sa. Niin al­hai­ses­sa läm­pö­ti­las­sa te­hot saat­ta­vat ol­la nor­maa­lia ra­jal­li­sem­mat, eli täys­te­hoa ei pys­ty käyt­tä­mään, en­nen kuin au­to on läm­men­nyt. Sen jäl­keen täys­te­ho on mah­dol­li­nen.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN