Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.
Toyota
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Toyota Yaris -malliston huipulle esitellään uusi, viidennen sukupolven hybriditeknologiaa hyödyntävä 130-hevosvoimainen voimalinja. Uusin Toyota T-Mate -turvallisuus- ja avustinjärjestelmä sisältää uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -toimintoja. Uusi Yaris saapuu Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Toyota Yaris -mallisto kasvaa ja voimistuu uudistuksilla, jotka tehostavat erittäin suositun mallisarjan houkuttelevuutta. Käyttökokemuksen digitaalisen kehityksen ja turva- sekä avustinjärjestelmien evoluution myötä Yaris erottuu luokassaan jatkossakin vain edukseen.
Lisää voimaa
Jatkossa Yaris-asiakas voi valita kahden eri voimalinjan välillä. Nykyinen, kolmisylinterinen 1.5-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridijärjestelmä on kerännyt kehuja nykymallin ensikoeajoista lähtien.
Erittäin merkittävä sähköajon osuus niin matkalla kuin ajalla mitattuna siivittää auton erinomaiseen taloudellisuuteen ja siten erittäin alhaisiin päästöihin.
Kun tätä järjestelmää on entisestään kehitetty Toyotan viidennen sukupolven hybridiopein, tarjoaa se enemmän tehoa, vääntöä ja entistä miellyttävämpää ajamisen notkeutta.
Uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden.
Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.
Kiihtyvyys luonnollisesti paranee merkittävästi, mutta Toyotan tyyliin ei päästöjen kustannuksella. Maltillinen korotus polttoaineenkulutuksessa pitää mallin edelleen luokkansa parhaana – tai alhaisimpana päästölähteenä uuden voimanlähteen CO2-päästöjen asettuessa 96–116 g/km välille vrt. olemassa olevan tehoversion alimmillaan 87 g/km.
2024-mallinen Toyota Yaris tunnistaa mutka-ajon ja auttaa kuljettajaa valitsemaan juuri oikean, pehmeän ajolinjan ohjaustehostimen hienostuneella ohjauksella.
Toyota
Hybridivoimalinja on ehkä tärkein tekijä kaikille heille, jotka ovat päätyneet Toyota Yaris -malliin. Tätä päätöstä tukemaan on siis jatkossa kaksi eri vaihtoehtoa nykyisen yhden sijaan.
Uusi, tehokkaampi voimalinja tulee saataville Premium-, Premiere Edition- ja GR Sport -varustetasojen yhteyteen.
Toyota T-Mate tekee ajamisesta turvallisempaa ja helpompaa
Toyota Yaris on aina suunniteltu ja valmistettu luokkansa turvallisimmaksi autoksi. Sen runsaat turvavarusteet, niin aktiiviset kuin passiiviset varmistavat mielenrauhan kaikissa niissä tilanteissa, mitä autoilija voi päivittäin kohdata.
Toyota T-Mate on ilmaisu, jonka alle voidaan nykypäivänä listata hengästyttävän pitkä lista varusteita, ominaisuuksia ja toimintoja, joiden tarkoitus on tehdä auton käytöstä paitsi turvallisempaa myös helpompaa.
Toyotan tyyliin turvavarustelu ei saa olla kiinni saavutettavuudesta. Toyota T-Mate -varustelu on aina vakiona kaikissa Toyota Yaris -malleissa.
Kiitos uuden multimediajärjestelmän ja tiedonsiirtomoduulin (DCM) Toyota mahdollistaa järjestelmän helpon päivittämisen ja jopa ominaisuuksien lisäämisen koko auton elinkaaren ajan.
Uusin Pre-Collision System -järjestelmä (PCS) tunnistaa nyt myös kasvaneen nokkakolaririskin sekä entistä laajemman skaalan erilaisia tienkäyttäjiä – kuten moottoripyörät.
Risteysajoavustin tunnistaa ja varoittaa riskeistä risteysajossa. Voimakas kiihdytys estetään automaattisesti, mikäli edessä havaitaan este, tai esimerkiksi edellä ajava ajoneuvo hidastaa äkillisesti nopeuttaan.
Samoin aivan normaaleissa ajotilanteissa Yaris osaa hiljentää nopeuttaan edelläajavan hidastaessa, myös ilman vakiovarusteisen, mukautuvan vakionopeussäätimen käyttöä.
Auto tunnistaa mutka-ajon ja auttaa kuljettajaa valitsemaan juuri oikean, pehmeän ajolinjan ohjaustehostimen hienostuneella ohjauksella.
Uusi Emergency Driving Stop System -hätäpysäytysjärjestelmä (EDSS) mahdollistaa kuljettajan auttamisen tilanteissa, joissa kuljettaja syystä tai toisesta ei kykene enää ajoneuvon hallintaan – esimerkiksi äkillisissä sairauskohtauksissa.
Mikäli Yaris ei havaitse kuljettajan komentoja – ohjausta, kaasu- tai jarrupolkimen käyttöä – tiettyyn aikaan varoittaa se ensin kuljettajaa äänellä. Mikäli tähän ei reagoida, pysäyttää järjestelmä auton ja aktivoi hätävilkut.
Jo aiemmin mainittu mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) omaa uusia toimintoja.
Järjestelmän toiminta on entistä sulavampaa toisen tienkäyttäjän vaihtaessa kaistaa ajoneuvon eteen, järjestelmä mahdollistaa pidemmän turvavälin pitämisen sekä nopeuden pehmeän hidastamisen suhteessa tien kaarteen jyrkkyyteen.
Järjestelmä auttaa myös ohitustilanteissa sekä esimerkiksi kiihdytyskaistoilta liikenteen mukaan siirryttäessä.
Uusi, digitaalinen käyttökokemus
Digitaalinen mittaristo tarjoaa loistavan näkyvyyden kaikissa valaistusolosuhteissa ollen varustetasosta riippuen 7- tai 12,3-tuumainen.
Viimeksi mainittu mittaristo tarjoaa useita muokkausmahdollisuuksia ja neljä erilaista teemaa kuljettajan valittavaksi.
Varustetason mukaisen Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmän näytön koko on myös riippuvainen varustetasosta, ja se on joko 9- tai 10,5-tuumainen.
Digitaalinen mittaristo tarjoaa loistavan näkyvyyden kaikissa valaistusolosuhteissa ollen varustetasosta riippuen 7- tai 12,3-tuumainen. Varustetason mukaisen Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmän näytön koko on myös riippuvainen varustetasosta, ja se on joko 9- tai 10,5-tuumainen. Selkeän helppokäyttöinen navigointi on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kiitos pilvipohjaisen navigoinnin ajantasaisine liikennetietoineen. Järjestelmän intuitiivinen käyttö on mahdollista myös Toyotan oman ääniohjatun älyassistentin avulla. Esimerkiksi toteamus: ”Hei Toyota, minulla on kylmä” nostaa järjestelmä automaattisesti säädettyä sisälämpötilaa.
Toyota
Selkeän helppokäyttöinen navigointi on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kiitos pilvipohjaisen navigoinnin ajantasaisine liikennetietoineen. Järjestelmän intuitiivinen käyttö on mahdollista myös Toyotan oman ääniohjatun älyassistentin avulla.
Esimerkiksi toteamus: ”Hei Toyota, minulla on kylmä” nostaa järjestelmä automaattisesti säädettyä sisälämpötilaa.
Entistä helpompaa arkea digitaalisen avaimen kanssa
Digitaalisen käyttökokemuksen lisääminen ei rajoitu uudistuvassa Toyota Yaris -mallistossa mittaristoon ja multimediaan.
Korkeampiin varustetasoihin tulee saataville MyT-sovellukseen linkitetty digitaalinen avain, joka mahdollistaa jopa viidelle käyttäjälle auton käytön älypuhelimiensa avulla.
Keskuslukituksen voi siis avata ja sulkea sekä auton voi käynnistää ilman, että puhelinta otettaisiin edes pois taskusta tai laukusta.
Tämä uusi, sekä Apple- että Android-puhelimien kanssa yhteensopiva ominaisuus on uusi lisäys MyT-sovelluksen avulla hallittaviin toimintoihin, kuten keskuslukituksen ohjaukseen, esilämmityksen tai -viilennyksen ohjaukseen ja vaikkapa hätävilkkujen aktivointiin, jos auto on vaikkapa hukassa isolla parkkipaikalla.
Uusi Premiere Edition
Uudistuva Toyota Yaris -mallisto laajenee esittelynsä yhteydessä uudella Premiere Edition -versiolla, joka toimii kaikkien uudistusten ja ylpeiden perinteiden näyteikkunana.
Neptune Blue -ulkoväriä mustalla katolla sekä ovipilareilla korostetaan sisälläkin jatkuvalla merellisen sinisellä teemalla mm. istuinverhoilujen tikkauksissa sekä kojetaulun ja ovipaneelien yksityiskohdissa.
Tämän mallin kulmista löytyvät 17-tuumaiset mustat, koneistetuilla pinnoilla varustetut kevytmetallivanteet. Mikäli merellinen tunnelma ei houkuttelisi, on varustetaso saatavilla myös hopeisena ja helmenvalkoisena toteutuksena – toki mustaa kattoa unohtamatta.
Muissa varustetasoissa nähdään hillittyjä uudistuksia mm. kevytmetallivanteiden designin sekä verhoilumateriaalien ja ulkovärien suhteen. Yleisesti ottaen hyvää on aina parannettava maltilla, sillä Toyotan nerokkaan GA-B -alustarakenteen ansiosta jo lähtökohta tarjoaa mm. luokkansa parhaimmistoon kuuluvat sisätilat, erinomaisen käsiteltävyyden ja ajamisen helppouden sekä tasaisen miellyttävän matkanteon.
Toyota Yaris: Valmistettu jo yli 10 miljoonaa
Toyota Yaris on yksi Toyotan historian menestyneimmistä malleista. Sen maailmanlaajuinen yhteenlaskettu myyntimäärä on ylittänyt kuluvan vuoden aikana jo 10 miljoonan rajapyykin.
Ensimmäisen sukupolven malli pyyhkäisi pöydän puhtaaksi Vuoden Auto -valinnoissa sekä Euroopassa että Japanissa. Aina siitä lähtien Toyota Yaris on sukupolvi toisensa jälkeen asettanut rimaa alati korkeammalle suorituskyvyssä, turvallisuudessa ja teknologiassa.
Toyota Yaris on ensimmäinen kokoluokkansa auto, joka on tullut saataville täyshybridinä. Jatkuva kehitys ja asiakkaidemme kuunteleminen on johtanut siihen menestykseen, jonka viimeisimpänä esimerkkinä nykyinen, neljännen sukupolven Toyota Yaris voitti vuonna 2021 Vuoden Auto -tittelin Euroopassa.
Toyota Yaris on synnyttänyt ympärilleen ilmiön, joka näkyy niin ikään suositussa Toyota Yaris Cross- crossover-mallissa kuin maailman rallitaipaleilta inspiraation hakeneessa ja Suomessa vahvasti syntynessä Toyota GR Yaris -mallissa.
Uudistuva Toyota Yaris saapuu Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Ject EVO- ja EVO Premium -äänivarret
Vintagehenkinen Yamaha
Pro-Jectilta levysoitin wifillä
Paranneltu klassikko
Yamahalta uusia laitteita
Bowers & Wilkins Px7 S2e
Klipschin uudet monitoimikaiuttimet
Nukke kuulokevahvistimena
Aurorasoundilta putkihybridi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN