Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.
Toyota
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Toyota Yaris -malliston huipulle esitellään uusi, viidennen sukupolven hybriditeknologiaa hyödyntävä 130-hevosvoimainen voimalinja. Uusin Toyota T-Mate -turvallisuus- ja avustinjärjestelmä sisältää uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -toimintoja. Uusi Yaris saapuu Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Toyota Yaris -mallisto kasvaa ja voimistuu uudistuksilla, jotka tehostavat erittäin suositun mallisarjan houkuttelevuutta. Käyttökokemuksen digitaalisen kehityksen ja turva- sekä avustinjärjestelmien evoluution myötä Yaris erottuu luokassaan jatkossakin vain edukseen.
Lisää voimaa
Jatkossa Yaris-asiakas voi valita kahden eri voimalinjan välillä. Nykyinen, kolmisylinterinen 1.5-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridijärjestelmä on kerännyt kehuja nykymallin ensikoeajoista lähtien.
Erittäin merkittävä sähköajon osuus niin matkalla kuin ajalla mitattuna siivittää auton erinomaiseen taloudellisuuteen ja siten erittäin alhaisiin päästöihin.
Kun tätä järjestelmää on entisestään kehitetty Toyotan viidennen sukupolven hybridiopein, tarjoaa se enemmän tehoa, vääntöä ja entistä miellyttävämpää ajamisen notkeutta.
Uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden.
Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.
Kiihtyvyys luonnollisesti paranee merkittävästi, mutta Toyotan tyyliin ei päästöjen kustannuksella. Maltillinen korotus polttoaineenkulutuksessa pitää mallin edelleen luokkansa parhaana – tai alhaisimpana päästölähteenä uuden voimanlähteen CO2-päästöjen asettuessa 96–116 g/km välille vrt. olemassa olevan tehoversion alimmillaan 87 g/km.
2024-mallinen Toyota Yaris tunnistaa mutka-ajon ja auttaa kuljettajaa valitsemaan juuri oikean, pehmeän ajolinjan ohjaustehostimen hienostuneella ohjauksella.
Toyota
Hybridivoimalinja on ehkä tärkein tekijä kaikille heille, jotka ovat päätyneet Toyota Yaris -malliin. Tätä päätöstä tukemaan on siis jatkossa kaksi eri vaihtoehtoa nykyisen yhden sijaan.
Uusi, tehokkaampi voimalinja tulee saataville Premium-, Premiere Edition- ja GR Sport -varustetasojen yhteyteen.
Toyota T-Mate tekee ajamisesta turvallisempaa ja helpompaa
Toyota Yaris on aina suunniteltu ja valmistettu luokkansa turvallisimmaksi autoksi. Sen runsaat turvavarusteet, niin aktiiviset kuin passiiviset varmistavat mielenrauhan kaikissa niissä tilanteissa, mitä autoilija voi päivittäin kohdata.
Toyota T-Mate on ilmaisu, jonka alle voidaan nykypäivänä listata hengästyttävän pitkä lista varusteita, ominaisuuksia ja toimintoja, joiden tarkoitus on tehdä auton käytöstä paitsi turvallisempaa myös helpompaa.
Toyotan tyyliin turvavarustelu ei saa olla kiinni saavutettavuudesta. Toyota T-Mate -varustelu on aina vakiona kaikissa Toyota Yaris -malleissa.
Kiitos uuden multimediajärjestelmän ja tiedonsiirtomoduulin (DCM) Toyota mahdollistaa järjestelmän helpon päivittämisen ja jopa ominaisuuksien lisäämisen koko auton elinkaaren ajan.
Uusin Pre-Collision System -järjestelmä (PCS) tunnistaa nyt myös kasvaneen nokkakolaririskin sekä entistä laajemman skaalan erilaisia tienkäyttäjiä – kuten moottoripyörät.
Risteysajoavustin tunnistaa ja varoittaa riskeistä risteysajossa. Voimakas kiihdytys estetään automaattisesti, mikäli edessä havaitaan este, tai esimerkiksi edellä ajava ajoneuvo hidastaa äkillisesti nopeuttaan.
Samoin aivan normaaleissa ajotilanteissa Yaris osaa hiljentää nopeuttaan edelläajavan hidastaessa, myös ilman vakiovarusteisen, mukautuvan vakionopeussäätimen käyttöä.
Auto tunnistaa mutka-ajon ja auttaa kuljettajaa valitsemaan juuri oikean, pehmeän ajolinjan ohjaustehostimen hienostuneella ohjauksella.
Uusi Emergency Driving Stop System -hätäpysäytysjärjestelmä (EDSS) mahdollistaa kuljettajan auttamisen tilanteissa, joissa kuljettaja syystä tai toisesta ei kykene enää ajoneuvon hallintaan – esimerkiksi äkillisissä sairauskohtauksissa.
Mikäli Yaris ei havaitse kuljettajan komentoja – ohjausta, kaasu- tai jarrupolkimen käyttöä – tiettyyn aikaan varoittaa se ensin kuljettajaa äänellä. Mikäli tähän ei reagoida, pysäyttää järjestelmä auton ja aktivoi hätävilkut.
Jo aiemmin mainittu mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) omaa uusia toimintoja.
Järjestelmän toiminta on entistä sulavampaa toisen tienkäyttäjän vaihtaessa kaistaa ajoneuvon eteen, järjestelmä mahdollistaa pidemmän turvavälin pitämisen sekä nopeuden pehmeän hidastamisen suhteessa tien kaarteen jyrkkyyteen.
Järjestelmä auttaa myös ohitustilanteissa sekä esimerkiksi kiihdytyskaistoilta liikenteen mukaan siirryttäessä.
Uusi, digitaalinen käyttökokemus
Digitaalinen mittaristo tarjoaa loistavan näkyvyyden kaikissa valaistusolosuhteissa ollen varustetasosta riippuen 7- tai 12,3-tuumainen.
Viimeksi mainittu mittaristo tarjoaa useita muokkausmahdollisuuksia ja neljä erilaista teemaa kuljettajan valittavaksi.
Varustetason mukaisen Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmän näytön koko on myös riippuvainen varustetasosta, ja se on joko 9- tai 10,5-tuumainen.
Digitaalinen mittaristo tarjoaa loistavan näkyvyyden kaikissa valaistusolosuhteissa ollen varustetasosta riippuen 7- tai 12,3-tuumainen. Varustetason mukaisen Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmän näytön koko on myös riippuvainen varustetasosta, ja se on joko 9- tai 10,5-tuumainen. Selkeän helppokäyttöinen navigointi on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kiitos pilvipohjaisen navigoinnin ajantasaisine liikennetietoineen. Järjestelmän intuitiivinen käyttö on mahdollista myös Toyotan oman ääniohjatun älyassistentin avulla. Esimerkiksi toteamus: ”Hei Toyota, minulla on kylmä” nostaa järjestelmä automaattisesti säädettyä sisälämpötilaa.
Toyota
Selkeän helppokäyttöinen navigointi on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan kiitos pilvipohjaisen navigoinnin ajantasaisine liikennetietoineen. Järjestelmän intuitiivinen käyttö on mahdollista myös Toyotan oman ääniohjatun älyassistentin avulla.
Esimerkiksi toteamus: ”Hei Toyota, minulla on kylmä” nostaa järjestelmä automaattisesti säädettyä sisälämpötilaa.
Entistä helpompaa arkea digitaalisen avaimen kanssa
Digitaalisen käyttökokemuksen lisääminen ei rajoitu uudistuvassa Toyota Yaris -mallistossa mittaristoon ja multimediaan.
Korkeampiin varustetasoihin tulee saataville MyT-sovellukseen linkitetty digitaalinen avain, joka mahdollistaa jopa viidelle käyttäjälle auton käytön älypuhelimiensa avulla.
Keskuslukituksen voi siis avata ja sulkea sekä auton voi käynnistää ilman, että puhelinta otettaisiin edes pois taskusta tai laukusta.
Tämä uusi, sekä Apple- että Android-puhelimien kanssa yhteensopiva ominaisuus on uusi lisäys MyT-sovelluksen avulla hallittaviin toimintoihin, kuten keskuslukituksen ohjaukseen, esilämmityksen tai -viilennyksen ohjaukseen ja vaikkapa hätävilkkujen aktivointiin, jos auto on vaikkapa hukassa isolla parkkipaikalla.
Uusi Premiere Edition
Uudistuva Toyota Yaris -mallisto laajenee esittelynsä yhteydessä uudella Premiere Edition -versiolla, joka toimii kaikkien uudistusten ja ylpeiden perinteiden näyteikkunana.
Neptune Blue -ulkoväriä mustalla katolla sekä ovipilareilla korostetaan sisälläkin jatkuvalla merellisen sinisellä teemalla mm. istuinverhoilujen tikkauksissa sekä kojetaulun ja ovipaneelien yksityiskohdissa.
Tämän mallin kulmista löytyvät 17-tuumaiset mustat, koneistetuilla pinnoilla varustetut kevytmetallivanteet. Mikäli merellinen tunnelma ei houkuttelisi, on varustetaso saatavilla myös hopeisena ja helmenvalkoisena toteutuksena – toki mustaa kattoa unohtamatta.
Muissa varustetasoissa nähdään hillittyjä uudistuksia mm. kevytmetallivanteiden designin sekä verhoilumateriaalien ja ulkovärien suhteen. Yleisesti ottaen hyvää on aina parannettava maltilla, sillä Toyotan nerokkaan GA-B -alustarakenteen ansiosta jo lähtökohta tarjoaa mm. luokkansa parhaimmistoon kuuluvat sisätilat, erinomaisen käsiteltävyyden ja ajamisen helppouden sekä tasaisen miellyttävän matkanteon.
Toyota Yaris: Valmistettu jo yli 10 miljoonaa
Toyota Yaris on yksi Toyotan historian menestyneimmistä malleista. Sen maailmanlaajuinen yhteenlaskettu myyntimäärä on ylittänyt kuluvan vuoden aikana jo 10 miljoonan rajapyykin.
Ensimmäisen sukupolven malli pyyhkäisi pöydän puhtaaksi Vuoden Auto -valinnoissa sekä Euroopassa että Japanissa. Aina siitä lähtien Toyota Yaris on sukupolvi toisensa jälkeen asettanut rimaa alati korkeammalle suorituskyvyssä, turvallisuudessa ja teknologiassa.
Toyota Yaris on ensimmäinen kokoluokkansa auto, joka on tullut saataville täyshybridinä. Jatkuva kehitys ja asiakkaidemme kuunteleminen on johtanut siihen menestykseen, jonka viimeisimpänä esimerkkinä nykyinen, neljännen sukupolven Toyota Yaris voitti vuonna 2021 Vuoden Auto -tittelin Euroopassa.
Toyota Yaris on synnyttänyt ympärilleen ilmiön, joka näkyy niin ikään suositussa Toyota Yaris Cross- crossover-mallissa kuin maailman rallitaipaleilta inspiraation hakeneessa ja Suomessa vahvasti syntynessä Toyota GR Yaris -mallissa.
Uudistuva Toyota Yaris saapuu Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Ab-luokan voimaa Italiasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Teacin verkkosoittimet JPLAY-sertifioitu
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Esittelyssä uusi Kia Seltos
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI