BYD Atto 3.
BYD
Tunnetko nämä mallit: BYD Han EV, BYD Atto 3 ja BYD Tang? Toteuttaako kiinalainen autokolmikko unelmat?
BYD on nimittäin sattumoisin lyhenne sanoista ”Build Your Dreams”. BYD Han -mallille lupaillaan jopa 521 km toimintamatkaa, BYD Atto 3:lle 420 km ja BYD Tangille 400 km.
Haaveilla saadaan varmaan edelleen. BYD:n (Build Your Dreams) kiinalaiset ovat ilmoittaneet haluavansa alentaa maapallon lämpötilaa yhdellä celsiusasteella siirtymällä puhtaasti sähkökäyttöön.
Se kuulostaa kunnianhimoiselta suunnitelmalta. Toinen suunnitelma on hieman uskottavampi: BYD saapuu Saksaan vuoden 2022 lopulla, vieläpä kolmen eri mallin voimin.
BYD:n eurooppalainen johtaja Michael Shu lupailee suurimmaksi menestykseksi kompaktia BYD Atto 3 -nimistä katumaasturia, joka perustuu uuteen 3.0-pohjalevyyn.
Etuakselistolla sijaitseva sähkömoottori tuottaa tehoa 204 hv, ja 60,5 kWh akuston kerrotaan riittävän 420 kilometrin suurimmalle toimintamatkalle. Pikalataustehoksi mainitaan enimmillään 88 kW.
Nämä ovat arvoja, jotka muut (kuten esimerkiksi Hyundai Kona) saavuttivat muutama vuosi sitten. Sitä varten Atto 3:n tulisi maksaa Saksassa reilusti alle 30 000 euroa. BYD julkistaa hinnat kuitenkin vasta lokakuussa.
Jarrutusteho vakuuttaa kaikissa kolmessa autossa
BYD Atto 3.
BYD
BYD Han.
BYD
Lyhyellä koeajolla koimme suhteellisen pirteän, pehmeästi muotoillun SUV:n, jonka kolmen ajotilan (Eco, Normal, Sport) välillä ei juurikaan ilmene keskinäisiä eroja. Jarrutusenergian talteenottoa voidaan säädellä kaksivaiheisesti painikkeesta.
Jarrut vakuuttavat kaikissa kolmessa automallissa. Istuimet tuntuvat pehmeiltä (etenkin takana), ja ne tarjoavat vain niukasti sivutukea. Lisäksi pintamateriaalit ovat keskimääräistä huonompia. Kääntyvän 15,6 tuuman kosketusnäytön toiminta antaa hyvän ensivaikutelman.
Vaihdamme seuraavaksi BYD Han -malliin, kolmikon urheilullisimpaan ja älykkäimpään. Myöskään Han-mallia ei toistaiseksi ole hinnoiteltu Saksassa. BYD Hanin 517 hevosvoimaa kiihdyttävät nelivetoisen sedanin Sport-ajotilassa kohtuullisesti.
Blade-akut ovat BYD:n todellinen valttikortti
Isokokoiset ihmiset istuvat edessä hieman korkealla ja takana liian ahtaasti. Etupellin alla ei ole säilytystilaa, kuten BYD Atto 3:ssa. Kaikissa malleissa on uudet BYD-akut, jotka ovat osa runkoa. Ratkaisu säästää tilaa ja painoa, sekä lisää BYD:n mukaan turvallisuutta.
Blade-akut ovat BYD:n todellinen valttikortti. Pitkillä, kapeilla akkukennoilla on yksi etu perinteisiin kennoihin verrattuna: ne ovat huomattavasti halvempia (noin 55 euroa kWh noin 100 euron sijaan). Tesla tilasi sellaiset Tesla Model Y -malliinsa.
BYD:llä on jo tarjolla iso Tang-katumaasturi Norjan testimarkkinoilla. Niitä kerrotaan myydyn jo noin 2 000 kappaletta. BYD Tang maksaa Norjassa alkaen 59 000 euroa. Se on liikaa mallista, jonka toimintamatka on 86,4 kWh:n akulla vain 400 km.
Kaksi sähkömoottoria eivät todellakaan saa 517 hevosvoiman tehoja välitettyä pyöriin. Myöskään ohutkehäinen ohjauspyörä ei tunnu erityisen arvokkaalta. Seitsemänpaikkainen tarjoaa riittävästi tilaa panoraamakaton alla, joka on vakiona kaikissa malleissa.
Unelma-auto vai painajainen?
Hedin Mobility Group (KW-autoliikkeet, tällä hetkellä yksi toimipaikka) ottaa haltuun Saksan-myynnin.
BYD Tang.
BYD
BYD Tang.
BYD
Build Your Dreams -sovelluksessa ei esiinny kysymystä ”unelma-auto vai painajainen?”, koska nämä mallit eivät ole kumpaakaan. Eri asia on sitten, toteuttavatko BYD-mallit saksalaisten asiakkaiden unelmat.
Kiinasta tulevat sähköautot ovat olleet kilpailukykyisiä jo pitkään. Erityisesti vuonna 2003 perustetulla BYD:llä on jo kokemusta tuhansien ympäri maailmaa liikennöivien sähköbussien valmistajana.
Sähköautojen osalta BYD on ohituskaistalla kotimarkkinoillaan 586 164 uudella rekisteröinnillä vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla (+186 %).
Menestys herätti kohua myös Euroopassa. Ferdinand Dudenhöffer (Center Automotive Research) kutsuu BYD:tä jo autoteollisuuden "kauhulapseksi", mutta BYD ei ole vielä painajainen kilpailijoilleen.
Auto Bild Hauke Schrieber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Unitran ensimmäinen dac
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ