BYD Atto 3.
BYD
Tunnetko nämä mallit: BYD Han EV, BYD Atto 3 ja BYD Tang? Toteuttaako kiinalainen autokolmikko unelmat?
BYD on nimittäin sattumoisin lyhenne sanoista ”Build Your Dreams”. BYD Han -mallille lupaillaan jopa 521 km toimintamatkaa, BYD Atto 3:lle 420 km ja BYD Tangille 400 km.
Haaveilla saadaan varmaan edelleen. BYD:n (Build Your Dreams) kiinalaiset ovat ilmoittaneet haluavansa alentaa maapallon lämpötilaa yhdellä celsiusasteella siirtymällä puhtaasti sähkökäyttöön.
Se kuulostaa kunnianhimoiselta suunnitelmalta. Toinen suunnitelma on hieman uskottavampi: BYD saapuu Saksaan vuoden 2022 lopulla, vieläpä kolmen eri mallin voimin.
BYD:n eurooppalainen johtaja Michael Shu lupailee suurimmaksi menestykseksi kompaktia BYD Atto 3 -nimistä katumaasturia, joka perustuu uuteen 3.0-pohjalevyyn.
Etuakselistolla sijaitseva sähkömoottori tuottaa tehoa 204 hv, ja 60,5 kWh akuston kerrotaan riittävän 420 kilometrin suurimmalle toimintamatkalle. Pikalataustehoksi mainitaan enimmillään 88 kW.
Nämä ovat arvoja, jotka muut (kuten esimerkiksi Hyundai Kona) saavuttivat muutama vuosi sitten. Sitä varten Atto 3:n tulisi maksaa Saksassa reilusti alle 30 000 euroa. BYD julkistaa hinnat kuitenkin vasta lokakuussa.
Jarrutusteho vakuuttaa kaikissa kolmessa autossa
BYD Atto 3.
BYD
BYD Han.
BYD
Lyhyellä koeajolla koimme suhteellisen pirteän, pehmeästi muotoillun SUV:n, jonka kolmen ajotilan (Eco, Normal, Sport) välillä ei juurikaan ilmene keskinäisiä eroja. Jarrutusenergian talteenottoa voidaan säädellä kaksivaiheisesti painikkeesta.
Jarrut vakuuttavat kaikissa kolmessa automallissa. Istuimet tuntuvat pehmeiltä (etenkin takana), ja ne tarjoavat vain niukasti sivutukea. Lisäksi pintamateriaalit ovat keskimääräistä huonompia. Kääntyvän 15,6 tuuman kosketusnäytön toiminta antaa hyvän ensivaikutelman.
Vaihdamme seuraavaksi BYD Han -malliin, kolmikon urheilullisimpaan ja älykkäimpään. Myöskään Han-mallia ei toistaiseksi ole hinnoiteltu Saksassa. BYD Hanin 517 hevosvoimaa kiihdyttävät nelivetoisen sedanin Sport-ajotilassa kohtuullisesti.
Blade-akut ovat BYD:n todellinen valttikortti
Isokokoiset ihmiset istuvat edessä hieman korkealla ja takana liian ahtaasti. Etupellin alla ei ole säilytystilaa, kuten BYD Atto 3:ssa. Kaikissa malleissa on uudet BYD-akut, jotka ovat osa runkoa. Ratkaisu säästää tilaa ja painoa, sekä lisää BYD:n mukaan turvallisuutta.
Blade-akut ovat BYD:n todellinen valttikortti. Pitkillä, kapeilla akkukennoilla on yksi etu perinteisiin kennoihin verrattuna: ne ovat huomattavasti halvempia (noin 55 euroa kWh noin 100 euron sijaan). Tesla tilasi sellaiset Tesla Model Y -malliinsa.
BYD:llä on jo tarjolla iso Tang-katumaasturi Norjan testimarkkinoilla. Niitä kerrotaan myydyn jo noin 2 000 kappaletta. BYD Tang maksaa Norjassa alkaen 59 000 euroa. Se on liikaa mallista, jonka toimintamatka on 86,4 kWh:n akulla vain 400 km.
Kaksi sähkömoottoria eivät todellakaan saa 517 hevosvoiman tehoja välitettyä pyöriin. Myöskään ohutkehäinen ohjauspyörä ei tunnu erityisen arvokkaalta. Seitsemänpaikkainen tarjoaa riittävästi tilaa panoraamakaton alla, joka on vakiona kaikissa malleissa.
Unelma-auto vai painajainen?
Hedin Mobility Group (KW-autoliikkeet, tällä hetkellä yksi toimipaikka) ottaa haltuun Saksan-myynnin.
BYD Tang.
BYD
BYD Tang.
BYD
Build Your Dreams -sovelluksessa ei esiinny kysymystä ”unelma-auto vai painajainen?”, koska nämä mallit eivät ole kumpaakaan. Eri asia on sitten, toteuttavatko BYD-mallit saksalaisten asiakkaiden unelmat.
Kiinasta tulevat sähköautot ovat olleet kilpailukykyisiä jo pitkään. Erityisesti vuonna 2003 perustetulla BYD:llä on jo kokemusta tuhansien ympäri maailmaa liikennöivien sähköbussien valmistajana.
Sähköautojen osalta BYD on ohituskaistalla kotimarkkinoillaan 586 164 uudella rekisteröinnillä vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla (+186 %).
Menestys herätti kohua myös Euroopassa. Ferdinand Dudenhöffer (Center Automotive Research) kutsuu BYD:tä jo autoteollisuuden "kauhulapseksi", mutta BYD ei ole vielä painajainen kilpailijoilleen.
Auto Bild Hauke Schrieber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Neula puhtaaksi
Lisää akryyliä
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Eversolon uusi Play
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL