BYD Atto 3.

BYD Atto 3.

BYD

Tunnetko nämä mallit: BYD Han EV, BYD Atto 3 ja BYD Tang? Toteuttaako kiinalainen autokolmikko unelmat?

BYD on nimittäin sattumoisin lyhenne sanoista ”Build Your Dreams”. BYD Han -mallille lupaillaan jopa 521 km toimintamatkaa, BYD Atto 3:lle 420 km ja BYD Tangille 400 km.

Auto Bild.Uutiset

Haa­veil­la saa­daan var­maan edel­leen. BYD:n (Build Yo­ur Dre­ams) kii­na­lai­set ovat il­moit­ta­neet ha­lu­a­van­sa alen­taa maa­pal­lon läm­pö­ti­laa yh­del­lä cel­siu­sas­teel­la siir­ty­mäl­lä puh­taas­ti säh­kö­käyt­töön.

Se kuu­los­taa kun­ni­an­hi­moi­sel­ta suun­ni­tel­mal­ta. Toi­nen suun­ni­tel­ma on hie­man us­kot­ta­vam­pi: BYD saa­puu Sak­saan vuo­den 2022 lo­pul­la, vie­lä­pä kol­men eri mal­lin voi­min.

BYD:n eu­roop­pa­lai­nen joh­ta­ja Mic­ha­el Shu lu­pai­lee suu­rim­mak­si me­nes­tyk­sek­si kom­pak­tia BYD At­to 3 -ni­mis­tä ka­tu­maas­tu­ria, joka pe­rus­tuu uu­teen 3.0-poh­ja­le­vyyn.

Etu­ak­se­lis­tol­la si­jait­se­va säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 204 hv, ja 60,5 kWh akus­ton ker­ro­taan riit­tä­vän 420 ki­lo­met­rin suu­rim­mal­le toi­min­ta­mat­kal­le. Pi­ka­la­taus­te­hok­si mai­ni­taan enim­mil­lään 88 kW.

Nämä ovat ar­vo­ja, jot­ka muut (ku­ten esi­mer­kik­si Hy­un­dai Kona) saa­vut­ti­vat muu­ta­ma vuo­si sit­ten. Sitä var­ten At­to 3:n tu­li­si mak­saa Sak­sas­sa rei­lus­ti al­le 30 000 eu­roa. BYD jul­kis­taa hin­nat kui­ten­kin vas­ta lo­ka­kuus­sa.

Jar­ru­tus­te­ho va­kuut­taa kai­kis­sa kol­mes­sa au­tos­sa

BYD Atto 3.

BYD Atto 3.

BYD

BYD Han.

BYD Han.

BYD

Ly­hy­el­lä ko­ea­jol­la koim­me suh­teel­li­sen pir­te­än, peh­me­äs­ti muo­toil­lun SUV:n, jon­ka kol­men ajo­ti­lan (Eco, Nor­mal, Sport) vä­lil­lä ei juu­ri­kaan il­me­ne kes­ki­näi­siä ero­ja. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­toa voi­daan sää­del­lä kak­si­vai­hei­ses­ti pai­nik­kees­ta.

Jar­rut va­kuut­ta­vat kai­kis­sa kol­mes­sa au­to­mal­lis­sa. Is­tui­met tun­tu­vat peh­meil­tä (eten­kin ta­ka­na), ja ne tar­jo­a­vat vain niu­kas­ti si­vu­tu­kea. Li­säk­si pin­ta­ma­te­ri­aa­lit ovat kes­ki­mää­räis­tä huo­nom­pia. Kään­ty­vän 15,6 tuu­man kos­ke­tus­näy­tön toi­min­ta an­taa hy­vän en­si­vai­ku­tel­man.

Vaih­dam­me seu­raa­vak­si BYD Han -mal­liin, kol­mi­kon ur­hei­lul­li­sim­paan ja älyk­käim­pään. Myös­kään Han-mal­lia ei tois­tai­sek­si ole hin­noi­tel­tu Sak­sas­sa. BYD Ha­nin 517 he­vos­voi­maa kiih­dyt­tä­vät ne­li­ve­toi­sen se­da­nin Sport-ajo­ti­las­sa koh­tuul­li­ses­ti.

Blade-akut ovat BYD:n to­del­li­nen valt­ti­kort­ti

Iso­ko­koi­set ih­mi­set is­tu­vat edes­sä hie­man kor­ke­al­la ja ta­ka­na lii­an ah­taas­ti. Etu­pel­lin al­la ei ole säi­ly­tys­ti­laa, ku­ten BYD At­to 3:ssa. Kai­kis­sa mal­leis­sa on uu­det BYD-akut, jot­ka ovat osa run­koa. Rat­kai­su sääs­tää ti­laa ja pai­noa, sekä li­sää BYD:n mu­kaan tur­val­li­suut­ta.

Blade-akut ovat BYD:n to­del­li­nen valt­ti­kort­ti. Pit­kil­lä, ka­peil­la ak­ku­ken­noil­la on yk­si etu pe­rin­tei­siin ken­noi­hin ver­rat­tu­na: ne ovat huo­mat­ta­vas­ti hal­vem­pia (noin 55 eu­roa kWh noin 100 eu­ron si­jaan). Tes­la ti­la­si sel­lai­set Tes­la Mo­del Y -mal­liin­sa.

BYD:llä on jo tar­jol­la iso Tang-ka­tu­maas­tu­ri Nor­jan tes­ti­mark­ki­noil­la. Nii­tä ker­ro­taan myy­dyn jo noin 2 000 kap­pa­let­ta. BYD Tang mak­saa Nor­jas­sa al­ka­en 59 000 eu­roa. Se on lii­kaa mal­lis­ta, jon­ka toi­min­ta­mat­ka on 86,4 kWh:n akul­la vain 400 km.

Kak­si säh­kö­moot­to­ria ei­vät to­del­la­kaan saa 517 he­vos­voi­man te­ho­ja vä­li­tet­tyä pyö­riin. Myös­kään ohut­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä ei tun­nu eri­tyi­sen ar­vok­kaal­ta. Seit­se­män­paik­kai­nen tar­jo­aa riit­tä­väs­ti ti­laa pa­no­raa­ma­ka­ton al­la, joka on va­ki­o­na kai­kis­sa mal­leis­sa.

Unel­ma-au­to vai pai­na­jai­nen?

He­din Mo­bi­li­ty Group (KW-au­to­liik­keet, täl­lä het­kel­lä yk­si toi­mi­paik­ka) ot­taa hal­tuun Sak­san-myyn­nin.

BYD Tang.

BYD Tang.

BYD

BYD Tang.

BYD Tang.

BYD

Build Yo­ur Dre­ams -so­vel­luk­ses­sa ei esiin­ny ky­sy­mys­tä ”unel­ma-au­to vai pai­na­jai­nen?”, kos­ka nämä mal­lit ei­vät ole kum­paa­kaan. Eri asia on sit­ten, to­teut­ta­vat­ko BYD-mal­lit sak­sa­lais­ten asi­ak­kai­den unel­mat.

Kii­nas­ta tu­le­vat säh­kö­au­tot ovat ol­leet kil­pai­lu­ky­kyi­siä jo pit­kään. Eri­tyi­ses­ti vuon­na 2003 pe­rus­te­tul­la BYD:llä on jo ko­ke­mus­ta tu­han­sien ym­pä­ri maa­il­maa lii­ken­nöi­vien säh­kö­bus­sien val­mis­ta­ja­na.

Säh­kö­au­to­jen osal­ta BYD on ohi­tus­kais­tal­la ko­ti­mark­ki­noil­laan 586 164 uu­del­la re­kis­te­röin­nil­lä vuo­den 2022 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la (+186 %).

Me­nes­tys he­rät­ti ko­hua myös Eu­roo­pas­sa. Fer­di­nand Du­den­höf­fer (Cen­ter Au­to­mo­ti­ve Re­se­arch) kut­suu BYD:tä jo au­to­te­ol­li­suu­den "kau­hu­lap­sek­si", mut­ta BYD ei ole vie­lä pai­na­jai­nen kil­pai­li­joil­leen.

Au­to Bild Hau­ke Schrie­ber / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU