Ford Ranger Raptorissa oleva 3.0-litrainen 288 hv V6-moottori on kehitetty nimenomaan täysin uuteen Raptor-malliin.
Ford
Upouusi Ford Ranger Raptor: V6-mallin tuotanto käynnistyy ja Suomen hinnat julkaistiin
Ford julkisti täysin uuden Ford Ranger Raptorin ensimmäiset hinnat Suomessa.
Uuden sukupolven Ford Ranger Raptorin valmistus käynnistyy toukokuun lopussa malliston tehokkaimmalla, 288 hv V6-mallilla Fordin Rayongin tehtaalla Thaimaassa.
Dieselmallien valmistus alkaa vuoden 2023 alkupuolella Silvertonissa Etelä-Afrikassa, ja niiden hinnat julkaistaan myöhemmin tämän vuoden aikana.
Uusi Nano-moottori ja oppiva A10-vaihteisto
Ford Ranger Raptorissa oleva 3.0-litrainen 288 hv V6-moottori on kehitetty nimenomaan täysin uuteen Raptor-malliin.
Vaihteisto on sama, joka on käytössä myös Ford Mustang 5.0 GT -mallissa sekä Ford F-150 Raptorissa.
Ford
Ford Ranger Raptor on liitetympi kuin koskaan aikaisemmin. Autossa on vakiona uuden sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. SYNC4 -järjestelmän ja autossa vakiona olevan FordPass Connect -modeemin ansiosta auto on koko ajan yhteydessä ympäristöönsä.
Ford
Ford Ranger Raptor V6.
Ford
Moottori on uusin versio Nano-moottoriperheestä ja siinä on öljyjäähdytetyt männät, muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, matalakitkaiset laakerit, teräksinen, taottu kampiakseli, kaksi sähköisesti ohjattua turboa, hiljainen ketjukäyttö nokka-akselille, grafiittivalurainen lohko ja alumiiniset sylinterikannet.
Moottorin 250 barin suorasuihkutus parantaa polttoainetaloutta ja pienentää päästöjä.
Maksimivääntö on huimat 491 Nm. Mallin viralliset WLTP-kulutus- ja päästöarvot julkaistaan elokuussa.
Oppivan A10-automaattivaihteiston laaja välityssuhdealue ja reaaliaikainen vaihteenvaihdon ajoitus varmistaa, että kaikissa ajo-olosuhteissa on käytössä suorituskyvyn, polttoaineenkulutuksen ja ajomukavuuden kannalta optimaalinen vaihde.
Vaihteisto on sama, joka on käytössä myös Ford Mustang 5.0 GT -mallissa sekä Ford F-150 Raptorissa.
Ford Ranger Raptorissa olevan vaihteiston logiikka on erilainen kuin muissa Ranger-malliston A10-vaiheistoissa, minkä ansiosta myös Ford Ranger Raptorin ajokokemus on täysin erilainen verrattuna dieselmallien A10-vaihteistoon.
Moottori on uusin versio Nano-moottoriperheestä ja siinä on öljyjäähdytetyt männät, muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, matalakitkaiset laakerit, teräksinen, taottu kampiakseli, kaksi sähköisesti ohjattua turboa, hiljainen ketjukäyttö nokka-akselille, grafiittivalurainen lohko ja alumiiniset sylinterikannet.
Ford
Vaihteistossa on kolme erilaista tilaa:
• Normaali – Pehmeät vaihteenvaihdot ja optimoitu taloudellisuus, “hiljainen/rauhallinen”-pakomoodi, tarkoitettu jokapäiväiseen ajoon.
• Sport – Vaihteenvaihto ylöspäin nopeampaa.
• Baja – Agressiivinen ja herkästi reagoiva vaihteenvaihto. Erittäin nopea vaihteenvaihto ylös/alas.
Optimaaliset ajo-ominaisuudet parannetun iskunvaimennuksen, kehittyneemmän nelivedon ja eri tilanteisiin sopivien ajotilojen ansiosta
Uudistunut Live Valve Fox 2.0 –iskunvaimennus 3.0 V6 -moottorin kanssa tarjoaa huomattavan parannuksen Off-Road -suorituskykyyn koko nopeusalueella.
Position Sensitive Damping –toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, mikä takaa erinomaiset maastoajo-ominaisuudet.
Vaimentimet joustavat jopa 30 % enemmän kuin tavallisessa Ford Rangerissa, joten Raptorin suorituskyky on parempi haastavassa maastossa ajettaessa.
Live Valve huomioi autossa kulloinkin käytössä olevan ajotilan ja säätää iskunvaimennuksen ajotilan mukaan, mikä osaltaan parantaa auton ryömintäominaisuuksia ja käsiteltävyyttä sekä On-Road- että Off-Road -ajossa.
Ranger Raptorissa on myös uusia ominaisuuksia, joita kuljettaja ei voi valita:
• “Jump Mode” toimii, kun renkaan asentoanturit tunnistavat, että kaikki renkaat ovat ilmassa. Tällöin Live Valve 2.0 jäykistyy ns. vastaanottamaan hypyn energiaa
• “Loud Pedal Mode” toimii, kun järjestelmä tunnistaa erittäin suuren kiihdyttämisen, jolloin iskunvaimennus jäykistyy ajovakauden säilyttämiseksi
Uudessa Ranger Raptorissa on kehittyneempi 4X4-järjestelmä, jota käytetään uudella sähköisesti ohjatulla kaksivaihteisella jakovaihteistolla. Vaihteistossa on valittavana toimitilat 2H, 4A, 4H ja 4L.
Oletustoimitila on 4A, jolloin neliveto kytketään päälle tarvittaessa. 2H-toimitilassa eturenkaat rullaavat vapaasti, ja auto on takavetoinen.
Jos autoon on asetettu toimitila 2H ja vaihdetaan esimerkiksi maasto-ajotilalle, auto kytkee jakovaihteiston automaattisesti nelivedon tilaan.
4H tai 4L nelivedon tilassa jakovaihteisto on kokoajan kytkettynä, ja toimitila on tarkoitettu Off-Road -ajoon tai liukkaille pinnoille kuten syvä lumi, hiekka tai muta.
4L-tilassa jakovaihteiston välityssuhde muuttuu ja tarjoaa renkaille suuremman vääntömomentin.
Toimitilaa voi hyödyntää esimerkiksi syvässä hiekassa, jyrkissä nousuissa tai hinatessa raskaita kuormia vaikeissa olosuhteissa.
Haastavissa olosuhteissa ajettavuutta parantaa myös uuden Ford Ranger Raptorin sähköisesti lukittavat tasauspyörästöt, joita voi ohjata Off-road-valikon kautta.
Toiminto on uusi ja erittäin hyödyllinen muun muassa tilanteessa, jossa auto jää jumiin esimerkiksi hiekkaan tai lumeen.
Terrain Management System (TMS) mahdollistaa ajamisen erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Kuljettaja voi valita ohjauspyörässä olevan Mode-painikkeen avulla kuudesta eri ajotilasta ajotilanteeseen parhaiten sopivan:
• Normal: Ajotila varmistaa ajomukavuuden, taloudellisuuden, erinomaisen polttoainetaloudellisuuden ja ajettavuuden.
• Sport: Tarkoitettu urheilulliseen maantieajoon.
• Slippery: Liukkaille pinnoille
• Rock Crawl: Erityisesti hitaaseen ajoon kivisessä maastossa, jossa auton vaivaton ohjattavuus ja hallittavuus on tärkeää.
• Baja: Järjestelmä säätää auton toiminnot suurinopeuksista maastoajoa varten. Autolla voidaan ajaa kuin Meksikon kuuluisassa Baja Desert -rallissa.
• Mud: Optimoi ajettavuuden liikkeellelähdössä painuvassa ja upottavassa maastossa
• Sand: Optimoi ajettavuuden hiekassa tai syvässä lumessa
Entistä liitetympi
Uusi Ford Ranger Raptor on ulkoisesti näyttävän ja erottuvan näköinen. Autossa on yksilöllinen korimuotoilu, uudet puskurit, etusäleikkö, lavakaukalo ja LED-ajovalot sekä uudenmalliset pyöränkaaret ja konepelti.
Uusi tyyli jatkuu auton sisätiloissa, jossa kojelauta, keskikonsoli, mittaristo, keskikonsolin näyttö ja oviverhoilu on uudistettu. Näyttävyyttä lisäävät myös istuinten Gen II -reunakoristeet.
Ford Ranger Raptor kestää kovankin käytön myös haastavissa olosuhteissa. Mallissa on aktiivinen etusäleikkö, entisestään paranneltu alusta, uudet nelivetovalinnat ja kytkennät sekä parempi aerodynamiikka, johon vaikuttavat muun muassa taka- ja eturenkaiden tuuliohjaimat ja umpinainen rungon rakenne.
Ford Ranger Raptor V6.
Ford
Ford Ranger Raptor on liitetympi kuin koskaan aikaisemmin. Autossa on vakiona uuden sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. SYNC4 -järjestelmän ja autossa vakiona olevan FordPass Connect -modeemin ansiosta auto on koko ajan yhteydessä ympäristöönsä.
Autoa on mahdollista hallita FordPass -mobiilisovelluksen kautta. Sovellus mahdollistaa myös joidenkin toimintojen etäkäytön.
Täysin uusia ominaisuuksia ennestään kattavan varustuksen lisäksi
Ford Ranger Raptorissa on kattava valikoima uusia ajamista helpottavia ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia. Näitä ovat muun muassa:
• Kuljettajaa avustavat teknologiat: sis.mm. ajolinja-avustin, törmäyksenestoavustin, 360º-kamera
• Perävaunun jarrutusavustin
• Neljään suuntaa säädettävä ohjauspyörä
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Langaton lataus
• Automaattisesti kääntyvät sivupeilit
• FNV2 sähköjärjestelmän arkkitehtuuri
• Ajovalojen parannetut tekniikat
• Ylemmäs sijoitetut katkaisijat
Uuden Ford Ranger Raptorin myyni on käynnistynyt ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen loppukesällä.
Suomessa Ford Ranger Raptor V6-mallin hinnat alkavat 129 165,59 eurosta täydellä autoverolla (Fordb Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6 EcoBoost 288 hv A10 4x4).
Mallissa on erittäin kattava vakiovarustetaso.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Thalian transformaatio
Austrian Audio Full Score One
Strattonin pienempi
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN