Ulkoiset muutokset antavat myös erinomaisen mahdollisuuden uudistaa Citroën C4- ja Citroën C4 X -mallien voimalinjoja uudella kevythybridivoimalinjalla: Hybrid 100 ja Hybrid 136. Ne tarjoavat helposti lähestyttävän, yksinkertaisen ja monipuolisen ratkaisun asiakkaille. Käyttövoimavalikoimaa täydennetään 115 kW ja 100 kW tuottavin täyssähkömallein, jotka tarjoavat 415 km ja 355 km WLTP-toimintamatkaa Citroën C4 -mallissa, ja vastaavasti 425 km ja 360 km Citroën C4 X -mallissa.

Ulkoiset muutokset antavat myös erinomaisen mahdollisuuden uudistaa Citroën C4- ja Citroën C4 X -mallien voimalinjoja uudella kevythybridivoimalinjalla: Hybrid 100 ja Hybrid 136. Ne tarjoavat helposti lähestyttävän, yksinkertaisen ja monipuolisen ratkaisun asiakkaille. Käyttövoimavalikoimaa täydennetään 115 kW ja 100 kW tuottavin täyssähkömallein, jotka tarjoavat 415 km ja 355 km WLTP-toimintamatkaa Citroën C4 -mallissa, ja vastaavasti 425 km ja 360 km Citroën C4 X -mallissa.

Citroën

Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta

Citroën on uudistamassa kokonaan c-segmentin mallistonsa C4- ja C4 X -mallien myötä, joiden ensiesittely tapahtuu Pariisin autonäyttelyssä 2024. Uudesta C4:sta tulee kaikista tyylikkäin ja rauhallisin C4 ikinä, kun taas uusi C4 X tuo mukanaan tilavaa lounge-tunnelmaa linjakkaissa fastback-kuorissa.

Auto Bild.Uutiset

Mo­lem­mis­sa mal­leis­sa hyö­dyn­ne­tään jo tu­tuk­si tul­lei­ta, erot­tu­via si­lu­et­te­ja. Kui­ten­kin uu­sien Cit­roën C4:n ja Cit­roën C4 X:n keu­laa ja ta­ka­o­saa työs­tä­mäl­lä, Cit­roë­nin muo­toi­li­joi­den ta­voi­te oli oh­ja­ta muo­to­kie­li ai­em­paa sel­ke­äm­mäk­si, voi­mak­kaam­mak­si ja ra­ken­teel­li­sem­mak­si, jot­ta mal­lis­to näyt­tää yh­den­mu­kai­sem­mal­ta, ja jot­ta ta­voi­te­taan pa­rem­min luo­kan asi­ak­kai­den odo­tuk­set.

Uu­si keu­lail­me on suu­rel­ta osin saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa vuo­den 2022 Cit­roën Oli -kon­sep­ti­au­tos­ta, ja pi­tää si­säl­lään mer­kin uu­den lo­gon, joka si­jait­see kes­kel­lä au­ton mas­kia.

Lin­jak­kais­sa ja ele­gan­teis­sa, LED-tyyp­pi­sis­sä ajo­va­lois­sa on mer­kil­le tyy­pil­li­nen uu­si va­lo­tun­nus, joka on ja­o­tel­tu kol­meen erot­tu­vaan vaa­ka­suun­tai­seen seg­ment­tiin; näin mal­li voi­daan tun­nis­taa vä­lit­tö­mäs­ti jo kau­em­paa.

Päi­vä­a­jo­va­lo­jen muo­dot ovat tar­kat, ja LED-tyyp­pi­set suun­ta­va­lot ovat in­teg­roi­tu suo­raan va­lo­tun­nuk­sen ala­o­saan.

Uusi keulailme on suurelta osin saanut inspiraationsa vuoden 2022 Citroën Oli -konseptiautosta, ja pitää sisällään merkin uuden logon, joka sijaitsee keskellä auton maskia. Linjakkaissa ja eleganteissa, LED-tyyppisissä ajovaloissa on merkille tyypillinen uusi valotunnus, joka on jaoteltu kolmeen erottuvaan vaakasuuntaiseen segmenttiin; näin malli voidaan tunnistaa välittömästi jo kauempaa. Päiväajovalojen muodot ovat tarkat, ja LED-tyyppiset suuntavalot ovat integroitu suoraan valotunnuksen alaosaan. Keulan jokainen osa on työstetty yhdessä aerodynamiikka-asiantuntijoiden kanssa, jotta energiatehokkuus voidaan maksimoida. Etupuskurissa on moderni maskiosa SUV-tyylisen pohjapanssarin yllä. Keula on voimakkaasti strukturoitu, siinä on voimakkaan luonteikas ilme, paljon pystyjä linjoja, sekä uusi sijainti logolle.

Uusi keulailme on suurelta osin saanut inspiraationsa vuoden 2022 Citroën Oli -konseptiautosta, ja pitää sisällään merkin uuden logon, joka sijaitsee keskellä auton maskia. Linjakkaissa ja eleganteissa, LED-tyyppisissä ajovaloissa on merkille tyypillinen uusi valotunnus, joka on jaoteltu kolmeen erottuvaan vaakasuuntaiseen segmenttiin; näin malli voidaan tunnistaa välittömästi jo kauempaa. Päiväajovalojen muodot ovat tarkat, ja LED-tyyppiset suuntavalot ovat integroitu suoraan valotunnuksen alaosaan. Keulan jokainen osa on työstetty yhdessä aerodynamiikka-asiantuntijoiden kanssa, jotta energiatehokkuus voidaan maksimoida. Etupuskurissa on moderni maskiosa SUV-tyylisen pohjapanssarin yllä. Keula on voimakkaasti strukturoitu, siinä on voimakkaan luonteikas ilme, paljon pystyjä linjoja, sekä uusi sijainti logolle.

Citroën

Keu­lan jo­kai­nen osa on työs­tet­ty yh­des­sä ae­ro­dy­na­miik­ka-asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa, jot­ta ener­gi­a­te­hok­kuus voi­daan mak­si­moi­da.

Etu­pus­ku­ris­sa on mo­der­ni mas­ki­o­sa SUV-tyy­li­sen poh­ja­pans­sa­rin yl­lä. Keu­la on voi­mak­kaas­ti struk­tu­roi­tu, sii­nä on voi­mak­kaan luon­tei­kas il­me, pal­jon pys­ty­jä lin­jo­ja, sekä uu­si si­jain­ti lo­gol­le.

Tuo­rees­ta Cit­roën C3 -mal­lis­ta tu­tut Co­lor Clips -ko­ris­te­lis­tat ovat saa­ta­vil­la joko mus­ti­na tai sa­tii­ni­kul­tai­si­na ja ovat si­joi­tet­tu pys­ty­suun­tai­ses­ti pus­ku­riin al­le­vii­va­ten keu­lan ra­ken­net­ta ja it­se­var­muut­ta.

Ai­em­paa su­la­vam­pi ta­ka­o­sa

Uu­den Cit­roën C4:n pe­räs­sä tun­nus­sa­nat ovat sel­keys ja yk­sin­ker­tai­suus. Kaik­ki yli­mää­räi­nen mo­ni­mut­kai­suus on pois­tet­tu, ja jäl­jel­le on jä­tet­ty vain olen­nai­nen.

Yh­teys c-pi­la­rin ala­o­san ja ta­ka­va­lo­jen vä­lil­lä on teh­ty lin­jak­kaam­mak­si ja tii­viim­mäk­si kuin ai­em­min – tämä avit­taa myös au­ton ae­ro­dy­na­miik­kaa.

Kojelautaa on myös uudistettu mallipäivityksen yhteydessä: Citroën C4 ja Citroën C4 X saavat uuden 7-tuumaisen digitaalimittariston, joka sijaitsee ohjauspyörän takana.  Näytön tiedot ovat yhdistetty 3D-navigointiin. Uusi näyttö lisää laadun tuntua auton sisällä, ja näytössä on moderni graafinen ilme, joka tukee paremmin 10-tuumaisen kosketusnäytön visuaalista ilmettä. Digimittaristo on suunniteltu selkeäksi ja tarjoamaan tietoa intuitiivisesti. Digimittariston yläpuolella sijaitseva HUD-näyttö vähentää silmiin kohdistuvaa rasitusta, ja lisää turvallisuutta. Ohjauspyörässä sijaitsee merkin uusi logo.

Kojelautaa on myös uudistettu mallipäivityksen yhteydessä: Citroën C4 ja Citroën C4 X saavat uuden 7-tuumaisen digitaalimittariston, joka sijaitsee ohjauspyörän takana. Näytön tiedot ovat yhdistetty 3D-navigointiin. Uusi näyttö lisää laadun tuntua auton sisällä, ja näytössä on moderni graafinen ilme, joka tukee paremmin 10-tuumaisen kosketusnäytön visuaalista ilmettä. Digimittaristo on suunniteltu selkeäksi ja tarjoamaan tietoa intuitiivisesti. Digimittariston yläpuolella sijaitseva HUD-näyttö vähentää silmiin kohdistuvaa rasitusta, ja lisää turvallisuutta. Ohjauspyörässä sijaitsee merkin uusi logo.

Citroën

Citroënin muotoilijoiden tavoite oli ohjata muotokieli aiempaa selkeämmäksi, voimakkaammaksi ja rakenteellisemmaksi, jotta mallisto näyttää yhdenmukaisemmalta, ja jotta tavoitetaan paremmin luokan asiakkaiden odotukset.

Citroënin muotoilijoiden tavoite oli ohjata muotokieli aiempaa selkeämmäksi, voimakkaammaksi ja rakenteellisemmaksi, jotta mallisto näyttää yhdenmukaisemmalta, ja jotta tavoitetaan paremmin luokan asiakkaiden odotukset.

Citroën

Ta­ka­va­lot vas­taa­vat vi­su­aa­li­sel­ta il­meel­tään keu­laa, ja nii­den on tar­koi­tus le­ven­tää au­ton ta­ka­o­saa, sekä vah­vis­taa ta­ka­o­san il­met­tä lii­ken­tees­sä.

Mus­ta poi­kit­tais­lis­ta yh­dis­tää ta­ka­va­lot. Se toi­mii taus­ta­na eril­li­sin kir­jai­min kir­joi­te­tul­le Cit­roën-teks­til­le.

Uu­teen Cit­roën C4 X:ään ei tar­vit­tu voi­mak­kai­ta muu­tok­sia ta­ka­o­saan. LED-ta­ka­va­lot ovat ta­sa­pai­nos­sa etu­va­lo­jen kans­sa, ja uu­den Cit­roën-lo­gon käyt­tä­mi­nen vain ko­ros­taa ylei­sil­met­tä.

Kak­si uut­ta ul­ko­vä­riä

Cit­roën C4:n ja Cit­roën C4 X:n luon­teen­muu­tok­sen myö­tä tar­jol­le tu­lee myös uu­sia ul­ko­vä­re­jä. Mal­liin on saa­ta­vil­la kak­si uut­ta vä­riä: Man­hat­tan Green ja Mer­cu­ry Grey.

Tä­män li­säk­si tar­jol­la on nel­jä tu­tum­paa vä­riä. Kat­to on edel­leen mah­dol­lis­ta vär­jä­tä mus­tak­si, jol­loin au­tos­ta tu­lee kak­si­vä­ri­nen.

“Uu­det Cit­roën C4- ja C4 X -mal­lit ko­ros­ta­vat sel­ke­ää ke­hi­tys­tä muo­to­kie­les­säm­me. Ne ei­vät osoi­ta vain hi­ot­tua ele­gans­sia, vaan myös ai­em­paa jy­ke­väm­pää luon­net­ta, jon­ka avul­la au­tot voi­vat erot­tua pa­rem­min ym­pä­ris­tös­tään. Te­rä­vän il­meen omaa­vat etu­va­lot ei­vät ta­kaa vain hy­vää nä­ky­vyyt­tä, mut­ta osoit­ta­vat laa­duk­kuut­ta. Au­ton ta­ka­o­sas­sa yk­sin­ker­tai­suu­teen vas­ta­taan vi­su­aa­li­sel­la tu­ke­vuu­del­la, jos­sa jo­kai­nen muo­toi­lu­e­le­ment­ti li­sää jy­ke­vyy­den tun­net­ta. Struk­tu­roi­dut ta­ka­va­lot ei­vät ole vain ko­ris­tei­ta, vaan ne ku­vas­ta­vat uu­den C4-mal­lin vah­vuuk­sia.”

- Pier­re Lec­lercq, Cit­roë­nin muo­toi­lu­joh­ta­ja.

Kes­kit­ty­mis­tä mat­kus­ta­jien hy­vin­voin­tiin

Uu­det Cit­roën C4 ja C4 X tar­jo­a­vat ajo­ko­ke­muk­sen, jol­lais­ta ei muu­al­ta löy­dy: kes­kit­ty­mi­nen mat­kus­ta­jien hy­vin­voin­tiin.

CIt­roë­nin kuu­lui­sat Ad­van­ced Com­fort -is­tui­met on suun­ni­tel­tu li­sää­mään mu­ka­vuut­ta ajon ai­ka­na. Is­tui­met näyt­tä­vät mu­ka­vil­ta, ja ne hou­kut­te­le­vat is­tuu­tu­maan.

Is­tuin­mu­ka­vuut­ta on pa­ran­net­tu 15 mm ai­em­paa pak­sum­mal­la peh­mus­teel­la, joka tar­jo­aa mu­ka­vuut­ta heti alus­ta al­ka­en.

IIs­tui­men yti­mes­sä on tu­ke­vaa peh­mus­tet­ta, jon­ka tur­vin kul­jet­ta­jan tai mat­kus­ta­jan ryh­ti py­syy tu­ke­va­na pit­kil­lä­kin mat­koil­la. Ris­ti­se­län­tu­kea on myös pa­ran­net­tu ai­em­mas­ta.

Kun mu­ka­vuu­sis­tui­met yh­dis­te­tään Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tuk­seen, jo­kai­ses­ta mat­kas­ta tu­lee lem­peä ja rau­hoit­ta­va ko­ke­mus.

Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tuk­ses­sa käy­te­tään prog­res­sii­vi­sia hyd­rau­li­tyy­ny­jä, jot­ka nie­le­vät tien epä­ta­sai­suu­det tar­jo­ten tai­ka­mat­to­e­fek­tin.

Ky­sees­sä on iso ero pe­rin­tei­siin is­kun­vai­men­ti­miin, sil­lä kyy­ti on poik­keuk­sel­li­sen rau­hal­lis­ta.

Uu­sim­man su­ku­pol­ven mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja uu­si 7-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to

Ko­je­lau­taa on myös uu­dis­tet­tu mal­li­päi­vi­tyk­sen yh­tey­des­sä: Cit­roën C4 ja Cit­roën C4 X saa­vat uu­den 7-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton, joka si­jait­see oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na.

Näy­tön tie­dot ovat yh­dis­tet­ty 3D-na­vi­goin­tiin. Uu­si näyt­tö li­sää laa­dun tun­tua au­ton si­säl­lä, ja näy­tös­sä on mo­der­ni graa­fi­nen il­me, joka tu­kee pa­rem­min 10-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön vi­su­aa­lis­ta il­met­tä.

Di­gi­mit­ta­ris­to on suun­ni­tel­tu sel­ke­äk­si ja tar­jo­a­maan tie­toa in­tui­tii­vi­ses­ti.

Di­gi­mit­ta­ris­ton ylä­puo­lel­la si­jait­se­va HUD-näyt­tö vä­hen­tää sil­miin koh­dis­tu­vaa ra­si­tus­ta, ja li­sää tur­val­li­suut­ta. Oh­jaus­pyö­räs­sä si­jait­see mer­kin uu­si logo.

Eu­roo­pas­sa tar­jol­la on sel­ke­ät ja koh­tuu­hin­tai­set säh­köis­te­tyt voi­ma­lin­jat

Uu­det Cit­roën C4 ja Cit­roën C4 X ovat esi­merk­ki Cit­roë­nin re­a­goin­nis­ta ener­gi­a­muu­tok­sen haas­tei­siin.

Tar­jol­la on ener­gi­a­te­hok­kai­ta säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­jo­ja, jot­ka aut­ta­vat asi­ak­kai­ta siir­ty­mään säh­köi­seen tu­le­vai­suu­teen omien tar­peit­ten­sa kaut­ta.

• Ul­koi­set muu­tok­set an­ta­vat myös eri­no­mai­sen mah­dol­li­suu­den uu­dis­taa Cit­roën C4- ja Cit­roën C4 X -mal­lien voi­ma­lin­jo­ja uu­del­la hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la: Hyb­rid 100 ja Hyb­rid 136. Nämä tar­jo­a­vat hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­vän, yk­sin­ker­tai­sen ja mo­ni­puo­li­sen rat­kai­sun asi­ak­kail­le.

• Käyt­tö­voi­ma­va­li­koi­maa täy­den­ne­tään 115 kW ja 100 kW tuot­ta­vil­la täys­säh­kö­mal­leil­la, jot­ka tar­jo­a­vat 415 km ja 355 km WLTP-toi­min­ta­mat­kaa Cit­roën C4 -mal­lis­sa, ja vas­taa­vas­ti 425 km ja 360 km Cit­roën C4 X -mal­lis­sa.

Hyb­rid 48 V -ke­vyt­hyb­ri­di­tek­niik­ka: yk­sin­ker­tai­suut­ta, mo­ni­puo­li­suut­ta ja al­hais­ta ku­lu­tus­ta

Cit­roën tuo kak­si eri te­ho­ver­si­o­ta uu­des­ta ke­vyt­hyb­ri­di­voi­ma­lin­jas­taan uu­siin Cit­roën C4- ja Cit­roën C4 X -mal­lei­hin: Hyb­rid 136 ja Hyb­rid 100.

Uu­si tek­niik­ka mah­dol­lis­taa koh­tuu­hin­nal­la jopa 20 % polt­to­ai­neen ja CO2-pääs­tö­jen vä­hen­nyk­sen ver­rat­tu­na van­haan ben­sii­ni­voi­ma­lin­jaan.

Hyö­dyt ovat erit­täin konk­reet­ti­sia kau­pun­ki­a­lu­eel­la aja­vil­le, jol­loin jopa 50 % ajas­ta voi­daan ajaa säh­kö­a­jo­ti­las­sa – tämä vä­hen­tää hii­li­ja­lan­jäl­keä ja tuo sääs­töä polt­to­ai­ne­ku­luis­sa.

Cit­roën-leh­dis­to­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN