Parannuksista ja uusista varusteista huolimatta uudistuneen Honda Civic Type R:n hinnat ovat laskeneet. Uusi Honda Civic Type R Sport Line maksaa 51 919 euroa ja Honda Civic Type R GT 52 749 euroa.

Parannuksista ja uusista varusteista huolimatta uudistuneen Honda Civic Type R:n hinnat ovat laskeneet. Uusi Honda Civic Type R Sport Line maksaa 51 919 euroa ja Honda Civic Type R GT 52 749 euroa.

Uudistunut Honda Civic: Hillittyjä muutoksia – ja nyt kaksi erilaista Type R -versiota

Honda Civic uudistui hillitysti. Aiempaa suori­tus­ky­kyi­semmän Honda Civic Type R:n voi nyt valita Sport Linena tai GT:nä.

Auto Bild.Uutiset

Hon­da Ci­vic saa­vut­taa pian puo­len vuo­si­sa­dan iän, ja se on yk­si maa­il­man eni­ten myy­dyis­tä au­to­mal­leis­ta.

Suo­mes­sa Ci­vic aloit­ti Hon­dan uu­den ai­ka­kau­den vuon­na 1973, jol­loin en­sim­mäi­set 16 kap­pa­let­ta pis­tet­tiin maam­me kil­piin. Sen jäl­keen maas­sam­me on myy­ty yli 62 000 Hon­da Ci­vi­ciä.

Ny­kyi­nen eu­roop­pa­lai­sil­le vuon­na 2017 esi­tel­ty Hon­da Ci­vic on mal­lin kym­me­nes su­ku­pol­vi.

Nyt Hon­da Ci­vic on uu­dis­tu­nut niin, et­tä se on ul­ko­nä­öl­tään ai­em­paa miel­lyt­tä­väm­pi ja au­ton käyt­töä on hel­po­tet­tu en­ti­ses­tään.

Hie­no­hi­on­taa ul­ko­nä­köön

Kos­ka ny­kyi­nen Hon­da Ci­vic muo­toil­tiin jo alun pe­rin roh­ke­as­ti erit­täin lin­jak­kaak­si, sen lin­joi­hin ei teh­ty ko­vin suu­ria muu­tok­sia.

Edes­sä alem­pi sä­leik­kö on hie­nos­tu­neem­pi ja se kier­tyy kau­niis­ti su­mu­va­lo­jen ym­pä­ril­le. Ylem­pi sä­leik­kö on muo­toi­lul­taan sel­ke­äm­pi ja sa­mal­la koko keu­lan il­me on ai­em­paa ae­ro­dy­naa­mi­sem­pi.

Au­ton käyt­tä­jän kan­nal­ta tär­ke­äm­pi pa­ran­nus on siir­ty­mi­nen kai­kis­sa ver­si­ois­sa LED-ajo­va­loi­hin. Sa­mal­la LED-päi­vä­a­jo­va­lot on muo­toil­tu uu­del­leen, ja ne ovat ai­em­paa dy­naa­mi­sem­mat.

Muut Hon­da Ci­vi­cin ul­koi­set muu­tok­set uu­dis­tuk­sen yh­tey­des­sä ovat van­tei­den uu­si muo­toi­lu sekä vä­ri­pa­let­tiin li­sät­ty tyy­li­käs si­ni­nen.

Päi­vi­tyk­sen yh­tey­des­sä si­sus­tus­ma­te­ri­aa­le­ja on vaih­det­tu en­tis­tä kor­ke­a­ta­soi­sem­mik­si, mikä ko­ros­taa Hon­da Ci­vi­cin ylel­lis­tä ole­mus­ta omas­sa luo­kas­saan.

Mu­ka­vuus on kor­ke­al­la ta­sol­la sekä suur­ten sisä- ja ta­va­ra­ti­lo­jen et­tä mo­ni­käyt­töi­syy­den an­si­os­ta.

In­tui­tii­vi­ses­ti toi­mi­va tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mä on päi­vi­tet­ty uu­teen ver­si­oon, jo­hon voi kä­te­väs­ti yh­dis­tää äly­pu­he­li­men Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton avul­la.

Jär­jes­tel­män ja il­mas­toin­ti­lait­teen käyt­tö on hel­pom­paa kuin en­nen, kun niil­lä on asi­ak­kai­den toi­vo­muk­ses­ta eril­li­set käyt­tö­kyt­ki­met.

Erit­täin jäy­kän ko­rin an­si­os­ta Hon­da Ci­vi­cin ajet­ta­vuus ja tur­val­li­suus ovat eri­no­mai­sia. Jäl­kim­mäi­ses­sä aut­taa li­säk­si kai­kis­sa ver­si­ois­sa va­ki­o­na ole­va Hon­da SEN­SING, joka on yk­si mark­ki­noi­den kat­ta­vim­mis­ta tur­va­va­rus­te­pa­ke­teis­ta.

Uu­dis­tu­nee­seen vii­si­o­vi­seen Hon­da Ci­vi­ciin on va­lit­ta­vis­sa joko 95 tai 134 ki­lo­wa­tin te­hoi­nen te­ho­kas ja nöy­räs­ti sekä ta­lou­del­li­ses­ti toi­mi­va tur­bo­moot­to­ri.

Vii­si­o­vi­sen Hon­da Ci­vic HB:n hin­nat läh­te­vät Com­for­tin 20 969 eu­ros­ta. Ne­li­o­vi­nen Hon­da Ci­vic Se­dan on saa­ta­vis­sa vain te­hok­kaam­mal­la moot­to­ril­la ja sen pe­rus­va­rus­te­ta­so on erit­täin kat­ta­va, Ele­gan­ce-va­rus­te­ta­son hin­to­jen al­ka­es­sa 25 270 eu­ros­ta.

Huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­kyä – tyy­lin voi va­li­ta

Hon­da Ci­vic Type R on ol­lut jo mo­nen su­ku­pol­ven ajan alem­man kes­ki­luo­kan stan­dar­di ää­rim­mäi­sel­le suo­ri­tus­ky­vyl­le ja ajet­ta­vuu­del­le.

Uu­dis­tuk­sen yh­tey­des­sä Hon­da Ci­vic Type R ikään kuin ja­kau­tuu kah­tia. Va­lit­ta­va­na on nyt kak­si vaih­to­eh­toa: edel­leen jo­kai­sel­le hur­jan suo­ri­tus­ky­vyn pal­jas­ta­va Ci­vic Type R GT ja vä­hän hil­li­tym­pi Ci­vic Type R Sport Line.

Hon­da Ci­vic Type R:n keu­laan on teh­ty sa­man­tyy­li­siä muu­tok­sia kuin mui­hin Hon­da Ci­vi­cei­hin, joil­la au­ton il­me on vä­hän ai­em­paa sel­ke­äm­pi ja mal­til­li­sem­pi. Edes­sä LED-ajo- ja päi­vä­a­jo­va­lot ovat saa­neet rau­hal­li­sem­mat muo­dot.

Etu­sä­leik­kö on kas­va­nut ja uu­dis­tu­nut niin, et­tä moot­to­ri­ti­laan saa­daan 13 pro­sent­tia enem­män il­maa.

Yh­des­sä päi­vi­te­tyn jääh­dyt­ti­men kans­sa moot­to­rin läm­pö­ti­la on Hon­dan si­säis­ten tes­tien mu­kaan muu­tok­sen myö­tä ko­vas­sa ajos­sa ku­ten ra­dal­la jopa kym­me­nen as­tet­ta al­hai­sem­pi.

Hon­dan suun­nit­te­li­jat ot­ta­vat kai­ken huo­mi­oon. Suu­rem­pi etu­sä­leik­kö vä­hen­tää hie­man keu­laa tie­hen pai­na­vaa voi­maa, mikä on kor­vat­tu muo­toi­le­mal­la pus­ku­rin ala­o­sa uu­del­leen.

Hon­da Ci­vic Type R:n ajet­ta­vuus on en­tis­tä va­kuut­ta­vam­pi, sil­lä au­to re­a­goi ai­em­paa her­kem­min ja te­rä­väm­min kul­jet­ta­jan toi­vei­siin. Mu­kau­tu­va is­kun­vai­men­nus toi­mii en­tis­tä no­pe­am­min, mikä pa­ran­taa sekä ajo-omi­nai­suuk­sia et­tä mu­ka­vuut­ta.

Li­säk­si muun mu­as­sa alus­tan pus­lia on muu­tet­tu ja uu­sien ala­pal­lo­ni­ve­lien an­si­os­ta oh­jaus­tun­to on pa­ran­tu­nut.

Myös jar­ru­tus­tun­tu­maa on ke­hi­tet­ty uu­sil­la etu­jar­ru­le­vyil­lä ja jar­ru­pa­loil­la. Jar­ru­tuk­ses­sa suun­ta­va­ka­vuus on pa­rem­pi. Jar­ru­pol­jin re­a­goi ai­em­paa no­pe­am­min ja uu­del­la jar­ru­jär­jes­tel­mäl­lä jou­sit­ta­ma­ton­ta pai­noa on vä­hen­net­ty 2,5 ki­lol­la.

Nol­las­ta sa­taan 5,7 se­kun­tia

Uu­si va­rus­te on ak­tii­vi­nen ää­nen­hal­lin­ta (Ac­ti­ve Sound Cont­rol, ASC), jos­sa on eri­lai­set sää­döt au­ton ajo­ti­lan mu­kaan.

Ää­nen­tois­ton kai­ut­ti­mien avul­la toi­mi­va jär­jes­tel­mä vah­vis­taa moot­to­rin ään­tä ag­g­res­sii­vi­ses­sa ajos­sa, Sport- ja +R -ajo­ti­lois­sa. Com­fort-ajo­ti­las­sa ään­tä puo­les­taan vai­men­ne­taan.

Ai­van uu­si va­rus­te on Hon­dan tie­don­ke­rää­jä, eri­tyi­ses­ti Type R:ään ke­hi­tet­ty Hon­da LogR, joka yh­dis­tää Hon­dan ajo­tie­to­ko­neen ja an­tu­rit äly­pu­he­li­meen la­dat­ta­vaan so­vel­luk­seen.

Hon­da LogR aut­taa aja­jaa tut­ki­maan ja tal­len­ta­maan suur­ta mää­rää au­ton suo­ri­tus­ky­vyn ja ajo­suo­ri­tuk­sen pa­ra­met­re­jä, joi­den avul­la kul­jet­ta­ja voi ke­hit­tää tai­to­jaan.

Tu­tun Hon­da Ci­vic Type R GT:n rin­nal­le on tul­lut uu­te­na vaih­to­eh­to­na Hon­da Ci­vic Type R Sport Line, jos­sa on sama suo­ri­tus­ky­ky ja omi­nai­suu­det, mut­ta hi­ve­nen rau­hal­li­sem­pi ul­ko­nä­kö ja enem­män mu­ka­vuut­ta.

Suu­rin ero on sii­nä, et­tä GT:n ta­ka­sii­ven ti­lal­la on pie­nem­pi ta­kas­poi­le­ri. Mo­lem­piin ver­si­oi­hin on tul­lut uu­te­na vä­ri­nä Ra­cing Blue.

Ren­kai­na Type R Sport Li­nes­sa on tum­man­har­mail­le 19-tuu­mai­sil­le van­teil­le asen­ne­tut peh­me­äm­pi­kyl­ki­set Mic­he­lin Pi­lot Sport 4S -ren­kaat, jot­ka ovat GT:n ren­kai­ta hil­jai­sem­mat.

Me­lu­ta­son alen­ta­mi­ses­sa aut­taa myös ta­va­ra­ti­laan ja ta­ka­luuk­kuun li­sät­ty ää­nie­ris­tys­ma­te­ri­aa­li.

Mo­lem­mis­sa Hon­da Ci­vic Type R -vaih­to­eh­dois­sa on edel­leen kak­si­lit­rai­nen VTEC Tur­bo -moot­to­ri, joka ke­hit­tää 228 ki­lo­wat­tia (320 hv) ja 400 Nm vään­tö­mo­men­tin, joka on käy­tet­tä­vis­sä laa­jal­la käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 2 500-4 500 r/min.

Suo­ri­tus­ky­vys­tä ker­too osu­vas­ti kiih­dy­ty­sai­ka nol­las­ta sa­taan 5,7 se­kun­tia.

Hon­da-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU