Uusi Fiat 500e: Italialaismerkin uusi sähköinen aloitus
Uuden Fiat Cinquecenton myötä sähkömalli Fiat 500e lanseerataan nyt myös Euroopassa. Auto Bild koeajoi jo pienen sähköautomallin.
Ajatus sähköisestä Fiat 500:sta ei ole varsinaisesti uusi. Jo vuonna 2013 italialaiset esittivät Chryslerin johdolla Yhdysvaltojen markkinoille suunnatun Fiat 500e:n, joka oli muunnettu sähköversio tunnetusta myyntimenestysmallista.
FCA siirtyy uuden Fiat 500e:n myötä sähköiseen autoiluun Euroopassa. Visuaalisesti uusi Fiat 500 on täysin entisellään, vaikka sen mitat ovatkin kasvaneet hieman.
Edelliseen 500-malliin verrattuna uuden pohjalevyn omaava pieni italialainen kasvoi pituutta 5,6 senttiä ja leveyttä 6,1 senttiä. Fiatin mukaan vain nelisen prosenttia komponenteista juontuu edeltäjämallista.
Sähkömoottori antaa reippaasti voimaa
Kaupunkikiihdytin Fiat 500e saavuttaa 50 km/h nopeuden vähäisessä 3,1 sekunnissa ja se kiihtyy 0-100 km/h 9,0 sekunnissa.
Fiat 500e:n sähkömoottori tuottaa 118 hv tehoa ja 220 Nm vääntöä vetäville etupyörille.
Samsung-litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 42 kWh, sijaitsee akselien välissä auton lattian alla ja lisää painoa noin 290 kiloa, jolloin omamassaa kertyy 1300 kiloa.
WLTP:n mukaan sähköistä toimintamatkaa pitäisi olla vähintään 320 kilometriä maantieajossa ja vielä enemmän kaupunkiliikenteessä.
Ajoimme kaupungissa 27 kilometriä , jonka kuluessa akun varaustila putosi kymmenellä prosentilla. Ilmoitettu kulutus oli 14,7 kWh/100 km, akun varaus oli käytetty 285 kilometrin jälkeen ainakin meidän kohdallamme, ajamassamme Range-ajotilassa.
Tämän tilan lisäksi on kaksi ajo-ohjelmaa, Normal ja Sherpa, joissa Fiat 500e:llä voidaan ajaa melkein kokonaan ilman jarrun käyttöä (yhden polkimen ajotapa).
Kovempi alusta kuin edeltäjässä
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Uusi 500 on jousitukseltaan edeltäjämallia jäykempi. Suurin hidastus saavutetaan vapauttamalla kaasupoljin hyvin nopeasti. Sherpa-tilassa, jossa saavutetaan enimmäiskantama, käytettävissä on tehoa vain 77 hv ja rajoitettu 80 km/h maksiminopeus.
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Ajossa 500e selvittää varsin hyvin Torinon kuoppaiset kadut. Vaikka tasapainoillaan mukavuudella, uusi 500 on edeltäjämalliin nähden tuntuvasti kovempi. Joissakin tapauksissa jousitus on hieman meluisa ja kuopat välittyvät matkustajille. Vastaavasti ajaminen on huomattavan vakaata.
Italialaiset kohensivat sisätiloja
Kojelauta näyttää siistiltä, ja 500e:n hallintalaitteet toimivat hyvin. Uudessa 500:ssa ei kuitenkaan oikeastaan ole aiempaa enemmän tilaa. Kaupunkiajossa 3,62 metrin mittainen Fiat 500e on kotonaan, mitä myös yhdeksän metrin kääntöympyrä korostaa. Uusi 360 asteen anturijärjestelmä toimii ikään kuin drone, joka kiertää sähköisen kaupunkimallin yli.
Erityisesti uudessa Fiat 500:ssa on parannettu sisustusta, jossa käytetään kierrätysmateriaaleja ja ekonahkaa. Litteässä kojelaudassa on vain muutamia painikkeita. Seitsemäntuumaisen mittarinäytön lisäksi on 10,25 tuuman multimedianäyttö, joka on täysin muunneltavissa. Lisäksi kaksi matkapuhelinta voidaan yhdistää samanaikaisesti.
Koeajamamme 500e maksaa Saksassa 34 900 euroa, ja mukaan kuuluvat esimerkiksi kaukovaloautomatiikka, mukautuva vakionopeussäädin, langaton älypuhelimen lataus, peruutuskamera, sekä hätäjarrutustoiminto varustettuna jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella.
Sisätilat kasvoivat lisääntyneiden mittojen vuoksi hieman, minkä havaitsee erityisesti olkapään korkeudella matkustamon etuosan leveydessä, muttei niinkään takaistuimen polvitilassa, joka on aika ahdas.
Auto Bild Joaquim Oliveira / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Uutta Yorkshiresta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL