Uusi Fiat 500e: Italialaismerkin uusi sähköinen aloitus

Uuden Fiat Cinquecenton myötä sähkömalli Fiat 500e lanseerataan nyt myös Euroopassa. Auto Bild koeajoi jo pienen sähköautomallin.

Auto Bild.Uutiset

Aja­tus säh­köi­ses­tä Fiat 500:sta ei ole var­si­nai­ses­ti uu­si. Jo vuon­na 2013 ita­li­a­lai­set esit­ti­vät Chrys­le­rin joh­dol­la Yh­dys­val­to­jen mark­ki­noil­le suun­na­tun Fiat 500e:n, joka oli muun­net­tu säh­kö­ver­sio tun­ne­tus­ta myyn­ti­me­nes­tys­mal­lis­ta.

FCA siir­tyy uu­den Fiat 500e:n myö­tä säh­köi­seen au­toi­luun Eu­roo­pas­sa. Vi­su­aa­li­ses­ti uu­si Fiat 500 on täy­sin en­ti­sel­lään, vaik­ka sen mi­tat ovat­kin kas­va­neet hie­man.

Edel­li­seen 500-mal­liin ver­rat­tu­na uu­den poh­ja­le­vyn omaa­va pie­ni ita­li­a­lai­nen kas­voi pi­tuut­ta 5,6 sent­tiä ja le­veyt­tä 6,1 sent­tiä. Fi­a­tin mu­kaan vain ne­li­sen pro­sent­tia kom­po­nen­teis­ta juon­tuu edel­tä­jä­mal­lis­ta.

Säh­kö­moot­to­ri an­taa reip­paas­ti voi­maa

Kau­pun­ki­kiih­dy­tin Fiat 500e saa­vut­taa 50 km/h no­peu­den vä­häi­ses­sä 3,1 se­kun­nis­sa ja se kiih­tyy 0-100 km/h 9,0 se­kun­nis­sa.

Fiat 500e:n säh­kö­moot­to­ri tuot­taa 118 hv te­hoa ja 220 Nm vään­töä ve­tä­vil­le etu­pyö­ril­le.

Sam­sung-li­tium-io­ni­ak­ku, jon­ka ka­pa­si­teet­ti on 42 kWh, si­jait­see ak­se­lien vä­lis­sä au­ton lat­ti­an al­la ja li­sää pai­noa noin 290 ki­loa, jol­loin oma­mas­saa ker­tyy 1300 ki­loa.

WLTP:n mu­kaan säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa pi­täi­si ol­la vä­hin­tään 320 ki­lo­met­riä maan­tie­a­jos­sa ja vie­lä enem­män kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä.

Ajoim­me kau­pun­gis­sa 27 ki­lo­met­riä , jon­ka ku­lu­es­sa akun va­raus­ti­la pu­to­si kym­me­nel­lä pro­sen­til­la. Il­moi­tet­tu ku­lu­tus oli 14,7 kWh/100 km, akun va­raus oli käy­tet­ty 285 ki­lo­met­rin jäl­keen ai­na­kin mei­dän koh­dal­lam­me, aja­mas­sam­me Ran­ge-ajo­ti­las­sa.

Tä­män ti­lan li­säk­si on kak­si ajo-oh­jel­maa, Nor­mal ja Sher­pa, jois­sa Fiat 500e:llä voi­daan ajaa mel­kein ko­ko­naan il­man jar­run käyt­töä (yh­den pol­ki­men ajo­ta­pa).

Ko­vem­pi alus­ta kuin edel­tä­jäs­sä

Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.

Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.

Uu­si 500 on jou­si­tuk­sel­taan edel­tä­jä­mal­lia jäy­kem­pi. Suu­rin hi­das­tus saa­vu­te­taan va­paut­ta­mal­la kaa­su­pol­jin hy­vin no­pe­as­ti. Sher­pa-ti­las­sa, jos­sa saa­vu­te­taan enim­mäis­kan­ta­ma, käy­tet­tä­vis­sä on te­hoa vain 77 hv ja ra­joi­tet­tu 80 km/h mak­si­mi­no­peus.

Akun la­taa­mi­nen vaih­to­vir­ral­la (11 kW) kes­tää kau­an, eli 4 h 15 min, kun vas­taa­vas­ti ko­ti­pis­tok­kees­ta 3 kW:lla la­taus sa­taan pro­sent­tiin kes­tää hui­ke­at 15 tun­tia. Pi­ka­la­taus ta­sa­vir­ral­la, jo­hon hu­pe­nee vain 35 mi­nuut­tia 85 kW:lla, kuu­los­taa huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­mal­ta.

Ajos­sa 500e sel­vit­tää var­sin hy­vin To­ri­non kuop­pai­set ka­dut. Vaik­ka ta­sa­pai­noil­laan mu­ka­vuu­del­la, uu­si 500 on edel­tä­jä­mal­liin näh­den tun­tu­vas­ti ko­vem­pi. Jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa jou­si­tus on hie­man me­lui­sa ja kuo­pat vä­lit­ty­vät mat­kus­ta­jil­le. Vas­taa­vas­ti aja­mi­nen on huo­mat­ta­van va­kaa­ta.

Ita­li­a­lai­set ko­hen­si­vat si­sä­ti­lo­ja

Ko­je­lau­ta näyt­tää siis­til­tä, ja 500e:n hal­lin­ta­lait­teet toi­mi­vat hy­vin. Uu­des­sa 500:ssa ei kui­ten­kaan oi­ke­as­taan ole ai­em­paa enem­män ti­laa. Kau­pun­ki­a­jos­sa 3,62 met­rin mit­tai­nen Fiat 500e on ko­to­naan, mitä myös yh­dek­sän met­rin kään­töym­py­rä ko­ros­taa. Uu­si 360 as­teen an­tu­ri­jär­jes­tel­mä toi­mii ikään kuin drone, joka kier­tää säh­köi­sen kau­pun­ki­mal­lin yli.

Eri­tyi­ses­ti uu­des­sa Fiat 500:ssa on pa­ran­net­tu si­sus­tus­ta, jos­sa käy­te­tään kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja ja eko­nah­kaa. Lit­te­äs­sä ko­je­lau­das­sa on vain muu­ta­mia pai­nik­kei­ta. Seit­se­män­tuu­mai­sen mit­ta­ri­näy­tön li­säk­si on 10,25 tuu­man mul­ti­me­di­a­näyt­tö, joka on täy­sin muun­nel­ta­vis­sa. Li­säk­si kak­si mat­ka­pu­he­lin­ta voi­daan yh­dis­tää sa­ma­nai­kai­ses­ti.

Ko­ea­ja­mam­me 500e mak­saa Sak­sas­sa 34 900 eu­roa, ja mu­kaan kuu­lu­vat esi­mer­kik­si kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­taus, pe­ruu­tus­ka­me­ra, sekä hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to va­rus­tet­tu­na ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den tun­nis­tuk­sel­la.

Si­sä­ti­lat kas­voi­vat li­sään­ty­nei­den mit­to­jen vuok­si hie­man, min­kä ha­vait­see eri­tyi­ses­ti ol­ka­pään kor­keu­del­la mat­kus­ta­mon etuo­san le­vey­des­sä, mut­tei niin­kään ta­kais­tui­men pol­vi­ti­las­sa, joka on ai­ka ah­das.

Au­to Bild Jo­a­quim Oli­vei­ra / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU