Uusi Fiat 500e: Italialaismerkin uusi sähköinen aloitus
Uuden Fiat Cinquecenton myötä sähkömalli Fiat 500e lanseerataan nyt myös Euroopassa. Auto Bild koeajoi jo pienen sähköautomallin.
Ajatus sähköisestä Fiat 500:sta ei ole varsinaisesti uusi. Jo vuonna 2013 italialaiset esittivät Chryslerin johdolla Yhdysvaltojen markkinoille suunnatun Fiat 500e:n, joka oli muunnettu sähköversio tunnetusta myyntimenestysmallista.
FCA siirtyy uuden Fiat 500e:n myötä sähköiseen autoiluun Euroopassa. Visuaalisesti uusi Fiat 500 on täysin entisellään, vaikka sen mitat ovatkin kasvaneet hieman.
Edelliseen 500-malliin verrattuna uuden pohjalevyn omaava pieni italialainen kasvoi pituutta 5,6 senttiä ja leveyttä 6,1 senttiä. Fiatin mukaan vain nelisen prosenttia komponenteista juontuu edeltäjämallista.
Sähkömoottori antaa reippaasti voimaa
Kaupunkikiihdytin Fiat 500e saavuttaa 50 km/h nopeuden vähäisessä 3,1 sekunnissa ja se kiihtyy 0-100 km/h 9,0 sekunnissa.
Fiat 500e:n sähkömoottori tuottaa 118 hv tehoa ja 220 Nm vääntöä vetäville etupyörille.
Samsung-litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 42 kWh, sijaitsee akselien välissä auton lattian alla ja lisää painoa noin 290 kiloa, jolloin omamassaa kertyy 1300 kiloa.
WLTP:n mukaan sähköistä toimintamatkaa pitäisi olla vähintään 320 kilometriä maantieajossa ja vielä enemmän kaupunkiliikenteessä.
Ajoimme kaupungissa 27 kilometriä , jonka kuluessa akun varaustila putosi kymmenellä prosentilla. Ilmoitettu kulutus oli 14,7 kWh/100 km, akun varaus oli käytetty 285 kilometrin jälkeen ainakin meidän kohdallamme, ajamassamme Range-ajotilassa.
Tämän tilan lisäksi on kaksi ajo-ohjelmaa, Normal ja Sherpa, joissa Fiat 500e:llä voidaan ajaa melkein kokonaan ilman jarrun käyttöä (yhden polkimen ajotapa).
Kovempi alusta kuin edeltäjässä
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Uusi 500 on jousitukseltaan edeltäjämallia jäykempi. Suurin hidastus saavutetaan vapauttamalla kaasupoljin hyvin nopeasti. Sherpa-tilassa, jossa saavutetaan enimmäiskantama, käytettävissä on tehoa vain 77 hv ja rajoitettu 80 km/h maksiminopeus.
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Ajossa 500e selvittää varsin hyvin Torinon kuoppaiset kadut. Vaikka tasapainoillaan mukavuudella, uusi 500 on edeltäjämalliin nähden tuntuvasti kovempi. Joissakin tapauksissa jousitus on hieman meluisa ja kuopat välittyvät matkustajille. Vastaavasti ajaminen on huomattavan vakaata.
Italialaiset kohensivat sisätiloja
Kojelauta näyttää siistiltä, ja 500e:n hallintalaitteet toimivat hyvin. Uudessa 500:ssa ei kuitenkaan oikeastaan ole aiempaa enemmän tilaa. Kaupunkiajossa 3,62 metrin mittainen Fiat 500e on kotonaan, mitä myös yhdeksän metrin kääntöympyrä korostaa. Uusi 360 asteen anturijärjestelmä toimii ikään kuin drone, joka kiertää sähköisen kaupunkimallin yli.
Erityisesti uudessa Fiat 500:ssa on parannettu sisustusta, jossa käytetään kierrätysmateriaaleja ja ekonahkaa. Litteässä kojelaudassa on vain muutamia painikkeita. Seitsemäntuumaisen mittarinäytön lisäksi on 10,25 tuuman multimedianäyttö, joka on täysin muunneltavissa. Lisäksi kaksi matkapuhelinta voidaan yhdistää samanaikaisesti.
Koeajamamme 500e maksaa Saksassa 34 900 euroa, ja mukaan kuuluvat esimerkiksi kaukovaloautomatiikka, mukautuva vakionopeussäädin, langaton älypuhelimen lataus, peruutuskamera, sekä hätäjarrutustoiminto varustettuna jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella.
Sisätilat kasvoivat lisääntyneiden mittojen vuoksi hieman, minkä havaitsee erityisesti olkapään korkeudella matkustamon etuosan leveydessä, muttei niinkään takaistuimen polvitilassa, joka on aika ahdas.
Auto Bild Joaquim Oliveira / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Trianglen uusi ulkokaiutin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Järkkymätön perusta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ