Uusi Fiat 500e: Italialaismerkin uusi sähköinen aloitus
Uuden Fiat Cinquecenton myötä sähkömalli Fiat 500e lanseerataan nyt myös Euroopassa. Auto Bild koeajoi jo pienen sähköautomallin.
Ajatus sähköisestä Fiat 500:sta ei ole varsinaisesti uusi. Jo vuonna 2013 italialaiset esittivät Chryslerin johdolla Yhdysvaltojen markkinoille suunnatun Fiat 500e:n, joka oli muunnettu sähköversio tunnetusta myyntimenestysmallista.
FCA siirtyy uuden Fiat 500e:n myötä sähköiseen autoiluun Euroopassa. Visuaalisesti uusi Fiat 500 on täysin entisellään, vaikka sen mitat ovatkin kasvaneet hieman.
Edelliseen 500-malliin verrattuna uuden pohjalevyn omaava pieni italialainen kasvoi pituutta 5,6 senttiä ja leveyttä 6,1 senttiä. Fiatin mukaan vain nelisen prosenttia komponenteista juontuu edeltäjämallista.
Sähkömoottori antaa reippaasti voimaa
Kaupunkikiihdytin Fiat 500e saavuttaa 50 km/h nopeuden vähäisessä 3,1 sekunnissa ja se kiihtyy 0-100 km/h 9,0 sekunnissa.
Fiat 500e:n sähkömoottori tuottaa 118 hv tehoa ja 220 Nm vääntöä vetäville etupyörille.
Samsung-litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 42 kWh, sijaitsee akselien välissä auton lattian alla ja lisää painoa noin 290 kiloa, jolloin omamassaa kertyy 1300 kiloa.
WLTP:n mukaan sähköistä toimintamatkaa pitäisi olla vähintään 320 kilometriä maantieajossa ja vielä enemmän kaupunkiliikenteessä.
Ajoimme kaupungissa 27 kilometriä , jonka kuluessa akun varaustila putosi kymmenellä prosentilla. Ilmoitettu kulutus oli 14,7 kWh/100 km, akun varaus oli käytetty 285 kilometrin jälkeen ainakin meidän kohdallamme, ajamassamme Range-ajotilassa.
Tämän tilan lisäksi on kaksi ajo-ohjelmaa, Normal ja Sherpa, joissa Fiat 500e:llä voidaan ajaa melkein kokonaan ilman jarrun käyttöä (yhden polkimen ajotapa).
Kovempi alusta kuin edeltäjässä
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Uusi 500 on jousitukseltaan edeltäjämallia jäykempi. Suurin hidastus saavutetaan vapauttamalla kaasupoljin hyvin nopeasti. Sherpa-tilassa, jossa saavutetaan enimmäiskantama, käytettävissä on tehoa vain 77 hv ja rajoitettu 80 km/h maksiminopeus.
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Ajossa 500e selvittää varsin hyvin Torinon kuoppaiset kadut. Vaikka tasapainoillaan mukavuudella, uusi 500 on edeltäjämalliin nähden tuntuvasti kovempi. Joissakin tapauksissa jousitus on hieman meluisa ja kuopat välittyvät matkustajille. Vastaavasti ajaminen on huomattavan vakaata.
Italialaiset kohensivat sisätiloja
Kojelauta näyttää siistiltä, ja 500e:n hallintalaitteet toimivat hyvin. Uudessa 500:ssa ei kuitenkaan oikeastaan ole aiempaa enemmän tilaa. Kaupunkiajossa 3,62 metrin mittainen Fiat 500e on kotonaan, mitä myös yhdeksän metrin kääntöympyrä korostaa. Uusi 360 asteen anturijärjestelmä toimii ikään kuin drone, joka kiertää sähköisen kaupunkimallin yli.
Erityisesti uudessa Fiat 500:ssa on parannettu sisustusta, jossa käytetään kierrätysmateriaaleja ja ekonahkaa. Litteässä kojelaudassa on vain muutamia painikkeita. Seitsemäntuumaisen mittarinäytön lisäksi on 10,25 tuuman multimedianäyttö, joka on täysin muunneltavissa. Lisäksi kaksi matkapuhelinta voidaan yhdistää samanaikaisesti.
Koeajamamme 500e maksaa Saksassa 34 900 euroa, ja mukaan kuuluvat esimerkiksi kaukovaloautomatiikka, mukautuva vakionopeussäädin, langaton älypuhelimen lataus, peruutuskamera, sekä hätäjarrutustoiminto varustettuna jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella.
Sisätilat kasvoivat lisääntyneiden mittojen vuoksi hieman, minkä havaitsee erityisesti olkapään korkeudella matkustamon etuosan leveydessä, muttei niinkään takaistuimen polvitilassa, joka on aika ahdas.
Auto Bild Joaquim Oliveira / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi Borea
Velodyneltä mini-subbari
Exposurelta levysoitin
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
Rauna Valhalla
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
Lenco LBT345WA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN