Uusi Fiat 500e: Italialaismerkin uusi sähköinen aloitus

Uuden Fiat Cinquecenton myötä sähkömalli Fiat 500e lanseerataan nyt myös Euroopassa. Auto Bild koeajoi jo pienen sähköautomallin.

Auto Bild.Uutiset

Aja­tus säh­köi­ses­tä Fiat 500:sta ei ole var­si­nai­ses­ti uu­si. Jo vuon­na 2013 ita­li­a­lai­set esit­ti­vät Chrys­le­rin joh­dol­la Yh­dys­val­to­jen mark­ki­noil­le suun­na­tun Fiat 500e:n, joka oli muun­net­tu säh­kö­ver­sio tun­ne­tus­ta myyn­ti­me­nes­tys­mal­lis­ta.

FCA siir­tyy uu­den Fiat 500e:n myö­tä säh­köi­seen au­toi­luun Eu­roo­pas­sa. Vi­su­aa­li­ses­ti uu­si Fiat 500 on täy­sin en­ti­sel­lään, vaik­ka sen mi­tat ovat­kin kas­va­neet hie­man.

Edel­li­seen 500-mal­liin ver­rat­tu­na uu­den poh­ja­le­vyn omaa­va pie­ni ita­li­a­lai­nen kas­voi pi­tuut­ta 5,6 sent­tiä ja le­veyt­tä 6,1 sent­tiä. Fi­a­tin mu­kaan vain ne­li­sen pro­sent­tia kom­po­nen­teis­ta juon­tuu edel­tä­jä­mal­lis­ta.

Säh­kö­moot­to­ri an­taa reip­paas­ti voi­maa

Kau­pun­ki­kiih­dy­tin Fiat 500e saa­vut­taa 50 km/h no­peu­den vä­häi­ses­sä 3,1 se­kun­nis­sa ja se kiih­tyy 0-100 km/h 9,0 se­kun­nis­sa.

Fiat 500e:n säh­kö­moot­to­ri tuot­taa 118 hv te­hoa ja 220 Nm vään­töä ve­tä­vil­le etu­pyö­ril­le.

Sam­sung-li­tium-io­ni­ak­ku, jon­ka ka­pa­si­teet­ti on 42 kWh, si­jait­see ak­se­lien vä­lis­sä au­ton lat­ti­an al­la ja li­sää pai­noa noin 290 ki­loa, jol­loin oma­mas­saa ker­tyy 1300 ki­loa.

WLTP:n mu­kaan säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa pi­täi­si ol­la vä­hin­tään 320 ki­lo­met­riä maan­tie­a­jos­sa ja vie­lä enem­män kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä.

Ajoim­me kau­pun­gis­sa 27 ki­lo­met­riä , jon­ka ku­lu­es­sa akun va­raus­ti­la pu­to­si kym­me­nel­lä pro­sen­til­la. Il­moi­tet­tu ku­lu­tus oli 14,7 kWh/100 km, akun va­raus oli käy­tet­ty 285 ki­lo­met­rin jäl­keen ai­na­kin mei­dän koh­dal­lam­me, aja­mas­sam­me Ran­ge-ajo­ti­las­sa.

Tä­män ti­lan li­säk­si on kak­si ajo-oh­jel­maa, Nor­mal ja Sher­pa, jois­sa Fiat 500e:llä voi­daan ajaa mel­kein ko­ko­naan il­man jar­run käyt­töä (yh­den pol­ki­men ajo­ta­pa).

Ko­vem­pi alus­ta kuin edel­tä­jäs­sä

Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.

Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.

Uu­si 500 on jou­si­tuk­sel­taan edel­tä­jä­mal­lia jäy­kem­pi. Suu­rin hi­das­tus saa­vu­te­taan va­paut­ta­mal­la kaa­su­pol­jin hy­vin no­pe­as­ti. Sher­pa-ti­las­sa, jos­sa saa­vu­te­taan enim­mäis­kan­ta­ma, käy­tet­tä­vis­sä on te­hoa vain 77 hv ja ra­joi­tet­tu 80 km/h mak­si­mi­no­peus.

Akun la­taa­mi­nen vaih­to­vir­ral­la (11 kW) kes­tää kau­an, eli 4 h 15 min, kun vas­taa­vas­ti ko­ti­pis­tok­kees­ta 3 kW:lla la­taus sa­taan pro­sent­tiin kes­tää hui­ke­at 15 tun­tia. Pi­ka­la­taus ta­sa­vir­ral­la, jo­hon hu­pe­nee vain 35 mi­nuut­tia 85 kW:lla, kuu­los­taa huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­mal­ta.

Ajos­sa 500e sel­vit­tää var­sin hy­vin To­ri­non kuop­pai­set ka­dut. Vaik­ka ta­sa­pai­noil­laan mu­ka­vuu­del­la, uu­si 500 on edel­tä­jä­mal­liin näh­den tun­tu­vas­ti ko­vem­pi. Jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa jou­si­tus on hie­man me­lui­sa ja kuo­pat vä­lit­ty­vät mat­kus­ta­jil­le. Vas­taa­vas­ti aja­mi­nen on huo­mat­ta­van va­kaa­ta.

Ita­li­a­lai­set ko­hen­si­vat si­sä­ti­lo­ja

Ko­je­lau­ta näyt­tää siis­til­tä, ja 500e:n hal­lin­ta­lait­teet toi­mi­vat hy­vin. Uu­des­sa 500:ssa ei kui­ten­kaan oi­ke­as­taan ole ai­em­paa enem­män ti­laa. Kau­pun­ki­a­jos­sa 3,62 met­rin mit­tai­nen Fiat 500e on ko­to­naan, mitä myös yh­dek­sän met­rin kään­töym­py­rä ko­ros­taa. Uu­si 360 as­teen an­tu­ri­jär­jes­tel­mä toi­mii ikään kuin drone, joka kier­tää säh­köi­sen kau­pun­ki­mal­lin yli.

Eri­tyi­ses­ti uu­des­sa Fiat 500:ssa on pa­ran­net­tu si­sus­tus­ta, jos­sa käy­te­tään kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja ja eko­nah­kaa. Lit­te­äs­sä ko­je­lau­das­sa on vain muu­ta­mia pai­nik­kei­ta. Seit­se­män­tuu­mai­sen mit­ta­ri­näy­tön li­säk­si on 10,25 tuu­man mul­ti­me­di­a­näyt­tö, joka on täy­sin muun­nel­ta­vis­sa. Li­säk­si kak­si mat­ka­pu­he­lin­ta voi­daan yh­dis­tää sa­ma­nai­kai­ses­ti.

Ko­ea­ja­mam­me 500e mak­saa Sak­sas­sa 34 900 eu­roa, ja mu­kaan kuu­lu­vat esi­mer­kik­si kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­taus, pe­ruu­tus­ka­me­ra, sekä hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to va­rus­tet­tu­na ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den tun­nis­tuk­sel­la.

Si­sä­ti­lat kas­voi­vat li­sään­ty­nei­den mit­to­jen vuok­si hie­man, min­kä ha­vait­see eri­tyi­ses­ti ol­ka­pään kor­keu­del­la mat­kus­ta­mon etuo­san le­vey­des­sä, mut­tei niin­kään ta­kais­tui­men pol­vi­ti­las­sa, joka on ai­ka ah­das.

Au­to Bild Jo­a­quim Oli­vei­ra / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN