Uusi Fiat 500e: Italialaismerkin uusi sähköinen aloitus
Uuden Fiat Cinquecenton myötä sähkömalli Fiat 500e lanseerataan nyt myös Euroopassa. Auto Bild koeajoi jo pienen sähköautomallin.
Ajatus sähköisestä Fiat 500:sta ei ole varsinaisesti uusi. Jo vuonna 2013 italialaiset esittivät Chryslerin johdolla Yhdysvaltojen markkinoille suunnatun Fiat 500e:n, joka oli muunnettu sähköversio tunnetusta myyntimenestysmallista.
FCA siirtyy uuden Fiat 500e:n myötä sähköiseen autoiluun Euroopassa. Visuaalisesti uusi Fiat 500 on täysin entisellään, vaikka sen mitat ovatkin kasvaneet hieman.
Edelliseen 500-malliin verrattuna uuden pohjalevyn omaava pieni italialainen kasvoi pituutta 5,6 senttiä ja leveyttä 6,1 senttiä. Fiatin mukaan vain nelisen prosenttia komponenteista juontuu edeltäjämallista.
Sähkömoottori antaa reippaasti voimaa
Kaupunkikiihdytin Fiat 500e saavuttaa 50 km/h nopeuden vähäisessä 3,1 sekunnissa ja se kiihtyy 0-100 km/h 9,0 sekunnissa.
Fiat 500e:n sähkömoottori tuottaa 118 hv tehoa ja 220 Nm vääntöä vetäville etupyörille.
Samsung-litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 42 kWh, sijaitsee akselien välissä auton lattian alla ja lisää painoa noin 290 kiloa, jolloin omamassaa kertyy 1300 kiloa.
WLTP:n mukaan sähköistä toimintamatkaa pitäisi olla vähintään 320 kilometriä maantieajossa ja vielä enemmän kaupunkiliikenteessä.
Ajoimme kaupungissa 27 kilometriä , jonka kuluessa akun varaustila putosi kymmenellä prosentilla. Ilmoitettu kulutus oli 14,7 kWh/100 km, akun varaus oli käytetty 285 kilometrin jälkeen ainakin meidän kohdallamme, ajamassamme Range-ajotilassa.
Tämän tilan lisäksi on kaksi ajo-ohjelmaa, Normal ja Sherpa, joissa Fiat 500e:llä voidaan ajaa melkein kokonaan ilman jarrun käyttöä (yhden polkimen ajotapa).
Kovempi alusta kuin edeltäjässä
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Uusi 500 on jousitukseltaan edeltäjämallia jäykempi. Suurin hidastus saavutetaan vapauttamalla kaasupoljin hyvin nopeasti. Sherpa-tilassa, jossa saavutetaan enimmäiskantama, käytettävissä on tehoa vain 77 hv ja rajoitettu 80 km/h maksiminopeus.
Akun lataaminen vaihtovirralla (11 kW) kestää kauan, eli 4 h 15 min, kun vastaavasti kotipistokkeesta 3 kW:lla lataus sataan prosenttiin kestää huikeat 15 tuntia. Pikalataus tasavirralla, johon hupenee vain 35 minuuttia 85 kW:lla, kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Ajossa 500e selvittää varsin hyvin Torinon kuoppaiset kadut. Vaikka tasapainoillaan mukavuudella, uusi 500 on edeltäjämalliin nähden tuntuvasti kovempi. Joissakin tapauksissa jousitus on hieman meluisa ja kuopat välittyvät matkustajille. Vastaavasti ajaminen on huomattavan vakaata.
Italialaiset kohensivat sisätiloja
Kojelauta näyttää siistiltä, ja 500e:n hallintalaitteet toimivat hyvin. Uudessa 500:ssa ei kuitenkaan oikeastaan ole aiempaa enemmän tilaa. Kaupunkiajossa 3,62 metrin mittainen Fiat 500e on kotonaan, mitä myös yhdeksän metrin kääntöympyrä korostaa. Uusi 360 asteen anturijärjestelmä toimii ikään kuin drone, joka kiertää sähköisen kaupunkimallin yli.
Erityisesti uudessa Fiat 500:ssa on parannettu sisustusta, jossa käytetään kierrätysmateriaaleja ja ekonahkaa. Litteässä kojelaudassa on vain muutamia painikkeita. Seitsemäntuumaisen mittarinäytön lisäksi on 10,25 tuuman multimedianäyttö, joka on täysin muunneltavissa. Lisäksi kaksi matkapuhelinta voidaan yhdistää samanaikaisesti.
Koeajamamme 500e maksaa Saksassa 34 900 euroa, ja mukaan kuuluvat esimerkiksi kaukovaloautomatiikka, mukautuva vakionopeussäädin, langaton älypuhelimen lataus, peruutuskamera, sekä hätäjarrutustoiminto varustettuna jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella.
Sisätilat kasvoivat lisääntyneiden mittojen vuoksi hieman, minkä havaitsee erityisesti olkapään korkeudella matkustamon etuosan leveydessä, muttei niinkään takaistuimen polvitilassa, joka on aika ahdas.
Auto Bild Joaquim Oliveira / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denon PMA-3000NE
Kaiuttimet selin nurkassa
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Lehtorin askel
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Ø Audio laajentaa
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI