Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen Qashqaihin.

Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen Qashqaihin.

Juha Peltonen

Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä

Nissan esitteli tänään täysin uuden, kolmannen sukupolven Nissan Qashqain. Mallia on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 2007.

Auto Bild.Uutiset

Näis­sä uu­den su­ku­pol­ven au­tois­sa on nou­da­tet­tu edel­tä­vien mal­lien pää­pe­ri­aat­tei­ta, eli voi­ma­kas­ta muo­toi­lua, käy­tän­nöl­li­siä voi­ma­lin­jo­ja ja ti­lan­käyt­töä sekä ylem­mäs­tä seg­men­tis­tä tut­tua laa­duk­kuut­ta ja ajet­ta­vuut­ta.

Uu­si al­li­ans­sin CMF-C-alus­ta edus­taa kor­ke­a­luok­kais­ta suun­nit­te­lua, in­no­va­tii­vi­suut­ta sekä edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa. Täy­sin uu­si Qash­qai nos­taa ri­man C-cros­so­ver -seg­men­tis­sä ai­van uu­del­le ta­sol­le.

Ku­ten edel­tä­jän­sä­kin, täy­sin uu­si Qash­qai on lon­too­lai­sen Nis­san De­sign Eu­ro­pe -tii­min suun­nit­te­le­ma ja sen tek­ni­ses­tä ke­hi­tys­työs­tä vas­taa Nis­san Tech­ni­cal Cent­re Eu­ro­pe Bed­fords­hi­ren Cran­fiel­dis­sä.

Kojelauta digitaalisine mittaristoineen on selväpiirteinen.

Kojelauta digitaalisine mittaristoineen on selväpiirteinen.

Juha Peltonen

“Täy­sin uu­den Qash­qain suun­nit­te­lus­sa ja ke­hi­tys­työs­sä oli läh­tö­koh­ta­na tark­ka ana­lyy­si ko­ke­muk­sis­tam­me Qash­qain ny­kyis­ten asi­ak­kai­den kans­sa vii­meis­ten 13 vuo­den ajal­ta. Näin olem­me saa­neet sel­vil­le hei­dän tar­peen­sa ja eri­tyi­ses­ti ne omi­nai­suu­det, joi­ta he ar­vos­ta­vat ja joi­hin he luot­ta­vat au­ton­sa päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä” ker­too Mar­co Fi­o­ra­van­ti.

CMF-C-alus­ta

Uu­si CMF-C-alus­ta edus­taa huip­pu­mo­der­nia ra­ken­net­ta ja tek­no­lo­gi­aa. In­si­nöö­rit ovat pyr­ki­neet säi­lyt­tä­mään Qash­qain tu­tut mit­ta­suh­teet, vaik­ka uu­si mal­li on­kin ti­la­vam­pi.

UUden Qashqain omamassaa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.

UUden Qashqain omamassaa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.

Juha Peltonen

Täy­sin uu­den Qash­qai-mal­lin ra­ken­teis­sa on käy­tet­ty 50 % enem­män ult­ra­lu­juus­te­räs­tä. Näin ko­ris­ta on saa­tu täl­lä het­kel­lä mark­ki­noil­la ole­vaa mal­lia ke­vy­em­pi, mut­ta 40 % jäy­kem­pi. Tämä te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä mu­ka­vam­paa ja ajo­tun­tu­mas­ta her­kem­män.

Au­ton pai­noa on py­rit­ty ke­ven­tä­mään kai­kis­ta mah­dol­li­sis­ta pai­kois­ta. Jopa ta­ka­luuk­ku on nyt teh­ty kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­lis­ta, joka vä­hen­tää pai­noa 2,6 kg. Etu- ja ta­ka­o­vet, etu­lo­ka­suo­jat ja ko­ne­pel­ti on nyt val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta.

Tämä vä­hen­tää pai­noa yh­teen­sä 21 kg ja uu­dis­tus vai­kut­taa myös tur­val­li­suu­teen, kos­ka uu­si ra­ken­ne si­too ener­gi­aa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa en­tis­tä te­hok­kaam­min.

Uu­dis­tet­tu jou­si­tus ja oh­jaus

Täy­sin uu­si Qash­qai tar­jo­aa edel­leen tu­tun pal­kit­se­van ajo­ko­ke­muk­sen. Mat­kus­ta­mo on hie­nos­tu­nut ja ti­la­va, mut­ta aja­mi­nen on miel­lyt­tä­vää mut­kai­sil­la­kin teil­lä.

Uu­si alus­ta tar­jo­aa ylem­mis­tä au­to­seg­men­teis­tä tu­tun jäyk­kyy­den, ja pa­ran­taa oh­jauk­sen herk­kyyt­tä ja jä­mäk­kyyt­tä. Au­tos­sa on MacP­her­son-jous­tin­tu­et edes­sä sekä 4-veto mal­leis­sa sekä 20-tuu­mai­sil­la van­teil­la va­rus­tet­tu­jen mal­lien yh­tey­des­sä ta­ka­na mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Muis­sa mal­leis­sa on ta­ka­na yh­dys­tu­ki­ak­se­li, joka suo­dat­taa is­ku­ja ja vä­hen­tää ren­gas­me­lua, jot­ta aja­mi­nen oli­si miel­lyt­tä­vää ja hil­jais­ta kai­kil­la tien­pin­noil­la.

Etuistuimet vaikuttavat ryhdikkäiltä.

Etuistuimet vaikuttavat ryhdikkäiltä.

Juha Peltonen

Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Juha Peltonen

Ren­gas­me­lun vai­men­nuk­ses­sa on on­nis­tut­tu lois­ta­vas­ti, mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­sen ajo­tun­tu­man yh­dis­tä­mi­nen on luok­kan­sa pa­ras­ta.

Da­vid Moss, Re­gi­on Se­ni­or Vice Pre­si­dent Re­se­arch and De­ve­lop­ment, Af­ri­ca, Mid­d­le East, In­dia, Eu­ro­pe and Oce­a­nia (AMIEO): ”Suun­nit­te­lu­tii­mim­me on teh­nyt ver­tai­lua eri­lai­siin C-seg­men­tin hatch­back-mal­lei­hin sekä luok­kan­sa suo­riin kil­pai­li­joi­hin ja saa­vut­ta­nut tu­han­sien ajo­ki­lo­met­ri­mää­rien ja Eu­roo­pas­sa teh­ty­jen tes­taus­ten jäl­keen ajo­mu­ka­vuu­den ja kä­si­tel­tä­vyy­den vä­lil­le ta­sa­pai­non, joka te­kee au­tol­la aja­mi­ses­ta erit­täin nau­tin­nol­lis­ta.”

Te­hok­kuut­ta in­no­vaa­ti­oil­la

Täy­sin uu­si Qash­qai on osa Nis­sa­nin laa­jem­paa pyr­ki­mys­tä säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen käy­tön li­sää­mi­seen.

Asi­ak­kail­le on tar­jol­la kak­si mah­dol­lis­ta voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­toa: jous­ta­va ja te­ho­kas 1,3-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­ri va­rus­tet­tu­na ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lä sekä Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e-PO­WER-jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa Qash­qai-mal­liin vä­lit­tö­män ja li­ne­aa­ri­sen säh­kö­au­tois­ta tu­tun kiih­ty­vyy­den il­man huol­ta toi­min­ta­mat­kas­ta.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mä

Täy­sin uu­si Qash­qai edus­taa Nis­sa­nin älyk­käi­den in­no­vaa­ti­oi­den vi­si­o­ta par­haim­mil­laan. Sitä kut­su­taan ni­mel­lä Nis­san In­tel­li­gent Mo­bi­li­ty. Sen myö­tä Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e PO­WER-jär­jes­tel­mä tuo­daan en­si ker­taa Eu­roop­paan.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on Nis­sa­nin uniik­ki in­no­vaa­tio. Se tar­jo­aa säh­kö­au­to­mai­sen ajo­ko­ke­muk­sen. Jär­jes­tel­mään kuu­luu LE­A­Fis­ta tut­tu säh­kö­moot­to­ri sekä voi­man­siir­to, joka on in­teg­roi­tu ben­sii­ni­moot­to­rin.

Ta­val­li­sis­sa hyb­ri­di­jär­jes­tel­mis­sä pyö­riä pyö­ri­te­tään säh­kö­moot­to­ril­la ja ben­sii­ni­moot­to­ril­la.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­sä ben­sii­ni­moot­to­ria ei ole kyt­ket­ty ve­tä­viin pyö­riin. Se ai­no­as­taan la­taa ak­kua. Li­säk­si moot­to­ri toi­mii au­ton te­hon­läh­tee­nä pel­kän akun si­jaan, toi­sin kuin täys-säh­kö­au­tois­sa. [e-PO­WER-jär­jes­tel­män täy­del­li­set tek­ni­set tie­dot jul­kis­te­taan lä­hem­pä­nä lan­see­raus­päi­vää.]

Tär­kein ero ta­val­li­siin hyb­ri­di­mal­lei­hin ver­rat­tu­na on se, et­tä säh­kö­moot­to­ri on sa­man ko­koi­nen kuin täys-säh­kö­au­tois­sa. Tä­män an­si­os­ta kiih­ty­vyys on vä­li­tön ja herk­kä, mis­tä säh­kö­au­to­jen käyt­tä­jät ko­vas­ti pi­tä­vät.

Polt­to­moot­to­ri la­taa akus­toa, mut­ta se voi vä­lit­tää säh­köä myös suo­raan moot­to­ril­le te­hon li­sää­mi­sek­si. Moot­to­ri toi­mii op­ti­maa­li­sel­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la, mikä mah­dol­lis­taa eri­no­mai­sen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den.

Li­säk­si se on sää­det­ty mah­dol­li­sim­man hil­jai­sek­si ja tuot­ta­maan luon­nol­li­sen ja hy­vän tun­tu­man kiih­dy­tet­tä­es­sä.

Päi­vi­tet­ty kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä

Täy­sin uu­des­sa Qash­qais­sa tu­lee ole­maan seu­raa­van su­ku­pol­ven Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa en­tis­tä­kin mo­ni­puo­li­sem­min eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa.

Jär­jes­tel­mää kut­su­taan ni­mel­lä ”Pro­PI­LOT with Navi-link” (Pro­PI­LOT Navi-link toi­min­nol­la) ja se on suun­ni­tel­tu vä­hen­tä­mään kul­jet­ta­jan vä­sy­mys­tä ja stres­siä. Sen käyt­tö on erit­täin in­tui­tii­vis­ta.

Täy­sin uu­den Nis­san Qash­qain päi­vi­tet­ty jär­jes­tel­mä osaa nyt so­peut­taa ajo­no­peu­den ul­kois­ten olo­suh­tei­den mu­kaan: kun au­to siir­tyy maan­tiel­lä alem­man no­peus­ra­joi­tuk­sen alu­eel­le, jär­jes­tel­mä osaa lu­kea lii­ken­ne­merk­ke­jä ja huo­mi­oi­da na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män no­peus­ra­joi­tus­tie­to­ja sekä esi­mer­kik­si tie­toa liit­ty­mis­tä ja tiu­kois­ta mut­kis­ta hi­das­taak­seen Qash­qain ajo­no­peu­den so­pi­vak­si, jol­loin kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se sää­tää va­ki­o­no­peus­sää­ti­men no­peut­ta ma­nu­aa­li­ses­ti.

Li­säk­si Navi-lin­kil­lä va­rus­tet­tu Pro­PI­LOT voi nyt ol­la tie­don­siir­to­yh­tey­des­sä Qash­qain kuol­leen kul­man tut­ka-an­tu­rei­den kans­sa ja aut­taa oh­jaus­liik­kei­den kor­jaa­mi­ses­sa, mi­kä­li kais­taa ol­laan vaih­ta­mas­sa toi­sen ajo­neu­von ol­les­sa kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Älyk­käät LED-ajo­va­lot

Nis­sa­nin in­si­nöö­rit ovat suun­ni­tel­leet uut­ta Qash­qai-mal­lia var­ten ke­hit­ty­neen ajo­va­lo­jär­jes­tel­män, joka so­peut­taa va­lo­kei­lan muo­don tie­o­lo­suh­tei­den ja mui­den tiel­lä­liik­ku­jien mu­kaan.

Va­lo­kei­la on ja­et­tu 12 eril­li­seen osaan, jot­ka pois­tu­vat va­li­koi­dus­ti käy­tös­tä, kun ha­vai­taan vas­taan tu­le­va au­to. Tä­män in­no­vaa­ti­on an­si­os­ta voi­daan käyt­tää kirk­kaam­paa, pi­dem­mäl­le ulot­tu­vaa ja le­ve­äm­pää va­lo­kei­laa, mut­ta sen muo­toa voi­daan muut­taa te­hok­kaas­ti, jot­ta vas­taan tu­le­vat tiel­lä­liik­ku­jat ei­vät häi­käis­ty.

TEK­NI­SIÄ TIE­TO­JA*

(*odot­ta­vat vah­vis­tus­ta)

1.3 ben­sii­ni-ke­vyt­hyb­ri­di e-PO­WER (1.5 ben­sii­ni)

6MT Xtro­nic

2WD 2WD/4WD 2WD

Teho hv (kW) 138 (103) 156 (116) 188 (140)

Vään­tö Nm 240 270 330

Ve­to­ta­pa 2WD 2WD / 4WD 2WD

Pi­tuus mm 4425 (+35 mm)

Kor­keus mm 1635 (+10 mm)

Le­veys mm 1838 (+32 mm)

Ak­se­li­vä­li mm 2666 (+20 mm)

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU