Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen Qashqaihin.
Juha Peltonen
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Nissan esitteli tänään täysin uuden, kolmannen sukupolven Nissan Qashqain. Mallia on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 2007.
Näissä uuden sukupolven autoissa on noudatettu edeltävien mallien pääperiaatteita, eli voimakasta muotoilua, käytännöllisiä voimalinjoja ja tilankäyttöä sekä ylemmästä segmentistä tuttua laadukkuutta ja ajettavuutta.
Uusi allianssin CMF-C-alusta edustaa korkealuokkaista suunnittelua, innovatiivisuutta sekä edistyksellistä teknologiaa. Täysin uusi Qashqai nostaa riman C-crossover -segmentissä aivan uudelle tasolle.
Kuten edeltäjänsäkin, täysin uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.
Kojelauta digitaalisine mittaristoineen on selväpiirteinen.
Juha Peltonen
“Täysin uuden Qashqain suunnittelussa ja kehitystyössä oli lähtökohtana tarkka analyysi kokemuksistamme Qashqain nykyisten asiakkaiden kanssa viimeisten 13 vuoden ajalta. Näin olemme saaneet selville heidän tarpeensa ja erityisesti ne ominaisuudet, joita he arvostavat ja joihin he luottavat autonsa päivittäisessä käytössä” kertoo Marco Fioravanti.
CMF-C-alusta
Uusi CMF-C-alusta edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi.
UUden Qashqain omamassaa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.
Juha Peltonen
Täysin uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi. Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja ajotuntumasta herkemmän.
Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.
Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg ja uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen, koska uusi rakenne sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.
Uudistettu jousitus ja ohjaus
Täysin uusi Qashqai tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä.
Uusi alusta tarjoaa ylemmistä autosegmenteistä tutun jäykkyyden, ja parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä. Autossa on MacPherson-joustintuet edessä sekä 4-veto malleissa sekä 20-tuumaisilla vanteilla varustettujen mallien yhteydessä takana monivarsituenta.
Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli, joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla.
Etuistuimet vaikuttavat ryhdikkäiltä.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Rengasmelun vaimennuksessa on onnistuttu loistavasti, mukavuuden ja dynaamisen ajotuntuman yhdistäminen on luokkansa parasta.
David Moss, Region Senior Vice President Research and Development, Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO): ”Suunnittelutiimimme on tehnyt vertailua erilaisiin C-segmentin hatchback-malleihin sekä luokkansa suoriin kilpailijoihin ja saavuttanut tuhansien ajokilometrimäärien ja Euroopassa tehtyjen testausten jälkeen ajomukavuuden ja käsiteltävyyden välille tasapainon, joka tekee autolla ajamisesta erittäin nautinnollista.”
Tehokkuutta innovaatioilla
Täysin uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköistettyjen voimalinjojen käytön lisäämiseen.
Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimalinjavaihtoehtoa: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori varustettuna kevythybridijärjestelmällä sekä Nissanin innovatiivinen e-POWER-järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.
e-POWER-järjestelmä
Täysin uusi Qashqai edustaa Nissanin älykkäiden innovaatioiden visiota parhaimmillaan. Sitä kutsutaan nimellä Nissan Intelligent Mobility. Sen myötä Nissanin innovatiivinen e POWER-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan.
e-POWER-järjestelmä on Nissanin uniikki innovaatio. Se tarjoaa sähköautomaisen ajokokemuksen. Järjestelmään kuuluu LEAFista tuttu sähkömoottori sekä voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin.
Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla.
e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua. Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täys-sähköautoissa. [e-POWER-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]
Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on saman kokoinen kuin täys-sähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät.
Polttomoottori lataa akustoa, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi. Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen polttoainetaloudellisuuden.
Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.
Päivitetty kuljettajaa avustava ProPILOT-järjestelmä
Täysin uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa.
Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPILOT with Navi-link” (ProPILOT Navi-link toiminnolla) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.
Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja sekä esimerkiksi tietoa liittymistä ja tiukoista mutkista hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti.
Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPILOT voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.
Älykkäät LED-ajovalot
Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan.
Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.
TEKNISIÄ TIETOJA*
(*odottavat vahvistusta)
1.3 bensiini-kevythybridi e-POWER (1.5 bensiini)
6MT Xtronic
2WD 2WD/4WD 2WD
Teho hv (kW) 138 (103) 156 (116) 188 (140)
Vääntö Nm 240 270 330
Vetotapa 2WD 2WD / 4WD 2WD
Pituus mm 4425 (+35 mm)
Korkeus mm 1635 (+10 mm)
Leveys mm 1838 (+32 mm)
Akseliväli mm 2666 (+20 mm)
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
TADin uusi lattiakaiutin
Epikoret valkoisina
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Teacin verkkosoittimet JPLAY-sertifioitu
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Ab-luokan voimaa Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI