Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen Qashqaihin.

Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen Qashqaihin.

Juha Peltonen

Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä

Nissan esitteli tänään täysin uuden, kolmannen sukupolven Nissan Qashqain. Mallia on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 2007.

Auto Bild.Uutiset

Näis­sä uu­den su­ku­pol­ven au­tois­sa on nou­da­tet­tu edel­tä­vien mal­lien pää­pe­ri­aat­tei­ta, eli voi­ma­kas­ta muo­toi­lua, käy­tän­nöl­li­siä voi­ma­lin­jo­ja ja ti­lan­käyt­töä sekä ylem­mäs­tä seg­men­tis­tä tut­tua laa­duk­kuut­ta ja ajet­ta­vuut­ta.

Uu­si al­li­ans­sin CMF-C-alus­ta edus­taa kor­ke­a­luok­kais­ta suun­nit­te­lua, in­no­va­tii­vi­suut­ta sekä edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa. Täy­sin uu­si Qash­qai nos­taa ri­man C-cros­so­ver -seg­men­tis­sä ai­van uu­del­le ta­sol­le.

Ku­ten edel­tä­jän­sä­kin, täy­sin uu­si Qash­qai on lon­too­lai­sen Nis­san De­sign Eu­ro­pe -tii­min suun­nit­te­le­ma ja sen tek­ni­ses­tä ke­hi­tys­työs­tä vas­taa Nis­san Tech­ni­cal Cent­re Eu­ro­pe Bed­fords­hi­ren Cran­fiel­dis­sä.

Kojelauta digitaalisine mittaristoineen on selväpiirteinen.

Kojelauta digitaalisine mittaristoineen on selväpiirteinen.

Juha Peltonen

“Täy­sin uu­den Qash­qain suun­nit­te­lus­sa ja ke­hi­tys­työs­sä oli läh­tö­koh­ta­na tark­ka ana­lyy­si ko­ke­muk­sis­tam­me Qash­qain ny­kyis­ten asi­ak­kai­den kans­sa vii­meis­ten 13 vuo­den ajal­ta. Näin olem­me saa­neet sel­vil­le hei­dän tar­peen­sa ja eri­tyi­ses­ti ne omi­nai­suu­det, joi­ta he ar­vos­ta­vat ja joi­hin he luot­ta­vat au­ton­sa päi­vit­täi­ses­sä käy­tös­sä” ker­too Mar­co Fi­o­ra­van­ti.

CMF-C-alus­ta

Uu­si CMF-C-alus­ta edus­taa huip­pu­mo­der­nia ra­ken­net­ta ja tek­no­lo­gi­aa. In­si­nöö­rit ovat pyr­ki­neet säi­lyt­tä­mään Qash­qain tu­tut mit­ta­suh­teet, vaik­ka uu­si mal­li on­kin ti­la­vam­pi.

UUden Qashqain omamassaa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.

UUden Qashqain omamassaa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.

Juha Peltonen

Täy­sin uu­den Qash­qai-mal­lin ra­ken­teis­sa on käy­tet­ty 50 % enem­män ult­ra­lu­juus­te­räs­tä. Näin ko­ris­ta on saa­tu täl­lä het­kel­lä mark­ki­noil­la ole­vaa mal­lia ke­vy­em­pi, mut­ta 40 % jäy­kem­pi. Tämä te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä mu­ka­vam­paa ja ajo­tun­tu­mas­ta her­kem­män.

Au­ton pai­noa on py­rit­ty ke­ven­tä­mään kai­kis­ta mah­dol­li­sis­ta pai­kois­ta. Jopa ta­ka­luuk­ku on nyt teh­ty kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­lis­ta, joka vä­hen­tää pai­noa 2,6 kg. Etu- ja ta­ka­o­vet, etu­lo­ka­suo­jat ja ko­ne­pel­ti on nyt val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta.

Tämä vä­hen­tää pai­noa yh­teen­sä 21 kg ja uu­dis­tus vai­kut­taa myös tur­val­li­suu­teen, kos­ka uu­si ra­ken­ne si­too ener­gi­aa on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa en­tis­tä te­hok­kaam­min.

Uu­dis­tet­tu jou­si­tus ja oh­jaus

Täy­sin uu­si Qash­qai tar­jo­aa edel­leen tu­tun pal­kit­se­van ajo­ko­ke­muk­sen. Mat­kus­ta­mo on hie­nos­tu­nut ja ti­la­va, mut­ta aja­mi­nen on miel­lyt­tä­vää mut­kai­sil­la­kin teil­lä.

Uu­si alus­ta tar­jo­aa ylem­mis­tä au­to­seg­men­teis­tä tu­tun jäyk­kyy­den, ja pa­ran­taa oh­jauk­sen herk­kyyt­tä ja jä­mäk­kyyt­tä. Au­tos­sa on MacP­her­son-jous­tin­tu­et edes­sä sekä 4-veto mal­leis­sa sekä 20-tuu­mai­sil­la van­teil­la va­rus­tet­tu­jen mal­lien yh­tey­des­sä ta­ka­na mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Muis­sa mal­leis­sa on ta­ka­na yh­dys­tu­ki­ak­se­li, joka suo­dat­taa is­ku­ja ja vä­hen­tää ren­gas­me­lua, jot­ta aja­mi­nen oli­si miel­lyt­tä­vää ja hil­jais­ta kai­kil­la tien­pin­noil­la.

Etuistuimet vaikuttavat ryhdikkäiltä.

Etuistuimet vaikuttavat ryhdikkäiltä.

Juha Peltonen

Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Juha Peltonen

Ren­gas­me­lun vai­men­nuk­ses­sa on on­nis­tut­tu lois­ta­vas­ti, mu­ka­vuu­den ja dy­naa­mi­sen ajo­tun­tu­man yh­dis­tä­mi­nen on luok­kan­sa pa­ras­ta.

Da­vid Moss, Re­gi­on Se­ni­or Vice Pre­si­dent Re­se­arch and De­ve­lop­ment, Af­ri­ca, Mid­d­le East, In­dia, Eu­ro­pe and Oce­a­nia (AMIEO): ”Suun­nit­te­lu­tii­mim­me on teh­nyt ver­tai­lua eri­lai­siin C-seg­men­tin hatch­back-mal­lei­hin sekä luok­kan­sa suo­riin kil­pai­li­joi­hin ja saa­vut­ta­nut tu­han­sien ajo­ki­lo­met­ri­mää­rien ja Eu­roo­pas­sa teh­ty­jen tes­taus­ten jäl­keen ajo­mu­ka­vuu­den ja kä­si­tel­tä­vyy­den vä­lil­le ta­sa­pai­non, joka te­kee au­tol­la aja­mi­ses­ta erit­täin nau­tin­nol­lis­ta.”

Te­hok­kuut­ta in­no­vaa­ti­oil­la

Täy­sin uu­si Qash­qai on osa Nis­sa­nin laa­jem­paa pyr­ki­mys­tä säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen käy­tön li­sää­mi­seen.

Asi­ak­kail­le on tar­jol­la kak­si mah­dol­lis­ta voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­toa: jous­ta­va ja te­ho­kas 1,3-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­ri va­rus­tet­tu­na ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lä sekä Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e-PO­WER-jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa Qash­qai-mal­liin vä­lit­tö­män ja li­ne­aa­ri­sen säh­kö­au­tois­ta tu­tun kiih­ty­vyy­den il­man huol­ta toi­min­ta­mat­kas­ta.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mä

Täy­sin uu­si Qash­qai edus­taa Nis­sa­nin älyk­käi­den in­no­vaa­ti­oi­den vi­si­o­ta par­haim­mil­laan. Sitä kut­su­taan ni­mel­lä Nis­san In­tel­li­gent Mo­bi­li­ty. Sen myö­tä Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e PO­WER-jär­jes­tel­mä tuo­daan en­si ker­taa Eu­roop­paan.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on Nis­sa­nin uniik­ki in­no­vaa­tio. Se tar­jo­aa säh­kö­au­to­mai­sen ajo­ko­ke­muk­sen. Jär­jes­tel­mään kuu­luu LE­A­Fis­ta tut­tu säh­kö­moot­to­ri sekä voi­man­siir­to, joka on in­teg­roi­tu ben­sii­ni­moot­to­rin.

Ta­val­li­sis­sa hyb­ri­di­jär­jes­tel­mis­sä pyö­riä pyö­ri­te­tään säh­kö­moot­to­ril­la ja ben­sii­ni­moot­to­ril­la.

e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­sä ben­sii­ni­moot­to­ria ei ole kyt­ket­ty ve­tä­viin pyö­riin. Se ai­no­as­taan la­taa ak­kua. Li­säk­si moot­to­ri toi­mii au­ton te­hon­läh­tee­nä pel­kän akun si­jaan, toi­sin kuin täys-säh­kö­au­tois­sa. [e-PO­WER-jär­jes­tel­män täy­del­li­set tek­ni­set tie­dot jul­kis­te­taan lä­hem­pä­nä lan­see­raus­päi­vää.]

Tär­kein ero ta­val­li­siin hyb­ri­di­mal­lei­hin ver­rat­tu­na on se, et­tä säh­kö­moot­to­ri on sa­man ko­koi­nen kuin täys-säh­kö­au­tois­sa. Tä­män an­si­os­ta kiih­ty­vyys on vä­li­tön ja herk­kä, mis­tä säh­kö­au­to­jen käyt­tä­jät ko­vas­ti pi­tä­vät.

Polt­to­moot­to­ri la­taa akus­toa, mut­ta se voi vä­lit­tää säh­köä myös suo­raan moot­to­ril­le te­hon li­sää­mi­sek­si. Moot­to­ri toi­mii op­ti­maa­li­sel­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la, mikä mah­dol­lis­taa eri­no­mai­sen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den.

Li­säk­si se on sää­det­ty mah­dol­li­sim­man hil­jai­sek­si ja tuot­ta­maan luon­nol­li­sen ja hy­vän tun­tu­man kiih­dy­tet­tä­es­sä.

Päi­vi­tet­ty kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä

Täy­sin uu­des­sa Qash­qais­sa tu­lee ole­maan seu­raa­van su­ku­pol­ven Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa en­tis­tä­kin mo­ni­puo­li­sem­min eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa.

Jär­jes­tel­mää kut­su­taan ni­mel­lä ”Pro­PI­LOT with Navi-link” (Pro­PI­LOT Navi-link toi­min­nol­la) ja se on suun­ni­tel­tu vä­hen­tä­mään kul­jet­ta­jan vä­sy­mys­tä ja stres­siä. Sen käyt­tö on erit­täin in­tui­tii­vis­ta.

Täy­sin uu­den Nis­san Qash­qain päi­vi­tet­ty jär­jes­tel­mä osaa nyt so­peut­taa ajo­no­peu­den ul­kois­ten olo­suh­tei­den mu­kaan: kun au­to siir­tyy maan­tiel­lä alem­man no­peus­ra­joi­tuk­sen alu­eel­le, jär­jes­tel­mä osaa lu­kea lii­ken­ne­merk­ke­jä ja huo­mi­oi­da na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män no­peus­ra­joi­tus­tie­to­ja sekä esi­mer­kik­si tie­toa liit­ty­mis­tä ja tiu­kois­ta mut­kis­ta hi­das­taak­seen Qash­qain ajo­no­peu­den so­pi­vak­si, jol­loin kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se sää­tää va­ki­o­no­peus­sää­ti­men no­peut­ta ma­nu­aa­li­ses­ti.

Li­säk­si Navi-lin­kil­lä va­rus­tet­tu Pro­PI­LOT voi nyt ol­la tie­don­siir­to­yh­tey­des­sä Qash­qain kuol­leen kul­man tut­ka-an­tu­rei­den kans­sa ja aut­taa oh­jaus­liik­kei­den kor­jaa­mi­ses­sa, mi­kä­li kais­taa ol­laan vaih­ta­mas­sa toi­sen ajo­neu­von ol­les­sa kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Älyk­käät LED-ajo­va­lot

Nis­sa­nin in­si­nöö­rit ovat suun­ni­tel­leet uut­ta Qash­qai-mal­lia var­ten ke­hit­ty­neen ajo­va­lo­jär­jes­tel­män, joka so­peut­taa va­lo­kei­lan muo­don tie­o­lo­suh­tei­den ja mui­den tiel­lä­liik­ku­jien mu­kaan.

Va­lo­kei­la on ja­et­tu 12 eril­li­seen osaan, jot­ka pois­tu­vat va­li­koi­dus­ti käy­tös­tä, kun ha­vai­taan vas­taan tu­le­va au­to. Tä­män in­no­vaa­ti­on an­si­os­ta voi­daan käyt­tää kirk­kaam­paa, pi­dem­mäl­le ulot­tu­vaa ja le­ve­äm­pää va­lo­kei­laa, mut­ta sen muo­toa voi­daan muut­taa te­hok­kaas­ti, jot­ta vas­taan tu­le­vat tiel­lä­liik­ku­jat ei­vät häi­käis­ty.

TEK­NI­SIÄ TIE­TO­JA*

(*odot­ta­vat vah­vis­tus­ta)

1.3 ben­sii­ni-ke­vyt­hyb­ri­di e-PO­WER (1.5 ben­sii­ni)

6MT Xtro­nic

2WD 2WD/4WD 2WD

Teho hv (kW) 138 (103) 156 (116) 188 (140)

Vään­tö Nm 240 270 330

Ve­to­ta­pa 2WD 2WD / 4WD 2WD

Pi­tuus mm 4425 (+35 mm)

Kor­keus mm 1635 (+10 mm)

Le­veys mm 1838 (+32 mm)

Ak­se­li­vä­li mm 2666 (+20 mm)

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN