Auto Bild pääsi ennakkotutustumaan uuteen Qashqaihin.
Juha Peltonen
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Nissan esitteli tänään täysin uuden, kolmannen sukupolven Nissan Qashqain. Mallia on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 2007.
Näissä uuden sukupolven autoissa on noudatettu edeltävien mallien pääperiaatteita, eli voimakasta muotoilua, käytännöllisiä voimalinjoja ja tilankäyttöä sekä ylemmästä segmentistä tuttua laadukkuutta ja ajettavuutta.
Uusi allianssin CMF-C-alusta edustaa korkealuokkaista suunnittelua, innovatiivisuutta sekä edistyksellistä teknologiaa. Täysin uusi Qashqai nostaa riman C-crossover -segmentissä aivan uudelle tasolle.
Kuten edeltäjänsäkin, täysin uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.
Kojelauta digitaalisine mittaristoineen on selväpiirteinen.
Juha Peltonen
“Täysin uuden Qashqain suunnittelussa ja kehitystyössä oli lähtökohtana tarkka analyysi kokemuksistamme Qashqain nykyisten asiakkaiden kanssa viimeisten 13 vuoden ajalta. Näin olemme saaneet selville heidän tarpeensa ja erityisesti ne ominaisuudet, joita he arvostavat ja joihin he luottavat autonsa päivittäisessä käytössä” kertoo Marco Fioravanti.
CMF-C-alusta
Uusi CMF-C-alusta edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi.
UUden Qashqain omamassaa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.
Juha Peltonen
Täysin uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi. Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja ajotuntumasta herkemmän.
Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.
Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg ja uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen, koska uusi rakenne sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.
Uudistettu jousitus ja ohjaus
Täysin uusi Qashqai tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä.
Uusi alusta tarjoaa ylemmistä autosegmenteistä tutun jäykkyyden, ja parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä. Autossa on MacPherson-joustintuet edessä sekä 4-veto malleissa sekä 20-tuumaisilla vanteilla varustettujen mallien yhteydessä takana monivarsituenta.
Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli, joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla.
Etuistuimet vaikuttavat ryhdikkäiltä.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Rengasmelun vaimennuksessa on onnistuttu loistavasti, mukavuuden ja dynaamisen ajotuntuman yhdistäminen on luokkansa parasta.
David Moss, Region Senior Vice President Research and Development, Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO): ”Suunnittelutiimimme on tehnyt vertailua erilaisiin C-segmentin hatchback-malleihin sekä luokkansa suoriin kilpailijoihin ja saavuttanut tuhansien ajokilometrimäärien ja Euroopassa tehtyjen testausten jälkeen ajomukavuuden ja käsiteltävyyden välille tasapainon, joka tekee autolla ajamisesta erittäin nautinnollista.”
Tehokkuutta innovaatioilla
Täysin uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköistettyjen voimalinjojen käytön lisäämiseen.
Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimalinjavaihtoehtoa: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori varustettuna kevythybridijärjestelmällä sekä Nissanin innovatiivinen e-POWER-järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.
e-POWER-järjestelmä
Täysin uusi Qashqai edustaa Nissanin älykkäiden innovaatioiden visiota parhaimmillaan. Sitä kutsutaan nimellä Nissan Intelligent Mobility. Sen myötä Nissanin innovatiivinen e POWER-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan.
e-POWER-järjestelmä on Nissanin uniikki innovaatio. Se tarjoaa sähköautomaisen ajokokemuksen. Järjestelmään kuuluu LEAFista tuttu sähkömoottori sekä voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin.
Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla.
e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua. Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täys-sähköautoissa. [e-POWER-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]
Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on saman kokoinen kuin täys-sähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät.
Polttomoottori lataa akustoa, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi. Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen polttoainetaloudellisuuden.
Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.
Päivitetty kuljettajaa avustava ProPILOT-järjestelmä
Täysin uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa.
Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPILOT with Navi-link” (ProPILOT Navi-link toiminnolla) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.
Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja sekä esimerkiksi tietoa liittymistä ja tiukoista mutkista hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti.
Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPILOT voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.
Älykkäät LED-ajovalot
Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan.
Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.
TEKNISIÄ TIETOJA*
(*odottavat vahvistusta)
1.3 bensiini-kevythybridi e-POWER (1.5 bensiini)
6MT Xtronic
2WD 2WD/4WD 2WD
Teho hv (kW) 138 (103) 156 (116) 188 (140)
Vääntö Nm 240 270 330
Vetotapa 2WD 2WD / 4WD 2WD
Pituus mm 4425 (+35 mm)
Korkeus mm 1635 (+10 mm)
Leveys mm 1838 (+32 mm)
Akseliväli mm 2666 (+20 mm)
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL