1774-hevosvoimainen SSC Tuatara on nopeampi kuin Koenigsegg Agera RS tai Bugatti Chiron Super Sport 300+.

1774-hevosvoimainen SSC Tuatara on nopeampi kuin Koenigsegg Agera RS tai Bugatti Chiron Super Sport 300+.

Vaviskaa Bugatti ja Koenigsegg: SSC Tuatara puhalsi 1774 hevosvoiman turvin maailman nopeimmaksi superautoksi – 532,93 km/h!

Amerikkalainen SSC Tuatara on nyt virallisesti maailman nopein superauto – tai hyperauto. Auto saavutti maantiellä uskomattoman 532,93 km/h huippunopeuden!

Auto Bild.Superautot

SSC Tu­a­ta­ran mi­tat­tu en­nä­tys ta­ot­tiin Ne­va­dan au­ti­o­maas­sa pit­käl­lä suo­ral­la. Vi­ral­li­sek­si uu­dek­si en­nä­tys­no­peu­dek­si mi­tat­tiin 508,73 km/h, mut­ta SSC Tu­a­ta­ral­le mi­tat­tiin ab­so­luut­ti­sek­si huip­pu­no­peu­dek­si us­ko­mat­to­mat 532,93 km/h! Eli 331,15 mai­lia tun­nis­sa!

Asi­at voi­vat tun­ne­tus­ti muut­tua sil­män­rä­päyk­ses­sä: vain muu­ta­mia päi­viä sit­ten ame­rik­ka­lai­nen tv-ka­na­va KPVM-TV hu­hu­si SSC Tu­a­ta­ran uu­des­ta mah­dol­li­ses­ta no­peu­sen­nä­tyk­ses­tä.

Nyt en­nä­tys on kui­tat­tu: 1774-he­vos­voi­mai­nen SSC Tu­a­ta­ra on no­pe­am­pi kuin Ko­e­nig­segg Age­ra RS tai Bu­gat­ti Chi­ron Su­per Sport 300+.

Se, kuin­ka pal­jon no­pe­am­pi SSC Tu­a­ta­ra on, yl­lät­ti jopa su­pe­rau­to­jen asi­an­tun­ti­jat!

SSC Tuataran 5,9-litrainen tuplaturbo-V8 kehittää normaalibensiinillä 1369 hevosvoimaa – ja E85-polttoaineella 1774 hevosvoimaa.

SSC Tuataran 5,9-litrainen tuplaturbo-V8 kehittää normaalibensiinillä 1369 hevosvoimaa – ja E85-polttoaineella 1774 hevosvoimaa.

Tu­a­ta­ra on no­pe­am­pi kuin Bu­gat­ti Chi­ron Su­per Sport 300+

Sa­mal­la rei­til­lä Ne­va­dan au­ti­o­maas­sa, jol­la 1360-he­vos­voi­mai­nen Ko­e­nig­segg Age­ra RS kuit­ta­si vuon­na 2017 kes­ki­mää­räi­sek­si huip­pu­no­peu­dek­si 447,23 km/h ja ab­so­luut­ti­sek­si huip­pu­no­peu­dek­si 457,54 km/h (284,3 mph), ky­ke­ni SSC Tu­a­ta­ra 5,9-lit­rai­sel­la 1774-he­vos­voi­mai­sel­la tup­la­tur­bo-V8:lla noin 60 km/h suu­rem­paan huip­pu­no­peu­teen.

Kul­jet­ta­ja­na toi­mi brit­ti­kul­jet­ta­ja Oli­ver Webb, joka saa­vut­ti heti en­si yrit­tä­mäl­lä lu­ke­man 484,53 km/h (301,07 mph).

Täl­löin SSC Tu­a­ta­ra oli jopa hie­man hi­taam­pi kuin Bu­gat­ti Chi­ron Su­per Sport 300+, joka mur­si en­sim­mäi­se­nä tuo­tan­to­au­to­na 300 mph:n ra­jan vuon­na 2019.

Tar­kal­leen ot­ta­en 4,17 mil­joo­nan eu­ron hin­tai­sel­la Bu­gat­til­la ajet­tiin 490,484 km/h (304,773 mph), mikä ei riit­tä­nyt kir­jaa­mi­seen Guin­nes­sin en­nä­tys­ten kir­jaan, kos­ka Chi­ron Su­per Sport 300+ ajoi vain yh­teen suun­taan sul­je­tul­la tes­ti­ra­dal­la.

Vi­ral­li­sen en­nä­tyk­sen te­ke­mi­sek­si on suo­ri­tet­ta­va kak­si ajoa eri suun­tiin, ja nii­den kes­ki­ar­vo mää­rit­te­lee suu­rim­man no­peu­den.

.

SSC:llä oli su­pe­rau­to­jen huip­pu­no­peu­sen­nä­tys en­si ker­taa jo vuon­na 2007

Mut­ta SSC North Ame­ri­ca, joka syr­jäyt­ti vuon­na 2007 Bu­gat­ti Vey­ro­nin mal­lil­la SSC Ul­ti­ma­te Ae­ro huip­pu­no­peu­del­la 412,22 km/h (256,14 mph), ha­lu­si vie­lä enem­män.

Toi­sel­la yrit­tä­mäl­lä en­nä­tys­kul­jet­ta­ja Oli­ver Webb saa­vut­ti us­ko­mat­to­man lu­ke­man: hän kiih­dyt­ti SSC Tu­a­ta­ran no­peu­teen 532,93 km/h (331,15 mph).

Näin ol­len maa­il­man no­peim­man sar­ja­val­mis­te­tun au­ton uu­si kes­ki­mää­räi­nen en­nä­tys on 508,73 km/h (316,11 mph).

On myös vai­kut­ta­vaa, et­tä Web­bin mu­kaan Tu­a­ta­ras­sa oli edel­leen pe­li­va­raa, ja et­tä hän hel­lit­ti kaa­sun ai­no­as­taan voi­mak­kaan si­vu­tuu­len ta­kia.

Uskomaton hetki: SSC North America kuittasi jälleen maailman nopeimman superauton tittelin.

Uskomaton hetki: SSC North America kuittasi jälleen maailman nopeimman superauton tittelin.

SSC North Ame­ri­ca ot­ti 13 vuot­ta Ul­ti­ma­te Ae­ro -en­nä­tyk­sen jäl­keen ni­miin­sä maa­il­man no­peim­man ka­tu­au­ton tit­te­lin – ja täl­lä ker­taa Ko­e­nig­seg­gin, Bu­gat­tin ja mui­den su­pe­rau­to­jen on ää­rim­mäi­sen vai­kea is­keä ta­kai­sin!

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen Ku­vat: ©SSC North Ame­ri­ca, LLC.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN