1774-hevosvoimainen SSC Tuatara on nopeampi kuin Koenigsegg Agera RS tai Bugatti Chiron Super Sport 300+.
Vaviskaa Bugatti ja Koenigsegg: SSC Tuatara puhalsi 1774 hevosvoiman turvin maailman nopeimmaksi superautoksi – 532,93 km/h!
Amerikkalainen SSC Tuatara on nyt virallisesti maailman nopein superauto – tai hyperauto. Auto saavutti maantiellä uskomattoman 532,93 km/h huippunopeuden!
SSC Tuataran mitattu ennätys taottiin Nevadan autiomaassa pitkällä suoralla. Viralliseksi uudeksi ennätysnopeudeksi mitattiin 508,73 km/h, mutta SSC Tuataralle mitattiin absoluuttiseksi huippunopeudeksi uskomattomat 532,93 km/h! Eli 331,15 mailia tunnissa!
Asiat voivat tunnetusti muuttua silmänräpäyksessä: vain muutamia päiviä sitten amerikkalainen tv-kanava KPVM-TV huhusi SSC Tuataran uudesta mahdollisesta nopeusennätyksestä.
Nyt ennätys on kuitattu: 1774-hevosvoimainen SSC Tuatara on nopeampi kuin Koenigsegg Agera RS tai Bugatti Chiron Super Sport 300+.
Se, kuinka paljon nopeampi SSC Tuatara on, yllätti jopa superautojen asiantuntijat!
SSC Tuataran 5,9-litrainen tuplaturbo-V8 kehittää normaalibensiinillä 1369 hevosvoimaa – ja E85-polttoaineella 1774 hevosvoimaa.
Tuatara on nopeampi kuin Bugatti Chiron Super Sport 300+
Samalla reitillä Nevadan autiomaassa, jolla 1360-hevosvoimainen Koenigsegg Agera RS kuittasi vuonna 2017 keskimääräiseksi huippunopeudeksi 447,23 km/h ja absoluuttiseksi huippunopeudeksi 457,54 km/h (284,3 mph), kykeni SSC Tuatara 5,9-litraisella 1774-hevosvoimaisella tuplaturbo-V8:lla noin 60 km/h suurempaan huippunopeuteen.
Kuljettajana toimi brittikuljettaja Oliver Webb, joka saavutti heti ensi yrittämällä lukeman 484,53 km/h (301,07 mph).
Tällöin SSC Tuatara oli jopa hieman hitaampi kuin Bugatti Chiron Super Sport 300+, joka mursi ensimmäisenä tuotantoautona 300 mph:n rajan vuonna 2019.
Tarkalleen ottaen 4,17 miljoonan euron hintaisella Bugattilla ajettiin 490,484 km/h (304,773 mph), mikä ei riittänyt kirjaamiseen Guinnessin ennätysten kirjaan, koska Chiron Super Sport 300+ ajoi vain yhteen suuntaan suljetulla testiradalla.
Virallisen ennätyksen tekemiseksi on suoritettava kaksi ajoa eri suuntiin, ja niiden keskiarvo määrittelee suurimman nopeuden.
.
SSC:llä oli superautojen huippunopeusennätys ensi kertaa jo vuonna 2007
Mutta SSC North America, joka syrjäytti vuonna 2007 Bugatti Veyronin mallilla SSC Ultimate Aero huippunopeudella 412,22 km/h (256,14 mph), halusi vielä enemmän.
Toisella yrittämällä ennätyskuljettaja Oliver Webb saavutti uskomattoman lukeman: hän kiihdytti SSC Tuataran nopeuteen 532,93 km/h (331,15 mph).
Näin ollen maailman nopeimman sarjavalmistetun auton uusi keskimääräinen ennätys on 508,73 km/h (316,11 mph).
On myös vaikuttavaa, että Webbin mukaan Tuatarassa oli edelleen pelivaraa, ja että hän hellitti kaasun ainoastaan voimakkaan sivutuulen takia.
Uskomaton hetki: SSC North America kuittasi jälleen maailman nopeimman superauton tittelin.
SSC North America otti 13 vuotta Ultimate Aero -ennätyksen jälkeen nimiinsä maailman nopeimman katuauton tittelin – ja tällä kertaa Koenigseggin, Bugattin ja muiden superautojen on äärimmäisen vaikea iskeä takaisin!
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: ©SSC North America, LLC.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Uusi optinen äänirasia
Kaikki yhdessä - tai erikseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL