Audi V8L (kuvituskuva)
Audi AG
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Audi S8 on Auto Bildin Suomenkin toimitukselle tuttu auto heti uutena. Malli esiteltiin vuonna 1996 ja se oli tuolloin maailman tehokkain nelivetoinen sedan. Nyt eBay-verkkohuutokaupasta löytyi käytetty yksilö!
Audille A8 merkitsi 1990-luvun puolivälissä hyppäämistä loistotasolle. Jos viiden metrin pituisen sedanin 300 hevosvoiman tehot eivät riittäneet, Ingolstadtissa toimiva yritys tarjosi vuodesta 1996 urheiluversiota, jossa oli 40 hevosvoimaa enemmän: kyseessä oli siis Audi S8!
Vuoden 1999 facelift-versio tarjosi jopa 60 hv enemmän paukkua.
Joka tapauksessa, Saksan Bad Oeynhausenissa (Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa) on myynnissä musta Audi S8 vuodelta 2001!
Lanseeraushekellä maailman tehokkain nelivetoinen sedan
Tarjolla oleva S8 on varustettu 4,2-litraisella V8:lla ja 5-nopeuksisella automaattivaihteistolla.
Omamassaltaan 1700-kiloinen kiihtyy nollasta sataan 6,6 sekunnissa ja kykenee 250 km/h elektronisesti rajoitettuun huippunopeuteen.
Audi S8 oli vakiovarusteisesti quattro-nelivetoinen ja malli oli julkistushetkellä maailman tehokkain nelivetoinen sedan.
Ensi silmäyksellä S8-versiota on vaikea erottaa A8-perusversiosta. Vain kiillotetusta alumiinista valmistetut sivupeilit ja S8-kirjain jäähdyttimen säleikössä muodostavat havaittavan eron.
Takana on myös melko hienovarainen tuplapakoputki ja punainen S-tunnus. Tyypilliset 18-tuumaiset Avus-vanteet puuttuvat valitettavasti tästä yksilöstä.
Sisustuksessa on vaaleaa nahkaa, ja kuljettajan istuimelta huomaa korkean matkamittarilukeman. Sisustus näyttää kaikkea muuta kuin vanhanaikaiselta. Varusteluettelossa ovat sähköisesti säädettävät istuimet, automaattinen ilmastointi, kattoluukku sekä pysäköintianturit.
Katso täältä eBaylla olevaa S8-yksilöä
Alumiinikori – ei ruosteongelmia
Myyjän mukaan ison sedanin pitäisi olla hyvässä kunnossa, eikä sitä ole kolaroitu. Lisäksi huoltokirjassa ei liene tyhjiä kohtia. Saksan katsastus on voimassa lokakuuhun 2021.
Huolimatta melkoisesta, noin 300 000 kilometrin mittarilukemasta, tarjolla olevalla Audi S8:lla pitäisi vielä olla huomattavasti käyttöikää. Ensimmäisen A8-mallissa käytetyn Audi Space Frame -alumiinikorin ansiosta ruoste ei ole tässä mallissa ongelma.
Jatkuvaa quattro-nelivetoa pidetään vahvana, samoin moottoreita. Se ei tee mallista halvempaa. Alkuperäiskuntoiset yksilöt ovat nykyisin harvinaisia ja haluttuja.
Classic Datan mukaan siistin Audi S8 D2:n hinta on Saksassa 14 600 euroa (kuntoluokka 2) ja 6 900 euroa (kuntoluokka 3).
Sen vuoksi tarjottu Audi on hinnoiteltu oikein. Ei kuitenkaan saa koskaan unohtaa huoltoja, eikä sitä, että paljon ajetussa autossa saattaa olla yllätyksiä. Kuvituskuvassa on pidennetty Audi V8L quattro.
Auto Bild Matthias Techau / Juha Peltonen Kuva Audi AG
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Serblin & Sonin vahvistimet
Genelec Münchenissa
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Triodit taskussa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi