Audi V8L (kuvituskuva)

Audi V8L (kuvituskuva)

Audi AG

Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!

Audi S8 on Auto Bildin Suomenkin toimitukselle tuttu auto heti uutena. Malli esiteltiin vuonna 1996 ja se oli tuolloin maailman tehokkain nelivetoinen sedan. Nyt eBay-verkko­huu­to­kau­pasta löytyi käytetty yksilö!

Auto Bild.Klassikot

Au­dil­le A8 mer­kit­si 1990-lu­vun puo­li­vä­lis­sä hyp­pää­mis­tä lois­to­ta­sol­le. Jos vii­den met­rin pi­tui­sen se­da­nin 300 he­vos­voi­man te­hot ei­vät riit­tä­neet, In­gols­tad­tis­sa toi­mi­va yri­tys tar­jo­si vuo­des­ta 1996 ur­hei­lu­ver­si­o­ta, jos­sa oli 40 he­vos­voi­maa enem­män: ky­sees­sä oli siis Au­di S8!

Vuo­den 1999 fa­ce­lift-ver­sio tar­jo­si jopa 60 hv enem­män pauk­kua.

Joka ta­pauk­ses­sa, Sak­san Bad Oe­yn­hau­se­nis­sa (Nordr­hein-West­fa­le­nin osa­val­ti­os­sa) on myyn­nis­sä mus­ta Au­di S8 vuo­del­ta 2001!

Lan­see­raus­he­kel­lä maa­il­man te­hok­kain ne­li­ve­toi­nen se­dan

Tar­jol­la ole­va S8 on va­rus­tet­tu 4,2-lit­rai­sel­la V8:lla ja 5-no­peuk­si­sel­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la.

Oma­mas­sal­taan 1700-ki­loi­nen kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 6,6 se­kun­nis­sa ja ky­ke­nee 250 km/h elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tuun huip­pu­no­peu­teen.

Au­di S8 oli va­ki­o­va­rus­tei­ses­ti qu­at­t­ro-ne­li­ve­toi­nen ja mal­li oli jul­kis­tus­het­kel­lä maa­il­man te­hok­kain ne­li­ve­toi­nen se­dan.

En­si sil­mäyk­sel­lä S8-ver­si­o­ta on vai­kea erot­taa A8-pe­rus­ver­si­os­ta. Vain kiil­lo­te­tus­ta alu­mii­nis­ta val­mis­te­tut si­vu­pei­lit ja S8-kir­jain jääh­dyt­ti­men sä­lei­kös­sä muo­dos­ta­vat ha­vait­ta­van eron.

Ta­ka­na on myös mel­ko hie­no­va­rai­nen tup­la­pa­ko­put­ki ja pu­nai­nen S-tun­nus. Tyy­pil­li­set 18-tuu­mai­set Avus-van­teet puut­tu­vat va­li­tet­ta­vas­ti täs­tä yk­si­lös­tä.

Si­sus­tuk­ses­sa on vaa­le­aa nah­kaa, ja kul­jet­ta­jan is­tui­mel­ta huo­maa kor­ke­an mat­ka­mit­ta­ri­lu­ke­man. Si­sus­tus näyt­tää kaik­kea muu­ta kuin van­ha­nai­kai­sel­ta. Va­rus­te­lu­et­te­los­sa ovat säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät is­tui­met, au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, kat­to­luuk­ku sekä py­sä­köin­ti­an­tu­rit.

Kat­so tääl­tä eBa­yl­la ole­vaa S8-yk­si­löä

Alu­mii­ni­ko­ri – ei ruos­te­on­gel­mia

Myy­jän mu­kaan ison se­da­nin pi­täi­si ol­la hy­väs­sä kun­nos­sa, ei­kä sitä ole ko­la­roi­tu. Li­säk­si huol­to­kir­jas­sa ei lie­ne tyh­jiä koh­tia. Sak­san kat­sas­tus on voi­mas­sa lo­ka­kuu­hun 2021.

Huo­li­mat­ta mel­koi­ses­ta, noin 300 000 ki­lo­met­rin mit­ta­ri­lu­ke­mas­ta, tar­jol­la ole­val­la Au­di S8:lla pi­täi­si vie­lä ol­la huo­mat­ta­vas­ti käyt­töi­kää. En­sim­mäi­sen A8-mal­lis­sa käy­te­tyn Au­di Space Frame -alu­mii­ni­ko­rin an­si­os­ta ruos­te ei ole täs­sä mal­lis­sa on­gel­ma.

Jat­ku­vaa qu­at­t­ro-ne­li­ve­toa pi­de­tään vah­va­na, sa­moin moot­to­rei­ta. Se ei tee mal­lis­ta hal­vem­paa. Al­ku­pe­räis­kun­toi­set yk­si­löt ovat ny­kyi­sin har­vi­nai­sia ja ha­lut­tu­ja.

Clas­sic Da­tan mu­kaan siis­tin Au­di S8 D2:n hin­ta on Sak­sas­sa 14 600 eu­roa (kun­to­luok­ka 2) ja 6 900 eu­roa (kun­to­luok­ka 3).

Sen vuok­si tar­jot­tu Au­di on hin­noi­tel­tu oi­kein. Ei kui­ten­kaan saa kos­kaan unoh­taa huol­to­ja, ei­kä sitä, et­tä pal­jon aje­tus­sa au­tos­sa saat­taa ol­la yl­lä­tyk­siä. Ku­vi­tus­ku­vas­sa on pi­den­net­ty Au­di V8L qu­at­t­ro.

Au­to Bild Mat­t­hi­as Tec­hau / Juha Pel­to­nen Kuva Au­di AG

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN