Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja.
Volvo Cars
Volvo Cars: Investoi miljardi euroa Torslandan tehtaaseen seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoa varten
Volvo aikoo seuraavan sukupolven sähköautoillaan tarjota asiakkaille pidempää toimintamatkaa, nopeampaa lataamista ja alhaisempia kustannuksia ja saavuttaa samalla uusia merkkipaaluja turvallisuudessa ja ympäristöystävällisyydessä.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Volvo investoi tulevina vuosina miljardi euroa Torslandan tuotantolaitokseen Ruotsissa valmistautuessaan seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoon.
Osana suunniteltuja investointeja yhtiö ottaa käyttöön lukuisia uusia kestävämpiä teknologioita ja valmistusprosesseja. Niihin lukeutuvat alumiinikoriosien megavaluprosessi, uusi akkujen kokoonpanoyksikkö sekä täysin uudistettu maalaamo ja kokoonpanolaitos.
Investoinnit ovat jatkoa viimeaikaiselle ilmoitukselle, jossa Volvo ja johtava akkukennojen valmistaja Northvolt kertoivat kolmen miljardin euron investoinnista korkealaatuisten räätälöityjen akkujen kehitykseen ja valmistukseen Volvon seuraavan sukupolven täyssähköautoja varten.
Molemmat investoinnit ovat askel eteenpäin Volvon tavoitteessa tulla pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä ja kuvastavat yhtiön sitoutumista pitkäkestoiseen tulevaisuuteen kotikaupungissaan Göteborgissa.
“Näillä investoinneilla otamme tärkeän askeleen kohti täysin sähköistä tulevaisuutta ja valmistaudumme tuottamaan entistä kehittyneempiä ja parempia sähkö-Volvoja. Torslanda on suurin tehtaamme, ja sillä on tärkeä rooli jatkuvassa muutoksessamme kohti pelkkien sähköautojen valmistusta vuoteen 2030 mennessä”, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.
Uuden sukupolven sähköisten Volvojen valmistuksessa otetaan käyttöön uusi alumiinikoriosien valutekniikka, jossa auto kootaan isommista kappaleista. Tämä on merkittävin ja jännittävin investointien mahdollistama muutos.
Volvo Cars
Niin kutsuttu megavaluprosessi tarjoaa monia etuja kestävän kehityksen, kustannusten ja auton suorituskyvyn suhteen, ja Volvo on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka investoi tähän tekniikkaan. [Alumiinikoriosien suunniteltu megavaluprosessi odottaa maa- ja ympäristötuomioistuimen ympäristölupia.]
Pohjarakenteen keskeisten osien valaminen yhdeksi alumiinikappaleeksi vähentää painoa, mikä puolestaan parantaa energiatehokkuutta ja pidentää auton toimintamatkaa. Sen ansiosta Volvon suunnittelijat voivat optimaalisesti hyödyntää matkustamossa ja tavaratilassa käytettävissä olevaa tilaa, mikä lisää auton monikäyttöisyyttä.
Toinen megavalutekniikan etu on valmistusprosessin yksinkertaistuminen, joka synnyttää kustannussäästöjä materiaalien käytössä ja logistiikassa ja pienentää valmistuksen ja toimitusketjun ympäristöllistä jalanjälkeä.
Maalaamoa päivitetään uusilla koneilla ja prosesseilla, jotka tukevat maalaamon energiankulutuksen ja päästöjen jatkuvaa vähentämistä.
Uudessa akkujen kokoonpanoyksikössä integroidaan akkukennot ja -moduulit auton pohjarakenteeseen. Myös autojen kokoonpanoyksikköä uudistetaan seuraavan sukupolven sähköautoja varten.
Käyttöön otetaan esimerkiksi uusi liitospiste, jossa auton ylärunko ja pohja kohtaavat ensimmäisen kerran.
Myös logistiikka-aluetta uudistetaan. Materiaalivirtausta parannetaan ja osien kuljetusta tehtaalle tehostetaan. Volvo investoi lisäksi toimitiloihin tehtaan ympärillä, kuten taukoalueisiin, pukuhuoneisiin ja toimistoihin, mikä parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä.
“Tämä on hieno päivä Torslandan tehtaalle, kun valmistelemme sitä uutta tulevaisuutta varten mittavalla investointipaketilla. Yhtiömme tulevaisuus on sähköinen, ja tämä edellyttää monia uudistuksia, joilla varmistamme, että Torslandassa valmistetaan korkealaatuisia premium-sähköautoja”, Volvon tekniikka- ja toiminnanjohtaja Javier Varela kertoo.
Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja.
Tällä hetkellä Torslandan tehdas toimii kolmessa vuorossa ja työllistää noin 6 500 henkilöä.
Volvo-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL