Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja.
Volvo Cars
Volvo Cars: Investoi miljardi euroa Torslandan tehtaaseen seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoa varten
Volvo aikoo seuraavan sukupolven sähköautoillaan tarjota asiakkaille pidempää toimintamatkaa, nopeampaa lataamista ja alhaisempia kustannuksia ja saavuttaa samalla uusia merkkipaaluja turvallisuudessa ja ympäristöystävällisyydessä.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Volvo investoi tulevina vuosina miljardi euroa Torslandan tuotantolaitokseen Ruotsissa valmistautuessaan seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoon.
Osana suunniteltuja investointeja yhtiö ottaa käyttöön lukuisia uusia kestävämpiä teknologioita ja valmistusprosesseja. Niihin lukeutuvat alumiinikoriosien megavaluprosessi, uusi akkujen kokoonpanoyksikkö sekä täysin uudistettu maalaamo ja kokoonpanolaitos.
Investoinnit ovat jatkoa viimeaikaiselle ilmoitukselle, jossa Volvo ja johtava akkukennojen valmistaja Northvolt kertoivat kolmen miljardin euron investoinnista korkealaatuisten räätälöityjen akkujen kehitykseen ja valmistukseen Volvon seuraavan sukupolven täyssähköautoja varten.
Molemmat investoinnit ovat askel eteenpäin Volvon tavoitteessa tulla pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä ja kuvastavat yhtiön sitoutumista pitkäkestoiseen tulevaisuuteen kotikaupungissaan Göteborgissa.
“Näillä investoinneilla otamme tärkeän askeleen kohti täysin sähköistä tulevaisuutta ja valmistaudumme tuottamaan entistä kehittyneempiä ja parempia sähkö-Volvoja. Torslanda on suurin tehtaamme, ja sillä on tärkeä rooli jatkuvassa muutoksessamme kohti pelkkien sähköautojen valmistusta vuoteen 2030 mennessä”, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.
Uuden sukupolven sähköisten Volvojen valmistuksessa otetaan käyttöön uusi alumiinikoriosien valutekniikka, jossa auto kootaan isommista kappaleista. Tämä on merkittävin ja jännittävin investointien mahdollistama muutos.
Volvo Cars
Niin kutsuttu megavaluprosessi tarjoaa monia etuja kestävän kehityksen, kustannusten ja auton suorituskyvyn suhteen, ja Volvo on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka investoi tähän tekniikkaan. [Alumiinikoriosien suunniteltu megavaluprosessi odottaa maa- ja ympäristötuomioistuimen ympäristölupia.]
Pohjarakenteen keskeisten osien valaminen yhdeksi alumiinikappaleeksi vähentää painoa, mikä puolestaan parantaa energiatehokkuutta ja pidentää auton toimintamatkaa. Sen ansiosta Volvon suunnittelijat voivat optimaalisesti hyödyntää matkustamossa ja tavaratilassa käytettävissä olevaa tilaa, mikä lisää auton monikäyttöisyyttä.
Toinen megavalutekniikan etu on valmistusprosessin yksinkertaistuminen, joka synnyttää kustannussäästöjä materiaalien käytössä ja logistiikassa ja pienentää valmistuksen ja toimitusketjun ympäristöllistä jalanjälkeä.
Maalaamoa päivitetään uusilla koneilla ja prosesseilla, jotka tukevat maalaamon energiankulutuksen ja päästöjen jatkuvaa vähentämistä.
Uudessa akkujen kokoonpanoyksikössä integroidaan akkukennot ja -moduulit auton pohjarakenteeseen. Myös autojen kokoonpanoyksikköä uudistetaan seuraavan sukupolven sähköautoja varten.
Käyttöön otetaan esimerkiksi uusi liitospiste, jossa auton ylärunko ja pohja kohtaavat ensimmäisen kerran.
Myös logistiikka-aluetta uudistetaan. Materiaalivirtausta parannetaan ja osien kuljetusta tehtaalle tehostetaan. Volvo investoi lisäksi toimitiloihin tehtaan ympärillä, kuten taukoalueisiin, pukuhuoneisiin ja toimistoihin, mikä parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä.
“Tämä on hieno päivä Torslandan tehtaalle, kun valmistelemme sitä uutta tulevaisuutta varten mittavalla investointipaketilla. Yhtiömme tulevaisuus on sähköinen, ja tämä edellyttää monia uudistuksia, joilla varmistamme, että Torslandassa valmistetaan korkealaatuisia premium-sähköautoja”, Volvon tekniikka- ja toiminnanjohtaja Javier Varela kertoo.
Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja.
Tällä hetkellä Torslandan tehdas toimii kolmessa vuorossa ja työllistää noin 6 500 henkilöä.
Volvo-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN