VW Golf GTI Clubsport: 300-hevosvoimainen tykki

GTI:n, GTE:n ja GTD:n jälkeen Volkswagen esittelee urheilullisen Golf-malliston seuraavan kohokohdan: uuden VW Golf GTI Clubsportin. Clubsport avaa uuden luvun GTI-Golfien suorituskyvyssä.

Auto Bild.Uutiset

En­sim­mäi­nen Volks­wa­gen Golf GTI Clubs­port lan­see­rat­tiin vuon­na 2016 le­gen­daa­ri­sen VW Golf GTI:n 40-vuo­tis­päi­vä­nä.

Sitä seu­raa nyt uu­si VW Golf GTI Clubs­port, mo­der­ni kom­pak­ti ur­hei­lu­au­to, joka ei va­kuu­ta ai­no­as­taan te­hok­kaal­la moot­to­ril­laan vaan myös huip­pu­luo­kan ajo­dy­na­mii­kal­laan.

Kah­dek­san­nen VW Golf GTI -su­ku­pol­ven lip­pu­lai­van teho on 221 kW (300 hv) ja se aset­taa eri­no­mai­sen ajo­dy­na­miik­kan­sa an­si­os­ta uu­den merk­ki­paa­lun etu­ve­toi­sil­le ur­hei­lu­au­toil­le.

Omi­nai­suuk­sien taus­tal­la on mm. pa­ran­net­tu tur­bo­moot­to­ri ja sää­det­ty alus­ta­ra­ken­ne sekä upou­u­si, Sak­san Nürburg­rin­gin le­gen­daa­ri­sel­le Nordsch­lei­fel­le suun­ni­tel­tu ajop­ro­fii­li.

Eri­no­mai­nen ajo­dy­na­miik­ka

VW Golf GTI Clubs­por­tin lu­kui­sis­ta uu­dis­tuk­sis­ta mer­kit­tä­vim­mät ke­hi­tys­koh­teet ovat en­tis­tä ket­te­räm­pi 221 kW te­hoi­nen ja 400 Nm vään­tä­vä tur­bo­ah­det­tu moot­to­ri (EA888 evo4) sekä uu­den Ve­hic­le Dy­na­mics Ma­na­ger -jär­jes­tel­män hal­lit­se­ma ur­hei­lu­a­lus­ta.

Uu­den VW Golf GTI:n Ve­hic­le Dy­na­mics Ma­na­ger -jär­jes­tel­mä tuo mer­kit­tä­viä suo­ri­tus­ky­ky­e­tu­ja in­teg­roi­mal­la elekt­ro­ni­sen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko­jen (XDS) ja li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­van mu­kau­tu­van alus­tan­sää­dön (DCC) si­vut­tais­dy­na­miik­ka­kom­po­nen­tit.

En­sim­mäis­tä ker­taa Ve­hic­le Dy­na­mics Ma­na­ger -jär­jes­tel­män verk­koon on nyt lii­tet­ty myös VW Golf GTI Clubs­por­tin va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va säh­kö­me­kaa­ni­nen etu­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko.

”Kaik­kien ajo­dy­na­miik­ka­jär­jes­tel­mien ver­kot­ta­mi­nen mer­kit­see sitä, et­tä uu­den VW Golf GTI Clubs­por­tin hal­lin­ta on jopa ta­sa­pai­noi­sem­paa ja tar­kem­paa kuin klas­si­sen VW Golf GTI:n. Li­säk­si olem­me oh­jel­moi­neet uu­den Nürburg­ring-ajop­ro­fii­lin, joka sää­tää kaik­ki alus­tan kom­po­nen­tit le­gen­daa­ris­ta Nordsch­lei­fe-ra­taa var­ten”, ker­too Volks­wa­ge­nin ajo­dy­na­mii­kas­ta sekä oh­jaus- ja hal­lin­ta­jär­jes­tel­mis­tä vas­taa­va joh­ta­ja Kars­ten Schebs­dat.

Ai­to Clubs­port

VW Golf GTI Clubs­port toi­mii myös kil­pa­ra­doil­la. Yk­si­löi­ty keu­la on huo­mi­o­ta he­rät­tä­vän nä­köi­nen ja pus­ku­ri näyt­tää ala­o­sas­taan lä­hes avoi­mel­ta – il­ma­vir­to­ja vas­tus­ta­vat vain GTI-mal­leil­le tyy­pil­li­nen jääh­dyt­ti­men hu­na­ja­ken­no­sä­leik­kö sekä ja suu­rem­mat ae­ro­dy­naa­mi­set sii­vet.

Ta­ka­na huo­mio kiin­nit­tyy VW Golf GTI Clubs­por­tin uniik­kiin tun­nuk­seen, kak­si­o­sai­seen kat­tos­poi­le­riin. Etu- ja ta­kas­poi­le­reil­la on mer­ki­tys­tä muul­le­kin kuin ul­ko­a­sul­le – ne li­sää­vät mer­kit­tä­väs­ti ur­hei­lu­au­ton tie­hen pai­na­vaa voi­maa.

VW Golf GTI Clubs­port rul­laa Wolfs­bur­gin tuo­tan­to­lin­jal­ta va­ki­o­na 18-tuu­mai­sil­la alu­mii­ni­van­teil­la. Eri­kois­dif­fuu­so­ri, 10 mm nor­maa­lia GTI:tä ma­ta­lam­pi kori ja le­ve­äm­mät kyn­nys­lis­tat li­sää­vät ur­hei­lul­lis­ta ko­ko­nais­vai­ku­tel­maa.

Uut­ta ovat myös ovaa­lin­muo­toi­set reu­noil­le si­joi­te­tut pa­ko­put­ket, jot­ka kor­vaa­vat ur­hei­lu­pa­ko­put­kis­ton pyö­re­än pään.

Myös si­sä­ti­lois­sa on lu­ke­ma­ton mää­rä GTI-eri­tyi­so­mi­nai­suuk­sia, ku­ten en­si­luok­kai­set ur­hei­lul­li­set, ko­vem­mas­sa­kin vauh­dis­sa tu­kea tar­jo­a­vat Art­Ve­lours -is­tui­met sekä ur­hei­lul­li­nen, seit­sen­vaih­tei­sen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton vaih­teen­va­lit­si­mil­la va­rus­tet­tu ja rei’ite­tyl­lä na­hal­la osin pääl­lys­tet­ty oh­jaus­pyö­rä.

Alu­mii­nil­la vii­meis­tel­lyt pol­ki­met ja muut kor­ke­a­ta­soi­set yk­si­tyis­koh­dat täy­den­tä­vät ai­nut­laa­tuis­ta si­sus­tus­ta.

Ly­hyt vil­kai­su his­to­ri­aan

Volks­wa­gen jat­kaa uu­den VW Golf GTI Clubs­por­tin myö­tä huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­ten GTI-mal­lien pe­rin­net­tä.

Clubs­port-sar­jan en­sim­mäi­nen edus­ta­ja ke­hit­ti te­hoa 195 kW (265 hv) ja tuot­ti yli­ah­to­toi­min­non avul­la jopa 213 kW (290 hv).

Tätä mal­lia seu­ra­si sa­ma­na vuon­na 228 kW (310 hv) te­hoi­nen Golf GTI Clubs­port S, jota val­mis­tet­tiin ra­joi­tet­tu 400 yk­si­lön erä.

Kil­pa-aja­ja Ben­ja­min Leuch­ter ajoi tou­ko­kuus­sa 2016 VW Golf GTI Clubs­port S:llä Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la uu­den etu­ve­tois­ten au­to­jen kier­ro­sen­nä­tyk­sen 7 min 49,21 s.

Suo­mes­sa uu­den VW Golf GTI Clubs­por­tin myyn­ti al­kaa mar­ras­kuus­sa 2020.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU