VW Golf GTI Clubsport: 300-hevosvoimainen tykki
GTI:n, GTE:n ja GTD:n jälkeen Volkswagen esittelee urheilullisen Golf-malliston seuraavan kohokohdan: uuden VW Golf GTI Clubsportin. Clubsport avaa uuden luvun GTI-Golfien suorituskyvyssä.
Ensimmäinen Volkswagen Golf GTI Clubsport lanseerattiin vuonna 2016 legendaarisen VW Golf GTI:n 40-vuotispäivänä.
Sitä seuraa nyt uusi VW Golf GTI Clubsport, moderni kompakti urheiluauto, joka ei vakuuta ainoastaan tehokkaalla moottorillaan vaan myös huippuluokan ajodynamiikallaan.
Kahdeksannen VW Golf GTI -sukupolven lippulaivan teho on 221 kW (300 hv) ja se asettaa erinomaisen ajodynamiikkansa ansiosta uuden merkkipaalun etuvetoisille urheiluautoille.
Ominaisuuksien taustalla on mm. parannettu turbomoottori ja säädetty alustarakenne sekä upouusi, Saksan Nürburgringin legendaariselle Nordschleifelle suunniteltu ajoprofiili.
Erinomainen ajodynamiikka
VW Golf GTI Clubsportin lukuisista uudistuksista merkittävimmät kehityskohteet ovat entistä ketterämpi 221 kW tehoinen ja 400 Nm vääntävä turboahdettu moottori (EA888 evo4) sekä uuden Vehicle Dynamics Manager -järjestelmän hallitsema urheilualusta.
Uuden VW Golf GTI:n Vehicle Dynamics Manager -järjestelmä tuo merkittäviä suorituskykyetuja integroimalla elektronisen tasauspyörästön lukkojen (XDS) ja lisävarusteena saatavan mukautuvan alustansäädön (DCC) sivuttaisdynamiikkakomponentit.
Ensimmäistä kertaa Vehicle Dynamics Manager -järjestelmän verkkoon on nyt liitetty myös VW Golf GTI Clubsportin vakiovarusteisiin kuuluva sähkömekaaninen etutasauspyörästön lukko.
”Kaikkien ajodynamiikkajärjestelmien verkottaminen merkitsee sitä, että uuden VW Golf GTI Clubsportin hallinta on jopa tasapainoisempaa ja tarkempaa kuin klassisen VW Golf GTI:n. Lisäksi olemme ohjelmoineet uuden Nürburgring-ajoprofiilin, joka säätää kaikki alustan komponentit legendaarista Nordschleife-rataa varten”, kertoo Volkswagenin ajodynamiikasta sekä ohjaus- ja hallintajärjestelmistä vastaava johtaja Karsten Schebsdat.
Aito Clubsport
VW Golf GTI Clubsport toimii myös kilparadoilla. Yksilöity keula on huomiota herättävän näköinen ja puskuri näyttää alaosastaan lähes avoimelta – ilmavirtoja vastustavat vain GTI-malleille tyypillinen jäähdyttimen hunajakennosäleikkö sekä ja suuremmat aerodynaamiset siivet.
Takana huomio kiinnittyy VW Golf GTI Clubsportin uniikkiin tunnukseen, kaksiosaiseen kattospoileriin. Etu- ja takaspoilereilla on merkitystä muullekin kuin ulkoasulle – ne lisäävät merkittävästi urheiluauton tiehen painavaa voimaa.
VW Golf GTI Clubsport rullaa Wolfsburgin tuotantolinjalta vakiona 18-tuumaisilla alumiinivanteilla. Erikoisdiffuusori, 10 mm normaalia GTI:tä matalampi kori ja leveämmät kynnyslistat lisäävät urheilullista kokonaisvaikutelmaa.
Uutta ovat myös ovaalinmuotoiset reunoille sijoitetut pakoputket, jotka korvaavat urheilupakoputkiston pyöreän pään.
Myös sisätiloissa on lukematon määrä GTI-erityisominaisuuksia, kuten ensiluokkaiset urheilulliset, kovemmassakin vauhdissa tukea tarjoavat ArtVelours -istuimet sekä urheilullinen, seitsenvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvalitsimilla varustettu ja rei’itetyllä nahalla osin päällystetty ohjauspyörä.
Alumiinilla viimeistellyt polkimet ja muut korkeatasoiset yksityiskohdat täydentävät ainutlaatuista sisustusta.
Lyhyt vilkaisu historiaan
Volkswagen jatkaa uuden VW Golf GTI Clubsportin myötä huippusuorituskykyisten GTI-mallien perinnettä.
Clubsport-sarjan ensimmäinen edustaja kehitti tehoa 195 kW (265 hv) ja tuotti yliahtotoiminnon avulla jopa 213 kW (290 hv).
Tätä mallia seurasi samana vuonna 228 kW (310 hv) tehoinen Golf GTI Clubsport S, jota valmistettiin rajoitettu 400 yksilön erä.
Kilpa-ajaja Benjamin Leuchter ajoi toukokuussa 2016 VW Golf GTI Clubsport S:llä Nürburgringin Nordschleifella uuden etuvetoisten autojen kierrosennätyksen 7 min 49,21 s.
Suomessa uuden VW Golf GTI Clubsportin myynti alkaa marraskuussa 2020.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Austrian Audio Full Score One
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Puren klassikkoradiot
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN