VW Golf GTI Clubsport: 300-hevosvoimainen tykki
GTI:n, GTE:n ja GTD:n jälkeen Volkswagen esittelee urheilullisen Golf-malliston seuraavan kohokohdan: uuden VW Golf GTI Clubsportin. Clubsport avaa uuden luvun GTI-Golfien suorituskyvyssä.
Ensimmäinen Volkswagen Golf GTI Clubsport lanseerattiin vuonna 2016 legendaarisen VW Golf GTI:n 40-vuotispäivänä.
Sitä seuraa nyt uusi VW Golf GTI Clubsport, moderni kompakti urheiluauto, joka ei vakuuta ainoastaan tehokkaalla moottorillaan vaan myös huippuluokan ajodynamiikallaan.
Kahdeksannen VW Golf GTI -sukupolven lippulaivan teho on 221 kW (300 hv) ja se asettaa erinomaisen ajodynamiikkansa ansiosta uuden merkkipaalun etuvetoisille urheiluautoille.
Ominaisuuksien taustalla on mm. parannettu turbomoottori ja säädetty alustarakenne sekä upouusi, Saksan Nürburgringin legendaariselle Nordschleifelle suunniteltu ajoprofiili.
Erinomainen ajodynamiikka
VW Golf GTI Clubsportin lukuisista uudistuksista merkittävimmät kehityskohteet ovat entistä ketterämpi 221 kW tehoinen ja 400 Nm vääntävä turboahdettu moottori (EA888 evo4) sekä uuden Vehicle Dynamics Manager -järjestelmän hallitsema urheilualusta.
Uuden VW Golf GTI:n Vehicle Dynamics Manager -järjestelmä tuo merkittäviä suorituskykyetuja integroimalla elektronisen tasauspyörästön lukkojen (XDS) ja lisävarusteena saatavan mukautuvan alustansäädön (DCC) sivuttaisdynamiikkakomponentit.
Ensimmäistä kertaa Vehicle Dynamics Manager -järjestelmän verkkoon on nyt liitetty myös VW Golf GTI Clubsportin vakiovarusteisiin kuuluva sähkömekaaninen etutasauspyörästön lukko.
”Kaikkien ajodynamiikkajärjestelmien verkottaminen merkitsee sitä, että uuden VW Golf GTI Clubsportin hallinta on jopa tasapainoisempaa ja tarkempaa kuin klassisen VW Golf GTI:n. Lisäksi olemme ohjelmoineet uuden Nürburgring-ajoprofiilin, joka säätää kaikki alustan komponentit legendaarista Nordschleife-rataa varten”, kertoo Volkswagenin ajodynamiikasta sekä ohjaus- ja hallintajärjestelmistä vastaava johtaja Karsten Schebsdat.
Aito Clubsport
VW Golf GTI Clubsport toimii myös kilparadoilla. Yksilöity keula on huomiota herättävän näköinen ja puskuri näyttää alaosastaan lähes avoimelta – ilmavirtoja vastustavat vain GTI-malleille tyypillinen jäähdyttimen hunajakennosäleikkö sekä ja suuremmat aerodynaamiset siivet.
Takana huomio kiinnittyy VW Golf GTI Clubsportin uniikkiin tunnukseen, kaksiosaiseen kattospoileriin. Etu- ja takaspoilereilla on merkitystä muullekin kuin ulkoasulle – ne lisäävät merkittävästi urheiluauton tiehen painavaa voimaa.
VW Golf GTI Clubsport rullaa Wolfsburgin tuotantolinjalta vakiona 18-tuumaisilla alumiinivanteilla. Erikoisdiffuusori, 10 mm normaalia GTI:tä matalampi kori ja leveämmät kynnyslistat lisäävät urheilullista kokonaisvaikutelmaa.
Uutta ovat myös ovaalinmuotoiset reunoille sijoitetut pakoputket, jotka korvaavat urheilupakoputkiston pyöreän pään.
Myös sisätiloissa on lukematon määrä GTI-erityisominaisuuksia, kuten ensiluokkaiset urheilulliset, kovemmassakin vauhdissa tukea tarjoavat ArtVelours -istuimet sekä urheilullinen, seitsenvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvalitsimilla varustettu ja rei’itetyllä nahalla osin päällystetty ohjauspyörä.
Alumiinilla viimeistellyt polkimet ja muut korkeatasoiset yksityiskohdat täydentävät ainutlaatuista sisustusta.
Lyhyt vilkaisu historiaan
Volkswagen jatkaa uuden VW Golf GTI Clubsportin myötä huippusuorituskykyisten GTI-mallien perinnettä.
Clubsport-sarjan ensimmäinen edustaja kehitti tehoa 195 kW (265 hv) ja tuotti yliahtotoiminnon avulla jopa 213 kW (290 hv).
Tätä mallia seurasi samana vuonna 228 kW (310 hv) tehoinen Golf GTI Clubsport S, jota valmistettiin rajoitettu 400 yksilön erä.
Kilpa-ajaja Benjamin Leuchter ajoi toukokuussa 2016 VW Golf GTI Clubsport S:llä Nürburgringin Nordschleifella uuden etuvetoisten autojen kierrosennätyksen 7 min 49,21 s.
Suomessa uuden VW Golf GTI Clubsportin myynti alkaa marraskuussa 2020.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Budjettilevysoitin Espanjasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI