1960 Mercedes-Benz 190 SL. Omistaja Kauko Sokkanen, Joensuu.
Mercedes-Benz
Avoauto 1960 Mercedes-Benz 190 SL: Suomalaisyksilö myytiin uutena Yhdysvaltoihin
Kauko Sokkasen Mercedes-Benz 190 SL vm. 1960 myytiin uutena Yhdysvaltoihin. Vuonna 1955 Geneven autonäyttelyssä esitelty 190 SL nimettiin Miss Urheiluautoksi.
Itse asiassa Mercedes-Benzin klassikkoavomalli täytti viime vuonna jo 65 vuotta. Mercedes-Benz 190 SL päätettiin kehittää 180-mallin pohjalta Mercedes-Benz 300 SL-urheiluautomallin, eli niin sanotun lokinsiipi-Mercedeksen, rakennetta muistuttavalla tavalla.
Molemmat automallit esiteltiin ensikertaa New Yorkin autonäyttelyssä vuonna 1954. New Yorkissa ei kuitenkaan nähty Mercedes-Benz 190 SL:n lopullista ja viimeisteltyä mallia. Esillä oli prototyyppi, jonka tekniikka oli testaamatta ja sen ulkomuodot ja varusteet viimeistelemättä.
Mallin virallinen esittely nähtiin vuotta myöhemmin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä 1955 ja tuotantoon auto saatettiin kahta kuukautta myöhemmin. 190 SL:n lopullinen versio oli sporttinen kahden hengen avoauto, näyttelyn upein ja kaunein uutuus, jolle autolehdistö antoi nopeasti lempinimen Miss Urheiluauto.
Auton suunnittelusta vastanneiden Karl Wilfertin ja Walter Häckerin mielestä 190 SL ei kuitenkaan ollut puhdasverinen urheiluauto vaan kaunis ja tyylikäs kaksipaikkainen GT-auto.
Uuden aikakauden moottori
Mercedes-Benz 190 SL:n perusrakenne perustuu 180-mallin lyhennettyyn rakenteeseen. Mercedes-Benz halusi, että uusi kaksipaikkainen avoauto asettaisi uuden standardin mukavalle matkustamiselle. Ja hyvin tehdas tavoitteessaan onnistui, sillä auton alusta ja jousitus saivat autolehdistön taholta paljon kiitosta.
Uudistetun mallimerkinnän mukaisesti 190 SL:n nokalle asennettiin uusi 1,9-litrainen yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu nelisylinterinen moottori, jonka suurin teho oli tuohon aikaan varsin kunnioitettava 77 kW (105 hv). 190 SL:n huippunopeus on 170 km/h, joka teki autosta yhden aikakauden nopeimmista sarjatuotantoautoista.
Kahdella Solex 44 PHH putouskaasuttimella varustettu uutuusmoottori synnytti lopulta moottoriperheen, joka nähtiin myös 180-220 d -henkilöautojen nokalla. Moottori oli paitsi tehokas niin myös 8,6 l/100 /km keskikulutuksella huomattavan taloudellinen.
Kauko Sokkanen 190 SL:n ohjauspyörän takana.
Mercedes-Benz
SL on lyhenne sanoista Super Light. Urheilullisuutta 190 SL:ssä korostavat muun muassa autoon kevytmetallista valmistetut ovet. Mercedes-Benz 190 SL:n omistajat olisivat halunneet osallistua autollaan myös autokilpailuihin, mutta kansainvälisen autoliiton sääntöjen mukaan Grand Turismo -luokkaan luokitellussa GT-autossa olisi pitänyt olla kiinteä kattorakenne.
Mercedes-Benz 190 SL oli kuitenkin myyntimenestys. Vuosien 1955-1963 aikana Sindelfingenin autotehtaalla Saksassa rakennettiin kaikkiaan 25 881 autoa, joista peräti 80 prosenttia meni vientiin.
Tästä puolet Yhdysvaltoihin, joka oli Mercedes-Benz 190 SL:n päämarkkina-alue ja jossa 190 SL nautti erityisesti filmitähtien suosiosta. Mercedes-Benz 190 SL:n ohjauspyörän takana Hollywood-tähdistä nähtiin muun muassa Grace Kelly, Rita Hayworth sekä laulaja Frank Sinatra.
Sijoitus, jonka arvo nousee
Joensuulainen Kauko Sokkanen osti vuonna 2000 helmikuussa vuosimallin 1960 Mercedes-Benz 190 SL -avoauton. Autonsa ostohetkellä Outokummussa asunut Sokkanen kertoo, että Mercedes on ollut hyvä auto ja sijoituskohde.
- Vuoden 2000 helmikuussa olin mökillä, jonne serkkupoika tuli käymään ja ilmoitti, että ”nyt olisi kesäauto tiedossa”. Lähdimme siltä istumalta Mercedestä katsomaan. Myyjällä, joka omisti autosta kolmasosan, oli näyttää autosta vain kaksi valokuvaa. Kiinnostuin kuitenkin ja selvitin auton taustat.
Mercedes-Benz
- Kun oli poikkeamassa Joensuussa niin päätin käydä Mercedestä katsomassa. Ei mennyt kuin 15 minuuttia niin löimme kaksikolmasosaa Mercedeksestä omistaneen myyjän kanssa kättä päälle ja ostin auton itselleni. Seuraavana päivänä Mercedeksestä oli myynti-ilmoitus silloisessa Keltaisessa Pörssissä. Kyselyjä oli paljon, mutta ehdin ensin, Sokkanen hymyilee.
Sokkasen Mercedes oli tuotu Suomeen vuonna 1988 Kaliforniasta Yhdysvalloista. Auto entisöitiin huolellisesti Suomessa ja se museokatsastettiin vuonna 1998.
- Sellaiset 3 000 km olen autollani kesäisin ajanut. Aika vähän, sillä olen omistanut Mercedeksen jo 20 vuotta. Kun näin ensimmäisen kerran ne kuvat tästä autosta niin ajattelin, että ”hienonnäköinen auto”, ja päätin, että Mercedes pitää säilyttää Pohjois-Karjalassa, että ei sitä muualle viedä, nykyisin Joensuussa asuva Sokkanen perustelee.
Kaksi eri kattovaihtoehtoa
Sokkanen kertoo, että Mercedes-Benz on ollut hyvä auto harrastaa.
- Ja myös luotettava auto. Ei ole tarvinnut kahteenkymmeneen vuoteen tehdä autolle mitään. Tietysti normaalit öljynvaihdot ja sen sellaiset. Pidän huolen siitä, että talvellakin käyn kerran kuussa autotallilla painamassa napista moottorin käyntiin ja käyttämässä sen käyntilämpötilaan. Kesällä myös kelien niin salliessa suoritan aina myös pienen ajolenkin.
- Mercedes on hyvä ja herkkä auto ajaa. Tällä ilkiää ajaa myös hiljaa. Kaulaliina pitää olla kaulassa kun ajelee. Se suojaa ja kuuluu vähän niin kuin auton tyyliin.
Mercedes-Benz
Sokkanen kertoo, että hänen Mercedeksensä on varustettu taittuvan kangaskaton ohella myös irrotettavalla kovakatolla.
- Auton kovakatto on nojannut vuosikymmenet autotallissani seinää vasten. Kattoon on tiivisteet ja kaikki asennukseen tarvittava olemassa, mutta en ole käyttänyt sitä kertaakaan senkin takia, että ennen katon asentamista koko kangaskattorakenne tulisi purkaa autosta pois.
- Valkoinen väri ja musta nahkasisusta käy myös mielestäni hyvin yhteen. Yhdistelmä korostaa auton kauniita muotoja. Tällaisella avoautolla on kiva ajella kauniissa kesäkelissä. Kuulee muun muassa jalankulkijoiden puheet, Sokkanen naurahtaa.
Kun Mercedestä lähtee ulkoiluttamaan niin ihmiset tulevat usein kyselemään autosta yleensäkin ja sen historiasta.
- Tien päällä saan paljon peukutuksia ja hymyileviä kasvoja näen joka kerta. Kaunis auto tämä on. 2000-luvun alkupuolella minua pyydettiin tuomaan Mercedes erääseen autonäyttelyyn. Kaksi palkintoa toin sieltä kotiin mukanani: näyttelyn kaunein ja yleisöäänestyksen kakkospalkinto, Sokkanen hymyilee.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI