Hallitukselta esitys romutus­palk­kiosta – kaivattu piristys autokaupalle

Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto kiittävät hallitusta tänään lausun­to­kier­rok­selle jätetystä hallituksen esitys­luon­nok­sesta romutus­palk­kioksi.

Auto Bild.Uutiset

Hal­li­tus esit­tää va­rat­ta­vak­si 20 mil­joo­nan eu­ron bud­je­tin ro­mu­tus­palk­ki­ol­le ajal­le 1.1.2026-31.12.2027, kui­ten­kin niin, et­tä ro­mu­tus­palk­kio voi­si al­kaa jo 1.10.2025.

Vie­des­sään vä­hin­tään 12 kuu­kaut­ta omis­tuk­ses­saan tai hal­ti­juu­des­saan ol­leen yli 10 vuot­ta van­han au­ton kier­rä­tet­tä­väk­si ja os­ta­es­saan uu­den al­le 140 g/km (WLTP) pääs­tä­vän uu­den au­ton, on yk­si­tyis­hen­ki­lö oi­keu­tet­tu ro­mu­tus­to­dis­tus­ta vas­taan 2000 – 2500 eu­ron ro­mu­tus­palk­ki­oon.

”Tämä on ää­rim­mäi­sen ter­ve­tul­lut ja oi­kein ajoi­tet­tu toi­men­pi­de au­to­kan­nan uu­dis­ta­mi­sek­si. Ro­mu­tus­palk­kio on pait­si tär­keä il­mas­to­toi­mi lii­ken­ne­sek­to­ril­le, myös täs­mä­lää­ke lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­seen. Li­säk­si se on erit­täin ter­ve­tul­lut pi­ris­tys­ruis­ke jo pit­kään hy­vin ma­ta­lal­la ta­sol­la ol­lee­seen uu­sien au­to­jen ky­syn­tään. Ro­mu­tus­palk­kio ker­ryt­tää myös val­ti­ol­le uu­sien au­to­jen myyn­nin kas­vun seu­rauk­se­na au­to- ja ar­von­li­sä­ve­ro­tu­lo­ja. Ai­em­mis­sa ro­mu­tus­palk­ki­o­ta kos­ke­vis­sa sel­vi­tyk­sis­sä on ha­vait­tu, et­tä ro­mu­tus­palk­kio li­sää so­si­aa­lis­ta oi­keu­den­mu­kai­suut­ta, sil­lä ro­mu­tus­palk­ki­ol­la uu­den au­ton os­ta­neet ovat ol­leet ta­val­lis­ta uu­den au­ton os­ta­jaa use­am­min nai­sia, nuo­rem­pia ja pie­ni­tu­loi­sem­pia”, sa­noo toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio Au­to- ja te­ol­li­suus ry:stä.

Au­to­kau­pal­le kai­vat­tu pi­ris­tys

Uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­ti mää­rä on ol­lut täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä kes­ki­mää­rin alem­pi kuin ker­taa­kaan mil­lään toi­sel­la vuo­si­kym­me­nel­lä sit­ten 1960-lu­vun, jol­loin au­to­jen tuon­ti oli vie­lä sään­nös­tel­tyä. Vai­ku­tuk­sen­sa on ol­lut niin ko­ro­nal­la, ta­lous­ti­lan­tees­sa, käy­tet­ty­jen au­to­jen ul­ko­maan­tuon­nin kas­vul­la, kuin kom­po­nent­ti­pu­lal­la, unoh­ta­mat­ta ku­lut­ta­jien epä­var­muut­ta au­ton käyt­tö­voi­ma­va­lin­nan osal­ta.

”Ro­mu­tus­palk­kio vai­kut­taa po­si­tii­vi­ses­ti koko yh­teis­kun­taan lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­tu­mi­se­na ja pääs­tö­vä­hen­nyk­si­nä. Kam­pan­ja on erit­täin mer­kit­tä­vä myös 50 000 hen­keä työl­lis­tä­väl­le au­to­a­lal­le ja toi­si elin­voi­maa yrit­tä­jä­ve­toi­sel­le alal­le, joka pi­tää Suo­men pyö­rät pyö­ri­mäs­sä. Ro­mu­tus­palk­kio tuo Suo­men ta­lou­teen po­si­tii­vi­sia sig­naa­le­ja, joi­ta nyt tar­vi­taan”, ar­vi­oi ro­mu­tus­palk­ki­on vai­ku­tuk­sia Au­to­a­lan Kes­kus­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la.

Ro­mu­tus­palk­kio pie­nen­tää lii­ken­teen pääs­tö­jä

Suo­men hen­ki­lö­au­to­kan­nan kes­ki­pääs­tö on noin 180 g/km. Nyt ro­mu­tus­palk­ki­ol­la vauh­di­tet­tai­siin 2 500 eu­ron palk­ki­ol­la nol­la­pääs­töi­sen uu­den au­ton han­kin­taa ja 2 000 eu­ron kan­nus­ti­mel­la al­le 140 g/km pääs­tä­vän uu­den la­taus­hyb­ri­din tai polt­to­moot­to­ri­au­ton han­kin­taa. Näil­lä eh­doin kes­ki­mää­räi­sen ro­mu­tus­palk­ki­ol­la han­ki­tun au­ton kes­ki­pääs­tök­si tu­li­si noin 80 g/km. Ro­mu­tus­palk­kio on siis mer­kit­tä­vä il­mas­to­toi­men­pi­de.

Hal­li­tuk­sen esi­tyk­ses­sä on ar­vi­oi­tu ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­jan vä­hen­tä­vän lii­ken­teen pääs­tö­jä vuo­si­ta­sol­la noin 8 500 hii­li­di­ok­si­di­ton­nia. Au­to­a­lan las­kel­mien mu­kaan esi­te­tyil­lä eh­doil­la (mm. bud­jet­ti 20 M€ ja palk­ki­o­sum­mat 2 000-2 500 € + mah­dol­li­nen au­to­a­lan osuus) pääs­tö­vai­ku­tuk­set oli­si­vat huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­mat – jopa yli 15 000 CO2-ton­nia vuo­si­ta­sol­la.

Ro­mu­tus­palk­kio pal­ve­lee myös kier­rä­ty­sa­laa

Vuo­si­na 2015, 2018 ja 2020-2021, siis ai­em­pien ro­mu­tus­palk­ki­o­kam­pan­joi­den yh­tey­des­sä, teh­tiin joka vuo­si uu­si kaik­kein ai­ko­jen en­nä­tys kier­rä­tyk­seen tul­lei­den au­to­jen mää­räs­sä. Ro­mu­tus­palk­kio siis tuot­taa pait­si pur­ka­moil­le, myös kier­rä­tys­lai­tok­sil­le uu­del­leen­käy­tet­tä­vää tai kier­rä­tet­tä­vää ma­te­ri­aa­lia nor­maa­lia enem­män.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan

Auto Bild.Koeajot
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan

Auto Bild.Koeajot
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN