Ulkonäkö ei paljasta, onko kyseessä polttomoottori- vai täyssähköauto. Miehistöohjaamon yhteydessä on tummennetut takasivuikkunat.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
”Miehistöohjaamoista” pakettiautoa olisi kutsuttu 1940-luvulla Suomessa sekajunaksi. Sähköistämisen myötä merkittävästi pienevä autovero lisää Crew Cab -mallien kiinnostavuutta.
Miehistöohjaamoisten pakettiautojen myynti on Suomessa olematonta, sillä toinen penkkirivi tekee pakettiautosta verottajan silmissä täyden autoveron henkilöauton. Tänä vuonna neljänä valmistajaversiona esitellystä tonniluokan sähköpakettiautosta on heti tuoreeltaan tarjolla pisimpään koriversioon sovitettu Crew Cab -ohjaamo. Auto löytyy kahtena akkuversiona (50 ja 75 kWh) sekä Citroënin että Peugeotin hinnastoista melko identtisillä hinnoilla.
Crew Cab -mallien hintalisä vastaaviin sähköpakettiautoihin on noin 3 600 euroa. Merkittävää on se, että lisähinnassa on autoverolisää vain noin 90 euroa enemmän kuin vastaavassa pakettiautomallissa – polttomoottorisessa Crew Cabissa autoveroa olisi yli 10 000 euroa!
Crew Cab -mallissa on vasemmalla sivuikkuna, mutta liukuovi on lisävaruste. Umpinaiset takapariovet estävät asiattoman kurkkimisen tavaratilaan.
Juha Peltonen
Citroën ë-Jumpy Crew Cab 50 kWh maksaa perusvarusteisena 50 165 euroa, koeajettu isoakkuisempi malli reilut 3 000 euroa enemmän.
Eco leikkaa tehoa, vääntöä ja lämpöä
Koeajoauto oli varustettu isommalla 75 kilowattitunnin ajoakulla. Käytön kannalta on hyvä asia, että autossa on vakiona 3-vaiheinen 11 kW:n sisäinen laturi.
Ajokilometreihin pystyy vaikuttamaan kohtuullisesti ajotilavalinnoin. Täyslataus antoi auton ilmoituksen mukaan eco-ajotilassa 346 ajokilometriä, kun normaalitilassa lukema oli 330 km ja power-tilassa 314 km.
Takaistuimista huolimatta Crew Cabin tavaratilalla on kokoa neljä kuutiometriä.
Juha Peltonen
Takana on kolme erillistä istuinta, mutta penkeissä ei ole pituussäätöä tai nojan kallistussäätöä.
Juha Peltonen
Kojelauta on konstailematon ja mittaristo superselkeä. Yläosan pikkunäytöistä vasen kertoo ajoakun lataustason, oikea ilmastoinnin ja lämmityksen virrankulutuksen. Avaimeton lukitus/käynnistys on lisävaruste.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Lisävarusteisiin kuuluivat myös 180 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, katveavustin sekä automaattisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit.
Juha Peltonen
Täyssähköisen Jumpyn sisäisen latauslaitteen teho on kiitosta ansaitsevat 11 kilowattia.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Pisimmän toimintamatka antavassa eco-ajotilassa moottorin teho rajoitetaan 82 hevosvoimaan ja vääntömomentin 180 newtonmetriin. Normaalissa maantieajossa tuosta ei ole haittaa, mutta samalla tapahtuvan lämmitystehon laskua ei voi olla huomaamatta ainakaan talvella.
Sähkön keskikulutus oli kesäisen koeajon aikana normaaliajotilassa 29,6 kWh/100 km. 1-nopeuksista alennusvaihteistoa käytetään matalalla valintavivulla, ja sähkömoottorin ansiosta melutasosta muodostuu miellyttävän alhaista huminaa.
Paikat jopa kuudelle
Crew Cabissa on edessä 1+2-penkkijärjestys, mutta pakettiautosta poiketen tarjolla on ilman lisähintaa penkki vain yhdelle apukuskille. 1+1-ratkaisu on sikäli fiksu, että keskipaikalla on jalkatilaa vain nimeksi. 1+2-etupenkkien myötä Crew Cab on kuuden hengen auto.
Yhden hengen penkissä on tuplapenkistä puuttuva nojan säätö ja samanlaiset sivuttaistuet kuin kuskin penkissä. Etuistuimet antavat vain kohtuullisesti sivuttaistukea, mutta oma etunsa on keskikyynärnojista. Takaseinän puuttuminen mahdollistaa nojan kallistamisen.
Takaistuimille kuljetaan mekaanisista sivuliukuovista, joista vasemmanpuoleinen on lisävaruste. Liukuovien sulkeminen sisäpuolelta on aavistuksen hankalaa, ja pakettiautoversiosta poiketen Crew Cabiin ei saa liukuovien sähkökäyttöä.
Takana on kolme erillistä, lievästi muotoiltua istuinta. Takana istutaan korkealla polvet aavistuksen pystyssä, mutta pääntilaa on riittävästi. Polvitilaa on riittävästi myös keskipaikalla, koska autossa ei ole takaosan polvitilaa syövää keskikonsolia ja lattia on tasainen. Takaistuimissa ei ole muita kuin pääntukien säätö.
Lyhennetty tavaratila
Miehistöohjaamo pudottaa ë-Jumpyn tavaratilan 6,1:stä neljään kuutioon. Takana on umpipariovet. Tavaratilan lattian ja seinien vanerointi on normaaliin pakettiautotapaan lisävaruste. Myös kuormansidontalenkkejä löytyy. Tavaratilan valaistuksessa on parantamisen varaa, sillä ainoassa sisävalossa ei ole ledi- vaan hehkulamppu.
Juha Peltonen
Tavaratila ulottuu takapenkkien alle, mutta vasemmalla puolella on kahden penkin levyinen päältä lastattava laatikko, jonka koko riittää latauskaapeleiden säilyttämiseen. Tavaratilan väliseinässä on ikkuna, ja erilaisia säilytystiloja Crew Cabissa on paljon: kojelaudan päissä on mukitelineet ja päällä lokero esimerkiksi rahtikirjoille.
Testiautoon oli ladattu huomattava määrä lisävarusteita, kuten nahkakehäinen ohjauspyörä, automaattinen kaksialueilmastointi ja ksenonajovalot. Lisäksi Style Packiin sisältyvät ledihuomiovalot, sumuvalot ja korin väriset puskurit/ulkopeilien kotelot/ovenkahvat sekä kylkilistat.
Lisävarusteisiin kuuluivat myös 180 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, katveavustin sekä automaattisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit. Sähköisen seisontajarrun käyttökytkin on integroituna kuljettajan istuimen oikeaan reunaan.
Juha Peltonen
Citroën ë-Jumpy Crew Cab 75 kWh XL
Sähkömoottori
100 kW (136 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 13,1 s, huippunopeus 130 km/h
Kulutus
26,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 75 kWh
Toimintamatka
330 km
Lataus
7,5 h (11 kW)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 5309, l. 1920, k. 1940 mm, akseliväli 3275 mm, maavara 150 mm, omamassa 2128 kg, kantavuus 927 kg, vetomassa 1000/750 kg, tavaratila 4,0 m3
Hinta
53 244 euroa, koeajoauto 53 818 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
AVIDin uusi Celsus
Kristalliunelmia
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ