Ulkonäkö ei paljasta, onko kyseessä polttomoottori- vai täyssähköauto. Miehistöohjaamon yhteydessä on tummennetut takasivuikkunat.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
”Miehistöohjaamoista” pakettiautoa olisi kutsuttu 1940-luvulla Suomessa sekajunaksi. Sähköistämisen myötä merkittävästi pienevä autovero lisää Crew Cab -mallien kiinnostavuutta.
Miehistöohjaamoisten pakettiautojen myynti on Suomessa olematonta, sillä toinen penkkirivi tekee pakettiautosta verottajan silmissä täyden autoveron henkilöauton. Tänä vuonna neljänä valmistajaversiona esitellystä tonniluokan sähköpakettiautosta on heti tuoreeltaan tarjolla pisimpään koriversioon sovitettu Crew Cab -ohjaamo. Auto löytyy kahtena akkuversiona (50 ja 75 kWh) sekä Citroënin että Peugeotin hinnastoista melko identtisillä hinnoilla.
Crew Cab -mallien hintalisä vastaaviin sähköpakettiautoihin on noin 3 600 euroa. Merkittävää on se, että lisähinnassa on autoverolisää vain noin 90 euroa enemmän kuin vastaavassa pakettiautomallissa – polttomoottorisessa Crew Cabissa autoveroa olisi yli 10 000 euroa!
Crew Cab -mallissa on vasemmalla sivuikkuna, mutta liukuovi on lisävaruste. Umpinaiset takapariovet estävät asiattoman kurkkimisen tavaratilaan.
Juha Peltonen
Citroën ë-Jumpy Crew Cab 50 kWh maksaa perusvarusteisena 50 165 euroa, koeajettu isoakkuisempi malli reilut 3 000 euroa enemmän.
Eco leikkaa tehoa, vääntöä ja lämpöä
Koeajoauto oli varustettu isommalla 75 kilowattitunnin ajoakulla. Käytön kannalta on hyvä asia, että autossa on vakiona 3-vaiheinen 11 kW:n sisäinen laturi.
Ajokilometreihin pystyy vaikuttamaan kohtuullisesti ajotilavalinnoin. Täyslataus antoi auton ilmoituksen mukaan eco-ajotilassa 346 ajokilometriä, kun normaalitilassa lukema oli 330 km ja power-tilassa 314 km.
Takaistuimista huolimatta Crew Cabin tavaratilalla on kokoa neljä kuutiometriä.
Juha Peltonen
Takana on kolme erillistä istuinta, mutta penkeissä ei ole pituussäätöä tai nojan kallistussäätöä.
Juha Peltonen
Kojelauta on konstailematon ja mittaristo superselkeä. Yläosan pikkunäytöistä vasen kertoo ajoakun lataustason, oikea ilmastoinnin ja lämmityksen virrankulutuksen. Avaimeton lukitus/käynnistys on lisävaruste.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Lisävarusteisiin kuuluivat myös 180 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, katveavustin sekä automaattisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit.
Juha Peltonen
Täyssähköisen Jumpyn sisäisen latauslaitteen teho on kiitosta ansaitsevat 11 kilowattia.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Pisimmän toimintamatka antavassa eco-ajotilassa moottorin teho rajoitetaan 82 hevosvoimaan ja vääntömomentin 180 newtonmetriin. Normaalissa maantieajossa tuosta ei ole haittaa, mutta samalla tapahtuvan lämmitystehon laskua ei voi olla huomaamatta ainakaan talvella.
Sähkön keskikulutus oli kesäisen koeajon aikana normaaliajotilassa 29,6 kWh/100 km. 1-nopeuksista alennusvaihteistoa käytetään matalalla valintavivulla, ja sähkömoottorin ansiosta melutasosta muodostuu miellyttävän alhaista huminaa.
Paikat jopa kuudelle
Crew Cabissa on edessä 1+2-penkkijärjestys, mutta pakettiautosta poiketen tarjolla on ilman lisähintaa penkki vain yhdelle apukuskille. 1+1-ratkaisu on sikäli fiksu, että keskipaikalla on jalkatilaa vain nimeksi. 1+2-etupenkkien myötä Crew Cab on kuuden hengen auto.
Yhden hengen penkissä on tuplapenkistä puuttuva nojan säätö ja samanlaiset sivuttaistuet kuin kuskin penkissä. Etuistuimet antavat vain kohtuullisesti sivuttaistukea, mutta oma etunsa on keskikyynärnojista. Takaseinän puuttuminen mahdollistaa nojan kallistamisen.
Takaistuimille kuljetaan mekaanisista sivuliukuovista, joista vasemmanpuoleinen on lisävaruste. Liukuovien sulkeminen sisäpuolelta on aavistuksen hankalaa, ja pakettiautoversiosta poiketen Crew Cabiin ei saa liukuovien sähkökäyttöä.
Takana on kolme erillistä, lievästi muotoiltua istuinta. Takana istutaan korkealla polvet aavistuksen pystyssä, mutta pääntilaa on riittävästi. Polvitilaa on riittävästi myös keskipaikalla, koska autossa ei ole takaosan polvitilaa syövää keskikonsolia ja lattia on tasainen. Takaistuimissa ei ole muita kuin pääntukien säätö.
Lyhennetty tavaratila
Miehistöohjaamo pudottaa ë-Jumpyn tavaratilan 6,1:stä neljään kuutioon. Takana on umpipariovet. Tavaratilan lattian ja seinien vanerointi on normaaliin pakettiautotapaan lisävaruste. Myös kuormansidontalenkkejä löytyy. Tavaratilan valaistuksessa on parantamisen varaa, sillä ainoassa sisävalossa ei ole ledi- vaan hehkulamppu.
Juha Peltonen
Tavaratila ulottuu takapenkkien alle, mutta vasemmalla puolella on kahden penkin levyinen päältä lastattava laatikko, jonka koko riittää latauskaapeleiden säilyttämiseen. Tavaratilan väliseinässä on ikkuna, ja erilaisia säilytystiloja Crew Cabissa on paljon: kojelaudan päissä on mukitelineet ja päällä lokero esimerkiksi rahtikirjoille.
Testiautoon oli ladattu huomattava määrä lisävarusteita, kuten nahkakehäinen ohjauspyörä, automaattinen kaksialueilmastointi ja ksenonajovalot. Lisäksi Style Packiin sisältyvät ledihuomiovalot, sumuvalot ja korin väriset puskurit/ulkopeilien kotelot/ovenkahvat sekä kylkilistat.
Lisävarusteisiin kuuluivat myös 180 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, katveavustin sekä automaattisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit. Sähköisen seisontajarrun käyttökytkin on integroituna kuljettajan istuimen oikeaan reunaan.
Juha Peltonen
Citroën ë-Jumpy Crew Cab 75 kWh XL
Sähkömoottori
100 kW (136 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 13,1 s, huippunopeus 130 km/h
Kulutus
26,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 75 kWh
Toimintamatka
330 km
Lataus
7,5 h (11 kW)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 5309, l. 1920, k. 1940 mm, akseliväli 3275 mm, maavara 150 mm, omamassa 2128 kg, kantavuus 927 kg, vetomassa 1000/750 kg, tavaratila 4,0 m3
Hinta
53 244 euroa, koeajoauto 53 818 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Marantzin langaton pallo
Kuun kolmas kierros
Suljettu Aune
Uudet Kossit
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
Ei enää maskeja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI