Ulkonäkö ei paljasta, onko kyseessä polttomoottori- vai täyssähköauto. Miehistöohjaamon yhteydessä on tummennetut takasivuikkunat.

Ulkonäkö ei paljasta, onko kyseessä polttomoottori- vai täyssähköauto. Miehistöohjaamon yhteydessä on tummennetut takasivuikkunat.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

”Miehis­tö­oh­jaa­moista” pakettiautoa olisi kutsuttu 1940-luvulla Suomessa sekajunaksi. Sähköistämisen myötä merkittävästi pienevä autovero lisää Crew Cab -mallien kiinnostavuutta.

Auto Bild.Koeajot

Mie­his­tö­oh­jaa­mois­ten pa­ket­ti­au­to­jen myyn­ti on Suo­mes­sa ole­ma­ton­ta, sil­lä toi­nen penk­ki­ri­vi te­kee pa­ket­ti­au­tos­ta ve­rot­ta­jan sil­mis­sä täy­den au­to­ve­ron hen­ki­lö­au­ton. Tänä vuon­na nel­jä­nä val­mis­ta­ja­ver­si­o­na esi­tel­lys­tä ton­ni­luo­kan säh­kö­pa­ket­ti­au­tos­ta on heti tuo­reel­taan tar­jol­la pi­sim­pään ko­ri­ver­si­oon so­vi­tet­tu Crew Cab -oh­jaa­mo. Au­to löy­tyy kah­te­na ak­ku­ver­si­o­na (50 ja 75 kWh) sekä Cit­roë­nin et­tä Peu­ge­o­tin hin­nas­tois­ta mel­ko ident­ti­sil­lä hin­noil­la.

Crew Cab -mal­lien hin­ta­li­sä vas­taa­viin säh­kö­pa­ket­ti­au­toi­hin on noin 3 600 eu­roa. Mer­kit­tä­vää on se, et­tä li­sä­hin­nas­sa on au­to­ve­ro­li­sää vain noin 90 eu­roa enem­män kuin vas­taa­vas­sa pa­ket­ti­au­to­mal­lis­sa – polt­to­moot­to­ri­ses­sa Crew Ca­bis­sa au­to­ve­roa oli­si yli 10 000 eu­roa!

Crew Cab -mallissa on vasemmalla sivuikkuna, mutta liukuovi on lisävaruste. Umpinaiset takapariovet estävät asiattoman kurkkimisen tavaratilaan.

Crew Cab -mallissa on vasemmalla sivuikkuna, mutta liukuovi on lisävaruste. Umpinaiset takapariovet estävät asiattoman kurkkimisen tavaratilaan.

Juha Peltonen

Cit­roën ë-Jum­py Crew Cab 50 kWh mak­saa pe­rus­va­rus­tei­se­na 50 165 eu­roa, ko­ea­jet­tu iso­ak­kui­sem­pi mal­li rei­lut 3 000 eu­roa enem­män.

Eco leik­kaa te­hoa, vään­töä ja läm­pöä

Ko­ea­jo­au­to oli va­rus­tet­tu isom­mal­la 75 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­a­kul­la. Käy­tön kan­nal­ta on hyvä asia, et­tä au­tos­sa on va­ki­o­na 3-vai­hei­nen 11 kW:n si­säi­nen la­tu­ri.

Ajo­ki­lo­met­rei­hin pys­tyy vai­kut­ta­maan koh­tuul­li­ses­ti ajo­ti­la­va­lin­noin. Täys­la­taus an­toi au­ton il­moi­tuk­sen mu­kaan eco-ajo­ti­las­sa 346 ajo­ki­lo­met­riä, kun nor­maa­li­ti­las­sa lu­ke­ma oli 330 km ja po­wer-ti­las­sa 314 km.

Takaistuimista huolimatta Crew Cabin tavaratilalla on kokoa neljä kuutiometriä.

Takaistuimista huolimatta Crew Cabin tavaratilalla on kokoa neljä kuutiometriä.

Juha Peltonen

Takana on kolme erillistä istuinta, mutta penkeissä ei ole pituussäätöä tai nojan kallistussäätöä.

Takana on kolme erillistä istuinta, mutta penkeissä ei ole pituussäätöä tai nojan kallistussäätöä.

Juha Peltonen

Kojelauta on konstailematon ja mittaristo superselkeä. Yläosan pikkunäytöistä vasen kertoo ajoakun lataustason, oikea ilmastoinnin ja lämmityksen virrankulutuksen. Avaimeton lukitus/käynnistys on lisävaruste.

Kojelauta on konstailematon ja mittaristo superselkeä. Yläosan pikkunäytöistä vasen kertoo ajoakun lataustason, oikea ilmastoinnin ja lämmityksen virrankulutuksen. Avaimeton lukitus/käynnistys on lisävaruste.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Lisävarusteisiin kuuluivat myös 180 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, katveavustin sekä automaattisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit.

Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Lisävarusteisiin kuuluivat myös 180 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, katveavustin sekä automaattisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit.

Juha Peltonen

Täyssähköisen Jumpyn sisäisen latauslaitteen teho on kiitosta ansaitsevat 11 kilowattia.

Täyssähköisen Jumpyn sisäisen latauslaitteen teho on kiitosta ansaitsevat 11 kilowattia.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Pi­sim­män toi­min­ta­mat­ka an­ta­vas­sa eco-ajo­ti­las­sa moot­to­rin teho ra­joi­te­taan 82 he­vos­voi­maan ja vään­tö­mo­men­tin 180 new­ton­met­riin. Nor­maa­lis­sa maan­tie­a­jos­sa tuos­ta ei ole hait­taa, mut­ta sa­mal­la ta­pah­tu­van läm­mi­tys­te­hon las­kua ei voi ol­la huo­maa­mat­ta ai­na­kaan tal­vel­la.

Säh­kön kes­ki­ku­lu­tus oli ke­säi­sen ko­ea­jon ai­ka­na nor­maa­li­a­jo­ti­las­sa 29,6 kWh/100 km. 1-no­peuk­sis­ta alen­nus­vaih­teis­toa käy­te­tään ma­ta­lal­la va­lin­ta­vi­vul­la, ja säh­kö­moot­to­rin an­si­os­ta me­lu­ta­sos­ta muo­dos­tuu miel­lyt­tä­vän al­hais­ta hu­mi­naa.

Pai­kat jopa kuu­del­le

Crew Ca­bis­sa on edes­sä 1+2-penk­ki­jär­jes­tys, mut­ta pa­ket­ti­au­tos­ta poi­ke­ten tar­jol­la on il­man li­sä­hin­taa penk­ki vain yh­del­le apu­kus­kil­le. 1+1-rat­kai­su on si­kä­li fik­su, et­tä kes­ki­pai­kal­la on jal­ka­ti­laa vain ni­mek­si. 1+2-etu­penk­kien myö­tä Crew Cab on kuu­den hen­gen au­to.

Yh­den hen­gen pen­kis­sä on tup­la­pen­kis­tä puut­tu­va no­jan sää­tö ja sa­man­lai­set si­vut­tais­tu­et kuin kus­kin pen­kis­sä. Etuis­tui­met an­ta­vat vain koh­tuul­li­ses­ti si­vut­tais­tu­kea, mut­ta oma etun­sa on kes­ki­kyy­när­no­jis­ta. Ta­ka­sei­nän puut­tu­mi­nen mah­dol­lis­taa no­jan kal­lis­ta­mi­sen.

Ta­kais­tui­mil­le kul­je­taan me­kaa­ni­sis­ta si­vu­liu­kuo­vis­ta, jois­ta va­sem­man­puo­lei­nen on li­sä­va­rus­te. Liu­kuo­vien sul­ke­mi­nen si­sä­puo­lel­ta on aa­vis­tuk­sen han­ka­laa, ja pa­ket­ti­au­to­ver­si­os­ta poi­ke­ten Crew Ca­biin ei saa liu­kuo­vien säh­kö­käyt­töä.

Ta­ka­na on kol­me eril­lis­tä, lie­väs­ti muo­toil­tua is­tuin­ta. Ta­ka­na is­tu­taan kor­ke­al­la pol­vet aa­vis­tuk­sen pys­tys­sä, mut­ta pään­ti­laa on riit­tä­väs­ti. Pol­vi­ti­laa on riit­tä­väs­ti myös kes­ki­pai­kal­la, kos­ka au­tos­sa ei ole ta­ka­o­san pol­vi­ti­laa syö­vää kes­ki­kon­so­lia ja lat­tia on ta­sai­nen. Ta­kais­tui­mis­sa ei ole mui­ta kuin pään­tu­kien sää­tö.

Ly­hen­net­ty ta­va­ra­ti­la

Mie­his­tö­oh­jaa­mo pu­dot­taa ë-Jum­pyn ta­va­ra­ti­lan 6,1:stä nel­jään kuu­ti­oon. Ta­ka­na on um­pi­pa­ri­o­vet. Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an ja sei­nien va­ne­roin­ti on nor­maa­liin pa­ket­ti­au­to­ta­paan li­sä­va­rus­te. Myös kuor­man­si­don­ta­lenk­ke­jä löy­tyy. Ta­va­ra­ti­lan va­lais­tuk­ses­sa on pa­ran­ta­mi­sen va­raa, sil­lä ai­no­as­sa si­sä­va­los­sa ei ole ledi- vaan heh­ku­lamp­pu.

Juha Peltonen

Ta­va­ra­ti­la ulot­tuu ta­ka­penk­kien al­le, mut­ta va­sem­mal­la puo­lel­la on kah­den pen­kin le­vyi­nen pääl­tä las­tat­ta­va laa­tik­ko, jon­ka koko riit­tää la­taus­kaa­pe­lei­den säi­lyt­tä­mi­seen. Ta­va­ra­ti­lan vä­li­sei­näs­sä on ik­ku­na, ja eri­lai­sia säi­ly­tys­ti­lo­ja Crew Ca­bis­sa on pal­jon: ko­je­lau­dan päis­sä on mu­ki­te­li­neet ja pääl­lä lo­ke­ro esi­mer­kik­si rah­ti­kir­joil­le.

Tes­ti­au­toon oli la­dat­tu huo­mat­ta­va mää­rä li­sä­va­rus­tei­ta, ku­ten nah­ka­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä, au­to­maat­ti­nen kak­si­a­lu­eil­mas­toin­ti ja kse­no­na­jo­va­lot. Li­säk­si Style Pac­kiin si­säl­ty­vät le­di­huo­mi­o­va­lot, su­mu­va­lot ja ko­rin vä­ri­set pus­ku­rit/ul­ko­pei­lien ko­te­lot/oven­kah­vat sekä kyl­ki­lis­tat.

Li­sä­va­rus­tei­siin kuu­lui­vat myös 180 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä, py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na, kat­ve­a­vus­tin sekä au­to­maat­ti­ses­ti ko­ria vas­ten tait­tu­vat ul­ko­pei­lit. Säh­köi­sen sei­son­ta­jar­run käyt­tö­kyt­kin on in­teg­roi­tu­na kul­jet­ta­jan is­tui­men oi­ke­aan reu­naan.

Juha Pel­to­nen

Cit­roën ë-Jum­py Crew Cab 75 kWh XL

Säh­kö­moot­to­ri

100 kW (136 hv), 260 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 13,1 s, huip­pu­no­peus 130 km/h

Ku­lu­tus

26,8 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 75 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

330 km

La­taus

7,5 h (11 kW)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 5309, l. 1920, k. 1940 mm, ak­se­li­vä­li 3275 mm, maa­va­ra 150 mm, oma­mas­sa 2128 kg, kan­ta­vuus 927 kg, ve­to­mas­sa 1000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 4,0 m3

Hin­ta

53 244 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 53 818 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU