Keulan uudenlainen ilme on led-ajovaloineen aiempaa selvästi nuorekkaamman ja dynaamisemman näköinen. Latauspistoke sijaitsee keulaluukun takana.
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Kia e-Soulille luvataan parhaimmillaan jopa yli 400 kilometrin toimintamatka. Testasimme, miten autolla pärjää esimerkiksi pääkaupunkiseudun ja sen kehyskuntien välisessä liikenteessä.
Vaikka KIa e-Soulin suurin mahdollinen toimintamatka onkin yli 400 kilometriä, niin ihan parin viikkolatauskerran varaan ei e-Soulilla välttämättä kannata laskea, mikäli päivän ja viikon mittaan muodostuu vähänkin enemmän ylimääräistä ajoa.
Testasimme Kia e-Soulilla kotilataamista, jolla latausaika oli 12 tuntia (10 A:n varausvirta). Tällöin saavutettiin toimintamatkaksi 385 km (Eco-ajotila), 379 km (Normal-ajotila) tai 373 km (Sport-ajotila) – reippaamman ajotilan käyttö verottaa tietysti heti toimintamatkaa.
Myös takavalot saivat uudenlaisen, urheilullisen ulkonäön.
Kojelaudan pintamateriaalit ovat laadukkaat. Harman Kardonin audiojärjestelmä soi tömäkästi, ja sähköauton hiljainen ilmapiiri sopii sen kuvioon.
Tässä tapauksessa kotilatauksella saavutettiin akun varaustila 98-prosenttisesti. Sadan prosentin lataustaso edellyttää pitkää loppulatausaikaa, joten oman ajankäytön tehostamista ajatellen on juoheinta tähdätä 90 prosenttiin.
Eco-ajotilassa toimintamatka putosi -1 asteen pakkasella neljän ensimmäisen kilometrin aikana 378 kilometriin, 372 kilometriin normal-tilassa ja 366 kilometriin sportilla.
Toisena lataustilanne-esimerkkinä oli se, että toimintamatkaa oli jäljellä 230 km – silloin latausaika oli kymmenen ampeerin kotilatauksella latauslaitteen näytön mukaan sataan prosenttiin 17,5 tuntia. Kymmenen viimeisen prosentin lataaminen tapahtuu akuissa ylikuumenemisen estämiseksi hidastetusti.
Viilennyksellä varustetut nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset etuistuimet ovat mukavat istua.
Sähkö-Soulin takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimet ovat lämmitettävät.
7-tuumaisen Supervision- mittariston sähkösanomia on nopea tulkita.
Yhdessä esimerkkilatauksessa saatiin noin 15 tunnin latauksella varaustilaksi 96 % ja toimintamatkaksi 395 km. Parhaimmillaan kotilatauksella saatiin varaustilaksi 98 % ja peräti 414 km toimintamatkaa, mikä on jo mukavaa luettavaa. Sähkönkulutus oli keskimäärin 19,6 kWh/100 km.
Moottoritieajossa
Silloin, kun matkaa oli esimerkinomaisesti jäljellä 259 km, varausta oli 62 %, ja 10 A:n kotivirralla latausaikaa tarvittiin peräti 14 h 50 min, jotta saavutettaisiin täysi latausmäärä. Akustoa ladattiin aikataulusyistä tämän jälkeen vain noin kuusi tuntia, jolloin toimintamatkaa saatiin 318 kilometriä ja akun varaustilaksi 79 %. Ulkolämpötila oli tällöin +7 astetta.
Nopeaan sähköajoon liittynyt mielenkiintoinen havainto oli, että kun akun varaustila oli 65 %, niin jäljellä oleva ajomatka oli 253 km huolimatta siitä, että ajettiin 30 kilometriä moottoritieajoa nopeudella 120 km/h – suuret nopeudethan pusertavat yleensä nopeasti sähköautoista ”mehut”.
Takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi ja kontti kasvaa 1 339-litraiseksi.
Emme tällä kertaa testanneet pikalatausasemaa, koska latausasema ilmoitti vikakoodista. Kuitenkin arkielämässä pikalatausasemat ovat täyssähköautojen tehokkaan käytön kannalta suoranainen elinehto, ehtiihän ostoskeskuksen viiden tunnin latauskahvitauolla helposti kaataa kitaansa toistasataa kupillista…
Lämmityslaite rokottaa toimintamatkaa
Latausasemia pystyy etsimään lähialueilta tai kauempaakin, ja näyttöruudun asemaluettelo ilmaisee asemien välimatkan sijaintipaikkaan nähden. Jatkossa olisi kuitenkin kullan arvoista, että keskeisen tärkeät pikalatausasemat erottuisivat niiden seasta vaikkapa P-kuvakkeella (Pika) tai Q-kuvakkeella (Quick Charge).
Lämmityspuhalluksen kytkeminen kojelaudan painikkeesta vähentää ajomatkaa tyypillisesti noin 20–30 km. Asia kannattaa pitää korvan takana silloin, kun tarvitaan ajokilometrejä ”säästöön”, joskin viileällä säällä lämmityspuhalluksen käyttöä voi lasien huurtumisen takia olla hankala välttää. Kylmällä autolla liikkeelle lähtdettäessä lämmityslaite alkaa nopeasti puhaltaa kuumaa ilmaa tuulilasille.
Sähkömoottori välittää jo Eco-moodilla rutkasti tehoa kiihdytyksiin, kunhan vain muistaa välillä ”annostella” sähköä. Ihan polttomoottorityyliin ei sähköä kannata kuluttaa, koska lataamispisteiden kanssa saattaa aina ilmetä yllätyksiä.
Kitkarenkaiden kera esiintyy karkealla asvaltilla voimakasta rengasmelua. Ohjaustehostimen keskialuetuntuma jättää hieman toivomisen varaa maantieajossa.
Raskaasti varusteltu
Kia e-Soulin sähkösäätöisillä, nahkapäällysteisillä etuistuimilla viihtyy pidemmälläkin taipaleella. Takaistuimelle on vaivatonta kulkea riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja tila-automaiseen tapaan takana on kunnolla polvi- ja pääntilaa.
Mittariston olemus muuttuu värimaailmaltaan vain lievästi kolmen ajotilan kesken. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu äkkiä ja reittiopastus toimii selkeästi. Sähkö-Soulissa on myös heijastusnäyttö, joka on paitsi kirkas, myös selkolukuinen päivänvalossa. Langaton älypuhelimen lataus toimii todella suoraviivaisesti asettamalla puhelin vain latauslevylle.
Käytännöllinen Kia e-Soul on tervetullut lisäys mallistoon siksikin, että polttomoottori-Soulia ei tällä hetkellä tuoda Suomeen. ↔
Juha Peltonen, teksti ja kuvat
Kia e-Soul
Sähkömoottori
170 kW (204 hv)/3800–8000 r/min, 395 Nm/0–3600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 167 km/h
Toimintamatka
450 km
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4195, l. 1800, k. 1605 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1757 kg, kantavuus 498 kg, tavaratila 315–1339 l, akku 64 kWh
Latausajat
kotilataus 220 V 31 h (100 %); latausasema 7,2 kW 9 h 35 min (100 %); pikalataus 50 kW 1 h 15 min (80 %); pikalataus 100 kW 54 min (80 %)
Hinta
alk. 42 990 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.
Hyundai
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.
Hyundai
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.
Volvo Car Corporation
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.
Volvo Car Corporation
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.
Škoda Auto
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.
Škoda Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta
Auto Bild 4/2023 on kaupoissa
SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility
Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa
Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superautohengessä!
AC Cobra GT Roadster: Kyy kyykkyyn
Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa
Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto
Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona
Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turvajärjestelmiä ja uusi ilme sisätiloihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Koti Helsingin Olympiakylässä sisustettiin pastelliväreillä
Hanalta uusi mc-äänirasia
Yamahalta uudet bt-kuulokkeet
Jännittävää levyvertailua
Coplandilta uusi putki-integroitu
Pehmeä laskeutuminen uuteen pakettitaloon
Fasetin toimitusjohtaja Janne Ylönen on kauppiaana oppinut, ettei tavaraan saisi rakastua
Luxmanin uusi digisoitin
Referenssivirtaa aaltomuodon korjaajalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta
Auto Bild 4/2023 on kaupoissa
SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility
Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa
Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superautohengessä!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta
SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility
Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa
Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superautohengessä!
Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa
Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto
Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona
Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turvajärjestelmiä ja uusi ilme sisätiloihin
Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024
Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV
Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024
Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024
Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä
Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä
Volkswagen ID.3: Kokonaisvaltainen päivitys
Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen
Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona
LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -kategoriavoittajat – urheiluautokategorian voitti Audi RS 3
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN