Keulan uudenlainen ilme on led-ajovaloineen aiempaa selvästi nuorekkaamman ja dynaamisemman näköinen. Latauspistoke sijaitsee keulaluukun takana.
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Kia e-Soulille luvataan parhaimmillaan jopa yli 400 kilometrin toimintamatka. Testasimme, miten autolla pärjää esimerkiksi pääkaupunkiseudun ja sen kehyskuntien välisessä liikenteessä.
Vaikka KIa e-Soulin suurin mahdollinen toimintamatka onkin yli 400 kilometriä, niin ihan parin viikkolatauskerran varaan ei e-Soulilla välttämättä kannata laskea, mikäli päivän ja viikon mittaan muodostuu vähänkin enemmän ylimääräistä ajoa.
Testasimme Kia e-Soulilla kotilataamista, jolla latausaika oli 12 tuntia (10 A:n varausvirta). Tällöin saavutettiin toimintamatkaksi 385 km (Eco-ajotila), 379 km (Normal-ajotila) tai 373 km (Sport-ajotila) – reippaamman ajotilan käyttö verottaa tietysti heti toimintamatkaa.
Myös takavalot saivat uudenlaisen, urheilullisen ulkonäön.
Kojelaudan pintamateriaalit ovat laadukkaat. Harman Kardonin audiojärjestelmä soi tömäkästi, ja sähköauton hiljainen ilmapiiri sopii sen kuvioon.
Tässä tapauksessa kotilatauksella saavutettiin akun varaustila 98-prosenttisesti. Sadan prosentin lataustaso edellyttää pitkää loppulatausaikaa, joten oman ajankäytön tehostamista ajatellen on juoheinta tähdätä 90 prosenttiin.
Eco-ajotilassa toimintamatka putosi -1 asteen pakkasella neljän ensimmäisen kilometrin aikana 378 kilometriin, 372 kilometriin normal-tilassa ja 366 kilometriin sportilla.
Toisena lataustilanne-esimerkkinä oli se, että toimintamatkaa oli jäljellä 230 km – silloin latausaika oli kymmenen ampeerin kotilatauksella latauslaitteen näytön mukaan sataan prosenttiin 17,5 tuntia. Kymmenen viimeisen prosentin lataaminen tapahtuu akuissa ylikuumenemisen estämiseksi hidastetusti.
Viilennyksellä varustetut nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset etuistuimet ovat mukavat istua.
Sähkö-Soulin takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimet ovat lämmitettävät.
7-tuumaisen Supervision- mittariston sähkösanomia on nopea tulkita.
Yhdessä esimerkkilatauksessa saatiin noin 15 tunnin latauksella varaustilaksi 96 % ja toimintamatkaksi 395 km. Parhaimmillaan kotilatauksella saatiin varaustilaksi 98 % ja peräti 414 km toimintamatkaa, mikä on jo mukavaa luettavaa. Sähkönkulutus oli keskimäärin 19,6 kWh/100 km.
Moottoritieajossa
Silloin, kun matkaa oli esimerkinomaisesti jäljellä 259 km, varausta oli 62 %, ja 10 A:n kotivirralla latausaikaa tarvittiin peräti 14 h 50 min, jotta saavutettaisiin täysi latausmäärä. Akustoa ladattiin aikataulusyistä tämän jälkeen vain noin kuusi tuntia, jolloin toimintamatkaa saatiin 318 kilometriä ja akun varaustilaksi 79 %. Ulkolämpötila oli tällöin +7 astetta.
Nopeaan sähköajoon liittynyt mielenkiintoinen havainto oli, että kun akun varaustila oli 65 %, niin jäljellä oleva ajomatka oli 253 km huolimatta siitä, että ajettiin 30 kilometriä moottoritieajoa nopeudella 120 km/h – suuret nopeudethan pusertavat yleensä nopeasti sähköautoista ”mehut”.
Takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi ja kontti kasvaa 1 339-litraiseksi.
Emme tällä kertaa testanneet pikalatausasemaa, koska latausasema ilmoitti vikakoodista. Kuitenkin arkielämässä pikalatausasemat ovat täyssähköautojen tehokkaan käytön kannalta suoranainen elinehto, ehtiihän ostoskeskuksen viiden tunnin latauskahvitauolla helposti kaataa kitaansa toistasataa kupillista…
Lämmityslaite rokottaa toimintamatkaa
Latausasemia pystyy etsimään lähialueilta tai kauempaakin, ja näyttöruudun asemaluettelo ilmaisee asemien välimatkan sijaintipaikkaan nähden. Jatkossa olisi kuitenkin kullan arvoista, että keskeisen tärkeät pikalatausasemat erottuisivat niiden seasta vaikkapa P-kuvakkeella (Pika) tai Q-kuvakkeella (Quick Charge).
Lämmityspuhalluksen kytkeminen kojelaudan painikkeesta vähentää ajomatkaa tyypillisesti noin 20–30 km. Asia kannattaa pitää korvan takana silloin, kun tarvitaan ajokilometrejä ”säästöön”, joskin viileällä säällä lämmityspuhalluksen käyttöä voi lasien huurtumisen takia olla hankala välttää. Kylmällä autolla liikkeelle lähtdettäessä lämmityslaite alkaa nopeasti puhaltaa kuumaa ilmaa tuulilasille.
Sähkömoottori välittää jo Eco-moodilla rutkasti tehoa kiihdytyksiin, kunhan vain muistaa välillä ”annostella” sähköä. Ihan polttomoottorityyliin ei sähköä kannata kuluttaa, koska lataamispisteiden kanssa saattaa aina ilmetä yllätyksiä.
Kitkarenkaiden kera esiintyy karkealla asvaltilla voimakasta rengasmelua. Ohjaustehostimen keskialuetuntuma jättää hieman toivomisen varaa maantieajossa.
Raskaasti varusteltu
Kia e-Soulin sähkösäätöisillä, nahkapäällysteisillä etuistuimilla viihtyy pidemmälläkin taipaleella. Takaistuimelle on vaivatonta kulkea riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja tila-automaiseen tapaan takana on kunnolla polvi- ja pääntilaa.
Mittariston olemus muuttuu värimaailmaltaan vain lievästi kolmen ajotilan kesken. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu äkkiä ja reittiopastus toimii selkeästi. Sähkö-Soulissa on myös heijastusnäyttö, joka on paitsi kirkas, myös selkolukuinen päivänvalossa. Langaton älypuhelimen lataus toimii todella suoraviivaisesti asettamalla puhelin vain latauslevylle.
Käytännöllinen Kia e-Soul on tervetullut lisäys mallistoon siksikin, että polttomoottori-Soulia ei tällä hetkellä tuoda Suomeen. ↔
Juha Peltonen, teksti ja kuvat
Kia e-Soul
Sähkömoottori
170 kW (204 hv)/3800–8000 r/min, 395 Nm/0–3600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 167 km/h
Toimintamatka
450 km
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4195, l. 1800, k. 1605 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1757 kg, kantavuus 498 kg, tavaratila 315–1339 l, akku 64 kWh
Latausajat
kotilataus 220 V 31 h (100 %); latausasema 7,2 kW 9 h 35 min (100 %); pikalataus 50 kW 1 h 15 min (80 %); pikalataus 100 kW 54 min (80 %)
Hinta
alk. 42 990 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Perlistenin uusi A-sarja
139 desibeliä 20 hertsillä
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL