Viisipaikkaisella Kia Sorento -täyshybridillä saa vetää 150 kiloa painavampaa vaunua kuin vastaavalla pistokeladattavalla viisipaikkaisella. Jäähdyttimen säleikkö on maalattu korkeakiiltoisella mustalla.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Ison Kia Sorenton repertuaarissa riittää vaihtoehtoja. Yksi erityisen kiinnostavista on itselataava hybridi viisipaikkaisena muunnoksena, onhan sen hintaero vastaavaan nelivetoiseen lähtökohtaisesti viisi tonnia.
Täyshybridissä on sama 180-hevosvoimainen bensiiniturbo ja sähkömoottori kuin vastaavassa ladattavassa hybridissä, mutta hybridijärjestelmän kokonaisteho (230 hv) eroaa hieman ladattavasta (265 hv). Molempien järjestelmävääntö on identtinen 350 newtonmetriä.
Itselataavalla hybridillä ylletään maantieajossa vaivatta 6,6 l/100 km:n keskikulutukseen, mikä ei ole auton koko huomioiden korkea lukema.
Pelkällä sähköllä itselataava hybridi etenee ilahduttavan usein nopeudella 50–70 km/h sekä kaupunkiajossa että pikkuteillä.
Pehmeästi vaihtava 6-nopeuksinen automaattivaihteisto on varustettu momentinmuuntimella, ja kun halutaan käyttää manuaalitoimintoa, ohjauspyörästä löytyvät vaihtosiivekkeet.
Business-varusteversiossa on 19-tuumaiset vanteet. Vetokoukku ja metalliväri ovat lisähintaiset. Ovenkahvoissa on satiinikromaus ja pystyissä takavaloissa ilmenee Amerikan-henkeä.
Juha Peltonen
Etuvetoinen täyshybridi-Sorento kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa eli nopeammin kuin vastaava nelivetoinen täyshybridi (9,0 s).
Juha Peltonen
Kojelautanäkymä on mukavalla tavalla eri näköinen kuin konsernisisar Hyundai Santa Fessä. Ohjauspyörässä on vaihtosiivekkeet manuaalikäyttöä varten.
Juha Peltonen
Sorento-täyshybridin 6-nopeuksinen automaattilaatikko on varustettu momentinmuuntimella.
Juha Peltonen
Kuljettajan istuimessa on 8-suuntaiset sähkösäädöt ja tehokas sähköinen ristiseläntuen säätö.
Juha Peltonen
Takaistuimet on varustettu erillisin pituussäädöin sekä selkänojien kallistuskulman säädöin.
Juha Peltonen
Hybridijärjestelmän teho on 230 hevosvoimaa ja järjestelmävääntö 350 newtonmetriä.
Juha Peltonen
Maksimissaan tavaratilaa saadaan mukavat pari kuutiometriä.
Juha Peltonen
Etuvetoinen täyshybridi-Sorento kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa eli nopeammin kuin vastaava nelivetoinen täyshybridi (9,0 s).
Myös tehtaan lupaamat ohituskiihtyvyydet ovat etuvetoisella nimellisesti nelivetoista nopeampia.
Jousitus toimii hienosti myös epätasaisella pinnalla ja pitkä akseliväli rauhoittaa menoa maantiellä.
Ajoasennosta saa rennon, mutta sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma saisi olla maantieajossa vielä täsmällisempi. Mielestäni sport-ajotila ei vaikuta ohjaustuntumaan.
Mukavasti avaruutta
Digitaalisen 12-tuumaisen Supervision-mittariston ”analoginen” ulkoasu varmistaa ainakin tässä tapauksessa hyvän luettavuuden.
Kojelaudan ja etenkin keskikonsolin muotoilu on Kian tapaan ehkä urheiluhenkisempi verrattuna Hyundai Santa Fen lentokonemaiseen business-tyyliin, mutta nämä sisarbrändithän ovat perinteisesti pyrkineet erottumaan sen kautta.
Navigaattorin ohjelmointi sujuu tyylikkäältä 10,25-tuumaiselta kosketusnäytöltä hetkessä, ja reittiopastus on suhteellisen selkeää.
Kian (sekä Hyundain) tapaan kosketusnäytölle saadaan halutessa erilaisia luonnonääniä, joiden ideana on rauhoittaa mukavalla tavalla ajamisen ilmapiiriä.
Nahkaverhoillut, sähkösäätöiset etuistuimet ovat sopiva yhdistelmä tanakkuutta ja matkamukavuutta. Nahkaverhoilu on Business-varustelussa lisävaruste.
Suorastaan valtavat polvitilat takaistuimella saavat takamatkustajat tyytyväisiksi, ja erittäin avarista takaovista on helppo kulkea.
Koeajetun viisipaikkaisen version takaistuimien selkänojien kulman säätömahdollisuus lisää huomattavasti matkustusmukavuutta.
Jos matkassa on vain kaksi aikuista ja kaksi lasta, lisää tavaratilaa saadaan hyödyntämällä takaistuimen pituussäätöä.
Maksimissaan tavaratilaa saadaan mukavat pari kuutiometriä. Etuvetoisella Sorento-täyshybridillä saa vetää 1 650-kiloista vaunua, kun vastaavan pistokeladattavan etuvedon vetomassa on vain 1 500 kiloa.
Juha Peltonen
Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + sähkömoottori 44,2 kW (60 hv), 264 Nm; hybridijärjestelmä 169 kW (230 hv), 350 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,6 s, huippunopeus 193 km/h
Kulutus
6,4–6,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
149 g/km
Ajoakku
litiumioni 14,9 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4810, l. 1900, k. 1700 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 174 mm, omamassa 1741–1892 kg, kantavuus 590–475 kg, vetomassa 1650/750 kg, tavaratila 695–902/2085 l, tankki 67 l
Hinta
53 903 euroa, koeajoauto 59 810 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADin uusi lattiakaiutin
Budjettilevysoitin Espanjasta
HEDD Audion uusi kartio
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Marshall Bromley 750
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI