Viisipaikkaisella Kia Sorento -täyshybridillä saa vetää 150 kiloa painavampaa vaunua kuin vastaavalla pistokeladattavalla viisipaikkaisella. Jäähdyttimen säleikkö on maalattu korkeakiiltoisella mustalla.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Ison Kia Sorenton repertuaarissa riittää vaihtoehtoja. Yksi erityisen kiinnostavista on itselataava hybridi viisipaikkaisena muunnoksena, onhan sen hintaero vastaavaan nelivetoiseen lähtökohtaisesti viisi tonnia.
Täyshybridissä on sama 180-hevosvoimainen bensiiniturbo ja sähkömoottori kuin vastaavassa ladattavassa hybridissä, mutta hybridijärjestelmän kokonaisteho (230 hv) eroaa hieman ladattavasta (265 hv). Molempien järjestelmävääntö on identtinen 350 newtonmetriä.
Itselataavalla hybridillä ylletään maantieajossa vaivatta 6,6 l/100 km:n keskikulutukseen, mikä ei ole auton koko huomioiden korkea lukema.
Pelkällä sähköllä itselataava hybridi etenee ilahduttavan usein nopeudella 50–70 km/h sekä kaupunkiajossa että pikkuteillä.
Pehmeästi vaihtava 6-nopeuksinen automaattivaihteisto on varustettu momentinmuuntimella, ja kun halutaan käyttää manuaalitoimintoa, ohjauspyörästä löytyvät vaihtosiivekkeet.
Business-varusteversiossa on 19-tuumaiset vanteet. Vetokoukku ja metalliväri ovat lisähintaiset. Ovenkahvoissa on satiinikromaus ja pystyissä takavaloissa ilmenee Amerikan-henkeä.
Juha Peltonen
Etuvetoinen täyshybridi-Sorento kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa eli nopeammin kuin vastaava nelivetoinen täyshybridi (9,0 s).
Juha Peltonen
Kojelautanäkymä on mukavalla tavalla eri näköinen kuin konsernisisar Hyundai Santa Fessä. Ohjauspyörässä on vaihtosiivekkeet manuaalikäyttöä varten.
Juha Peltonen
Sorento-täyshybridin 6-nopeuksinen automaattilaatikko on varustettu momentinmuuntimella.
Juha Peltonen
Kuljettajan istuimessa on 8-suuntaiset sähkösäädöt ja tehokas sähköinen ristiseläntuen säätö.
Juha Peltonen
Takaistuimet on varustettu erillisin pituussäädöin sekä selkänojien kallistuskulman säädöin.
Juha Peltonen
Hybridijärjestelmän teho on 230 hevosvoimaa ja järjestelmävääntö 350 newtonmetriä.
Juha Peltonen
Maksimissaan tavaratilaa saadaan mukavat pari kuutiometriä.
Juha Peltonen
Etuvetoinen täyshybridi-Sorento kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa eli nopeammin kuin vastaava nelivetoinen täyshybridi (9,0 s).
Myös tehtaan lupaamat ohituskiihtyvyydet ovat etuvetoisella nimellisesti nelivetoista nopeampia.
Jousitus toimii hienosti myös epätasaisella pinnalla ja pitkä akseliväli rauhoittaa menoa maantiellä.
Ajoasennosta saa rennon, mutta sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma saisi olla maantieajossa vielä täsmällisempi. Mielestäni sport-ajotila ei vaikuta ohjaustuntumaan.
Mukavasti avaruutta
Digitaalisen 12-tuumaisen Supervision-mittariston ”analoginen” ulkoasu varmistaa ainakin tässä tapauksessa hyvän luettavuuden.
Kojelaudan ja etenkin keskikonsolin muotoilu on Kian tapaan ehkä urheiluhenkisempi verrattuna Hyundai Santa Fen lentokonemaiseen business-tyyliin, mutta nämä sisarbrändithän ovat perinteisesti pyrkineet erottumaan sen kautta.
Navigaattorin ohjelmointi sujuu tyylikkäältä 10,25-tuumaiselta kosketusnäytöltä hetkessä, ja reittiopastus on suhteellisen selkeää.
Kian (sekä Hyundain) tapaan kosketusnäytölle saadaan halutessa erilaisia luonnonääniä, joiden ideana on rauhoittaa mukavalla tavalla ajamisen ilmapiiriä.
Nahkaverhoillut, sähkösäätöiset etuistuimet ovat sopiva yhdistelmä tanakkuutta ja matkamukavuutta. Nahkaverhoilu on Business-varustelussa lisävaruste.
Suorastaan valtavat polvitilat takaistuimella saavat takamatkustajat tyytyväisiksi, ja erittäin avarista takaovista on helppo kulkea.
Koeajetun viisipaikkaisen version takaistuimien selkänojien kulman säätömahdollisuus lisää huomattavasti matkustusmukavuutta.
Jos matkassa on vain kaksi aikuista ja kaksi lasta, lisää tavaratilaa saadaan hyödyntämällä takaistuimen pituussäätöä.
Maksimissaan tavaratilaa saadaan mukavat pari kuutiometriä. Etuvetoisella Sorento-täyshybridillä saa vetää 1 650-kiloista vaunua, kun vastaavan pistokeladattavan etuvedon vetomassa on vain 1 500 kiloa.
Juha Peltonen
Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + sähkömoottori 44,2 kW (60 hv), 264 Nm; hybridijärjestelmä 169 kW (230 hv), 350 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,6 s, huippunopeus 193 km/h
Kulutus
6,4–6,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
149 g/km
Ajoakku
litiumioni 14,9 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4810, l. 1900, k. 1700 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 174 mm, omamassa 1741–1892 kg, kantavuus 590–475 kg, vetomassa 1650/750 kg, tavaratila 695–902/2085 l, tankki 67 l
Hinta
53 903 euroa, koeajoauto 59 810 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Putkilaitteita vuonomieheltä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Poika-Trafomatic
Viritetty kuuntelunautinnolle
Phono-aste stepup-muuntajalla
Brinkmannin suoraveto juhlii
Täysin analoginen
Virtasuotimia Virosta
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI