Keulan ilme on vakuuttava, ja jyhkeä juhlafarmari on epäilemättä 6-sarjan tähän asti jännittävin toteutus.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Mazda 6 täyttää jo komeat 20 vuotta (2023). Juhlavuodesta kertoo koeajoauton mallinimessä oleva lisäosa 20th Anniversary.
Ensimmäisen sukupolven Mazda 6 – joka tuli Japanin markkinoille nimellä Atenza – esiteltiin 2002 Suomessakin hyvin tutun 626:n seuraajaksi. Toisen sukupolven Kuutosen vuoro koitti 2008, ja kolmas esiteltiin 2012. Nyt on vuorossa neljäs sukupolvi.
Uusin Mazda 6 on mainio esimerkki onnistuneesta, vanhan koulukunnan parhaita hyveitä vaalivasta farmarista: siinä murisee polttoaineen suihkutuksella varustettu suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkitettynä momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.
Farkun takaluukku on mekaaninen. Juhlafarmariyksilölle on ominaista Artesan Red -metalliväri.
Juha Peltonen
Juhlafarmari näyttää jyhkeän tyylikkäältä.
Juha Peltonen
Analogiset näytöt miellyttävät, mutta esimerkiksi jäätelötahra kojelaudan alcantaraverhoilussa saattaa olla työläs puhdistaa.
Juha Peltonen
Hienot pyöreät analogiset päänäytöt miellyttävät.
Juha Peltonen
Lisäksi nautitaan analogisista päänäytöistä. Juhlamalli sopii perhefarmariksi edellä mainittuja perinteitä arvostavalle.
Saavutettu keskikulutus 7,0 l/100 km ei ole alhainen, mutta toisaalta sitä ei voida pitää 2,5-litraiselle moottorille korkeana. Sitä paitsi suorituskyvyltään mukavan ruudikas Mazdan oma nelisylinterinen on tehty pitkäikäisyyttä ajatellen.
Alustatuntuma on jämäkkä, mutta jäin silti kaipaamaan enemmän. Vaikka molemmat ajotilat (Comfort/Sport) on säädetty eurooppalaisille teille, jousitustuntuma voisi olla epätasaisilla pinnoilla auton luonteeseen nähden matkamukavampi.
Ohjauksen keskialuetuntuma jättää täsmällisen ominaiskuvan. Ruuhka-ajoavustin toimii hyvin.
Värikoodatut sisätilat
Juhlafarmarin sisätiloissa katse kiinnittyy hienoon, värikoodattuun nappanahkaverhoiluun.
Persikanvärinen nahka tuo valoisuutta – enää eivät kaikki Euroopassa myytävät mallit ole verhoiluiltaan harmaita tai mustia, kuten vielä joskus takavuosina. Kojelaudan alcantara-päällyste vaikuttaa likaantumisaralta.
Nappanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Niissä on 20th-kohokuviointi.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kohtuulliset, joskaan ei hulppeat tilat myös pitkäjalkaiselle. Pääntilaa riittää lasikatosta huolimatta.
Juha Peltonen
Pienehkö, vanhakantainen kosketusnäyttö ajaa asiansa. Sitä voi operoida myös kiertosäätimestä.
Juha Peltonen
Suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkittyy momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.
Juha Peltonen
Tavaratilan pohjaa peittää muovinen suojakaukalo. Suurimmasta 1 664 litran tavaratilasta saadaan tasapintainen.
Juha Peltonen
2,5-litrainen suorasuihkutusmoottori on varsin pirteä. Sylinterien huomaamaton lepuutustoiminto seuraa vakiona.
Juha Peltonen
Kookkaat, analogiset päänäytöt edustavat luettavuudeltaan nykyautojen aivan parasta laitaa, ja niissä havaitsee paljon Mazda MX-5 -avoauton otetta. Kosketusnäyttö on ulkoasultaan vanhakantainen, mutta se täyttää tehtävänsä ihan kohtuullisesti.
Kuljettajan istuin tarjoaa onnistuneen yhdistelmän ajomukavuutta ja kohtuullista sivuttaistukea.
Istuimien viilennys on tehokas ja ristiseläntuen sähköinen säätö toimii hyvin. Takaovista on varsin helppo kulkea, ja takana on kohtuullisesti polvitilaa. Lasikattoluukusta huolimatta farmarissa on riittävästi pääntilaa.
Mekaaninen takaluukku on kevyt. Tavaratilaa suojataan kulutusta kestävällä muovisella pohjamatolla. Takaselkänojat alas kääntäen saadaan aikaan tasainen lastauspinta.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR
Moottori
R4, 2488 cm3, 143 kW (194 hv)/6000 r/min, 258 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 223 km/h
Kulutus
7,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
172 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4805, l. 1840, k. 1475 mm, akseliväli 2750 mm, maavara 165 mm, omamassa 1476 kg, kantavuus 562 kg, vetomassa 1500/680 kg, tavaratila 522–1664 l, tankki 62 l
Hinta
51 610 euroa, koeajoauto 51 610 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Seitsemäs kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL