Keulan ilme on vakuuttava, ja jyhkeä juhlafarmari on epäilemättä 6-sarjan tähän asti jännittävin toteutus.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Mazda 6 täyttää jo komeat 20 vuotta (2023). Juhlavuodesta kertoo koeajoauton mallinimessä oleva lisäosa 20th Anniversary.
Ensimmäisen sukupolven Mazda 6 – joka tuli Japanin markkinoille nimellä Atenza – esiteltiin 2002 Suomessakin hyvin tutun 626:n seuraajaksi. Toisen sukupolven Kuutosen vuoro koitti 2008, ja kolmas esiteltiin 2012. Nyt on vuorossa neljäs sukupolvi.
Uusin Mazda 6 on mainio esimerkki onnistuneesta, vanhan koulukunnan parhaita hyveitä vaalivasta farmarista: siinä murisee polttoaineen suihkutuksella varustettu suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkitettynä momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.
Farkun takaluukku on mekaaninen. Juhlafarmariyksilölle on ominaista Artesan Red -metalliväri.
Juha Peltonen
Juhlafarmari näyttää jyhkeän tyylikkäältä.
Juha Peltonen
Analogiset näytöt miellyttävät, mutta esimerkiksi jäätelötahra kojelaudan alcantaraverhoilussa saattaa olla työläs puhdistaa.
Juha Peltonen
Hienot pyöreät analogiset päänäytöt miellyttävät.
Juha Peltonen
Lisäksi nautitaan analogisista päänäytöistä. Juhlamalli sopii perhefarmariksi edellä mainittuja perinteitä arvostavalle.
Saavutettu keskikulutus 7,0 l/100 km ei ole alhainen, mutta toisaalta sitä ei voida pitää 2,5-litraiselle moottorille korkeana. Sitä paitsi suorituskyvyltään mukavan ruudikas Mazdan oma nelisylinterinen on tehty pitkäikäisyyttä ajatellen.
Alustatuntuma on jämäkkä, mutta jäin silti kaipaamaan enemmän. Vaikka molemmat ajotilat (Comfort/Sport) on säädetty eurooppalaisille teille, jousitustuntuma voisi olla epätasaisilla pinnoilla auton luonteeseen nähden matkamukavampi.
Ohjauksen keskialuetuntuma jättää täsmällisen ominaiskuvan. Ruuhka-ajoavustin toimii hyvin.
Värikoodatut sisätilat
Juhlafarmarin sisätiloissa katse kiinnittyy hienoon, värikoodattuun nappanahkaverhoiluun.
Persikanvärinen nahka tuo valoisuutta – enää eivät kaikki Euroopassa myytävät mallit ole verhoiluiltaan harmaita tai mustia, kuten vielä joskus takavuosina. Kojelaudan alcantara-päällyste vaikuttaa likaantumisaralta.
Nappanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Niissä on 20th-kohokuviointi.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kohtuulliset, joskaan ei hulppeat tilat myös pitkäjalkaiselle. Pääntilaa riittää lasikatosta huolimatta.
Juha Peltonen
Pienehkö, vanhakantainen kosketusnäyttö ajaa asiansa. Sitä voi operoida myös kiertosäätimestä.
Juha Peltonen
Suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkittyy momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.
Juha Peltonen
Tavaratilan pohjaa peittää muovinen suojakaukalo. Suurimmasta 1 664 litran tavaratilasta saadaan tasapintainen.
Juha Peltonen
2,5-litrainen suorasuihkutusmoottori on varsin pirteä. Sylinterien huomaamaton lepuutustoiminto seuraa vakiona.
Juha Peltonen
Kookkaat, analogiset päänäytöt edustavat luettavuudeltaan nykyautojen aivan parasta laitaa, ja niissä havaitsee paljon Mazda MX-5 -avoauton otetta. Kosketusnäyttö on ulkoasultaan vanhakantainen, mutta se täyttää tehtävänsä ihan kohtuullisesti.
Kuljettajan istuin tarjoaa onnistuneen yhdistelmän ajomukavuutta ja kohtuullista sivuttaistukea.
Istuimien viilennys on tehokas ja ristiseläntuen sähköinen säätö toimii hyvin. Takaovista on varsin helppo kulkea, ja takana on kohtuullisesti polvitilaa. Lasikattoluukusta huolimatta farmarissa on riittävästi pääntilaa.
Mekaaninen takaluukku on kevyt. Tavaratilaa suojataan kulutusta kestävällä muovisella pohjamatolla. Takaselkänojat alas kääntäen saadaan aikaan tasainen lastauspinta.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR
Moottori
R4, 2488 cm3, 143 kW (194 hv)/6000 r/min, 258 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 223 km/h
Kulutus
7,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
172 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4805, l. 1840, k. 1475 mm, akseliväli 2750 mm, maavara 165 mm, omamassa 1476 kg, kantavuus 562 kg, vetomassa 1500/680 kg, tavaratila 522–1664 l, tankki 62 l
Hinta
51 610 euroa, koeajoauto 51 610 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Analogisesti soiva huonekalu
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Vain 1200
Kristalliunelmia
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ