Keulan ilme on vakuuttava, ja jyhkeä juhlafarmari on epäilemättä 6-sarjan tähän asti jännittävin toteutus.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Mazda 6 täyttää jo komeat 20 vuotta (2023). Juhlavuodesta kertoo koeajoauton mallinimessä oleva lisäosa 20th Anniversary.
Ensimmäisen sukupolven Mazda 6 – joka tuli Japanin markkinoille nimellä Atenza – esiteltiin 2002 Suomessakin hyvin tutun 626:n seuraajaksi. Toisen sukupolven Kuutosen vuoro koitti 2008, ja kolmas esiteltiin 2012. Nyt on vuorossa neljäs sukupolvi.
Uusin Mazda 6 on mainio esimerkki onnistuneesta, vanhan koulukunnan parhaita hyveitä vaalivasta farmarista: siinä murisee polttoaineen suihkutuksella varustettu suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkitettynä momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.
Farkun takaluukku on mekaaninen. Juhlafarmariyksilölle on ominaista Artesan Red -metalliväri.
Juha Peltonen
Juhlafarmari näyttää jyhkeän tyylikkäältä.
Juha Peltonen
Analogiset näytöt miellyttävät, mutta esimerkiksi jäätelötahra kojelaudan alcantaraverhoilussa saattaa olla työläs puhdistaa.
Juha Peltonen
Hienot pyöreät analogiset päänäytöt miellyttävät.
Juha Peltonen
Lisäksi nautitaan analogisista päänäytöistä. Juhlamalli sopii perhefarmariksi edellä mainittuja perinteitä arvostavalle.
Saavutettu keskikulutus 7,0 l/100 km ei ole alhainen, mutta toisaalta sitä ei voida pitää 2,5-litraiselle moottorille korkeana. Sitä paitsi suorituskyvyltään mukavan ruudikas Mazdan oma nelisylinterinen on tehty pitkäikäisyyttä ajatellen.
Alustatuntuma on jämäkkä, mutta jäin silti kaipaamaan enemmän. Vaikka molemmat ajotilat (Comfort/Sport) on säädetty eurooppalaisille teille, jousitustuntuma voisi olla epätasaisilla pinnoilla auton luonteeseen nähden matkamukavampi.
Ohjauksen keskialuetuntuma jättää täsmällisen ominaiskuvan. Ruuhka-ajoavustin toimii hyvin.
Värikoodatut sisätilat
Juhlafarmarin sisätiloissa katse kiinnittyy hienoon, värikoodattuun nappanahkaverhoiluun.
Persikanvärinen nahka tuo valoisuutta – enää eivät kaikki Euroopassa myytävät mallit ole verhoiluiltaan harmaita tai mustia, kuten vielä joskus takavuosina. Kojelaudan alcantara-päällyste vaikuttaa likaantumisaralta.
Nappanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Niissä on 20th-kohokuviointi.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kohtuulliset, joskaan ei hulppeat tilat myös pitkäjalkaiselle. Pääntilaa riittää lasikatosta huolimatta.
Juha Peltonen
Pienehkö, vanhakantainen kosketusnäyttö ajaa asiansa. Sitä voi operoida myös kiertosäätimestä.
Juha Peltonen
Suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkittyy momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.
Juha Peltonen
Tavaratilan pohjaa peittää muovinen suojakaukalo. Suurimmasta 1 664 litran tavaratilasta saadaan tasapintainen.
Juha Peltonen
2,5-litrainen suorasuihkutusmoottori on varsin pirteä. Sylinterien huomaamaton lepuutustoiminto seuraa vakiona.
Juha Peltonen
Kookkaat, analogiset päänäytöt edustavat luettavuudeltaan nykyautojen aivan parasta laitaa, ja niissä havaitsee paljon Mazda MX-5 -avoauton otetta. Kosketusnäyttö on ulkoasultaan vanhakantainen, mutta se täyttää tehtävänsä ihan kohtuullisesti.
Kuljettajan istuin tarjoaa onnistuneen yhdistelmän ajomukavuutta ja kohtuullista sivuttaistukea.
Istuimien viilennys on tehokas ja ristiseläntuen sähköinen säätö toimii hyvin. Takaovista on varsin helppo kulkea, ja takana on kohtuullisesti polvitilaa. Lasikattoluukusta huolimatta farmarissa on riittävästi pääntilaa.
Mekaaninen takaluukku on kevyt. Tavaratilaa suojataan kulutusta kestävällä muovisella pohjamatolla. Takaselkänojat alas kääntäen saadaan aikaan tasainen lastauspinta.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR
Moottori
R4, 2488 cm3, 143 kW (194 hv)/6000 r/min, 258 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 223 km/h
Kulutus
7,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
172 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4805, l. 1840, k. 1475 mm, akseliväli 2750 mm, maavara 165 mm, omamassa 1476 kg, kantavuus 562 kg, vetomassa 1500/680 kg, tavaratila 522–1664 l, tankki 62 l
Hinta
51 610 euroa, koeajoauto 51 610 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
EgglestonWorks Andra uudistuu
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL