Keulan ilme on vakuuttava, ja jyhkeä juhlafarmari on epäilemättä 6-sarjan tähän asti jännittävin toteutus.

Keulan ilme on vakuuttava, ja jyhkeä juhlafarmari on epäilemättä 6-sarjan tähän asti jännittävin toteutus.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkki­paa­lu­pai­kalla

Mazda 6 täyttää jo komeat 20 vuotta (2023). Juhlavuodesta kertoo koeajoauton mallinimessä oleva lisäosa 20th Anniversary.

Auto Bild.Koeajot

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Maz­da 6 – joka tuli Ja­pa­nin mark­ki­noil­le ni­mel­lä Aten­za – esi­tel­tiin 2002 Suo­mes­sa­kin hy­vin tu­tun 626:n seu­raa­jak­si. Toi­sen su­ku­pol­ven Kuu­to­sen vuo­ro koit­ti 2008, ja kol­mas esi­tel­tiin 2012. Nyt on vuo­ros­sa nel­jäs su­ku­pol­vi.

Uu­sin Maz­da 6 on mai­nio esi­merk­ki on­nis­tu­nees­ta, van­han kou­lu­kun­nan par­hai­ta hy­vei­tä vaa­li­vas­ta far­ma­ris­ta: sii­nä mu­ri­see polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la va­rus­tet­tu suh­teel­li­sen suu­ri­ti­la­vuuk­si­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri lin­ki­tet­ty­nä mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­tet­tuun 8-no­peuk­si­seen au­to­maat­ti­vaih­teis­toon – yh­dis­tel­mäl­lä saa­vu­te­taan noin 900 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka.

Farkun takaluukku on mekaaninen. Juhlafarmariyksilölle on ominaista Artesan Red -metalliväri.

Farkun takaluukku on mekaaninen. Juhlafarmariyksilölle on ominaista Artesan Red -metalliväri.

Juha Peltonen

Juhlafarmari näyttää jyhkeän tyylikkäältä.

Juhlafarmari näyttää jyhkeän tyylikkäältä.

Juha Peltonen

Analogiset näytöt miellyttävät, mutta esimerkiksi jäätelötahra kojelaudan alcantaraverhoilussa saattaa olla työläs puhdistaa.

Analogiset näytöt miellyttävät, mutta esimerkiksi jäätelötahra kojelaudan alcantaraverhoilussa saattaa olla työläs puhdistaa.

Juha Peltonen

Hienot pyöreät analogiset päänäytöt miellyttävät.

Hienot pyöreät analogiset päänäytöt miellyttävät.

Juha Peltonen

Li­säk­si nau­ti­taan ana­lo­gi­sis­ta pää­näy­töis­tä. Juh­la­mal­li so­pii per­he­far­ma­rik­si edel­lä mai­nit­tu­ja pe­rin­tei­tä ar­vos­ta­val­le.

Saa­vu­tet­tu kes­ki­ku­lu­tus 7,0 l/100 km ei ole al­hai­nen, mut­ta toi­saal­ta sitä ei voi­da pi­tää 2,5-lit­rai­sel­le moot­to­ril­le kor­ke­a­na. Sitä pait­si suo­ri­tus­ky­vyl­tään mu­ka­van ruu­di­kas Maz­dan oma ne­li­sy­lin­te­ri­nen on teh­ty pit­käi­käi­syyt­tä aja­tel­len.

Alus­ta­tun­tu­ma on jä­mäk­kä, mut­ta jäin sil­ti kai­paa­maan enem­män. Vaik­ka mo­lem­mat ajo­ti­lat (Com­fort/Sport) on sää­det­ty eu­roop­pa­lai­sil­le teil­le, jou­si­tus­tun­tu­ma voi­si ol­la epä­ta­sai­sil­la pin­noil­la au­ton luon­tee­seen näh­den mat­ka­mu­ka­vam­pi.

Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jät­tää täs­mäl­li­sen omi­nais­ku­van. Ruuh­ka-ajo­a­vus­tin toi­mii hy­vin.

Vä­ri­koo­da­tut si­sä­ti­lat

Juh­la­far­ma­rin si­sä­ti­lois­sa kat­se kiin­nit­tyy hie­noon, vä­ri­koo­dat­tuun nap­pa­nah­ka­ver­hoi­luun.

Per­si­kan­vä­ri­nen nah­ka tuo va­loi­suut­ta – enää ei­vät kaik­ki Eu­roo­pas­sa myy­tä­vät mal­lit ole ver­hoi­luil­taan har­mai­ta tai mus­tia, ku­ten vie­lä jos­kus ta­ka­vuo­si­na. Ko­je­lau­dan al­can­ta­ra-pääl­lys­te vai­kut­taa li­kaan­tu­mi­sa­ral­ta.

Nappanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Niissä on 20th-kohokuviointi.

Nappanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Niissä on 20th-kohokuviointi.

Juha Peltonen

Takaistuimella on kohtuulliset, joskaan ei hulppeat tilat myös pitkäjalkaiselle. Pääntilaa riittää lasikatosta huolimatta.

Takaistuimella on kohtuulliset, joskaan ei hulppeat tilat myös pitkäjalkaiselle. Pääntilaa riittää lasikatosta huolimatta.

Juha Peltonen

Pienehkö, vanhakantainen kosketusnäyttö ajaa asiansa. Sitä voi operoida myös kiertosäätimestä.

Pienehkö, vanhakantainen kosketusnäyttö ajaa asiansa. Sitä voi operoida myös kiertosäätimestä.

Juha Peltonen

Suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkittyy momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.

Suhteellisen suuritilavuuksinen nelisylinterinen bensiinimoottori linkittyy momentinmuuntimella toteutettuun 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon – yhdistelmällä saavutetaan noin 900 kilometrin toimintamatka.

Juha Peltonen

Tavaratilan pohjaa peittää muovinen suojakaukalo. Suurimmasta 1 664 litran tavaratilasta saadaan tasapintainen.

Tavaratilan pohjaa peittää muovinen suojakaukalo. Suurimmasta 1 664 litran tavaratilasta saadaan tasapintainen.

Juha Peltonen

2,5-litrainen suorasuihkutusmoottori on varsin pirteä. Sylinterien huomaamaton lepuutustoiminto seuraa vakiona.

2,5-litrainen suorasuihkutusmoottori on varsin pirteä. Sylinterien huomaamaton lepuutustoiminto seuraa vakiona.

Juha Peltonen

Kook­kaat, ana­lo­gi­set pää­näy­töt edus­ta­vat lu­et­ta­vuu­del­taan ny­ky­au­to­jen ai­van pa­ras­ta lai­taa, ja niis­sä ha­vait­see pal­jon Maz­da MX-5 -avo­au­ton otet­ta. Kos­ke­tus­näyt­tö on ul­ko­a­sul­taan van­ha­kan­tai­nen, mut­ta se täyt­tää teh­tä­vän­sä ihan koh­tuul­li­ses­ti.

Kul­jet­ta­jan is­tuin tar­jo­aa on­nis­tu­neen yh­dis­tel­män ajo­mu­ka­vuut­ta ja koh­tuul­lis­ta si­vut­tais­tu­kea.

Is­tui­mien vii­len­nys on te­ho­kas ja ris­ti­se­län­tu­en säh­köi­nen sää­tö toi­mii hy­vin. Ta­ka­o­vis­ta on var­sin help­po kul­kea, ja ta­ka­na on koh­tuul­li­ses­ti pol­vi­ti­laa. La­si­kat­to­luu­kus­ta huo­li­mat­ta far­ma­ris­sa on riit­tä­väs­ti pään­ti­laa.

Me­kaa­ni­nen ta­ka­luuk­ku on ke­vyt. Ta­va­ra­ti­laa suo­ja­taan ku­lu­tus­ta kes­tä­väl­lä muo­vi­sel­la poh­ja­ma­tol­la. Ta­ka­sel­kä­no­jat alas kään­tä­en saa­daan ai­kaan ta­sai­nen las­taus­pin­ta.

Juha Pel­to­nen

Maz­da 6 Sport Wa­gon 2.5 Sky­ac­tiv-G 20th An­ni­ver­sa­ry AT SR

Moot­to­ri

R4, 2488 cm3, 143 kW (194 hv)/6000 r/min, 258 Nm/4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,1 s, huip­pu­no­peus 223 km/h

Ku­lu­tus

7,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

172 g/km

Voi­man­siir­to

A6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4805, l. 1840, k. 1475 mm, ak­se­li­vä­li 2750 mm, maa­va­ra 165 mm, oma­mas­sa 1476 kg, kan­ta­vuus 562 kg, ve­to­mas­sa 1500/680 kg, ta­va­ra­ti­la 522–1664 l, tank­ki 62 l

Hin­ta

51 610 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 51 610 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU