Koeajossa Mazda CX-5: Hienostunutta tyyliä

Koeajossa oli yksi Mazdan CX-5-malliston myynti­suo­si­keista. 2,5-litrainen bensiinimoottori ei tarkoita suurta keskikulutusta.

Auto Bild.Koeajot

Ras­kaas­ti va­rus­tel­tu 2.5 (195) Sky­ac­tiv-G 6AT AWD Lu­xu­ry kuu­luu täl­lä het­kel­lä Suo­men suo­si­tuim­piin CX-5-mal­lei­hin.

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la va­rus­te­tul­la Maz­dan 2,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri. Ne­li­sy­lin­te­ri­nen ja 194-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri edus­taa sar­jan­sa jä­rein­tä lai­taa.

Ko­neen mak­si­mi­vään­tö on mal­til­li­nen 258 Nm, jo­ten se on par­haim­mil­laan ta­sai­ses­sa maan­tie­a­jos­sa, ei niin­kään voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä pai­kal­taan – ei, vaik­ka teh­das lu­paa sen kiih­ty­vän sa­ta­sen no­peu­teen rei­lus­sa yh­dek­säs­sä se­kun­nis­sa.

Luxuryn alusta on säädetty eurooppalaiseen makuun hienostuneeksi, ja tässä versiossa voidaan syystä puhua ehkä malliston parhaasta toteutuksesta milloinkaan

Luxuryn alusta on säädetty eurooppalaiseen makuun hienostuneeksi, ja tässä versiossa voidaan syystä puhua ehkä malliston parhaasta toteutuksesta milloinkaan

Eri­tyi­sen mie­len­kiin­tois­ta on 2,5 lit­ran is­ku­ti­la­vuu­teen näh­den koh­tuul­li­nen 7,6 lit­ran kes­ki­ku­lu­tus (ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan). Maz­dal­la on tai­to val­mis­taa is­ku­ti­la­vuu­del­taan pe­rin­tei­siä, mut­ta sil­ti mal­til­li­ses­ti ku­lut­ta­via moot­to­rei­ta.

Tä­män moot­to­rin koh­dal­la koh­tuul­li­seen ku­lu­tuk­seen pää­se­mi­ses­sä on osan­sa myös sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­mäl­lä. Polt­to­ai­ne­ta­lout­ta edis­te­tään myös moot­to­rin pa­lo­ta­pah­tu­man te­hos­ta­mi­sel­la ja si­säi­sen kit­ko­jen vä­hen­tä­mäl­lä.

Rau­hal­li­ses­sa ajos­sa peh­me­äs­ti vaih­ta­va 6-no­peuk­si­nen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti­vaih­teis­to on Maz­dan omaa val­mis­tet­ta. Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­lit­si­men si­jain­ti­kor­keut­ta ko­ro­tet­tiin 60 mil­liä sil­lä aja­tuk­sel­la, et­tä se saa­tiin lä­hem­mäs oh­jaus­pyö­rää. Rat­kai­su tun­tuu on­nis­tu­neel­ta.

Ta­so­kas jou­si­tus

Lu­xu­ryn alus­ta on sää­det­ty eu­roop­pa­lai­seen ma­kuun hie­nos­tu­neek­si, ja täs­sä ver­si­os­sa voi­daan syys­tä pu­hua eh­kä mal­lis­ton par­haas­ta to­teu­tuk­ses­ta mil­loin­kaan. Jou­si­tus­tun­tu­ma on ta­nak­ka, ja is­kun­vai­men­nus vai­kut­taa mui­hin CX-5-sar­ja­lai­siin ver­rat­tu­na en­tis­tä tar­kem­min sää­de­tyl­tä.

Kojelaudan laadukkaat pintamateriaalit luovat erityisen viimeistellyn silauksen, ja ovipaneeleissa panostetaan tikattuun nahkaan.

Kojelaudan laadukkaat pintamateriaalit luovat erityisen viimeistellyn silauksen, ja ovipaneeleissa panostetaan tikattuun nahkaan.

To­teu­tus on to­del­la on­nis­tu­nut, sil­lä mat­ka­mu­ka­vuus on maan­tie­a­jos­sa kor­ke­a­luok­kais­ta, ei­kä nu­pu­ki­vi­ka­duil­la esiin­ny ny­py­tys­tä. Lu­xu­ry ei myös­kään kal­lis­te­le mut­kis­sa, vaan on ko­to­naan myös mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on tark­ka.

LED-tyyp­pi­set mu­kau­tu­vat lähi- ja kau­ko­va­lot vai­kut­ta­vat te­hok­kail­ta, ja kau­ko­va­lo­jen au­to­maat­ti­toi­min­to toi­mii täs­mäl­li­ses­ti.

Ne­li­ve­toi­nen au­to ete­nee ajo­ta­lou­den ni­mis­sä etu­ve­dol­la, kun ajo-olo­suh­teet ei­vät edel­ly­tä jo­ka­pyö­rä­ve­toa. Maz­dan AWD-jär­jes­tel­mäs­sä on 27 tun­nis­tin­ta, jot­ka tark­kai­le­vat esi­mer­kik­si tie­o­lo­suh­tei­ta, ul­ko­läm­pö­ti­laa, oh­jaus­pyö­rän kul­maa ja kaa­sun­vas­tet­ta. Näin jo­kai­sel­le pyö­räl­le voi­daan vä­lit­tää oi­kea mää­rä pi­toa.

Toi­mi­van muo­toi­sen ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus kas­voi 506 lit­raan, ja sa­mal­la poh­ja­le­vyn ala­puo­li­nen säi­ly­tys­ti­la kas­voi 10:stä 30 lit­raan.

Takaistuimelle on poikkeuksellisen vaivatonta nousta. Takaovet avautuvat 90 asteen kulmaan.

Takaistuimelle on poikkeuksellisen vaivatonta nousta. Takaovet avautuvat 90 asteen kulmaan.

Mazda CX-5:n takapenkille on poikkeuksellisen vaivatonta nousta. Myös autosta nouseminen luonnistuu naurettavan helposti, kiitos 90 asteen kulmaan avautuvien takaovien.

Mazda CX-5:n takapenkille on poikkeuksellisen vaivatonta nousta. Myös autosta nouseminen luonnistuu naurettavan helposti, kiitos 90 asteen kulmaan avautuvien takaovien.

Kun va­ki­on ajo­ti­lan si­jaan ha­lu­taan li­sää voi­maa, niin kes­ki­kon­so­lin sport-kat­kai­si­mes­ta pys­tyy vaih­ta­maan ajo­ti­lan nor­maa­lis­ta ur­hei­lul­li­sek­si. Sil­loin CX-5:n luon­ne muut­tuu tun­tu­vas­ti, ja sen jäl­keen myös moot­to­ri­jar­ru­tuk­set kuu­los­ta­vat mu­ka­van ur­hei­lul­li­sil­ta.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din on help­po­käyt­töi­nen ja en­tis­tä no­pe­am­min re­a­goi­va. Uu­si, en­tis­tä ke­hit­ty­neem­pi hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to (Ad­van­ced SCBS) on hyö­dyl­li­nen tur­va­va­rus­te.

CX-5:ssä on myös lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus ja liu­ta mui­ta elekt­ro­ni­sia tur­va­jär­jes­tel­miä – muun mu­as­sa ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin ja ke­hit­ty­neem­pi kuol­leen kul­man va­roi­tin.

Uu­den­lais­ta pre­miu­mia

Mat­kus­ta­mos­sa val­lit­see hie­man ame­rik­ka­lais­tyy­li­sen ren­to tun­nel­ma, jota vaa­lea, jos­kin ar­ka, nah­ka­ver­hoi­lu te­hos­taa. Ko­je­lau­dan laa­duk­kaat pin­ta­ma­te­ri­aa­lit luo­vat eri­tyi­sen vii­meis­tel­lyn si­lauk­sen, ja ovi­pa­nee­leis­sa pa­nos­te­taan ti­kat­tuun nah­kaan.

Poik­keuk­sel­li­sen sel­kei­tä pää­näyt­tö­jä tul­kit­see ilok­seen. Läm­mi­tyk­sen ja tuu­le­tuk­sen me­kaa­ni­set sää­ti­met miel­lyt­tä­vät käyt­tö­no­peu­del­laan ja help­pou­del­laan. Oh­jaus­pyö­rä on uu­den muo­toi­nen, ja nah­ka­pääl­lys an­taa pi­tä­vän ajo-ot­teen.

Te­hok­kaal­la läm­mi­tyk­sel­lä va­rus­te­tun oh­jaus­pyö­rän kes­kiö on ai­em­paa kom­pak­tim­pi, mut­ta sen hal­kai­si­ja on en­nal­laan. Pai­nik­keet on si­joi­tel­tu ai­em­man kol­men vaa­ka­ri­vin si­jaan kes­ki­te­tys­ti yh­del­le ri­vil­le.

So­pi­val­le käyt­tö­kor­keu­del­le ase­moi­tua 7-tuu­mais­ta vä­ri­näyt­töä ope­roi­daan kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä, mut­ta näy­tön har­maa­voit­toi­nen pe­rus­vä­ri­maa­il­ma voi­si näyt­tää run­saam­mal­ta.

Toimivan muotoisen tavaratilan tilavuus kasvoi 506 litraan, ja samalla pohjalevyn alapuolinen säilytystila kasvoi 10:stä 30 litraan.

Toimivan muotoisen tavaratilan tilavuus kasvoi 506 litraan, ja samalla pohjalevyn alapuolinen säilytystila kasvoi 10:stä 30 litraan.

Täys­vä­rit il­me­ne­vät kui­ten­kin näyt­tä­väs­ti na­vi­gaat­to­rin opas­tuk­sis­sa esi­mer­kik­si moot­to­ri­tei­den liit­ty­mis­sä. MZD Con­nect -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa muun mu­as­sa net­ti­ra­di­oa­se­mien kuun­te­lun.

Vaik­ka A-pi­la­rit ovat pak­sut, ne ei­vät hait­taa mer­kit­tä­väs­ti kul­ma­nä­ky­vyyt­tä ris­teyk­sis­sä. Sel­ke­äs­ti to­teu­te­tul­la tuu­li­la­si­näy­töl­lä nä­kyy myös va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men vä­lit­tä­mä data.

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat 90 as­teen kul­maan

Kul­jet­ta­ja pää­see Lu­xu­rys­sa naut­ti­maan is­tui­men kym­me­nen suun­nan säh­kö­sää­döis­tä ja muis­ti­pai­kois­ta, jo­ten ajo­a­sen­non saa hel­pos­ti so­pi­vak­si.

Ajo­a­sen­non ren­tout­ta te­hos­taa se, et­tä ovien kyy­när­no­jien kor­keus vas­taa kes­ki­kon­so­lin no­ja­kor­keut­ta. Plus­saa on il­man muu­ta myös se, et­tä myös etu­mat­kus­ta­jan is­tuin on va­rus­tet­tu kym­me­nen suun­nan säh­kö­sää­döin.

Maz­da CX-5:n ta­ka­pen­kil­le on poik­keuk­sel­li­sen vai­va­ton­ta nous­ta. Myös au­tos­ta nou­se­mi­nen luon­nis­tuu nau­ret­ta­van hel­pos­ti, kii­tos 90 as­teen kul­maan avau­tu­vien ta­ka­o­vien.

Näin ol­len huo­no­jal­kai­set­kin mat­kus­ta­jat pys­ty­vät nou­se­maan CX-5:n kyy­tiin hel­pom­min, kuin mo­niin sen kil­pai­li­joi­hin. Ta­ka­na on riit­tä­väs­ti pol­vi- ja pään­ti­laa yli 180-sent­ti­sel­le pit­kä­jal­kai­sel­le mat­kus­ta­jal­le.

Lu­xu­ry-mal­lin Bose-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä ei edus­ta mer­kin ta­va­no­mai­ses­ti tut­tua ja odo­tet­tua ns. jä­rein­tä luok­kaa, vaik­ka pre­mium-jär­jes­tel­mäs­sä on sur­round-toi­min­to, di­gi­taa­li­nen cen­ter­point 2 -ää­nip­ro­ses­so­ri ja kym­me­nen kai­u­tin­ta sub­ba­rei­neen.

Vaik­ka sy­vim­mät bas­sot jää­vät uu­pu­maan, ää­nen­laa­tu on sil­ti erit­täin hy­väl­lä ta­sol­la

.

Enem­män lit­ro­ja

Säi­ly­tys­ti­lo­ja on mu­ka­vas­ti. Kan­nel­li­nen kon­so­li­lo­ke­ro ei ole eri­tyi­sen ti­la­va, mut­ta sen si­säl­lä on kä­te­väs­ti kak­si usb-lii­tän­tää, ja kan­nes­sa on la­taus­kaa­pe­lei­ta var­ten lä­pi­vien­nit. Han­si­kas­lo­ke­roon mah­tuu 10-tuu­mai­nen tab­let­ti­tie­to­ko­ne.

Myös etu- ja ta­ka­o­vien säi­ly­tys­ko­te­loi­den ti­la­vuut­ta suu­ren­net­tiin. Ta­kais­tui­men kes­ki­kyy­när­no­jas­sa on säi­ly­tys­lo­ke­ron kyl­ki­äi­si­nä kak­si usb-port­tia.

Maz­da CX-5:ään saa nyt en­sim­mäi­sen ker­ran säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun, mut­ta ai­na­kaan vie­lä täs­sä vai­hees­sa luuk­kua ei ole va­rus­tet­tu ja­lan­hei­lau­tu­sa­vauk­sel­la. Toi­mi­van muo­toi­sen ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus kas­voi 506 lit­raan, ja sa­mal­la poh­ja­le­vyn ala­puo­li­nen säi­ly­tys­ti­la kas­voi 10:stä 30 lit­raan.

Poh­jaa peit­tä­vä muo­vi­mat­to on nyt laa­dul­li­ses­ti sel­lai­nen, kuin mil­lai­nen sen pi­tää­kin ol­la, ei­kä se ole lä­hes­kään yh­tä naar­muun­tu­mis­herk­kä kuin edel­tä­vä muo­vi­mat­to­rat­kai­su. Ta­ka­sel­kä­no­jat alas kään­tä­mäl­lä saa­daan ta­sai­nen las­taus­pin­ta, ja suu­rin­ta ta­va­ra­ti­laa muo­dos­tuu 1 620 lit­raa.

Maz­da CX-5 2.5 (195) Sky­ac­tiv-G 6AT AWD Lu­xu­ry

Moot­to­ri

R4, 2488 cm³, 143 kW (194 hv)/6000 r/min, 258 Nm/4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,2 s, huip­pu­no­peus 195 km/h

Ku­lu­tus

7,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

162 g/km

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4550, l. 1840, k. 1675 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, maa­va­ra 193 mm, oma­mas­sa 1560 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 506–1620 l, tank­ki 58 l

Hin­ta 49 184 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 50 951 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Ajo­tun­tu­ma

Ky­sees­sä on alus­tal­taan tä­hän men­nes­sä hie­nos­tu­nein CX-5-ver­sio.

Är­syt­tää

Vään­tö

Mak­si­mi­vään­töä on vain 258 new­ton­met­riä.

Yl­lät­tää

Sa­ra­noin­ti

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat pe­rä­ti 90 as­teen kul­maan.

Yh­teen­ve­to

Lu­xu­ry-va­rus­tel­tu CX-5 on tois­tai­sek­si hie­noin CX-5-mal­li. Käy­tet­tä­vyys on hy­väl­lä ta­sol­la, kii­tos 90 as­teen kul­maan avau­tu­vien ta­ka­o­vien ja ta­sai­sek­si laa­jen­tu­van ta­va­ra­ti­lan. Ajo-omi­nai­suu­det ja me­lu­ta­so ovat edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na eri ta­sol­la. Ne­li­ve­toi­suus on tie­tys­ti mu­ka­va li­sä­e­tu.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU