Uuden GLC:n päälinjat ovat pyöreähköt ja kaarevat.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Mercedes-Benz on onnistunut venyttämään uusimpien ladattavien hybridiensä toimintamatkan jo yli sataan kilometriin. GLC 400e:llä pystyy taittamaan 121 sähköistä kilometriä, joka lähestyy jo markkinoille ensimmäisinä tulleita sähköautoja.
Se, millä keinolla GLC 400e yltää yli sadan kilometrin toimintamatkaan, on sinällään yksinkertainen. Autoon on sijoitettu 31,2 kilowattitunnin ajoakku, joka tosiaankin vastaa kooltaan pienempiakkuisia sähköautoja. Sähkömoottorin teho on 136 hevosvoimaa, ja se tarjoaa vääntöä 440 newtonmetriä, joten sähköllä ajo sujuu aivan mainiosti.
Pyöreät linjat ulottuvat myös taakse, jossa takavalot ovat aiempaa kapeammat.
Toni Lindström
Totta kai Mercedes-Benz on kehittänyt myös auton muuta teknologiaa, joten kyse ei ole vain pelkästään ajoakun kasvattamisesta uusille lukemille. GLC nimittäin painaa 2 355 kiloa, joten mistään kevyestä katumaasturista ei ole kyse. Eikä mallin muotoilukaan ole kaikkein sulavimpia, vaikka sen ilmanvastuskerroin on saatu painettua arvoon 0,29, joka on kyllä tämän kokoluokan katumaasturille mainio lukema.
Nopeaa latausta
GLC 400e on tällä hetkellä yksi kehittyneimmistä pistokeladattavista hybrideistä. Tätä arviota puoltavat jo edellä mainitun 121 kilometrin sähköisen toimintamatkan lisäksi auton latausominaisuudet.
Etuistuimet sopivat mainiosti myös pitkille taipaleille.
Toni Lindström
Takaistuimella on hyvin tilaa jopa kolmelle aikuiselle.
Toni Lindström
Ohjaamon näkymää hallitsee kookas päänäyttö, jonka alla on ilahduttavasti myös mekaanisia painikkeita.
Toni Lindström
Mittariston näyttö on erittäin selkeä.
Toni Lindström
Päänäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen, mutta se vaatii kosketusnäppäilyä.
Toni Lindström
Kun maksaa lisää 677 euroa, saa lisävarusteena 60 kilowatin lataustehon DC-pikalatausaseman tolpasta. Tällöin 31,2 kWh:n ajoakun saa täyteen noin 20 minuutissa – tätä voi kyllä pitää melkoisena etuna verrattuna muihin vastaaviin pistokeladattaviin hybrideihin.
Esimerkiksi suositun Volvo XC60:n lataaminen kestää aina noin viisi tuntia, sillä siinä ei ole pikalatausmahdollisuutta. GLC 400e latautuu myös kotilatausasemalla XC60:een verrattuna puolet lyhyemmässä ajassa eli 2,5 tunnissa. Vertailu kertoo hyvin pistokeladattavien viimeaikaisesta hybridien kehityksestä.
Hiljainen polttomoottori
Sähkömoottorin lisäksi autossa on tietysti myös polttomoottori, joka käy tässä tapauksessa bensiinillä. Moottori on 2-litrainen turbo, josta mitataan ulos tehoa 252 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetriä. Bensiini- ja sähkömoottorin yhteinen järjestelmäteho on 381 hevosvoimaa.
Hybridiajotilalla ajettaessa auto käyttää tarpeen mukaan jompaa kumpaa moottoria. Sähköstä polttomoottoriin siirto tapahtuu varsin huomaamattomasti. Voimalinja reagoi nätisti tähän muutokseen, ja käyntiääneltään hiljainen bensiinimoottori jatkaa voimantuottoa kuin vaivihkaa.
Ajo-ominaisuuksien osalta GLC:stä ei löydy moitteen sijaa: se kulkee kuin kiskoilla ja on joka suuntaan vakaan tuntuinen. Ajotuntuma on hyvän tunnokas niin kaupungissa kuin maantielläkin.
Suuren ajoakun myötä tavaratila on kutistunut 470 litraan.
Toni Lindström
Polttomoottorin tehtävät hoitaa 2-litrainen bensiiniturbo.
Toni Lindström
Suureksi autoksi GLC 400e on myös taloudellinen. Normimitattu kulutus on vaivaiset 0,5 l/100 km, jolloin sähkömoottori hoitaa lähes kokonaan voimantuoton. Kun sitten ajellaan sekalaista ajoa, jossa sähköä on tarjolla ajoakusta rajallisesti, ollaan helposti yli 5 l/100 km:n kulutuksessa. Tyhjällä ajoakulla kulutus pomppaa sitten yli 10 l/100 km, joten tuttu huomio on paikallaan: ahkera lataaminen tuo selvää rahallista säästöä. Jos autossa on lisävarusteinen pikalatausmahdollisuus, ei lataamiseen kuluva aika ole pätevä syy ajella pelkän polttomoottorin voimin.
Koko ja hinta nousevat
Uusi GLC jatkaa uusien mallien ilmiötä, jossa auton koko kasvaa vähän joka suuntaan, ja samalla sitten nousee myös hinta. Edeltävään GLC-malliin verrattuna uusi versio on kuusi senttiä pidempi, ja kasvua tuntuu tulleen pituuden myötä muuallekin, vaikka erot edeltävään malliin ovat suhteellisen pieniä. Korkeutta uutuudella on jopa neljä senttiä edeltäjää vähemmän, mutta jotenkin auto vaikuttaa aiempaa muhkeammalta.
Ajoakun ja auton koon kasvun myötä GLC:n lähtöhinta on enää karvan verran alle 80 000 euroa. Varusteiden myötä hinta voi hipoa helposti 100 000 euroa. Tarjolla on myös hiukan pienempitehoinen 300e-malli, jonka lähtöhinta on noin 3 500 euroa pienempi.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic
Moottori
R4, turbo, 1998 cm3, 185 kW (252 hv)/5800 r/min, 400 Nm/2000–3200 r/min + sähkömoottori 100 kW (136 hv), 440 Nm; hybridijärjestelmä 280 kW (381 hv), 650 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,6 s, huippunopeus 237 km/h
Kulutus
0,5 l/100 km, bensiini; 20,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
12 g/km
Ajoakku
31,2 kWh
Toimintamatka sähköllä
121 km
Latausnopeus
20 min (DC-pikalataus 60 kW (lisävaruste), 10–80 %), 2,5 h (AC 11 kW, 10–100 %)
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4716, l. 1890, k. 1640 mm, akseliväli 2888 mm, omamassa 2355 kg, kantavuus 535 kg, vetomassa 2000/750 kg, maavara 190–205 mm, tavaratila 470–1530 l, tankki 49 l
Hinta
79 885 euroa, koeajoauto 98 383 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI