Uuden GLC:n päälinjat ovat pyöreähköt ja kaarevat.

Uuden GLC:n päälinjat ovat pyöreähköt ja kaarevat.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä

Mercedes-Benz on onnistunut venyttämään uusimpien ladattavien hybridiensä toimintamatkan jo yli sataan kilometriin. GLC 400e:llä pystyy taittamaan 121 sähköistä kilometriä, joka lähestyy jo markkinoille ensimmäisinä tulleita sähköautoja.

Auto Bild.Koeajot

Se, mil­lä kei­nol­la GLC 400e yl­tää yli sa­dan ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan, on si­näl­lään yk­sin­ker­tai­nen. Au­toon on si­joi­tet­tu 31,2 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku, joka to­si­aan­kin vas­taa kool­taan pie­nem­pi­ak­kui­sia säh­kö­au­to­ja. Säh­kö­moot­to­rin teho on 136 he­vos­voi­maa, ja se tar­jo­aa vään­töä 440 new­ton­met­riä, jo­ten säh­köl­lä ajo su­juu ai­van mai­ni­os­ti.

Pyöreät linjat ulottuvat myös taakse, jossa takavalot ovat aiempaa kapeammat.

Pyöreät linjat ulottuvat myös taakse, jossa takavalot ovat aiempaa kapeammat.

Toni Lindström

Tot­ta kai Mer­ce­des-Benz on ke­hit­tä­nyt myös au­ton muu­ta tek­no­lo­gi­aa, jo­ten kyse ei ole vain pel­käs­tään ajo­a­kun kas­vat­ta­mi­ses­ta uu­sil­le lu­ke­mil­le. GLC ni­mit­täin pai­naa 2 355 ki­loa, jo­ten mis­tään ke­vy­es­tä ka­tu­maas­tu­ris­ta ei ole kyse. Ei­kä mal­lin muo­toi­lu­kaan ole kaik­kein su­la­vim­pia, vaik­ka sen il­man­vas­tus­ker­roin on saa­tu pai­net­tua ar­voon 0,29, joka on kyl­lä tä­män ko­ko­luo­kan ka­tu­maas­tu­ril­le mai­nio lu­ke­ma.

No­pe­aa la­taus­ta

GLC 400e on täl­lä het­kel­lä yk­si ke­hit­ty­neim­mis­tä pis­to­ke­la­dat­ta­vis­ta hyb­ri­deis­tä. Tätä ar­vi­o­ta puol­ta­vat jo edel­lä mai­ni­tun 121 ki­lo­met­rin säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan li­säk­si au­ton la­tau­so­mi­nai­suu­det.

Etuistuimet sopivat mainiosti myös pitkille taipaleille.

Etuistuimet sopivat mainiosti myös pitkille taipaleille.

Toni Lindström

Takaistuimella on hyvin tilaa jopa kolmelle aikuiselle.

Takaistuimella on hyvin tilaa jopa kolmelle aikuiselle.

Toni Lindström

Ohjaamon näkymää hallitsee kookas päänäyttö, jonka alla on ilahduttavasti myös mekaanisia painikkeita.

Ohjaamon näkymää hallitsee kookas päänäyttö, jonka alla on ilahduttavasti myös mekaanisia painikkeita.

Toni Lindström

Mittariston näyttö on erittäin selkeä.

Mittariston näyttö on erittäin selkeä.

Toni Lindström

Päänäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen, mutta se vaatii kosketusnäppäilyä.

Päänäyttö on selkeä ja helppokäyttöinen, mutta se vaatii kosketusnäppäilyä.

Toni Lindström

Kun mak­saa li­sää 677 eu­roa, saa li­sä­va­rus­tee­na 60 ki­lo­wa­tin la­taus­te­hon DC-pi­ka­la­tau­sa­se­man tol­pas­ta. Täl­löin 31,2 kWh:n ajo­a­kun saa täy­teen noin 20 mi­nuu­tis­sa – tätä voi kyl­lä pi­tää mel­koi­se­na etu­na ver­rat­tu­na mui­hin vas­taa­viin pis­to­ke­la­dat­ta­viin hyb­ri­dei­hin.

Esi­mer­kik­si suo­si­tun Vol­vo XC60:n la­taa­mi­nen kes­tää ai­na noin vii­si tun­tia, sil­lä sii­nä ei ole pi­ka­la­taus­mah­dol­li­suut­ta. GLC 400e la­tau­tuu myös ko­ti­la­tau­sa­se­mal­la XC60:een ver­rat­tu­na puo­let ly­hy­em­mäs­sä ajas­sa eli 2,5 tun­nis­sa. Ver­tai­lu ker­too hy­vin pis­to­ke­la­dat­ta­vien vii­me­ai­kai­ses­ta hyb­ri­dien ke­hi­tyk­ses­tä.

Hil­jai­nen polt­to­moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­rin li­säk­si au­tos­sa on tie­tys­ti myös polt­to­moot­to­ri, joka käy täs­sä ta­pauk­ses­sa ben­sii­nil­lä. Moot­to­ri on 2-lit­rai­nen tur­bo, jos­ta mi­ta­taan ulos te­hoa 252 he­vos­voi­maa ja vään­töä 400 new­ton­met­riä. Ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­rin yh­tei­nen jär­jes­tel­mä­te­ho on 381 he­vos­voi­maa.

Hyb­ri­di­a­jo­ti­lal­la ajet­ta­es­sa au­to käyt­tää tar­peen mu­kaan jom­paa kum­paa moot­to­ria. Säh­kös­tä polt­to­moot­to­riin siir­to ta­pah­tuu var­sin huo­maa­mat­to­mas­ti. Voi­ma­lin­ja re­a­goi nä­tis­ti tä­hän muu­tok­seen, ja käyn­ti­ää­nel­tään hil­jai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri jat­kaa voi­man­tuot­toa kuin vai­vih­kaa.

Ajo-omi­nai­suuk­sien osal­ta GLC:stä ei löy­dy moit­teen si­jaa: se kul­kee kuin kis­koil­la ja on joka suun­taan va­kaan tun­tui­nen. Ajo­tun­tu­ma on hy­vän tun­no­kas niin kau­pun­gis­sa kuin maan­tiel­lä­kin.

Suuren ajoakun myötä tavaratila on kutistunut 470 litraan.

Suuren ajoakun myötä tavaratila on kutistunut 470 litraan.

Toni Lindström

Polttomoottorin tehtävät hoitaa 2-litrainen bensiiniturbo.

Polttomoottorin tehtävät hoitaa 2-litrainen bensiiniturbo.

Toni Lindström

Suu­rek­si au­tok­si GLC 400e on myös ta­lou­del­li­nen. Nor­mi­mi­tat­tu ku­lu­tus on vai­vai­set 0,5 l/100 km, jol­loin säh­kö­moot­to­ri hoi­taa lä­hes ko­ko­naan voi­man­tuo­ton. Kun sit­ten ajel­laan se­ka­lais­ta ajoa, jos­sa säh­köä on tar­jol­la ajo­a­kus­ta ra­jal­li­ses­ti, ol­laan hel­pos­ti yli 5 l/100 km:n ku­lu­tuk­ses­sa. Tyh­jäl­lä ajo­a­kul­la ku­lu­tus pomp­paa sit­ten yli 10 l/100 km, jo­ten tut­tu huo­mio on pai­kal­laan: ah­ke­ra la­taa­mi­nen tuo sel­vää ra­hal­lis­ta sääs­töä. Jos au­tos­sa on li­sä­va­rus­tei­nen pi­ka­la­taus­mah­dol­li­suus, ei la­taa­mi­seen ku­lu­va ai­ka ole pä­te­vä syy ajel­la pel­kän polt­to­moot­to­rin voi­min.

Koko ja hin­ta nou­se­vat

Uu­si GLC jat­kaa uu­sien mal­lien il­mi­ö­tä, jos­sa au­ton koko kas­vaa vä­hän joka suun­taan, ja sa­mal­la sit­ten nou­see myös hin­ta. Edel­tä­vään GLC-mal­liin ver­rat­tu­na uu­si ver­sio on kuu­si sent­tiä pi­dem­pi, ja kas­vua tun­tuu tul­leen pi­tuu­den myö­tä muu­al­le­kin, vaik­ka erot edel­tä­vään mal­liin ovat suh­teel­li­sen pie­niä. Kor­keut­ta uu­tuu­del­la on jopa nel­jä sent­tiä edel­tä­jää vä­hem­män, mut­ta jo­ten­kin au­to vai­kut­taa ai­em­paa muh­ke­am­mal­ta.

Ajo­a­kun ja au­ton koon kas­vun myö­tä GLC:n läh­tö­hin­ta on enää kar­van ver­ran al­le 80 000 eu­roa. Va­rus­tei­den myö­tä hin­ta voi hi­poa hel­pos­ti 100 000 eu­roa. Tar­jol­la on myös hiu­kan pie­nem­pi­te­hoi­nen 300e-mal­li, jon­ka läh­tö­hin­ta on noin 3 500 eu­roa pie­nem­pi.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-Benz GLC 400e 4Ma­tic

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1998 cm3, 185 kW (252 hv)/5800 r/min, 400 Nm/2000–3200 r/min + säh­kö­moot­to­ri 100 kW (136 hv), 440 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 280 kW (381 hv), 650 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,6 s, huip­pu­no­peus 237 km/h

Ku­lu­tus

0,5 l/100 km, ben­sii­ni; 20,8 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

12 g/km

Ajo­ak­ku

31,2 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

121 km

La­taus­no­peus

20 min (DC-pi­ka­la­taus 60 kW (li­sä­va­rus­te), 10–80 %), 2,5 h (AC 11 kW, 10–100 %)

Voi­man­siir­to

A9, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4716, l. 1890, k. 1640 mm, ak­se­li­vä­li 2888 mm, oma­mas­sa 2355 kg, kan­ta­vuus 535 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, maa­va­ra 190–205 mm, ta­va­ra­ti­la 470–1530 l, tank­ki 49 l

Hin­ta

79 885 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 98 383 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU