Keulan ärjyn näköinen ilme ei jää huomaamatta. Matriisilediajovalot valaisevat tehokkaasti sekä lähi- että kaukovaloilla. Lämmitettävä tuulilasi on Suomen olosuhteissa hyvä lisävaruste.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Peugeotin 408-mallistossa on yksi versio, joka on tavallisen käyttäjän kannalta huomattavan kiinnostava.
Kyseisessä ”vanhan koulukunnan” painoksessa yhdistyvät 131-hevosvoimainen kolmesylinterinen turbomoottori sekä erittäin kattava GT-varustelu, jolloin samassa paketissa on sekä tilava perheauto että aika runsaassa määrin urheilullinen ajettava.
Tällainen yhdistelmä miellyttää varmasti monia, minkä ohella mallissa yhdistyy sedanmainen ajoasento fastback-ulkomuotoiluun sekä katumaasturin reiluun maavaraan.
Tekniikkatietojen perusteella voisi ajatella, että 131 hevosvoimaa on liian vähän 408 kokoiseen autoon, mutta käytännössä tilanne ei ole aivan näin yksiselitteinen.
On toki selvää, että tämän malliversion absoluuttinen kiihtyvyys paikaltaan (10,4 sekuntia) ei ole kolmesylinterisellä turbomoottorilla mikään rakettimainen, mutta se on normikäyttöön mielestäni aivan riittävä, koska olennaisempaa on alakierrosvääntö.
Maantieajossa asiallinen 230 Nm vääntö siunaantuu heti keskeisellä 1 750 kierroksella, jolloin myös ohitukset sujuvat mukavasti ainakin yhden tai kahden hengen kuormalla. Toteutus on mielestäni onnistunut.
Maavaraa 408 GT PureTech 130 tarjoaa odottamattoman runsaat 189 mm.
Juha Peltonen
Musta koriväri lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Etuistuimet tarjoavat loistavan yhdistelmän sivuttaistukea ja matkamukavuutta.
Juha Peltonen
Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Kokonaistoimintamatka lukeutuu sekin PureTech 130 -malliversion ykköspuoliin, sillä yli 800 kilometrin lukema merkitsee tankkauskäyntejä vain harvakseltaan. Versio sopii siis oivallisesti pitkämatkalaiselle, ja onhan bensiiniversion 52 litran polttoainesäiliö huomattavasti tilavampi kuin lataushybridien 40-litrainen.
Pääsin koeajon aikana tämänkokoiselle etuvetoiselle asialliseen noin kuuden litran keskikulutukseen.
Urheilullinen alustatuntuma
Ainakin toistaiseksi 408:ssa on erittäin lujaksi havaittu momentinmuuntimella varustettu Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaattilaatikko. Huhun mukaan se korvautuisi jossain vaiheessa kaksoiskytkinvaihteistolla.
GT-version alustatuntuma on maukkaan ajettava, joten perheauto taittuu hienosti myös mutkaisilla teillä. Kuljettajan kannalta erityisen hyödyllisenä ominaisuutena GT-versioissa seuraa vakiona Driver Sport Pack, jolloin pääsee nauttimaan mittariston ja tunnelmavalaistuksen värimaailmasta.
Lisäksi tämän paketin myötä seuraavat GT:n hengelle sopivasti sporttisempi kaasunvaste, nopeampi ohjausvälitys ja vaihteiston sähäkämpi toiminta, jotka tekevät PureTech 130:n GT-mallista hauskan luotsattavan.
Pitkä päivitys
Digitaalinen mittaristo näyttää poikkeuksellisen upealta ja värikylläiseltä, ja sitä pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Miinuksena testiyksilön digitaalimittariston muovinen suojakotelo narisi ajoittain. Kojelaudan limenvihreä tikkaus näyttää auton tyyliin sopivasti urheilulliselta, ja se synkronoi yksiin mittariston muun värimaailman kanssa.
Multimedian ja etenkin navigaattorin käyttö sujuu helposti 10-tuumaisella kosketusnäytöllä. Myös virtuaaliset i-Toggle-valintapainikkeet ovat täyttä asiaa, sillä ne voi ohjelmoida henkilökohtaisten käyttötarpeiden mukaan.
Kohtasin kuitenkin sangen omalaatuisen tilanteen, jossa multimedian päivitys – jonka oletin luonnistuvan parissa minuutissa – kestikin noin kymmenen minuuttia. Päivitys esti auton käynnistyksen – ja juuri ”sopivasti” auton ollessa autopesukoneessa. Päivityksen seurauksena digitaalimittaristoon jäi kaksi ylimääräistä, asiaan kuulumatonta vihreää palkkia.
Älypuhelimen langaton lataus toimii empimättä ja streaming-radioasemien kuuntelu luonnistuu suhteellisen suoraviivaisesti.
Monipuolinen arsenaali
Peugeot 408:n ohjauspyörän yli tarkasteltava i-Cockpit-mittaristototeutus toimii hienosti, ja sain kuljettajan istuimen korkeuden säädettyä täsmälleen sopivaksi. Ajoasennosta saa säädettyä tasokkaan, mutta 185-senttisellä pää alkaa tällöin olla jo aika lähellä kattoa.
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on onnistunut sivuttaistuki, ja muutenkin sähkösäätöiset penkit ovat loistavan matkamukavat – mutta samalla väsyttämättömän tanakat.
Driver Packiin sisältyvä digitaalimittaristo on näyttävä ja makeasti toteutettu.
Juha Peltonen
Varsin helppokäyttöinen kosketusnäyttö on 10-tuumainen.
Juha Peltonen
Vaihdoista huolehtii Aisinin 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti.
Juha Peltonen
Laajennettuun tavaratilaan jää ikävä porras.
Juha Peltonen
PureTech 130 ei ole mitenkään alamittainen 408:aan.
Juha Peltonen
Yhdistelmän salaisuutena on se, että testiyksilössä oli lisävarusteena kuljettajan kymmeneen suuntaan sähköllä säätyvä AGR-istuin varustettuna muistilla – etumatkustajan penkissä säätösuuntia oli kuusi.
Molemmissa etuistuimessa oli myös lisävarusteinen selänhierontatoiminto, jossa totesin tehokkaimmaksi Käärme-nimisen selkäohjelman. Kaiken kaikkiaan selkäohjelmat on säädetty suhteellisen rauhallisiksi. Kuljettajan istuimessa on myös mekaaninen reisituen säätö.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävän kokoisista ovista. Takana on mukavasti polvitilaa, ja myös pääntilaa on kohtuullisesti.
Tavaratilaa on perusmuodossa 536 (508) ja suurimmillaan 1 611 (1 583) litraa – suluissa olevat arvot koskevat panoraamakattoluukulla varustettuja autoja. Näin ollen tila on isompi kuin 408:n lataushybridissä, jonka vastaavat lukemat ovat 471–1 545 (454–1 528) litraa.
Kun takaselkänojat kääntää alas, laajennus ei ole kuitenkaan tasapohjainen. PureTech 130 -versiolla saa kiskoa 1 200-kiloista jarrullista perävaunua.
Juha Peltonen
Peugeot 408 GT PureTech 130
Moottori
R3, turbo, 1199 cm3, 96 kW (131 hv)/5500 r/min, 230 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
6,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
136 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4687, l. 1848, k. 1478 (1487*) mm, akseliväli 2790 mm, maavara 189 mm, omamassa 1467 kg, kantavuus 528 kg, vetomassa 1200/725 kg, tavaratila 536–1611 (508–1583*) l, tankki 52 l (*panoraamalasikatto)
Hinta
44 706 euroa, koeajoauto 47 814 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Beyerdynamic Kiinaan
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
Luxmanin uusi cd-soitin
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Näitä autoja nuoret ostavat
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL