Keulan ärjyn näköinen ilme ei jää huomaamatta. Matriisilediajovalot valaisevat tehokkaasti sekä lähi- että kaukovaloilla. Lämmitettävä tuulilasi on Suomen olosuhteissa hyvä lisävaruste.

Keulan ärjyn näköinen ilme ei jää huomaamatta. Matriisilediajovalot valaisevat tehokkaasti sekä lähi- että kaukovaloilla. Lämmitettävä tuulilasi on Suomen olosuhteissa hyvä lisävaruste.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti

Peugeotin 408-mallistossa on yksi versio, joka on tavallisen käyttäjän kannalta huomattavan kiinnostava.

Auto Bild.Koeajot

Ky­sei­ses­sä ”van­han kou­lu­kun­nan” pai­nok­ses­sa yh­dis­ty­vät 131-he­vos­voi­mai­nen kol­me­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri sekä erit­täin kat­ta­va GT-va­rus­te­lu, jol­loin sa­mas­sa pa­ke­tis­sa on sekä ti­la­va per­he­au­to et­tä ai­ka run­saas­sa mää­rin ur­hei­lul­li­nen ajet­ta­va.

Täl­lai­nen yh­dis­tel­mä miel­lyt­tää var­mas­ti mo­nia, min­kä ohel­la mal­lis­sa yh­dis­tyy se­dan­mai­nen ajo­a­sen­to fast­back-ul­ko­muo­toi­luun sekä ka­tu­maas­tu­rin rei­luun maa­va­raan.

Tek­niik­ka­tie­to­jen pe­rus­teel­la voi­si aja­tel­la, et­tä 131 he­vos­voi­maa on lii­an vä­hän 408 ko­koi­seen au­toon, mut­ta käy­tän­nös­sä ti­lan­ne ei ole ai­van näin yk­si­se­lit­tei­nen.

On toki sel­vää, et­tä tä­män mal­li­ver­si­on ab­so­luut­ti­nen kiih­ty­vyys pai­kal­taan (10,4 se­kun­tia) ei ole kol­me­sy­lin­te­ri­sel­lä tur­bo­moot­to­ril­la mi­kään ra­ket­ti­mai­nen, mut­ta se on nor­mi­käyt­töön mie­les­tä­ni ai­van riit­tä­vä, kos­ka olen­nai­sem­paa on ala­kier­ros­vään­tö.

Maan­tie­a­jos­sa asi­al­li­nen 230 Nm vään­tö siu­naan­tuu heti kes­kei­sel­lä 1 750 kier­rok­sel­la, jol­loin myös ohi­tuk­set su­ju­vat mu­ka­vas­ti ai­na­kin yh­den tai kah­den hen­gen kuor­mal­la. To­teu­tus on mie­les­tä­ni on­nis­tu­nut.

Maavaraa 408 GT PureTech 130 tarjoaa odottamattoman runsaat 189 mm.

Maavaraa 408 GT PureTech 130 tarjoaa odottamattoman runsaat 189 mm.

Juha Peltonen

Musta koriväri lukeutuu lisävarusteisiin.

Musta koriväri lukeutuu lisävarusteisiin.

Juha Peltonen

Etuistuimet tarjoavat loistavan yhdistelmän sivuttaistukea ja matkamukavuutta.

Etuistuimet tarjoavat loistavan yhdistelmän sivuttaistukea ja matkamukavuutta.

Juha Peltonen

Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa myös pitkäjalkaisille.

Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa myös pitkäjalkaisille.

Juha Peltonen

Ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka lu­keu­tuu se­kin Pu­re­Tech 130 -mal­li­ver­si­on yk­kös­puo­liin, sil­lä yli 800 ki­lo­met­rin lu­ke­ma mer­kit­see tank­kaus­käyn­te­jä vain har­vak­sel­taan. Ver­sio so­pii siis oi­val­li­ses­ti pit­kä­mat­ka­lai­sel­le, ja on­han ben­sii­ni­ver­si­on 52 lit­ran polt­to­ai­ne­säi­liö huo­mat­ta­vas­ti ti­la­vam­pi kuin la­taus­hyb­ri­dien 40-lit­rai­nen.

Pää­sin ko­ea­jon ai­ka­na tä­män­ko­koi­sel­le etu­ve­toi­sel­le asi­al­li­seen noin kuu­den lit­ran kes­ki­ku­lu­tuk­seen.

Ur­hei­lul­li­nen alus­ta­tun­tu­ma

Ai­na­kin tois­tai­sek­si 408:ssa on erit­täin lu­jak­si ha­vait­tu mo­men­tin­muun­ti­mel­la va­rus­tet­tu Ai­si­nin val­mis­ta­ma 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­laa­tik­ko. Hu­hun mu­kaan se kor­vau­tui­si jos­sain vai­hees­sa kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la.

GT-ver­si­on alus­ta­tun­tu­ma on mauk­kaan ajet­ta­va, jo­ten per­he­au­to tait­tuu hie­nos­ti myös mut­kai­sil­la teil­lä. Kul­jet­ta­jan kan­nal­ta eri­tyi­sen hyö­dyl­li­se­nä omi­nai­suu­te­na GT-ver­si­ois­sa seu­raa va­ki­o­na Dri­ver Sport Pack, jol­loin pää­see naut­ti­maan mit­ta­ris­ton ja tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen vä­ri­maa­il­mas­ta.

Li­säk­si tä­män pa­ke­tin myö­tä seu­raa­vat GT:n hen­gel­le so­pi­vas­ti sport­ti­sem­pi kaa­sun­vas­te, no­pe­am­pi oh­jaus­vä­li­tys ja vaih­teis­ton sä­hä­käm­pi toi­min­ta, jot­ka te­ke­vät Pu­re­Tech 130:n GT-mal­lis­ta haus­kan luot­sat­ta­van.

Pit­kä päi­vi­tys

Di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to näyt­tää poik­keuk­sel­li­sen upe­al­ta ja vä­ri­kyl­läi­sel­tä, ja sitä pys­tyy muok­kaa­maan mo­ni­puo­li­ses­ti. Mii­nuk­se­na tes­tiyk­si­lön di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton muo­vi­nen suo­ja­ko­te­lo na­ri­si ajoit­tain. Ko­je­lau­dan li­men­vih­reä tik­kaus näyt­tää au­ton tyy­liin so­pi­vas­ti ur­hei­lul­li­sel­ta, ja se synk­ro­noi yk­siin mit­ta­ris­ton muun vä­ri­maa­il­man kans­sa.

Mul­ti­me­di­an ja eten­kin na­vi­gaat­to­rin käyt­tö su­juu hel­pos­ti 10-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä. Myös vir­tu­aa­li­set i-Tog­g­le-va­lin­ta­pai­nik­keet ovat täyt­tä asi­aa, sil­lä ne voi oh­jel­moi­da hen­ki­lö­koh­tais­ten käyt­tö­tar­pei­den mu­kaan.

Koh­ta­sin kui­ten­kin san­gen oma­laa­tui­sen ti­lan­teen, jos­sa mul­ti­me­di­an päi­vi­tys – jon­ka ole­tin luon­nis­tu­van pa­ris­sa mi­nuu­tis­sa – kes­ti­kin noin kym­me­nen mi­nuut­tia. Päi­vi­tys es­ti au­ton käyn­nis­tyk­sen – ja juu­ri ”so­pi­vas­ti” au­ton ol­les­sa au­to­pe­su­ko­nees­sa. Päi­vi­tyk­sen seu­rauk­se­na di­gi­taa­li­mit­ta­ris­toon jäi kak­si yli­mää­räis­tä, asi­aan kuu­lu­ma­ton­ta vih­re­ää palk­kia.

Äly­pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus toi­mii em­pi­mät­tä ja stre­a­ming-ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu luon­nis­tuu suh­teel­li­sen suo­ra­vii­vai­ses­ti.

Mo­ni­puo­li­nen ar­se­naa­li

Peu­ge­ot 408:n oh­jaus­pyö­rän yli tar­kas­tel­ta­va i-Cock­pit-mit­ta­ris­to­to­teu­tus toi­mii hie­nos­ti, ja sain kul­jet­ta­jan is­tui­men kor­keu­den sää­det­tyä täs­mäl­leen so­pi­vak­si. Ajo­a­sen­nos­ta saa sää­det­tyä ta­sok­kaan, mut­ta 185-sent­ti­sel­lä pää al­kaa täl­löin ol­la jo ai­ka lä­hel­lä kat­toa.

Nah­ka­ver­hoil­luis­sa etuis­tui­mis­sa on on­nis­tu­nut si­vut­tais­tu­ki, ja muu­ten­kin säh­kö­sää­töi­set pen­kit ovat lois­ta­van mat­ka­mu­ka­vat – mut­ta sa­mal­la vä­syt­tä­mät­tö­män ta­na­kat.

Driver Packiin sisältyvä digitaalimittaristo on näyttävä ja makeasti toteutettu.

Driver Packiin sisältyvä digitaalimittaristo on näyttävä ja makeasti toteutettu.

Juha Peltonen

Varsin helppokäyttöinen kosketusnäyttö on 10-tuumainen.

Varsin helppokäyttöinen kosketusnäyttö on 10-tuumainen.

Juha Peltonen

Vaihdoista huolehtii Aisinin 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti.

Vaihdoista huolehtii Aisinin 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti.

Juha Peltonen

Laajennettuun tavaratilaan jää ikävä porras.

Laajennettuun tavaratilaan jää ikävä porras.

Juha Peltonen

PureTech 130 ei ole mitenkään alamittainen 408:aan.

PureTech 130 ei ole mitenkään alamittainen 408:aan.

Juha Peltonen

Yh­dis­tel­män sa­lai­suu­te­na on se, et­tä tes­tiyk­si­lös­sä oli li­sä­va­rus­tee­na kul­jet­ta­jan kym­me­neen suun­taan säh­köl­lä sää­ty­vä AGR-is­tuin va­rus­tet­tu­na muis­til­la – etu­mat­kus­ta­jan pen­kis­sä sää­tö­suun­tia oli kuu­si.

Mo­lem­mis­sa etuis­tui­mes­sa oli myös li­sä­va­rus­tei­nen se­län­hie­ron­ta­toi­min­to, jos­sa to­te­sin te­hok­kaim­mak­si Käär­me-ni­mi­sen sel­kä­oh­jel­man. Kai­ken kaik­ki­aan sel­kä­oh­jel­mat on sää­det­ty suh­teel­li­sen rau­hal­li­sik­si. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on myös me­kaa­ni­nen rei­si­tu­en sää­tö.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä riit­tä­vän ko­koi­sis­ta ovis­ta. Ta­ka­na on mu­ka­vas­ti pol­vi­ti­laa, ja myös pään­ti­laa on koh­tuul­li­ses­ti.

Ta­va­ra­ti­laa on pe­rus­muo­dos­sa 536 (508) ja suu­rim­mil­laan 1 611 (1 583) lit­raa – su­luis­sa ole­vat ar­vot kos­ke­vat pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kul­la va­rus­tet­tu­ja au­to­ja. Näin ol­len tila on isom­pi kuin 408:n la­taus­hyb­ri­dis­sä, jon­ka vas­taa­vat lu­ke­mat ovat 471–1 545 (454–1 528) lit­raa.

Kun ta­ka­sel­kä­no­jat kään­tää alas, laa­jen­nus ei ole kui­ten­kaan ta­sa­poh­jai­nen. Pu­re­Tech 130 -ver­si­ol­la saa kis­koa 1 200-ki­lois­ta jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua.

Juha Pel­to­nen

Peu­ge­ot 408 GT Pu­re­Tech 130

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 1199 cm3, 96 kW (131 hv)/5500 r/min, 230 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,4 s, huip­pu­no­peus 210 km/h

Ku­lu­tus

6,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

136 g/km

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4687, l. 1848, k. 1478 (1487*) mm, ak­se­li­vä­li 2790 mm, maa­va­ra 189 mm, oma­mas­sa 1467 kg, kan­ta­vuus 528 kg, ve­to­mas­sa 1200/725 kg, ta­va­ra­ti­la 536–1611 (508–1583*) l, tank­ki 52 l (*pa­no­raa­ma­la­si­kat­to)

Hin­ta

44 706 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 47 814 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU