Keulan ärjyn näköinen ilme ei jää huomaamatta. Matriisilediajovalot valaisevat tehokkaasti sekä lähi- että kaukovaloilla. Lämmitettävä tuulilasi on Suomen olosuhteissa hyvä lisävaruste.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Peugeotin 408-mallistossa on yksi versio, joka on tavallisen käyttäjän kannalta huomattavan kiinnostava.
Kyseisessä ”vanhan koulukunnan” painoksessa yhdistyvät 131-hevosvoimainen kolmesylinterinen turbomoottori sekä erittäin kattava GT-varustelu, jolloin samassa paketissa on sekä tilava perheauto että aika runsaassa määrin urheilullinen ajettava.
Tällainen yhdistelmä miellyttää varmasti monia, minkä ohella mallissa yhdistyy sedanmainen ajoasento fastback-ulkomuotoiluun sekä katumaasturin reiluun maavaraan.
Tekniikkatietojen perusteella voisi ajatella, että 131 hevosvoimaa on liian vähän 408 kokoiseen autoon, mutta käytännössä tilanne ei ole aivan näin yksiselitteinen.
On toki selvää, että tämän malliversion absoluuttinen kiihtyvyys paikaltaan (10,4 sekuntia) ei ole kolmesylinterisellä turbomoottorilla mikään rakettimainen, mutta se on normikäyttöön mielestäni aivan riittävä, koska olennaisempaa on alakierrosvääntö.
Maantieajossa asiallinen 230 Nm vääntö siunaantuu heti keskeisellä 1 750 kierroksella, jolloin myös ohitukset sujuvat mukavasti ainakin yhden tai kahden hengen kuormalla. Toteutus on mielestäni onnistunut.
Maavaraa 408 GT PureTech 130 tarjoaa odottamattoman runsaat 189 mm.
Juha Peltonen
Musta koriväri lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Etuistuimet tarjoavat loistavan yhdistelmän sivuttaistukea ja matkamukavuutta.
Juha Peltonen
Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Kokonaistoimintamatka lukeutuu sekin PureTech 130 -malliversion ykköspuoliin, sillä yli 800 kilometrin lukema merkitsee tankkauskäyntejä vain harvakseltaan. Versio sopii siis oivallisesti pitkämatkalaiselle, ja onhan bensiiniversion 52 litran polttoainesäiliö huomattavasti tilavampi kuin lataushybridien 40-litrainen.
Pääsin koeajon aikana tämänkokoiselle etuvetoiselle asialliseen noin kuuden litran keskikulutukseen.
Urheilullinen alustatuntuma
Ainakin toistaiseksi 408:ssa on erittäin lujaksi havaittu momentinmuuntimella varustettu Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaattilaatikko. Huhun mukaan se korvautuisi jossain vaiheessa kaksoiskytkinvaihteistolla.
GT-version alustatuntuma on maukkaan ajettava, joten perheauto taittuu hienosti myös mutkaisilla teillä. Kuljettajan kannalta erityisen hyödyllisenä ominaisuutena GT-versioissa seuraa vakiona Driver Sport Pack, jolloin pääsee nauttimaan mittariston ja tunnelmavalaistuksen värimaailmasta.
Lisäksi tämän paketin myötä seuraavat GT:n hengelle sopivasti sporttisempi kaasunvaste, nopeampi ohjausvälitys ja vaihteiston sähäkämpi toiminta, jotka tekevät PureTech 130:n GT-mallista hauskan luotsattavan.
Pitkä päivitys
Digitaalinen mittaristo näyttää poikkeuksellisen upealta ja värikylläiseltä, ja sitä pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Miinuksena testiyksilön digitaalimittariston muovinen suojakotelo narisi ajoittain. Kojelaudan limenvihreä tikkaus näyttää auton tyyliin sopivasti urheilulliselta, ja se synkronoi yksiin mittariston muun värimaailman kanssa.
Multimedian ja etenkin navigaattorin käyttö sujuu helposti 10-tuumaisella kosketusnäytöllä. Myös virtuaaliset i-Toggle-valintapainikkeet ovat täyttä asiaa, sillä ne voi ohjelmoida henkilökohtaisten käyttötarpeiden mukaan.
Kohtasin kuitenkin sangen omalaatuisen tilanteen, jossa multimedian päivitys – jonka oletin luonnistuvan parissa minuutissa – kestikin noin kymmenen minuuttia. Päivitys esti auton käynnistyksen – ja juuri ”sopivasti” auton ollessa autopesukoneessa. Päivityksen seurauksena digitaalimittaristoon jäi kaksi ylimääräistä, asiaan kuulumatonta vihreää palkkia.
Älypuhelimen langaton lataus toimii empimättä ja streaming-radioasemien kuuntelu luonnistuu suhteellisen suoraviivaisesti.
Monipuolinen arsenaali
Peugeot 408:n ohjauspyörän yli tarkasteltava i-Cockpit-mittaristototeutus toimii hienosti, ja sain kuljettajan istuimen korkeuden säädettyä täsmälleen sopivaksi. Ajoasennosta saa säädettyä tasokkaan, mutta 185-senttisellä pää alkaa tällöin olla jo aika lähellä kattoa.
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on onnistunut sivuttaistuki, ja muutenkin sähkösäätöiset penkit ovat loistavan matkamukavat – mutta samalla väsyttämättömän tanakat.
Driver Packiin sisältyvä digitaalimittaristo on näyttävä ja makeasti toteutettu.
Juha Peltonen
Varsin helppokäyttöinen kosketusnäyttö on 10-tuumainen.
Juha Peltonen
Vaihdoista huolehtii Aisinin 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti.
Juha Peltonen
Laajennettuun tavaratilaan jää ikävä porras.
Juha Peltonen
PureTech 130 ei ole mitenkään alamittainen 408:aan.
Juha Peltonen
Yhdistelmän salaisuutena on se, että testiyksilössä oli lisävarusteena kuljettajan kymmeneen suuntaan sähköllä säätyvä AGR-istuin varustettuna muistilla – etumatkustajan penkissä säätösuuntia oli kuusi.
Molemmissa etuistuimessa oli myös lisävarusteinen selänhierontatoiminto, jossa totesin tehokkaimmaksi Käärme-nimisen selkäohjelman. Kaiken kaikkiaan selkäohjelmat on säädetty suhteellisen rauhallisiksi. Kuljettajan istuimessa on myös mekaaninen reisituen säätö.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävän kokoisista ovista. Takana on mukavasti polvitilaa, ja myös pääntilaa on kohtuullisesti.
Tavaratilaa on perusmuodossa 536 (508) ja suurimmillaan 1 611 (1 583) litraa – suluissa olevat arvot koskevat panoraamakattoluukulla varustettuja autoja. Näin ollen tila on isompi kuin 408:n lataushybridissä, jonka vastaavat lukemat ovat 471–1 545 (454–1 528) litraa.
Kun takaselkänojat kääntää alas, laajennus ei ole kuitenkaan tasapohjainen. PureTech 130 -versiolla saa kiskoa 1 200-kiloista jarrullista perävaunua.
Juha Peltonen
Peugeot 408 GT PureTech 130
Moottori
R3, turbo, 1199 cm3, 96 kW (131 hv)/5500 r/min, 230 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
6,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
136 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4687, l. 1848, k. 1478 (1487*) mm, akseliväli 2790 mm, maavara 189 mm, omamassa 1467 kg, kantavuus 528 kg, vetomassa 1200/725 kg, tavaratila 536–1611 (508–1583*) l, tankki 52 l (*panoraamalasikatto)
Hinta
44 706 euroa, koeajoauto 47 814 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kreikkalainen noita Prahasta
Michi Q5
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kansainvälistä ääntä
Goldring GR3 -levysoitin
Lohikäärmeen jäljillä
Aktiivinen utopia
Valinnanvapautta
Aatami pöydälle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI