Keulan ärjyn näköinen ilme ei jää huomaamatta. Matriisilediajovalot valaisevat tehokkaasti sekä lähi- että kaukovaloilla. Lämmitettävä tuulilasi on Suomen olosuhteissa hyvä lisävaruste.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Peugeotin 408-mallistossa on yksi versio, joka on tavallisen käyttäjän kannalta huomattavan kiinnostava.
Kyseisessä ”vanhan koulukunnan” painoksessa yhdistyvät 131-hevosvoimainen kolmesylinterinen turbomoottori sekä erittäin kattava GT-varustelu, jolloin samassa paketissa on sekä tilava perheauto että aika runsaassa määrin urheilullinen ajettava.
Tällainen yhdistelmä miellyttää varmasti monia, minkä ohella mallissa yhdistyy sedanmainen ajoasento fastback-ulkomuotoiluun sekä katumaasturin reiluun maavaraan.
Tekniikkatietojen perusteella voisi ajatella, että 131 hevosvoimaa on liian vähän 408 kokoiseen autoon, mutta käytännössä tilanne ei ole aivan näin yksiselitteinen.
On toki selvää, että tämän malliversion absoluuttinen kiihtyvyys paikaltaan (10,4 sekuntia) ei ole kolmesylinterisellä turbomoottorilla mikään rakettimainen, mutta se on normikäyttöön mielestäni aivan riittävä, koska olennaisempaa on alakierrosvääntö.
Maantieajossa asiallinen 230 Nm vääntö siunaantuu heti keskeisellä 1 750 kierroksella, jolloin myös ohitukset sujuvat mukavasti ainakin yhden tai kahden hengen kuormalla. Toteutus on mielestäni onnistunut.
Maavaraa 408 GT PureTech 130 tarjoaa odottamattoman runsaat 189 mm.
Juha Peltonen
Musta koriväri lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Etuistuimet tarjoavat loistavan yhdistelmän sivuttaistukea ja matkamukavuutta.
Juha Peltonen
Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Kokonaistoimintamatka lukeutuu sekin PureTech 130 -malliversion ykköspuoliin, sillä yli 800 kilometrin lukema merkitsee tankkauskäyntejä vain harvakseltaan. Versio sopii siis oivallisesti pitkämatkalaiselle, ja onhan bensiiniversion 52 litran polttoainesäiliö huomattavasti tilavampi kuin lataushybridien 40-litrainen.
Pääsin koeajon aikana tämänkokoiselle etuvetoiselle asialliseen noin kuuden litran keskikulutukseen.
Urheilullinen alustatuntuma
Ainakin toistaiseksi 408:ssa on erittäin lujaksi havaittu momentinmuuntimella varustettu Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaattilaatikko. Huhun mukaan se korvautuisi jossain vaiheessa kaksoiskytkinvaihteistolla.
GT-version alustatuntuma on maukkaan ajettava, joten perheauto taittuu hienosti myös mutkaisilla teillä. Kuljettajan kannalta erityisen hyödyllisenä ominaisuutena GT-versioissa seuraa vakiona Driver Sport Pack, jolloin pääsee nauttimaan mittariston ja tunnelmavalaistuksen värimaailmasta.
Lisäksi tämän paketin myötä seuraavat GT:n hengelle sopivasti sporttisempi kaasunvaste, nopeampi ohjausvälitys ja vaihteiston sähäkämpi toiminta, jotka tekevät PureTech 130:n GT-mallista hauskan luotsattavan.
Pitkä päivitys
Digitaalinen mittaristo näyttää poikkeuksellisen upealta ja värikylläiseltä, ja sitä pystyy muokkaamaan monipuolisesti. Miinuksena testiyksilön digitaalimittariston muovinen suojakotelo narisi ajoittain. Kojelaudan limenvihreä tikkaus näyttää auton tyyliin sopivasti urheilulliselta, ja se synkronoi yksiin mittariston muun värimaailman kanssa.
Multimedian ja etenkin navigaattorin käyttö sujuu helposti 10-tuumaisella kosketusnäytöllä. Myös virtuaaliset i-Toggle-valintapainikkeet ovat täyttä asiaa, sillä ne voi ohjelmoida henkilökohtaisten käyttötarpeiden mukaan.
Kohtasin kuitenkin sangen omalaatuisen tilanteen, jossa multimedian päivitys – jonka oletin luonnistuvan parissa minuutissa – kestikin noin kymmenen minuuttia. Päivitys esti auton käynnistyksen – ja juuri ”sopivasti” auton ollessa autopesukoneessa. Päivityksen seurauksena digitaalimittaristoon jäi kaksi ylimääräistä, asiaan kuulumatonta vihreää palkkia.
Älypuhelimen langaton lataus toimii empimättä ja streaming-radioasemien kuuntelu luonnistuu suhteellisen suoraviivaisesti.
Monipuolinen arsenaali
Peugeot 408:n ohjauspyörän yli tarkasteltava i-Cockpit-mittaristototeutus toimii hienosti, ja sain kuljettajan istuimen korkeuden säädettyä täsmälleen sopivaksi. Ajoasennosta saa säädettyä tasokkaan, mutta 185-senttisellä pää alkaa tällöin olla jo aika lähellä kattoa.
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on onnistunut sivuttaistuki, ja muutenkin sähkösäätöiset penkit ovat loistavan matkamukavat – mutta samalla väsyttämättömän tanakat.
Driver Packiin sisältyvä digitaalimittaristo on näyttävä ja makeasti toteutettu.
Juha Peltonen
Varsin helppokäyttöinen kosketusnäyttö on 10-tuumainen.
Juha Peltonen
Vaihdoista huolehtii Aisinin 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti.
Juha Peltonen
Laajennettuun tavaratilaan jää ikävä porras.
Juha Peltonen
PureTech 130 ei ole mitenkään alamittainen 408:aan.
Juha Peltonen
Yhdistelmän salaisuutena on se, että testiyksilössä oli lisävarusteena kuljettajan kymmeneen suuntaan sähköllä säätyvä AGR-istuin varustettuna muistilla – etumatkustajan penkissä säätösuuntia oli kuusi.
Molemmissa etuistuimessa oli myös lisävarusteinen selänhierontatoiminto, jossa totesin tehokkaimmaksi Käärme-nimisen selkäohjelman. Kaiken kaikkiaan selkäohjelmat on säädetty suhteellisen rauhallisiksi. Kuljettajan istuimessa on myös mekaaninen reisituen säätö.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävän kokoisista ovista. Takana on mukavasti polvitilaa, ja myös pääntilaa on kohtuullisesti.
Tavaratilaa on perusmuodossa 536 (508) ja suurimmillaan 1 611 (1 583) litraa – suluissa olevat arvot koskevat panoraamakattoluukulla varustettuja autoja. Näin ollen tila on isompi kuin 408:n lataushybridissä, jonka vastaavat lukemat ovat 471–1 545 (454–1 528) litraa.
Kun takaselkänojat kääntää alas, laajennus ei ole kuitenkaan tasapohjainen. PureTech 130 -versiolla saa kiskoa 1 200-kiloista jarrullista perävaunua.
Juha Peltonen
Peugeot 408 GT PureTech 130
Moottori
R3, turbo, 1199 cm3, 96 kW (131 hv)/5500 r/min, 230 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
6,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
136 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4687, l. 1848, k. 1478 (1487*) mm, akseliväli 2790 mm, maavara 189 mm, omamassa 1467 kg, kantavuus 528 kg, vetomassa 1200/725 kg, tavaratila 536–1611 (508–1583*) l, tankki 52 l (*panoraamalasikatto)
Hinta
44 706 euroa, koeajoauto 47 814 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Cd-pyöritin Ranskasta
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Elementit järjestykseen
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Klipschorn ja La Scala go active
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi