Porsche Panameran jyhkeän maltillinen olemus henkii voimaa.
Toni Lindström
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Porsche Panameran V8-bensaturbo ryyditettynä sähkömoottorilla sekä aktiivinen ilmajousitus luovat ajoelämyksen, josta on vaikea, ellei mahdotonta, laittaa paremmaksi.
Porsche on tunnettu urheiluautojen osaaja, ja sitä todistaa myös koeajossa ollut Panamera Turbo E-Hybrid. Saksan Stuttgartissa päämajaansa pitävä autonvalmistaja on pärjännyt aina, kun puhutaan laadukkaista urheiluautoista.
Mallistossa on kireitä rata-automaisia sportteja ja myös vaikuttavia katumaastureita. Panamera edustaa puolestaan sport saloon -henkeä, ja sen se tekee taivaallisen loistokkaasti.
V8-bensaturbo ja sähköä
Urheiluautolle on tietysti ominaista riittävät tehot. Panamera Turbo E-Hybrid ei jätä tässä suhteessa kuljettajaa tai matkustajia kylmäksi – paremminkin potku nostaa hymyn ja pelonsekaisen tunnelman, jos kuljettajan kaasujalka niin haluaa. Keulalla matalasti muriseva 4-litrainen V8 on varustettu tuplaturbolla, jolloin tehoa irtoaa komeat 519 hevosvoimaa.
Perä taittuu linjakkaasti. Neljä pakoputkea ja jykevät vanteet kertovat, että kyseessä on urheiluauton – jos se ei ole jollekin heti selvää.
Toni Lindström
Kuljettajan ympäristö on kaikilta osiltaan esimerkillinen. Pyöreä kello kuuluu edelleen Porschen varusteisiin.
Toni Lindström
Mittaristo on todella selkeä.
Toni Lindström
Toni Lindström
Keskikonsoliin on sijoitettu ilmastoinnin säädöt, jotka on toteutettu oikeilla kytkimillä.
Toni Lindström
Mutta ei siinä vielä kaikki, sillä auton sähkömoottori ei ole pelkästään käynnistysapu, vaan se syöttää voimalinjaan tehoa parhaimmillaan 190 hevosvoimaa. Parhaimmillaan sähköllä, ilman V-kasin käynnistymistä, voidaan taittaa matkaa jopa 90 kilometriä. Järjestelmän yhteistehoksi ilmoitetaan 680 hevosvoimaa, ja vääntöäkin on tarjolla 930 newtonmetriä.
Edellä lueteltujen tehojen avittamana nelivetoinen auto liikahtaa tehtaan mukaan sqatasenm nopeuteen 3,2 sekunnissa. Ja mikä tunne se onkaan – auto lähtee täysin vaivatta liikkeelle ja kaasupolkimen alla tuntuu riittävän liikaakin voimaa normitarpeisiin.
Panamera on viritetty saksalaisille moottoriteille, eikä 315 km/h:n huippunopeutta sielläkään aivan joka toinenkaan kuljettaja pysty kokeilemaan.
Kuin sukkasillaan
Jos on Panamerassa tehoa, niin on myös ajo-ominaisuuksia. Ajonautinnon osalta on ainakin omalla kokemuksellani vaikea hakea parempaa. Ohjaus on dynaamisen tarkka ja tunnokas, kuten Porschen tavaramerkki on. Rattia käännellessä ei todellakaan tarvitse arvuutella, mihin suuntaan ja missä kohtaa etupyörät menevät.
Etuistuimet liikkuvat sähköllä 14 suuntaan. Ajoasento löytyy helposti, ja nahkapenkeillä istuu mielellään.
Toni Lindström
Kaksi istuu takana mukavasti, mutta keskipaikka on ahdas. Takamatkustajille on omat ilmastoinnin säädöt. Koeajoauto oli varustettu viihdenäytöillä, joista takamatkustajat pääsevät nauttimaan.
Toni Lindström
Konepellin alla on muhkean tehokas 4-litrainen tuplaturbolla varustettu bensiinimoottori. Aktiivinen ilmajousitus mahdollistaa myös auton korkeuden säädön.
Toni Lindström
Coupémainen muoto verottaa tavaratilan 421 litraan.
Toni Lindström
Se, mikä kruunaa Panameran ajo-ominaisuudet, on aktiivinen ilmajousitettu alusta. Auto on kuin sukkasillaan tilanteessa kuin tilanteessa. Alusta nielee pienet ja suuret töyssyt huomaamattomasti, ja tästä kiittävät kuljettajan lisäksi myös matkustajat.
Alusta säätyy 13 kertaa sekunnissa, joten toiminto on tosiaankin aktiivista, kun viisimetrinen sport saloon sovitetaan tienpintaan sopivaksi.
Ohjaamossa kaikki on kuljettajan ulottuvilla ilman sen suurempia hakemisia. Kuljettaja voi keskittyä auton nautinnolliseen ohjaamiseen istuen huippuhyvällä penkillä.
Matkustusmukavuus ja ajo-ominaisuudet sopivat myös ihan tavalliseen arkiseen perhekäyttöön, vaikka kyseessä on kaikilla mittareilla arvioituna superautojen luokkaan kuuluva auto. Takapenkillä on mukavasti tilaa, ja myös tavaraa mahtuu mukaan. Matkustamossa on luonnollisesti auton luonteeseen istuvaa luksusta, joka säväyttää vaativampaakin autoilijaa.
Panamera Turbo E-Hybridin lähtöhinta kipuaa 220 000 euroon. Tarjolla on kaksi arvokkaampaakin turboversiota: Turbo S E-Hybridin lähtöhinta on 255 000 euroa, Turbo S E-Hybrid Executiven 267 000 euroa. Kun autoon valitaan vielä lisävarusteita, nousee sen hinta 300 000 euron tietämille.
Lataushybridien autovero liikkuu alle kymppitonnissa, kun esimerkiksi Panamera GTS:n autovero on yli 120 000 euroa. Tästä yhtälöstä voisi päätellä, että lataushybridi kiinnostaisi enemmän, sillä GTS:n tehot jäävät ”vain” 500 hevosvoimaan.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid
Moottori
V8, tuplaturbo, 3996 cm3, 382 kW (519 hv)/6000 r/min, 770 Nm/2330–4000 r/min + sähkömoottori 140 kW (190 hv), 450 Nm; hybridijärjestelmä 500 kW (680 hv), 930 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,2 s, huippunopeus 315 km/h, sähköllä 140 km/h
Kulutus
1,7–1,2 l/100 km, bensiini
Ajoakku
21,8 kWh (netto)
WLTP-toimintamatka sähköllä
91 km
CO2-päästöt
26 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 5054, l. 1937, k. 1421 mm, akseliväli 2975 mm, omamassa 2435 kg, tavaratila 421–1255 l, tankki 80 l
Hinta
219 357 euroa, koeajoauto 260 793 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tassut subille
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Marshall Bromley 750
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI