Porsche Panameran jyhkeän maltillinen olemus henkii voimaa.

Porsche Panameran jyhkeän maltillinen olemus henkii voimaa.

Toni Lindström

Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä

Porsche Panameran V8-bensaturbo ryyditettynä sähkömoottorilla sekä aktiivinen ilmajousitus luovat ajoelämyksen, josta on vaikea, ellei mahdotonta, laittaa paremmaksi.

Auto Bild.Koeajot

Porsc­he on tun­net­tu ur­hei­lu­au­to­jen osaa­ja, ja sitä to­dis­taa myös ko­ea­jos­sa ol­lut Pa­na­me­ra Tur­bo E-Hyb­rid. Sak­san Stut­t­gar­tis­sa pää­ma­jaan­sa pi­tä­vä au­ton­val­mis­ta­ja on pär­jän­nyt ai­na, kun pu­hu­taan laa­duk­kais­ta ur­hei­lu­au­tois­ta.

Mal­lis­tos­sa on ki­rei­tä rata-au­to­mai­sia sport­te­ja ja myös vai­kut­ta­via ka­tu­maas­tu­rei­ta. Pa­na­me­ra edus­taa puo­les­taan sport sa­loon -hen­keä, ja sen se te­kee tai­vaal­li­sen lois­tok­kaas­ti.

V8-ben­sa­tur­bo ja säh­köä

Ur­hei­lu­au­tol­le on tie­tys­ti omi­nais­ta riit­tä­vät te­hot. Pa­na­me­ra Tur­bo E-Hyb­rid ei jätä täs­sä suh­tees­sa kul­jet­ta­jaa tai mat­kus­ta­jia kyl­mäk­si – pa­rem­min­kin pot­ku nos­taa hy­myn ja pe­lon­se­kai­sen tun­nel­man, jos kul­jet­ta­jan kaa­su­jal­ka niin ha­lu­aa. Keu­lal­la ma­ta­las­ti mu­ri­se­va 4-lit­rai­nen V8 on va­rus­tet­tu tup­la­tur­bol­la, jol­loin te­hoa ir­to­aa ko­me­at 519 he­vos­voi­maa.

Perä taittuu linjakkaasti. Neljä pakoputkea ja jykevät vanteet kertovat, että kyseessä on urheiluauton – jos se ei ole jollekin heti selvää.

Perä taittuu linjakkaasti. Neljä pakoputkea ja jykevät vanteet kertovat, että kyseessä on urheiluauton – jos se ei ole jollekin heti selvää.

Toni Lindström

Kuljettajan ympäristö on kaikilta osiltaan esimerkillinen. Pyöreä kello kuuluu edelleen Porschen varusteisiin.

Kuljettajan ympäristö on kaikilta osiltaan esimerkillinen. Pyöreä kello kuuluu edelleen Porschen varusteisiin.

Toni Lindström

Mittaristo on todella selkeä.

Mittaristo on todella selkeä.

Toni Lindström

Toni Lindström

Keskikonsoliin on sijoitettu ilmastoinnin säädöt, jotka on toteutettu oikeilla kytkimillä.

Keskikonsoliin on sijoitettu ilmastoinnin säädöt, jotka on toteutettu oikeilla kytkimillä.

Toni Lindström

Mut­ta ei sii­nä vie­lä kaik­ki, sil­lä au­ton säh­kö­moot­to­ri ei ole pel­käs­tään käyn­nis­ty­sa­pu, vaan se syöt­tää voi­ma­lin­jaan te­hoa par­haim­mil­laan 190 he­vos­voi­maa. Par­haim­mil­laan säh­köl­lä, il­man V-ka­sin käyn­nis­ty­mis­tä, voi­daan tait­taa mat­kaa jopa 90 ki­lo­met­riä. Jär­jes­tel­män yh­teis­te­hok­si il­moi­te­taan 680 he­vos­voi­maa, ja vään­tö­ä­kin on tar­jol­la 930 new­ton­met­riä.

Edel­lä lu­e­tel­tu­jen te­ho­jen avit­ta­ma­na ne­li­ve­toi­nen au­to lii­kah­taa teh­taan mu­kaan sqa­ta­senm no­peu­teen 3,2 se­kun­nis­sa. Ja mikä tun­ne se on­kaan – au­to läh­tee täy­sin vai­vat­ta liik­keel­le ja kaa­su­pol­ki­men al­la tun­tuu riit­tä­vän lii­kaa­kin voi­maa nor­mi­tar­pei­siin.

Pa­na­me­ra on vi­ri­tet­ty sak­sa­lai­sil­le moot­to­ri­teil­le, ei­kä 315 km/h:n huip­pu­no­peut­ta siel­lä­kään ai­van joka toi­nen­kaan kul­jet­ta­ja pys­ty ko­kei­le­maan.

Kuin suk­ka­sil­laan

Jos on Pa­na­me­ras­sa te­hoa, niin on myös ajo-omi­nai­suuk­sia. Ajo­nau­tin­non osal­ta on ai­na­kin omal­la ko­ke­muk­sel­la­ni vai­kea ha­kea pa­rem­paa. Oh­jaus on dy­naa­mi­sen tark­ka ja tun­no­kas, ku­ten Porsc­hen ta­va­ra­merk­ki on. Rat­tia kään­nel­les­sä ei to­del­la­kaan tar­vit­se ar­vuu­tel­la, mi­hin suun­taan ja mis­sä koh­taa etu­pyö­rät me­ne­vät.

Etuistuimet liikkuvat sähköllä 14 suuntaan. Ajoasento löytyy helposti, ja nahkapenkeillä istuu mielellään.

Etuistuimet liikkuvat sähköllä 14 suuntaan. Ajoasento löytyy helposti, ja nahkapenkeillä istuu mielellään.

Toni Lindström

Kaksi istuu takana mukavasti, mutta keskipaikka on ahdas. Takamatkustajille on omat ilmastoinnin säädöt. Koeajoauto oli varustettu viihdenäytöillä, joista takamatkustajat pääsevät nauttimaan.

Kaksi istuu takana mukavasti, mutta keskipaikka on ahdas. Takamatkustajille on omat ilmastoinnin säädöt. Koeajoauto oli varustettu viihdenäytöillä, joista takamatkustajat pääsevät nauttimaan.

Toni Lindström

Konepellin alla on muhkean tehokas 4-litrainen tuplaturbolla varustettu bensiinimoottori. Aktiivinen ilmajousitus mahdollistaa myös auton korkeuden säädön.

Konepellin alla on muhkean tehokas 4-litrainen tuplaturbolla varustettu bensiinimoottori. Aktiivinen ilmajousitus mahdollistaa myös auton korkeuden säädön.

Toni Lindström

Coupémainen muoto verottaa tavaratilan 421 litraan.

Coupémainen muoto verottaa tavaratilan 421 litraan.

Toni Lindström

Se, mikä kruu­naa Pa­na­me­ran ajo-omi­nai­suu­det, on ak­tii­vi­nen il­ma­jou­si­tet­tu alus­ta. Au­to on kuin suk­ka­sil­laan ti­lan­tees­sa kuin ti­lan­tees­sa. Alus­ta nie­lee pie­net ja suu­ret töys­syt huo­maa­mat­to­mas­ti, ja täs­tä kiit­tä­vät kul­jet­ta­jan li­säk­si myös mat­kus­ta­jat.

Alus­ta sää­tyy 13 ker­taa se­kun­nis­sa, jo­ten toi­min­to on to­si­aan­kin ak­tii­vis­ta, kun vii­si­met­ri­nen sport sa­loon so­vi­te­taan tien­pin­taan so­pi­vak­si.

Oh­jaa­mos­sa kaik­ki on kul­jet­ta­jan ulot­tu­vil­la il­man sen suu­rem­pia ha­ke­mi­sia. Kul­jet­ta­ja voi kes­kit­tyä au­ton nau­tin­nol­li­seen oh­jaa­mi­seen is­tu­en huip­pu­hy­väl­lä pen­kil­lä.

Mat­kus­tus­mu­ka­vuus ja ajo-omi­nai­suu­det so­pi­vat myös ihan ta­val­li­seen ar­ki­seen per­he­käyt­töön, vaik­ka ky­sees­sä on kai­kil­la mit­ta­reil­la ar­vi­oi­tu­na su­pe­rau­to­jen luok­kaan kuu­lu­va au­to. Ta­ka­pen­kil­lä on mu­ka­vas­ti ti­laa, ja myös ta­va­raa mah­tuu mu­kaan. Mat­kus­ta­mos­sa on luon­nol­li­ses­ti au­ton luon­tee­seen is­tu­vaa luk­sus­ta, joka sä­väyt­tää vaa­ti­vam­paa­kin au­toi­li­jaa.

Pa­na­me­ra Tur­bo E-Hyb­ri­din läh­tö­hin­ta ki­pu­aa 220 000 eu­roon. Tar­jol­la on kak­si ar­vok­kaam­paa­kin tur­bo­ver­si­o­ta: Tur­bo S E-Hyb­ri­din läh­tö­hin­ta on 255 000 eu­roa, Tur­bo S E-Hyb­rid Exe­cu­ti­ven 267 000 eu­roa. Kun au­toon va­li­taan vie­lä li­sä­va­rus­tei­ta, nou­see sen hin­ta 300 000 eu­ron tie­tä­mil­le.

La­taus­hyb­ri­dien au­to­ve­ro liik­kuu al­le kymp­pi­ton­nis­sa, kun esi­mer­kik­si Pa­na­me­ra GTS:n au­to­ve­ro on yli 120 000 eu­roa. Täs­tä yh­tä­lös­tä voi­si pää­tel­lä, et­tä la­taus­hyb­ri­di kiin­nos­tai­si enem­män, sil­lä GTS:n te­hot jää­vät ”vain” 500 he­vos­voi­maan.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Porsc­he Pa­na­me­ra Tur­bo E-Hyb­rid

Moot­to­ri

V8, tup­la­tur­bo, 3996 cm3, 382 kW (519 hv)/6000 r/min, 770 Nm/2330–4000 r/min + säh­kö­moot­to­ri 140 kW (190 hv), 450 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 500 kW (680 hv), 930 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,2 s, huip­pu­no­peus 315 km/h, säh­köl­lä 140 km/h

Ku­lu­tus

1,7–1,2 l/100 km, ben­sii­ni

Ajo­ak­ku

21,8 kWh (net­to)

WLTP-toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

91 km

CO2-pääs­töt

26 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5054, l. 1937, k. 1421 mm, ak­se­li­vä­li 2975 mm, oma­mas­sa 2435 kg, ta­va­ra­ti­la 421–1255 l, tank­ki 80 l

Hin­ta

219 357 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 260 793 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa

Auto Bild.Uutiset

Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN